* Officiell Tråd - Onkyo SR506,576,606 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 30 augusti 2008 - 17:12
Postad 30 augusti 2008 - 19:07
Jag har skaffat mig ett par Sennheiser RS140 (trådlösa lurar) och är helnöjd, MEN kan man inte komma förbi den dumma lösningen med att ha en sladd som man måste koppla in och ut varje gång jag skall använda dem? Det måste väll gå att koppla in på baksidan av stärkaren? (Onkyo 606). Så min fråga är om det finns något uttag som alltid skickar ut ljud?
Nej det finns inte tyvärr,så du får fortsätta med att stoppa i och ur sladden.
Postad 03 september 2008 - 18:39
Kör med Hdmi mellan tvn och onkyon.
Kopplar ja nintendon direkt i tvn fungerar det som det ska då med samma kabel som ja kopplat in i onkyon, så sladden är inte kass.
Någon som vet hur man löser detta eller som har samma problem?
Postad 03 september 2008 - 19:27
Går och funderar på om man ska bry sig om att köpa blu-rayspelare i dagsläget. Om man inte gör det, är det då någon mening i att köpa en stärkare som klarar TrueHD, DTS MA etc? Visst, köper man en 606:a så håller väl den i ett par år så man kan njuta av blu-ray när det väl blir ekonomiskt hållbart att handla såna spelare

Gentemot att köpa en 506:a som saknar TrueHD etc så man då får köpa på sig ytterligare en ny stärk om x antal år...
Undrar när/om HDMI 1.4 kommer och vad för skoj det kommer medföra?

Vad är förresten poängen med att koppla alla sina små mediamojänger via förstärkaren förresten?
Stärken har väl ändå knappast bättre bildomvandlare än t.ex. DVD-spelare?
Redigerat av devvan, 03 september 2008 - 19:49.
Postad 03 september 2008 - 20:14
Vad exakt är det som skiljer HDMI 1.3a från tidigare versioner utöver högre överföringskapacitet? Är det enbart stödet för HD-ljudformaten? Sen apropå just Dolby TrueHD, DTS HD-MA osv.. lutar det åt att dessa format är framtiden för blu-rayspelarna eller?
Går och funderar på om man ska bry sig om att köpa blu-rayspelare i dagsläget. Om man inte gör det, är det då någon mening i att köpa en stärkare som klarar TrueHD, DTS MA etc? Visst, köper man en 606:a så håller väl den i ett par år så man kan njuta av blu-ray när det väl blir ekonomiskt hållbart att handla såna spelare
Gentemot att köpa en 506:a som saknar TrueHD etc så man då får köpa på sig ytterligare en ny stärk om x antal år...
Undrar när/om HDMI 1.4 kommer och vad för skoj det kommer medföra?
Vad är förresten poängen med att koppla alla sina små mediamojänger via förstärkaren förresten?
Stärken har väl ändå knappast bättre bildomvandlare än t.ex. DVD-spelare?
Ja det e de nya ljudformaten som gäller i blu ray spelarna,jag tycker dom inte är så dyra om man tänker på vad man får.Grym bild och grymt ljud.
När det gäller DVD så har vissa recivers mycket bättre uppskalare än dvd spelare.
Du kopplar Blu ray spelaren med hdmi via färstärkaren så den kan ta hand om de nya ljudformaten.
Postad 04 september 2008 - 08:17
Anslutningarna jag kör nu är hdmi 1=ps3 hdmi2=htpc component1=iptv component2= dvd/hd hdmiout=lcd tv
Bägge ska matas via hdmi, finns bara en hdmi out..finns det nån som har ideer på en lösning? Ju enklare desto bättre

Postad 04 september 2008 - 08:40
Postad 04 september 2008 - 08:49
Monitorswitch, splitter / 98277
HDMI-splitter
med HDCP
HDMI ho till 2xHDMI ho. HDMI-splitter för de fall där HDCP krävs. Stödjer: upp till 1080p upplösning. Lev. med nätadapter.
Postad 05 september 2008 - 08:15
Jag köper mig något liknande så är mitt problem löst.

