Bärbar StrandStereo med lite tryck
1146 svar till detta ämne
Postad 16 June 2009 - 22:25
flukke
-
flukke
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har fått en massa inspiration senaste tiden och har därför byggt ihop ett rejält bygge  Snart färdigt, bara detaljer kvar. Men! jag har ett stort problem! Behöver få tag på hörnskydd till min spelmaskin, någon som vet vart man kan få tag i ett par vettiga? Har dessa http://www.clasohlso...px?id=104375935 på span men de fanns inte i lager och orkar inte med poståder då det tar en vecka minst ifrån Clas Ohlsson. Någon som har tipps på hörnskydd helt enkelt?
Postad 16 June 2009 - 23:24
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Nu har jag fått hem en AMP9-BASIC byggsats. Ser sjuuukt pilligt ut att få ihop det och jag vet inte hur jag ska lyckas.
Ja du. En bra lödkolv och MYCKET tålamod. Räkna med att det tar minst 8 timmar att löda ihop det. Kolla instruktionerna 5 gånger innan du monterar något osv. Det är faktiskt inte så pilligt. Nästan allt är ju hålmonterat. Dioderna är ju som sagt det som är mest gay att få fast. Resten är en kakbit. Jag har fått en massa inspiration senaste tiden och har därför byggt ihop ett rejält bygge  Snart färdigt, bara detaljer kvar. Men! jag har ett stort problem! Behöver få tag på hörnskydd till min spelmaskin, någon som vet vart man kan få tag i ett par vettiga? Har dessa http://www.clasohlso...px?id=104375935 på span men de fanns inte i lager och orkar inte med poståder då det tar en vecka minst ifrån Clas Ohlsson.
Någon som har tipps på hörnskydd helt enkelt?
Alla hörnskydd som jag hittade var helt värdelösa så jag gjorde egna utav en gammal motorhuv.  Lite plåt och en svets så ordnar det sig. Få se lite bilder då!
Redigerat av EyEr0n, 16 June 2009 - 23:30.
Postad 17 June 2009 - 21:47
euf0ria
-
euf0ria
-
Användare
-
-
220 inlägg
Nu vet jag att du inte ville ha postorder men jag vill ändå tipsa om "kul-hörnskydden" http://www.ljudia.se...dd-4101-p78933/eller http://www.hifikit.se/index.php?id=464AMP9-bygghjälp anropad och lödkompis med vana kommer under sommaren att hjälpa mig=) ROCK ON!!!!
Postad 17 June 2009 - 23:27
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Nu vet jag att du inte ville ha postorder men jag vill ändå tipsa om "kul-hörnskydden"
http://www.ljudia.se...dd-4101-p78933/
eller
http://www.hifikit.se/index.php?id=464
AMP9-bygghjälp anropad och lödkompis med vana kommer under sommaren att hjälpa mig=) ROCK ON!!!!
Blir det inget AMP9-BASIC till arvika då?
Postad 20 June 2009 - 18:44
Unregistered60104007
-
Unregistered60104007
-
Rookie
-
6 inlägg
försöker hitta någon transformator till mitt lilla bygge och hittad denna https://www1.elfa.se....do?tab=catalog kan det vara något att ha eller jag är ute och cyklar?
Postad 20 June 2009 - 18:57
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
försöker hitta någon transformator till mitt lilla bygge och hittad denna https://www1.elfa.se....do?tab=catalog kan det vara något att ha eller jag är ute och cyklar?
länken funkade inte
Postad 20 June 2009 - 18:57
BBQ
-
BBQ
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det talas om stölder, är det valnigt?
Har ni eller vet ni någon som fått sin stereo stulen?
Förbeyggande åtgärder:
Skruva bort handtagen
Ta bort fronten på själva stereon om campet blir helt öde
Postad 20 June 2009 - 20:07
flukke
-
flukke
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag slänger upp 2 bilder på min stereo som byggdes nyss. Den är inte helt färdig, kommer fler bilder senare men just nu får ni hålla er till dessa. För byggbilder hänvisar jag till min bygglogg: http://sweclockers.c...threadid=860466  Kom igen nu, jag vill se fler av era verk
Postad 21 June 2009 - 00:07
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag slänger upp 2 bilder på min stereo som byggdes nyss. Den är inte helt färdig, kommer fler bilder senare men just nu får ni hålla er till dessa. För byggbilder hänvisar jag till min bygglogg: http://sweclockers.c...threadid=860466
Kom igen nu, jag vill se fler av era verk 
Härligt, men måste vara tung i mdf. Vad gick kalaset på?
Redigerat av ekolnskungen, 21 June 2009 - 00:07.
Postad 21 June 2009 - 00:13
flukke
-
flukke
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Härligt, men måste vara tung i mdf. Vad gick kalaset på?
19mm MDF, hehe tungt och bra. Går att lyfta själv men man orkar inte bära den speciellt långt utan att vara två. Allt gick på ca 4000:-, det var det lätt värt!
Postad 21 June 2009 - 08:26
Unregistered60104007
-
Unregistered60104007
-
Rookie
-
6 inlägg
länken funkade inte 
ok men gå in på elfa.se och sök på art nr 56-057-61
Postad 21 June 2009 - 15:44
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag slänger upp 2 bilder på min stereo som byggdes nyss. Den är inte helt färdig, kommer fler bilder senare men just nu får ni hålla er till dessa. För byggbilder hänvisar jag till min bygglogg: http://sweclockers.c...threadid=860466

Kom igen nu, jag vill se fler av era verk 
Snyggt. Men jag ser en "brist": Hur tänkte du när du satt stereon längst ner? Där den är mest utsatt för vatten osv?
Postad 21 June 2009 - 17:32
flukke
-
flukke
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Snyggt. Men jag ser en "brist": Hur tänkte du när du satt stereon längst ner? Där den är mest utsatt för vatten osv?
Ser att du skrivit samma sak på Sweclockers. Läs tråden där för utförligare svar, men kort och gott kan man säga att slutsteget inte får plats i botten utan det måste sitta i taket. Då fanns det bara botten kvar för stereon, den sitter 20mm ovanför botten på två stycken träskenor för att få lite bättre kylning
Postad 22 June 2009 - 19:41
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Postad 23 June 2009 - 11:45
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Sådär. Nu har jag tagit lite bilder på min stereo. Det som är nytt i version 1.1 är: Ny förstärkare, AMP9-BASIC. Nya batterier, 2x120Ah biltema. Seriekopplade för 24V. Pioneer EQ, för finljustering av ljudet. 24/12V omvandlare, för att omvandla spänningen tillbaka till 12V för de saker som behöver det. Stroboskop. Ny färg. Bättre hörnskydd.
den måste väga som fan hur mycket drar den när du drar på?
Postad 23 June 2009 - 13:55
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
den måste väga som fan hur mycket drar den när du drar på?
Väger väll säkert runt 100KG. Med iPod som har låg utsignal kommer jag upp i typ 1.3A eller nått på maxvolym. Men det går ju spela mycket högre om man har signalförstärkare.
Postad 23 June 2009 - 14:45
Unregistered60104007
-
Unregistered60104007
-
Rookie
-
6 inlägg
varför kör du med 24v? har inte riktigt fattat varför:p
Postad 23 June 2009 - 18:35
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
varför kör du med 24v? har inte riktigt fattat varför:p
Förstärkaren ger mer power vid 24V än vid 12V. Man kan spela högre innan det börjar dista.
Postad 23 June 2009 - 18:42
Unregistered60104007
-
Unregistered60104007
-
Rookie
-
6 inlägg
Förstärkaren ger mer power vid 24V än vid 12V. Man kan spela högre innan det börjar dista.
Då förstår jag:D har bara en lite fråga till. kablarna du har från batterierna tycker jag verkar vara i det klenaste laget?
Postad 24 June 2009 - 19:22
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Då förstår jag:D har bara en lite fråga till. kablarna du har från batterierna tycker jag verkar vara i det klenaste laget?
Det går ju aldrig mer än 10A ur batterierna och de är 2.5mm2 så det räcker.
Postad 25 June 2009 - 10:46
Unregistered60104007
-
Unregistered60104007
-
Rookie
-
6 inlägg
Det går ju aldrig mer än 10A ur batterierna och de är 2.5mm2 så det räcker. 
okej:D ska snart starta igång mitt bygge:D ska dock köra på 12v:p
Postad 27 June 2009 - 18:14
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jaha.
Arvika runt hörnet!
Vilka monster får man se där då?
