Canal Digital HDTV (mpeg4) Box med hårddisk
Postad 01 oktober 2007 - 11:07
Postad 01 oktober 2007 - 11:12
Postad 01 oktober 2007 - 11:21
Postad 01 oktober 2007 - 12:31
/Jocke
Postad 02 oktober 2007 - 07:44
Postad 02 oktober 2007 - 08:12
Själv så beställde man dock en box trots allt, sugen på se HD via projje.
/Martin
Postad 02 oktober 2007 - 08:34
Postad 02 oktober 2007 - 08:47
Kundtjänst hade suttit och testat den igår så boxarna börjar dyka till och med hos Canal Digital...
Postad 02 oktober 2007 - 11:39
Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Va?? Det kan inte vara sant, Max74 sa att det går att blanda mark- och satellitkanaler i favoritlistor, hur kunde han göra det när marksänd inte fungerar?
OK reder ut lite igen!
![]()
Ja du kan blanda (Sat + Terrest) i favorti listorna.
Ang HDMI version väntar jag själv besked på detta.
Svar nog sålänge?
Postad 02 oktober 2007 - 12:55
Så här sa dom på El-Giganten när jag snackade med dom om Canal+ Sport HD. "Canal Digital har lagt in en så kallad klasul i dom flestas avtal gällande Sport HD att den ingår ett tag men att Canal Digital har rätt att ta bort den utan att du kan göra ett skit åt det" = kontraktsbrott om du hotar med att säga upp abonnemanget = svindyrt.
Jag har inte sett detta i något avtal, någon som har sett det? Nu fanns iofs inte Canal+Sport HD när jag förlängde senast. Jag skulle vilja se CD föklara sig för ARN (allmänna reklamationsnämnden) om de hävdar att jag måste betala för kontraktsbrott när jag har skriftligt besked från deras egen kundtjänst att kanalen ingår i mitt utbud och inte kommer att försvinna.
Redigerat av Tomas L, 02 oktober 2007 - 12:55.
Postad 02 oktober 2007 - 14:56
Det verkar ju idiotiskt och är en försämring mot tex ComboBoxen. När kommer då den första uppgraderingen?Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Postad 02 oktober 2007 - 19:22
Martinw30, fick du besked av CD när boxen skulle levereras till Dig ?
Enligt helt säkra rykten så ska boxen komma den 32 Oktober. Det ska vara bekräftat av Canal Digital.
Det ska visst vara någon förändring av de tidigare specifikationerna också.
Boxen kommer med inbyggd parabol och är också kompatibel med den kommande UHDTV-standarden. Boxen kommer också ha 2 st HDMI v1.4 ingångar för att spela in HD material i. Det ska också vara möjlig att streama HD material från datorn. Allt från helt säkra källor.
De som inte förstod detta behöver ingen smilie..
Svenna, socionompoet
Postad 02 oktober 2007 - 19:27
32 Oktober????Martinw30, fick du besked av CD när boxen skulle levereras till Dig ?
Enligt helt säkra rykten så ska boxen komma den 32 Oktober. Det ska vara bekräftat av Canal Digital.
Det ska visst vara någon förändring av de tidigare specifikationerna också.
Boxen kommer med inbyggd parabol och är också kompatibel med den kommande UHDTV-standarden. Boxen kommer också ha 2 st HDMI v1.4 ingångar för att spela in HD material i. Det ska också vara möjlig att streama HD material från datorn. Allt från helt säkra källor.
De som inte förstod detta behöver ingen smilie..
Svenna, socionompoet

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 02 oktober 2007 - 19:28.
Postad 02 oktober 2007 - 20:33
Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Va?? Det kan inte vara sant, Max74 sa att det går att blanda mark- och satellitkanaler i favoritlistor, hur kunde han göra det när marksänd inte fungerar?OK reder ut lite igen!
![]()
Ja du kan blanda (Sat + Terrest) i favorti listorna.
