Vill dock ha mer av allt, hoppas det kommer
Monitor Audio rx 6 och rx 8
Monitor Audio Bronze BRFX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX6
(Golvhögtalare)
|
9
|
(45)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX8
(Golvhögtalare)
|
6
|
(51)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX-FX
(Surroundhögtalare)
|
5
|
(20)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RX Centre
(Centerhögtalare)
|
4
|
(38)
|
Inga priser |
Postad 24 October 2010 - 17:27
Vill dock ha mer av allt, hoppas det kommer
Postad 24 October 2010 - 17:44
På sikt så kommer nog även subben bytas ut, men till en början hade jag ändå tänkt hålla kvar vid den. Jag tycker idag att den är ok, iofs med mycket sämre kringrustning än jag tänkt köpa. Så den ska få en chans, men om den sänker hela upplevelsen av filmtittandet så åker den ut.
Men om vi bortser från sub för ett tag, och ser på resten med Oknyon och dess lämplighet till rx 6 och rx 8?
Postad 24 October 2010 - 18:04
Kan jag äntligen börja förstå alla er som älskar dem?
Dom låter helt annorlunda nu, det borde nästan vara förbjudet att få köpa ett par oinspelade högtalare.
Jag har spelat dom i ca 30timmar och om man jämför hur det lät när jag först kopplade i dom och nu så skulle jag förmodligen på ett blind test inte gissa att det ens är samma utrustning som spelar.
Basen är ju helt sjukt bra nu, dom låter betydligt mer detaljerat och skarpt. Vet inte vad detta kallas i ljud termer men om man jämför SD med 3D så är dessa högtalare mycket mer 3D än vad jag någonsin hört högtalare förr. Alltså känslan att ljudet bara finns där.
Postad 24 October 2010 - 18:12
Ursäkta språket men vad fan händer med högtalarna.
Kan jag äntligen börja förstå alla er som älskar dem?
Dom låter helt annorlunda nu, det borde nästan vara förbjudet att få köpa ett par oinspelade högtalare.
Jag har spelat dom i ca 30timmar och om man jämför hur det lät när jag först kopplade i dom och nu så skulle jag förmodligen på ett blind test inte gissa att det ens är samma utrustning som spelar.
Basen är ju helt sjukt bra nu, dom låter betydligt mer detaljerat och skarpt. Vet inte vad detta kallas i ljud termer men om man jämför SD med 3D så är dessa högtalare mycket mer 3D än vad jag någonsin hört högtalare förr. Alltså känslan att ljudet bara finns där.
hate to say i told ypu so!
Precis så är det. Man kan blunda och föreställa sig hur bandet som spelar står i förhållande till varandra osv.
Jag tror t o m att det kommer att bli så att högtalarna kommer att låta sämre för att sedan blomma ut igen ännu mer. så var det hos mig i alla fall
Postad 24 October 2010 - 18:16
hate to say i told ypu so!
![]()
Precis så är det. Man kan blunda och föreställa sig hur bandet som spelar står i förhållande till varandra osv.
Jag tror t o m att det kommer att bli så att högtalarna kommer att låta sämre för att sedan blomma ut igen ännu mer. så var det hos mig i alla fall
Helt galet. Och visst hade du rätt, men när jag läste ditt/dina inlägg såg jag det mer som att inspelningen skulle göra ljudet marginellt bättre och lite si och så.
Sådan här skillnad trodde jag aldrig var möjlig. Ända gången jag varit med om liknande förändringar efter inspelning var med min Audio Pro Ace bass 3 som inte kunde spela högt alls i början men nu kan den skapa jordbävningar. Men det var inte lika mycket att ljudet i sig ändrades.
Postad 24 October 2010 - 18:23
Då verkar det som om du börjar bli nöjd med dina rx 6? eller ska du sälja dem och koppla yn Dynavoice högtalarna igen
Postad 24 October 2010 - 21:16
Efter att ha provlyssnat både 6or och 8or blev det till slut ingen av högtalarna.
Istället uppgraderad jag mina B&W till DM 683, vilket enligt mig var ett uppköp gentemot MA.
Fördelar med MA är trots allt att dom låter mkt klart. Däremot är dynamiken så gott som bortblåst. Det känns verkligen att det är ett litet högtalarkabinett. Ljudet försvinner och låter mkt platt. Inte alls som motsvarande modell hos B&W.
Jag var faktiskt mkt mer imponerad av föregångaren till RX8 dvs RS8. Där hade man dynamik och det lät som en stor högtalare. RX högtalarna låter som små små satelithögtalare jämförelsevis. Dock mkt klara och välljudande "sateliter".
G
Postad 24 October 2010 - 21:31
I vintras var jag på väg att köpa RX6 eller RX8 då jag ville byta ut mina B&W högtalare.
Efter att ha provlyssnat både 6or och 8or blev det till slut ingen av högtalarna.
Istället uppgraderad jag mina B&W till DM 683, vilket enligt mig var ett uppköp gentemot MA.
Fördelar med MA är trots allt att dom låter mkt klart. Däremot är dynamiken så gott som bortblåst. Det känns verkligen att det är ett litet högtalarkabinett. Ljudet försvinner och låter mkt platt. Inte alls som motsvarande modell hos B&W.
Jag var faktiskt mkt mer imponerad av föregångaren till RX8 dvs RS8. Där hade man dynamik och det lät som en stor högtalare. RX högtalarna låter som små små satelithögtalare jämförelsevis. Dock mkt klara och välljudande "sateliter".
G
Låter faktiskt som ett typiskt fall av en icke inspelad högtalare. Det finns massvis med recensioner på nätet som bekräftar att rx serien är bättre på allt än föregångaren.
Postad 24 October 2010 - 21:34
Haha, du är välkommen hem till mig så ska du få höra att det finns dynamik så det räcker och blir överFördelar med MA är trots allt att dom låter mkt klart. Däremot är dynamiken så gott som bortblåst. Det känns verkligen att det är ett litet högtalarkabinett. Ljudet försvinner och låter mkt platt. Inte alls som motsvarande modell hos B&W.
Edit: Valde själv bort DM 683:orna för dem lät instängda, smaken är otvivelaktigt delad
Redigerat av Bigrauk, 24 October 2010 - 21:37.
Postad 24 October 2010 - 22:19
G
Att jämföra med små satellithögtalare är ju bara löjligt. Tycker du själv det låter rimligt att RS8 skulle vara så extremt mycket bättre än RX8? Själv tycker jag RX8 är den klart mest förbättrade produkten i hela silver-serien. Mycket tack vare de extra centimeterna kabinettet har fått på djupet.
Postad 25 October 2010 - 19:17
Postad 26 October 2010 - 00:47
Låter faktiskt som ett typiskt fall av en icke inspelad högtalare. Det finns massvis med recensioner på nätet som bekräftar att rx serien är bättre på allt än föregångaren.
Visst recensioner i all ära, men vad hjälper det när örat inte hänger med på noterna
Det är kanske samma recensenter som höjer XTZ till skyarna, medan flertalet inne på det här forumet mer eller mindre dissar högtalarna och påvisar att vissa tidningar skriver bra recensioner pga annonsutrymme. Vad vet jag...
Hur som helst, jag förmodar att dom flesta är nöjda med sitt köp och det är gott nog.
Själv väljer jag inte den här högtalaren pga att den låter platt vid normal volym. Höjer man däremot volymen växer dock högtalren flera cm.
Jag har lyssnat på RX8 i två olika butiker tillsammans med liknande elektronik som jag har i hemmet. Jag frågade dessutom om högtalarna var inspelade och fick till svar att dom var inspelade???
RX8 är säkerligen en bra högtalare, men defintivt inget som kommer innanför mina väggar då den enligt mig saknar dynamik.
G
Postad 26 October 2010 - 01:40
G
Så blir det när man inte har inträdesprov till ett forum
Förstår att du skämtar, allt annat är okunnighet eller gravt nersatt hörsel
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 01:41.
Postad 26 October 2010 - 15:36
1. Hur hårt har ni dragit åt skruvarna bakom högtalaren? Fullt eller är det utrymme att vrida mer.
2. Har ni spikes?
3. Om inte spikes har ni kompenserat höjden med att höja dom där runda sakerna.
4. Har ni vridit dom mot lysningsposition eller står dom rakt.
Postad 26 October 2010 - 16:18
Ett par frågor till er med RX6 och 8.
1. Hur hårt har ni dragit åt skruvarna bakom högtalaren? Fullt eller är det utrymme att vrida mer.
2. Har ni spikes?
3. Om inte spikes har ni kompenserat höjden med att höja dom där runda sakerna.
4. Har ni vridit dom mot lysningsposition eller står dom rakt.
1. Jag mailade och frågade Monitor Audio när jag köpte mina. De sa att jag skulle dra åt skruvarna tills jag känner att det börjar "ta" (hittade inget bättre ord på svenska) och sen max ett kvarts varv extra. Om de är lösa känns det som att det snurrar helt tomt till att börja med.
2. Jag kör med spikes, och sedan ett par spikesunderlägg i metall/gummifrån Atacama under dessa.
3. Mina är ändå lite lätt för låga till min lyssningsposition så jag har kompenserat det genom att bara höja de främre spikesen. Det lyfte upp ljudbilden lite.
4. Invinklade. Men inte så mycket att de är riktade rakt mot öronen. Pröva dig fram vad som låter bäst i ditt rum!
Postad 26 October 2010 - 16:51
Så blir det när man inte har inträdesprov till ett forum
Förstår att du skämtar, allt annat är okunnighet eller gravt nersatt hörsel
Jag vet kanske inte om det är läge att börja diskutera inträdesprov mm när man varit medlem här på forumet i endast några månader
Förstår att du skämtar...
G
Postad 26 October 2010 - 17:54
1. Jag mailade och frågade Monitor Audio när jag köpte mina. De sa att jag skulle dra åt skruvarna tills jag känner att det börjar "ta" (hittade inget bättre ord på svenska) och sen max ett kvarts varv extra. Om de är lösa känns det som att det snurrar helt tomt till att börja med.