Postad 27 June 2009 - 18:18
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Vilken gräslig färg du har Eyeron, men iaf =)
Jag antar att det är AMP9an som du satt i plåtlådan, skulle rekommendera att du provkör den ett par timmar för att se till så att det inte blir för varmt, vore synd om du brände den däruppe! Iofs, då får jag kanske bygga en till till dig =)
Testat att växla mellan 12 och 24V? Hör du någon skillnad?
Postad 27 June 2009 - 21:04
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Vilken gräslig färg du har Eyeron, men iaf =)
Jag antar att det är AMP9an som du satt i plåtlådan, skulle rekommendera att du provkör den ett par timmar för att se till så att det inte blir för varmt, vore synd om du brände den däruppe! Iofs, då får jag kanske bygga en till till dig =)
Testat att växla mellan 12 och 24V? Hör du någon skillnad?
Har redan provkört den på ett studentsläp och den överlevde. Lådan har tjockt gods och är ganska stor så den leder iväg värmen bra. Jag upplever att den orkar mer vid 24V än vid 12V. Fan ta EU och Apple dock med sina volymcaps på iPod. Den har en mycket låg utsignal så det går inte spela så dödshögt. Men men. Då blir det längre batteritid istället.  Har redan planerat hur version 2 skall se ut. Kommer bli MYCKET bättre med riktiga högtalare och korrekt låda osv. Skall skramla pengar till den på arvika.  Har du nån rigg som skall till arvika?
Postad 28 June 2009 - 08:53
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Jo låg utnivå från iPods har jag också märkt av, så jag hade tänkt bygga ett enklare försteg som höjer ljudet 6dB.
Nopp, har inga planer på att ta mig till festivaler, jobbar hela sommaren =)
Postad 28 June 2009 - 19:42
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jo låg utnivå från iPods har jag också märkt av, så jag hade tänkt bygga ett enklare försteg som höjer ljudet 6dB.
Nopp, har inga planer på att ta mig till festivaler, jobbar hela sommaren =)
Tror du det skulle funka med en sån här: http://www.teknikmag...mp;artnr=190206?
Postad 29 June 2009 - 23:35
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Inte samma sak, den där kompenserar för att ljudet på en LP inte är som vanlig lågnivå.
Postad 05 July 2009 - 08:56
klejb
-
klejb
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hultsfred närmar sig! Vi åker dit på tisdag. Vilka lådor kan man tänkas kunna få se där? Min kommer vara där i alla fall! https://www.minhembi...c_id=234372.jpg
Redigerat av klejb, 05 July 2009 - 09:32.
Postad 05 July 2009 - 22:43
Kostir
-
Kostir
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Tror du det skulle funka med en sån här: http://www.teknikmag...mp;artnr=190206 ?
Köp en beggad cdspelare istället med aux ingång och kör genom den, blir sjukt mycke bättre. Ipod är ju den mp3 spelare som skickar ut svagast signal av alla så den är som vanligt extra sämst
Postad 08 July 2009 - 19:11
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Nu tänker jag visa bilder på min färdiga strandstereo i bärbart format.
Men som sagt bättre sent än aldrig.
Det var egentligen tänkt att jag skulle ha hörn skydd på lådan också men jag hittade inga svarta så då får det vara så länge.
Redigerat av Unregistered1092, 08 July 2009 - 19:12.
Postad 09 July 2009 - 12:08
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Nu tänker jag visa bilder på min färdiga strandstereo i bärbart format. Men som sagt bättre sent än aldrig.
Det var egentligen tänkt att jag skulle ha hörn skydd på lådan också men jag hittade inga svarta så då får det vara så länge. vad gör du om det börjar regna? 6*9 är inte speciellt skyddade där men i övrigt ser det nice ut hur mycket väger den?
Postad 09 July 2009 - 20:00
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Till en början så tänkte jag nästan bara ha den vid grillen ute i mitt sommarhus & ska jag ha den på andra ställen så fixar jag andra galler som är heltäckande.
Den är inte så tung då den bara är gjord av 16mm mdf skivor som jag rollat grå lackfärg på & före det körde jag med vit grundfärd.
Inte för att jag vet om det behövdes men jag isolerade den även med lite kuddstoppning som jag har haft liggandes.
Jag skulle tippa på att den väger max 15kg.
Postad 12 July 2009 - 14:00
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Nu börjar min portabla förstärkare ta sig.
Ska etsas ett riktigt förförstärkarkort samt ett aktivt delningsfilter, funderar på att passa på och etsa ett nytt strömfördelningskort.
Just nu är det en AMP9-Basic inbyggd i ett gammalt hårddiskkabinett, ljudet går via RCA-in till en förförstärkardel som höjer ljudet 6dB, därefter kommer volympotten och sedan en level-adjust (ifall man har olika känslighet på högtalarna) för att tillsist hamna i AMP9an. Tanken är att delningsfiltert ska hamna efter volymen.
För att driva förförstärkaren finns ett spänningsomvandlarkort som ger mig +-12V samt +5V från 12-24V inspänning.
Allt drivs på mellan 12 och 24V, funderar på att montera in en transformator om jag lfår plats med den. En fläkt får nog också monteras då AMP9an blir ganska varm.
Bilder finns inte än då jag inte har kameran i skolan där jag bygger, men just nu sitter den och spelar musik för mig =)
Postad 12 July 2009 - 14:07
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Nu börjar min portabla förstärkare ta sig.
Ska etsas ett riktigt förförstärkarkort samt ett aktivt delningsfilter, funderar på att passa på och etsa ett nytt strömfördelningskort. Just nu är det en AMP9-Basic inbyggd i ett gammalt hårddiskkabinett, ljudet går via RCA-in till en förförstärkardel som höjer ljudet 6dB, därefter kommer volympotten och sedan en level-adjust (ifall man har olika känslighet på högtalarna) för att tillsist hamna i AMP9an. Tanken är att delningsfiltert ska hamna efter volymen. För att driva förförstärkaren finns ett spänningsomvandlarkort som ger mig +-12V samt +5V från 12-24V inspänning.
Allt drivs på mellan 12 och 24V, funderar på att montera in en transformator om jag lfår plats med den. En fläkt får nog också monteras då AMP9an blir ganska varm.
Bilder finns inte än då jag inte har kameran i skolan där jag bygger, men just nu sitter den och spelar musik för mig =)
Låter jävligt bra det. AMP9-BASIC blir rätt varm om man spelar högt längre stunder. Nu har jag iof min innesluten i en helt tät stereo och bara raka ytor på kapslingen, men det tog ett par timmar i allafall innan den stängde av sig pga värmen. Men jag tyckte att den lät mycket bättre och orkade mer när den blev lite varm oxå.
Postad 12 July 2009 - 23:01
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Jo det blir den verkligen, annars gillar jag klassD-chippen vi labbat lite med, runt 50W uteffekt och kylflänsen är en GFX-minneskylare som iofs blir ganska varm.
Postad 13 July 2009 - 17:15
hakkzpets
-
hakkzpets
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Då har även jag tänkt mig att bygga mig en strand/festival/feststereo men eftersom jag är väldigt, väldigt opåläst och dålig när det kommer till ljud så tänkte jag fråga om lite hjälp.
Jag har lyckats vaska fram lite gamla bilstereo-saker i källaren som jag tänkt använda mig av, men eftersom det är en hel uppsjö av saker och till och med jag är så smart att jag förstår att ett bilbatteri inte kan driva allt (en längre tid), så undrar jag vad man borde satsa på. Alla saker är gamla Pioneer-mackapärer från tidigt 90-tal och vad jag anar så är det en 12" sub, två stycken 6", två stycken 5 1/4" och sen går det bara neråt i storlekar till två minimala saker (kan ta kort på allt senare). Till det finns det även två stycken Pioneer GMX602-slutsteg (2-kanals) på 80 watt. Eller det står både "80 W*2/4 Ohm" och "250 W*1/4 Ohm". Även två delningsfilter lyckades jag leta fram.
Nu är då frågan vad jag ska använda mig av för att få fint ljud? 
Hade tänkt att testa en sån där AMP9 Basic-krets i framtiden, men det får vänta några månader iaf.
Edit: Efter lite sökande verkar en T-Amp från början vara klok, men det känns lite onödigt att punga ut ~600kr när jag har två stycken slutsteg.
Redigerat av hakkzpets, 13 July 2009 - 17:41.
Postad 13 July 2009 - 18:04
Unregistered8e2ab484
-
Unregistered8e2ab484
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Då har även jag tänkt mig att bygga mig en strand/festival/feststereo men eftersom jag är väldigt, väldigt opåläst och dålig när det kommer till ljud så tänkte jag fråga om lite hjälp.
Jag har lyckats vaska fram lite gamla bilstereo-saker i källaren som jag tänkt använda mig av, men eftersom det är en hel uppsjö av saker och till och med jag är så smart att jag förstår att ett bilbatteri inte kan driva allt (en längre tid), så undrar jag vad man borde satsa på. Alla saker är gamla Pioneer-mackapärer från tidigt 90-tal och vad jag anar så är det en 12" sub, två stycken 6", två stycken 5 1/4" och sen går det bara neråt i storlekar till två minimala saker (kan ta kort på allt senare). Till det finns det även två stycken Pioneer GMX602-slutsteg (2-kanals) på 80 watt. Eller det står både "80 W*2/4 Ohm" och "250 W*1/4 Ohm". Även två delningsfilter lyckades jag leta fram.
Nu är då frågan vad jag ska använda mig av för att få fint ljud?  Hade tänkt att testa en sån där AMP9 Basic-krets i framtiden, men det får vänta några månader iaf.
Edit: Efter lite sökande verkar en T-Amp från början vara klok, men det känns lite onödigt att punga ut ~600kr när jag har två stycken slutsteg. 
Vad ska du ha den till och hur stor får den bli ? enligt mig är det viktigaste med en strandstereo att den faktiskt går att ta med och att den låter ok och att den har hyffsad batteritid, annars blir den bara stående och då är det ju onödigt att snickra den... Jag valde därför att bygga med en t-amp och 6x9" då jag i princip kunde klara mig på biltemas minsta gelbatteri och ändå utan problem få ut en kortsemester utan laddning, samt att man utan problem tar den med en axelrem ner till stranden själv
Redigerat av Unregistered8e2ab484, 13 July 2009 - 18:06.
Postad 13 July 2009 - 18:14
hakkzpets
-
hakkzpets
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vad ska du ha den till och hur stor får den bli ? enligt mig är det viktigaste med en strandstereo att den faktiskt går att ta med och att den låter ok och att den har hyffsad batteritid, annars blir den bara stående och då är det ju onödigt att snickra den... Jag valde därför att bygga med en t-amp och 6x9" då jag i princip kunde klara mig på biltemas minsta gelbatteri och ändå utan problem få ut en kortsemester utan laddning, samt att man utan problem tar den med en axelrem ner till stranden själv
Festival är väl det jag tänkt ha den till mest, men även dra med den till stranden. Vikten spelar egentligen inte så stor roll, sålänge jag kan släppa omkring den på en potatiskärra och två normalstarka karlar lyckas bära den med handtag. Det känns lite dumt att lämna tolv-tummaren när den finns där och är så fin  Men en T-Amp får jag kolla in, då de flesta verkar rekommendera det. Kan man köpa en T-Amp Sonic Impact 2 och slänga i eller är det vettigare att hålla sig till AMP9Basic-krets (som jag hört är kretsen som används i en SI2)? Mycket att löda på en Basic-krets? Eller går det inte att koppla högtalarna överhuvudtaget med en färdig Sonic Impact 2? Priskillnaden är ju bara några hundralappar, så om jag kan undvika lödande gör jag gärna det.
Postad 13 July 2009 - 19:45
Unregistered8e2ab484
-
Unregistered8e2ab484
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
värt att tänka vad gäller t-ampen är att du inte kan driva en 12" bas med den... t-ampen klarar att driva ett par koaxialer eventuellt 2 om dom är på 8 ohm, ska det va ett riktig kloss-stereo skulle jag nog bara köra på grejerna du har, smacka in allt i en låda och lägga pengarna på batterier istället, det är nog mest värt tror jag...
Postad 16 July 2009 - 12:46
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
nu bär det av till andra festivalen iår
ölandroots  sveriges bästa festival om man gillar reggae
DSC01781.JPG 1.44MB
1 Antal nerladdningar
bild från siesta i hässleholm
Postad 18 August 2009 - 18:21
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Tänkte bara bidra med lite bilder från äventyren med min stereo. Den fick följa med på både Arvikafestivalen och Putte i Parken. Den klarade hela festivalveckan på båda festivalerna utan batteribyte.  Arvikafestivalen 2009: Vi var först i kön till biljettincheckningen!  En annan snygg stereo  Ytterligare ett bygge  Stämningen var total!  Den finns där i mitten!   Ytterligare ett bygg, detta spelade som ****, de hade dock sjukt mycket batterier med sig. Se nästa bild.  220Ah batterier  Tronen  Putte i Parken 2009 Här fick stereon sitt stora lertest!    Stereon håller bättre än partytält!   Leran satt fast ordentligt!     Sladden var lite skitig den med.  Det var året festivaläventyr för min låda. Hur gick det för er?
Postad 22 August 2009 - 22:42
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Fortsätter att rabbla om mitt bygge =)
Har nu lött ihop Delningsfiltert (som iaf funkade med tongeneratorn), byggde ett nytt strömfördelningskort då jag insåg att jag vill kunna driva den via 230V med. Passade på att byta ut de andra småkorten då det såg mycket bättre ut med etsade istället för labbkort.
Har ikväll suttit och pillat in en massa säkringshållare överallt och bygget ska förhoppningsvis få liv imorrn!
Postad 27 August 2009 - 14:40
Truckmuck
-
Truckmuck
-
Användare
-
-
197 inlägg
Håller på med en lite mindre, max 4-5kg, låda. Text från http://www.41hz.com/...temid=43&catid=Hur tolkar jag följande: "The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%. "
Postad 27 August 2009 - 14:50
zappBrannigan
-
zappBrannigan
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Fortsätter att rabbla om mitt bygge =)
Bjud på bilder då! (eller en projekttråd på EF kanske  ) Hur tolkar jag följande: "The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%. "
Tja, vad är oklart? EyEr0n: Nice fotosession! Kul att se massa andra lådor
Redigerat av zappBrannigan, 27 August 2009 - 14:52.
Postad 28 August 2009 - 02:27
EyEr0n
-
EyEr0n
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Håller på med en lite mindre, max 4-5kg, låda.
Text från http://www.41hz.com/...temid=43&catid= Hur tolkar jag följande:
"The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%. "
Ja, det är ju rätt tydligt. http://en.wikipedia....onic_distortion
Postad 14 September 2009 - 13:23
ae_g
-
ae_g
-
Användare
-
-
225 inlägg
Tja!
Jag har även byggt en portabel stereo av en gammal expert-högtalare, och lite element som jag hade liggandes hemma, allt drivs av en förstärkare jag plockade direkt ur ett par datorhögtalare, ett sub-sat.-system. Kan kanske ladda upp bilder senare. Men en snabb fråga angående spänningen till steget. Transformatorn är extern och ska enligt spec. på den ge 14.4 volt, kan jag då använda ett vanligt 12volts batteri eller är dessa typer av steg väldigt känsliga för allt för låga spänningar så att det kanske brinner eller inte ger maximal effekt(eller effekt att tala om)?
Vore ju fett nice om det gick, då jag antar att steget inte drar så mycket och allt är relativt portabelt.
Postad 16 September 2009 - 16:16
_rosen__
-
_rosen__
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Tja! Jag har även byggt en portabel stereo av en gammal expert-högtalare, och lite element som jag hade liggandes hemma, allt drivs av en förstärkare jag plockade direkt ur ett par datorhögtalare, ett sub-sat.-system. Kan kanske ladda upp bilder senare. Men en snabb fråga angående spänningen till steget. Transformatorn är extern och ska enligt spec. på den ge 14.4 volt, kan jag då använda ett vanligt 12volts batteri eller är dessa typer av steg väldigt känsliga för allt för låga spänningar så att det kanske brinner eller inte ger maximal effekt(eller effekt att tala om)? Vore ju fett nice om det gick, då jag antar att steget inte drar så mycket och allt är relativt portabelt.
det ska inte vara någon fara. men du får kolla att det är likspänning, för är det växelspänning in på den kommer det inte att funka. (likspänning=DC) (växelspänning=AC) du kommer nog inte få maximal effekt, men det är antagligen tillräckligt för att orka driva högtalarna.
Postad 16 January 2010 - 22:36
stereoproffset
-
stereoproffset
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hallå allihopa!
Det kanske är lite tidigt, men jag har redan byggt klart årets strandstereo!
Skulle vara kul om den här tråden vaknar till liv i år också!
/S
Postad 17 January 2010 - 02:35
klejb
-
klejb
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Då är det enda rätta att lägga upp bilder
Postad 17 January 2010 - 19:17
stereoproffset
-
stereoproffset
-
Användare
-
-
167 inlägg
Då kommer det lite bilder på "lillen".
Dock så blev det inga byggbilder, men ni kan få en "nu-är-den-färdig-bild"
IMG_4054.JPG 774.67K
4 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|