Sony Alpha DSLR-a450/a500/a550/a580
774 svar till detta ämne
Sony Alpha DSLR-A500
(Systemkameror)
Rapporterad
|
2
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A550
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A550 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A500 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A500 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A550 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A450 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A450
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A580
(Systemkameror)
Rapporterad
|
5
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A580 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
5
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A580 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony Alpha DSLR-A560 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
1 relaterade trådar
Postad 08 januari 2010 - 09:34
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
En tanke jag fått är varför ingen sjösätter exempelvis en modell som A550 och låter den vara instegare till ett bra pris men sedan släpper den som tre versioner vad gäller huset/greppet; A550 med A230-greppet (som passar små händer), A550 med dagens grepp och sedan A550 med A700-greppet för stora händer. Sedan skulle man låta bli att pilla på greppen när uppdatering av modellen är på gång ifall man läst av att marknadens olika kundgrupper tycker att greppen är bra.
Jag tror inte det är många som klagat på A700-greppet men tror ni Sony låter det vara oförändrat när efterföljaren dyker upp? Risken är ju då att det blir ändrat/sämre... alla har olika händer så upplägget med samma innehåll men tre olika grepp vore rätt intressant! Jag kikade ju på 50D, men den passade inte mina händer alls, samma med både D90 och D300.
För mig kan skillnaden mellan ett dåligt och bra grepp gärna vara värt två tusen kronor eller liknande, men idag går ju en modell som inte går att hålla i bort oavsett hur intressant den är internt...
Redigerat av TMC, 08 januari 2010 - 09:36.
Postad 08 januari 2010 - 09:55
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Intressant tanke TMC. Nån slags marknadsundersökning i skarpt läge.
Jag kan dock inte tänka mig att 230 passar små händer. Snarare de som helt saknar långfinger eftersom stödet under avtryckaren saknas helt (och är just den delen på ett normalt grepp som får greppet att kännas tryggt).
Det enda konstiga med startserien är imo just greppet. I övrigt är det klokt att ha en (just det - EN) billig kamera att locka in nya användare till ett lågt pris.
Redigerat av Supernaut77, 08 januari 2010 - 09:56.
Postad 08 januari 2010 - 10:04
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Nej, greppet på A2/3xx-serien är kanske inte så bra för någon alls, men då hade man ju kunnat använda A100-huset som en bra lågprisad instegsmodell med A550-tekniken internt, bättre?
Postad 08 januari 2010 - 10:29
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Nej, greppet på A2/3xx-serien är kanske inte så bra för någon alls, men då hade man ju kunnat använda A100-huset som en bra lågprisad instegsmodell med A550-tekniken internt, bättre?
Absolut.  Dock kan man ju kombinera pyttehus med förhållandevis bra grepp, se (och känn) bara på K-x. Man får känslan att starseriens har endast gjorts av folk från sony medan de andra husen har folk från minolta varit med och petat på.
Postad 08 januari 2010 - 11:37
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Greppet är bra då man använder live view med kameran nedanför sig och trycker av med tummen.. Eller ovan hvudet ..Kameran är byggd för användas med sådana metoder.. Och den har sökare.. Det är en slags systemkamera kompakt med bra prestanda.. jag avskydde dessa då dom kom. Sågade dom stenhårt som säkert flera kan dra sig till minnes om..... Men börjar helt klart "förstå" dessa kameror idag. Speciellt då A500 serien kom... Då ramlande poletten ner... Felet är att Sony samt Fokus trading inte upplyst ett smack om målgrupp .. Och desssa systemkamerakompakter säljer tydligen ändå till folk som gillar dom då dom kollar kameror.. ... Synd bara att vi snackar så mycket skit om dessa så ingen som köpt sig en sådan har lust att delta i vårt gäng som har sonygrejer.. Och troligen säljer dom sina Sonysar snabbt på nätet då dom ser vårt snack och köper sig en liten NikonD3000 där det är ok att vara liten och ful men funktionell samt målgruppsinriktad..... Och passa finfint för den som köpt dom..
Postad 08 januari 2010 - 11:57
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
För mig kan skillnaden mellan ett dåligt och bra grepp gärna vara värt två tusen kronor eller liknande, men idag går ju en modell som inte går att hålla i bort oavsett hur intressant den är internt...
Precis detta är en av de detaljerna som gör att jag inte gillar Canon, utan Nikon. Jag kan dock inte tänka mig att 230 passar små händer. Snarare de som helt saknar långfinger eftersom stödet under avtryckaren saknas helt (och är just den delen på ett normalt grepp som får greppet att kännas tryggt).
Helt tvärt emot Nikons läpp (och Canons grop) som sticker ut framåt, som gör den trygg för mig.
Postad 09 januari 2010 - 01:28
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Precis detta är en av de detaljerna som gör att jag inte gillar Canon, utan Nikon.
För mig var det samma sak fast tvärtom men Canon kändes bättre men ändå inte riktigt bra. Jag provade A700:an och var inställd på den, men sedan avvaktade jag och upptäckte att när jag provade en A500:a så kändes den ännu bättre i mina händer (ja; det går faktiskt att inte tycka att A700:ans grepp är bäst - det handlar om vilka händer man har...) och då fick jag ännu en anledning att kika vidare på A550 vilken jag sedermera valde. LiveView trodde jag inte var avgörande - det är det inte; men MF Check LiewView:n tillsammans med HDR-funktionen och bra resultat på högre ISO än Sony är kända för tidigare avgjorde valet tillsammans med andra anledningar. Just kompisens HDR-övningar med sin 50D gjorde att jag insåg hur långt man kommer som en början med A550:ns funktion. Tycker man sedan att man vill gå ett steg vidare kan man ju alltid köra egenskapad HDR själv längre fram.
Postad 09 januari 2010 - 12:22
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Jag provade A700:an och var inställd på den, men sedan avvaktade jag och upptäckte att när jag provade en A500:a så kändes den ännu bättre i mina händer (ja; det går faktiskt att inte tycka att A700:ans grepp är bäst - det handlar om vilka händer man har...)
Jag tror dig inte! Skämt  Visst är det så och man skall gå på vilken som känns bäst då man förhoppningsvis ska hålla en del i kameran. Jag förstår inte riktigt snacket om att A230/330/380 inte är instegare. I så fall skulle inte heller A200/300/350 vara det då innehållet är identiskt med de nya kamerorna. Visst greppet är inte det bästa men och andra sidan så gillar jag inte Canons grepp men det är ju knappast en bra anledning till att inte kalla Canon för systemkameror..
Postad 09 januari 2010 - 12:48
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Klart att a230-330-380 är Sonys nuvarande instegare.
Det är bara i mitt huvud som jag sållat bort dom  .
När jag kollade på en 330 mera nogrant så är många funktioner och prestanda lik min a300. Däremot tycker jag fortfarande att serien är lite onödig då ju a200-300-350 redan fanns till samma prestanda. EN modell med dessa nya menyer mm borde kanske ha räckt. Nåväl, vi får se när Sony gjort bokslut om några år med dessa kameror. Dom kanske säljer bättre än vi tror. Just enkelheten och snabbheten att komma igång och ta bra bilder är nog något många av oss som haft systemare länge bortser ifrån
Postad 09 januari 2010 - 13:09
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Jo, det ska bli spännande att se. Just Sonys nya menysystem tror jag lockar många nybörjare och de jag har pratat med har uppskattat detta väldigt mycket. Tror faktiskt det slår högre än ergonomi för de som vill börja lite seriösare md foto. Om man har fotat med kompakt hela sitt liv så tror jag inte att ergonomin på de nya är ett större problem. Det är nog mest vi som är vana vid större kameror med rejälare grepp som har blivit petiga.
Postad 09 januari 2010 - 15:12
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Exakt vad är det i menyer som kan vara svårt? Jag är inne sällan i menyerna trots att det inte sitter så mkt direktknappar på huset. Att man skulle välja kamera efter hur menyerna ser ut är för mig en gåta. Jag ställer mig t.o.m frågande till varför det ens väger in i ens köp.
Postad 09 januari 2010 - 15:25
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Jag förstår inte riktigt snacket om att A230/330/380 inte är instegare. I så fall skulle inte heller A200/300/350 vara det då innehållet är identiskt med de nya kamerorna. Visst greppet är inte det bästa men och andra sidan så gillar jag inte Canons grepp men det är ju knappast en bra anledning till att inte kalla Canon för systemkameror..