2. Jag kör med spikes, och sedan ett par spikesunderlägg i metall/gummifrån Atacama under dessa.
3. Mina är ändå lite lätt för låga till min lyssningsposition så jag har kompenserat det genom att bara höja de främre spikesen. Det lyfte upp ljudbilden lite.
4. Invinklade. Men inte så mycket att de är riktade rakt mot öronen. Pröva dig fram vad som låter bäst i ditt rum!
För mig låter invinklat absolut bäst
Dock har jag inte haft tid eller ork att höja plinten mer än jag har nu. Har mycket plugg för stunden.
Kör utan spikes.
Postad 26 October 2010 - 18:38
Postad 26 October 2010 - 19:14
Kan bara rekommendera att man lägger lite tid på högtalarnas placering, avståndsmässigt korrekt, att de kommer ut en bit från väggen samt att man laborerar med invinklingen. Är absolut gratis och man kan ha mkt att hämta ljudmässigt om man har haft dom fel innan.
Absolut!
I mitt rum blir det dock inte stor skillnad. Att ha högtalaren intill väggen nästan helt eller 25-30cm från.
Lite mindre bullrig bas om vid 25cm från väggen men det är marginellt.
Postad 26 October 2010 - 19:30
Absolut!
I mitt rum blir det dock inte stor skillnad. Att ha högtalaren intill väggen nästan helt eller 25-30cm från.
Lite mindre bullrig bas om vid 25cm från väggen men det är marginellt.
Basen är en sak, men mellanregistret träder fram mer och renare och bättre när de kommer ut en bit från väggen.
Postad 26 October 2010 - 19:34
Redigerat av juan, 26 October 2010 - 19:42.
Postad 26 October 2010 - 19:38
För mig låter invinklat absolut bäst
Dock har jag inte haft tid eller ork att höja plinten mer än jag har nu. Har mycket plugg för stunden.
Kör utan spikes.
Precis som Donatello sa, ta dig tid att laborera med invinklingen och avståndet till bakväggan. Små förändringar kan ge stor skillnad! Invinklat låter nästan alltid bättre än rakt fram, det känns mer som en regel än ett undantag, men små variationer av vinklarna där gör en hel del för finjusteringen av ljudet.
Postad 26 October 2010 - 19:41
Var det bästa jag kunde komma på för att bemöta ditt skämtJag vet kanske inte om det är läge att börja diskutera inträdesprov mm när man varit medlem här på forumet i endast några månader
Förstår att du skämtar...
G
För om det inte hade varit ett skämt, så hade det varit befogat. Kunskap kommer ju inte genom
"lång och trogen" tjänst på ett forum
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 20:09.
Postad 26 October 2010 - 19:51
De är på 4ohm och kräver rätt förstärkare/slutsteg ( det funkar inte med en liten Receiver )
Det är inte alla förstärkare som klarar av att jobba på 4ohm utan att ta skada och/eller låta illa
Rätt förstärkare ger ett helt annat ljud och de låter riktigt bra vill jag lova.
Skillnaden på RX6 och RX8 är ganska stor och detta till RX8's fördel.
När det gäller placering
1. Ha de så brett isär som möjligt ( dock inte bredare än avståndet mellan lyssningplats och högtalare)
2. Dra ut högtalarna minst 30 cm från vägg
3. Ställ dig bakom varje högtalare och sikta på den plats du sitter (vinkling)
4. Finjustera efter hand som du lyssnar av
Inspelningstiden är 30-50 timmar, men ni kommer att höra förbättringar även efter 50 timmar
Låt högtalarna stå och spela när ni går på jobb och då gärna diskodunk som låter basen jobba
Ni som kan lägga 10.000 kr till, skall vänta på nya Goldserien som skulle ha kommit nu i höst och som jag
hoppas på att kommer innan jul. För med den förbättring som det varit mellan RS och RX serien, kan man
förvänta sig något riktigt extra med Gold serien
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 19:58.
Postad 26 October 2010 - 20:09
Till er som redan har eller tänkt köpa RX8 så måste ni tänka på att ha en ordentlig förstärkare till att driva dessa.
De är på 4ohm och kräver rätt förstärkare/slutsteg ( det funkar inte med en liten Receiver )
Det är inte alla förstärkare som klarar av att jobba på 4ohm utan att ta skada och/eller låta illa
Rätt förstärkare ger ett helt annat ljud och de låter riktigt bra vill jag lova.
När det gäller placering
1. Ha de så brett isär som möjligt ( dock inte bredare än avståndet mellan lyssningplats och högtalare)
2. Dra ut högtalarna minst 30 cm från vägg
3. Ställ dig bakom varje högtalare och sikta på den plats du sitter (vinkling)
4. Finjustera efter hand som du lyssnar av
Inspelningstiden är 30-50 timmar, men ni kommer att höra förbättringar även efter 50 timmar
Låt högtalarna stå och spela när ni går på jobb och då gärna diskodunk som låter basen jobba
Ni som kan lägga 10.000 kr till, skall vänta på nya Goldserien som skulle ha kommit nu i höst och som jag
hoppas på att kommer innan jul. För med den förbättring som det varit mellan RS och RX serien, kan man
förvänta sig något riktigt extra med Gold serien
Lyssnade på RX8 i Söndags RX6 fanns dock ej utlagd. Mer bas var det ända som man la märke till utan att börja studera. Mer bas behöver jag inte och rekommenderar RX6 över RX8 om man inte har så väldans mycket pengar och/eller ingen/dålig subb.
