Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken har betydelse helt enkelt!

657 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Storleken har betydelse? (189 medlem(mar) har röstat)

Har elementets storlek någon betydelse?

1. Storleken har betydelse (123 röster [64.74%])

Procent av omröstning: 64.74%

2. Storleken har inte betydelse (67 röster [35.26%])

Procent av omröstning: 35.26%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 28 September 2009 - 21:10

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Dom ger inga 5cm i slaglängd möjligen p-p men inte linjärt
och det är modifierade xxls element eller xls

Y-elementen har ett Xmax strax under 4cm p-p.

Postad 28 September 2009 - 21:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dom ger inga 5cm i slaglängd möjligen p-p men inte linjärt
och det är modifierade xxls element eller xls

Är det den linjära slaglängden som är primärt för "distortionsfri" djup återgivning...?
Ju större linjär slaglängd ju djupare "distortionsfri" bas...?
Eller har jag missuppfattat det hela...? B)

Redigerat av Bakerman, 28 September 2009 - 21:40.

Postad 29 September 2009 - 05:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Men vad har det med Ino's element att göra?

w 104 stog det på ettiketen

Y-elementen har ett Xmax strax under 4cm p-p.

Mät första polplattan och upphängningen så ser du vad den klarar linjärt

Postad 29 September 2009 - 05:16

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Är det den linjära slaglängden som är primärt för "distortionsfri" djup återgivning...?
Eller har jag missuppfattat det hela...? :)

Postad 29 September 2009 - 09:39

BobMarleyBob
  • BobMarleyBob
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Eller har jag missuppfattat det hela...? :)

Inte riktigt.
När elementet går över Xmax så blir det per definition distorsion av olika typer. Däremot så finns det ingenting som säger att återgivningen är befriad från distorsion under Xmax.

Dvs, ju större Xmax desto större marginal tills distorsionen ökar lavinartat.

Mät första polplattan och upphängningen så ser du vad den klarar linjärt

Jag har inte tillgång till ett Y-element. Men då informationen kommer från konstruktören själv så är det rimligt att se uppgifterna som sanna. Det lär i alla fall inte vara över 4cm och jag låter den kritiske gissa om det är under 4cm och isåfall hur mycket.

Postad 29 September 2009 - 10:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
den är 4cm, och inte mindre... :lol:

Dessutom så är Xmec på dessa större än på XLS 12" vad jag förstod.

Men Även över Xmax så kan amn störa hur elementet ska dissta och hur man undviker att dissten tilltar lavinartat...
pP elementen tycker jag låter helt befriat från alla teckan på detta äve n när dom jobbar mycket och nästan så man blir rädd att dom ska gå sönder... Men ändå så låter det liksom bara hela tiden lika bra... :)

Postad 29 September 2009 - 10:25

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Istället för snacka om saker du inte har någon koll på så vore det bra om skippar fabulerar ihop saker.

Postad 29 September 2009 - 11:22

BobMarleyBob
  • BobMarleyBob
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

den är 4cm, och inte mindre... :)

Hur definierar du Xmax (70 eller 80% av BL)?

Postad 29 September 2009 - 11:48

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

den är 4cm, och inte mindre... :)

Är du säker? Har för mig att Ingvar skrivit 5 cm men jag kan ha fel. Jag har testat Y-2 till dom slog i bott och kan bekräfta att dom har en rejäl slaglängd och låter väldigt rent ända fram till "botten".

Postad 29 September 2009 - 15:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Istället för snacka om saker du inte har någon koll på så vore det bra om skippar fabulerar ihop saker.

Jo då det har utan det är du som fabulerar jag har till och med data bladet från tympany på dom
eller hur mattias k sen finns det en tråd på faktisk om dom så nu kan du fabulera vidare i dina drömmar om ett bättre system.

Postad 29 September 2009 - 17:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jo då det har utan det är du som fabulerar jag har till och med data bladet från tympany på dom
eller hur mattias k sen finns det en tråd på faktisk om dom så nu kan du fabulera vidare i dina drömmar om ett bättre system.

Retas inte med honom då.. Han blir ju lessen.. För honom finns det bara ETT märke. Det vet du ju. Och det är världens bästa. Oavsett..

Postad 29 September 2009 - 17:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Inte riktigt.
När elementet går över Xmax så blir det per definition distorsion av olika typer. Däremot så finns det ingenting som säger att återgivningen är befriad från distorsion under Xmax.

Dvs, ju större Xmax desto större marginal tills distorsionen ökar lavinartat.

Jag förstår att även ett element med en brutalt lång slaglängd kan låta skit ändå. Men om vi snackar skapliga element, tillverkade för att användas till en subwoofer för hemmabruk, då känns det som att det är bra att ha ett så högt Xmax som bara möjligt eller...? Förstår ju att det är väldigt många andra saker som spelar in också givetvis. Men ett element som man vill spela både starkt och djupt med, bör allså ha ett högt Xmax...? Ligger det något i det...?
Kan man säja att ett 10, 12, 15" element BÖR ha minst en viss linjär slaglängd för att kunna prestera bra som subwoofer, eller har det lika mycket med lådkonstruktionen att göra ? Någonstans bör det väl ta stopp rent mekaniskt för att kunna återge en viss frekvens...?

Redigerat av Bakerman, 29 September 2009 - 17:41.

Postad 29 September 2009 - 18:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Retas inte med honom då.. Han blir ju lessen.. För honom finns det bara ETT märke. Det vet du ju. Och det är världens bästa. Oavsett..

Det är därför jag har beställt en sats med pk.

Postad 29 September 2009 - 18:36

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Vart har du fått tag på databladet för Ino-W121?

Trams. Sluta hitta på sådana saker.

Postad 29 September 2009 - 18:38

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Jag förstår att även ett element med en brutalt lång slaglängd kan låta skit ändå. Men om vi snackar skapliga element, tillverkade för att användas till en subwoofer för hemmabruk, då känns det som att det är bra att ha ett så högt Xmax som bara möjligt eller...? Förstår ju att det är väldigt många andra saker som spelar in också givetvis. Men ett element som man vill spela både starkt och djupt med, bör allså ha ett högt Xmax...? Ligger det något i det...?
Kan man säja att ett 10, 12, 15" element BÖR ha minst en viss linjär slaglängd för att kunna prestera bra som subwoofer, eller har det lika mycket med lådkonstruktionen att göra ? Någonstans bör det väl ta stopp rent mekaniskt för att kunna återge en viss frekvens...?

Ju högre Xmax desto bättre ja.

Det går inte att spela starkt vid djupa frekvenser utan att ha antingen hög Xmax eller många subwoofers. Eller, ja, egentligen är det inte Xmax som är det intressanta utan den totala svepta volymen som man får av Xmax*elementets aktiva diameter. Hur stor den totala svepta volymen bör vara varierar med hur starkt du vill kunna spela. Min rekommendation är att ha ungefär 0,5liter svepvolym per m^2 golvyta (takhöjd runt 2,5m) för högkvalitiv hemmabio.

Vidare har du helt rätt i att någonstans tar det stopp rent mekaniskt då konen helt enkelt inte kan röra sig tillräckligt långt för att spela frekvensen som efterfrågas. Men, det börjar distordera långt tidigare. Oavsett element. Det är inte ovanligt att subwoofer genererar långt över 30% distorsion vid 30hz innan den når ens hälften av sitt Xmax. Riktigt bra element, såsom ex LMS 18" klarar sig mycket bättre än så, men är istället dyrt som attans.Billigaste och lättaste sättet att få riktigt bra bas är att använda bra element och så många av dem som man har råd med i så stora lådor man kan få plats med.

Postad 29 September 2009 - 18:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ju högre Xmax desto bättre ja.

Det går inte att spela starkt vid djupa frekvenser utan att ha antingen hög Xmax eller många subwoofers. Eller, ja, egentligen är det inte Xmax som är det intressanta utan den totala svepta volymen som man får av Xmax*elementets aktiva diameter. Hur stor den totala svepta volymen bör vara varierar med hur starkt du vill kunna spela. Min rekommendation är att ha ungefär 0,5liter svepvolym per m^2 golvyta (takhöjd runt 2,5m) för högkvalitiv hemmabio.

Vidare har du helt rätt i att någonstans tar det stopp rent mekaniskt då konen helt enkelt inte kan röra sig tillräckligt långt för att spela frekvensen som efterfrågas. Men, det börjar distordera långt tidigare. Oavsett element. Det är inte ovanligt att subwoofer genererar långt över 30% distorsion vid 30hz innan den når ens hälften av sitt Xmax. Riktigt bra element, såsom ex LMS 18" klarar sig mycket bättre än så, men är istället dyrt som attans.Billigaste och lättaste sättet att få riktigt bra bas är att använda bra element och så många av dem som man har råd med i så stora lådor man kan få plats med.

"Den totala svepta volymen som man får av Xmax*elementets aktiva diameter. Min rekommendation är att ha ungefär 0,5liter svepvolym per m^2 golvyta (takhöjd runt 2,5m) för högkvalitiv hemmabio."

DET DÄR LÄT INTRESSANT !! Har du lust och ork att förklara det något, lite närmre...? Fattade inte ett skit, men det lät som nåt som skulle vara kul att ha en förklaring på... :rolleyes:

Edit: Exodus Tempest X, som jag har byggt på, står specad som "X-Max: One-way linear excursion 27mm" ?
Det måste väl klassas som ganska långt eller.....?

Det är därför jag har beställt en sats med pk.

pk...?

Redigerat av Bakerman, 29 September 2009 - 18:55.

Postad 29 September 2009 - 18:57

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

"Den totala svepta volymen som man får av Xmax*elementets aktiva diameter. Min rekommendation är att ha ungefär 0,5liter svepvolym per m^2 golvyta (takhöjd runt 2,5m) för högkvalitiv hemmabio."

DET DÄR LÄT INTRESSANT !! Har du lust och ork att förklara det något, lite närmre...? Fattade inte ett skit, men det lät som nåt som skulle vara kul att ha en förklaring på... :rolleyes:

Auhm. Jag är ingen klippa på att förklara sånt här...
Men..
Tittar man på ett element så har den en Xmax. Dvs, den kan röra sig fram och tillbaka en viss sträcka vanligtvis mätt i mm. Varje element har dessutom en diameter, säg 15". Multiplicerar man Xmax (kanske 25mm) med diametern 15" så får man den volymen luft som elementet flyttar varje gång den slår från 0-läget. Detta värde multipliceras sen med 2 för att få HELA volymen som elementet kan flytta, från läget längst i botten till ändläget i toppen. En vanlig volym för en bättre 15" är runt 2,5liter luft. Om det är en 8" som rör sig JÄKLIGT långt eller en 18" som bara rör sig en kort sträcka spelar ingen större roll sålänge de flyttar samma volym med luft. Det är luftförflyttningen som ger ljudet då ljud egentligen bara är kompression av luft. (Ljudtryck (SPL) kan om man vill istället beskrivas som tryck i Pascal, kg/m^2 eller liknande.)

Blev det klarare? Annars ställ en fråga vad det är som specifikt är oklart så ska jag försöka igen,...

Postad 29 September 2009 - 19:02

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Men, det börjar distordera långt tidigare. Oavsett element. Det är inte ovanligt att subwoofer genererar långt över 30% distorsion vid 30hz innan den når ens hälften av sitt Xmax. Riktigt bra element, såsom ex LMS 18" klarar sig mycket bättre än så, men är istället dyrt som attans.Billigaste och lättaste sättet att få riktigt bra bas är att använda bra element och så många av dem som man har råd med i så stora lådor man kan få plats med.

Nja, jag skulle vilja påstå det är en ganska stor skillnad mellan olika element. Många element börjar låta illa långt innan sitt max medans andra låter inte illa förens dom når sitt stopp. Corpsegrindern var här och vi testa mitt system lite och innan vi slog basarna i bott på mina i32s så lät det inte illa. Vet inte om vi direkt uppfatta någon försämring faktiskt (även om den finns, så är den väldigt snäll mot örat). Men andra element (högtalare) jag lyssnat på har börja låtit illa långt innan dom nått sitt maximala konutslag.
Så helt klart är det väldigt olika det.

Postad 29 September 2009 - 19:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Auhm. Jag är ingen klippa på att förklara sånt här...
Men..
Tittar man på ett element så har den en Xmax. Dvs, den kan röra sig fram och tillbaka en viss sträcka vanligtvis mätt i mm. Varje element har dessutom en diameter, säg 15". Multiplicerar man Xmax (kanske 25mm) med diametern 15" så får man den volymen luft som elementet flyttar varje gång den slår från 0-läget. Detta värde multipliceras sen med 2 för att få HELA volymen som elementet kan flytta, från läget längst i botten till ändläget i toppen. En vanlig volym för en bättre 15" är runt 2,5liter luft. Om det är en 8" som rör sig JÄKLIGT långt eller en 18" som bara rör sig en kort sträcka spelar ingen större roll sålänge de flyttar samma volym med luft. Det är luftförflyttningen som ger ljudet då ljud egentligen bara är kompression av luft. (Ljudtryck (SPL) kan om man vill istället beskrivas som tryck i Pascal, kg/m^2 eller liknande.)

Blev det klarare? Annars ställ en fråga vad det är som specifikt är oklart så ska jag försöka igen,...

Fattade inte riktigt det där med 0,5 liter svepvolym per m2 golvyta...?

Nja, jag skulle vilja påstå det är en ganska stor skillnad mellan olika element. Många element börjar låta illa långt innan sitt max medans andra låter inte illa förens dom når sitt stopp. Corpsegrindern var här och vi testa mitt system lite och innan vi slog basarna i bott på mina i32s så lät det inte illa. Vet inte om vi direkt uppfatta någon försämring faktiskt (även om den finns, så är den väldigt snäll mot örat). Men andra element (högtalare) jag lyssnat på har börja låtit illa långt innan dom nått sitt maximala konutslag.

Hehe...

Postad 29 September 2009 - 19:30

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Ja, det är stor skillnad mellan element. Men, alla element distar duktigt mycket när de närmar sig Xmax. Oavsett märke på dem.
Att subwoofer distorsion av den snällare sorten (övertonerna H1, H2) är svår att höra innebär inte att den inte finns. Speciellt om man aldrig hört en subwoofer som inte distorderar så tänker man nog inte ens på att det distar. Lättaste sättet att ta reda på hur det ligger till är att köra in en lågfrekvent sinus under frekvenshörbarheten, säg 10hz. När man skruvar upp så kommer diverse övertoner och skit, H1 ligger vid 20hz och ofta hörbar samtidigt som H2 definitivt är hörbar. På detta sätt kan man själv ta reda på när ens baslåda börjar distordera.

Fattade inte riktigt det där med 0,5 liter svepvolym per m2 golvyta...?

Hehe...

Jo. Min rekommendation är att om du mäter upp din golvyta där du har din hemmabioutrustning, vilket inte helt ovanligt är runt 20m^2 så "behövs" ca 0,5*20=10liter svepvolym i det rummet för högkvalitativ hemmabio. 10liter svepvolym kan du få med exempelvis 4 stycken av de 15" som jag nämnde i tidigare inlägg. Eller 8 stycken 11" med ungefär samma slaglängd. Hur många 8" som behövs orkar jag inte räkna på :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 19:43

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Ja, det är stor skillnad mellan element. Men, alla element distar duktigt mycket när de närmar sig Xmax. Oavsett märke på dem.

Nja, sålänge den disten som finns är snäll mot örat så är det inte så farligt som när det låter illa! Jag anser det är en stor skillnad.

Postad 29 September 2009 - 19:45

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vart har du fått tag på databladet för Ino-W121?

Gå tillbaka en sida och läs vad jag skrev och fabulera inte i väg med ett annat element

Postad 29 September 2009 - 19:51

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Gå tillbaka en sida och läs vad jag skrev och fabulera inte i väg med ett annat element

Så du använder ett helt annat element för att dra fram "fakta" om Ino-W121? Förstår jag dig rätt nu?

Postad 29 September 2009 - 20:00

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Att subwoofer distorsion av den snällare sorten (övertonerna H1, H2) är svår att höra innebär inte att den inte finns. Speciellt om man aldrig hört en subwoofer som inte distorderar så tänker man nog inte ens på att det distar. Lättaste sättet att ta reda på hur det ligger till är att köra in en lågfrekvent sinus under frekvenshörbarheten, säg 10hz. När man skruvar upp så kommer diverse övertoner och skit, H1 ligger vid 20hz och ofta hörbar samtidigt som H2 definitivt är hörbar. På detta sätt kan man själv ta reda på när ens baslåda börjar distordera.

Jo. Min rekommendation är att om du mäter upp din golvyta där du har din hemmabioutrustning, vilket inte helt ovanligt är runt 20m^2 så "behövs" ca 0,5*20=10liter svepvolym i det rummet för högkvalitativ hemmabio. 10liter svepvolym kan du få med exempelvis 4 stycken av de 15" som jag nämnde i tidigare inlägg. Eller 8 stycken 11" med ungefär samma slaglängd. Hur många 8" som behövs orkar jag inte räkna på :rolleyes:

hallojs där, dina beräkningar tar inte rummets egna akustiska förutsättningar för stående vågor eller dämpfaktorer för frekvenserna. Jag jobbar med ljud, och slutar inte att förvånas av hur samma högtalare i till synes lika förhållanden får till att låta så olika. Enligt mina trasiga slutsatser så kan vissa basfrekvenser dämpas och förstärkas i rummet med +/- 12db. Att enbart använda sig av data och siffror för en given högtalare i ett absolut dött akustiskt rum blir således knappast relevant i verkligheten.

Synes igen ;-)

Postad 29 September 2009 - 20:19

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

hallojs där, dina beräkningar tar inte rummets egna akustiska förutsättningar för stående vågor eller dämpfaktorer för frekvenserna. Jag jobbar med ljud, och slutar inte att förvånas av hur samma högtalare i till synes lika förhållanden får till att låta så olika. Enligt mina trasiga slutsatser så kan vissa basfrekvenser dämpas och förstärkas i rummet med +/- 12db. Att enbart använda sig av data och siffror för en given högtalare i ett absolut dött akustiskt rum blir således knappast relevant i verkligheten.

Synes igen ;-)

Naturligtvis tar inte mina "beräkningar" hänsyn till rummet? Min rekommendation är ett randvilkor. Att rummet sen påverkar frekvenskurva båda vad gäller amplitud och tid är väl självklart? Men, oavsett hur rummet påverkar ljudet (det kan vara betydligt mycket mer än +-12db, för övrigt) så finns det fortfarande grundkravet att subwoofern behöver kunna generera tillräckligt högt ljudtryck. Rummets peakar och dalar påverkar ju av naturliga skäl inte den totala utstrålade energin, enbart dess fördelning. Att varje rum inte är absolut tätt och så vidare är så uppenbart att jag inte ens nämnde det...

Postad 29 September 2009 - 20:53

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Så du använder ett helt annat element för att dra fram "fakta" om Ino-W121? Förstår jag dig rätt nu?

cykel

Postad 29 September 2009 - 21:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Så mina två isobarik15" plus mina fyra 10" med inte alls lika lång slaglängd är enligt dina mått mätt egentligen lite för LITE i mitt rum på ca 24 kvadrat....? :rolleyes:
Det krävs väl ganska hyfsade toppar för att kunna matcha fyra högkvalitativa 15" med tillräcklig drivning i ett 20 kvadrat stort rum eller...?

Postad 29 September 2009 - 21:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur definierar du Xmax (70 eller 80% av BL)?

Är du säker? Har för mig att Ingvar skrivit 5 cm men jag kan ha fel. Jag har testat Y-2 till dom slog i bott och kan bekräfta att dom har en rejäl slaglängd och låter väldigt rent ända fram till "botten".

BobMarleyBob: där har du i stort sätt ditt svar, 4cm helt utan "problem" och viss försämring till 5cm för att sedan överskrida Xmax.

Men... börja inte nu Backerman22... :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

En sak som jag märker att ni glömmer är effektiviteten på konstruktionen, alltså hur pass "effektiv lådan är". alltså hur mycket den hjälper till att förstärka och därför så kan ett 8" med bra data och bra låda prestera bättre än en 10" med samma slaglängd men i en "fel" låda eller att basen helt enkelt inte tillåter en perfekt kombination av element + låda.

Postad 29 September 2009 - 21:27

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Så mina två isobarik15" plus mina fyra 10" med inte alls lika lång slaglängd är enligt dina mått mätt egentligen lite för LITE i mitt rum på ca 24 kvadrat....? :rolleyes:
Det krävs väl ganska hyfsade toppar för att kunna matcha fyra högkvalitativa 15" med tillräcklig drivning i ett 20 kvadrat stort rum eller...?

Ingen aning hur mycket luft dina 10" flyttar. Det kan strax under 0,5liter/m^2 det där. Tempest-X är ju väldigt trevliga element. Om du byter från isobarik till 4*slutna lådor så blir det riktigt RIKTIGT trevligt...

Postad 29 September 2009 - 21:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
men också riktigt, RIKTIGT stort... :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:29

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

En sak som jag märker att ni glömmer är effektiviteten på konstruktionen, alltså hur pass "effektiv lådan är". alltså hur mycket den hjälper till att förstärka och därför så kan ett 8" med bra data och bra låda prestera bättre än en 10" med samma slaglängd men i en "fel" låda eller att basen helt enkelt inte tillåter en perfekt kombination av element + låda.

Naturligtvis har du rätt. För att jämförelser ska bli meningsfulla så krävs att lådor/avstämningar/effekter anpassas för de aktuella elementen. Både så att överföringsfunktionen blir jämn och fin, men även så att ett önskvärt Q uppnås.

men också riktigt, RIKTIGT stort... :rolleyes:

Riktiga baslådor är stora. Små baslådor ger upphov till massor av problem och tråkiga bieffekter.

Postad 29 September 2009 - 21:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ingen aning hur mycket luft dina 10" flyttar. Det kan strax under 0,5liter/m^2 det där. Tempest-X är ju väldigt trevliga element. Om du byter från isobarik till 4*slutna lådor så blir det riktigt RIKTIGT trevligt...

Sen i framtiden.. Antingen när uppgraderingsjävulen knackar på dörren, eller jag bygger ett nytt biorum kommer jag slå sönder lådorna jag har nu och bygga fyra lådor.. Jag lovar.. Som det är nu får jag knappt plats själv därinne..
Hehe.. :rolleyes:

Kan man ställa frontgolvarna uppepå subbar...? :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:43

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Riktiga baslådor är stora. Små baslådor ger upphov till massor av problem och tråkiga bieffekter.

Det håller jag med dig om. Men jag föredrar nog flera "mindre" lådor än ett par stora 300-500 liter lådor. Lättare att få till i rummet och lättare att kunna ställa dom för bäst balans i ljudet.

Sen i framtiden.. Antingen när uppgraderingsjävulen knackar på dörren, eller jag bygger ett nytt biorum kommer jag slå sönder lådorna jag har nu och bygga fyra lådor.. Jag lovar.. Som det är nu får jag knappt plats själv därinne..
Hehe.. :rolleyes:

Kan man ställa frontgolvarna uppepå subbar...? ;)

Ja, jag tror ju, som jag sagt innan, att du kan få klart bättre om du gör om och kör samma element för allt under delningen istället för den "ihoplappning" du har nu. :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Naturligtvis har du rätt. För att jämförelser ska bli meningsfulla så krävs att lådor/avstämningar/effekter anpassas för de aktuella elementen. Både så att överföringsfunktionen blir jämn och fin, men även så att ett önskvärt Q uppnås.

Jepp :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:51

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Riktigt stora lådor kan väl ge problem med relativt låga resonansfrekvenser mellan väggarna också...?

Postad 30 September 2009 - 05:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Riktigt stora lådor kan väl ge problem med relativt låga resonansfrekvenser mellan väggarna också...?

Dämp matrialet tar ut det mesta av stående vågor i en låda och är lådan inte en kube så skall det vara inga problem men det som igentligen är ett problem om lådan är för liten är att man får för högt tryck inne i lådan och då ökar distirisionen lavinartat.

Postad 03 October 2009 - 07:07

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Dämp matrialet tar ut det mesta av stående vågor i en låda och är lådan inte en kube så skall det vara inga problem men det som igentligen är ett problem om lådan är för liten är att man får för högt tryck inne i lådan och då ökar distirisionen lavinartat.

Men trots detta är ändå Elacs lilla stativhögtalare 310.2 en fantastisk produkt med bastryck! :lol:

Postad 03 October 2009 - 08:10

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att mattes system LÅTER väldigt distorsionsfritt,sen om det är det om man mäter är en annan sak. Men det är ju egentligen irrelevant,hör man ingen dist så spelar det väl ingen roll om en kurva på ett papper säger att disten finns? Ingen högtalare har distorsionsvärden som elektroniken har. Alltså typ 0.01% eller nåt sånt.
Distorsion som man kan höra är väldigt mkt högre än sådana värden. Ingen högtalare är 100% spikrak heller.

Jag uppfattade dock diskanten som lite ansträngd i hans i32s innan basen bottnade,men det var kanske 2-3 db innan det bottnade. Många högtalare distar långt långt innan det,som matte säger.
Observera att detta var på Stenhård dödsmetal med mkt djupbas.
På tex infected mushroom hörde jag inga tendenser till varken hårdhet eller ansträngdhet.
Det är ett fantastiskt system matte har,jag skulle lätt byta mitt lilla system mot hans vilken dag i veckan som helst.
Förr om åren spelade jag ofta på maxvolym(faktiskt).
Det gör jag inte nu längre,så mattes system skulle räcka mer än väl i ljudtryck för mig.

Postad 03 October 2009 - 09:55

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Jag satt och funderade en liten stund här på morgonen. Kom att tänka på instrument och dess karaktärer. Ett piano till exempel med dess frekvenser och hur de förs över till lyssnaren. Likaså gitarrens ljud och karaktär.
Hur dessa komprimerade produktioner således ljuger oss rakt upp i ansiktet och vi blir övertygade att ett instrument eller röster ska låta som om vi hade våra öron 10cm från dem. Vem orkari längden egentligen höra på polare som alltid ska prata rakt in i örat eller instrument där ens öra ligger direkt på det.

Åter till topic på tråden.

Behövs det gigantiska högtalare för att återskapa det naturliga ljudet av t ex ett piano? När jag jobbade med inspelning och ljudproduktion så var jag och min kollega inte alltid överens med hur t ex ett piano ska mickas upp. Jag valde alltid den enklaste vägen med en stereomikrofin eller ett par mikrofoner i X/Y-uppställning cirka 1-2 meter från själva pianot. Medans min kollega hellre ville sätta upp högdynamsika mickar nära hammaren i pianot för att få med själva anslagen. Till syvene och sist så lät hans inspelningar trist och dött, medans mina ljudfiler levde upp mer dynamiskt och hade större kropp och värme. Vad jag syftar till är det naturtrogna ljudet och hur vi i tusentals år har lyssnat på det.

Åter till topic, någorlunda :lol:

Hur mycket bas måste man försöka fa fram för att få detta instrument att låta övertygande realistiskt i en stereo. Krävs det bas ned till 14-20 hertz för att få saker och ting naturtrogna? Vad jag vet så är det endast ett fåtal kyrkoorglar som klarar av att få fram så pass låga frekvenser. Och då till betydligt lägre dB än högre frekvenser. Förutom elektriska soundsweepers, syntar mm.

Ofta har även jag fastnat i dilemmat av tanken, behövs det en sub här eller där? Men är det övertygande naturligt så är det tillräckligt bra för mig. Men vad är det i oss som vill tro att ljudet i stereon blir bättre av att t ex höja bastonerna i en orgel till samma nivå som mellanregistret? Det är ju dynamiken som får mig att lyssna extra noga på sådant som ligger och lurar i kulisserna. Om man hårdrar det så försvinner mitt intresse när allt kastas i ansiktet efter 10 sekunder. Då finns inget mer att upptäcka eftersom allt är och låter lika högt.

Alltså försvinner behovet av samma nivå på alla frekvenser för min del.

En avstickare i ämnet, jag vet :blink:

micke

Postad 03 October 2009 - 10:28

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag kan bekräfta att mattes system LÅTER väldigt distorsionsfritt,sen om det är det om man mäter är en annan sak. Men det är ju egentligen irrelevant,hör man ingen dist så spelar det väl ingen roll om en kurva på ett papper säger att disten finns? Ingen högtalare har distorsionsvärden som elektroniken har. Alltså typ 0.01% eller nåt sånt.
Distorsion som man kan höra är väldigt mkt högre än sådana värden. Ingen högtalare är 100% spikrak heller.

Precis, sen så finns det olika sorters dist med. Det är ju en stor skillnad att mäta upp en dist som är jobbig mot örat mot en som inte är jobbig, lite som klippade transistorförstärkare vs rörförstärkare.

Postad 03 October 2009 - 10:33

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Alltså försvinner behovet av samma nivå på alla frekvenser för min del.

En avstickare i ämnet, jag vet :)

micke

Nja, jag skulle vilja säga att jag vill ha den nivån i rummet såsom jag skulle upplevt det live! Det finns mängder av inspelningar som har massa bas under 30 hz och även en bra bit under 20 hz med. Naturliga inspelningar där det inte bara är själva instrumentet som bidrar utan även lokalen! Det som är intressant är att när man får mer djupgående basåtergivning så är det inte bara "mer bas" man får, man får även mer naturtrogen återgivning, eftersom avsaknaden i bas gör att saker låter tunt och ljust, men man får även med rumsinfo. Mycket av rumsinfon verkar finnas i basområdet och det låter så mycket mer naturligt när det återges.

Postad 03 October 2009 - 12:17

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Men trots detta är ändå Elacs lilla stativhögtalare 310.2 en fantastisk produkt med bastryck! :)

Pk spelar skiten ur pip och troligen ur elacen

Redigerat av Unregistered1728, 03 October 2009 - 12:21.

Postad 03 October 2009 - 21:45

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Nja, jag skulle vilja säga att jag vill ha den nivån i rummet såsom jag skulle upplevt det live! Det finns mängder av inspelningar som har massa bas under 30 hz och även en bra bit under 20 hz med. Naturliga inspelningar där det inte bara är själva instrumentet som bidrar utan även lokalen! Det som är intressant är att när man får mer djupgående basåtergivning så är det inte bara "mer bas" man får, man får även mer naturtrogen återgivning, eftersom avsaknaden i bas gör att saker låter tunt och ljust, men man får även med rumsinfo. Mycket av rumsinfon verkar finnas i basområdet och det låter så mycket mer naturligt när det återges.

Det har du helt rätt i matte, men inte spelas dessa subtoner upp i samma höga dB som all annan sparad information på inspelningen?

Postad 03 October 2009 - 22:41

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det beror ju på inspelningen. Det finns inspelningar med djupbas som ligger högt.

Postad 04 October 2009 - 10:16

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det beror ju på inspelningen. Det finns inspelningar med djupbas som ligger högt.

Och inom vilket frekvens område ligger djupbas som högst.

Postad 04 October 2009 - 10:34

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det beror ju på inspelningen, såklart. Har musik där toppen är på 5 hz.

Postad 04 October 2009 - 14:34

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det beror ju på inspelningen, såklart. Har musik där toppen är på 5 hz.

ja ha och det känner du ändå inte.

Postad 04 October 2009 - 15:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

ja ha och det känner du ändå inte.

Jo det är ju det man gör, dock så hör man det inte :D

Postad 04 October 2009 - 15:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jo det är ju det man gör, dock så hör man det inte :D

Det vet jag också men frågan klarar ett par bastorna att gå så lågt med full effekt troligen inte för då har härdsmältan allt inträffat och man är nära kortslutnings nivåerna på stegen /steget.

Redigerat av Unregistered1728, 04 October 2009 - 15:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.