Mirai DTL-642E500
1365 svar till detta ämne
Postad 11 april 2007 - 16:41
zalsson
-
zalsson
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
mitt andra svar ajg fick var det nedan.
Hej!
Det finns ingen nyproducerad apparat ännu på den svenska marknaden som kommer med den nya firmware:en. De besked vi fått är att den batch där apparaterna har denna kommer att dröja 2-3 månader.
Med Vänlig Hälsning, TBH.se
<{POST_SNAPBACK}>
2-3 månader shit dom tog då tid på sig  Men hur säker kan man vara på detta då?
Postad 11 april 2007 - 17:08
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Gött då vet jag att jag inte köpte för tidigt iaf. Fick min idag, jippii Lite suddigt med 1080p men superb i 1080i fast musen å vissa animationer blir cp. Film funkar fint. Skönt iaf att jag inte kan hitta en enda död pixel å det analoga var överraskande bra. Min 7.5 meter high end kabel ClickTronic från Kjell o Co funkar superb. Så det var riktigt skönt. Var lite tveksam med tanke på längden. Det e iaf en HDMI - HDMI kabel plus adapter kopplad till ett ATI radeon 9800se. Väggfästet som jag tänkte bygga kommer inte funka. Tv mottagar klumpen e ivägen. Får tänka om nu iaf. Men upp på väggen ska den. Har ingen annan plats i min student lya helt enkelt  Gillar fjärren än så länge iaf (självlysande sifferknappar) men stör mig på att TVn inte hittar källan efter avstängning utan att man pluggar ur HDMI kontakten å i igen.
Postad 11 april 2007 - 21:33
lonelysoldier
-
lonelysoldier
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hur är det med den analoga bilden? Har hört vissa som tycker att bilden är överraskande bra o andra som tycker att den är helt kass..
vad är det som inte är bra utan den nya firmwaren? orkar ju inte vänta 2-3 månader..
Postad 11 april 2007 - 22:50
moroten73
-
moroten73
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Beställde min från TBH i onsdags morse och nu finns den på postsorteringen här i GBG. Borde alltså få den innan helgen. Tog väl ett par extra dagar eftersom det varit Påsk.
<{POST_SNAPBACK}>
Märkligt, jag beställde min kvällen innan dig och har fortfarande inte hört nåt. Förutom undanflykter, bortförklaringar och dimridåer från TBHs sida.
Redigerat av moroten73, 11 april 2007 - 22:51.
Postad 12 april 2007 - 00:13
Unregistered70607b32
-
Unregistered70607b32
-
Användare
-
-
143 inlägg
knäpptyst från technistore...visserligen bara 2 arbetsdar sen jag beställde.
...jag är inte bitter, jag fick ju iallafall beställa en Mirai, bara lägga beställningen var ju guld värd
priset har gått upp ett snäpp....13599:- till 13669:- , kanske hamnar på 15k innan man får den från huvudlagret på Mirai  för stor efterfrågan
Postad 12 april 2007 - 07:58
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Postad 12 april 2007 - 08:15
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Hur är det med den analoga bilden? Har hört vissa som tycker att bilden är överraskande bra o andra som tycker att den är helt kass.. vad är det som inte är bra utan den nya firmwaren? orkar ju inte vänta 2-3 månader..
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hör till en av dom som blev positivt överraskad Det som inte är bra utan ny firmware är att den pixelmappar inte i 1080p utan bara i 1080i
Postad 12 april 2007 - 08:20
JugsteR
-
JugsteR
-
Användare
-
-
125 inlägg
Hur är det med den analoga bilden? Har hört vissa som tycker att bilden är överraskande bra o andra som tycker att den är helt kass.. vad är det som inte är bra utan den nya firmwaren? orkar ju inte vänta 2-3 månader..
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hör till en av dom som blev positivt överraskad
Det som inte är bra utan ny firmware är att den pixelmappar inte i 1080p utan bara i 1080i
<{POST_SNAPBACK}>
Det som är lite tråkigt är att den nya firmwaren tydligen är så ny så att en del avdelningar inte vet om den. Jag mailade supporten för Mirai Sverige och fick detta svar: Hej,
Der findes ingen firmwareupdate til dette TV 1:1 pixelmapping er ikke mulig og bliver det mig bekendt heller ikke
Med venlig hilsen / Best regards Michael Holm Nielsen
Sales agent – Nordic Area
MIRAI
/J
Postad 12 april 2007 - 08:25
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Tycker att det låter mer som att de lagt locket på å vill spara pengar.
Postad 12 april 2007 - 08:27
alx242
-
alx242
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Det som är lite tråkigt är att den nya firmwaren tydligen är så ny så att en del avdelningar inte vet om den. Jag mailade supporten för Mirai Sverige och fick detta svar:
Hej,
Der findes ingen firmwareupdate til dette TV 1:1 pixelmapping er ikke mulig og bliver det mig bekendt heller ikke
Med venlig hilsen / Best regards Michael Holm Nielsen
Sales agent – Nordic Area
MIRAI
/J
<{POST_SNAPBACK}>
Tydligen känner iaf deras servicepartner (Powermill) till firmwaren, som jag har förstått det, och det är tekniker man vill prata med inte säljare.
Postad 12 april 2007 - 08:28
Unregistered70607b32
-
Unregistered70607b32
-
Användare
-
-
143 inlägg
mmmysigt värre, har dom ingen koll alls.....inget samspel alls  #-Lysande Sickan, Lysande!"
Hoppas verkligen att 1:1 pixelmappningen i 1080P kommer att funka efter uppdateringen
Redigerat av Unregistered70607b32, 12 april 2007 - 08:33.
Postad 12 april 2007 - 09:24
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
bara en snabb fråga som inte har med firmwaren och göra ,är det någon som fått sin tv som kan svara på hur långt ifrån väggen mirai:n måste sitta? kan inte hitta något om det någonstans
Postad 12 april 2007 - 09:36
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
bara en snabb fråga som inte har med firmwaren och göra ,är det någon som fått sin tv som kan svara på hur långt ifrån väggen mirai:n måste sitta? kan inte hitta något om det någonstans 
<{POST_SNAPBACK}>
I instruktionerna står det 100mm men tycker det e lite overkill. Det som sticker ut mest e klumpen till antennen. Den sticker ut 8mm. Sen beror allt på VGA å HDMI sladdarna. Jag letar efter en vinkel adapter lr liknande. Min VGA kontakt bygger iaf så att det krävs 70mm spel mellan väggen å TVn.
Postad 12 april 2007 - 10:24
lonelysoldier
-
lonelysoldier
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hör till en av dom som blev positivt överraskad
Det som inte är bra utan ny firmware är att den pixelmappar inte i 1080p utan bara i 1080i
<{POST_SNAPBACK}>
Så man kan inte köra 1080p utan den nya firmwaren? Vill ju kräma ut bästa möjliga ur ps3:an... Har jag förstått det rätt? Eller vad innebär pixelmappa? (mkt termer:P) Kan man jämföra analoga bilden med dyrare modeller? Bättre eller sämre? Upplever man bättre bild på ex. en 32" i 9-10000:- klassen?
Postad 12 april 2007 - 10:52
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
"I instruktionerna står det 100mm men tycker det e lite overkill"
Kommer det då funka om man bygger ett eget väggfäste med IKEA:s Henke konsol konstruktion som bygger ut 3,5 cm från väggen?...eller blir det då för påfrestande för tv:n. vill helst inte lägga ut en massa extra på fabrikstillverkat väggfäste.
Redigerat av Racing-freak, 12 april 2007 - 10:54.
Postad 12 april 2007 - 11:39
alx242
-
alx242
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Så man kan inte köra 1080p utan den nya firmwaren? Vill ju kräma ut bästa möjliga ur ps3:an... Har jag förstått det rätt? Eller vad innebär pixelmappa? (mkt termer:P) Kan man jämföra analoga bilden med dyrare modeller? Bättre eller sämre? Upplever man bättre bild på ex. en 32" i 9-10000:- klassen?
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå du kommer få 1080p om du kör din PS3 (eller annan hårdvara) om du så vill...pixelperfektion 1:1 innebär att en pixel ifrån hårdvaran motsvarar en pixel på displayen. Om det istället sker via overscan så smetas pixlarna ut lite. Detta är inte skitviktigt just när det kommer till PS3:an eftersom det främst handlar om spel och film, så lite "färgblödning" betyder inte så mycket. Men om du tex skulle vilja sitta och editera bilder eller arbeta med en desktop skulle det kunna störa mera eftersom du då verkligen letar efter pixlarna.... Overscan innebär också oftast att eftersom inte pixlarna är mappade 100% så blir bilden inte helt kant i kant med din skärm vilket resulterar i att man får en sorgkant runt det som skall visas på skärmen, det finns även ngt som kallas för underscan vilket är det motsatta att bilden sträcker sig ut utanför det som visas på skärmen. Båda medför dock att man inte får 1:1 pixelperfektion. Läs mera på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan
Postad 12 april 2007 - 12:08
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
"I instruktionerna står det 100mm men tycker det e lite overkill"
Kommer det då funka om man bygger ett eget väggfäste med IKEA:s Henke konsol konstruktion som bygger ut 3,5 cm från väggen?...eller blir det då för påfrestande för tv:n. vill helst inte lägga ut en massa extra på fabrikstillverkat väggfäste.
<{POST_SNAPBACK}>
Gissar på att du menar att TVn tar skada pga av för dålig kylning. Tror dock inte det e nån fara i svenskt klimat  35mm hade ju varit bra på alla andra sätt. Kan man bara lösa problemet med VGA å HDMI sladdarna e det väl bara å köra på det. Fästet verkar ju vara rätt bra med tanke på påfrestningen på vägen. Knappt något moment å bara krafter neråt. Edit: Var fick du priserna ifrån. Det enda jag hittar på IKEA är: HENKE Upphängningsskena 79.00:- HENKE Väggskena 69.00:- Får dock inte fram någon bild å hur mycket man får hänga upp i dom. Edit2: Mirai Tvn är inte sne där uppe som de andra apparaterna upphängt med denna skenan. Så väggskenan kommer ine få plats om man då inte får ut Tvn lite till från väggen.
Redigerat av P@itor, 12 april 2007 - 12:21.
Postad 12 april 2007 - 12:55
asdf123123
-
asdf123123
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag gjorde det enkla och letade inte efter konstiga pixlar :-) Gött då vet jag att jag inte köpte för tidigt iaf.
Fick min idag, jippii
Lite suddigt med 1080p men superb i 1080i fast musen å vissa animationer blir cp. Film funkar fint.
Skönt iaf att jag inte kan hitta en enda död pixel å det analoga var överraskande bra.
Min 7.5 meter high end kabel ClickTronic från Kjell o Co funkar superb. Så det var riktigt skönt. Var lite tveksam med tanke på längden. Det e iaf en HDMI - HDMI kabel plus adapter kopplad till ett ATI radeon 9800se.
Väggfästet som jag tänkte bygga kommer inte funka. Tv mottagar klumpen e ivägen. Får tänka om nu iaf. Men upp på väggen ska den. Har ingen annan plats i min student lya helt enkelt 
Gillar fjärren än så länge iaf (självlysande sifferknappar) men stör mig på att TVn inte hittar källan efter avstängning utan att man pluggar ur HDMI kontakten å i igen.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 12 april 2007 - 13:33
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
antar att du kollat på ikea:s hemsida och där står det mycket riktigt de priserna men eftersom det är utgående sortiment får man pallra ner till sitt närmaste ikea varuhus för aktuella priser. På ikea i malmö kostade tydligen hängskenorna 9 kronor paret men jag köpte mina på ikea i kalmar för 25:- för skenorna och 25:- för upphängningen. det finns en särskild tråd för vilka skuvar man ska ha och sånt under sökordet:henke. "en" skena ska kunna palla 40 kg enligt ikea. tror t.o.m. att det var nån på +70 kg som prövat och hänga sig i den och han trodde att kunde klara det dubbla
fattade däremot inte riktig vad du menade med att tv:n inte är sne där uppe... den ser väl ut och vara sne ut i ur mitt perspektiv iallafall.
Postad 12 april 2007 - 16:02
-attans-
-
-attans-
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, Jag tänkte höra efter med er som har köpt den här TV'n. Är svärtan verkligen så dålig som det beskrevs i den norska recensionen (dingz - http://www.dingz.no/....php?id=375368)? Just nu är detta det enda som hindrar mig från ett köp. Det verkar ju i övrigt vara en grymt prisvärd tv. Så vad tycker ni, kass, acceptabel eller bra svärta? Tack på förhand!
Postad 12 april 2007 - 16:28
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Hej,
Jag tänkte höra efter med er som har köpt den här TV'n. Är svärtan verkligen så dålig som det beskrevs i den norska recensionen (dingz - http://www.dingz.no/....php?id=375368)? Just nu är detta det enda som hindrar mig från ett köp. Det verkar ju i övrigt vara en grymt prisvärd tv.
Så vad tycker ni, kass, acceptabel eller bra svärta?
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Sänker man bakgrundsbelysningen till nivå 2 av 10 så tycker jag det blir riktigt bra. Frågan är om de ändrat några inställningar i testet
Postad 12 april 2007 - 16:33
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
antar att du kollat på ikea:s hemsida och där står det mycket riktigt de priserna men eftersom det är utgående sortiment får man pallra ner till sitt närmaste ikea varuhus för aktuella priser. På ikea i malmö kostade tydligen hängskenorna 9 kronor paret men jag köpte mina på ikea i kalmar för 25:- för skenorna och 25:- för upphängningen. det finns en särskild tråd för vilka skuvar man ska ha och sånt under sökordet:henke. "en" skena ska kunna palla 40 kg enligt ikea. tror t.o.m. att det var nån på +70 kg som prövat och hänga sig i den och han trodde att kunde klara det dubbla
fattade däremot inte riktig vad du menade med att tv:n inte är sne där uppe... den ser väl ut och vara sne ut i ur mitt perspektiv iallafall.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, som jag sett på bilderna på de andra skärmarna så har skenan längst upp byggt lite extra på bredden. Dock har det inte varit nägra problem eftersom de smalnar av upptill. På Mirai skärmen så är det rakt hela vägen upp. Dock finns det en kant överst som kanske e 10mm hög. Det räcker ju dock inte till att dölja skenan. La även med en bild så du ser hur sladdarna sitter
IMG_2295.jpg 81,6K
132 Antal nerladdningar
IMG_2287.jpg 130,6K
162 Antal nerladdningar
Postad 12 april 2007 - 17:55
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
menar du då att du inte tror att kommer gå och sätta upp tv:n så det blir snyggt resultat med denna konstruktion eller du skulle inte kunna fixa helhetsbild på baksidan samt mått, alltså hur högt det är emellan översta hålet och övre kanten.
kan ju kanske byta till elfa versionen istället... (eller får man väl köpa ett iallafall  suck!!)
Redigerat av Racing-freak, 12 april 2007 - 17:56.
Postad 12 april 2007 - 19:25
Unregisteredd5dddbb3
-
Unregisteredd5dddbb3
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej,
Jag tänkte höra efter med er som har köpt den här TV'n. Är svärtan verkligen så dålig som det beskrevs i den norska recensionen (dingz - http://www.dingz.no/....php?id=375368)? Just nu är detta det enda som hindrar mig från ett köp. Det verkar ju i övrigt vara en grymt prisvärd tv.
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}> Sänker man bakgrundsbelysningen till nivå 2 av 10 så tycker jag det blir riktigt bra. Frågan är om de ändrat några inställningar i testet
<{POST_SNAPBACK}>
Upplever inte heller den som dålig, särskilt inte om man ändrar lite inställningar som sagt.
Postad 12 april 2007 - 20:02
Robot
-
Robot
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Väntar fortfarande på min TV som enligt TBH har status levererad.
Enligt kollisök så är det så här just nu:
Händelser
2007-04-12 18:37 Göteborg Försändelsen har sorterats
2007-04-12 18:37 Göteborg Försändelsen har sorterats
2007-04-12 11:50 Kungsbacka Posten har tagit emot försändelsen
2007-04-12 11:27 Kungsbacka Posten har tagit emot försändelsen
Så vad i hela h-e har den gjort i Kungsbacka när den kommer ifrån Trollhättan?!
Jaja, tur att man kan hämta saker utan avi, bara man har id och helst kollinr, annars lär jag ju inte få tag på den innan helgen...
Postad 12 april 2007 - 20:27
patrikovski
-
patrikovski
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Fick min apparat i tisdags! Efter en härrans massa strul med posten så fick jag hem apparaten till dörren. Till min förskräckelse så såg man fotavtryck på kartongen(!) Men som tur var fungerar allting. Så.. vad tycker jag om tvn då? Jag är helt nöjd faktiskt. Ska försöka ge mig på att kalibrera bilden lite till helgen. Digital-tv från min Dilog box är helt okey, fasst program med dålig bild blir nästan sämre tycker jag. PS3ans bild är riktigt bra, kan tycka att Resident Evil på Blu-Ray är lite brusig om man ska vara väldigt petig, kan dock vara filmen. Men absolut inget som stör. Verkar som jag har nyaste firmware då jag kör 1080p från datorn just nu med en billig DVI-HDMI kabel från Elfa. Har testat att växla mellan 1080i, 1080p och 720p för att se om jag märker någon skillnad i skärpa som Baumer´s bilder, men jag märker ingen skillnad (köpte min från datorbutiken.com). Svärtan är inte så dålig som det påstås, visst är det inte som på en plasma men den är helt okey, personligen inget som jag tänker på. Misstänker att med rätt kalibrering kan man säkert få ännu bättre bild. /patrik
Postad 12 april 2007 - 21:39
lonelysoldier
-
lonelysoldier
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har i princip bestämt mig för att köpa tv:n.
Kan man få bättre bild på analog sändning på annan tv i samma prisklass?
Hur nödvändigt är det med full-hd?
Postad 12 april 2007 - 22:06
alx242
-
alx242
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har i princip bestämt mig för att köpa tv:n. Kan man få bättre bild på analog sändning på annan tv i samma prisklass? Hur nödvändigt är det med full-hd?
<{POST_SNAPBACK}>
Full HD är högre upplösning så det är lika viktigt som att kunna ha en hög upplösning på din monitor. I.o.m. flera format kommer för just Full HD (Blu-Ray, HD-DVD, PS3, X360) så skulle jag inte känna mig trygg utan att maxa det hela vägen. 720p och 480p är bara mellanformat till det alla hårdvaruutvecklare har varit ute efter vilket är 1080p. Antingen väntar man tills 1080p blivit billigare eller så satsar man lite mera pengar för att få det alla andra TV-tillverkar satsar på. Jag tycker man skall satsa på Full HD eftersom jag tror man annars bara kommer ångra sig när alla nya TV apparater kommer ha det och man inte kan få den upplösning som Blu-Ray och HD-DVD vill bli spelade i.
Postad 12 april 2007 - 22:32
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ja, du kan säkert få något bättre bild på analog signal med en annan tv i denna prisklass men det där med full hd upplösning är väl upp till var och en beroende på vad man ska använda tv:n mest till.
spelar du tv-spel, använder tv:n till frekvent filmtittande eller bara använder tv:n som dataskärm ska du välja mirai:n. Om du bara är en sån som bara tittar tv och en och annan film ibland kan du nog bara nöja dig med en billigare lägre upplöst tv
personligen tycker jag iallafall att du ska beställa en mirai för du kommer inte hitta en så löjligt bra tv till det priset på minst 1½ års tid
Postad 13 april 2007 - 07:02
balldo
-
balldo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Väntar fortfarande på min TV som enligt TBH har status levererad.
Enligt kollisök så är det så här just nu: Händelser 2007-04-12 18:37 Göteborg Försändelsen har sorterats 2007-04-12 18:37 Göteborg Försändelsen har sorterats 2007-04-12 11:50 Kungsbacka Posten har tagit emot försändelsen 2007-04-12 11:27 Kungsbacka Posten har tagit emot försändelsen
Så vad i hela h-e har den gjort i Kungsbacka när den kommer ifrån Trollhättan?!
Jaja, tur att man kan hämta saker utan avi, bara man har id och helst kollinr, annars lär jag ju inte få tag på den innan helgen...
<{POST_SNAPBACK}>
Tv:n skickas från ett annat företag som ligger i Kungsbacka. Kommer inte ihåg vad dom heter men det ser du när du får uthämtningsavin. / mike
Postad 13 april 2007 - 07:43
lonelysoldier
-
lonelysoldier
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ja, du kan säkert få något bättre bild på analog signal med en annan tv i denna prisklass men det där med full hd upplösning är väl upp till var och en beroende på vad man ska använda tv:n mest till.
spelar du tv-spel, använder tv:n till frekvent filmtittande eller bara använder tv:n som dataskärm ska du välja mirai:n. Om du bara är en sån som bara tittar tv och en och annan film ibland kan du nog bara nöja dig med en billigare lägre upplöst tv
personligen tycker jag iallafall att du ska beställa en mirai för du kommer inte hitta en så löjligt bra tv till det priset på minst 1½ års tid
<{POST_SNAPBACK}>
Låter lovande Flickvännen tittar mer på tv än tv-spelande osv... Är bilden på analog signal dålig eller acceptabel? Eller tillochmed bra? Väger bilden vid tv-spelande, filmtittande osv upp den sämre analoga bilden? Snart bär det av till microhard
Postad 13 april 2007 - 08:47
Unregistered1c2b924f
-
Unregistered1c2b924f
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Låter lovande Flickvännen tittar mer på tv än tv-spelande osv... Är bilden på analog signal dålig eller acceptabel? Eller tillochmed bra? Väger bilden vid tv-spelande, filmtittande osv upp den sämre analoga bilden? Snart bär det av till microhard 
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt min mening tycker jag nästan att man kan säga att analog tv-bild blir bra om man jämför med andra lcd-tv. Xbox 360 ger väldigt bra bild på denna tv, vilket dvd också gör. Men vill du utnyttja samtliga pixlar så ska du ju såklart skaffa sig en blu-ray-spelare, eller en vass dator där du kan spela upp HD-DVD från.
Postad 13 april 2007 - 09:06
asdf123123
-
asdf123123
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Kan någon skriva en instruktion hur de gjort för att få nya firmwaren installerad? Jag får då inte något svar från mirai eller powermill.
Postad 13 april 2007 - 09:24
lonelysoldier
-
lonelysoldier
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Enligt min mening tycker jag nästan att man kan säga att analog tv-bild blir bra om man jämför med andra lcd-tv. Xbox 360 ger väldigt bra bild på denna tv, vilket dvd också gör. Men vill du utnyttja samtliga pixlar så ska du ju såklart skaffa sig en blu-ray-spelare, eller en vass dator där du kan spela upp HD-DVD från. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter bra:) Har ps3 o vill kräma ut bästa möjliga:) Ngn som kan skriva lite info om bra kalibrering? Eller länk kanske?
Postad 13 april 2007 - 09:42
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
om du menar till tv:n så har min brorsa har ett grymt bra kaliberings tool han hittat på piratebay som heter The calibrator (lite osäker på stavningen) på bara 1.2 gig som både han och jag använder. grymt smidigt.... med denna kan du både fixa rätta inställningarna på ditt ljudsystem och din tv.
Postad 13 april 2007 - 10:03
bullen001
-
bullen001
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kan någon skriva en instruktion hur de gjort för att få nya firmwaren installerad? Jag får då inte något svar från mirai eller powermill.
<{POST_SNAPBACK}>
Powemill vet vad det här handlar om, och dom har en ny firmware till denna tv, min tv är hos dom just nu för uppdatering. Jag pratade med dom senast igår, och då skulle den fixas idag. För min del så var det så att jag tog kontakt med Mirai i europa och beskrev mitt problem. dagen efter fick jag ett svar. Efter det ville dom ha mina privata uppgifter och serienumret på tv´n. 2 dagar senare hade detta vidarebefodrats till powermill i Linköping och dom ringde upp mig. Dom ordnade frakt och hämtade tv,n. Detta skulle inte kosta mig något.
Postad 13 april 2007 - 10:06
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
Hej,
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}> Sänker man bakgrundsbelysningen till nivå 2 av 10 så tycker jag det blir riktigt bra. Frågan är om de ändrat några inställningar i testet
<{POST_SNAPBACK}>
Upplever inte heller den som dålig, särskilt inte om man ändrar lite inställningar som sagt.
<{POST_SNAPBACK}>
Såg på Gothika igår på det analoga med helt nersläckt rum. Drog ner bakgrundsbelysningen till 0 men tyckte svärtan blev störande dålig i vissa scener. Har också problem med att den röda färgen e för intensiv. Försökt ändra inställningarna men lyckas dåligt än så länge.
Postad 13 april 2007 - 10:14
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
du tror inte det har med 6:ans dåliga utsändningar och göra då? och det där med det röda partierna har jag också upplevt på 6:an fast med andra tv apparater(så tror därför sändningen var dålig inte tv:n)
Redigerat av Racing-freak, 13 april 2007 - 10:17.
Postad 13 april 2007 - 10:45
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
menar du då att du inte tror att kommer gå och sätta upp tv:n så det blir snyggt resultat med denna konstruktion eller du skulle inte kunna fixa helhetsbild på baksidan samt mått, alltså hur högt det är emellan översta hålet och övre kanten.
kan ju kanske byta till elfa versionen istället... (eller får man väl köpa ett iallafall suck!!)
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade tänkt använda mig av plattjärn som jag hittade ritning till här på forumet. Måste dock fixa någon distansbit mellan med så att jag får ut den tillräckligt för att sladdarna ska få plats
m_tt.jpg 181,27K
79 Antal nerladdningar
Postad 13 april 2007 - 10:48
P@itor
-
P@itor
-
Lärjunge
-
-
424 inlägg
du tror inte det har med 6:ans dåliga utsändningar och göra då? och det där med det röda partierna har jag också upplevt på 6:an fast med andra tv apparater(så tror därför sändningen var dålig inte tv:n)
<{POST_SNAPBACK}>
Nja vet inte, bilden var ju i 4:3 så de svarta partierna på vardera sida borde ju i vilket fall vara svarta. Det var ljusheten av dom jag störde mig på. När det gäller det röda så är den för intensiv oberoende av källa
Postad 13 april 2007 - 11:13
Unregisterede0602b42
-
Unregisterede0602b42
-
Amatör
-
-
61 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Nja vet inte, bilden var ju i 4:3 så de svarta partierna på vardera sida borde ju i vilket fall vara svarta. Det var ljusheten av dom jag störde mig på. När det gäller det röda så är den för intensiv oberoende av källa
<{POST_SNAPBACK}>
Att det röda är väldigt intensiv är ju väldigt vanligt då man har inställt på för hög mättnad, prova ställa ned mättnaden till 40 eller under
Postad 13 april 2007 - 12:06
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Det är visst ett jäklar pill att ställa in LCD/Plasma, man tror sig ha hittat de perfekta inställningarna och så byter man källa eller till och med bara kanal och så sitter man där och är missnöjd med inställningarna.
Postad 13 april 2007 - 12:16
Racing-freak
-
Racing-freak
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det är visst ett jäklar pill att ställa in LCD/Plasma, man tror sig ha hittat de perfekta inställningarna och så byter man källa eller till och med bara kanal och så sitter man där och är missnöjd med inställningarna.
<{POST_SNAPBACK}>
tips då väl att du tar dig tid och skriva ner de bästa inställningarna på de olika källorna så går det betydligt snabbare ställa in om det går åt skogen... men jag har inte haft några som helst problem med det du beskriver.
Postad 13 april 2007 - 12:26
lonelysoldier
-
lonelysoldier
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Postitivt överraskad:)
Redigerat av lonelysoldier, 13 april 2007 - 13:01.
Postad 13 april 2007 - 12:32
Unregisteredc4692be9
-
Unregisteredc4692be9
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej,
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag är inget proffs så det finns säkert något fint sätt att mäta på som jag inte känner till. Till mitt omdöme: jag upplever inte svärtan som något problem. Om jag kollar på något i 4:3 och det är något svart i kanten smälter det ihop med de svarta fälten, i min bok betyder det att svärtan är ok
Postad 13 april 2007 - 12:34
JugsteR
-
JugsteR
-
Användare
-
-
125 inlägg
Hej,
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Såg på Gothika igår på det analoga med helt nersläckt rum. Drog ner bakgrundsbelysningen till 0 men tyckte svärtan blev störande dålig i vissa scener. Har också problem med att den röda färgen e för intensiv. Försökt ändra inställningarna men lyckas dåligt än så länge.
<{POST_SNAPBACK}>
Personligen stör jag inte mig mycket på svärtan, även om den kunde vara bättre. Plasma är bättre inget snack om det, men som sagt inget som jag värderar speciellt högt. Dock upplever jag att röd och ibland blå är väldigt starka med defaultinställningen. Ni som har kalibrerat och är nöjda med färgerna, hade varit roligt om ni postat era inställningar. Jag har provat fram och tillbaka nu ett par dagar, problemet är att jag är båda nöjd och inte nöjd på samma gång. För jag får lite olika resultat beroende på vilken ingång man tittar på. /J
Postad 13 april 2007 - 13:11
-attans-
-
-attans-
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Såg på Gothika igår på det analoga med helt nersläckt rum. Drog ner bakgrundsbelysningen till 0 men tyckte svärtan blev störande dålig i vissa scener. Har också problem med att den röda färgen e för intensiv. Försökt ändra inställningarna men lyckas dåligt än så länge.
<{POST_SNAPBACK}>
Personligen stör jag inte mig mycket på svärtan, även om den kunde vara bättre. Plasma är bättre inget snack om det, men som sagt inget som jag värderar speciellt högt. Dock upplever jag att röd och ibland blå är väldigt starka med defaultinställningen.
Ni som har kalibrerat och är nöjda med färgerna, hade varit roligt om ni postat era inställningar. Jag har provat fram och tillbaka nu ett par dagar, problemet är att jag är båda nöjd och inte nöjd på samma gång. För jag får lite olika resultat beroende på vilken ingång man tittar på.
/J
<{POST_SNAPBACK}>
Kalas, tack för input från samtliga. Nu är burken i alla fall införskaffad och kvällen ska ägnas åt kalibrering och inställning!
Postad 13 april 2007 - 14:40
balldo
-
balldo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Bara en tanke gällande sladdarna som sticker ut bak tvn. Det finns ju vinkleladapter till hdmi (på Elfa), vga (på Jme). Vet inte hur mycket det hjälper men nåt borde det hjälpa i vart fall.
Ps. Jag var lite korkad och förstod inte att pluggen för koaxialkontakten gick att dra ur så om nån annan var som jag dra ut den och plugga rätt i tv istället.
Postad 13 april 2007 - 15:00
Unregisterede0602b42
-
Unregisterede0602b42
-
Amatör
-
-
61 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> tips då väl att du tar dig tid och skriva ner de bästa inställningarna på de olika källorna så går det betydligt snabbare ställa in om det går åt skogen... men jag har inte haft några som helst problem med det du beskriver.
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle du kunna dela med dig av dina inställningar?
Postad 13 april 2007 - 15:14
asdf123123
-
asdf123123
-
Amatör
-
-
58 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> tips då väl att du tar dig tid och skriva ner de bästa inställningarna på de olika källorna så går det betydligt snabbare ställa in om det går åt skogen... men jag har inte haft några som helst problem med det du beskriver.
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle du kunna dela med dig av dina inställningar?
<{POST_SNAPBACK}>
En bra funktion är ju scan update. Jag körde den efter jag dragit ut den där vinkeln blev ju lite bättre bild knappt märkbar men bättre i mina ögon i alla fall..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|