Men visst vissa kanske tycker att skillnaden är stor dock verkar det sitta samma element så hur stor den än är så är det samma element.
EDIT: Man kan väl inte gå efter ohm för att se hur tungdriven en högtalare är?
Redigerat av PureBlue, 26 October 2010 - 20:12.
Postad 26 October 2010 - 20:11
Men gå du för RX6 om du är övertygad om att det är det bästa för dig
Vi som testat båda och många många fler typer av högtalare kan bara råda och dela med oss
av våra kunkaper och erfarenheter. Det är du själv som skall besluta dig för vilka du väljer
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 20:14.
Postad 26 October 2010 - 20:17
Bara för sakens skull vill jag säga att jag tycker precis tvärtom. Precis som i RS-serien är det den mindre modellen som låter trevligare i mina öron. Den är mer homogen. I RX-serien är de dock mer jämbördiga. I de gamla RS var det en betydligt större skillnad till RS6:orna fördel. Men samtidigt är alla påståenden som dessa rent subjektiva. Beror på tycke och smak.
Nya Gold-serien kan bli väldigt intressant!
Vi som testat båda och många många fler typer av högtalare kan bara råda och dela med oss
av våra kunkaper och erfarenheter. Det är du själv som skall besluta dig för vilka du väljer.
Absolut!
Redigerat av Unregistered7b85be38, 26 October 2010 - 20:18.
Postad 26 October 2010 - 20:19
Och vad menar du med "homogena" när det gäller ljud ?
För mig är RX8 mer öppen i mellanregister och har en bättre bredare och djupare bas
för att ge mina ord för hur jag uppfattar det jag hör
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 20:24.
Postad 26 October 2010 - 20:29
Snacka om okunskap. För att spela in ett par högtalare behöver man inte spela discodunk med mkt bas. Det räcker med att högtalern spelar låg volym på radio när man är ute.
Hör med tillverkaren av högtalarna istället så får du reda på svar, vilket är bättre än att fara med osanningar här på forumet. Jösses, snacka om erfarenhet och total okunskap...
Blir förvånad om snubben är över 30???
Men jag förstår att några månader här inne innebär grym erfarenhet "in real life"
G
Postad 26 October 2010 - 20:34
Vad gäller min erfarenhet, så har du noll koll på vem du pratar med
Men kör du ditt race så kör jag mitt. Jag har min erfarenhet och kunskap från många år i branschen
och flera generationer högtalare från olika tillverkare, om du sedan tror att dina 2.5 år på minhembio givit dig
mer kunskap än vad jag har, så är det helt okey för mig.
Jag kan gärna sätta mig ner och läsa lite av dina kunskaper
Var-så-god och skriv !!!
Berätta allt du vet om monitor audio osv
Trevlig killeJösses, snacka om erfarenhet och total okunskap...
Men jag förstår att några månader här inne innebär grym erfarenhet "in real life"
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 20:40.
Postad 26 October 2010 - 20:52
Lyssnade på RX8 i Söndags RX6 fanns dock ej utlagd. Mer bas var det ända som man la märke till utan att börja studera. Mer bas behöver jag inte och rekommenderar RX6 över RX8 om man inte har så väldans mycket pengar och/eller ingen/dålig subb.
Men visst vissa kanske tycker att skillnaden är stor dock verkar det sitta samma element så hur stor den än är så är det samma element.
EDIT: Man kan väl inte gå efter ohm för att se hur tungdriven en högtalare är?
Har själv både RX6 och RX8 hemma och har alltså A/B-spelat dessa. Kan inte mer än hålla med dig i din analys. Beroende på vilken musik man spelar skiljer sig dessa högtalare dock lite. När jag spelade akustisk och lugn musik så var det i princip ingen skillnad på ljudet mellan dessa. Visst, lite mer kropp fick ju ljudet med RX8, framför allt mansröster drog nytta av detta. Spelade jag något elektronisk eller rockigt så märktes det lite mer skillnad, fortfarande mer kropp i ljudet men också en kraftigare bas som blev mer påtaglig. Däremot tycker jag inte att det var några större skillnader uppåt i ljudet, mellanregistret i RX8 borde rimligen vara bättre då det är ett rent mellanregisterelement, men det var inget stor skillnad.
Dock är båda mycket bra högtalare tycker jag och jag kan förstå varför vissa föredrar den ena över den andra.
Snacka om okunskap. För att spela in ett par högtalare behöver man inte spela discodunk med mkt bas. Det räcker med att högtalern spelar låg volym på radio när man är ute.
Hör med tillverkaren av högtalarna istället så får du reda på svar, vilket är bättre än att fara med osanningar här på forumet. Jösses, snacka om erfarenhet och total okunskap...
Men jag förstår att några månader här inne innebär grym erfarenhet "in real life"![]()
G
Öö..varför denna attityd? Är det någon form av skämt eller?
Du får gärna förklara hur tillverkaren resonerar...inspelning av högtalare är alltså oberoende av mekanisk rörelse?
MVH Flingan
Postad 26 October 2010 - 21:05
Vilken elktronik använder ni ?
Vad sedan gäller inspelning av högtalare, så skall jag för att inte använda mig av egna utläggningar
( med risk för att någon kommmer med fler nedsättande inlägg )
lägga in en text som " Isidor " skrev här på Minhembio för många år sedan. Tror inte att det går att
finna igen, men jag har det sparat i min dator
Isidor Skrev
"Eftersom särskilt högtalarelementens fjädring och kantupphängning har s.k. viskoelastiska egenskaper så ändras materialparametrarna något efter en viss period av mekanisk belastning. Även vissa andra delar av elementen kan också uppvisa viss viskoelasticitet. Egentligen finns det ingenting som säger att inspelning alltid skulle vara till det bättre, annat än att tillverkaren tagit hänsyn till detta vid dimensioneringen av elementen. Personligen tror jag att det finns en viss sanning i att inspelning kan få saker och ting att "sätta sig", men jag tror också att lyssnaren behöver en viss tid att vänja sig vid det nya ljudet. Inspelning av både högtalare och lyssnare m.a.o.
Generellt kan man säga att ju högre belastning (ljudnivå), desto kortare inspelningstid. Brussignaler är att föredra eftersom man på detta sätt "gymnastiserar" elementen i hela frekvensområdet. Se dock till att inte överbelasta högtalarna. Använd därför alltid s.k. pink noise. Om man vill slippa höra låga till mellanhöga frekvenser under inspelningsperioden kan man koppla ena högtalaren i elektriskt omvänd polaritet ("motfas") och placera elementen i de bägge högtalarna så nära varandra som möjligt. Högfrekvensen kan man ta hand om med ett tjockt täcke över högtalarna."
Sedan så har det funnits olika "mediciner" för inspelning
En var att sätta högtalarna mot varandra och fasvända den ena. Spela på vanlig lyssningnivå
och lägga en filt över pjäserna
En annan vara att spela inbränningsspåret från The calibrator
Sätten är många och inget är fel. Man gör det man tror på
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 21:15.
Postad 26 October 2010 - 21:08
Har själv både RX6 och RX8 hemma och har alltså A/B-spelat dessa. Kan inte mer än hålla med dig i din analys. Beroende på vilken musik man spelar skiljer sig dessa högtalare dock lite. När jag spelade akustisk och lugn musik så var det i princip ingen skillnad på ljudet mellan dessa. Visst, lite mer kropp fick ju ljudet med RX8, framför allt mansröster drog nytta av detta. Spelade jag något elektronisk eller rockigt så märktes det lite mer skillnad, fortfarande mer kropp i ljudet men också en kraftigare bas som blev mer påtaglig. Däremot tycker jag inte att det var några större skillnader uppåt i ljudet, mellanregistret i RX8 borde rimligen vara bättre då det är ett rent mellanregisterelement, men det var inget stor skillnad.
Dock är båda mycket bra högtalare tycker jag och jag kan förstå varför vissa föredrar den ena över den andra.
Öö..varför denna attityd? Är det någon form av skämt eller?
Du får gärna förklara hur tillverkaren resonerar...inspelning av högtalare är alltså oberoende av mekanisk rörelse?
MVH Flingan
Beträffande min attityd var det som ett svar på vad jag fick som svar i tidigare inlägg. Hur som helst, jag lägger gärna ner stridsyxan
Svaret jag beskriver ovan kommer direkt ifrån tillverkaren i vintras när jag hörde mig för beträffande inspelsningstiden. Jag kommer inte ihåg argumenten från den svenska återförsäljaren varför. Men jag tycker ändå det är viktigt att ta reda på fakta innan man far med osanningar. Vem som helst är givetvis välkommen att höra sig för till den svenska återförsäljaren av Monitor Audio för att få reda på varför man inte behöver discodunk. Av det lilla jag kommer ihåg av samtalet var att högtalarmembranet inte behöver röra sig speciellt mkt för att de ska bli inspelade. Det krävs endast en liten ynka rörelse på spole och membran. Jag bryr mig egentligen inte om vad som händer inuti högtalren, det jag vurmar för är ljudet som högtalaren presterar.
Jag är ekonom/ jurist, ingen tekniker
Men som sagt, hör gärna av er till tillverkaren så kan dom säkerligen ge er ett mer uttömmande svar.
Ta tex killarna vid hembiobutiken. Dom låter högtalarna stå på ytterst lite för att bli inspelade.
G
Postad 26 October 2010 - 21:12
Och sedan när, blev hembiobutiken vägledande vad gäller kunskap och erfarenhet ?Men som sagt, hör gärna av er till tillverkaren så kan dom säkerligen ge er ett mer uttömmande svar.
Ta tex killarna vid hembiobutiken. Dom låter högtalarna stå på ytterst lite för att bli inspelade.
De var knappt födda när jag började min resa genom "HiFi Världen"
Jo, jag har pratat med dom också och de besitter lite kunskap om projektorer och dukar
men vad gäller högtalare och elektronik så har de mycket kvar att lära.
Det både såg och hörde de som besökte deras rum på Arken mässan
Läs föresten inlägget innan ditt
---------------------------------------------------------------------------------------
Flingan och Pureblue
Vilken elektronik använder ni ?
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 21:39.
Postad 26 October 2010 - 21:41
Flingan och Pureblue
Vilken elktronik använder ni ?
Jag har kört med både min NAD C372 och min Rotel RA-1520 till de båda högtalarna, alltså rena stereoförstärkare.
Funkar fint det!
Flingan
Postad 26 October 2010 - 21:55
De borde inte ha några problem med 4ohm och RX8Jag har kört med både min NAD C372 och min Rotel RA-1520 till de båda högtalarna, alltså rena stereoförstärkare.
Funkar fint det!
Flingan
Då har jag inte mycket att tillägga vad gäller din uppfattning om RX8 och RX6
Det handlar helt enkelt om smak och tycke samt vilken musik man spelar
Redigerat av vinylen, 26 October 2010 - 21:55.
Postad 26 October 2010 - 22:20
Själv har jag kört mina RX8 hemma med HK970, Onkyo 803 och Nad 375. (Har i butik lyssnat förutom med HK och Primare, även med ett par Naim varav det sistnämnda enligt min mening är RX optimala matchning.)
Håller med Vinylen om skillnaderna och beskrivningarna. Dock tycker jag att Vinylen har en lite "kantig attityd". Bättre om vi alla har en trevlig ton och kan samtala med varandra om vår hobby utan att gå på med storsläggan.
Om GEAS tycker att 683 låter bättre så gör han säkert det. Jag tycker man kan acceptera att folk har olika åsikter även om det naturligtvis är att sticka ut hakan och hävda något negativt här i RX-tråden bland oss "anhängare".
Personligen har jag ägt både 683 och RX8 samtidigt och kunnat gjort ingående jämförelser. Förstår de som gillar B&W 683. Själv valde jag RX8 som jag anser har bättre "kvalitéer" och är en bättre högtalare.
Redigerat av Unregistered0c078b54, 26 October 2010 - 22:22.
Postad 26 October 2010 - 22:25
De borde inte ha några problem med 4ohm och RX8
Då har jag inte mycket att tillägga vad gäller din uppfattning om RX8 och RX6
Det handlar helt enkelt om smak och tycke samt vilken musik man spelar
Ja förstärkarna klarar nog driva båda dessa på ett tillfredställande sätt.
Dock bör jag ju tillägga att rummet jag spelade dessa burkar i är ganska litet, och skillnaden hade kanske varit större tilll RX8:ornas fördel om rummet varit större också. Jag håller med om att RX8 är en bättre högtalare, dock är steget ner till RX6 inte så stort, åtminstone inte i mitt rum.
God natt
Postad 26 October 2010 - 22:49
Har jämfört RX6 och RX8 sida vid sida både med Primare upp till 60.000:- och HK990 och mitt val föll på RX8. Svårt att nöja sig med ett par RX6 efter det enligt mitt tycke.
Själv har jag kört mina RX8 hemma med HK970, Onkyo 803 och Nad 375. (Har i butik lyssnat förutom med HK och Primare, även med ett par Naim varav det sistnämnda enligt min mening är RX optimala matchning.)
Håller med Vinylen om skillnaderna och beskrivningarna. Dock tycker jag att Vinylen har en lite "kantig attityd". Bättre om vi alla har en trevlig ton och kan samtala med varandra om vår hobby utan att gå på med storsläggan.
Om GEAS tycker att 683 låter bättre så gör han säkert det. Jag tycker man kan acceptera att folk har olika åsikter även om det naturligtvis är att sticka ut hakan och hävda något negativt här i RX-tråden bland oss "anhängare".
Personligen har jag ägt både 683 och RX8 samtidigt och kunnat gjort ingående jämförelser. Förstår de som gillar B&W 683. Själv valde jag RX8 som jag anser har bättre "kvalitéer" och är en bättre högtalare.
Bra inlägg!
Bara för att man sticker ut hakan lite i den här delen av forumet behöver man inte bli påhoppad. Jag tycker exempelvis att Monitor Audio högtalarna är mkt klarare än jämförd högtalare från ett annat märke. Däremot tycker jag helheten saknas jämfört med tex B&W. Men det är väl det som är så härligt med Hifi. Det finns varken rätt eller fel. Det beror mkt på vad man själv tycker låter bra. För mig passar inte RX8, men det gör den bevisligen för mängder med andra personer. Samma sak med högtalare från en annan tillverkare. Det är inget konstigt med det... Men jag tycker ändå att man har rätt att komma med synpunter utan att diskussionern ska spåra ur...
Och bara för ett en person ska veta så började jag med Hifi under 80-talet då jag hade förmånen att införskaffa mig ett par högtalare ifrån Bosse Hanssons Rauna. Dessvärre sålde jag mina betongklumpar under 90 talet. För ca 4 år sedan köpte jag mig ett par begagnade chachonne Opus 3 i ruskigt bra skick och dom tänker jag aldrig göra mig av med. Mitt intresse för hifi har funnits i flera år. Jag har haft en hel del diskussioner om hifi med bla Bosse Hansson och den tyvärr bortlidna gurun Olle M vid Hifikonsult i Alingsås.
Nu vet jag i all fall att det inte är lönt att kritisera högtalare fr Monitor Audio, då somliga anhängare verkar ta det hela personligt...
Donatello, återigen bra skrivet!
G
Postad 27 October 2010 - 06:28
Till er som redan har eller tänkt köpa RX8 så måste ni tänka på att ha en ordentlig förstärkare till att driva dessa.
Är denna enligt din åsikt tillräcklig för att klara av RX8?
Jag vet att det finns bättre alternativ i form av 2-kanalare och kanske även dyrare alternativ. Men har för min del blir det nog denna, och sen väljer jag mellan RX6 och RX8.
Tack!
Postad 27 October 2010 - 09:04
Hade jag inte redan köpt MA hade jag valt annat märke enbart pga detta. Den svenska agenten håvar sannolikt in en hel del cash.
Postad 27 October 2010 - 11:05
Kan vara av intresse att veta vad du drev åttorna med för att få resultatet att sexorna låter mer homogena än åttorna ?
Och vad menar du med "homogena" när det gäller ljud ?
För mig är RX8 mer öppen i mellanregister och har en bättre bredare och djupare bas
för att ge mina ord för hur jag uppfattar det jag hör
Jag har testkört båda högtalarna med samma förstärkare, en Cayin 153B, som har bra med effekt och en mycket hög strömkapacitet. Ingen av högtalarna är något som helst problem att driva med denna.
Med homogen menar jag att ljudet är välbalanserat. En bra avvägning mellan, bas, mellanregister och diskant. Inget som sticker ut eller framhävs på bekostnad av något annat. Ljudet som presenteras känns alltså neutralt och korrekt (hur korrekt det nu kan bli).
Jag håller med om att RX8 ger en djupare och bredare bas, men till skillnad från dig tycker jag dock att basen framhävs något för mycket, bland annat på bekostnad av mellanregistret.
Jag vill dock påpeka att sådana skillnader förstås kan bli mer tydliga beroende på lyssningsrummet. Jag ser alltid till att anpassa högtalarna efter hur rummet ser ut. Avstånd från väggen, invinkling etc. Men eftersom jag har begränsat med utrymme så kan förstås RX6 ha en fördel av detta pga av den något mindre storleken. Det är ju ett av de stora problemen när det gäller att jämföra högtalare mot varandra.
Redigerat av Unregistered7b85be38, 27 October 2010 - 11:06.
Postad 27 October 2010 - 12:30
Men varför skriver du då så här? När du svarar andra med en annan åsikt än din ?Men jag tycker ändå att man har rätt att komma med synpunter utan att diskussionern ska spåra ur...
Snacka om okunskap.
Jösses, snacka om erfarenhet och total okunskap...
Donatello du pratar om att vara kantig. Tycker du det som GEAS skrev här ovan är okey ?
I så fall har vi ett problem
Om man går på specar och annat som anger siffror och värden, så skall det ju inte vara några problemÄr denna enligt din åsikt tillräcklig för att klara av RX8?
Men som jag tidigare nämde så finns det Receivrar (även dyrare än denna) som har problem att driva 4 ohms högtalare
Kolla detta med Onkyo innan köp.
Redigerat av vinylen, 27 October 2010 - 12:39.
Postad 27 October 2010 - 12:45
Jag har testkört båda högtalarna med samma förstärkare, en Cayin 153B, som har bra med effekt och en mycket hög strömkapacitet. Ingen av högtalarna är något som helst problem att driva med denna.
Med homogen menar jag att ljudet är välbalanserat. En bra avvägning mellan, bas, mellanregister och diskant. Inget som sticker ut eller framhävs på bekostnad av något annat. Ljudet som presenteras känns alltså neutralt och korrekt (hur korrekt det nu kan bli).
Jag håller med om att RX8 ger en djupare och bredare bas, men till skillnad från dig tycker jag dock att basen framhävs något för mycket, bland annat på bekostnad av mellanregistret.
Jag vill dock påpeka att sådana skillnader förstås kan bli mer tydliga beroende på lyssningsrummet. Jag ser alltid till att anpassa högtalarna efter hur rummet ser ut. Avstånd från väggen, invinkling etc. Men eftersom jag har begränsat med utrymme så kan förstås RX6 ha en fördel av detta pga av den något mindre storleken. Det är ju ett av de stora problemen när det gäller att jämföra högtalare mot varandra.
yess man helt rätt! inget är svart eller vit! att säga att rx8 är en bättre högtalare eller rx6 är en bättre högtalare tycker jag är en väldigt låg nivå på diskussion, men att ha en personlig åsik att den ena eller den andra passar mig bättre är mer okej.Allt handlar om ljudideal och rum/akustik man har.
Själv är jag ganska trött på flådig bas och hade tänkt köpa ett par stativare rx1 eller 2 men så fick jag ett erbjudande på rx6 som jag ej kunde motstå.
Postad 27 October 2010 - 13:14
Testa "An Acoustic Night At The Theatre" Referensljud där.
Postad 27 October 2010 - 14:24
Donatello du pratar om att vara kantig. Tycker du det som GEAS skrev här ovan är okey ?
I så fall har vi ett problem
Vet inte om inläggen har blivit redigerade, men som jag uppfattade det igår så tyckte jag att det blev lite hårda ord, och GAES om jag nu skall försvara honom så märkte man ju att han kände sig provocerad. Att han sedan svarade med samma mynt som han tyckte sig ha fått, kan ju i viss mån vara förståligt, själv hade jag inte gått i den fällan, det är jag för gammal för.
Kan även vara så att jag helt missfattade din ton i vad du skrev, det är extremt lätt att göra det i skriftlig form. tex OM MAN SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER så uppfattas det som att man skriker. Nåväl, ber om ursäkt om jag missuppfattade tonläget. Rent hifimässigt tyckte jag att du hade goda värderingar och vettiga inlägg. Höll med om det mesta.
Ang Onkyo, så har dom säkert blivit bättre med åren. Min 803:a funkar helt ok. Men börjar dista mkt tidigare än mina 2-kanalare som ja... inte distar. Skulle den inte orka, så kan man ju alltid slänga på ett slutsteg. Men det handlar lite om hur högt man skall spela också.
Postad 27 October 2010 - 14:34
Tycker inte man ens kan säga att det ena märket är bättre än det andrayess man helt rätt! inget är svart eller vit! att säga att rx8 är en bättre högtalare eller rx6 är en bättre högtalare
Allt upplevs olika av olika personer. Men ofta så samstämmer upplevelsen från flera vad gäller vissa
saker och då kan man kanske våga prova detta före något annat.
Men om någon säger att tex ett par RX6 låter som ett par mindre vägghögtalare, så kan du ju med sunt förnuft och logik utesluta denna personens värderingar (skämt) och istället gå på de lite mer trovärdiga
Men till sist är det ändå du själv som skall avgöra vad du tycker låter bäst
Tillägas bör, att det finns mycket som skall stämma för att man skall nå dit maxgränsen för ett par
MA låter som bäst. Med rätt elektronik och källa, så kan man få ut otroligt mycket mer, än vad många
får med det de har idag. Det är stor skillnad mellan att driva tex ett par RX6/RX8 med en mindre Receiver
än vad du får med en större och ännu bättre en ren 2 kanalsförstärkare av modell större.
Redigerat av vinylen, 27 October 2010 - 14:41.
Postad 27 October 2010 - 15:14
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så är min personliga uppfattning att det jag har hört hittills så matchas de riktigt bra av Naim och XS om man ska nämna en modell. Har även lyssnat på Primare för mkt dyrare men Naim var bättre.
Rekommenderas alltså att lyssnas på med Naim för att höra högtalarnas kapacitet. En reciver låter dom bra med men de kan mkt bättre än så.
Postad 27 October 2010 - 15:41
Beträffande mitt uttalande om vägghögtalre. I vintras lyssnade på jag RX6 i tre olika butiker:
Bla, Hembiobutiken, Hembiokonsult samt Ågrens Hifi.
RX6an provades med olika elektronik i de olika butikerna och faktum var att både jag och min kompis tyckte att ljudet lät platt och inte helt olikt en vägghögtalare från en annan leverantör. Nog sagt om detta. Å andra sidan kan sägas att akustiken inte var den bästa i någon av de här butikerna. Visst Ågrens hade ngt bättre än de två övriga...
Och, ja jag gick i fällan Donatello, vilket jag inte borde ha gjort, då min ålder troligtvis är högre än flertalet grabbar här inne, utan att säga för mkt
Må bäst
G
Postad 27 October 2010 - 16:29
Utan att studera ljudet är det faktiskt rätt likt. Båda var oerhört neutrala. Drog man på lite och spelade lite finare material hörde man att F6an lät lite lite mer instängd och diskanten var lite sämre i den meningen att den inte var lika klar och öppen.
Samma med mellanregistret. Mer detaljer hörs i Rx6. Men jag kan fortfarande inte släppa hur bra Dynavoice F6 är som jämförs med Monitor Audio 10x dyrare högtalare.
Dock är Monitor Audio högtalaren inte inspelad, snart 50 timmar medan Dynavoice har flera år på nacken.
Känns ändå som att Monitor Audio lagt mycket pengar på byggkvalitet, sen har vi plinten som drar upp tillverkningskostnaden utan att egentligen göra högtalaren bättre.
Varför den inte går djupare i basen är en skam och en gåta för detta priset, jag antar att den hade konkurrerat med rx8 för mycket eller något. För min del är jag nöjd men jag trodde skillnaden fortfarande skulle vara större och det blir nog inte Monitor Audio igen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000
48 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?