Dom vänder sig till en annan kundgrupp rätt klart.. Vilket jag som är den som inte väljer kalla dom för instegare också förklarat exakt hur jag tänker... Så att ta upp detta utan ta med mina förklaringar hur jag tänker blir ju lite knepigt.. "Snacket" jag utgår från,, samt med att dom kamerorna är för dom som söker en systemkamerakompakt gjord för användas med kanske troligt live view ofta som prioritering.. Greppet är tex gjort för trycka av bilden med tummen via ha kameran nedanför sig och ta bilden med tummen...Eller med högre placering ovan huvudet tex.. Då hamnar avtrycket mer "rätt"... Asså.. Jag tycker det är bättre ni som inte använt live view så mycket efterfrågar kanske mer info eller på annat sätt sätter er in hur sakerna fungerar .Eller om ni har denna funktion med er Sonykamera men inte använt så mycket prova att göra det mera en stund som rent provande. Eller Tex att försöka minnas tips och råd trådar där ämnet varit uppe förr.. Samt info i andra fall där funktionen med live viewen nämns.. Sedan själva besöka en som har dessa instegare och kolla hur greppet fungerar med det som utgångsläge.. Därför att då blir faktiskt denna fråga inte lika konstig att förstå som den är om man utgår från en "vanlig" kamera av mer traditionellt byggsätt.. Och minns att även jag har starkt starkt ifrågasatt Sonys intiligens ifråga om dessa kameror.. Så jag fick klämma flera ggr innan kulan ramlade ner för hur det kanske var tänkt med dessa systemkamerakompakter..... Och trotts det blir repris.. Felet Sony samt Fokus Trading gjort är att dessa kameror släppts (I alla fall i Sverige) utan minsta lilla påvisande vilken kundgrupp dom var ämnade för främst.. Så jag själv höll helt på tappa förtroendet för märket då dessa kom... Trodde och tänkte att "hjälp... Vilket märke skall jag byta till om detta är framtiden".. Och detta är absolut sant... Så kom då A5xx serien som en befriande nyhet som tur var.. men inte ens då fattade jag att kamerorna högst troligt vände sig till olika kundgrupper.. Kompaktkunden den ena och systemkamerakunden den andre.. Någon skrev till o med nånstans han kanske trodde sony skulle välja att utvekla dessa A230 A330 A380 mot än mer kompakter med möjlighet att byta objektiv.. Och ju mer den tanken tänks i mitt huvud ju mer ser i alla fall jag en stor möjlighet för en ny typ av kamera fast den kommer "uppefrån" systemkamera och ner till kompaktkamera.. I stället för som andra skapar sig en kompaktkamera som sedan skall gå att byta objektiv på..underifrån. Att a230 då utan live view också finns där med greppet är ju för den liksom är "gratis" då dom andra redan byggs...för Sony och nån kanske gillar den som en liten kamera just... Nej jag tror Sony vet exakt vad dom pysslar med.. Och vi vet inte tyvärr deras strategier därför det är tyst som muren ifrån dom... Saker kommer bara ut med noll marknadsföring ens här i Sverige.. Hur resten av världen sköts i denna fråga "marknadsföring" och info vet jag inte.. Men det lilla jag sett verkar tyvärr vara lite likt den kassa typen vi ser i Sverige.. och detta är konstigt sett med perspektivet att Sony vet nog allt om både hur man marknadsför samt även possitionerar produkter mot kundgrupp.. Förvirrande sa Bull. Fattar noll sa Bill.. Och jag själv håller med Bill & Bull.. Jag hajar inte idag alls varför Sony valt tystnaden som dom gör.. Strategin verkar helt bakofram... Fast jag misstänker att även detta kommer en dag sättas klarhet i då dom är där i sin strategi... Jag har iofs skrivit vad jag tror allt detta med systemkameror och Sony/minolta handlar om på annan plats.. Men det är en annan diskution det...
Postad 09 januari 2010 - 17:03
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1 345 inlägg
Någon skrev till o med nånstans han kanske trodde sony skulle välja att utvekla dessa A230 A330 A380 mot än mer kompakter med möjlighet att byta objektiv..
Och ju mer den tanken tänks i mitt huvud ju mer ser i alla fall jag en stor möjlighet för en ny typ av kamera fast den kommer "uppefrån" systemkamera och ner till kompaktkamera.. I stället för som andra skapar sig en kompaktkamera som sedan skall gå att byta objektiv på..underifrån.
Att a230 då utan live view också finns där med greppet är ju för den liksom är "gratis" då dom andra redan byggs...för Sony och nån kanske gillar den som en liten kamera just...
Nej jag tror Sony vet exakt vad dom pysslar med.. Och vi vet inte tyvärr deras strategier därför det är tyst som muren ifrån dom... Saker kommer bara ut med noll marknadsföring ens här i Sverige.. Hur resten av världen sköts i denna fråga "marknadsföring" och info vet jag inte.. Men det lilla jag sett verkar tyvärr vara lite likt den kassa typen vi ser i Sverige..
och detta är konstigt sett med perspektivet att Sony vet nog allt om både hur man marknadsför samt även possitionerar produkter mot kundgrupp..
Dock tycks inte speciellt många kunder gilla detta koncept. Så ur det perspektivet så har helt klart Sony misslyckats med kamerorna och sin strategi. En produkt kan ju vara hur bra som helst, men lockar den inte sina tänka kunder så är det en flopp. Sony har ju haft en del erfarenhet av såna produkter (tex Betamax och Minidisc) där det inte varit något fel på produkterna, men Sony misslyckas i sin strategi. Är det någon som riktigt lyckats är det Olympus/Panasonic med deras m43 system. Vilket också visas med att Sony tappar marknadsandelar till dessa tillverkare på de flesta marknader. Små kompakta systemkameror utan spegelmekanism är helt klart framtiden för de som vill byta upp sig från en kompaktkamera till en kamera med bättre bildkvalitet och bra filmegenskaper. Det klumpiga DSLR-formatet kommer nog inom snar framtid bara locka avancerade amatörer och proffs (och på längre sikt försvinna helt).
Postad 09 januari 2010 - 17:23
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Dock tycks inte speciellt många kunder gilla detta koncept. Så ur det perspektivet så har helt klart Sony misslyckats med kamerorna och sin strategi. En produkt kan ju vara hur bra som helst, men lockar den inte sina tänka kunder så är det en flopp.
Kanske inte är så underligt då kamerorna tvärsågats såsom "instegare" utav en enig Sonykår samt utav alla andra... Men hade kamerorna presenterats för vad dom kanske/troligen är.. Dvs en form utav systemkamerakompakter så hade få utav oss troligen avrättat dom som totalt sjuka kameror.. Och sett på dessa med andra ögon.. Därför som systemkamerakompakter är dom bildprestanda på hög nivå....Samt med utbytbara objektiv som går att använda om man sedan vill gå vidare uppåt i systemkameravärlden mer "på riktigt"... Såsom systemkameror är dom "fel" för den traditionelle användaren.. Så enbart med vilket utgångsläge man tittar på dessa kameror så kan deras "betyg" samt "funktion" bli oerhört olika i slutändan i mitt huvud i alla fall..... Och där återkommer det misstag jag i alla fall anser Sony och Fokus Trading gjort då dom inte har på minsta vis belyst vilken kundgrupp samt målsättning dom haft med denna serie... Ja såvida nu det inte enbart handlar om sälja ut komponenter av äldre typ.. Men det ser man väl framöver om konseptet fintrimmas eller försvinner...
Postad 10 januari 2010 - 02:14
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Jag provade att skjuta en bild med WB på Blixt idag inomhus i ganska god belysning - men resultatet blev kasst för även om jag bara hade halvannan meter till porträttobjektet så såg det ut som att ljuset från blixten inte räckte till... sedan ställde jag om till "glödljus" och sköt återigen med blixt och då blev det en blåton jag aldrig tidigare skådat... var gjorde jag för fel?
Körde jag slutligen med AWB och blixt blev det som vanligt... rätt bra men inte fantastiskt...
Postad 10 januari 2010 - 10:54
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Blandat ljus är väldigt svårt för kameran att förstå.
WB på blixt är rätt, om det är det som överväger (åtminstone på min Nikon funkar det bra) blandat med glödlampa.
WB på Glödljus och du skjuter med blixt ger väldigt fel, blixten ger blåa skenet.
Auto brukar vara dålig på glödljus, nästan alla kameror ger för varmt sken.
Du kan prova att köra RAW, och justera för ljuset i efterbehandling om det finns utrymme för det.
Postad 10 januari 2010 - 11:50
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Exakt vad är det i menyer som kan vara svårt? Jag är inne sällan i menyerna trots att det inte sitter så mkt direktknappar på huset. Att man skulle välja kamera efter hur menyerna ser ut är för mig en gåta. Jag ställer mig t.o.m frågande till varför det ens väger in i ens köp.
Skrev lite fel, menade inte menyerna utan användargränssnittet. Det är bättre för nybörjare i de nya kamerorna på så sätt att mycket står förklarat och att man lätt ser sambandet mellan bländare och slutare redan på startskärmen. EDIT: mayro, i mina ögon så är det mycket bättre att de som letar efter en "systemkamerakompakt" köper en superzoomare istället för en instegssystemkamera. HX1 till exempel är ett mycket bättre alternativ än alpha serien för de som enbart kör på auto inställningar och enbart fotar i jpeg. Bara en personlig åsikt självklart.
Redigerat av Explorer45, 10 januari 2010 - 11:52.
Postad 10 januari 2010 - 12:27
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Skrev lite fel, menade inte menyerna utan användargränssnittet. Det är bättre för nybörjare i de nya kamerorna på så sätt att mycket står förklarat och att man lätt ser sambandet mellan bländare och slutare redan på startskärmen.
EDIT: mayro, i mina ögon så är det mycket bättre att de som letar efter en "systemkamerakompakt" köper en superzoomare istället för en instegssystemkamera. HX1 till exempel är ett mycket bättre alternativ än alpha serien för de som enbart kör på auto inställningar och enbart fotar i jpeg. Bara en personlig åsikt självklart.
Ah, då förstår jag  Jag kan tänka mig att det är informativt om man inte kan något innan. Men efter första dagen när man fattat bländare/slutare/iso står man där med ett uselt grepp
Postad 10 januari 2010 - 12:51
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
En dag? Du överskattar grovt medelsvensson.
Sen tycker jag personligen inte att greppet är uselt. Tyckte inte greppet på tex. K-x var så hemskt mycket bättre. TIlläggas skall dock att jag inte tyckte någon av dem var direkt dåligt. Visst det är ju inte i närheten av mitt A700 grepp men det finns värre där ute. Ta Oly E-420 tex, hemsk liten kamera..
Postad 10 januari 2010 - 12:59
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1 345 inlägg
Jo, det ska bli spännande att se. Just Sonys nya menysystem tror jag lockar många nybörjare och de jag har pratat med har uppskattat detta väldigt mycket. Tror faktiskt det slår högre än ergonomi för de som vill börja lite seriösare md foto. Om man har fotat med kompakt hela sitt liv så tror jag inte att ergonomin på de nya är ett större problem. Det är nog mest vi som är vana vid större kameror med rejälare grepp som har blivit petiga. 
Dock har Sony utformat skalorna som visas på skärmen på ett rätt dumt sätt. Korta slutartider och stort skärpedjup ligger åt ena hållet och långa slutartider och litet skärpedjup åt andra hållet. Det hade varit mycket mer överskådligt och lättare att förstå logiken i exponeringen om skalorna rört sig åt samma håll så att korta slutartider och litet skärpedjup låg på ena sidan av skalan och långa slutartider och stort skärpedjup låg på andra. Då blir det en mycket större överblick och logiken i att om man ändrar bländarvärde ett steg så följer slutartiden med blir då lättare att förstå. Man får intrycket av att det är för mycket ingenjör som utformar många av lösningarna, istället för fotografer. Att skalorna rör sig mot varandra kan se häftigt ut, men så mycket hjälp för nybörjaren ger de inte i mitt tycke (åtminstone inte så mycket hjälp som de skulle ge om de utformats annorlunda).
Postad 10 januari 2010 - 13:02
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Då blir det en mycket större överblick och logiken i att om man ändrar bländarvärde ett steg så följer slutartiden med blir då lättare att förstå
Ja, logiskt och mer aha-upplevelse.
Postad 10 januari 2010 - 13:15
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Dock har Sony utformat skalorna som visas på skärmen på ett rätt dumt sätt. Korta slutartider och stort skärpedjup ligger åt ena hållet och långa slutartider och litet skärpedjup åt andra hållet. Det hade varit mycket mer överskådligt och lättare att förstå logiken i exponeringen om skalorna rört sig åt samma håll så att korta slutartider och litet skärpedjup låg på ena sidan av skalan och långa slutartider och stort skärpedjup låg på andra. Då blir det en mycket större överblick och logiken i att om man ändrar bländarvärde ett steg så följer slutartiden med blir då lättare att förstå.
Man får intrycket av att det är för mycket ingenjör som utformar många av lösningarna, istället för fotografer. Att skalorna rör sig mot varandra kan se häftigt ut, men så mycket hjälp för nybörjaren ger de inte i mitt tycke (åtminstone inte så mycket hjälp som de skulle ge om de utformats annorlunda).
Det kan man ju tycka men det är väl mer av en bagatell. Man ser ju hur markeringen rör sig och bör kunna dra en slutsats av det. Om man ändrar bländaren och man ser att nålen för slutaren rör sig åt ett håll så borde man ju fatta vad som händer. För att förtydliga med ett exempel: Om du ökar bländaren så att nålen rör sig åt vänster, alltså åt personen med suddig bakgrund, så rör sig nålen för slutartid åt höger mot snabbare slutartider (killen som springer). Känns som att det inte borde vara alltför svårt att fatta vad som händer kan man tycka. Fast jag kanske har fel.
Postad 10 januari 2010 - 13:16
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
En dag? Du överskattar grovt medelsvensson. Sen tycker jag personligen inte att greppet är uselt. Tyckte inte greppet på tex. K-x var så hemskt mycket bättre. TIlläggas skall dock att jag inte tyckte någon av dem var direkt dåligt. Visst det är ju inte i närheten av mitt A700 grepp men det finns värre där ute. Ta Oly E-420 tex, hemsk liten kamera..
Nyckeln till ett grepp som känns förtroendeingivande är imo det som långfingret har, både i vertikalled och att "gripa" runt. Startserien saknar tyvärr detta helt - de har verkligen skalat av just denna del! En dag... ja, har man intresset att lära är det väl tilltagen tid tycker jag.
Postad 10 januari 2010 - 13:19
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Om du ökar bländaren så att nålen rör sig åt vänster, alltså åt personen med suddig bakgrund, så rör sig nålen för slutartid åt höger mot snabbare slutartider (killen som springer). Känns som att det inte borde vara alltför svårt att fatta vad som händer kan man tycka. Fast jag kanske har fel. 
Du överskattar grovt medelsvensson. 
Right back at ya!
Postad 10 januari 2010 - 13:33
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Jag sa inte att de lär sig bländare/slutartid/ISO på en dag men att Sonys smarta användargränssnitt hjälper till en hel del.
Postad 10 januari 2010 - 13:35
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1 345 inlägg
Om du ökar bländaren så att nålen rör sig åt vänster, alltså åt personen med suddig bakgrund, så rör sig nålen för slutartid åt höger mot snabbare slutartider (killen som springer). Känns som att det inte borde vara alltför svårt att fatta vad som händer kan man tycka. Fast jag kanske har fel. 
För A400/500 serien är det en nål och skalorna som rör sig åt olika håll, vilket gör det hela mer förvirrat i mitt tycke. Det ger helt enkelt mindre hjälp för nybörjaren att förstå logiken i förhållandet mellan bländare och slutartid. Om skalorna för bländare och slutartid skulle vara kopplade så skulle man direkt få en överblick över vilka kombinationer bländare och slutartid skulle ge över hela skalan, men nu ser man bara vad den valda kombinationen ger.
Redigerat av Unregistered05a7d42c, 10 januari 2010 - 16:09.
Postad 10 januari 2010 - 13:46
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Okej, då kan jag förstå det mer.
Postad 10 januari 2010 - 15:46
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Det jag kan tycka just nu är knepigt är att tråden har sedan nu länge inte handlat alls om dom kameror som tråden är till för..
Sedan tycks topicen blivit en almän snacktråd ..
Moddare.. Snälla..
Kan inte ni rensa denna topic en del så den återgår till handla om kamerorna den skall handla om.. Och om ni vänligen gör detta så givetvis bör ni ta bort allt jag också skrivit som är utanför ämnet topicen handlar om... jag är ju inte oskyldig på nått sätt jag heller till snackandet i tråden...
men med denna mängden ot samt annat så är allt om A450 A500A550 dolt snudd nu bakom så mycket Bot och annat BS från oss alla här så en läsare lessnar nog ens läsa tråden...
Redigerat av mayro, 10 januari 2010 - 15:47.
Postad 10 januari 2010 - 16:17
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Det är lätt att ta ut svängarna allt för långt ibland  Vi behöver kanske inte rensa hela diskussionen (som ändå hade A450 som startpunkt) men det finns all anledning att gå tillbaka till huvudämnet igen!
Postad 11 januari 2010 - 22:27
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Jag provade att skjuta en bild med WB på Blixt idag inomhus i ganska god belysning - men resultatet blev kasst för även om jag bara hade halvannan meter till porträttobjektet så såg det ut som att ljuset från blixten inte räckte till... sedan ställde jag om till "glödljus" och sköt återigen med blixt och då blev det en blåton jag aldrig tidigare skådat... var gjorde jag för fel?
Körde jag slutligen med AWB och blixt blev det som vanligt... rätt bra men inte fantastiskt...
...då citerar jag mig själv och ställer alltså frågan en gång till så hoppas jag på lite mer feedback om hur man kommer till rätta med detta angående A550...
Postad 11 januari 2010 - 22:57
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Fota i RAW så fixar du till vitbalansen i datorn sen.
AWB är inte Sonys starka sida och det är något man får lösa genom att antinga ställa in det manuellt själv eller ändra det i efterbehandlingen. För mig brukar AWB funka bäst av någon anledning till blixtbelysning.
Postad 11 januari 2010 - 23:00
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
...då citerar jag mig själv och ställer alltså frågan en gång till så hoppas jag på lite mer feedback om hur man kommer till rätta med detta angående A550... 
Har du en bild man kan se så blir det kanske lättare se vad som ställde till det.. Att det handlar om blandljus är nog klart som nån skrev.... Men vilka typer utav blandljus var det? Samt varifrån? Med mer förklaring samt exempelbild så som sagt är det liiite lättare..
Postad 12 januari 2010 - 16:14
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Jahaja.. Så har en kille som man inte direkt kan kalla okunnig eller oerfaren om foto utryckt sig minst sagt rätt öppet om A550... Gary Friedman skriver följande på Dyxum.... Want to hear something equally unlikely? I don't pick up my A700 anymore. Between shooting family pictures for Thanksgiving and New Year's, well, there's no reason to go back to it. Yes, the A700's user interface is more useful, but I find that with Face Detection enabled, the A550 hardly ever needs to have the exposure tweaked. Plus the image quality is much better - even at ISO 200 IMHO.
Who'd have thought??
-Gary http://www.dyxum.com...6457_page2.html
Postad 12 januari 2010 - 17:49
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Kul att den får bra kritik!
Måste dock även påpeka att Octupi har en viktig poäng:
"They can add all the "detect" modes they want, as long as they keep the option of OFF available. Every now and then I like to make my own decisions instead of the computer."
EDIT: Har nu läst igenom artikeln. Verkar ju vara ultimat för alla föräldrar där ute. Verkar ju slå A2/3/350 på fingrarna rejält. Önskar jag hade den ISO hanteringen i min A700..
Redigerat av Explorer45, 12 januari 2010 - 18:00.
Postad 13 januari 2010 - 21:49
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Postad 13 januari 2010 - 22:26
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
Om vi säger som så, hade man kunnat byta ut sensorn i kameran mot en A550 sensor så hade jag inte tackat nej direkt.
Detta sätter ju självklart väldiga förhoppningar på efterföljaren till A700. Ska bli spännande att se hur framtiden ser ut för Sony.
Postad 13 januari 2010 - 23:23
omid85
-
omid85
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Någon har säkert frågat detta, men tråden är så rörig så jag hittar inte det jag söker efter.
Är 450 bättre än 550? Vad är skillnaderna mellan de?
Postad 14 januari 2010 - 00:00
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Någon har säkert frågat detta, men tråden är så rörig så jag hittar inte det jag söker efter.
Är 450 bättre än 550? Vad är skillnaderna mellan de?
Det är väl ingen som vet hur A450 är. Den finns väl inte ute ännu..Eller ? jag har inte kollat.... Men gissningsvis är det "samma" kamera då dom har tydligen samma sensor fast utan live view med snabba funktionen samt utan den vinklingsbara skärmen... Så har jag förstått saken... Så högst troligt är det mycket liknande kameror på dom flesta sätt.. Men A450 är lite en A550 light kan man väl säga... Ja så har jag fattat det i alla fall..
Postad 14 januari 2010 - 09:10
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4 558 inlägg
A450 är alltså en nerstrippad A550. Samma sensor och prestanda.
Postad 14 januari 2010 - 13:14
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
A450 är alltså en nerstrippad A550. Samma sensor och prestanda.
Det är väl så det ser ut av vad jag läst.. Dock har tydligen A450 den saktmodiga live view såsom Canon och Nikon har.. Det den inte har är den snabba live viewen som går att använda för praktiskt fotande...A550 har ju båda typerna som sagt.. Sedan är skärmen densamma som i A300 tror jag.... DVS inte den lite större bättre som A550 A700 A850 A900 har.. Men den gör nog sitt jobb trotts detta.. Liknande typ av skärm som A450 har används ju av andra tillverkare och verkar ju där fungera utan klagomål uppkommit som jag sett .... Och min A300 funkande utan nått problem..Även om den något större och bättre givetvis är "bättre".. Jag gissar A450 kan bli en riktigt trevlig instegskamera... En snubbe skrev för övrigt det är Dxo som varit konsulter ihop med Sony att skapa dessa nya kamerors bildhantering .. Men som jag skriver.. Detta skrevs av en kille som har rätt bra koll på saker o ting .. Samt på Fotosidan... Så det är inget jag annars läst om nånstans mer än just där och i det inlägget.....
Redigerat av mayro, 14 januari 2010 - 13:18.
Postad 14 januari 2010 - 15:07
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Efter en hel del surfande och läsande om a5x0 på olika ställen har jag fått uppfattningen att det DxO har hjälpt till med är rutiner för jpeg-konverterandet, alltså att utifrån rådatat skapa så bra jpeg-versioner som möjligt med lågt brus. Detta har tidigare ansetts som något av en akilleshäl hos Sony men nu är det hux flux en av styrkorna.
Jag kan dock inte peka ut några källor för detta, kommer inte ihåg var jag läst det och har inte tid att leta nu.
Har f ö varit borta från Internet ett tag och blev smått förvånad när jag upptäckte att den här tråden numera även handlar om a450. Såg det först i rubrikraden och hittade sedan lite länkar till mer information om denna kommande kamera. Ska väl ta och uppdatera första inlägget på första sidan med lite a450-info när jag får tid.
Undrar förderexten om Sony ska ha detta som en generell princip, att serier med jämna nummer är bantade versioner av serien med udda nummer precis ovan. a230 är ju i princip en bantad a330, bort med live view och tiltbar skärm. a450 är som sagt en bantad a550 där live view med snabb autofokus har försvunnit och skärmen blivit enklare och fast monterad. a850 är ju som bekant en bantad a900 med enklare sökare och långsammare seriebildstagning. Så när efterföljaren till a700 har lanserats så skulle jag inte bli förvånad om det kommer en a6x0 som är en bantad a7x0, med enklare skärm/sökare/live view/utan video/lite långsammare.
Edit: Har kopierat detta inlägg till tråden där det spekuleras om Sony-kameror. Så om någon vill göra en replik gällande det tredje stycket här ovan, gör det i den tråden så vi håller oss on-topic här.
Redigerat av Dennis_hembio, 14 januari 2010 - 15:12.
Postad 14 januari 2010 - 15:28
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Efter en hel del surfande och läsande om a5x0 på olika ställen har jag fått uppfattningen att det DxO har hjälpt till med är rutiner för jpeg-konverterandet, alltså att utifrån rådatat skapa så bra jpeg-versioner som möjligt med lågt brus.
Ska detta betyda från Raw till Jpeg i Sonyprogrammet som följer med då ? Eller i kameran? Eller båda delarna? Har du nån koll på det i minnesbanken ?
Postad 14 januari 2010 - 15:52
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4 148 inlägg
Troligen i kameran (kanske även i medföljande program, de borde ju följas åt) då den tidigare beryktade högiso-jpegen från kameran nu ser klart bättre ut
Postad 14 januari 2010 - 16:43
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Ska detta betyda från Raw till Jpeg i Sonyprogrammet som följer med då ?
Eller i kameran? Eller båda delarna?
Har du nån koll på det i minnesbanken ? 
Tror att samarbetet bara gällde programvaran i kameran. Har något minne att jag läste om det i samband med att det blev känt att DxO's RAW-konverterarprogramvara skeppades med a850 i somliga länder. Fast nog skulle det vara trevligt om Sonys RAW-konverterare som man installerar på datorn också uppdateras. Någon som vet om det är samma version som skeppas med a5x0 som den som skeppats med tidigare kameror? Mayro eller någon annan stolt a5x0-ägare kan väl ange versionsnumret här så kan vi andra jämföra (och kolla om det finns någon uppdatering att tanka hem).
Postad 14 januari 2010 - 18:51
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Tror att samarbetet bara gällde programvaran i kameran. Har något minne att jag läste om det i samband med att det blev känt att DxO's RAW-konverterarprogramvara skeppades med a850 i somliga länder.
Fast nog skulle det vara trevligt om Sonys RAW-konverterare som man installerar på datorn också uppdateras. Någon som vet om det är samma version som skeppas med a5x0 som den som skeppats med tidigare kameror? Mayro eller någon annan stolt a5x0-ägare kan väl ange versionsnumret här så kan vi andra jämföra (och kolla om det finns någon uppdatering att tanka hem).
Det är ny programvara till A550. Så gamla Sonyprogrammet fungerade inte med A550...Och jag har läst att en del anser det nya Sonyprogrammet skapar fina raw till jpeg´s.... Jag har inte utvärderat detta alls då Jpeg fungerar bra..
Redigerat av mayro, 14 januari 2010 - 18:59.
Postad 15 januari 2010 - 19:08
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Postad 16 januari 2010 - 21:55
Valium
-
Valium
-
Användare
-
-
144 inlägg
Beställde en 550 +18-55kit i onsdags  och fick ett sms att ett paket fanns att hämta på macken igår, givetvis jobbade jag så vad gör man?
Jo man kör två mil på lunchen med ett leende på läpparna. Glad ihågen kommer man in på macken och säger
-Jag ska hämta ett paket nummret är...
tjejen i kassan: -du ska betala här ju..
-Ja säger jag och slänger fram guldkortet (man får ju en extra drulleförsäkring på guldet  )
-Tyvärr säger tjejen i kassan våran kortterminal är sönder...
GAAAHhruug!!!
Tillbaka till jobbet utan kamera.
Men nu sitter jag med den i knät och tragglar igenom instruktionsboken, vilket känns konstigt med tanke på att det är den enda instruktionsbok jag läst.
Jag har knappt provat den ännu men jag måste säga att greppet passar mina prinskovsfingrar klockrent!
Nu ska man bara lära sig allt med slutartider och tjofräsan hit och dit, vilket kommer att ta sin lilla tid med tanke på vilken nybörjare jag är.
//Magnus "Valium"
Postad 16 januari 2010 - 22:25
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3 556 inlägg
Välkommen in i "Alpha gänget"..
Och "trail and error" är en bra läromästare... Speciellt ihop med att man läser maual samt frågar här på forumet om saker man kör fast på..
Försök att spara bilder du inte riktigt hajar vad som hänt med om det är något du undrar om.... Så du kan visa bild så folk kan se bilden och ge tips och råd.....
Postad 16 januari 2010 - 22:51
Valium
-
Valium
-
Användare
-
-
144 inlägg
Tackar!
Alla bilder sparas och nu på några timmar har barnen fått ett objektiv uppkört i fejjan så en 150 bilder har det nog blivit.
Postad 16 januari 2010 - 23:55
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Härligt! Hoppas du får mycket nöje!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|