Postad 06 september 2008 - 13:32
En liten fråga bara, hur pass mycket värme alstrar en sån här maskin? Kan man ha den inne i ett skåp utan att bli överhettad? Såg att den drar 550watt vilket borde producera en hel del värme...
Postad 06 september 2008 - 14:07
Har en 10 år gammal Sony förstärkare som ska bytas ut, 606an verkar som ett alternativ som skulle passa mig perfekt.
En liten fråga bara, hur pass mycket värme alstrar en sån här maskin? Kan man ha den inne i ett skåp utan att bli överhettad? Såg att den drar 550watt vilket borde producera en hel del värme...
Vet inte hur mycket den alstrar jämfört med andra märken/modeller men ja, den genererar en del värme och jag skulle definitivt inte stoppa in den i ett utrymme utan cirkulation. Generellt ska man väl avråda från instängda utrymmen, gäller ju även datorer och liknande som folk ställer in i garderober. Det finns en del förslag/råd på forumet om hur man moddar en bänk och stoppar in fläktar liknande på baksidan för att säkerställa ventilationen, kan kanske vara något?
Postad 07 september 2008 - 11:16
Postad 07 september 2008 - 11:24
Givetvis!Gällande 606: Man kan väl använda den som en HDMI-växlare? Som tex om man har en Digital-hd-tv-box plus andra HDMI-prylar så kan man koppla allt genom 606:an som sen skickar bilden till min projektor?
Postad 08 september 2008 - 00:40
Postad 10 september 2008 - 16:06
Fick även ljudet ut till tvn från digitalboxen när ja körde genom den avstänga onkyon, fungerade även med pch.
Yes det funkar för mig oxå. Grymt.
Om Onkyon är på går ljudet ut i högtalarsystemet men inte till TVn.
Onkyon avstängd går ljudet ut genom TVn. Suveränt.
Postad 10 september 2008 - 23:47
Nu i veckan fick jag äntligen tid att labba lite och kom fram till att det är plasman, en Fujitsu-Siemens Myrica 42" vars HDMI ingång inte verkar låsa på signalen igen när man byter ingång (och utgången momentant försvinner). Kan bero på en äldre HDMI spec på plasman eller ett konstruktionsfel eller ett fel på min individ. Fungerar klockrent med DVI ingången på plasman dock, så problemet är löst och satt alltså inte i 606:an.
Jag ett problem som möjligen är samma som gpd ovan. Kopplingen ser ut som föjer: HDTV-signalen (Com Hems Humax-box) via 606:an till en tre år gammal LG plasma (42PX5R). Allt kopplat med HDMI. Varje gång jag byter mellan SD-kanalerna och HD-kanalerna, och ibland mellan två olika HD-kanaler, tappar jag bilden och får en blåskärm (ljudet kommer som vanligt). Samma problem även när jag byter HDMI-källa mellan från t.ex HDTV och till DVD. Ibland går det enkelt att fixa genom att ändra signalen i "Hardware setup", men dels fungerar det inte alltid utan måste upprepas otaliga gånger och dels är det ju inte så det ska gå till.
Är problemet plasman eller Onkyon? På gpd låter som plasmanproblem (om det nu är samma problem). Någon som har en idé om hur jag kan lösa problemet? Finns det någon möjlighet att förstärka eller "låsa" signalerna?
Postad 11 september 2008 - 06:44
Är problemet plasman eller Onkyon? På gpd låter som plasmanproblem (om det nu är samma problem). Någon som har en idé om hur jag kan lösa problemet? Finns det någon möjlighet att förstärka eller "låsa" signalerna?
Onkyon defenitivt. Stärkaren måste synca upp när den får en ny upplösning att jobba med, så som när du växlar mellan SD- och HDTV. Min 875 gör exakt likadant och vad jag läst mig till på avforum så gör den nya 906 likadant också. Det är inget fel, men kanske en anings störande.
Postad 11 september 2008 - 12:44
Onkyon defenitivt. Stärkaren måste synca upp när den får en ny upplösning att jobba med, så som när du växlar mellan SD- och HDTV. Min 875 gör exakt likadant och vad jag läst mig till på avforum så gör den nya 906 likadant också. Det är inget fel, men kanske en anings störande.
Finns det något man kan göra för att komma förbi problemet?
Postad 11 september 2008 - 18:23
Postad 12 september 2008 - 12:52
Finns det något man kan göra för att komma förbi problemet?
Nope. Inte annat är att byta receiver då... Den ÄR konstruerad så, med andra ord inget fel. När den får en ny upplösning att jobba släpps synken med bildvisare, så återigen det är så den jobbar inget fel, men klart störande...
Redigerat av lirsa, 12 september 2008 - 12:54.
Postad 13 september 2008 - 19:00
Har ett problem med 606an. Köpte den i veckan men har inte lyckats få ut någon bild. Börjar bli smått desperat

Kopplat Bd-spelaren (pana bd50) till 606an med hdmi-hdmi.
Kopplat 606an till plasma (Philips 42pf9966) med hdmi-dvi.
Output från bdspelaren är 1080i (tvn stöder inte 720p eller 1080p). Kopplad direkt till tvn funkar det bra så vad jag kan se är det är inget fel på tv eller kabel.
Men när inkopplad i Onkyon får jag inte ut någon bild, eller rättare sagt OSD menyerna visas ok men när jag går ur menyn visas bara "bildformatet stöds inte" på tvn. Det känns som Onkyon skickar bildsignalen i ett format som plasman inte klarar (typ 1080p)
Onkyon är inställd på passthru.
Fick tips om att sätta immediate display till off men det hjälpte inte.
Jag har verifierat at hdmi-hdmi kabeln funkar i en annan tv.
Nån som har ngn idé om vad jag missat?
Annars är nästa steg att skicka tillbaka Onkyon :-(
Postad 13 september 2008 - 20:44

Har läst era svar på tidigare liknande frågor,men jag får det inte att funka.
Ps3-HDMI-606an=visar på tvn att det är HDljud jag hör,men inte reciver(kanske ska vara så?)
HDDVD(toshiba HD-E1)-HDMI-606=visar inte på displayen..och om jag väljer i filmen att spela HD ljud så sänks bara volymen.
Har ställt in både PS3 och HDDVD,en att skicka ljudet som pcm..vad har jag glömt?
Postad 13 september 2008 - 21:49
jag har inhandlat en Onkyo TX-SR606 och har precis kopplat in den. Men när jag försöker göra en auto speaker setup så vill den inte ens påbörja. När jag trycker på 'Enter' på fjärren, så reagerar både blinkar det till på fjärren och på förstärkaren. Men på teven händer inget. Står fortfarande 'Press Enter : Next'.
Jag hoppas att det är något idiotfel. Tacksam för alla svar...
/Henrik
P.S. Jag får inte ens ljud i ett par hörlurar med radion inkopplad. Men bilden är klockren. Är et verkligen ingen som kan/vill hjälpa mig??
Postad 13 september 2008 - 21:57
ursäkta min dumhet
.men jag kan inte få 606an att visa på displayen att det är HDljud jag hör.
Har läst era svar på tidigare liknande frågor,men jag får det inte att funka.
Ps3-HDMI-606an=visar på tvn att det är HDljud jag hör,men inte reciver(kanske ska vara så?)
HDDVD(toshiba HD-E1)-HDMI-606=visar inte på displayen..och om jag väljer i filmen att spela HD ljud så sänks bara volymen.
Har ställt in både PS3 och HDDVD,en att skicka ljudet som pcm..vad har jag glömt?
Ja du kommer inte kunna se tex DTS-HD MA, för du skickar ljudet avkodat från ps3an dvs PCM inte bitstream.
Skickar man bitstream så kodar, recivern ljudet och då poppar det upp i displayen.
Är inget konstigt med det

Postad 13 september 2008 - 22:04
jag har inhandlat en Onkyo TX-SR606 och har precis kopplat in den. Men när jag försöker göra en auto speaker setup så vill den inte ens påbörja. När jag trycker på 'Enter' på fjärren, så reagerar både blinkar det till på fjärren och på förstärkaren. Men på teven händer inget. Står fortfarande 'Press Enter : Next'.
Hej,
Jag hade samma bekymmer som dig, men gör inställningen manuellt från förstärkaren så går det bra!
Redigerat av artfair, 13 september 2008 - 22:07.
Postad 13 september 2008 - 22:09
Hej,
Jag hade samma bekymmer som dig, men gör inställningen manuellt från förstärkaren så går det bra.
Okej,
en annan sak som jag upptäckte var att jag kan inte ta bort de bakre högtalarna, alltså nr. 6 & 7. Jag har bara två bakhögtalare, men inställningen säger 3 eller 4.
Dessutom har jag inte fått ljud från någon av högtalarna överhuvudtaget. Beror det på att jag "måste" göra någon form av inställning på högtalarna, automatisk eller manuell, för att få ljud ut?
Tacksam för svar.
/Henrik
Postad 13 september 2008 - 22:12
Hur har det gått för Er som haft rumble eller brum/brus i högtalarna??
Lider också av problemet jag har 2st.audio pro subwoofers som jag kör med minsta möjliga känslighet, stegar jag upp basen så blir det för påfrestande måste köra på min.och vid lugna scener brummar det så att man nästan får lust att stänga av, ej högt men frekvent och statiskt.
(O)Ljudet kommer också i bakhögtalare och sidofrontarna.
Jag kör just nu i audessy läget, ska pröva att köra disable på den imorgon.
Redigerat av artfair, 13 september 2008 - 22:17.
Postad 14 september 2008 - 06:01
Aha!.Tackar tackar!.Ja du kommer inte kunna se tex DTS-HD MA, för du skickar ljudet avkodat från ps3an dvs PCM inte bitstream.
Skickar man bitstream så kodar, recivern ljudet och då poppar det upp i displayen.
Är inget konstigt med det
Postad 14 september 2008 - 06:22
Okej,
en annan sak som jag upptäckte var att jag kan inte ta bort de bakre högtalarna, alltså nr. 6 & 7. Jag har bara två bakhögtalare, men inställningen säger 3 eller 4.
Dessutom har jag inte fått ljud från någon av högtalarna överhuvudtaget. Beror det på att jag "måste" göra någon form av inställning på högtalarna, automatisk eller manuell, för att få ljud ut?
Tacksam för svar.
/Henrik
Jag hittade inställningen för att ta bort de bakre högtalarna, men varför hör jag inget när jag sätter i ett par hörlurar?
/Henrik
Postad 14 september 2008 - 08:42
Hej,
Hur har det gått för Er som haft rumble eller brum/brus i högtalarna??
Lider också av problemet jag har 2st.audio pro subwoofers som jag kör med minsta möjliga känslighet, stegar jag upp basen så blir det för påfrestande måste köra på min.och vid lugna scener brummar det så att man nästan får lust att stänga av, ej högt men frekvent och statiskt.
(O)Ljudet kommer också i bakhögtalare och sidofrontarna.
Jag kör just nu i audessy läget, ska pröva att köra disable på den imorgon.
Jag har nu snabbt testkört utan audessy läget, kan bara säga mkt bättre nu kan vara så att man måste köra en ny kalibrering eller sköta inställningen med mik men mata in värdena manuellt utan audessyn.
Postad 14 september 2008 - 12:41
Har nu prövat att mata 606an med bitstream genom optisk kabel.
HDDVDen(toshiba hd-e1)-optiskt bitstream=DTS skylten tänds,ingen info att det är ett Dolby True HD spår jag har valt...
PS3an-optiskt bitstream= typ samma som ovan.
Har ställt in 606an att ta ljudet genom optiskt,har förvalt alla ljud i menyn.men ändå så vägrar han tända den/dom vackra "skyltarna".vad har jag gjort fel vad kan jag kolla?...kan tilläga att jag skickar bilden genom HDMI..
eller är det så att jag måste köra med komponentkablar mellan dvd/ps3 till 606an för att det ska funka?
Redigerat av Fahla, 14 september 2008 - 13:27.
Postad 14 september 2008 - 13:31
Har nu prövat att mata 606an med bitstream genom optisk kabel.
HD-ljuden kan inte skickas optiskt. Så det är helt rätt att det står "bara" DTS, eftersom HD-ljudet du valt konverteras ned till DTS. Man måste skicka som bitstream via HDMI, men det klarar väl inte PS3, inte HD-E1 heller för den delen.
Redigerat av bananplanta, 14 september 2008 - 13:37.
Postad 14 september 2008 - 13:50
rackarns!HD-ljuden kan inte skickas optiskt. Så det är helt rätt att det står "bara" DTS, eftersom HD-ljudet du valt konverteras ned till DTS. Man måste skicka som bitstream via HDMI, men det klarar väl inte PS3, inte HD-E1 heller för den delen.

men HD-1E,an har ju stöd för Dolby true hd så det ska väl ändå gå att skicka till 606an?
Redigerat av Fahla, 14 september 2008 - 14:07.
Postad 14 september 2008 - 14:35
Postad 14 september 2008 - 14:45
nu fattar jag,inget fel,bara det att inga flashiga skyltar tänds?.HD-E1 kan som sagt inte heller skicka bitstream via HDMI. Den kan ju skicka Dolby True HD, men det avkodas i HD-E1 innan det skickas som PCM.
Redigerat av Fahla, 14 september 2008 - 14:46.
Postad 14 september 2008 - 16:00
nu fattar jag,inget fel,bara det att inga flashiga skyltar tänds?.
Precis

Postad 14 september 2008 - 16:06
tur att det finns proffs att vända sig till när man är osäkerPrecis

Postad 14 september 2008 - 20:57
ljudet blir i Onkyons "musik"-läge..är det detta som kallas "pure audio" läget?
Kommer musiken att höras i bara 2 satelliter och INGET ljud från subben ( i så fall blir det skit rent ut sagt) ?
Jag skulle alltså önska att man fick ut ljudet i 2+1 när man lyssnar på musik och
detta utan att man behöver trycka på en massa inställningar varje gång. Tacksam för svar.
Postad 14 september 2008 - 21:31
Postad 15 september 2008 - 10:23
Återigen.
Problemet som jag har med min 606 och Humax HD börjar VERKLIGEN gå mig på nerverna. När jag ska kolla på TV får jag ljud men bilden blir i 99 fall av 100 helt blå första gången jag knäpper över på cbl.Lösningen är att växla ett varierande antal gånger mellan någon annan in-källa, ex. DVD och sen tillbaka till CBL igen - kan vara upp mot 7ggr innan bilden dyker upp. Ibland dyker den upp ett tag och försvinner igen...då vet man att man är på rätt väg och att den snart kommer "stanna".
Måste finnas en lösning - det här håller inte.
Det där problemet ligger i HD-boxen. Kommer ordnas till med ny mjukvara som enligt rykten släpps i september.
Postad 15 september 2008 - 18:27
Precis, under tiden kan man köra hd-boxen med t ex komponent+optiskt med mycket bra resultat.Det där problemet ligger i HD-boxen. Kommer ordnas till med ny mjukvara som enligt rykten släpps i september.
Postad 17 september 2008 - 14:00
Det jag vill ha in i denna underbara lilla maskin är en ps3, ett x-box och en ps2. Både x-box och ps2 körs via komposit med RCA-kopplat ljud, så jag undrar om 606an kan konvertera (och skala upp?) analoga bildsignaler (komposit/s-vhs) till digitala och kör ut den via HDMI (eller i värsta fall komponent)? Kör nu HDMI till tv och projektor, skulle gärna fortsätta med det.
Sedan undrar jag också lite om utgångarna på baksidan. Det finns ju en uppsättning utgångar för samtliga högtalare i samma fina färgtema som de vanliga högtalarkanalerna har. Dessa gissar jag är pre-out att användas till slutsteg? Anywho, kan den sub-utgången användas och ställas in separat från den vanliga sub-kanalen? Anledningen till frågan är att jag funderar på att köra butkickers och vanlig sub, och när man då kör någon slags nightmode vill jag ju få bort subljudet men inte butkickersen. Är detta görligt?
En tredje fråga gäller zon-2-högtalarna. Jag kommer inte använda någon zon två, så kan dessa användas till något annat roligt (så som bi-amping eller vad det nu heter)?
Konstiga frågor kanske, men sån är jag...
Redigerat av drue, 17 september 2008 - 14:01.
Postad 17 september 2008 - 17:17
Postad 18 september 2008 - 07:27
Det jag vill ha in i denna underbara lilla maskin är en ps3, ett x-box och en ps2. Både x-box och ps2 körs via komposit med RCA-kopplat ljud, så jag undrar om 606an kan konvertera (och skala upp?) analoga bildsignaler (komposit/s-vhs) till digitala och kör ut den via HDMI (eller i värsta fall komponent)? Kör nu HDMI till tv och projektor, skulle gärna fortsätta med det.
Alla analoga bildsignaler ska gå att skicka via HDMI, uppskalat till 1080i.
Vet ej hur skalningen blir, har inte testat.
Dessa utgångar kan användas till antingen ett 7.1 system, alltså 2 extra bakhögtalare. Eller bi-ampingEn tredje fråga gäller zon-2-högtalarna. Jag kommer inte använda någon zon två, så kan dessa användas till något annat roligt (så som bi-amping eller vad det nu heter)?
Postad 18 september 2008 - 12:04
Nej, helt rätt, det kan du, alla hdmi-ingångar samt alla komponentingångar får du ut via hdmi-utgången.Kan jag använda alla HDMIingångarna och en komponentvideoingång? Jag har alltså fem maskiner jag vill köra via förstärkarens HDMI-utgång går det? Eller har fått allt om bakfoten?
Postad 18 september 2008 - 18:43
Tackar! Den kom hem idag nu skall jag gå och köpa kablar imorgonNej, helt rätt, det kan du, alla hdmi-ingångar samt alla komponentingångar får du ut via hdmi-utgången.
Postad 19 september 2008 - 12:06
Går att välja själv om du vill ha 2.1 eller stereoläge med pure audio.
Hur då?

Postad 19 september 2008 - 12:41
Postad 19 september 2008 - 23:56
Beställer du från Tyskland så är det dit du får vända dig med garantiärenden.Någon som vet hur garantin fungerar om man beställer från Tyskland? Hur lång garanti? Och om man lämnar in den här i Sverige?
Läs denna tråd om import: "https://www.minhembi...owtopic=203252"
//Tjompan
Postad 20 september 2008 - 07:46
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar