Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony DVD/HDD-inspelare 2007

897 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 december 2007 - 13:38

Unregisteredcc8fc478
  • Unregisteredcc8fc478
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen!
Själv hade jag Hardware 435, Software 116.
(Som dom flesta verkar ha).

Postad 04 december 2007 - 13:48

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Som tidigare kommenterats: en soppa......

Kolla vilken Firmware (F/W) ni har. Själv sitter jag med version 1.28. Tryck:

System Menu->Grundinställningar->Ljud ut->Dolby Digital Ut ->sedan pil höger igen så ni hamnar i rutan med alternativen-> sifferknapp 9 Nu visas F/W.......

Hoooopas att det löser sig snart så att man åtminstone vet att man ska/bör skicka in den för ny F/W. Varför den skall vara inne i två veckor (?) fattar jag inte. den borde ju skickas tillbaks med vändande post (som så mpnga andra servicefirmor gör..)!! Nä Sony, släpp den nya F/W'n via web eller motsv. så vi kan ladda den själva ! Pioneer rocks !!!

Den mjukvaran/firmvwaren är det som har uppdaterats på service till 1.64.

Postad 04 december 2007 - 13:48

Unregistered24b5653e
  • Unregistered24b5653e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Än så länge verkar uppdateringen ha gjort vad den skulle ;) Inte ett släpp på de kanaler som krånglade!
Jag har nu mjukvara 1.64, kan någon som inte skickat in sin apparat på service kolla om uppdatering har skickats ut via sändningarna?

Hej, Jag har en liten fundering om denna uppgradering. Om jag köper en Regionsfri variant och betalar oftast lite mer för det, kommer uppgraderingen att ta bort regionsfriheten då? Är det någon av er som uppgraderat som har en regionsfri variant?

Postad 05 december 2007 - 11:50

RolfStefan
  • RolfStefan
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Någon som kan berätta vilket format på DVD-skivor jag ska köpa till min HX750 ?
Har det någon betydelse om jag använder -R eller +R ?
Tips på bra märke?
Tänker bränna foton och filmer.
Tackar på förhand!

//RolfStefan

Postad 05 december 2007 - 18:27

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Fick min 870 idag, men hur i he_ justerar man volymen på HDMi utgången från fjärren?, händer inte ett jota när jag trycker vol upp eller ner?!

Postad 05 december 2007 - 19:45

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Någon som kan berätta vilket format på DVD-skivor jag ska köpa till min HX750 ?
Har det någon betydelse om jag använder -R eller +R ?
Tips på bra märke?
Tänker bränna foton och filmer.
Tackar på förhand!

//RolfStefan

Inspelningsformat
DVD-RAM NEJ
- R (Video) JA
- R (VR) JA
+ R JA
- RW JA
+ RW JA
- R (Video) med dubbla lager JA
- R (VR) med dubbla lager JA
+ R med dubbla lager JA
- RW med dubbla lager NEJ
+ RW med dubbla lager NEJ
VHS NEJ

Fick min 870 idag, men hur i he_ justerar man volymen på HDMi utgången från fjärren?, händer inte ett jota när jag trycker vol upp eller ner?!

Det är TV:s volym du justerar med fjärren. Leta upp din TV i instruktionsboken och se om det finns kod för den.
Jag har inte sett någonstans att man kan justera ut-ljudnivån från dvd:n men det kanske man kan i menyerna?

Postad 05 december 2007 - 20:31

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Har kollat iegnom alla menyer nu och det verkar inte möjligt, men hittade i världens minst lästa bok tipset om att använda tv.ns volymkontroll via fjärren vilket funkade utmärkt efter första försöket och koden.

Postad 06 december 2007 - 12:18

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Än så länge verkar uppdateringen ha gjort vad den skulle :) Inte ett släpp på de kanaler som krånglade!
Jag har nu mjukvara 1.64, kan någon som inte skickat in sin apparat på service kolla om uppdatering har skickats ut via sändningarna?

Hej, Jag har en liten fundering om denna uppgradering. Om jag köper en Regionsfri variant och betalar oftast lite mer för det, kommer uppgraderingen att ta bort regionsfriheten då? Är det någon av er som uppgraderat som har en regionsfri variant?

Skulle gärna vilja veta detta också?
Sen om nån även kunde ge nått tips som jämfört 650 mot 870 om det är värt pengarna om man lix inte kommer att använda den inbyggda digitalboxen i 870:an...?

Postad 07 december 2007 - 00:29

anna-karin
  • anna-karin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Efter att jag fått boxen tillbaka från uppdatering har jag inte haft några som helst problem med bildkvaliteten.
Beställde fraktsedel från insiderTV-s hemmsida och skickade boxen in på uppdatering. Efter bara några dagar så fick jag tillbaka boxen (De på Insider-Tv är verkligen snabba).
Jag har nu tittat på digital TV och spelat in några gånger och kan med glädje rapportera att den nya mjukvaran gör jobbet. Flera sekunders avbrott (svart i rutan), som tidigare uppkom vid tittandet och inspelning har eliminerats.
Så alla som har samma problem, skicka in era boxar för uppdatering ni kommer inte att ångra er.
Mvh Edin

Postad 09 december 2007 - 21:59

pilatus
  • pilatus
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Skickade in min RDR-HXD870 till Inside Service förra fredagen (30/11). Fick hem den nu i fredags (7/12, tack Posten för sega leveranser...). Verkar hittills fungera bra, inga "frysningar" etc på inspelat material ej heller på "live-TV" !

Intressant notering(?): De flesta inlägg som uppdaterat verkar ha fått den uppdaterad med firmware version 1.64, själv fick jag tillbaks den med version 1.66 !!

Hursomhelst, nu verkar den fungera som den borde gjort från början.... :D

Postad 09 december 2007 - 22:21

pathol
  • pathol
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Skickade in min RDR-HXD870 till Inside Service förra fredagen (30/11). Fick hem den nu i fredags (7/12, tack Posten för sega leveranser...). Verkar hittills fungera bra, inga "frysningar" etc på inspelat material ej heller på "live-TV" !

Intressant notering(?): De flesta inlägg som uppdaterat verkar ha fått den uppdaterad med firmware version 1.64, själv fick jag tillbaks den med version 1.66 !!

Hursomhelst, nu verkar den fungera som den borde gjort från början.... :D

Hej

Fråga 1
Vart kan jag hitta informationen om vilken firmware det är?
Den enda information jag hittar är hardware version: 435 och software version 125

Fråga 2
Jag lyckas inte få bild på "betalkanalerna" det står att jag inte har behörighet att se kanalen eller något liknande.
CA-modulen sitter på plats med programkortet instoppat.
Är det någon annan inställning som ska göras? Eller kan det vara CA-modulen som är trasig

/Patrik

Postad 10 december 2007 - 04:46

sven99
  • sven99
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
System Menu->Grundinställningar->Ljud ut->Dolby Digital Ut ->sedan pil höger igen så ni hamnar i rutan med alternativen-> sifferknapp 9 Nu visas F/W.......
(info kopierad från tidigare inlägg)

Alla kanaler i Boxer-paketet fungerade från början för mig. Även extra-kanaler som jag INTE betalt (efter 2 veckor fanns bara de jag betalt för). Det finns några kanaler som delar på tiden så att de INTE kan ses samtidigt:
Kanal 9 och Voice
TV7 och Axess
Nickelodeon och Star
MTV och VH1
Disney och Canal 7

Märkligt nog får jag in VH1 även på kanalinställningen för MTV så man kanske skulle ta bort VH1. Man bör även ta bort alla oönskade kanaler med KANALALTERNATIV och ordna med KANALSORTERING. Välj först lösenord där man väljer BARNSPÄRR. När jag valde lösenord direkt vid kanalalternativ blev det strul så att maskinen INTE kom ihåg det.

Postad 12 december 2007 - 09:38

Unregistered24b5653e
  • Unregistered24b5653e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Efter att ha köpt flera stycken HXD870 innan man hittade/accepterade att det var fel på tunern, har jag nu köpt en igen och åkte direkt till Inside service och fick den uppgraderad. Jag fick också version 1.66 på den nya firmware. Det funkar perfekt hittills.

Jag köpte min spelare Regionsfri och det verkar inte som om uppgraderingen förstör detta. Snackade med Clas på Inside och han sa att det inte ska påverka.
Så förhoppningsvis har jag äntligen fått en maskin som fungerar.

/HL1

Postad 12 december 2007 - 10:36

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Uppdatering 071212, Sony klurar på hur man ska få ut uppdateringen, antingen via Boxers uppdatering over the air eller via en CD-image man laddar ner och kör in i burken... Om man har bråttom är det in till service som gäller som redan konstaterats...

Postad 12 december 2007 - 10:59

martinj59
  • martinj59
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Uppdatering 071212, Sony klurar på hur man ska få ut uppdateringen, antingen via Boxers uppdatering over the air eller via en CD-image man laddar ner och kör in i burken... Om man har bråttom är det in till service som gäller som redan konstaterats...

Enligt Inside för en vecka sedan fanns inga planer på att rulla ut en "gördetsjälv" lösning så jag skickade in den. Det gick snabbt (efter att ha väntat 2 månader så var det snabbt i alla fall). Så jag skulle inte hålla andan medan jag väntar (hade varit ganska blå i ansiktet nu i så fall).

Funkar acceptabelt bra efter uppgradering. Hade den kostat ett par tusen till så hade jag inte nöjt mig, men för en sån här aningen billigare produkt (medveten om att bygga in bra störskydd på ett litet utrymme i en burk för flera användningsområden) så kan jag acceptera att bilden fryser till kanske en gång i timmen ich lite pixelering ibland (men varken Tv;ns tuner eller min gaml Sagem gär det...).

Postad 12 december 2007 - 20:11

Luthor
  • Luthor
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Har en fråga angående användandet av Boxerkort i en HXD870, måste jag köpa en separat CA-modul för ca 500 spänn eller går det att sätta in Boxerkortet direkt i spelaren?

Postad 12 december 2007 - 22:08

sven99
  • sven99
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Har en fråga angående användandet av Boxerkort i en HXD870, måste jag köpa en separat CA-modul för ca 500 spänn eller går det att sätta in Boxerkortet direkt i spelaren?

Du måste köpa en separat CA-modul som stoppas in i en kortplats för PC-card. Sedan stoppar man in Boxer-kortet i CA-modulen. Trots att jag köpte Sony HXD870 och Boxer-kort för paket-pris med rabatt så måste jag köpa en separat CA-modul för ca 400 kr.

Postad 12 december 2007 - 22:28

Sniper993
  • Sniper993
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Köpte en RDR-HXD870 och är generallt väldigt nöjd med den (efter att ha läst alla 19 sidorna här..). Har inte behövt uppgradera FW, men så bor jag 1,5km från Kaknästornet ;) (trots det bara 50% mottagningstyrka men 100% kvalitet).

Det som SÅ ENORMT STÖRANDE att det inte går att göra serie-inspelning. Nu är den bara en glorifierad videospelare... :D man måste gå in i EPGn varje dag och titta igenom (eller minnas) vad man brukar vilja se och trycka på för inspelning, eftersom man har max 1 dags EPG. det går heller inte att göra tidigt på kvällen, för då syns inte det som är nästkommande kväll eftersom det börjar tunna ut efter 24h. De fria kanalerna syns dock typ en vecka framåt. Man kan teoretiskt köpa Navigatortjänsten (som inte fungerar), då får jag iafl 7 dagars EPG, även om resten inte lirar.

Tittar man i engelska manualen från Sony's site, finns ett kapitel om serie-inspelning, men som saknas i min svenska manual. Saknar min manual bara den funktionen eller är det spelaren? Ruskigt irriterande iafl.

Jag trodde när jag köpte den att man kunde, som i engelska manualen, slå på det, bara EPGn innehåller ett par avsnitt med samma titel på samma kanal, men självklart är det avsevärt mer komplicerat (hur i h*e lyckas man göra det mer komplicerat än så undgår mitt förstånd, att det ska krävas nån sorts kod från nätet verkar overkligt overkill på en så enkel funktion).

Överväger att lämna tillbaka den för det här och sura i soffan med korslagda armar med min gamla triax box och bajs-Centrum DVD recorder (undvik denna om någon skulle få för sig att köpa en begad) tills det kommer en fungerande DVD brännare som klarar 1080p och Boxers påhittsskit för Navigator (dubbla tuners vore ju också trevligt). :unsure:

Nån som kan muntra upp mig?

/Suris

Postad 13 december 2007 - 01:05

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
" Det som SÅ ENORMT STÖRANDE att det inte går att göra serie-inspelning. "

Jag har förmått min burk att spela in SVT:s morgonprogram varje dag det sänds, alltså måndag till fredag...

Postad 13 december 2007 - 08:51

Sniper993
  • Sniper993
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag har förmått min burk att spela in SVT:s morgonprogram varje dag det sänds, alltså måndag till fredag...

Hur då?

Postad 13 december 2007 - 10:28

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Efter att ha köpt flera stycken HXD870 innan man hittade/accepterade att det var fel på tunern, har jag nu köpt en igen och åkte direkt till Inside service och fick den uppgraderad. Jag fick också version 1.66 på den nya firmware. Det funkar perfekt hittills.

Jag köpte min spelare Regionsfri och det verkar inte som om uppgraderingen förstör detta. Snackade med Clas på Inside och han sa att det inte ska påverka.
Så förhoppningsvis har jag äntligen fått en maskin som fungerar.

/HL1

För mig verkar detta vara närmast ett kundförakt av såväl Sony som handlaren.
Tänka sig att sälja en produkt som man vet omedelbart måste lämnas på service.
Nej nu ....

Postad 13 december 2007 - 13:28

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
I engelska forum läser jag att HXD870 startar av sig själv mitt i natten, vilket stör en del som har den i sitt sovrum. I svenska forum har jag inte sett något om det. Enbart en recension på Pricerunner, där det står att den startar två gånger under dagen.

Någon som tänkt på om sin svensksålda HXD870 drar igång fläkten och jobbar med något nattetid?

Postad 13 december 2007 - 13:56

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Vad jag vet startar den 2 gng om dagen 10:00 och 14:00, tror att det är för EPG update.

Postad 13 december 2007 - 16:29

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Hur då?

Exempel: Gå in i EPG markera "Rapport" kl 18.00 så att timermenyn dyker upp. Sedan stegar du från "OK-knappen"
till vänster med piltangenten tills du hamnar i "datumrutan" sedan pilar du upp eller ner för olika alternativ såsom måndag -fredag, varje dag, varje torsdag etc . Avsluta med "OK"

Sketa-enkelt

Postad 13 december 2007 - 18:01

Luthor
  • Luthor
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Du måste köpa en separat CA-modul som stoppas in i en kortplats för PC-card. Sedan stoppar man in Boxer-kortet i CA-modulen. Trots att jag köpte Sony HXD870 och Boxer-kort för paket-pris med rabatt så måste jag köpa en separat CA-modul för ca 400 kr.

Ok, tack för hjälpen... Lutar nog åt att jag köper en RDR-HX650 i stället, mycket pengar bara för att få en inbyggd digitalbox som jag redan har separat...

Postad 14 december 2007 - 11:54

mage
  • mage
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har en fråga spelaren ska klara divx men inte xvid men vad jag har testa så fungerar bägge formaten vad är det för skilnad på formaten?

Postad 14 december 2007 - 16:20

pilatus
  • pilatus
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Köpte min på ett Sony Center o de bjöd (!) på CA-modulen.......

Postad 14 december 2007 - 17:04

toggebogge
  • toggebogge
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

I engelska forum läser jag att HXD870 startar av sig själv mitt i natten, vilket stör en del som har den i sitt sovrum. I svenska forum har jag inte sett något om det. Enbart en recension på Pricerunner, där det står att den startar två gånger under dagen.

Någon som tänkt på om sin svensksålda HXD870 drar igång fläkten och jobbar med något nattetid?

Min går igång nattetid...jag bryter strömmen om jag inte har en inspelning pågång.

// Togge

Postad 14 december 2007 - 18:19

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Vilken Sony Center köpte du den på och vad tog de för den?

Postad 16 december 2007 - 16:54

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Nån som bytt hårddisk i den eller vet om en tråd el. liknande?

Johannes

Postad 17 december 2007 - 08:48

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Vilken Sony Center köpte du den på och vad tog de för den?

Vilket var ditt slutpris?

Postad 18 december 2007 - 18:23

rollehot
  • rollehot
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Min går igång nattetid...jag bryter strömmen om jag inte har en inspelning pågång.

// Togge

Prova att slå av autoinställning av klockan... :lol:

Postad 19 december 2007 - 09:59

mage
  • mage
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har ett litet problem om jag bränner en skiva med divx filer så fungerar det utan problem att spela upp dem men om jag vill kopiera över dom till HD så säger den att skivan ej går att använda för kopiering.'
Jag undrar om jag använder fel typ av skiva bränner på dvd+R skivor.Någon som vet om det går eller hur man gör?
:P

Postad 19 december 2007 - 12:50

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Tror inte att det går att kopier DIVX => HDD

Postad 19 december 2007 - 13:11

vanson
  • vanson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har någon av er testat firmware v1.65 från sony-europe.com.

Finns att ladda hem här:
http://support.sony-...a...s&f=FW_DVDR

Postad 19 december 2007 - 13:24

mage
  • mage
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Tror inte att det går att kopier DIVX => HDD

det var synd hoppas någon som vet ett sätt

Postad 19 december 2007 - 13:39

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Nån som bytt hårddisk i den eller vet om en tråd el. liknande?

Johannes

Hade min inne för detta.
Kolla inlägget

Postad 19 december 2007 - 15:42

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Finns att ladda hem här:

Det står att denna endast är för UK-market, så jag skulle inte våga test själv.

Postad 19 december 2007 - 15:50

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Finns att ladda hem här:

Jag körde in den 1.63 som låg uppe på AV-forum och det funkade hur fint som helst.

Jag tror också att 1.65 endast addresserar problem med det engelska D-TV nätet, så jag tror inte den gör så stor skillnad.

Postad 19 december 2007 - 22:13

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
hmm trodde inte sony körde med uppdatering via nätet, då kan väl sony sverige slänga upp en oxå slipper man skicka sin maskin??

Redigerat av Unregistered2a53b113, 19 december 2007 - 22:25.

Postad 20 december 2007 - 08:50

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

hmm trodde inte sony körde med uppdatering via nätet, då kan väl sony sverige slänga upp en oxå slipper man skicka sin maskin??

Det är kanske något annat som de vill polera upp samtidigt?

Postad 20 december 2007 - 15:50

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Så här svara Sony support ang hur jag kan få tag på FW 1.64.

Synd om er som bara fått en "demo" SW :P

Hej,

Tack för att du kontaktar Sonys tekniska support.
Jadu, i nuläget väntar vi fortfarande på att firmwareuppdateringen via Inside ska bli/vara komplett och inte bara en demo.Det finns dessvärre inget annat sätt att uppdatera FW och jag kan bara be Er att ha is i magen och vänta lite till.
Jag kan dock lägga er email till vår lista, vilket innebär att Ni då kommer att bli informerad så fort vi har nyheter.

Ha en bra dag,

Med vänliga hälsningar
xxxxxxxxxxx
Sony Support

Postad 20 december 2007 - 17:30

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Finns att ladda hem här:

Någon här som testat denna?

Postad 21 december 2007 - 11:04

Viggo1
  • Viggo1
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Tja!
Jag undrar bara gäller dessa frysningar alla exemplar som ännu inte har 1.64:an eller kan man ha tur och slippa detta?

Sen läste jag något om ett annat märke där man inte kunde använda time-shift features som exvis pausa live tv mm om man körde insignalen via scart. Det var tydligen självklart enligt den supporten att det inte gick. :) Gäller det även denna ?

Redigerat av Viggo1, 21 december 2007 - 11:04.

Postad 21 december 2007 - 15:18

toggebogge
  • toggebogge
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

// Togge

Prova att slå av autoinställning av klockan... :)

Letade...och letade...vart hittar jag denna inställning?

// Torkel-togge

Postad 21 december 2007 - 18:35

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Ny här på forumet, har lite funderingar och frågor?

Måste man lämna in den för att få senaste firmware?

Skalar den upp bilden till HD-kvalitet?

Går det att ansluta extern hårddisk och föra över sina mpg-filer(digitalkamera) vob-filer från (dvd-kamera)
för att spara på sonys hårdisk och sedan titta på dessa på bildvisare /plasmaskärm ?????

Snabb menyhantering??

5.1 -ljud via koax digital ljudutgång?

MVH Mikael F

Postad 21 december 2007 - 23:26

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Hej!

Ny här på forumet, har lite funderingar och frågor?

Måste man lämna in den för att få senaste firmware?

Ja

Skalar den upp bilden till HD-kvalitet?

Nej. En bild kan aldrig skalas upp till HD-kvalite.

Går det att ansluta extern hårddisk och föra över sina mpg-filer(digitalkamera) vob-filer från (dvd-kamera)
för att spara på sonys hårdisk och sedan titta på dessa på bildvisare /plasmaskärm ?????

Bilder =JPEG går bra. Vob-filer från videokamera går med 99%säkerhet bra.Om vob-filerna är kodade i Mpeg2 vill säga.

Snabb menyhantering??

Ja

5.1 -ljud via koax digital ljudutgång?

Ja

MVH Mikael F

Mvh
JockeJ

Redigerat av JockeJ, 22 december 2007 - 10:17.

Postad 22 december 2007 - 08:01

sven99
  • sven99
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Sony HXD870. Signalkontroll kan mätas på ett enklare sätt om man först tar reda på MUX-nummer på hemsidan för Boxer eller Teracom. För Stockholm/Nacka finns de 6 MUX:arna på kanal:
23, 42, 56, 50, 55, 53.
Välj: System Menu – Grundinställningar – Digital Tuner – Signalkontroll
Du ser RF-kanal överst. Använd piltangenterna vänster/höger för att välja de 6 MUX:arna i tur och ordning och mät Signalstyrka och Signalkvalitet.
Signalkvaliteten är alltid 100 %.
Jag har nu bytt till en ny modern takantenn (hade tidigare en 30 år gammal). Min signalstyrka blev före och efter bytet:
MUX1 – 93% - 94% (TV1)
MUX2 – 90% - 94% (TV4)
MUX3 – 84% - 90% (TV3)
MUX4 – 85% - 94% (Animal Planet)
MUX5 – 83% - 90% (Kanal Lokal)
MUX6 – 80% - 92% (TV Finland)
Båda mätningarna gjordes med fint klart kallt väder (ca-2 grader). Jag bor ca 25 km från Nacka-sändaren.

Tidigare hade jag mycket stora problem (frysning av bild och signalbortfall) vid regnigt väder då TV3 och Kanal5 kunde gå ner till 50% signal och i extrema fall till 20%. Det är bara MUX med de högsta kanal-nummer som får problem.

Nu väntar jag på dåligt väder så att jag då kan mäta signalstyrkan. Jag har även kopplat min gamla Sagem-box till samma nya antenn via antenn-UT från Sony-boxen. Min firmware är 1.44 utan uppgradering.

Jag använder bara SCART men i handboken sid 150 beskrivs inställningar för HDMI med utsignal för 1920x1080p, 1920x1080i, 1280x720p. Detta är väl en uppskalning till HD-TV (svar på tidigare inlägg). Naturligtvis blir det inte HD-kvalitet men det ger väl en bättre bild på platt-TV än om man låter TV:n göra omvandlingen.

Redigerat av sven99, 22 december 2007 - 08:03.

Postad 22 december 2007 - 09:30

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för snabba svar:

om man jämför bilden med vanlig digitalmottagare typ dilog DT-355 eller liknade i boxers utbud så borde väl bilden vara bättre eller??

Vilken är senaste firmware?

Var kan man uppdatera sin dvd (ORT) ?

MVH Falken

Postad 22 december 2007 - 10:22

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Tja!
Jag undrar bara gäller dessa frysningar alla exemplar som ännu inte har 1.64:an eller kan man ha tur och slippa detta?

Sen läste jag något om ett annat märke där man inte kunde använda time-shift features som exvis pausa live tv mm om man körde insignalen via scart. Det var tydligen självklart enligt den supporten att det inte gick. :) Gäller det även denna ?

Som Sven99 skriver så har frysningarna inte enbart med FW att göra. Har du klockren mottagning och bor nära masten så kanske det går bra. Har du lite sämre mottagning eller bor en bit från masten så är nog risken väldigt stor att problemen gäller alla maskiner. Min gissning i alla fall.

Ang. Timeshift så är det i mina ögon självklart att alla hdd-inspelare klarar detta. Det har så gott som alla maskiner klarat ända från början. Jag har aldrig hört talas om någon son INTE klarat detta. Scart eller inte scart :unsure:

Och uppskalningen, nja, köp inte en ny maskin bara för att få uppskalning om du redan har en hdd-inspelare.
Då lär du bli besviken. Det beror mycket på hur duktig tv:n själv är på att skala upp bilden.
Min Sony KDL-32V2000 gör nog jobbet lika bra tror jag, ser ingen skillnad alls på bilden när jag ändrar signalen mellan 576i-720p-1080i.
Nu kan inte min TV ta emot 1080p så där kanske det kommer till sin rätt på stora tv med full-hd!

Redigerat av JockeJ, 22 december 2007 - 10:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.