Ang HDMI version väntar jag själv besked på detta.
Svar nog sålänge?
Detta är sant dock upptäcktes en bugg i mpeg4 terrest framförallt i Norge där boxen också skall lanseras. Då valde man att avaktivera tunern tills problemet är löst.
Men man kan blande i favorit listorna när tunern blir aktiv så fort denna bugg är löst.
Tycker inte om tonen hos vissa i forumet. Men vad skall man göra? Man svarar på frågor efter vad jag vet. Sen att vissa förutsättningar ändras är ju dock inte något som ibland kan påverkas.
Men jag kommer iaf försöka svara på dom frågor jag kan svara på och väljer att ignorera andra.
Och som ett annat svar så är det HDMI 1.2 i boxen.
Postad 02 oktober 2007 - 20:37
Det verkar ju idiotiskt och är en försämring mot tex ComboBoxen. När kommer då den första uppgraderingen?Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Idiotiskt????
Tycker det är bra att man väljer denna lösning.
Kan bara tänka mig skriverierna i forumet om man upptäckt att den inte fungerade som den skulle. ;-)
Dock är ju boxen för mpeg4 satellit i huvudsak eller????? ;-)
Postad 02 oktober 2007 - 20:40
Vet att du ej kan svara på vilken sorts kompensation men du kanske kan svara på om man diskuterar saken ....
// L
Postad 02 oktober 2007 - 20:42
Max Du som har koll... Planerar man någon form av kompensation för oss som började med den gamla boxen till VM och betalade fullt pris för den ? Den fungerar ju fortfarande inte på det sätt som den skulle vid lanseringen..
Vet att du ej kan svara på vilken sorts kompensation men du kanske kan svara på om man diskuterar saken ....
// L
Hej.
Nej inte vad jag vet. Men det är kanske något man bör titta på. Tycker iaf jag.
Postad 02 oktober 2007 - 21:07
Det värsta är att CD inte har sagt eller skrivit ett ord om att marksänd kommer att vara inaktiverad. Alla som har beställt boxen tror ju att den tar emot marksänd också. Kan tänka mig att kundtjänsten kommer att ha många samtal från missnöjda kunder.Kan bara tänka mig skriverierna i forumet om man upptäckt att den inte fungerade som den skulle. ;-)

För min del så spelar det ingen roll om marksänd fungerar eller inte, men så tänker man att nu får man ännu en buggig Sagem box.

Postad 02 oktober 2007 - 21:14
Därför letar jag efter ett vägguttag som har 2 satutgångar samt TV och och kan splitta upp TV o Satellt signalen från en av kablarna.
Jag vet att jag sett detta någonstans men kan inte hitta det längre

Hur har alla andra tänkt att lösa detta, drar ni lösa sladdar bara efter väggar o tak???
Suck, sitter någon på en bar lösning??
Postad 02 oktober 2007 - 21:25
Initialt kommer du inte behöva någon switch till boxen, då den inte kan ta emot mer än signal från mer än en satellit (om jag nu kommer ihåg rätt, saker och ting kan ändras under resans gång). Det kommer med en LNB med fyra utgångar i paketet och från den drar du två kablar till boxen.Med denna behöver jag ju dra 2 kablar från switchen (jag hoppas den funkar med en switch?!?!?)
Därför letar jag efter ett vägguttag som har 2 satutgångar samt TV och och kan splitta upp TV o Satellt signalen från en av kablarna.
Jag vet att jag sett detta någonstans men kan inte hitta det längre![]()
Hur har alla andra tänkt att lösa detta, drar ni lösa sladdar bara efter väggar o tak???
Postad 02 oktober 2007 - 21:53
Initialt kommer du inte behöva någon switch till boxen, då den inte kan ta emot mer än signal från mer än en satellit (om jag nu kommer ihåg rätt, saker och ting kan ändras under resans gång). Det kommer med en LNB med fyra utgångar i paketet och från den drar du två kablar till boxen.Med denna behöver jag ju dra 2 kablar från switchen (jag hoppas den funkar med en switch?!?!?)
Jag vet att jag sett detta någonstans men kan inte hitta det längre![]()
Switchen har jag för att kunna dela ut sat signalen från ett quatro lnb till 5 andra rum åxå, så nu vill jag dra ytterligare en kabel till denna box men jag vill ha en dosa i väggen, inte en massa kablar som fladdrar löst. Idag har jag en väggdosa med en kabel från switchen men den har bara ett sat uttag och ett TV resp Radio uttag, nu vill jag ha en dosa med 2 sat uttag, matad med 2 kablar från switchen som båda har sat o TV signal och dessa måste då splittas upp i vägguttaget.
Postad 02 oktober 2007 - 22:43
Vad får jag med i paketet när jag beställde ny box och förlängde mitt abonnemang med 2 år? (Kablar till microvågshuvudet, eftersom jag nu "måste" ha två, ny parabol etc etc)
Inga problem att jag har en gammal parabol som är riktad till både Thor och Sirus? (En gång i tiden så kunde man ha EN box till både Viasat och CD, ibland var det bättre förr!)
Betalar jag när paketet kommer eller på den räkning som jag som vanligt får av CD i slutet av månaden (via autogiro)?
Någon som vill slå vad om att CD INTE vill misslyckas med den här boxen?! De kommer få lite att göra då. Hostar jag upp 3000 kronor så vill jag att det ska funka eller jag kräver fan det! Och om de vill ha betalt för de HD kanaler som finns nu så tar de i ordentligt, de sänder ju bara 2-3 timmar per dag. Dags att skicka upp en nya Thor-satellit i så fall.
En sak till, jag hoppas innerligt att det går stänga av HDn för den kommer låta fast det bara är en 2.5"disk och jag sover i i det enda rum jag har. Min nuvarande Digiality 304 skulle inte jag vilja ha på hela tiden och den HDn har redan rasat en gång.
Svenna, socionompoet
Postad 02 oktober 2007 - 22:52
Max Du som har koll... Planerar man någon form av kompensation för oss som började med den gamla boxen till VM och betalade fullt pris för den ? Den fungerar ju fortfarande inte på det sätt som den skulle vid lanseringen..
// L
Hej.
Vad menas egentligen med detta ?? Har boxeländet inte möjlighet till DVB-T helt plötsligt ??
Kan du bekräfta att det är så illa ???
EDIT: Saxat ifrån canadigital.se
"Är det möjligt att spela in två olika program och samtidigt titta på en annan kanal?
Ja. Eftersom det även finns en marksänd mottagare inbyggd i boxen kan du spela in på en satellitkanal och en marksändkanal samtidigt som du tittar på en tredje kanal på satellit. Förutsättningen är att du har två kablar inkopplade från parabolen samt en kabel inkopplad från din vanliga tv-antenn."
Redigerat av oveb, 02 oktober 2007 - 22:56.
Postad 03 oktober 2007 - 07:27
Ja, det är det! Eftersom CD mörkar detta och det lär komma som en obehaglig överaskning för de som beställt att upptäcka att boxen inte klarar att ta emot DVB-T. Att den är för satellit i "huvudsak" är ingen ursäkt. Poängen är att ni inte håller vad ni lovat i specen. Gå ut på hemsidan och informera om detta samt kom med ett datum för uppgradering som löser buggen istället. Har man missat något är det bättre att informera än att mörka.Det verkar ju idiotiskt och är en försämring mot tex ComboBoxen. När kommer då den första uppgraderingen?Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Idiotiskt????
