Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
1481 svar till detta ämne
Postad 21 July 2009 - 13:18
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Jag tycker du underskattar d700. Den är fortfarande mer avancerad än alla Sonys modeller trotts att den har hälften med pixlar.
Nej jag underskattar den inte, vet att det är en mycket fin kamera. Jag menade inte att man skulle kopiera den till punkt å pricka, för då hade den ju som du säger placerats över A900 i det mesta förutom upplösning och DR. För att utveckla.. En D700 sett till bildkvalitet vid lågt ljus, för det är vad jag tänker på när jag tänker på D700, if that makes any sense. (för den betraktas väl ha bäst brusegenskaper av alla kameror?)  Så en nerbantad D700 hade jag varit nöjd med.
Postad 21 July 2009 - 13:18
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Jag tycker du underskattar d700. Den är fortfarande mer avancerad än alla Sonys modeller trotts att den har hälften med pixlar.
Jag anser att det är tack vare det lägre pixelantalet istället för trotts det lägre pixelantalet. Lägre pixelantal innebär utöver lägre upplösning på bilderna även bättre dynamiskt omfång och högre ljuskänslighet med mindre brus. Inte alla gånger, men i de flesta fallen är det så. För studiobruk och landskapsbilder etc. skulle jag föredra A900, för sport och dylikt är D700 bättre, imo.
Postad 21 July 2009 - 13:49
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
För studiobruk och landskapsbilder etc. skulle jag föredra A900, för sport och dylikt är D700 bättre, imo.
Ja det stämmer ju också, det är två helt olika modeller. Men precis som A700 är D300 lillaberor (inte lika avancerad funktionsmässigt, även om de i slutändan pumpar ut likvärdiga bilder. Samma med A900/D3x) så skulle jag inte ha något emot om A850 blev D700 lillebror. Det var så jag tänkte.
Postad 21 July 2009 - 14:14
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Fast klart... Tror inte man får nått egentligt bättre egentligen förutom ljuskänsligheten än "Big Beercan" redan ger iofs.... 
Jag tycker du borde försöka få testa en iaf. Tamron eller Sigmas 70-200/2.8 är oerhört skarpa. Med Sony-hus lär ju inte autofokusen vålla några bekymmer. Jag anser att det är tack vare det lägre pixelantalet istället för trotts det lägre pixelantalet. Lägre pixelantal innebär utöver lägre upplösning på bilderna även bättre dynamiskt omfång och högre ljuskänslighet med mindre brus.
Jag misstänker att storleken på varje individuell "pixel" har en viss betydelse.
Redigerat av Velodynamic, 21 July 2009 - 14:29.
Postad 21 July 2009 - 14:27
Drey123
-
Drey123
-
Veteran
-
-
1960 inlägg
Jag tänker iofs mer på autofokus, ljusmätning mm som är mer avancerat å nikon D700 bland annat.
Det är mer av en PRO specad kamera om man skall kalla det så. Efter som den ärvt så mkt av D3 (typ allt).
Kolla man mot Canon EOS 5D mk2 t ex så har den inte ärvt något nästan ifrån 1D mk3.
Jag tror dock inte att Nikon kommer att fortsätta att göra modellrna D*00 på detta sätt.
Tror de har förlorat otroligt många köpare av D3 pga D700, det är dumt att erbjuda samma kamera för halva priset.
Postad 21 July 2009 - 14:39
Velodynamic
-
Velodynamic
-
Mästare
-
-
3695 inlägg
Det är mer av en PRO specad kamera om man skall kalla det så.
Ja, man kan t.ex. inte använda fjärrkontroll och den väger närmare kilot.  (lite skämtsamt...)
Redigerat av Velodynamic, 21 July 2009 - 14:41.
Postad 21 July 2009 - 18:04
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Jag misstänker att storleken på varje individuell "pixel" har en viss betydelse.
Ja, mycket riktigt, genom att applicera enkel matematik kan vi räkna ut att färre pixlar på lika stor yta innebär större pixlar. "Viss" betydelse är nog ett understatement. I detta anseende är digitalt och analogt inte långt ifrån varandra, grovkornig film är ljuskänsligare.
Postad 21 July 2009 - 18:15
Drey123
-
Drey123
-
Veteran
-
-
1960 inlägg
Postad 21 July 2009 - 18:20
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Fast klart... Tror inte man får nått egentligt bättre egentligen förutom ljuskänsligheten än "Big Beercan" redan ger iofs.... 
Personligen så tycker jag rätt ofta inte om bokhn på Beercan. Däremot så är bokehn på Sigmat helt underbart. Lite mer rykten då...
http://photorumors.c...n-sony-website/
Nu kanske man inte behöver vänta speciellt länge till då!  Hoppas dock att vilken som än blir A700's efterföljare inte blir fullformat..
Postad 21 July 2009 - 19:27
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
över 24 mp A900.
Titta på dom bilderna i samma uppförstoring som en D700 klarar med sina 12mp .DVS titta på en A900 bild i 12 mp stolek..... En kanske relevant sak att ha med vid "jämförelser" av äpplen och päron..
Explorer.
Har du "Big Beercan" ? Eller en "vanlig 70-200 Beercan"?
Redigerat av mayro, 21 July 2009 - 19:29.
Postad 21 July 2009 - 19:34
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Bokehn på vissa Sigmaobjektiv är grym
Mitt enkla 70-300 telezoom har en kanonfin bokeh fast vissa andra saker är lite sämre kanske
Postad 21 July 2009 - 20:59
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Explorer.
Har du "Big Beercan" ? Eller en "vanlig 70-200 Beercan"?
Har ingen av dem. Det är den största anledningen till varför jag inte känner något sug efter en Beercan. Vet iofs inte om bokehn är likadan hos big Beercan. Har sett mycket bilder med 70-210 men inte så mycket från 70-300 i och för sig.
Postad 21 July 2009 - 21:06
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Mycket intressanta spekulationer pågår inne på Dyxum, rekommenderar alla som är nyfikna att läsa den tråden. http://www.dyxum.com...topic49588.htmlJust nu har dom hittat en sida för Sony service där komponenter till A850 finns listade. They use the same electronic board the AM-015
A850 MOUNTED C.BOARD,AM-015 $229.58 A900 AM-015 COMPL (SERVICE) $320.84 A700 MOUNTED C.BOARD AM-012 SERV $571.64
Pentaprismat heter samma som på A900, men är betydligt billigare, vilket enligt dom på Dyxum pekar på antingen en FF-kamera fast med sämre sökare än den i A900, eller en sökare med 100% täckning fast i cropformat. VO tros betyda Variable Offset vilket skulle betyda 100% täcknig. As for the viewfinders (desciption search for penta): A100 PENTA UNIT $169.88 A200 PENTA UNIT 627 $150.93 A350 VTN PENTA BLOCK ASSY $161.86 A700 PENTA UNIT $192.34 A850 VO PENTA UNIT $233.20 A900 VO PENTA UNIT $371.03 MAXXUM9 PENTA-PRISM ASSY $354.18
Ett bra inlägg av beline Earlier we speculated that the VO in the product Description stands for Variable Offset. This conclusion was come to due to the fact that the A900 is 100% and needed this kind of fine-tuning to be done to ensure that the sensor and the VF visual area were matched.
If this is indeed the case, and this is indeed why VO is needed, it would be safe to assume that the fact that this Penta has VO, that whatever format it covers, it covers it 100%.
It is TRUE that costs COULD be cut by making the magnification of the VF less (less than the A900), and this could very well be the case.
However, so far, speculation in this thread (mine at least) has been in keeping the A900 at the top, as it is only mid-life, and placing the A850 under it. And as I keep saying, a FF with the same MP but cheaper, or a FF with fewer MP but cheaper... BOTH would hurt the A900. The A8xx series is going to be aimed at a different target, I can assure you, and thus, I think the sports segment is likely.
So we are talking speed, which would call for a "low" number of MP running though a big pipeline. Dual Bionz is a big pipeline, so we have that. And a low MP FF would hurt the A900, so we are looking at a "high" MP APS-C (12-14 MP).
You should all hope for this. The crop factor will help Tele lenses, lower production costs, and if it is backlit, it will be money!
I think this is a good thing.
I would love a cheap FF body just as much as the next guy, but I like this idea just as well.
Postad 21 July 2009 - 21:26
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Ja, mycket riktigt, genom att applicera enkel matematik kan vi räkna ut att färre pixlar på lika stor yta innebär större pixlar. "Viss" betydelse är nog ett understatement. I detta anseende är digitalt och analogt inte långt ifrån varandra, grovkornig film är ljuskänsligare.
Nja eller är det inte så alls. Kolla in dxolabs tester av D3 och D3x, i princip identiska kameror men med olika upplösning på FF. De har också i princip identiska DR och prestanda på höga ISO. Enda viktiga är sensorns totala storlek, inte hur många bildpunkter den är uppdelad i. En D40 har samma prestanda som D3x om man tittar per pixel... Om man skall välja mellan Nikon så är D3x ju skarpare men D3 snabbare. Jag skulle gissa att Sony fyller på med något som motsvarar D700/D3 dvs. en snabb kamera. Det saknas just nu i deras sortiment. I alla fall någon som kan spela in video är nog också tvunget att hosta fram nu snart. De är väl de enda som inte har en modell med detta på marknaden nu.
Postad 21 July 2009 - 21:58
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Nja eller är det inte så alls. Kolla in dxolabs tester av D3 och D3x, i princip identiska kameror men med olika upplösning på FF. De har också i princip identiska DR och prestanda på höga ISO. Enda viktiga är sensorns totala storlek, inte hur många bildpunkter den är uppdelad i. En D40 har samma prestanda som D3x om man tittar per pixel... Om man skall välja mellan Nikon så är D3x ju skarpare men D3 snabbare.
Jag skulle gissa att Sony fyller på med något som motsvarar D700/D3 dvs. en snabb kamera. Det saknas just nu i deras sortiment. I alla fall någon som kan spela in video är nog också tvunget att hosta fram nu snart. De är väl de enda som inte har en modell med detta på marknaden nu.
Vad är det som inte stämmer i mitt argument? Menar du att pixlarna inte blir större om man minskar pixelantalet men behåller ytan de är utspridda på? Citat från DPreview For comparison purposes we've also included the Nikon D3. Due to its lower sensor resolution and therefore larger individual photo sites the D3 has to deal with much less 'base level' noise than the higher resolving cameras in this test. There is visibly and measurably less noise in the D3 output but nevertheless the image characteristics are, unsurprisingly, very similar to the D3X.
Det är mindre brus i D3, kanske inte så mycket mindre att man föredrar 12mp framför 24mp, men personligen skulle jag aldrig ens ha råd att trycka upp så stora posters så att 12mp av bra kvalité inte skulle duga.
Postad 21 July 2009 - 22:48
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Vad är det som inte stämmer i mitt argument? Menar du att pixlarna inte blir större om man minskar pixelantalet men behåller ytan de är utspridda på?
Citat från DPreview
Det är mindre brus i D3, kanske inte så mycket mindre att man föredrar 12mp framför 24mp, men personligen skulle jag aldrig ens ha råd att trycka upp så stora posters så att 12mp av bra kvalité inte skulle duga.
Gå in på http://www.dxomark.com/ och jämför D3 och D3x. Titta speciellt vad som händer om man klickar på "print" istället för "screen" när man jämför signal/brus etc. "Print" är med bilderna skalade till samma storlek som det är om man printar ut i typ A4 eller så. "Screen" är per pixel men vem är intresserad av det? Om det vore sanningen är en D40 lika lågbrusig som en D3x. Du finner att det är mycket liten skillnad i brus mellan D3 och D3x med samma bildstorlek, "print", skillnaden mot Sony A900 är betydligt större. Angående spekulationer är det jag vill se en DSLR i D40 eller E420 storlek med D3x-chip. Ett sådant hus med en fast 50/1.4 skulle innebära att man inte behöver något tele eller ens zoomobjektiv. Att bara skära ut mittendelen motsvarande D40:s 6 Mpixel innebär motsvarande ett 100/1.4 men med fullgod per pixel signal. Eftersom ett 50/1.4 inte väger mer än 200g borde kamera+objektiv landa på kanske halvkilot. Det vore en resekamera det...
Postad 21 July 2009 - 23:03
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Gå in på http://www.dxomark.com/ och jämför D3 och D3x. Titta speciellt vad som händer om man klickar på "print" istället för "screen" när man jämför signal/brus etc. "Print" är med bilderna skalade till samma storlek som det är om man printar ut i typ A4 eller så. "Screen" är per pixel men vem är intresserad av det? Om det vore sanningen är en D40 lika lågbrusig som en D3x. Du finner att det är mycket liten skillnad i brus mellan D3 och D3x med samma bildstorlek, "print", skillnaden mot Sony A900 är betydligt större.
Angående spekulationer är det jag vill se en DSLR i D40 eller E420 storlek med D3x-chip. Ett sådant hus med en fast 50/1.4 skulle innebära att man inte behöver något tele eller ens zoomobjektiv. Att bara skära ut mittendelen motsvarande D40:s 6 Mpixel innebär motsvarande ett 100/1.4 men med fullgod per pixel signal. Eftersom ett 50/1.4 inte väger mer än 200g borde kamera+objektiv landa på kanske halvkilot. Det vore en resekamera det...
Jämför du print kan en kompaktkamera vara lika bra som en systemare om utskriften är tillräckligt liten, naturligtvis jämför jag vetenskapligt säkerställd data, som tydligt säger att D3 har bättre brusegenskaper än D3x. Jag påstår ändå att färre pixlar på lika stor yta ger mindre brus, och det mesta jag läst säger samma sak. Det finns säkert källor som håller med dig.
Postad 21 July 2009 - 23:06
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Jag tycker du borde försöka få testa en iaf. Tamron eller Sigmas 70-200/2.8 är oerhört skarpa. Med Sony-hus lär ju inte autofokusen vålla några bekymmer.
Ahhh... Om bara inte "Big Beercan" varit så trivsamt bra så vore valet enkelt.Och det är skarpt dessutom.... Det har fokus limiter dessutom vilket gör det "snabbare" att finna fokus utan leta så förbaskat tex....Hursomhelst så skulle jag i alla fall inte släppa mitt "Big Beercan" för under 3000 kr i något läge what so ever. Det är i rätt bra skick ... Så man får väl fundera vidare... Men sålde jag det så fanns chansen att köpa ett Tamron 70-200 2,8.... jaja. Nu eee vi ot .. Eller jag är i alla fall.. Till er andra så ni inte glömmer det bara i brushysterin.. Sonyspekulationer är topicnamnet här..
Postad 21 July 2009 - 23:09
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Till er andra så ni inte glömmer det bara i brushysterin.. Sonyspekulationer är topicnamnet här.. 
Ber om ursäkt, återkommer när jag har något klyftigt att skriva.
Postad 21 July 2009 - 23:15
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Ber om ursäkt, återkommer när jag har något klyftigt att skriva.
behöver ju inte va klyftigt direkt. Kolla in mina "OT resor" man gör.. Inte speciellt klyftigt direkt.  ...
Postad 22 July 2009 - 00:05
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlägg
Jämför du print kan en kompaktkamera vara lika bra som en systemare om utskriften är tillräckligt liten, naturligtvis jämför jag vetenskapligt säkerställd data, som tydligt säger att D3 har bättre brusegenskaper än D3x. Jag påstår ändå att färre pixlar på lika stor yta ger mindre brus, och det mesta jag läst säger samma sak. Det finns säkert källor som håller med dig.
Nej du hittar ingen kompaktkamera i dxomarks tester som slår en enda DSLR med "print" (eller per pixel heller). Den enkla anledningen är att alla DSLR har större sensor som samlar in mer ljus. Någon annan källa än dxomark som faktiskt mäter upp sensorns egenskaper känner jag inte till. Alla andra mäter med ett objektiv på plats som förstör mer eller mindre. Jag tycker att "print" är det enda sättet att jämföra brus SNR etc. OM man inte tittar på en hel bild i viss storlek säg 20x30 cm, hur skulle man kunna prata om skarpa eller suddiga bilder. Om allt baseras på en pixels egenskaper är ju alla bilder lika skarpa. Att D3x är lika bra som D3 vad det gäller brus beror på att man kan ta medelvärdet av flera små pixlar om man jämför med D3:ans färre stora som i sig är med mindre brus. Detta tar ut varannat helt enligt dxomark. Jämförelsen kan göras för alla bildstorlekar 0-12Mpixel, däröver kan ju inte D3 lösa upp fullt. Dxomark har valt 8 Mp vilket motsvarar 20x30 cm bild med 300dpi. Nog pratat om brus och fler eller färre pixlar i denna tråden av mig, reagerade bara på ett från min synvinkel felaktigt uttalande tidigare. Finns ett antal trådar om detta ämne redan. För ordningens skull kanske jag skall påpeka att jag faktiskt flikade in några spekulationer också i mina tidigare svar. För att inkludera ett även här kan jag berätta om min provning av Sony A330 på Mediamarkt för någon dag sedan. Ett helt annat grepp än man är van vid men kanske inte så dumt ändå. Långfingert låses fast och böjs ner automatiskt. Med inte allt för tunga objektiv kan det faktiskt fungera. Det är betydligt bättre än Olympus E620 i alla fall. Jag skulle tro att folk vana vid kompakter faktiskt tycker det är väl så bra som D60, 1000D etc.
Postad 22 July 2009 - 00:24
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Att D3x är lika bra som D3 vad det gäller brus beror på att man kan ta medelvärdet av flera små pixlar om man jämför med D3:ans färre stora som i sig är med mindre brus. Detta tar ut varannat helt enligt dxomark. Jämförelsen kan göras för alla bildstorlekar 0-12Mpixel, däröver kan ju inte D3 lösa upp fullt. Dxomark har valt 8 Mp vilket motsvarar 20x30 cm bild med 300dpi.
Det stämmer att du kan ta medelvärdet från närliggande pixlar och få i stort sett samma SNR, men då är inte bilden i samma upplösning längre, och då är det en helt annan diskussion, jag talade om högupplösta bilder från en högupplöst sensor och lågupplösta bilder från en lågupplöst sensor. Angående spekulationer, så hoppas jag på en ersättare till A700 som är snabb, och framförallt har bra optisk sökare med bra ljusegenskaper. En ny kamera med FF sensor för under 20k tror jag inte på, inte än.
Postad 22 July 2009 - 10:44
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Angående spekulationer, så hoppas jag på en ersättare till A700 som är snabb, och framförallt har bra optisk sökare med bra ljusegenskaper. En ny kamera med FF sensor för under 20k tror jag inte på, inte än.
Det hoppas jag också på. Jag vill inte ha FF än, behöver förlängningen jag får från APS-C i brännvidd. Då tydligen A850 använder samma penta prisma med variable offset (vilket indikerar på 100% sökartäckning) och samma eletronikbräde som A900 (dual Boinz) etc. så spekuleras det ju om att det blir en ruggigt snabb APS-C kamera (vilket hade passat mig perfekt!). Det var ju någon på dyxum som skrev att 8fps inte vore några problem och att till och med 10-12fps(!) kunde vara uppnåeligt. A850 MOUNTED C.BOARD, AM-015 $229.58 A900 AM-015 COMPL (SERVICE) $320.84 A700 MOUNTED C.BOARD AM-012 SERV $571.64 A700 PENTA UNIT $192.34 A850 VO PENTA UNIT $233.20 A900 VO PENTA UNIT $371.03 MAXXUM9 PENTA-PRISM ASSY $354.18 Jag håller iaf tummarna för en APS-C på 15mp med 8fps (24st i RAW) 100% sökarteckning ISO 50-12800 Förbättrad tracking AF med micro adjust Då hade jag blivit en mycket, mycket glad amatör!
Postad 22 July 2009 - 11:38
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Det var ju någon på dyxum som skrev att 8fps inte vore några problem och att till och med 10-12fps(!) kunde vara uppnåeligt.
HX1, du äro utmanad! Det hade varit helt sinnes med 10fps på en DSLR.
Postad 22 July 2009 - 11:56
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Canon 1DmkIII och Nikon D3, here we come!
EDIT: Det skall bli spännande att se vad Sony har i kikaren ett år framöver. Med tanke på att de är huvudsponsor för World Cup i Sydamerika nästa sommar så känns det ju som att de vill få ut en sport kamera som kommer passa bra till ett så stort event. Om nu det beryktade 500/4 objektivet kommer ut så fattas det bara en 400/2,8 för att göra sportfotograferna nöjda på objektiv sidan.
Redigerat av Explorer45, 22 July 2009 - 12:13.
Postad 22 July 2009 - 13:14
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Mig gör Sony nöjd med att sälja en A900 till mig för ett pris jag klara av bara... Dom behöver inte sponsa stora sportevenemang äbda borta i afrika för min skull
Postad 22 July 2009 - 13:29
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Mig gör Sony nöjd med att sälja en A900 till mig för ett pris jag klara av bara... Dom behöver inte sponsa stora sportevenemang äbda borta i afrika för min skull 
Haha, mycket riktigt, strunta i sponsringen och sänk priset på A900 med några tusen
Postad 24 July 2009 - 11:48
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jag läste ett mycket intressant inlägg på dyxum från PhotoTraveler angående den kommande A850, och ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag det låter väldigt trovärdigt. Så länge den säljer för under 20k så har jag hittat mig en kamera som jag inte kommer byta ut på många, många år. Hans väldigt intressanta inlägg (ursäkta för längden men tror att det är fler än jag som tycker det är intressant läsning, och om inte så får en mod ta bort texten): "More I think about it, I think my Pro APS body is the path for the A850.
This is my basic thought, the A500/A550 are 5 series bodies, based on basic specs of the A700. But get the IMX038 sensor from the D90 to add video, and LV off the main sensor. Spec wise they are replacements for the A700. The A550 gets a new higher res APS sensor.
The A700 is discontinued, the new 5 series bodies take the spot for a while, not a big deal.
Sony Jumps above to the 8 series, which does what it implies, falls between a 7 and 9 series. Now we know the A900 is not considered a pro body by Sony, but it is a low end FF body. A APS body hitting the similar market would be a Pro APS body, so A800 would be fitting enough.
So, Sony jumps beyond Matching up with a D300s/D400, and goes for the Pro APS market which Nikon abandoned. This is the A850.
So, my end guess after thinking on this a few days.
-APS sensor -100% coverage penta prism (the info we have hints to this) -14-16MP CMOS sensor. (the same sensor as the A550 gets). -Main Sensor LV and Video (though if only one, or neither happened I wouldn't be shocked). -Dual Bionz Processors -10FPS or what every is the most they can squeeze out of the mount and the electronics. -New AF system -Dual Matching Memory Cards (I say just memory cards cause who knows what they would be). -Any wiz bang from the A900 such as the lens calibration. -New Wiz Bang, Such as GPS support, Wi-Fi support, or maybe a slot where you can put a GPS or Wi-Fi or Blue tooth module into the camera. -Built in Grip. Yes, I don't like them, but this is a Pro Spec APS camera, targeted at those who use big tele lenses as sports and such. -Maybe a new battery. Possibly a stretched version of the current battery. This would work in this camera and other items below. Camera can also use current battery as it would just recess in further with a second retaining tab. -Various new firmware items like file name controls, user name input, copyright stuff. -All around pro build
Price, 1900-2400 USD
Some things I just don't know would be if it has a pop up flash or not. I kinda think it won't. The new HVL20 reduces the need (even if we don't like the idea), and there is what looks to be a HVL40 coming to, what ever that is.
So why this body? For starters, it's way more likely than Sony trying to make a "cheap full frame", sony all ready has that in the A900. Anything that makes it cheaper would ruin it, and only save maybe 300 bucks. And that would then kill the A900 sales. Add to that I don't see Sony developing a lower res FF chip for a cheap body. The 24MP sensor is fine. They don't have nikon to sell such a sensor too, so they would have to eat all the NRE, which would be a very tough thing for them to do right now. The only "cheaper FF" I see is an A900 replacement when it comes.
Nikon left DX behind and has gone FX at the top. A D3 in crop mode is a waste and produces very low res files. A D3X is a very expensive body to shoot cropped and still only 10MP. A lot of users do like the crop format. And it makes for a cheaper body. Canon doesn't make such a body either. The 1DIII is 1.3x, the 1DIV will probably be FF, even still it's not 1.5x. The #0D line has gone advanced entry (Nikon D90 like). Only the mythical "7D" would get Canon back in there. So there is a market to be had that Canon and Nikon don't support.
Look at the big tele lens, the "4.5/500G SSM not in black or white" That's not a lens for a A900, it's not a lens for a consumer A500 or even a A700 type camera. Such lenses are for Sport shoots. Folks who want speed, and often like crop bodies. If the PMA lens showing and later announcements are a hint, the A850 and big tele will come together.
Sony has a chance to crack an empty market, maybe pull some Canon or Nikon pro's over. Plus gives them a different type of body, and makes those who want a build in grip happy. If Sony can do a add on grip so well, just think how good they can do with it built in. By using the same battery as current models, or as I said above, a slightly longer one, they can keep a small, well designed grip. No heavy beast battery or AA's like other systems.
Now, that's not a body for everyone. But think about it. Folks have A700s today. FF people have the A900. The advanced entry/amateur folks get a high and low res APS body to use. There would now be a Pro APS body. It gives some time to fill the hole in. I think the A700 will be replaced with a 7 series. What would that be? Well, look at the Nikon D300s or what a D400 would be. Come PMA or so, Sony can bring an "A730/A780" line up. Which is basically an A850 with the grip removed. Reduce some specs like FPS, maybe scale back the view finder, or just add a flash to the body. Basically merge parts from A500/A550 and the A850. To make a grip-less, cheaper, A850 that fill the need of those who don't want all the A850 packs. It would be the A700 many of us wanted. And or the A700 replacement folks expect. The A730 gets the IMX038, the A780 gets the same 14-16MP chop the A550 and A850 get. In this way, an "A730" is effectively the competitor to the "D300s", while an "A780" is a competitor to the "D400" which would be a body with presumably any new 14-16MP Sony CMOS sensor. So Sony makes a body of specs similar to the D300 plus maybe a bit more, and they get 2 bodies from it that compete with nikons mid cycle refresh body, and what every they bring to replace it.
So now you have 5, 7, 8 series. Spreads the whole price range. At each step you get things. From 5 to 7 you get bigger view finder, better build, (maybe a battery shift depending on which way the 5 series goes on the battery fence). From 7 to 8, you get built in grip, faster AF/FPS and such. Hits all markets of APS.
And Sony can make an add on grip for the 7 series that uses any potential new battery for the A850. And like the A850 it can be compatible with the normal battery via the second retaining tab.
Far as why it's A850. Well, since they have high and low res body with such a lineup, the A850 is the high res body. If the need for an A800 shows, they can do that, and just put the IMX038 in it, or a derivative. But no need for such a thing now.
If Sony can pull of a APS pro body, with a built in grip, that is much lighter and more compact than a D2X/D3H was they could have a very interesting product.
I don't know if they would make an APS lenses for it. A 2.8/16-60G DT SSM would be the obvious thing. But a pro user of such a body might only use Tele lenses. Still, introduction of such a lens wouldn't be a terrible idea. I personally wouldn't be against a 4/16-100DT G SSM, something that gives them a complete do all lens, that adds length over the 16-80, and speed over the 16-105. Might be asking a bit much.
There is plenty of place for Sony to make a APS body beyond D300 type specs, and go back and replace the A700 with something lower spec'd once the A500/A550 prices have dropped a bit.
End highly theoretical post."
Postad 24 July 2009 - 15:00
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Now that makes sense!
Mycket bra skrivet, ser inte ut som om det fattas något alls!
Postad 24 July 2009 - 15:07
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Jag är förbaskat glad jag sattsat på "Sonyhästen" .. För jag tror att det är med tiden en av "vinnarpållarna" i denna tuffa branch trotts allt..
Spännande detta att följa även om en tiondel eller mindre av våra spekulationer inte infrias..
Redigerat av mayro, 24 July 2009 - 15:09.
Postad 24 July 2009 - 15:53
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Now that makes sense! Mycket bra skrivet, ser inte ut som om det fattas något alls! 
Precis vad jag tyckte. Hoppas bara inte den går på mer än 20k! Om den har inbyggt batterigrepp så tycker jag inte strax under 20k är så mycket för ett sådant APS monster.
Postad 24 July 2009 - 17:15
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Klämde idag också på a230 och a330, precis som jag trodde, greppet är alldeles för tok för litet och kanske till och med för kantigt
Klämde även på Pentax K-7 med ett 70/2.4, ganska skönt grepp och en bra kombination!
Postad 04 August 2009 - 21:27
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Då A850 dessvärre blev en långsam fullformatare så får jag väl hålla tummarna på att A5xx blir en A700 med snabbare serietagning.
Redigerat av Explorer45, 04 August 2009 - 21:27.
Postad 06 August 2009 - 12:26
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Exmor-R CMOS i kompaktkameror. http://www.dpreview....nydsctx1wx1.aspTwilight Football http://www.sony.co.u...ilight-footballSony is celebrating the power of its low light photography technology by hosting a unique event, Twilight Football. The event will kick off on 22 September 2009 and 7 football matches will take place in 7 stunning world locations to show how Exmor R™ CMOS Sensor technology captures incredible detail and fast-moving action in low light filming conditions – one of the toughest challenges in digital camera photography.
Hade väl varit skojsigt om 500-550 debuterade här?
Postad 06 August 2009 - 12:58
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Jag sände in min A700 för servicekoll samt rengöring idag inför ev sälja den så man är "beredd" om A850 kommer till hösten till ett pris man klarar av.. Om ??? Hoppas får man göra... Jag vill ju ev köpare av min kamera får en kamera som är garanterat tipp topp i skick utvändigt,, vilket den ju är,, samt även då invändigt samt funktionsmässigt..Så bäst att den kollas upp samtidigt den ändå skall rengöras. Så skall även lite objektiv ev säljas framöver... Så nu hänger allt på priserna hur dom kommer se ut framöver.Håller tummar och tår för dom inte rusar i höjden..Då kanske man till slut lyckas få en FF kamera till slut... Fast om inte så gör det inget egentligen. A700 duger smutt....
Postad 06 August 2009 - 14:11
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Exmor-R CMOS i kompaktkameror.
http://www.dpreview....nydsctx1wx1.asp
Twilight Football http://www.sony.co.u...ilight-football
De talar om film .... BSI tekniken gynnar ju främst små sensorer
Postad 06 August 2009 - 16:04
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Det komemr DSLR's med Exmor R sensor i september.  "This feast of football celebrates the launch of new Cyber-shot, Handycam and α DSLR models featuring the Exmor R CMOS sensor" LänkSka bli spännande att se ISO prestandan hos A5xx serien..
Postad 06 August 2009 - 16:19
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Här är en bilder tagen med två Sony kompaktkameror på ISO3200 (100% crop): Sony DSC-W170 (utan Exmor R):  Sony DSC-WX1 (med Exmor R):   Ser rätt bra ut IMO..
Redigerat av Explorer45, 06 August 2009 - 16:24.
Postad 07 August 2009 - 11:20
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
"Further details, including the latest product and technology announcements, will be unveiled at the Sony press conference on the Sony booth on 2nd September at 17:00h." Källa: http://presscentre.s...mp;NewsAreaID=2
Postad 07 August 2009 - 11:42
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Det är inte ens en månad kvar nu.  Håller alla tummar och tår för att de antingen släpper en A5xx kamera med specifikationerna jag vill ha eller i kanske till och med en A7xx (som inte har läckts än) som lever upp till mina förväntningar!
Postad 07 August 2009 - 11:55
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Nya rykten (saftiga sådana!):
Sony releases 3 new cameras:
1. A950 with backlit 24.6Mp Exmor sensor @ $2999.95
2. A850 with 24.6 Mp @ $1999.95
3. A750 with 14MP backlit senssor @ $1200.00.
6 new lenses:
1. 10-24mm Wide angle for APS-C
2. 400mm f/4.5 G SSM
3. 500mm f/4 G SSM
4. 600 mm f/4 G SSM
5. The reworked 28-75 f/2.8 now with SAM.
6. The long awaited 24-105 mm f/4 G SSM.
Postad 07 August 2009 - 12:22
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Rykten är kul....  Och stämmer dessa samt dessa "nya" är genomarbetade och Sony inte ger bort tekniken i första taget till konkurerande märken så lär kamerabranschen "darra" hos konkurenterna.... För då har det stora muskeltyngda bolaget tagit steget mer fullt ut nu med att gå sina egna vägar.... Och då blir det ingen lek där ute i konkuransen... Som gamal Minoltaägare så följer man ju detta med stort intresse om Sony skall våga "ta konkurenterna i kragen" denna modellomgång eller om dom ligger lågt en vända till...
Redigerat av mayro, 07 August 2009 - 12:30.
Postad 07 August 2009 - 12:26
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Nja, jag tror Sony släpper 2 kameror:
1. Uppgradering för A700
2. En kamera som ligger mellan 1:an och A230/330/380 - det ryktas ju om ett namn som A500
Jag tror också att Sony i framtiden fortsätter som dom har gjort, släpper tre (alt. 2) olika varianter av instegarna typ som A200/300/350, och sedan att dom håller semi-prokamerorna "ensamma"...
Postad 07 August 2009 - 12:30
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Själv hade jag tyckt det vore väldigt trevligt med en 400/4,5 G SSM. Perfekt för att fota djur som fåglar etc.  Om den blir rimligt prissatt så skulle man ju bli sugen i alla fall..
Postad 07 August 2009 - 12:33
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Det lär väl hamna runt ~30-40k
Postad 07 August 2009 - 12:39
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Och stämmer dessa samt dessa "nya" är genomarbetade och Sony inte ger bort tekniken i första taget till konkurerande märken så lär kamerabranschen "darra" hos konkurenterna.... För då har det stora muskeltyngda bolaget tagit steget mer fullt ut nu med att gå sina egna vägar.... Och då blir det ingen lek där ute i konkuransen...
Som gamal Minoltaägare så följer man ju detta med stort intresse om Sony skall våga "ta konkurenterna i kragen" denna modellomgång eller om dom ligger lågt en vända till... 
Nja, det handlar ju inte bara om att ge bort teknik. Sony har förvisso sålt sensorer till Nikon men Nikon har i sig utvecklat dem till de ruggigt bra sensorer som de är idag. Sony är inte ens i närheten av Nikon när det tex. gäller ISO prestanda. Mycket pga, att Sony istället sattsar på färgseparation (det bästa för låga ISO-tal). Det är därför A900 har dålig ISO prestanda men sopar banan med konkurrenterna i rätta förhållanden på låga ISO-värden. Tror det dröjer några år till innan Canikon börjar se Sony som en seriöst farlig konkurrent. Det lär väl hamna runt ~30-40k 
Förstör nu inte mina drömmar om ett 10-15k 400/4,5 G SSM Ponisch!
Postad 07 August 2009 - 12:44
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Hey, vilken Nikonentusiast är det som har stulit Explorer45's konto!!
Postad 07 August 2009 - 12:50
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Hey, vilken Nikonentusiast är det som har stulit Explorer45's konto!! 
Haha  Bara för att jag fotar med Sony betyder det inte att Sony är ett kamera märke som är bäst på allt..  Hade Sony gjort en A300s så hade jag haft en för länge sedan! Saker som SSS, ergonomi och menyer får mig att stanna hos Sony. Skärmdump som visar de tre nya modellerna nämnda ovan: http://www7.xitek.co..._1249611684.jpgBilden är från någon asiatisk Sony hemsida.
Redigerat av Explorer45, 07 August 2009 - 13:01.
Postad 07 August 2009 - 13:16
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Enligt insider som jag snackat med i vintras så stämmer det att Sony inte bryr/brytt sig (tidigare) om iso över max 1600.. Så det du säger om Sonys val av att lägga tonvikten på högsta bildkvalitet vid lägre iso stämmer därmed rätt bra det med det jag hörde då... Gissningsvis beror Sonys val av isoprestande även på att redan för länge sedan visste dom ju att dom arbetade med en förbättrad sensorteknik.. Och därför troligen inte vikt av från den väg dom valt från start... Enligt samme insider så hade Sony undersökt bland några Minolta/Sonyanvändare vad dom ansåg viktigast utav prestanda vid lägre iso eller högsta möjliga isoprestanda samt därifrån valt detta med max iso 1600 som "egentliga" gränsen... Sedan om det enbart var snack eller ej kan jag givetvis inte utala mig om.  .. Jag enbart skriver vad jag hörde.. Samt skriver då givetvis inte med exakta ord.. Utan hur jag tolkade det utalade... Så därmed kan det jag skriver vara helt fel... Men det passar ju finfint i en spekulationstråd..  . Samt annat samme person sa har tills nu stämmt bra.. För kommer det helt nytt rakt igenom detta året så har även det stämt väl in.. Därför han sa även att Sony skulle detta året komma med helt nya serier rakt igenom på alla kameror... Och visar sig ryktena stämma så får man nog anse denna insider rätt ordenligt informerad.. I alla fall hyfsat väl informerad...  Och jag är rätt säker att Canikon anser Sony som en ytterst farlig konkurent.. Jag tror också det är även lite därför Nikon väljer att hålla gott samarbete med Sony till viss del.. Bättre veta ungefärligen vart en farlig konkurent är än att sitta utanför och nada veta alls......Även om Nikon Scandinavien verkar lite hysteriska så är nog Nikon som sådant ett smart tänkande företag... Så dom har nog valt startegi med omsorg utan tvekan..... Och att vara vän med det stora bolaget Sony är nog inte enbart en slump tror jag....
Redigerat av mayro, 07 August 2009 - 13:22.
Postad 07 August 2009 - 13:17
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|