![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 09 november 2009 - 10:02
HTC är ända sedan de första Windows-telefonerna släpptes i stort sett den viktigaste partnern för Microsoft.
När det gäller WM och olika gränsnitt ingår det i Microsofts strategi - nämligen att de som utvecklar WM-modeller kan ge kunden en "upplevelse" med sitt eget gränsnitt. Detta är inget märkligare än att Javatelefoner från Nokia kör S40 och dito från Sony Ericsson kör OSE. Skillnaden är att Windows Mobile är en smartphone-plattform som tillverkarna anpassar.
HTC har ju förövrigt Sense som stora grejen med Hero. Med resonemanget att WM är sämre p.g.a att det finns olika gränsnitt borde även Android vara en dålig plattform nu när HTC har Sense och Sony Ericsson lagt sitt UX ovanpå (Xperia X10).
Vem hävdar att WM är sämre pga att det finns olika gränssnitt?
Stillastående vet jag inte heller om WM är, Microsoft jobbar på med såväl 6.5.1 och WM 7...
Windows 7 har iaf inte jag sett ännu, och skillnaderna i och med 6.5/6.5.1 upplever jag som marginella, bortsett från en ny hopplös startmeny

Det som kan vara ett problem med WM är att det är en handdator. Väntar man sig inte en handdator utan en *smartphone* à la S60v3.x i t.ex E51 så är risken stor att man köper fel produkt. Det gör dock inte WM "sämre" än S60 - däremot riktar det sig till en annan användarkategori.
Håller helt med.
Jag får säga att jag inte riktigt förstår hur TP2 kan gå från en enhet som ger ett "leende på läpparna" (citat från TP2-tråden) till att hamna på hyllan.
Inte jag heller, iom att jag själv använder min TP2:a dagligen, även om det varit en bytande av SIM kort till Nokian senaste tiden ska erkännas bland annat av skälen som nämns ovan, att jag inte hittat något vettigt alternativ till Nokia PC Suite för Windows Mobile.
Det som jag alltid tyckt är så synd är att min känsla är och alltid har varit att Windows Mobile är det telefon-OS (åtminstone fram till dess Android började sitt intåg men där återstår det väl att se vad det blir av det) som har absolut störst potential för power users, men att man tyvärr helt glömt bort att även en power user har vanliga "telefonbehov", och att man med ganska enkla medel skulle kunna ta många poäng där också. Situationen påminner mycket om Nokia som av något märklig anledning fått för sig att ingen som köper en av deras top-of-the-line telefoner någonsin vill skriva eller läsa en smiley, en funktion som däremot utan problem stödjs på deras budgettelefoner. Helt idiotiskt enligt mig, det måste nästan vara mer jobb att stänga av funktionen än att bara låta den följa med som vanligt, och det enda resultatet är frustration för användarna. Även den otroligt otidsenliga censuren i T9 är pinsamt löjligt, vill jag skriva "sata-s j-vla h-lvete" så kommer jag så klart göra det oavsett om T9 går med på att spara dessa ord eller inte.
Redigerat av Unregistered1413, 09 november 2009 - 10:03.
Postad 09 november 2009 - 10:07
Är överlag skeptiskt till gratistjänster på nätet som gärna vill att jag och miljoner andra användare ska skicka upp all vår information till dessa, t.ex. Google lär ju ha en och annan baktanke med Gmail som få användare ens tycks fundera på. Men MyPhone känns ju som det skulle kunna vara något annat, iom att Microsoft är tillverkaren av WM.
Postad 09 november 2009 - 11:47
Kan helt klart rekommendera att du testar.
Jag har alltid gjort så med t.ex kalendernoteringar att jag matar in det i nallen och sedan synkar till datorn istället för tvärtom. Då vet jag att det garanterat är rätt uppgifter i.o.m att jag till 99,9% inte befinner mig vid datorn då en uppgift knappas in.
På området telefon-OS i pekskärmsmodeller ser jag att man oftast väger mellan olika behov och kompromisser. Bara på komfortområdet så ligger en pekskärm alltid i underläge mot en T9-knappsats då man skall mata in t.ex SMS.
Likaså på telefonfronten, alltså knappa in ett nummer som inte finns i telefonboken eller använda tonval - T9 med fysiska knappar är alltid bekvämare och ger en feedback på tryckandet som ingen pekskärm kan ge.
Utifrån pekskärmens gränser tycker jag dock att Microsoft och HTC gjort ett bra jobb att para ihop WM Pro-handdator med anständig telefoni. Dock ligger S60 fortfarande före i en modell som E51 om vi talar om komforten vid ren telefoni samt profiler och samtalshantering (ACM/IVCM).
När det gäller att utveckla ett telefoni-system av WM Pro generellt är min uppfattning att kraven på en bra handdator respektive en bra telefon ofta står i konflikt. Det är tyvärr inte möjligt att rakt av ha samma gränsnitt utan då är det lätt att en del påverkas negativt. De mest lyckade kombinationerna som utvecklats för att brygga handdator-telefonin är P-serien från Sony Ericsson samt Nokias Communicator. Det är de enda modellerna som till 100% ger samma enhandskomfort som en modell med fysisk T9 och gränsitt därefter.
Microsoft har av olika skäl delat upp det i WM Pro och WM Standard istället. Sedan har det tyvärr visat sig att efterfrågan på dessa kombinationer inte varit tillräcklig och så har utvecklingen inte gått framåt.
En del av förklaringen beror sannolikt också på att en sådan produkt är mer komplicerad att tillverka eftersom det krävs två knappsatser o.dyl.
Nokia har tyvärr inte visat tillräckligt intresse för att satsa på Communicatorn utan har ensidigt satsat på S60. Version 5 av plattformen ser jag som ett misslyckande jämfört med UIQ eller S90, däremot är v3.x utmärkt för T9-telefoner.
När det gäller S60 vs WM så är min uppfattning helt klart att S60v5 är totalt akterseglat. Detta då det saknar den elegans och effektivitet som Nokia hade i S90 (Hildon) och som UIQ haft. S90 var i många avseenden ännu bättre än WM men har felhanterats av Nokia. Idag finns det i N900 men har samtidigt förlorat en hel del av sin datorlikhet och har istället klivit mer åt S60-hållet. Så då konkurrerar WM framgångsrikt igen...

För det som WM Pro är, alltså handdatorsystem, är det funktionellt och ändamålsenligt. Vill man ha mer fingervänlighet finns WM 6.5.1 (jag tippar på att det kommer att heta 6.5 SE vid lansering). Då får man en mix av handdator och fingervänlighet.
Vill Microsoft sälja in WM i smartphones, alltså modeller i stil med Nokia E51 t.ex så är det WM Standard man bör satsa på, ev med visst pekskärmsstöd (alltså enhandsgränsnitt men där pekskärm kan nyttjas för att klicka på länkar i webbläsaren o.dyl).
Android är som jag ser på saken mer ett telefonsystem för pekskärm snarare än ett handdatorsystem. Alltså ungefär som iPhone - en enhandsnavigerad pekskärmsplattform.
WM Pro är något annat. Det är svårt att ha ett bra handdatorgränsnitt och samtidigt få ett bra telefongränsnitt. Enda lösningen är två gränsnitt - ett för var del. Det finns t.ex en anledning till att en Nokia 9300i t.ex ser ut som S40 i skaltelefonen och sedan transformeras totalt då den öppnas.
HTC med TF3D/Sense har visat att man kan kombinera WMs handdatorgränsnitt med ett mer fingervänligt enhands-UI.
WM 7 som läget ser ut idag kommer att bli något sorts mellanting mellan HTC Sense och WM. Vi vet inte exakt utseendet men det jag sett verkar peka på den riktningen. Av de skärmdumpar jag sett verkar dock Microsoft lyckas hitta en vettig balans, alltså inte att gränsnittet blir för "dumt" - en svår balansgång.
Postad 09 november 2009 - 19:36
Postad 10 november 2009 - 16:45
Postad 11 november 2009 - 09:21
My Phone är väl mer en "säkerhetskopiering av din PIM" snarare än avsett att konkurrera med Exchange inom fjärrsynk.
Jag ser väl ingen bättre lösning än att antingen kolla Exchange närmare, alternativt mata in allting i nallen och säkerhetskopiera till My Phone samt synka från nalle till dator.
FAQ hos Microsoft om Exchange ActiveSync
Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 november 2009 - 09:31.
Postad 11 november 2009 - 18:01
Fjärrsynk via Outlook sköts normalt via Exchange. Därav att det går att ställa in Exchange i ActiveSync på nallen.
My Phone är väl mer en "säkerhetskopiering av din PIM" snarare än avsett att konkurrera med Exchange inom fjärrsynk.
Jag ser väl ingen bättre lösning än att antingen kolla Exchange närmare, alternativt mata in allting i nallen och säkerhetskopiera till My Phone samt synka från nalle till dator.
FAQ hos Microsoft om Exchange ActiveSync
Summa summarum av detta är ju isf att oavsett vad man tycker om Nokia PC Suite så verkar det inte finnas något motsvarande alternativ för Windows Mobile. Det finns ju synkning via blåtand även i WM men jag upplever hela processen som besvärlig, instabil och med på tok för mycket inslag av manuella moment, som i mitt fall gör att det riskerar att inte blir av.
Postad 11 november 2009 - 18:12
Microsoft har utgått ifrån att fjärrsynk sköts via Exchange eftersom många företag kör den lösningen. Således har automatisk BT-synk helt enkelt "glömts bort" medan Nokia lagt in en lösning p.g.a avvikande användarprofil.
För privatpersoner som inte kör Exchange har Microsoft introducerat My Phone som lösning.
Jag kan bara se att du testar att höra av dig till Peter Wissinger på Microsoft via hans blogg och framför synpunkten om automatisk BT-synkronisering.
Däremot misslyckas jag att se att vare sig S60-plattformen eller Nokia PC Suite plötsligt konkurrerar inom PDA-segmentet (som TP2 tillhör) p.g.a denna funktion.
Jag håller helt med om att det inte är bra att det saknas, men tyvärr är inte den perfekta lösningen uppfunnen än. Hela mobilmarknaden innehåller som standard olika saker som borde funnits men saknas p.g.a att man inte förutsätt behovet eller riktar sig till en annan marknad.
Effektivaste sättet som jag ser det är att man matar in sina uppgifter i nallen och synkar med datorn. Detta istället för att mata in uppgifterna i datorn och synka med nallen. Jag talar om kalendern.
Det enda jag kan säga är att anser du att BT-autosynk är prio 1 och även att SMS o.dyl bäst sköts med T9-knappsats för högsta komfort o.s.v - då är det S60 som gäller. Inte p.g.a att WM är sämre utan p.g.a att en smartphone i stil med Nokia E51 helt enkelt passar användarprofilen bättre.
Förresten, en generell reflektion kring alla debatter om olika plattformar och huruvida funktion X finns eller ej -
Den bästa nallen eller plattformen och den bästa nallen eller plattformen för det egna behovet är två helt olika saker.
För att bedöma den förstnämnda är det viktigt att bedöma produkten utifrån prestanda och funktionalitet. Det sistnämnda bedöms enligt ens egen kravspecifikation.
Vad som kan vara irriterande många gånger då nallar debatteras är att många blandar ihop det egna behovet respektive bästa nallen och proklamerar att X är den bästa produkten för den har funktion Y som överskuggar alla andra funktioner.
T.ex tycker jag inte att man kommer någonvart med att hävda att alla nallar med T9-knappsats är "bättre" än nallar med pekskärmar eller att S60 är en "bättre" plattform o.s.v. Det blir lätt äpplen och päron.
Man köper inte en handdator för att i första hand ringa och SMSa. Gör man det större delen av tiden finns det bättre produkter för profilen (Nokia E51 t.ex). Det gör dock inte att t.ex en TP2 blir "sämre" än E51 - den är bara riktad till andra användningsområden.
Därför bör man göra en kravspecifikation och ställa upp exakt vilka egenskaper som anses viktiga. Sedan handlar allt om kompromisser - det går helt enkelt inte att idag få fullfjädrad handdator och fullfjädrad telefoni i en och samma produkt. Det borde gå, utan tvekan, men de sista kombinationerna är P990i, E90 och Portége G9xx-serien. Idag får man helt enkelt kompromissa på punkt A för att punkt B skall bli bättre om den är prio 1 eller tvärtom.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 november 2009 - 18:26.
Postad 12 november 2009 - 11:06
Hej AVR4000,Förövrigt angående T9.
Min TP2 har T9 (EnergyROM Standard 20091103). Svensk T9 fungerar och det går att välja "phone keypad" med svenskt språk alltså.
Regional Settings står på UK. Jag kör med brittiskt eftersom vissa program haft den fula ovanan att ställas om till svenskt språk utifrån dessa inställningar.
Kontentan är i.a.f att det nu finns T9/XT9 installerat, däremot är det en svensk ordlista som måste till.
På XDA-Developers finns en tråd för Ezinput 2.1 som sköter detta.
Ezinput 2.1 Development
I vissa lägen påminner detta mig om att jag skall köpa ett fordon som gör 200 km/h. Först köper jag en A25 av Stockholms Spårvägar och ger järnet. 75 km/h. Får springa till Bombardier och köpa en Regina. Sedan köper jag en F2 från Helsingborg Stads Spårvägar. 70 km/h. Köpa Regina igen. Efter att ha fortsatt i den stilen utropar jag att spårvagnar är helt usla eftersom ingen av dem når 200 km/h och lovprisar motorvagnståg i alla lägen, d.v.s även om man skall köra i stadstrafik....
Alltså, WM Pro är en handdator och ingen modell med pekskärm kommer någonsin slå en T9-försedd sak med fysisk knappsats om man vill ha högsta enhandskomfort. Det lönar sig inte att köpa handdator på handdator och sedan komma fram till att en T9-försedd modell alltid är mycket bättre då man vill mata in ett SMS samtidigt som man har andra handen upptagen.
Jag har aldrig stött på en pekskärmsmodell som är bättre på T9-inmatning än en modell med fysiska knappar av god kvalitet. Lika lite som jag sett en spårvagn som gör 200 km/h.
Edit:
Enligt Smaberg ger denna cab svenskt XT9-tangentbord.
Klassiska caben
Edit 2: Klassiska caben fungerar perfekt. Kör svenskt T9 utan problem.
Edit 3: WinMobile.se rekommenderar ytterligare ett synkprogram
hur får du till phone keypad på X1 med Energyromen, tycker jag har provat med allt men den finns inte där.
Jag vill gärna använda den vid enhands SMS annars använder jag tangentbordet.
Hälsningar HF
Postad 12 november 2009 - 12:12
Har han inte lagt in Ezinput 2.x så finns det en komplett T9-lösning i X1-tråden baserad på Ezinput 1.5.
På XDA finns en Ezinput 2.1-tråd som kan vara värd att undersöka.
Postad 14 november 2009 - 15:52
http://www.nyteknik....ticle676343.ece
Om dessa siffror stämmer så såldes det alltså mer än dubbelt så många iPhones än Windows Mobiler under Q3 2009, vilket inte förvånar mig om jag ska vara helt ärligt. Eller ja, att skillnaden var så stor förvånar mig, men inte trenden som sådan...
(Notera att dessa siffror rimligtvis måste syfta på "avancerade mobiler" och inte mobilmarknaden i stort antar jag iaf)
Redigerat av Unregistered1413, 14 november 2009 - 15:54.
Postad 14 november 2009 - 17:39
Sedan har jag helt misslyckats att se att iPhone skulle konkurrera inom PDA-segmentet där WM Pro är starkt. Däremot är den betydligt mer konkurrenskraftig mot t.ex Nokias N-serie, alltså bland mediefokuserade modeller.
När det gäller WM så finns det dels stor spridning på enheterna och dessutom har HTC visat god utveckling senaste tiden.
Så jag tror inte man behöver oroa sig över WMs hälsa. Däremot råder hype kring iPhone och Android och detta medför att man måste klaga på Microsoft i alla lägen.
Just hypen kring iPhone är mycket irriterande och en stor nackdel med modellen. Enligt vissa är iPhone det bästa som hänt världen sedan rostat bröd, alla andra tillverkare och modeller är mer eller mindre skräp, iPhone är den enda rätta vägen lalala.
Jag har inte ens märkt att Apple som ensam leverantör lyckas täcka alla segment som övriga tillverkare täcker. De har en iPod Phone - framgångsrik på konsumentmarknaden och där konkurrerar den med feature phones o.dyl och det gör den mycket bra. Även marknaden för mobilspel har fått en skjuts framåt.
Men jag ser inte några som helst fördelar med en iPhone som handdator, det är den helt enkelt "för dum" för. Är iPhone en framgångsrik handdator, då är även Nokias N-serie o.dyl också handdatorer.
Jag rekommenderar följande två trådar för att se närmare på hur skadlig iPhone-hypen är. Jag delar My Symbians Michal Jerz åsikter till 100% i dessa trådar.
N900 vs iPhone
iPhone vs Symbian
Jag säger såhär: om Apple lyckas ta död på alla konkurrenter (vilket de i.o.f inte lyckas med) och det enda "smartphone"-alternativet är en enhet med dumt enhandsgränsnitt och behov av jailbreaking för att t.ex köra multitasking - då hänger jag på låset efter en ny laptop och inser att laptop replacement-marknaden dött. För jag vägrar använda en så begränsad enhet som iPhone - då kör jag hellre en iPod Touch om jag får för mig att spela...

Edit:
iPhone riktar sig till ett annat segment än WM Pro traditionellt gjort. Det gör att det inte är speciellt märkligt att en iPhone som är mainstream är populärare än specifika WM-modeller som alltså inte är mainstream.
Det är inget märkligare än att t.ex Nokia 1101 o.dyl modeller säljer som smör i solsken jämfört med flaggskepp.
Men som sagt, hypen är skadlig och jag hade t.ex bytt från Mac omedelbart om datorerna blev föremål för liknande hype. Detta då jag är strikt emot likriktning och det är tyvärr iPhones främsta egenskap. Det är en produkt som strikt följer en mall. Problemet med det är att allt för många vill påtvinga den mallen på andra genom att t.ex proklamera hur dåliga övriga produkter är o.s.v.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 14 november 2009 - 18:08.
Postad 15 november 2009 - 12:44
Tweaksen är utförda på en HTC TP2 och jag upplever att det fungerar bra.
Speed guide - how to boost your Windows Phone
Postad 15 november 2009 - 13:37
Sen kan man möjligtvis argumentera för att Microsoft inte vill att Windows Mobile ska vara ett OS för massorna, utan ett nischat OS för "små laptops med telefonmöjligheter", men isf är det knappast en väg till volymförsäljning. Så vida man inte tar sig rejält i kragen från Microsofts sida så klart, men jag är inte helt hoppfull för jag tycker att Microsoft överlag verkar ha tappat farten på många områden, inte helt ovanligt i företag som gått för bra för länge.
För egen del anser jag, som jag nämnt tidigare, att Windows Mobile i grunden är en riktigt bra produkt, men att Microsoft måste börja lyssna lite mer på vad marknaden vill ha om man inte vill bli en marginalspelare i framtiden. Jag upplever att man har så många rätt enkla poäng att plocka för att få till en produkt som mkt väl kan konkurrera med Android och iPhone OS, men att man tyvärr inte tar några av dem..
Redigerat av Unregistered1413, 15 november 2009 - 14:20.
Postad 15 november 2009 - 14:35
Microsoft med WM Pro har generellt riktat sig till ett annat segment än Apple med iPhone.
Skall MS rikta sig till massmarknaden krävs ett annat system, nämligen en Zune HD med telefondel inbyggd enligt samma koncept som iPod Touch/iPhone.
Generellt präglas mobilmarknaden av okunskap och ignorans. Vad som också är vanligt är sammanblandning av bäst för det egna behovet respektive bästa produkt o.dyl. Jag har ännu inte sett en kompetent hyllning av t.ex iPhone utan det är enbart svepande argument om "100.000 program", "iPhones UI är det bästa" o.dyl.
Till skillnad mot datormarknaden som är mycket enhetlig är det nödvändigt att förstå att mobilmarknaden fungerar annorlunda. Det gör bl.a att ett system/UI helt enkelt inte passar i alla produkter. De som hyllar iPhone har missat detta elementära faktum.
En telefon med T9-knappsats och styrkors kräver ett helt annat UI än en modell med pekskärm. Inom pekskärmsområdet är det också skillnad på modeller med enhandspekskärm och handdatorer avsedda för tvåhandsnavigation.
De olika gränsnittstyper som finns och krävs är:
1. Telefon/smartphonegränsitt. Modeller med fysisk T9-knappsats och styrkors. Ingen pekskärm. Symbian/S60 är ett exempel på sådant gränsnitt.
2. Pekskärmsgränsnitt avsett för enhandsnavigering. iPhone är ett exempel på en sådan modell. Gränsnittet är utvecklat för enbart fingrar, menyer etc är optimerade för detta. Avsikten är att kombinera pekskärm med kategori 1, alltså en enhandsnavigerad pekskärmsprodukt.
3. Handdatorer. Modeller avsedda att i hög grad ersätta en dator genom att erbjuda datorfunktionalitet. Det innebär att gränsnittet optimeras för stylus, att fysiskt tangentbord är standard etc. Menyerna är därmed mindre än hos det fingervänliga gränsnittet och ger större arbetsyta etc.
Windows Mobile riktar sig mot kategori 3. För att även nå kategori 2 finns t.ex HTC Sense eller SPB Mobile Shell.
De som hyllar iPhone saknar generellt insikt i dessa kategorier utan har för sig att Apples gränsnitt är det enda rätta och att alla produkter omgående måste stöpas om till att bli enhandsnavigerade pekskärmsmodeller.
Verkligheten är inte sådan och det gör att t.ex Microsoft, om de vill nå kategori 2, behöver ett annat gränsnitt.
Det innebär inte att WM är "sämre" än iPhone - det riktar sig till en annan kategori (3). Problemet med iPhone-hyllandet är just att man tror att Apple löst alla gränsnittsproblem och att alla tre kategorierna till fullo hanteras av iPhone-stilen.
Att iPhone säljer bra beror inte på att det är världens bästa produkt. Det beror på att det är en iPod Phone (därav att den finns utan telefondel under namnet iPod Touch). Apple har haft framgångar med iPod hela tiden och iPhone är den logiska lösningen för de som använt iPod + featurephone. Nu kan de köpa ett bra allt-i-ett-paket och slipper två enheter. Framgången är helt enkelt självklar.
Som expanderad iPod betraktat är iPhone en mycket bra produkt, likaså som spelkonsol. Det är också vad de är utvecklade som i första hand.
Däremot är det inga handdatorer/PDAs och inte heller konkurrenter till smartphones med T9-knappsats.
Vill Apple nå PDA-segmentet krävs ett helt annat gränsnitt och öppenhet än iPhone på samma vis som Microsoft behöver addera telefondel till Zune HD för att nå kategori 2 (enhandspekskärmen).
En annan viktig faktor i iPhone-konceptet är hypen och att den säljer p.g.a det. Apples marknadsföring går ut på att diskreditera konkurrenterna och inkompetenta "analytiker" och journalister (som inte förstår bättre) glider med och hyllar iPhone som den bästa produkten - alla kategorier.
Ställer man sig utanför hypen och tittar nyktert på iPhone ser man att den är en mycket bra produkt i sitt segment. Men den är inte lika bra i andra segment än sitt eget. Därför är den inte marknadens bästa produkt.
Hade man haft större kompetens inom mobilvärlden skulle inte hypen uppstått. Hypen är inget annat än skadlig eftersom det snedvrider marknaden och riskerar att skapa likriktning.
När det gäller WM kontra iPhone så är WM en avsevärt bättre plattform ur alla aspekter utom just kategori 2, enhandsnavigerad pekskärm. Då talar jag om OS i grunden, alltså utan TF3D/Sense o.dyl.
Microsoft har gjort helt rätt som riktat sig mot handdator/PDA-markaden. Däremot med sin storlek kunde de med fördel även tagit hand om kategori 2-delen, kategori 1 har de redan täckt in med WM Standard.
Att klanka på WM Pro med iPhone som argument är lika felaktigt som att jämföra en Volvolastbil (WM Pro) med en Volvo C70 (iPhone) och börja kräva att Volvo ställer om lastbilstillverkningen till C70 eftersom den är en mycket bättre bil då man bara är två personer och inte behöver frakta något.
Sedan har aldrig handdatorer varit de mest säljande produkterna. Inte p.g.a att de är dåliga utan p.g.a att "allmänheten" är van vid att ringa/skicka SMS. En handdator är då overkill samt för dyr.
Känner man att man lockas av iPhone - köp en. Klanka inte på WM Pro eller kräv att Microsoft måste ersätta systemet med ett kategori 2-system (enhandsnavigerad pekskärm) - köp en iPhone och sälj handdatorn. Inte för att den är sämre utan p.g.a att behovet är ett annat.
För min del ser jag ingenting som iPhone klarar som inte WM Pro klarar av. Dock är iPhone genom sitt koncept och utformning en mycket bättre produkt för de som vill ha en smidig enhet enligt "out of the box-koncept".
Det gör dock fortfarande inte iPhone till en bättre produkt än konkurrenter i kategori 1 eller 3 eller att dessa två kategorier bör ersättas av kategori 2 "för det är den bästa".
Postad 15 november 2009 - 14:45
Jag tycker alltid det är viktigt att inte blanda ihop fakta med åsikter, åtminstone inte så länge man inte betvivlar att de fakta som presenteras verkligen stämmer. Man kan tycka vad man vill om huruvida t.ex. iPhone och Android verkligen "förtjänar" de framgångar de har, men säljstatisitiken visar helt klart vad konsumeterna föredrar. Om det sen beror på okunskap eller medvetna val låter jag vara osagt, det är säkert både och. Historien är full av exempel på "bättre produkter" som dött därför att tillverkarna/anhängarna trott att det räcker med att bara göra en bättre produkt så kommer den sälja sig själv, och min känsla är att Windows Mobile riskerar att hamna där också. Både Microsoft själva och Windows Mobiles mest ivriga anhängare verkar enligt mig vara på väg att göra det klassiska misstaget och idiotförklara köparna för att de köper fel produkter, snarare än att försöka ta reda på VARFÖR dom köper fel produkter och försöka anpassa sina egna för att möta behovet.
Sen kan man möjligtvis argumentera för att Microsoft inte vill att Windows Mobile ska vara ett OS för massorna, utan ett nischat OS för "små laptops med telefonmöjligheter", men isf är det knappast en väg till volymförsäljning. Så vida man inte tar sig rejält i kragen från Microsofts sida så klart, men jag är inte helt hoppfull för jag tycker att Microsoft överlag verkar ha tappat farten på många områden, inte helt ovanligt i företag som gått för bra för länge.
För egen del anser jag, som jag nämnt tidigare, att Windows Mobile i grunden är en riktigt bra produkt, men att Microsoft måste börja lyssna lite mer på vad marknaden vill ha om man inte vill bli en marginalspelare i framtiden. Jag upplever att man har så många rätt enkla poäng att plocka för att få till en produkt som mkt väl kan konkurrera med Android och iPhone OS, men att man tyvärr inte tar några av dem..
En kommentar till på detta.
Vad exakt är det för marknad Microsoft skall rikta sig till? Vad vill den marknaden ha?
Om det är kategori 2 som åsyftas, alltså enhandsnavigerad pekskärm så är det inte WM som felar. Däremot har inte Microsoft ett kategori 2-system i telefon än. Zune HD med telefondel tar hand om segmentet.
Således:
*WM Standard. För telefoner utan pekskärm med T9-knappsats eller qwerty.
*Zune HD Phone Edition. Tar hand om kategori 2, alltså enhandsnavigerad pekskärm.
*WM Pro. PDA-systemet riktat mot handdatorer och företagsmarknaden generellt.
Sedan har jag inte märkt att mobilmarknaden nås med EN lösning eftersom den är segmenterad. Att "marknaden" föredrar andra produkter än handdatorer har varit känt i många år, långt innan iPhone och även innan iPod.
Tycker man att Microsoft bör göra om WM Pro till ett dumt enhandsnavigerat system i alla lägen - köp en iPhone istället. Mycket bättre lösning.
Likaså om man tycker det är för mycket pill med WM Pro - köp något annat. Marknaden behöver mångfald - inte likriktade lösningar där massmarknaden bestämmer över allt och där man enbart skall ha det som går hem på den delen av marknaden.
iPhone och dess hype är inget annat än likriktning och att en enda produkt helst skall förvandla alla andra produkter - enhandsnavigerad pekskärm är den enda rätta vägen....
Finns det bara kategori 2 p.g.a iPhone-hypen så köper jag mycket hellre en mini-PC. Så slipper jag alla idiotiska restriktioner och informeras om att brist på finesser och hög grad av tillverkarlåsningar är rätt för "marknaden" vill ha det.... Ack, säger jag bara.
Postad 15 november 2009 - 17:40
På den här adressen når man Market Place från sin dator.
Kul att det börjar röra på sig lite här, en App Store motsvarande Apples har ju verkligen saknats för Windows Mobile, där det varit betydligt besvärligare att hitta och ofta installera diverse program (t.ex. beroende på att dom inte fungerat med vissa upplösningar osv).
Postad 15 november 2009 - 19:02
App Store-konceptet är däremot bra för exponering av program i mobilen men inget som plötsligt gör alla andra lösningar omoderna.
När det gäller att förbättra WM finns det saker som borde införas, min egen lista över förbättringar är:
*Inbyggt stöd för profiler. Detta är en klar brist jämfört med Nokia/S60. Dock bör man i WM Pro introducera ett mer avancerat stöd som motsvarar Best Profiles. Alltså möjligheter att koppla in händelser baserat på plats etc.
*Samtalshantering. Gärna motsvarande ACM eller IVCM på S60-plattformen.
*Menysystemet i WM Pro bör uppgraderas för qwerty-sliders på så vis att menyer etc skalas upp för enhandsnavigering i stängt läge samt för penna i öppet läge (tangentbordet ute). Denna växling är självfallet möjlig att välja bort.
Med tangentbordet ute bör en menyrad i stil med S80 införas, alltså datorlikt system.
*Registret är en känslig punkt hos systemet, där bör man ha någon form av automatisk, inställningsbar säkerhetskopiering samt ett s.k default-register som går att aktivera om något blivit fel. Det sparar ev omflashningar av nallen p.g.a mystiska problem med registret.
*MicroSD-metoden görs till standardmetod för flash/uppgradering av ROM. Detta för att eliminera trassel med datoranslutning via traditionella uppdateringstjänster som SE-US o.dyl.
*Synkroniseringsmöjligheter även om inte Outlook (fullversion) är installerat i datorn införs. I.a.f bör man kunna synka med Outlook Express o.dyl - samt introducera en synkprogramvara med de bra delarna från Nokia PC Suite.
*Möjligheten att välja teman och ställa in färger etc förbättras. Funktionaliteten i program som UI Tweaker bör bli standard i systemet.
*Virtuell muspekare blir standard. Detta för att underlätta enhandsnavigering medelst styrkors på lurar med mer klassisk design men som ändå har pekskärm. Det är även en bra lösning i andra situationer.
*Uppgraderad Office Mobile som hanterar fullständig roundtripping, d.v.s att dokumenten inte tar skada av att redigeras mobilt innan de förs till datorn.
*Ett program i stil med Advanced Config (kallat PowerToys) införs som installerbart alternativ. Det används för att ställa in saker som vanliga användare inte rör men som avancerade användare vill kunna nå.
*Profilsystem för gränsnittet. På samma vis som t.ex Simple Finder i Mac OS går det att välja ett enklare, mer avskalat gränsnitt som alternativ till det vanliga gränsnittet.
*Ett nytt system för skrivbord introduceras. Det innebär att man kan specificera t.ex 10 olika skrivbord som sedan roteras fram med en kub, nås via paneler (à la X1) eller genom att dra med fingrarna fram och tillbaka på skärmen. I samband med det går det även att koppla in åtgärder baserat på om t.ex tangentbordet dras fram. Den finessen är en variant av "tangentbordet inskjutet = enhandsläge, tangentbordet utskjutet = stylusläge". Skillnaden är dock att man t.ex kan ställa in att HTC Sense på skrivbord 1 är standard i stängt läge medan klassisk todayskärm kopplas in då tangentbordet dras ut.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 15 november 2009 - 19:05.
Postad 16 november 2009 - 23:52
Testar just nu Skyfire, men hur får jag en webradiosida så som www.goomradio.us att fungera i en WM6.1 mobil (HTC Touch HD)?
Postad 21 november 2009 - 02:51
The problem isnt the hardware.. the chefs.. or hTC. It's WINDOWS MOBILE.
Windows mobile is an aging operating system that's looked the same since the 5.0 version many years ago. If you rock solid reliability, look for a 6.1 version. If you want rock solid reliability with 6.5 look for a 21864 version. Yes, I make one, JUST for that purpose. Stay way from 23XXX builds, they're buggy as hell. Amen!
p.s. Winmo SUCKS. If you want something that just works, go get an iPhone or Android. Don't complain about WinMo... it's just something you have to live with as a "smartphone geek".
Då snackar vi ändå om killen som gör de mest populära och respekterade Custom ROMs för Windows Mobile (iaf TP2:an och X1:an). Måste dock erkänna att jag är lite förvånad att tom han säger så, det hade jag faktiskt inte väntat mig.
Redigerat av Unregistered1413, 21 november 2009 - 02:55.
Postad 21 november 2009 - 10:04
Många av de problem som uppstår kan härledas till registret och skadade nycklar etc. Likaså har systemet, liksom sin stationära motsvarighet, egenheten att själv fylla sig med skräp i tempfiler etc.
Vad som dock irriterar mig är att man ena gången hyllar stationära Windows till döddagar och sedan gnäller på WM. Jag ser inte att den ena är bra och den andra dålig, snarare är det en stationär version och en mobil sak för de som "vill ha Windows i mobilen". Är man ute efter en "telefon" eller "out of the box" köper man något annat.
Vill Microsoft nå dessa användare är det än en gång en Zune HD med telefondel inbyggd som gäller och inte att man tar bort kraften i WM.
När det gäller NRGZ28s kritik av WM tror jag att han syftar på underhållskravet och att systemet är känsligt. Kör man inte med SK Tools för jämnan och håller det i schack så blir det snart problem.
Jämför jag WM 6.5 med S60v3.1 i E90 så är den sistnämnda klart mer driftsäker, alltså i den meningen "inget systemunderhåll behövs".
När det gäller iPhone så har jag sett en bild på en homeskärm av den som gör att jag i.a.f får mardrömmar.
iPhone homeskärm konfigurerad
Jag vill absolut ha någon form av informationsflöde på skärmen, inte en skärm fylld av knappar... Hade iPhone i.a.f klarat att lägga ut information à la WM 6.x hade läget varit betydligt bättre.
Nu har jag förövrigt läst WC För Alla (som jag brukar kalla den) och där hyllades naturligtvis Windows 7 i PCn och iPhone i fickan...
Det är bara att inse: iPhone är hype och i mindre grad användning. Att det släpps widgets bara till iPhone istället för andra plattformar är en del av hypen eller rent av masspsykosen... Istället för att nå breda läger vill man vara "hipp" och sedan spelar man Apple i händerna, redan WC För Alla hyllar programutbudet i App Store.
Windows Mobile skall man klanka på eftersom det inte fungerar som den förstockade synen på "mobiltelefoner" säger. Därför kan man gärna hylla Windows 7 och samtidigt gnälla i högan sky på WM 6.5.
Är man lite logisk så förespråkar man i.s.f Mac OS X i datorn och iPhone i fickan - synkar bättre och bör rimligen lira ihop bättre som en "Appleupplevelse".
Postad 24 november 2009 - 23:24
Testar just nu Skyfire, men hur får jag en webradiosida så som www.goomradio.us att fungera i en WM6.1 mobil (HTC Touch HD)?
Nån???
Har en annan webradio sida som skulle vara kul att få att fungera, http://radiotime.com..._Gold_1024.aspx
Men verkar inte fungera? Finns det nått annat webläsar program som det kan fungera med?
Postad 25 november 2009 - 13:39
Funkar med IE, som öppnar i WMPNån???
Har en annan webradio sida som skulle vara kul att få att fungera, http://radiotime.com..._Gold_1024.aspx
Men verkar inte fungera? Finns det nått annat webläsar program som det kan fungera med?
Kör iofs med WM 6.5
Men det borde ju även funka med 6.1 också...

Postad 29 november 2009 - 21:52
Prisjakts Android-App verkar ju helt klart grym! Varför finns inte den portad till WM (och iPhone)? Jag vet att det redan finns barcode appar till WM så det kan ju inte vara jättesvårt att göra samma sak till WM. Hade varit grymt nu i julhandeln. (Och bra för prisjakt också)
Edit: Lyckades söka lite till och hittade en tråd om appen. Men dock inget svar om WM...

Redigerat av Carnagel, 29 november 2009 - 22:01.
Postad 30 november 2009 - 10:55
Postad 01 december 2009 - 12:11
Postad 01 december 2009 - 13:51
Jag vet att t.ex. med en HTC HD går det att jacka upp den från SD-kortet. Fast för att förbereda mobilen för det så lär man nog köra via USB i alla fall. Bästa tipset är att googla på xda för din modell.Tja morsan har en gammal htc (kan ej namnet) som sitter på Windows mobile 6.0 men som hon vill uppdatera till 6.5 det ska ju inte vara några svårigheter om det inte vore så att mobilens usb har pajjat på något vänster :S Så det jag undrar är om man kan lägga in 6.5 på ett sd kort och sen installera det på telefonen därifrån? Är detta möjligt överhuvudtaget eller kanske är det mobil specifikt och liknande då får jag ju ta reda på vad för lur det är exakt.
Postad 01 december 2009 - 14:04
Mobile Receptionist, en applikation fortfarande under utveckling (v. 0910) som gör att mobilen kan b.la. SMS:a och eposta missade samtal, missade SMS, kalenderevents osv till ett annat telefonnummer/epostadress. Dvs, om jag har glömt jobbmobilen så får jag ett mail med det missade numret, det nya sms:et eller om det har lämnats ett röstmeddelande.
Postad 08 december 2009 - 12:06
Redigerat av Unregistered7f0235ad, 08 december 2009 - 19:49.
Postad 08 december 2009 - 23:27
Funkar med IE, som öppnar i WMP
Kör iofs med WM 6.5
Men det borde ju även funka med 6.1 också...
Hmm, funkar inte i min HTC Touch HD med orginal ROM, dvs 6.1

Funkar varken i IE eller Opera eller skyfire
Postad 13 december 2009 - 05:17

Skyfire har tagit ett stort kliv framåt med den nya versionen 1.5 enligt folk som har testat.
Jag själv kommer att försöka hinna med att prova den inom de närmaste dagarna på min HTC Touch HD.
(På min Touch HD så kör jag med Energy ROM "Leo" 28011 med Sense 2.5)
Nu stöds även skärmar med högre upplösning.
Så här skriver Erik Mörner på tidningen Mobil som publicerats på deras webbplats:
När man surfar i mobilen skiljer sig upplevelsen oftast mot det man ser i datorn. Webbläsaren Skyfire försöker ändra på det och visar webb-tv, flash och annat avancerat, nu även på högupplösta skärmar.
Skyfire är ingen ny webbläsare, men för dig som har en windowsmobil med högupplöst skärm är nyheterna i den nya versionen som just släppts avsevärda. Först och främst är det en oerhörd skillnad i upplösningen, från den gamla där allt är pixligt och svårläst på en stor skärm. Version 1.5 av Skyfire har stöd för skärmar i vga och wide-vga-upplösning, till exempel den HTC HD2 som jag testat med.
Utöver skärmstorleken så märker man även snabbt att programmet nu är enklare att anävnda med fingrarna på pekskärm. Den tidigare versionen förutsatte att man styrde mest med knappar, men nu är det åtgärdat.
Skyfire är gratis att ladda ner och finns idag för windowsmobiler i den här nya versionen. För smartphones med Symbian, till exempel många av Nokias modeller, ska den nya versionen med förbättringarna släppas inom kort.
Skyfire 1.5 visas på Youtube
Hämta Skyfire här!
********************************************************************************
Jag har lagt till Mobile Receptionist i länklistan som medlemmen stevex tipsade om!
Tack för det tipset

Redigerat av crest, 13 december 2009 - 05:34.
Postad 19 december 2009 - 22:49
Mina bokmärken spara på nån websida och inte i telefonen?
Postad 14 januari 2010 - 12:06
Update for HTC HD2 – New SMS Function Update
This update for HTC HD2 messaging lets you reach out to your friends and family with instant notifications. Keeping in touch has always been very important, and this update delivers just that: fast and reliable SMS messaging.
Datum : 2010-01-14 Kategori : uppdatera Ladda ned
ROM Upgrade for HTC HD2
An updated ROM is now available for HTC HD2 users to download. As always, HTC is committed to providing customers with the best possible mobile experience.(The ROM upgrade is indicated specifically for non-operator customers.)
Datum : 2010-01-14 Kategori : ROM-uppgradering Ladda ned
HTC HD2 Sidan
Postad 25 januari 2010 - 12:49

En programbutik som erbjuder gratis appar till din Windows Phone med touchskärm.
Du kan surfa med din mobil och ladda ned cabilen från http://www.pocketpcf....mobi/opnmarket
Redigerat av crest, 25 januari 2010 - 12:54.
Postad 29 januari 2010 - 05:08
Jag blev först sugen, jag menar skitsugen på att skaffa en iphone sen jag sett en applikation som automatiskt uppdaterar facebook var du befinner dig. Dessutom fanns en applikation som väckte dig när du sov som lättast. Men senare upptäckte jag HTC HD2 och blev såld-såldare på den

Finns dessa applikationer möjligen till WM? Hade varit nice att kunna köpa HTC HD2 men ändå få dom två grejerna.
Redigerat av holetaker, 29 januari 2010 - 05:09.
Postad 10 februari 2010 - 13:28
hur ställer man in att ens egen nummer är dolt om personen man ringer inte finns i kontaktlistan?
Såg en person som har en HTC HD2 som hade det så, men hann inte fråga hur han gjorde.
Jag har en HTC HD med Winmo 6.5.
Postad 10 februari 2010 - 13:33
Hittade det själv...Hej,
hur ställer man in att ens egen nummer är dolt om personen man ringer inte finns i kontaktlistan?
Såg en person som har en HTC HD2 som hade det så, men hann inte fråga hur han gjorde.
Jag har en HTC HD med Winmo 6.5.
Ställa in nummerpresentation
Du kan använda nummerpresentation om du vill dölja ditt telefonnummer när du ringer till vissa personer. Du kan till exempel ställa in nummerpresentation så att ditt telefonnummer enbart visas för dina kontakter.
Klicka på Grön lur > Inställningar > fliken Personligt > Telefon.
Klicka på fliken Tjänster > Nummerpresentation > Hämta inställningar.
Klicka på Alla, Ingen eller Endast mina kontakter.
Postad 10 februari 2010 - 22:26
Jag har en Samsung SGH-i900 Omnia sedan januari 2009 men först nu börjat surfa med den på allvar.
Använder Opera som kom för installerat på telefonen/WM6,1.
Surfning är inte Omnian stora grej den är långsam. Största problemet är att dubbelklicka på länkar(för mig) oftast öppnas en meny där jag kan öppna i ett nytt fönster men att öppna i samma fönster går inte.
Vad är den korrekta dubbelklicken på en länk för att öppna en sida i samma fönster? Oftast går det om man först håller pekpennan på länken så att väntcirkeln kommer fram och sedan dubbelklickar men lika gärna kan menyn komma upp.
Tackar allra ödmjukast för hjälp
Postad 11 februari 2010 - 09:33
HTC HD2 registry tweaks etc
Nu handlar tråden visserligen om HD2 men det är väl värt att kolla registret. Har gjort dessa moddar själv och det fungerar bra, Operan (9.5) blir trevligare att använda.
Nu är det visserligen en Omnia i900 du har men försök att kolla om du inte kan få in någon ROM med WM 6.5 i den. Du kör ett ganska gammalt system nu och det är värt att uppgradera.
Det finns en viss begränsad ROM-scen för Omnian så det bör gå att lösa.
Jag upplever Opera 9.5 som snabbt och smidigt på min Touch Pro 2. Är det dock långsamhet som stör dig så kan Opera Mini vara ett alternativ, eller Opera Mobile 10 Beta. De kör proxy-versionen och komprimerar sidorna.
Postad 11 februari 2010 - 18:55
Länken var toppen, mycket matnyttigt även för Omnia.
Har laddat ner Total comander så jag kommer åt registret.
WM 6.5, näää det är inget för mig.
Smartphones allra största problem
Fickvänlighet=begränsad skärm, närapå oanvändbara för att surfa på normala vebbsidor
Värme=CPU får inte bli för varm. Processorn kan inte göras kraftfulla (min Omnia kan bli obekvämt varm av att spela mp3:or i byxfickan (om det är minnet, batteriet eller CPU:n vet jag inte))
Postad 11 februari 2010 - 19:46
Surfande på Internet gör den också ljummen, förutom om man laddar samtidigt.
En nalle som däremot går att överhetta fullständigt är en Xperia X1 som kör stock ROM. Den kan provoceras till våldsam värmeutveckling enligt rapporter i tråden.
Vill man hålla kolla på strömförbrukning laddar man ned Homescreen++ (PlusPlus). Kör det under WM 6.5 via SecondToday. Ger utmärkt info om batteriförbrukning.
Ytterligare ett program är AcbPowerMeter som ger en elegant graf över batteriförbrukningen. Man kan då se hur nallen beter sig då man inte använder den.
Postad 12 februari 2010 - 20:12
Tack AVR4000
Länken var toppen, mycket matnyttigt även för Omnia.
Har laddat ner Total comander så jag kommer åt registret.
WM 6.5, näää det är inget för mig.
Smartphones allra största problem
Fickvänlighet=begränsad skärm, närapå oanvändbara för att surfa på normala vebbsidor
Värme=CPU får inte bli för varm. Processorn kan inte göras kraftfulla (min Omnia kan bli obekvämt varm av att spela mp3:or i byxfickan (om det är minnet, batteriet eller CPU:n vet jag inte))
Lägg in CeRegEditor och sköt registret från datorn. Jag sköter allt mitt registerhackande med det programmet. Betydligt enklare att knappa in allt med datorns tangentbord.
Postad 23 februari 2010 - 17:04
Postad 23 februari 2010 - 19:54
HD2 använder sig av Windows Mobile 6.5 som är mer fingervänlig än 6.1.Jag har funderat på att köpa en HTC HD2. Vilken typ av Windows Mobile använder den??
Tidigare så kallades den typ av enhet som HD2 är för Pocket PC / Windows Mobile Professional.
HTC har även lagt sitt skal Sense ovanpå originalet utförandet av WM 6.5 så det ska bli ännu smidigare och snyggare.
Eftersom skärmen är kapacitiv (som iPhones skärm) så navigerar man bara med fingrarna och inte med någon penna.
Redigerat av crest, 23 februari 2010 - 19:57.
Postad 23 februari 2010 - 21:18
HD2 använder sig av Windows Mobile 6.5 som är mer fingervänlig än 6.1.
Tidigare så kallades den typ av enhet som HD2 är för Pocket PC / Windows Mobile Professional.
HTC har även lagt sitt skal Sense ovanpå originalet utförandet av WM 6.5 så det ska bli ännu smidigare och snyggare.
Eftersom skärmen är kapacitiv (som iPhones skärm) så navigerar man bara med fingrarna och inte med någon penna.
Okej, det låter bra det

Postad 01 april 2010 - 08:43
Det är ett program som gör att om telefonen blir stulen/borttappad så kan man via WaveSecure´s hemsida få fram positionen och även tömma telefonen på innehåll (telefonbok, sms och bilder osv. osv.).
Den skickar även ut ett sms till förinställd telefon om simkortet byts ut.
Helt ovärderligt men just nu gratis.
Postad 01 april 2010 - 16:56
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar