Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio vållar debatt, Varför?

1067 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du hört Ino Audio? (460 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 20 November 2006 - 16:34

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

*skratt*  Och för oss som aldrig varit hos Öhman och lyssnat, men ändå tycker högtalarna är fantastiska?  Hur går det ihop?

Hur går det ihop med att folk tappar hakan hemma hos mig, trots bara mina löjliga terassmadrasser som enda akustiska åtgärd?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som inte har kunnat gå ihop?

Exempel:
Ett fläckborttagningsmedel som snabbt tar bort rödvinsfläckar imponerar även om man på TV-shop fick intrycket av även olje- och gräsfläckar skulle försvinna i ett nafs...

Det är trots allt ett bra medel, men motsvarande finns kanske även på ICA.

Går det ihop nu?

Postad 20 November 2006 - 17:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det låter som det är lika mycket eller kanske t o m mer demo av goda akustikåtgärder än av själva högtalaren.

Blir lite "TV-shop" över hela upplägget. Allt är fantastiskt och ofelbart tills man får hem prylarna... :D

*skratt* Och för oss som aldrig varit hos Öhman och lyssnat, men ändå tycker högtalarna är fantastiska? Hur går det ihop?
Hur går det ihop med att folk tappar hakan hemma hos mig, trots bara mina löjliga terassmadrasser som enda akustiska åtgärd?

<{POST_SNAPBACK}>

Folk tappar hakan hemma hos mig också då jag spelar på mina små KEF-KHT2005.2 trots att de sannerligen inte låter speciellt bra...men jag är MEDVETEN om att "folk" i allmänhet kanske inte har lyssnat på bra grejer tidigare och att de flesta faktiskt tror att detta med bra ljud och då särskilt bra bas=ett måste med STOOOORA högtalare... :o

Sätter man dem på fel höjd så får du inte maximal effekt av optimeringen för frekvensgången i höjdled... vilket innebär att de beter sig som alla andra högtalare om man inte följer tipset... men det gör dem inte dåliga, bara mindre optimala.

Detta med vikten av placering gäller väl ALLA högtalare... :o Så du menar alltså att Ino höjer sig MER än andra högtalare om man placerar dem rätt?

Att Ino nu skulle vara mer känsliga för placeringen än andra märken ser jag inte vara annat än en stor brist/nackdel...särskilt om sweetspot=stereobilden är så himla begränsad/liten vilket är fakta om det du skriver om ovan är sant?

Detta visar mer på en begränsning än en möjlighet...men en viss IÖ har visst fått "folk" att tro att denna begränsning vore något positivt=att en svårplacerad högtalare skulle ge ett bättre slutresultat än en högtalare som var mindre känsliga för placering och rum... :o

Detta har IÖ lyckades med tack vare att "gå sin egen väg" och köra en massa fina termer och visa på mätresultat för att det ska låta extra trovärdigt samt även kunna visa..."lyssna hur mkt bättre det blev nu när de står rätt"=enkel psykologi att utgå ifrån något som faktiskt låter riktigt dåligt till något som sedermera låter bättre/bra.... :D

Mina KEF-Ägg är oxå mkt känsliga i höjdled för att jag ska få ut maximal stereobild (dvs att de riktningskänsliga frekvenserna som diskant och mellanregister ska nå örat på bästa sätt)...och jag ser sannerligen inte detta som något positivt...och jag kan garantera att t o m de små "Äggen" låter mycket bättre om de är rätt/ultimat vinklade/placerade gentemot lyssningspositionen...t o m "Äggen" alltså...

Måste bara få citera denna mening en gång till:

maximal effekt av optimeringen för frekvensgången i höjdled

Är detta ovan dina egna ord i grunden eller IÖ:s? Vet du vad det faktiskt betyder? Varför då inte skriva med termer så alla fattar?

Kan göra det istället.

"en korrekt och maximerad sterobild i höjdled...." eller med normala hifitermer...en maximerad sweetspot i vertikalplanet....l ...lite klurigt det sista oxå...jag vet... :D

EDIT: Återigen...jag säger inte att Ino är dåliga, de låter säkert mkt bra, nämner bara möjliga faktorer/orsaker till varför Ino vållar sådan stor debatt.

ps...ingen som är intresserad att åka ut till IÖ i Täby och testa några bra högtalare emot Ino med en bra tvåkanalare för att en gång för alla få svar på frågan hur bra Ino egentligen är...dess fördelar/nackdelar varav det sistnämnda självklart finns på ALLA högtalare...

Har faktiskt inte läst någon som gjort detta tidigare...rätta mig gärna om jag har fel... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 November 2006 - 18:21.

Postad 20 November 2006 - 17:39

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
hoppas någon nappar på detta JB! jag vet att jag hade gjort det om jag bott i en kungliga huvudstaden men nu har jag valt att bo närme kontinenten :) så jag väntar spänt på att någon nappar så vi får lite testresultat!!

Postad 20 November 2006 - 23:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Måste bara slänga in den här bilden (igen?).

Postad bild

Hit Inoisterna vallfärdar för att tillbe Öhman. Kommer väl själv vara där snart :)

Postad 20 November 2006 - 23:20

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Hahaha klockren, vart kommer bilden ifrån?

Postad 20 November 2006 - 23:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte vem som är upphovsmannen, men jag har sett den flera gånger förr, men jag fick den precis slängd på mig på hififorum efter att ha berömt Inos basar. :)

Postad 20 November 2006 - 23:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte vem som är upphovsmannen, men jag har sett den flera gånger förr, men jag fick den precis slängd på mig på hififorum efter att ha berömt Inos basar. :o

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju min bild :)

Postade den tidigare i denna tråden, tror jag... använde Ingvars avatar från faktiskt.se forumet.
Ino "nissarna" gillade bilden, även den avbildade :o

http://www.faktiskt....ewtopic&t=13083

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=50137

edit: https://www.minhembi...210&searchtime= :o

Redigerat av Ageve, 21 November 2006 - 00:01.

Postad 21 November 2006 - 00:03

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Klart att Ino vållar debatt, han gör svinigt bra högtalare som han säljer till priser som man knappt får sunkiga instegsvarianter av om man köper vanliga märken. Jag uppgraderade från B&W Nautlius 804 till piP. Idag har jag Pi60 och de är flera pinnhåll bättre än Nautilus 804. Har lyssnat på piP:ar i många olika rum och uppställningar och jämfört dom med andra stativare och inte lagt märke till att de skulle kräva mer trixande med de akustiska förutsättningarna än andra högtalare för att låta bra. Alla ni som snackar TV-shop o liknande: pallra era arslen till Täby och provlyssna !

Redigerat av pelar, 21 November 2006 - 00:04.

Postad 21 November 2006 - 00:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Jag uppgraderade från B&W Nautlius 804 till piP. Idag har jag Pi60 och de är flera pinnhåll bättre än Nautilus 804.

<{POST_SNAPBACK}>

Smaken är som baken ..

Har tänkt på det varje gång jag sett dig skriva detta..

Jag tycker faktiskt inte att Nautilus 804 låter så jäkla bra och framför allt
inte i förhållande till dess pris. Men å andra sidan så finns det ju andra
som tycker att det skall låta som det låter från en Nautilus 804
och de tycker kanske att dina inno låter skrämd katt.

Så .. att säga att det ena låter bättre än det andra är nog ganska
känsligt och du ... Det skapar säkert debatt :o

Klart att Ino vållar debatt, han gör svinigt bra högtalare som han säljer till priser som man knappt får sunkiga instegsvarianter av om man köper vanliga märken.

<{POST_SNAPBACK}>

Mina billiga och sunkiga instegshögtalare Dali Ikon 6 .. de låter kanon, men det
finns många andra som låter bättre.... i .... andras öron :)
och så även i mina :o

MaVeRiC :o

Redigerat av Unregistered1103, 21 November 2006 - 01:15.

Postad 21 November 2006 - 00:39

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0

Klart att Ino vållar debatt, han gör svinigt bra högtalare som han säljer till priser som man knappt får sunkiga instegsvarianter av om man köper vanliga märken.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma härligt nyanserade bild av konkurrensen som vanligt...

Postad 21 November 2006 - 01:03

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tänk er att lyssna på Yello med ino’s pip det måste vara samma sak som att lyssna på en fis i rymden

Postad 21 November 2006 - 01:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Får väl forsätta med bilder eftersom den förra blev populär. Dessa är riktigt dåliga men men.

LTS möte, med Dali Lama:

Bifogad fil  lts_ingvar_humor.jpg   305.76K   0 Antal nerladdningar

(Menar inte att Dali gör lama högtalare, utan att kroppen tillhör Dali Lama :) )

President of LTS:

Bifogad fil  presidentlts.jpg   419.08K   0 Antal nerladdningar

Mount Molt:

Bifogad fil  mountmolt.jpg   209.86K   0 Antal nerladdningar

Bilderna är tagna ifrån:
http://www.lts.a.se/lts/styrelse.html

Redigerat av Ageve, 21 November 2006 - 03:44.

Postad 21 November 2006 - 04:50

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

*skratt*  Och för oss som aldrig varit hos Öhman och lyssnat, men ändå tycker högtalarna är fantastiska?  Hur går det ihop?

Vad är det som inte har kunnat gå ihop?

Exempel:
Ett fläckborttagningsmedel som snabbt tar bort rödvinsfläckar imponerar även om man på TV-shop fick intrycket av även olje- och gräsfläckar skulle försvinna i ett nafs...

Det är trots allt ett bra medel, men motsvarande finns kanske även på ICA.

Går det ihop nu?

Jag syftar självklart på kunnigt folk, inte svenssonlyssnare. Och vad det gäller mig själv så har jag lyssnat genom marknaden i många år innan. Läste ju hur nedvärderande "ni" rankade B&W 804 så fort det blev tal om uppgradering till piP, så jag vågar väl knappt nämna att jag ägde Canton Digital 1.1 samt Magnapan MG1.4 innan jag skaffade piP och har sålt av Maggiesarna och skall göra detsamma med Canton när jag hittat en seriös köpare.

Postad 21 November 2006 - 04:53

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Tänk er att lyssna på Yello med ino’s pip det måste vara samma sak som att lyssna på en fis i rymden

"The Eye" är en av mina favoritplattor att dema piP med. Ta du och lyssna på ett par piP så sätter du nog ovannämnda fis på tvären istället.

Yello är perfekt material för piP, ju!

Postad 21 November 2006 - 04:56

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Dom går djupt som jag förstått det men att dom skulle hantera Yello på ett bra sätt betvivlar jag.

Går en och annan ton under 30hz på dom plattorna.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 21 November 2006 - 04:58.

Postad 21 November 2006 - 05:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kul bilder Ageve :D

Postad 21 November 2006 - 09:08

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

"The Eye" är en av mina favoritplattor att dema piP med. Ta du och lyssna på ett par piP så sätter du nog ovannämnda fis på tvären istället.

Som sagt var så har jag haft ett par pip så jag kan säga inte mycket att när det gäller ljudtryck mina Dynaudio A42 spelare skjortan av Pip

Postad 21 November 2006 - 09:55

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Samma härligt nyanserade bild av konkurrensen som vanligt...

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt var så har jag haft ett par pip så jag kan säga inte mycket att när det gäller ljudtryck mina Dynaudio A42 spelare skjortan av Pip

<{POST_SNAPBACK}>

:D :P

Redigerat av kribban, 21 November 2006 - 09:56.

Postad 21 November 2006 - 10:18

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
jag tycker iofs att 804 låter ganska bra :D kanske lite dyra men det finns det fler högtalare som är!!

Postad 21 November 2006 - 10:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,läst denna tråd ock är inte här för att kritisera pip för jag har aldrig hört dom.Men att dom skulle vara några basmonster som jag tycker nästan en del vill få det att låta som måste vara omöjligt med en låda på 10 liter,(då skulle dom vara en världsensation).Men alla har vi olika referenser när det handlar om ljud,har varit ock lyssnat hos folk som tycker dom har bra bas ock ljudtryck,har gått därifrån med ett leende på läpparna ock tängt transistorradio ungefär.mvh.

Postad 21 November 2006 - 10:52

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
De är ju inga basmonster men de spelar basen fantastiskt bra. Vill man ha ljudtryck så bör man nog se sig om efter en större högtalare eller komplettera med basmoduler som jag har gjort.

MVH Kribban

Redigerat av kribban, 21 November 2006 - 15:19.

Postad 21 November 2006 - 12:52

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Här händer det grejer, som vanligt så vållar Ino debatt. Av vad jag än så länge har sett så är de flesta angrepp på Ino Audio och tillverkaren Ingvar enormt fördomsfulla samt visar på okunskap. För att själv vara lite fördomsfull så kan jag erkänna att jag många gånger frågat mig om de flesta bara är prylbögar och nybörjare på detta forum. :D

Postad 21 November 2006 - 13:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

För att själv vara lite fördomsfull så kan jag erkänna att jag många gånger frågat mig om de flesta bara är prylbögar och nybörjare på detta forum.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag känner mig träffad på båda punkterna, älskar nya prylar!
Och ju mer jag lär mig dessto mer inser jag att jag inte kan/förstår.

:D

Postad 21 November 2006 - 13:18

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Dom går djupt som jag förstått det men att dom skulle hantera Yello på ett bra sätt betvivlar jag.

Går en och annan ton under 30hz på dom plattorna.

Betvivla du, men det gör de faktiskt!

De hanterar Caroline Lavelle "The Spirit" utan problem också, och det är ruskigt djup bas (djupare?) på den plattan också.

Jag kan i alla fall inte höra någon skillad på djupbasprestandan hos piP och Canton Digital 1.1... och den senare är specad till -3dB vid 18Hz. Kör jag ett svep så börjar jag skönja ljud från piP vid 17Hz, men självklart inte linjärt... men sedan stiger det på bra. 25Hz ser jag inte att piP har problem att spela, några dB ned kanske, men inte så att jag uppfattar det som avrullat. Så i alla fall i mitt rum så funkar nog placeringen så pass bra att roomgain ger mig lite fler Hz längst ned i basen.

Men basreflexen på piP är i vart fall så lågt avstämd att det inte blir problem med sådan avrullning.

Den enda basbegränsning jag funnit är typ att slaglängden tar slut om jag vill poppa entoning E-Type-bas rejält högt. (Dvs. demo-högt, inte så högt som jag någonsin önskar spela vid lyssning)

Det är dock löst med mina Bastodontbasar numera :D

Postad 21 November 2006 - 13:38

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Det är dock löst med mina Bastodontbasar numera

Om det är nu sånt driv och attack basen i pip varför uppdaterar de flesta med en sub eller som det heter på ino språket med en submodul
Som sagt var lite membran yta lite bas mycket membran yta mycket bas det är som gott som vetenskapligt bevisat

Postad 21 November 2006 - 14:10

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Om det är nu sånt driv och attack basen i pip varför uppdaterar de flesta med en sub eller som det heter på ino språket med en submodul
Som sagt var lite membran yta lite bas mycket  membran yta mycket bas det är som gott som vetenskapligt bevisat

Skilj på mängd och djup. Det är inte mängden bas man skaffar baslådor för... för mängden bas man skall ha är ju den mängden som ingår i en linjär frekvensgång, ev. med lite roomgain eftersom vi är så vana vid att höra roomgain.

Basmodul, inte submodul... De skall ju ta över att spela basen, inte fylla i undertill när en vanlig högtalare storknar.

Om du jämför distortionen i ett baselement jämfört med ett mellanregister och diskant, så är den mycket större. Baselement spelar oftare nära sin maximalkapacitet så det hjälper inte till. När man väl kommit så långt att man insett vilken fiende till välljud som dist är, så är det inte så långt till slutsatsen att skaffa överdimensionerade baslådor med lågdistorderande element, så att man kan sänka disten i basområdet till liknande nivåer som resten av registret. Basen som man får ut av detta är exakt, snustorr och helt underbar.

En annan sak man kommit fram till är att man vill ha en dynamisk reserv på massor av dB (20, gärna 30) för att dynamiska toppar i musiken skall komma till sin rätt. Detta kräver bl.a. massor av effekt och det finns vinster att hämta här med aktiv delning. piP som är begränsad output (104dB vill jag minnas) kan ju tjäna en del både i distsänkning och nivåhöjning samt dynamisk kapacitet genom att slippa spela bas - hur förtjänstfullt den än gör det.

Sedan är det ganska nära till hands att tänka tanken "om piP är så här bra, hur bra är då inte pi60/pi60s/i28/i32/i56/i64" och då är att skaffa basmoduler till piP kanske ett mellansteg i en uppgradering... i alla fall om det är i-modellerna man dreglar över.

Sedan när är en ständig jakt efter perfektionen något en audiofil skall behöva förklara för en annan?? :D

Redigerat av Nattlorden, 21 November 2006 - 14:12.

Postad 21 November 2006 - 15:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Det är dock löst med mina Bastodontbasar numera

Som sagt var lite membran yta lite bas mycket membran yta mycket bas det är som gott som vetenskapligt bevisat

<{POST_SNAPBACK}>

Läste du inte mitt inlägg tidigare :D ??

Submodul :o :P Prova att läs inläggen :wub:

Redigerat av kribban, 21 November 2006 - 15:19.

Postad 21 November 2006 - 15:51

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Här händer det grejer, som vanligt så vållar Ino debatt. Av vad jag än så länge har sett så är de flesta angrepp på Ino Audio och tillverkaren Ingvar enormt fördomsfulla samt visar på okunskap. För att själv vara lite fördomsfull så kan jag erkänna att jag många gånger frågat mig om de flesta bara är prylbögar och nybörjare på detta forum.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha och priset för dagens mest korkade inlägg går till?

Hur länge har du haft Ino? Du har naturligtvis lyssnat fram alla grejor du spelar på och kommit fram till att det är överlägset på marknaden? Lägg av va?

Det framgår ganska tydligt hur okunnig du va innan du läste trådar och manifest från Ino.

Många på detta forum ÄR nybörjare, dock så finns det flertalet som har hållt på ganska länge, som ändå helt saknar intresse av få det att låta så nära orginalet som möjligt.

En audiofil behöver inte sträva efter trohet till orginalet utan bästa möjliga välljud med egna ögon mätt. Att Ino på något sätt skulle vara den gyllne regeln som får all annan Hifi att verkar grå och dammig tror jag inte ett ögonblick på.

Det är just sådana rent av korkare inlägg som får igång diskussioner angående
Ino, så man kan ju inte annat än att säga att ni får skylla er själva om ni känner motstånd.

Nej det är bättre ni håller era åsikter på rena DIY forum i så fall där Ino hör hemma.

Postad 21 November 2006 - 16:08

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Hej,läst denna tråd ock är inte här för att kritisera pip för jag har aldrig hört dom.Men att dom skulle vara några basmonster som jag tycker nästan en del vill få det att låta som måste vara omöjligt med en låda på 10 liter,(då skulle dom vara en världsensation).Men alla har vi olika referenser när det handlar om ljud,har varit ock lyssnat hos folk som tycker dom har bra bas ock ljudtryck,har gått därifrån med ett leende på läpparna ock tängt transistorradio ungefär.mvh.

<{POST_SNAPBACK}>

Nää, några basmonster är inte piP, däremot har de rak frekvensgång ner till 34 Hz i fritt fält (en
bakomvarande vägg).

Oftast (beroende på rumsbidrag som är olika i alla rum) så spelar de en bit under 30 Hz.

Sen så kan de inte spela ultramega högt heller. 104 dB är ju vad de pallar med som mest kontinuerligt.

Men att se den där lilla lådan stå och spela djupare i basen än en medelstor golvhögtalare är faktiskt
rätt imponerande måste jag säga. Yello som folk pratat om gör sig jättebra på lilla piP tycker jag.
Ordentligt med klipp i basen och ett lugn och oansträngdhet i toppen som är förbluffande bra (speciellt
eftersom det är en högtalare som man kan köpa för lite drygt 4000 spänn om man bara orkar
montera dit grejjerna i lådorna).
Fast räcker inte ljudtrycks kapaciteten till finns ju större modeller.... piP är ju den billigaste fullregister
högtalaren som Ino har. De större modellerna är klart mer kapabla, men kostar då förstås mer
också.

Postad 21 November 2006 - 16:11

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Många på detta forum ÄR nybörjare, dock så finns det flertalet som har hållt på ganska länge, som ändå helt saknar intresse av få det att låta så nära orginalet som möjligt.

En audiofil behöver inte sträva efter trohet till orginalet utan bästa möjliga välljud med egna ögon mätt. Att Ino på något sätt skulle vara den gyllne regeln som får all annan Hifi att verkar grå och dammig tror jag inte ett ögonblick på.

Kalla då inte det du håller på med för hifi. För det är det inte.

Ino, så man kan ju inte annat än att säga att ni får skylla er själva om ni känner motstånd.

Nej det är bättre ni håller era åsikter på rena DIY forum i så fall där Ino hör hemma.

<{POST_SNAPBACK}>

O din avslutning var mycket bättre?

Postad 21 November 2006 - 16:20

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Här händer det grejer, som vanligt så vållar Ino debatt. Av vad jag än så länge har sett så är de flesta angrepp på Ino Audio och tillverkaren Ingvar enormt fördomsfulla samt visar på okunskap. För att själv vara lite fördomsfull så kan jag erkänna att jag många gånger frågat mig om de flesta bara är prylbögar och nybörjare på detta forum.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha och priset för dagens mest korkade inlägg går till?

Hur länge har du haft Ino? Du har naturligtvis lyssnat fram alla grejor du spelar på och kommit fram till att det är överlägset på marknaden? Lägg av va?

Det framgår ganska tydligt hur okunnig du va innan du läste trådar och manifest från Ino.

<{POST_SNAPBACK}>

Haha! Snacka om att du känner dig träffad! Vad gäller mina kunskaper så har jag fått de flesta av mina kunskaper "the hard way" :P inte genom att läsa vad andra har skrivit och läst Ino:s manifest som du verkar tro :o .

Edit > en kubik stavfel

Redigerat av micke5721, 21 November 2006 - 16:25.

Postad 21 November 2006 - 16:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Kalla då inte det du håller på med för hifi. För det är det inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Hifi var mer tänk som sammlingsordet för matrialet man spelar på.
Audiofil är en annan sak som jag personligen ställer mej som.

<{POST_SNAPBACK}>

O din avslutning var mycket bättre?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja helt utan tvekan, jag kommer aldrig se dom som annat. Hemmapulade med mycket omsorg.
Samma skola som HFLS-1.

Jag har en fråga. Någon som vet hur I.Ö fått fram elementen? Vad jag har kunnat utläsa saknade han helt erfarenhet om elementkonstruktion men lyckades ändå rätta till elementtillverkarna som han köper ifrån så dom får lägre dist. Hur är detta möjligt? :D .

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 21 November 2006 - 16:25.

Postad 21 November 2006 - 16:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nää, några basmonster är inte piP, däremot har de rak frekvensgång ner till 34 Hz i fritt fält (en
bakomvarande vägg).

<{POST_SNAPBACK}>

Det är lite intressant det där. Är frekveksgången hos piP uppmätt när de står mot en vägg?

Isåfall är det inte konstigt att de går ner till 30Hz. Rummet blir slavbas, men det är väl knappast
något att sträva efter?

Ino-anhängare vill ofta jämföra med (och dissa) B&W. Tänk då på att de är uppmätta fritt, utan
väggar runt omkring. När du läser deras spec får du med andra ord reda på högtalarens
frekvensomfång, inte rummets.

Det är bristen på ödmjukhet, att många Ino anhängare tar varje tillfälle att såga andra tillverkare,
som gör att ino "vållar debatt" som topicen säger. Jag har hört piP i förbifarten, och kan
knappast påstå att jag blev blåst av stolen. Det finns även många andra som inte blivit impade,
så det är inte jag som har kass hörsel. Betyder det att jag dissar piP? Nej... de lät inte dåligt,
bara inte så enormt bra som en del påstår.

"Halleluja moment" uteblev helt enkelt.

Redigerat av Ageve, 21 November 2006 - 16:23.

Postad 21 November 2006 - 16:23

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det låter som det är lika mycket eller kanske t o m mer demo av goda akustikåtgärder än av själva högtalaren.

Blir lite "TV-shop" över hela upplägget. Allt är fantastiskt och ofelbart tills man får hem prylarna... :D

*skratt* Och för oss som aldrig varit hos Öhman och lyssnat, men ändå tycker högtalarna är fantastiska? Hur går det ihop?

Sätter man dem på fel höjd så får du inte maximal effekt av optimeringen för frekvensgången i höjdled... vilket innebär att de beter sig som alla andra högtalare om man inte följer tipset... men det gör dem inte dåliga, bara mindre optimala.

<{POST_SNAPBACK}>

Nattlorden - Vill fortfarande har svar på dessa frågor!
Förstår inte vad du menar med "beter sig som andra högtalarna om man inte följer tipset" ....?

1) Detta med vikten av placering gäller väl ALLA högtalare? Så du menar att Ino höjer sig MER ljudkvalitetsmässigt än andra högtalare om man placerar dem rätt?

2) Att Ino nu skulle vara mer känsliga för placeringen/mindre optimala än andra märken ser jag inte vara annat än som en stor brist/nackdel...särskilt om sweetspot=stereobilden är så himla begränsad/liten vilket är fakta om det du skriver i citatet ovan är sant?

Rekommendationerna finns för att Öhman är hyperperfektionist och eftersom han KAN ge en rekommendation om hur de skall placeras för maximal funktion.
Att andra inte ger liknande rekommendationer betyder snarast att de inte vet... eller att högtalaren inte är designad med hänsyn till hur den skall integrera med rummet.

3) Menar du att man INTE får instruktioner av andra högtalartillverkare för hur högtalarna ska placeras för "maximal funktion"?

4) Att Ino de enda högtalarna som är designad med hänsyn till hur den ska integrera med rummet?

maximal effekt av optimeringen för frekvensgången i höjdled

5) Är dessa dina ord i grunden eller IÖ:s ord?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 November 2006 - 16:47.

Postad 21 November 2006 - 16:24

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Haha! Snacka om att du känner dig träffad! Vad gäller mina kunskaper så jag få mina kunskaper till största del "the hard way" :D inte genom att läsa vad andra har skrivit och läst Ino:s manifest som du verkar tro  :P .

<{POST_SNAPBACK}>

Jag älskar prylar inget snack,
däremot tycker jag dom skall vara få och så stilrena som möjligt.

Jag har pysslat med detta på hobbynivå i 13år nu och har hunnit med en hel del tycker jag.
Man lär sig ofta något nytt men man får också sålla ordentligt för att hitta just sina egna godbitar.

Postad 21 November 2006 - 16:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Haha! Snacka om att du känner dig träffad! Vad gäller mina kunskaper så jag få mina kunskaper till största del "the hard way" :D inte genom att läsa vad andra har skrivit och läst Ino:s manifest som du verkar tro  :o .

<{POST_SNAPBACK}>

Jag älskar prylar inget snack,
däremot tycker jag dom skall vara få och så stilrena som möjligt.

Jag har pysslat med detta på hobbynivå i 13år nu och har hunnit med en hel del tycker jag.
Man lär sig ofta något nytt men man får också sålla ordentligt för att hitta just sina egna godbitar.

<{POST_SNAPBACK}>

Sällar mig till Widescreen

Har sysslat med detta på hobbynivå jag också..
Köpte min första Tecnich 2 kanal ( glömt hur det stavas ) för ca 30 år sedan.

Lite musik har man ju hört och lite högtalare har det ju passerat genom
dörren.. Så helt okunnig är man ju inte om hur det skall eller kan låta.
Men så klart.. man kan ju inte läsa kurvor och andra diagram som vissa
har i sitt galleri för att visa att de mätt sina högtalare.

Hoppas ni inte glömmer att lyssna :P

MaVeRiC :wub:

Redigerat av Unregistered1103, 21 November 2006 - 16:44.

Postad 21 November 2006 - 16:46

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Så om jag går och köper en piP som är helt färdig för 9000:- + så är jag förpassad till en DIY-del av ett forum. :huh

Alla sätter inte ihop sina piP eller pi60 från Ino. De går att köpa helt kompletta i nästan hur många olika ytbehandlingar som helst. Det tråkiga är ju väntetiden.

JB

Du ångar på som vanligt och läser in tolkningar som passar dig bäst. varför inte provlyssna högtalarna och ta en lite diskussion med IÖ. Du bor väl inte så långt ifrån Täby :D

Av någon anledning så lyssnar jag hellre på IÖ en hobbyutövarna :P

MVH Kribban

Postad 21 November 2006 - 16:51

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Så om jag går och köper en piP som är helt färdig för 9000:- + så är jag förpassad till en DIY-del av ett forum. :huh

Alla sätter inte ihop sina piP eller pi60 från Ino. De går att köpa helt kompletta i nästan hur många olika ytbehandlingar som helst. Det tråkiga är ju väntetiden.

JB

Du ångar på som vanligt och läser in tolkningar som passar dig bäst. varför inte provlyssna högtalarna och ta en lite diskussion med IÖ. Du bor väl inte så långt ifrån Täby :P 

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju bara och läsa vad som står/vad som skrivs... jag ställde bara några frågor!

Lite kunskap förutom IÖ:s snack & mätresultat vore faktiskt kul...

Av någon anledning så lyssnar jag hellre på IÖ en hobbyutövarna :wub:

Tjaa, och vad säger det... :D ...men visst, Ageves bilder säger ju faktiskt det mesta.... :o

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 November 2006 - 17:01.

Postad 21 November 2006 - 16:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Av någon anledning så lyssnar jag hellre på IÖ en hobbyutövarna :o

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Ähh.. :D

Är inte IÖ en hobbyutövaren han med, tycker du

Kan inte se honom i någon affär eller på marknaden i övrigt

Första gången jag hörde talas om Inno var när jag loggade
in på detta forum och det är inte lite man fått höra :P

Men det är samma Inoiter som går på för det mesta.

Hur många Inno högtalare har det sålts ?

MaVeRiC

Postad 21 November 2006 - 16:56

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Sedan när är en ständig jakt efter perfektionen något en audiofil skall behöva förklara för en annan??

tyvärr lider jag inte av Audiofil

Postad 21 November 2006 - 17:00

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Det är lite intressant det där. Är frekveksgången hos piP uppmätt när de står mot en vägg?

Jepps. Utomhus med en husvägg bakom. Dessutom med dämpning på gräsmattan om jag minns
rätt. Typ liknande förhållanden som för denna högtalare: [Fräscha högtalare

Postad 21 November 2006 - 17:04

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jepps. Utomhus med en husvägg bakom. Dessutom med dämpning på gräsmattan om jag minns

<{POST_SNAPBACK}>

Tja dessa mätningar, och mätningar och mätningar....

Carlssonfantasterna ligger inte långt efter Inofantasterna & dessa mätningar utomhus gör säkert att högtalarna låter myyyycket bättre...

Så Niklas H...vilka högtalare är bättre...Carlsson eller Ino....?

Annars har Ageve en mkt bra synpunkt...och det är INGEN egen tolkning för egen skull som man blir rätt less på att bli beskylld för... :D

Isåfall är det inte konstigt att de går ner till 30Hz. Rummet blir slavbas, men det är väl knappast något att sträva efter?

Så Nattlorden...svara gärna på mina frågor, även med tanke på ovan!

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 November 2006 - 17:15.

Postad 21 November 2006 - 17:13

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Apropå utomhus om jag inte misstar mig så har jag för mig att jag läste någonstans att Herr Öhman mätte frekvensgången i någon av sina högtalare serie upphängandes i ett träd på ett kallhygge under utvecklingsstadiet men som sagt kan ju bara en skröna kanske någon Inoit vet mer om det

Postad 21 November 2006 - 17:14

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Carlssonfantaster ligger inte långt efter Inofantasterna....dessa mätningar för säkert att högtalarna låter myyyycket bättre...

Så Niklas H...vilka högtalare är bättre...Carlsson eller Ino....?

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Carlsson fantaster?

Hur kom Carlsson med i diskussionen?

Strunt samma, jag tycker att många Carlssonhögtalare låter väldigt bra, dock är jag inte riktigt
vän med ljudbilden som de flesta Carlsson (OA modellerna) projicerar.
Med många inspelningar så blir liksom musikerna placerade i ljudbildens kanter väldigt "korta"
jämfört med de som står mer centralt i ljudbilden. Ungefär som att ljudet kommer från golvlisten
i rummet.
Så jag föredrar Ino Audios högtalare framför Carlsson (jo jag vet, det är IÖ som hjälpt till med
.3 uppgraderingarna till Carlsson OA serien).

Vänta nu du menade kanske bilden jag länkade till i mitt förra inlägg?
Det är en bild där Naqref på faktiskt.se gör mätningar på ett DIY-bygge som han tillsammans med
en kille som heter Ola och några fler håller på med filterkonstruktionen.
Rätt svårt att konstruera filter om man inte vet vad som händer :D
Carlsson har inget med den högtalaren att göra, förutom då kanske att han har varit lite inspiration
till bygget.

Postad 21 November 2006 - 17:19

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det är en bild där Naqref på faktiskt.se gör mätningar på ett DIY-bygge som han tillsammans med
Rätt svårt att konstruera filter om man inte vet vad som händer  :P
Carlsson har inget med den högtalaren att göra, förutom då kanske att han har varit lite inspiration
till bygget.

<{POST_SNAPBACK}>

Jopp, det var högtalaren på bilden jag syftade på...så du menar alltså att de bara är LITE inspirerade av Carlssonhögtalare...? :D

Det ser ju ut som exakta kopior...och elementen...vet du att det inte är samma som sitter i lite moddade Carlsson?

Hur som helst Carlssonfantaster tycker Carlsson är bäst och Ino-fantaster tycker att Ino är bäst...inte svårare än så...alla följer sin ledsagare....

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 November 2006 - 17:58.

Postad 21 November 2006 - 17:24

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

till bygget.

<{POST_SNAPBACK}>

Jopp, det var högtalaren på bilden jag syftade på...så du menar alltså att de bara är LITE inspirerade av Carlssonhögtalare...? :D

Det ser ju ut som exakta kopior...och elementen...vet du att det inte är samma som sitter i lite moddade Carlsson?

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det inspirerat av OA modellerna, inget snack om den saken, men lik några av Carlsson
högtalarna? Njaee, det tycker inte jag, men det spelar ingen roll.

Är inte helt säker på vilka element som de använt, men det finns nog info om det i tråden: Ola-68 DIY tävlingsbidrag

Postad 21 November 2006 - 18:13

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

till bygget.

<{POST_SNAPBACK}>

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är det inspirerat av OA modellerna, inget snack om den saken, men lik några av Carlsson
högtalarna? Njaee, det tycker inte jag, men det spelar ingen roll.

Är inte helt säker på vilka element som de använt, men det finns nog info om det i tråden: Ola-68 DIY tävlingsbidrag

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är t ex basarna exakt samma som sitter i t ex Carlsson OA-51.2/3 & OA-52.2/3...och hela bygget är inspirerat av Carlsson...spela inte ovetande för att jag inte det ska verka vara jag som inte vet vad jag talar om....och detta med liknelsen med Carlsson HAR betydelse för denna tråd.

Det komiska är att såväl Carlssonanhängarna och Ino-anhängarna utgår ifrån samma mätresultat och båda har samma slutmål...att äga ett par högtalare som på ett så neutralt sätt som möjligt återge musiken...ändå tycker båda läger om olika högtalarmärken...och de låter helt klart olika...samtidigt som båda påpekar stenhårt att allt annat än just "deras" märke är MYCKET sämre...nästan oavsett pris...med hänvisning till just mätresultat samt att det är en "guru" på hemmaplan här i Sverige som tagit fram grejerna...

Ägde själv ett par Carlsson OA-51, som moddades efter konstens alla regler, för många år sedan, drevs av en Sentec-kombo med av LTS hyllade SC9-försteget ...och HAR lyssnat på Ino audio...

(Som ljudkälla hade jag en luftburen Maplenoll LP-spelare med en (Decca) Garrot microscanner MM samt en Van den Hul MC...)

Visst lät det riktigt OK (mina gamla OA51+Sentec)...men frågan är ju som sagt var HUR bra...eller rättare hur kul låter det egentligen...?

Och det är sannerligen inget ljud som attraherar alla...definitivt inte Ino...och då självklart inte i jämförelse med högtalare för mångdubbelt mer dineras....att sen försöka övertyga ALLA om Inos förträfflighet via mätresultat och diverse specialiteter som IÖ påtalat...det är väl detta som är orsaken till att Ino skapar så stor debatt...eller?

EDIT: Blanda inte in min nuvarande uppsättning...för det hör inte hit...! Det är en jättesuperkompromiss pga av en mängd olika anledningar...och för 20:e gånger...jag säger INTE att Ino låter dåligt...långt ifrån...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 November 2006 - 19:05.

Postad 21 November 2006 - 19:25

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Visst är t ex basarna exakt samma som sitter i t ex Carlsson OA-51.2/3 & OA-52.2/3...och hela bygget är inspirerat av Carlsson...spela inte ovetande för att jag inte det ska verka vara jag som inte vet vad jag talar om....och detta med liknelsen med Carlsson HAR betydelse för denna tråd.

Oki doki, mer än jag visste (har inte läst igenom den tråden, bara sett på bilderna).
Men vad har just de högtalarna med tråden att göra?
Inte ett smack. Jag länkade till den bilden för att jag vet att piP´s frekvensgång är uppmätt under
liknande omständigheter (Ageve undrade ju över hur de var uppmätta).

Det komiska är att såväl Carlssonanhängarna och Ino-anhängarna utgår ifrån samma mätresultat och båda har samma slutmål...att äga ett par högtalare som på ett så neutralt sätt som möjligt återge musiken...ändå tycker båda läger om olika högtalarmärken...och de låter helt klart olika...samtidigt som båda påpekar stenhårt att allt annat än just "deras" märke är MYCKET sämre...nästan oavsett pris...med hänvisning till just mätresultat samt att det är en "guru" på hemmaplan här i Sverige som tagit fram grejerna...

Förstår inte vad som är komiskt?
Det är dessutom knappast samma mätresultat man utgår ifrån heller då OA modellerna mäter
väldigt annorlunda mot Ino högtalarna.
Visst, just frekvensgången skiljer ju avsevärt mellan de olika högtalartyperna. Spridningsmönstret
kan knappast vara speciellt likt heller (OA modellerna har mycket mindre direktljud).

Jag har förresten själv aldrig påstått att Ino är bäst eller något sådant larvigt.
Det enda jag har påstått (och de flesta som äger Ino här) är att de är de bästa högtalarna som
jag har lyssnat genom.
Det kan knappast någon annan än jag själv avgöra (alltså vad jag tycker låter bäst, eller mest
neutralt eftersom mitt mål med min anläggning är att ha ett så transparent "fönster" till inspelningen
som möjligt).
Därför är det så viktigt att folk tar sig tid att själv provlyssna på det de tänkt sig att köpa.
Kalle kanske tycker den här högtalaren är superbra och Olle som ska köpa högtalare lyssnar
på Kalles råd och sen när högtalarna är hemma så gillar inte Olle dem alls. Synd för Olle...

Spelar väl förresten ingen som helst roll vem som tagit fram grejjerna?
Inte för mig i alla fall.
Det må vara IÖ, Kalle på Spången, Kent Kantor eller vilken Nisse som helst som har konstruerat
det, huvudsaken (för mig) är resultatet.

Men du och jag JB verkar pyssla med helt olika saker.
En sak har vi dock gemensamt, vi lyssnar tydligen på rätt mycket musik.

Ägde själv ett par Carlsson OA-51, som moddades efter konstens alla regler, för många år sedan, drevs av en Sentec-kombo med av LTS hyllade SC9-försteget ...och HAR lyssnat på Ino audio...

(Som ljudkälla hade jag en luftburen Maplenoll LP-spelare med en (Decca) Garrot microscanner MM samt en Van den Hul MC...)

Visst lät det riktigt OK (mina gamla OA51+Sentec)...men frågan är ju som sagt var HUR bra...eller rättare hur kul låter det egentligen...?

Vad spelar denna del av inlägget för någon roll?
Jag har inget värde i att veta vad du ägt för anläggning, inte heller om du lyssnat på IÖ:s högtalare
eller inte för denna diskussionens skull. Vi diskuterar ju inte några högtalare specifikt just nu.

Och det är sannerligen inget ljud som attraherar alla...definitivt inte Ino...och då självklart inte i jämförelse med högtalare för mångdubbelt mer dineras....att sen försöka övertyga ALLA om Inos förträfflighet via mätresultat och diverse specialiteter som IÖ påtalat...det är väl detta som är orsaken till att Ino skapar så stor debatt...eller?

Det må vara att det inte attraherar alla, men det spelar inte mig någon roll.
Förresten? Hur många mätresultat på Ino burkar har du egentligen sett?
Florerar inte en enda riktigt gjord mätning på Ino burkar på nätet.
Visst, det finns några ammatörmässigt gjorda mätningar som dock är såpass maskerade av
rumsbidrag så att man ändå inte ser högtalarens frekvenskurva.

Förstår heller inte det här med "....att sen försöka övertyga ALLA om Inos förträfflighet..."
Jag har aldrig försökt övertyga någon om att Ino är bra (varför skulle jag vilja det? Försöka
övertyga folk alltså.) Det jag har gjort är att tala om för folk vad jag tycker om Ino´s burkar och
i många fall där folk har frågat om råd när de tänkt att handla högtalare så har jag givit rådet att
lyssna på Ino´s högtalare eftersom jag tycker de är grymt bra. Sen har alltid någon som du JB,
som verkar vilja göra allt för att reta upp stämmningen i trådar kommit med kommentarer som
egentligen inte skulle hört hemma i tråden, och som sedan gjort att det blivit milvis med
inlägg och disskussioner.

Att mätresultat och förklaringar (akustiskt väldigt enkla förklaringar på saker) som handlar om
just Ino högtalare ska skapa debatt kan jag egentligen inte förstå.
Är det frustrerande att personer som har tekniskt kunnande pratar över huvudet på er som inte
är det? I så fall är det ju bara att säga till vänligt i stil med, jag förstår inte det du skriver, kan
du vänligen försöka skriva det på ett enklare sätt. Eller om trådägaren så önskar så ber han
exempelvis mig att ta de förklaringarna i någon annan tråd, då respekterar jag självklart det.

EDIT: Blanda inte in min nuvarande uppsättning...för det hör inte hit...! Det är en jättesuperkompromiss pga av en mängd olika anledningar..

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, för sjutton. Varför skulle jag göra det? Kan faktiskt inte bry mig mindre om vad folk har
för grejjer att lyssna på musik på, helt ointressant för mig.
Det säger dessutom ingenting om dig som människa.

Postad 21 November 2006 - 23:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Förstår heller inte det här med "....att sen försöka övertyga ALLA om Inos förträfflighet..."
Jag har aldrig försökt övertyga någon om att Ino är bra (varför skulle jag vilja det?

Nähäpp, inte tipsat om Ino oavsett vilket ljud som trådskaparen eftersökte, i alla fall tidigare...? Sen är det väl inte du enbart vi talar om i denna tråd, lika lite som att det bara är jag som brukar ta upp vissa saker i Inodebatterna...

Förstår inte vad som är komiskt?
Det är dessutom knappast samma mätresultat man utgår ifrån heller då OA modellerna mäter
väldigt annorlunda mot Ino högtalarna.
Visst, just frekvensgången skiljer ju avsevärt mellan de olika högtalartyperna. Spridningsmönstret
kan knappast vara speciellt likt heller (OA modellerna har mycket mindre direktljud).

Näe, det är just detta som är komiskt...både Carlssonfantaster och Ino-fantaster mäter för att uppnå samma slutmål och båda säger att deras märke är närmast "det opåverkade"...trots att det skiljer så mkt...

Jag har förresten själv aldrig påstått att Ino är bäst eller något sådant larvigt.
Det enda jag har påstått (och de flesta som äger Ino här) är att de är de bästa högtalarna som
jag har lyssnat genom.

Nähäpp, lite mer nyanseret nu i alla fall jämfört med förut, men detta var då helt klart en nyhet ...förklara då gärna bäst på VAD, jämfört med VAD?

Vad spelar denna del av inlägget för någon roll?
Jag har inget värde i att veta vad du ägt för anläggning, inte heller om du lyssnat på IÖ:s högtalare
eller inte för denna diskussionens skull. Vi diskuterar ju inte några högtalare specifikt just nu.

Vad jag bland annat har ägt för grejer tidigare tycker jag spelar roll. Just för att bevisa att man faktiskt har bra koll, eftersom det verkar som NI Inoägare anser er veta så mkt mer än alla andra tack vare att ni snackat med IÖ...exakt som du påpekar i quotet nedan...

Nähäpp, ännu en nyhet...vad diskuterar vi då i så fall i denna tråd? Och varför skulle det INTE spela någon roll för dig om jag överhuvudtaget lyssnat på INO?

Att mätresultat och förklaringar (akustiskt väldigt enkla förklaringar på saker) som handlar om just Ino högtalare ska skapa debatt kan jag egentligen inte förstå.
Är det frustrerande att personer som har tekniskt kunnande pratar över huvudet på er som inte
är det? I så fall är det ju bara att säga till vänligt i stil med, jag förstår inte det du skriver, kan
du vänligen försöka skriva det på ett enklare sätt.

Tja, varför tror du jag försökte visa att jag faktiskt ägt för anläggning, har varit inne i denna transparenssväng alá mäthysteri alá LTS förr i tiden och vet vad det handlar om....det var även detta som gjorde att jag en dag ledsnade på hifi...inlägg som ovan tycker jag just är EN orsak som skapar debatt kring Ino...en sak vet jag i alla fall att fina mätresultat ABSOLUT inte är en garanti för att en högtalare skulle låta bra och inte ha några brister....

Det må vara att det inte attraherar alla, men det spelar inte mig någon roll.
Förresten? Hur många mätresultat på Ino burkar har du egentligen sett?

Du + alla andra Ino-ägare lägger ju fram hur otroligt bra mätresultat/värden Ino presterar i stort varenda inlägg....men då självklart inte de "amatörmässiga" som du refererar till i inlägget ovan utan IÖ:s egna mätresultat självklart.

En sak har vi dock gemensamt, vi lyssnar tydligen på rätt mycket musik.

Nja, kan inte hålla med om det idag...men för tio år sedan då man verkligen satsade på en hifianläggning...idag har jag mer prio på film...

Och fy f.n...vad svårt det var att quota ditt inlägg NiklasH...men, men...hoppas det går att förstå sammanhangen...

Och om Inoägare fortfarande inte fattar varför Ino vållar debatt (eller rättare sagt Inoägarna själva) så är det faktiskt själva uppovet till att debatten faktiskt finns...alltså svaret på Ino Audio vållar debatt , VARFÖR?

För det är inte bara på detta forum som Ino Audio vållar debatt...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 November 2006 - 00:17.

Postad 21 November 2006 - 23:48

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Hej Hej alles!

Finns det några kurvor att tillgå? De jag skulle vilja se är frekvens och impedans kurva.

/Johan

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.