Visst är t ex basarna exakt samma som sitter i t ex Carlsson OA-51.2/3 & OA-52.2/3...och hela bygget är inspirerat av Carlsson...spela inte ovetande för att jag inte det ska verka vara jag som inte vet vad jag talar om....och detta med liknelsen med Carlsson HAR betydelse för denna tråd.
Oki doki, mer än jag visste (har inte läst igenom den tråden, bara sett på bilderna).
Men vad har just de högtalarna med tråden att göra?
Inte ett smack. Jag länkade till den bilden för att jag vet att piP´s frekvensgång är uppmätt under
liknande omständigheter (Ageve undrade ju över hur de var uppmätta).
Det komiska är att såväl Carlssonanhängarna och Ino-anhängarna utgår ifrån samma mätresultat och båda har samma slutmål...att äga ett par högtalare som på ett så neutralt sätt som möjligt återge musiken...ändå tycker båda läger om olika högtalarmärken...och de låter helt klart olika...samtidigt som båda påpekar stenhårt att allt annat än just "deras" märke är MYCKET sämre...nästan oavsett pris...med hänvisning till just mätresultat samt att det är en "guru" på hemmaplan här i Sverige som tagit fram grejerna...
Förstår inte vad som är komiskt?
Det är dessutom knappast samma mätresultat man utgår ifrån heller då OA modellerna mäter
väldigt annorlunda mot Ino högtalarna.
Visst, just frekvensgången skiljer ju avsevärt mellan de olika högtalartyperna. Spridningsmönstret
kan knappast vara speciellt likt heller (OA modellerna har mycket mindre direktljud).
Jag har förresten själv aldrig påstått att Ino är bäst eller något sådant larvigt.
Det enda jag har påstått (och de flesta som äger Ino här) är att de är de bästa högtalarna som
jag har lyssnat genom.
Det kan knappast någon annan än jag själv avgöra (alltså vad jag tycker låter bäst, eller mest
neutralt eftersom mitt mål med min anläggning är att ha ett så transparent "fönster" till inspelningen
som möjligt).
Därför är det så viktigt att folk tar sig tid att själv provlyssna på det de tänkt sig att köpa.
Kalle kanske tycker den här högtalaren är superbra och Olle som ska köpa högtalare lyssnar
på Kalles råd och sen när högtalarna är hemma så gillar inte Olle dem alls. Synd för Olle...
Spelar väl förresten ingen som helst roll vem som tagit fram grejjerna?
Inte för mig i alla fall.
Det må vara IÖ, Kalle på Spången, Kent Kantor eller vilken Nisse som helst som har konstruerat
det, huvudsaken (för mig) är resultatet.
Men du och jag JB verkar pyssla med helt olika saker.
En sak har vi dock gemensamt, vi lyssnar tydligen på rätt mycket musik.
Ägde själv ett par Carlsson OA-51, som moddades efter konstens alla regler, för många år sedan, drevs av en Sentec-kombo med av LTS hyllade SC9-försteget ...och HAR lyssnat på Ino audio...
(Som ljudkälla hade jag en luftburen Maplenoll LP-spelare med en (Decca) Garrot microscanner MM samt en Van den Hul MC...)
Visst lät det riktigt OK (mina gamla OA51+Sentec)...men frågan är ju som sagt var HUR bra...eller rättare hur kul låter det egentligen...?
Vad spelar denna del av inlägget för någon roll?
Jag har inget värde i att veta vad du ägt för anläggning, inte heller om du lyssnat på IÖ:s högtalare
eller inte för denna diskussionens skull. Vi diskuterar ju inte några högtalare specifikt just nu.
Och det är sannerligen inget ljud som attraherar alla...definitivt inte Ino...och då självklart inte i jämförelse med högtalare för mångdubbelt mer dineras....att sen försöka övertyga ALLA om Inos förträfflighet via mätresultat och diverse specialiteter som IÖ påtalat...det är väl detta som är orsaken till att Ino skapar så stor debatt...eller?
Det må vara att det inte attraherar alla, men det spelar inte mig någon roll.
Förresten? Hur många mätresultat på Ino burkar har du egentligen sett?
Florerar inte en enda riktigt gjord mätning på Ino burkar på nätet.
Visst, det finns några ammatörmässigt gjorda mätningar som dock är såpass maskerade av
rumsbidrag så att man ändå inte ser högtalarens frekvenskurva.
Förstår heller inte det här med "....att sen försöka övertyga ALLA om Inos förträfflighet..."
Jag har aldrig försökt övertyga någon om att Ino är bra (varför skulle jag vilja det? Försöka
övertyga folk alltså.) Det jag har gjort är att tala om för folk vad jag tycker om Ino´s burkar och
i många fall där folk har frågat om råd när de tänkt att handla högtalare så har jag givit rådet att
lyssna på Ino´s högtalare eftersom jag tycker de är grymt bra. Sen har alltid någon som du JB,
som verkar vilja göra allt för att reta upp stämmningen i trådar kommit med kommentarer som
egentligen inte skulle hört hemma i tråden, och som sedan gjort att det blivit milvis med
inlägg och disskussioner.
Att mätresultat och förklaringar (akustiskt väldigt enkla förklaringar på saker) som handlar om
just Ino högtalare ska skapa debatt kan jag egentligen inte förstå.
Är det frustrerande att personer som har tekniskt kunnande pratar över huvudet på er som inte
är det? I så fall är det ju bara att säga till vänligt i stil med, jag förstår inte det du skriver, kan
du vänligen försöka skriva det på ett enklare sätt. Eller om trådägaren så önskar så ber han
exempelvis mig att ta de förklaringarna i någon annan tråd, då respekterar jag självklart det.
EDIT: Blanda inte in min nuvarande uppsättning...för det hör inte hit...! Det är en jättesuperkompromiss pga av en mängd olika anledningar..
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Nä, för sjutton. Varför skulle jag göra det? Kan faktiskt inte bry mig mindre om vad folk har
för grejjer att lyssna på musik på, helt ointressant för mig.
Det säger dessutom ingenting om dig som människa.