Kan bara tänka mig skriverierna i forumet om man upptäckt att den inte fungerade som den skulle. ;-)
Postad 03 oktober 2007 - 07:55
Det känner man igen från gamla boxen "Det kommer med nästa uppdatering" EPG:n fick vi mer än 1 år efter att de hade släppt boxen och den saknar fortfarande möjligheten att ta emot andra satelliter.Ja, det är det! Eftersom CD mörkar detta och det lär komma som en obehaglig överaskning för de som beställt att upptäcka att boxen inte klarar att ta emot DVB-T. Att den är för satellit i "huvudsak" är ingen ursäkt. Poängen är att ni inte håller vad ni lovat i specen. Gå ut på hemsidan och informera om detta samt kom med ett datum för uppgradering som löser buggen istället. Har man missat något är det bättre att informera än att mörka.Det verkar ju idiotiskt och är en försämring mot tex ComboBoxen. När kommer då den första uppgraderingen?Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Idiotiskt????

CD borde ringa upp alla som har beställt boxen och säga som det är, eller åtminstone skriva om det på hemsidan!
Hoppas att det inte tar ett år att fixa mjukvaran till nya boxen

Postad 03 oktober 2007 - 08:09
Det känner man igen från gamla boxen "Det kommer med nästa uppdatering" EPG:n fick vi mer än 1 år efter att de hade släppt boxen och den saknar fortfarande möjligheten att ta emot andra satelliter.Ja, det är det! Eftersom CD mörkar detta och det lär komma som en obehaglig överaskning för de som beställt att upptäcka att boxen inte klarar att ta emot DVB-T. Att den är för satellit i "huvudsak" är ingen ursäkt. Poängen är att ni inte håller vad ni lovat i specen. Gå ut på hemsidan och informera om detta samt kom med ett datum för uppgradering som löser buggen istället. Har man missat något är det bättre att informera än att mörka.Det verkar ju idiotiskt och är en försämring mot tex ComboBoxen. När kommer då den första uppgraderingen?Och ifall ni undrade kommer marksänd tv inte att fungera i första releasen, enligt samtal med kundtjänst. Det skall ordnas i framtida uppgraderingar.
/Martin
Idiotiskt????
Dock är ju boxen för mpeg4 satellit i huvudsak eller????? ;-)Men det kommer väl med nästa uppdatering
![]()
![]()
CD borde ringa upp alla som har beställt boxen och säga som det är, eller åtminstone skriva om det på hemsidan!
Jag tycker det är fel att säga att vi fått EPG som ny funktion. Det enda de har gjort är att lägga till en funktion på EPG-knappen där du får samma funktionalitet som med info-knappen med skillnaden att du ser kanallistan samt både nuvarande och nästkommande program för markerad kanal. Det är ju bara ett annat interface till den funktion vi redan hade sedan tidigare. Jag anser att minikravet för att kalla det för EPG vore att åtminstone kunna lista dagens program samt för ett antal dagar framåt.
Postad 03 oktober 2007 - 09:22
// L
F.ö. vore jag tacksam om någon moderator kunde flytta allt abonnemangsdravel till en egen tråd. De som är intresserade av hårdvaran får verkligen leta mellan raderna för att hitta något av värde i den här tråden.
Postad 03 oktober 2007 - 09:51
Postad 03 oktober 2007 - 10:15
Nu har de lagt upp lite mer info om boxen och där står det: "Marksända ingången gör att du kan ta emot de fria kanalerna i marknätet." Inte ett ord att marksänd inte är aktiverad.
![]()
Länken till boxen
Mer från info om boxen:
SCART TV och SCART VCR
Om du saknar en TV skärm som inte kan visa HD upplösningen (exempelvis en vanlig "tjock-TV") kan du koppla in boxen som vanligt.
Vem saknar en sådan skärm?

Postad 03 oktober 2007 - 10:26
Om man tittar på den ena satellittunern och inte använder den andra till inspelning, kan man titta på den med en annan TV? D.v.s. titta på två program från samma box samtidigt?
Spelas även 5.1 ljudet in så att det kan avlyssnas senare?
Postad 03 oktober 2007 - 10:32
Den gamla boxen har en knepig begränsning som gör att man bara kan få RGB när HD-utgångarna inte är aktiverade och annars kass komposit eller S-video. Funderar därför på om Sagem har lagt in några begränsningar även för den här boxen.
Postad 03 oktober 2007 - 11:09
// L
Hej.
Vad menas egentligen med detta ?? Har boxeländet inte möjlighet till DVB-T helt plötsligt ??
Kan du bekräfta att det är så illa ???
EDIT: Saxat ifrån canadigital.se
"Är det möjligt att spela in två olika program och samtidigt titta på en annan kanal?
Ja. Eftersom det även finns en marksänd mottagare inbyggd i boxen kan du spela in på en satellitkanal och en marksändkanal samtidigt som du tittar på en tredje kanal på satellit. Förutsättningen är att du har två kablar inkopplade från parabolen samt en kabel inkopplad från din vanliga tv-antenn."
Det första citat ("Kompensation") handlar om gamla HD-boxen.
/Martin
Idiotiskt????
Dock är ju boxen för mpeg4 satellit i huvudsak eller????? ;-)Men det kommer väl med nästa uppdatering
![]()
![]()
Jag tycker det är fel att säga att vi fått EPG som ny funktion. Det enda de har gjort är att lägga till en funktion på EPG-knappen där du får samma funktionalitet som med info-knappen med skillnaden att du ser kanallistan samt både nuvarande och nästkommande program för markerad kanal. Det är ju bara ett annat interface till den funktion vi redan hade sedan tidigare. Jag anser att minikravet för att kalla det för EPG vore att åtminstone kunna lista dagens program samt för ett antal dagar framåt.
Visst kan man se mer program än "nuvarande och nästkommande"? Jag använder inte EPG:n, men då jag tittade efter nedladdningen så kunde jag se hela kvällen. Jag tror någon har skrivit att "felet" med att man inte ser alla program är ett problem med utsändningen, inte i boxen. Men jag håller med, i den nya HD-boxen med inspelning så måste EPG:n fungera som du skriver, man måste kunna se minst en vecka framåt i tiden.
Jag tror det är svårt för CD att säga exakt när "buggen" med DVB-T är fixad, det kan t o m hända att den är fixad tills boxen släpps. Det ingen idé att ringa runt till en massa kunder och säga att "DVB-T funkar inte" när de inte kan svara på när det kommer att fungera.
Redigerat av Tomas L, 03 oktober 2007 - 11:10.
Postad 03 oktober 2007 - 11:14
/Erik
Postad 03 oktober 2007 - 12:16
Angående EPG er det sådan at vis man benytter favoritliste kan man kun se nu og næste. Hvis man frakobler favoritliste kan man se dagens program.
/Erik
Du har rätt. Om man stänger av favoritfunktionen kan man se alla dagens program listade. Jag kan dock inte se nästkommande dagars programlistor. Dessutom finns det bara information om nuvarande och nästa program. Ytterligare några nya buggar att lägga till listan.

Hoppas att det inte är samma programvara för PVR-boxen. :-s
Postad 03 oktober 2007 - 12:32
Ett år för att få något så enkelt som EPG, ännu (och sannolikt för all framtid) saknas möjligheten till tidigare utlovad mottagning av andra satelliter.
Ska jag som konsument verkligen kunna lita på att CD helt plötsligt kommer bli snabbare/bättre gällande firmwareuppdateringar, kommer ev. löften att vara tomma ord även denna gång?
Man blir lite fundersam och med all rätt IMHO, innan ev. bevis finnes på att man tagit tidigare klagomål och önskningar på allvar kommer jag förutsätta att samma sak kan hända även denna gång.
Kalla mig pessismist men förtroendet för CD som boxleverantör är lågt, då man av "säkerhetsskäl" skapat sig monopol på boxar för sin tjänst kan vi ju inte heller välja boxar från en konsumentvänligare leverantör.
Tänk vad trevligt om CD eller Viasat gjorde som Boxer och arbetar för bredare funktionalitet, istället så gör man tvärtom för ######s med konkurrenten.
Åtminstone är det så jag ser på saken då det inte finns några som helst tekniska problem att skapa boxar som fixar NDS & Conax samt följer alla krav som Viasat/CD ställer ur säkerhetssynpunkt.
Visst, Boxer är kanske inte det bästa föredömet men principen man arbetar efter känns rimlig, en DVB-T box utan godkännande kan funka fullt ut men inga garantier ges.
En av Boxer godkänd box garanteras fungera till fullo enligt de krav som ställs, varför kan inte samma sak finnas för DVB-S om så modifierat.
Ett system där en oberoende part med kravlistan från CD/Viasat testar boxar, uppfyller dessa kraven (som inte ska vara orimliga för att omöjliggöra certifiering) så läggs den till i listan över godkända boxar och anses giltig vid abbonemangstecknande.
Konsumenterna skulle vinna på ett sådant förfarande, leverantörer av boxar likaså.
Även CD/Viasat då fler möjliga boxar kan innebära bättre inköpspriser på boxar som inkluderas i deras paket, alla vinner och ingen förlorar.
Men men, det är väl bara en utopi...
Sorry att jag hamnade lite Off-topic men efter att i typiskt svensk manér knutit handen i fickan länge nog så måste jag vädra mitt både box-specifika och allmänna missnöje.
Kanske håller fler med och optimistisk pessimist som man är vill man ju hoppas att de som bestämmer kanske snappar upp något och fixar det trasiga systemet, inte för att jag räknar med det men man kan ju alltid hoppas...
Redigerat av Magnus M, 03 oktober 2007 - 12:35.
Postad 03 oktober 2007 - 12:45
Fick idag ett brev från Canal Digital där det informerade att min gratisperiod med HD-paktet nu närmade sig slutet, från nästa månad skulle jag börja betala 99kr/mån. Inget konstigt med detta, det stod också att det vara bara att kontakta kundtjänst om man inte ville fortsätta med HD-paketet.
Jag ringde upp kundtjänst och där blev jag genast erbjuden 4st gratismånader på HD-paketet om jag fortsatte med detta.
Om jag inte fortsatte med HD-paket så skulle jag inte längre få Canal+ Film HD längre och så smånningom skulle även Canal+ Sport HD försvinna, enligt kundtjänst. Jag har familjepaketet med Canal+ Total och sa till henne och jag då borde ha rätt att avsluta hela abonnemanget enligt avtalsvillkoren. Men det gick inte enligt henne.
Är det någon annan som varit i kontakt med kundtjänst beträffande detta?
Vore intressant att höra om de lämnar olika uppgifter kring detta också.
Ringde kundtjänst idag för att säga upp HD-paketet. Hon frågade varför... Jag menade att det vare både dyrt och att vi inte tittade

Postad 03 oktober 2007 - 12:47
Det med manglen på næste dages programmer har jeg læst andet sted er et problem på CD's server og skulle blive klaret i løbet af oktober/novmber.Angående EPG er det sådan at vis man benytter favoritliste kan man kun se nu og næste. Hvis man frakobler favoritliste kan man se dagens program.
/Erik
Du har rätt. Om man stänger av favoritfunktionen kan man se alla dagens program listade. Jag kan dock inte se nästkommande dagars programlistor. Dessutom finns det bara information om nuvarande och nästa program. Ytterligare några nya buggar att lägga till listan.
/Erik
Postad 03 oktober 2007 - 13:24
Det är många som håller med dig helt klart, när det gäller CD och uppdateringar så blir vi "gamla" HD kunder inte så hoppfulla direkt. CD policy är ju kunden har fel och det är bättre med nya kunder som kanske inte har någon klar bild över vad som ska fungera direkt. Lite Off-topic Viasat lanserar nya programpaket där du kan välja bort någon av underhållning,dokumentär eller barn paketen. Finns mer att läsa i annan tråd.Personligen tycker jag det låter oroväckande att boxen (likt den gamla) kommer ha "begränsad funktionalitet" vid leverans, Canal Digital har inte precis varit något föredöme när det kommer till firmwareuppdateringar.
Ett år för att få något så enkelt som EPG, ännu (och sannolikt för all framtid) saknas möjligheten till tidigare utlovad mottagning av andra satelliter.
Ska jag som konsument verkligen kunna lita på att CD helt plötsligt kommer bli snabbare/bättre gällande firmwareuppdateringar, kommer ev. löften att vara tomma ord även denna gång?
Man blir lite fundersam och med all rätt IMHO, innan ev. bevis finnes på att man tagit tidigare klagomål och önskningar på allvar kommer jag förutsätta att samma sak kan hända även denna gång.
Kalla mig pessismist men förtroendet för CD som boxleverantör är lågt, då man av "säkerhetsskäl" skapat sig monopol på boxar för sin tjänst kan vi ju inte heller välja boxar från en konsumentvänligare leverantör.
Tänk vad trevligt om CD eller Viasat gjorde som Boxer och arbetar för bredare funktionalitet, istället så gör man tvärtom för ######s med konkurrenten.
Åtminstone är det så jag ser på saken då det inte finns några som helst tekniska problem att skapa boxar som fixar NDS & Conax samt följer alla krav som Viasat/CD ställer ur säkerhetssynpunkt.
Visst, Boxer är kanske inte det bästa föredömet men principen man arbetar efter känns rimlig, en DVB-T box utan godkännande kan funka fullt ut men inga garantier ges.
En av Boxer godkänd box garanteras fungera till fullo enligt de krav som ställs, varför kan inte samma sak finnas för DVB-S om så modifierat.
Ett system där en oberoende part med kravlistan från CD/Viasat testar boxar, uppfyller dessa kraven (som inte ska vara orimliga för att omöjliggöra certifiering) så läggs den till i listan över godkända boxar och anses giltig vid abbonemangstecknande.
Konsumenterna skulle vinna på ett sådant förfarande, leverantörer av boxar likaså.
Även CD/Viasat då fler möjliga boxar kan innebära bättre inköpspriser på boxar som inkluderas i deras paket, alla vinner och ingen förlorar.
Men men, det är väl bara en utopi...
Sorry att jag hamnade lite Off-topic men efter att i typiskt svensk manér knutit handen i fickan länge nog så måste jag vädra mitt både box-specifika och allmänna missnöje.
Kanske håller fler med och optimistisk pessimist som man är vill man ju hoppas att de som bestämmer kanske snappar upp något och fixar det trasiga systemet, inte för att jag räknar med det men man kan ju alltid hoppas...

Postad 03 oktober 2007 - 14:51
Det med manglen på næste dages programmer har jeg læst andet sted er et problem på CD's server og skulle blive klaret i løbet af oktober/novmber.Angående EPG er det sådan at vis man benytter favoritliste kan man kun se nu og næste. Hvis man frakobler favoritliste kan man se dagens program.
/Erik
/Erik
Du hade rätt igen verkar det som Erik.

Postad 03 oktober 2007 - 15:22
Kör med CD idag med en vanlig satbox med scart
1 Hur stor skillnad är det att kolla vanliga sändningar (ej hd) med den nya boxen (med hdmi)
2 Hur stor skillnad är det att kolla hd-sändningar med den nya boxen
tack på förhand
Postad 03 oktober 2007 - 16:15
Någon som kan svara på detta.
1 Hur stor skillnad är det att kolla vanliga sändningar (ej hd) med den nya boxen (med hdmi)
tack på förhand
1. För mig var det en jättestor skillnad, mycket bättre med HDMI och den nya boxen än med min gamla (Grundig och RGB).
2. Jag upplever oftast en betydlig skillnad till det bättre. Det är dock oftast inte så att jag trillar ur soffan av upphetsning.

Postad 03 oktober 2007 - 18:32
Då väntar vi bara på att de ska lägga upp länken till manualen också som förhoppningsvis ska besvara alla frågor.Nu har de lagt upp lite mer info om boxen och där står det: "Marksända ingången gör att du kan ta emot de fria kanalerna i marknätet." Inte ett ord att marksänd inte är aktiverad.
![]()
Länken till boxen

Postad 03 oktober 2007 - 19:28
larlar, på vilket sätt skulle den fungera vid lanseringen? Var själv en av de som fick en matchtröja med leveransen i maj/juni-skiftet förra året och skulle gärna se någon form av kompensation för usel leveransuppfyllnad
// L
F.ö. vore jag tacksam om någon moderator kunde flytta allt abonnemangsdravel till en egen tråd. De som är intresserade av hårdvaran får verkligen leta mellan raderna för att hitta något av värde i den här tråden.
Hej!
Det jag menar är framförallt att kunna ta in andra sattelliter som fortfarande ej funkar ... IOFS har vi fortfarande ingen "riktig" EPG heller ... Till saken hör att vi som skaffade den direkt fick betala fullt pris ett par månader senare kostade den 10 kr ... Ett hån tyckte jag då och tycker fortfarande................. // L
Postad 03 oktober 2007 - 20:01
Någon som kan svara på detta.
tack på förhand
1. För mig var det en jättestor skillnad, mycket bättre med HDMI och den nya boxen än med min gamla (Grundig och RGB).
2. Jag upplever oftast en betydlig skillnad till det bättre. Det är dock oftast inte så att jag trillar ur soffan av upphetsning.Det beror nog mycket på vilket HD-material du kollar på och vilken bildvisare du har. En projektorbild lär du uppleva större skillnad med än med t.ex. en 32" LCD. En hel del HD-material märker jag knappt någon skillnad på alls, framför allt vissa filmer där regissören valt att lägga på vissa s.k. effekter för att skapa någon viss typ av stämning, miljö etc. Det finns dock lysande undantag, t.ex. Sin City var en riktig ögonfröjd i HD. Sportsändningar upplever jag generellt vara mycket bättre. Har själv för övrigt en 42" plasma.
Tack för svaret, ser fram emot den nya hdboxen. Har en bra tv idag (samsung M86 40") men är inte helt nöjd med bilden. Kollar man på fotboll får gubbarna som en aura kring sig, inte kul. Har dock en bugg i min scart som gör att jag får svaga vita ränder när jag kör med scarten vilket knappast förbättrar kvalitén.
Det skulle vara kul att höra hur andra uppfattar skillnaden mellan scart / hdmi. Måste bygga upp lite förväntningar inför den nya boxen (som enligt CD har börjat levereras till kunderna enligt deras kundtjänst)
Postad 03 oktober 2007 - 21:38
över 1år senare fortfarande inte finns.
Bytte från Comhem till CD pågrund av HD kanalerna men funderar nu på gå tillbaka till Comhem.
Betalade fullt pris för boxen.
Postad 04 oktober 2007 - 02:53
Snälla Max74, berätta hur bra/illa det är !
DVB-T eller inte ?????
Hej alla.
Jag kan förstår viss frustration.
Men enl vad jag fått reda på sakll detta med DVB-T vara åtgärdat innan Jul.
Detta då den kommer som sagt även att lanseras i Norge där man upplevde dom största problemen med DVB-T.
Ang EPG så handlar det mycket om vilken utsändning kanalen har. Som ni kanske märkt kan vissa kanaler ha väldigt mycket info men vissa mycket mindre.
Canal+ är ett sådant exempel. Dock är det samma problem i marknätet vad jag vet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar