Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Apple iPad *

929 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur reagerar du på iPad? (362 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Apple iPad 3G 16GB (Surfplattor) 8 8.349998 (19) Inga priser
Apple iPad 3G 32GB (Surfplattor) 1 8.789472 (18) Inga priser
Apple iPad 3G 64GB (Surfplattor) 8 8.789472 (18) Inga priser
Apple iPad 16GB (Surfplattor) 9 8.934426 (60) Inga priser
Apple iPad 32GB (Surfplattor) 9 9.260868 (22) Inga priser
Apple iPad 64GB (Surfplattor) 1 8.733332 (14) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 07 October 2010 - 18:23

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Gogglade på dom och nån som tycker att dom är "scammers"

länk här

Träffade en trevlig kund till oss i dag, från Holland, han skickar hem den till frugan :)

Och hur lyckas dom "scamma" en om man knallar in i butik och handlar?

Redigerat av Spiken, 07 October 2010 - 18:27.

Postad 08 October 2010 - 08:22

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Och hur lyckas dom "scamma" en om man knallar in i butik och handlar?

Vet ej ;)

Postad 08 October 2010 - 09:00

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Någon annan som märkt att rotationen blivit mindre känslig med 4.1?
Jag märkte det på det sättet att när jag har stående och lägger ner ipaden i landscapen i vinkel med macallyfodralet så roteras inte bilden utan jag måste tilta den för att den skall rotera.

Postad 08 October 2010 - 20:23

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Funderade idag på var alla andra tablets tog vägen som skulle döda ipad:en, med kameror och hdmi och allt annat man inte saknat hittills på ipaden.
Finns det några?

Postad 08 October 2010 - 20:32

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Har precis beställt en iPad från staterna. En polare ska dit.

Med dagens låga dollarkurs så får man en 64 gig 3g för ca 5500 pix.

Inte tokigt :D

Men man blir ju sugen på att vänta på den nya generationen, men det lär ju ta ett tag. Någon som har någon info om vad en iPad 64 gig 3g kan komma att kosta i svedala med ett abonemang?

Är skärmen känslig för repor? iPhonen behöver inget skydd för skärmen då den är smått omöjlig att repa.

Redigerat av Unregisteredcb205f2c, 08 October 2010 - 20:41.

Postad 08 October 2010 - 20:51

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0

Funderade idag på var alla andra tablets tog vägen som skulle döda ipad:en, med kameror och hdmi och allt annat man inte saknat hittills på ipaden.
Finns det några?

Döda iPaden är det bara töntiga fanboys, media och bloggar som använder. Vi som är lite sundare ser helt enkelt att dom riktar sig till olika användare...
HP Slate med Win7 är, som jag ser det, den största konkurrenten iom att den kör ett fullskaligt OS. Den skulle varit släppt men som jag hört det var inte HP nöjda med prestandan och sen kom köpet av Palm. Nu ska det komma en HP Slate med Win7 för affärsfolk och en för privatpersoner som kommer ha lite mer användarvänligt gränssnitt. Sen rycktas det om en HP Slate med WebOS efter upppköpet av Palm...
Ska man köra en platta med mobilt OS så tycker jag iPaden är den som gäller men det finns otroligt många som inte gillar Apples instängda miljö och kommer skaffa Androidplattor. Den som ser mest spännande ut just nu tycker jag är Samsungs Galaxy Tab.
Sen har ju RIM presenterat sin PlayBook rätt nyligen och sv dom filmer jag sett ser den trevlig ut. Men som sagt så tycker jag att iPaden är oslagbar just nu om man ska köra ett mobilt OS.
Jag skulle dock mer än gärna se en iPad med OS X I men det lär aldrig hända. :D

Redigerat av ktd, 08 October 2010 - 20:52.

Postad 08 October 2010 - 20:51

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Har precis beställt en iPad från staterna. En polare ska dit.

Med dagens låga dollarkurs så får man en 64 gig 3g för ca 5500 pix.

Inte tokigt :D

Men man blir ju sugen på att vänta på den nya generationen, men det lär ju ta ett tag. Någon som har någon info om vad en iPad 64 gig 3g kan komma att kosta i svedala med ett abonemang?

Som jag sagt tidigare i tråden köpte jag min 64+3g för 7500 med frakt (30€) från tyskland och dom har väl 20% moms om jag inte missminner mig, så svenska priserna skulle kunna hamna på den summan i sverige. Notera att detta är rena spekulationer.

5500 är riktigt bra pris. Se till att fixa en laddare anpassad för ipad bara så du slipper ladda med iphone/touch laddare som tar låååång tid, ännu värre om du laddar med usb, då får du i princip stänga av enheten för att den skall ladda.

Jag tror som du att nästa gen kommer dröja, denna gen säljer ju hygglig fortfarande.
Finns det några siffror hur många dom sålt hittills?

Tycker att skärmen är i princip lika tålig mot repor som iphonen. Det beror lite på hur man tänkt använda ipaden, jag har min mest hemma och när den inte används stänger jag locket på fodralet. Funderar dock på ett skärmskydd efter att jag idag fibblade med en plastdetalj och den råkade landa på ipadskärmen dock utan repa, phew. Sen lånar jag inte ut den utan att vara med när sonen, tre år, skall leka med den.
Tror att man skall vara mer rädd om baksidan då den, utan skydd, ligger mot bord och det är lätt att man puttar den lite på bordet och oturligt så ligger det något under den som repar den.

Redigerat av Termos, 08 October 2010 - 20:58.

Postad 08 October 2010 - 20:56

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Som jag sagt tidigare i tråden köpte jag min 64+3g för 7500 med frakt (30€) från tyskland och dom har väl 20% moms om jag inte missminner mig, så svenska priserna skulle kunna hamna på den summan i sverige. Notera att detta är rena spekulationer.

5500 är riktigt bra pris. Se till att fixa en laddare anpassad för ipad bara så du slipper ladda med iphone/touch laddare som tar låååång tid, ännu värre om du laddar med usb, då får du i princip stänga av enheten för att den skall ladda.

Jag tror som du att nästa gen kommer dröja, denna gen säljer ju hygglig fortfarande.

Ok, hur lång är skillnaden på laddning. Jag har två iPhones och typ 4 vanliga laddare och några piratladdare som jag köpte till mina iPods innan jag köpte iPhone.

Finns ju en massa laddare så vilken ska man köpa. Det står ju på flera att de kan användas till både ipad/iphone/ipod se exempelvis http://www.macoteket...rd23397008.aspx

Postad 08 October 2010 - 21:24

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Ok, hur lång är skillnaden på laddning. Jag har två iPhones och typ 4 vanliga laddare och några piratladdare som jag köpte till mina iPods innan jag köpte iPhone.

Finns ju en massa laddare så vilken ska man köpa. Det står ju på flera att de kan användas till både ipad/iphone/ipod se exempelvis http://www.macoteket...rd23397008.aspx

Har faktiskt inte gjort tidstest, batteriet på ipaden håller ju så jäkla länge :D
Den billigaste variante är att bara köpa en sådan här:
http://www.clasohlso...px?id=135943469
Och koppla in den i laddaren du får med från usa, eller så kan du ta en original iphone laddare och ta loss själva kontakten och sätta fast den i "klumpen" som du får med.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Postad 08 October 2010 - 21:31

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Har faktiskt inte gjort tidstest, batteriet på ipaden håller ju så jäkla länge :P
Den billigaste variante är att bara köpa en sådan här:
http://www.clasohlso...px?id=135943469
Och koppla in den i laddaren du får med från usa, eller så kan du ta en original iphone laddare och ta loss själva kontakten och sätta fast den i "klumpen" som du får med.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Thanx! Billig va den oxå :D

Postad 09 October 2010 - 10:48

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Vet ej :D

Farsan var och köpte en åt mig i går. Enligt honom är det äkta vara.
Jag är inte i närheten av Göteborg på en vecka. Så jag kan inte verifiera.

Postad 09 October 2010 - 17:04

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Några bra tips på små och smidiga ställ till iPaden?

Postad 09 October 2010 - 17:37

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Några bra tips på små och smidiga ställ till iPaden?

Jag har köpt 3 såna här: iPad Stand
Ca. 60kr st.

Mycket nöjd med dom.

Postad 09 October 2010 - 18:02

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Det är typ en sån här jag är ute efter:

https://www.minhembi...c_id=360626.jpg

Finns iPaden i olika färger? Eller är alla baksidor i silver?

Postad 09 October 2010 - 18:05

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det ser ut som Apples originaldocka för iPad. Finns att köpa på Ebay, samt mängder med likvärdiga kopior.

Redigerat av flizzy, 09 October 2010 - 18:05.

Postad 09 October 2010 - 18:08

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Är det smidigt att shoppa på ebay? Svart bälte i internetshopping från Sverige men rookie när det gäller ebay!

Postad 09 October 2010 - 18:12

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0

Finns iPaden i olika färger? Eller är alla baksidor i silver?

bara "silver".

Är det smidigt att shoppa på ebay? Svart bälte i internetshopping från Sverige men rookie när det gäller ebay!

hur enkelt som helst. Om du inte har ett PayPal-konto så bör du regga ett innan.
Sen är det viktigt att du läser omdömen om dom du ska handla av. Men eftersom du har svart bälte här hemma så gäller samma saker. Sunt förnuft helt enkelt! ;)

Postad 09 October 2010 - 19:12

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

bara "silver".

hur enkelt som helst. Om du inte har ett PayPal-konto så bör du regga ett innan.
Sen är det viktigt att du läser omdömen om dom du ska handla av. Men eftersom du har svart bälte här hemma så gäller samma saker. Sunt förnuft helt enkelt! ;)

Sunt förnuft har man gott om så det borde inte vara något problem. Dags att shoppa lite med andra ord

Postad 09 October 2010 - 19:27

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Gör det! Senaste köpet i förra veckan var ett år MobileMe för 417:-. Kostar runt 795:- här i Sverige.
Har man Mac, iPhone och iPad är MobileMe rätt skönt att köra men 795:-/år är lite saftigt tycker jag. Iaf så länge det är så dålig speed på iDisk...

Postad 09 October 2010 - 19:32

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Gör det! Senaste köpet i förra veckan var ett år MobileMe för 417:-. Kostar runt 795:- här i Sverige.
Har man Mac, iPhone och iPad är MobileMe rätt skönt att köra men 795:-/år är lite saftigt tycker jag. Iaf så länge det är så dålig speed på iDisk...

Lite saftigt med 795 :- per år. Kör iPhonen via jobbet och kommer även koppla upp iPadet mot jobbets nätverk så jag tror inte att det blir någon MobileMe. I vart fall inte innan det blir billigare.

Postad 09 October 2010 - 21:40

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Det ser ut som Apples originaldocka för iPad. Finns att köpa på Ebay, samt mängder med likvärdiga kopior.

Jag har för mig att jag läste någonstans att dockan gör paddan lite vinglig. Den väger trots allt lite.

En annan sak, är det någonstans som kan tipsa om smidig lösning för montering av paddan i bilens nackstöd? Egentligen borde det funka med feta gummiband, ström behövs ju inte på många timmar.

Postad 09 October 2010 - 23:17

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag har för mig att jag läste någonstans att dockan gör paddan lite vinglig. Den väger trots allt lite.

En annan sak, är det någonstans som kan tipsa om smidig lösning för montering av paddan i bilens nackstöd? Egentligen borde det funka med feta gummiband, ström behövs ju inte på många timmar.

Den här kanske: http://feber.se/ipad...hllare_fr_ipad/

Redigerat av Unregisteredcb205f2c, 09 October 2010 - 23:28.

Postad 11 October 2010 - 08:34

HDWC
  • HDWC
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Du behöver inte köpa ny laddare! Ta din amerikanska laddare och dra du bort den del där stiften som ska in i väggkontakten sitter. Sedan kopplar du in en vanlig apparatkabel i uttaget. Kanske inte den snyggaste lösningen, men nog den billigaste.

http://www.kjell.com...00000,178000000

Postad 11 October 2010 - 10:15

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tycker att skärmen är i princip lika tålig mot repor som iphonen. Det beror lite på hur man tänkt använda ipaden, jag har min mest hemma och när den inte används stänger jag locket på fodralet. Funderar dock på ett skärmskydd efter att jag idag fibblade med en plastdetalj och den råkade landa på ipadskärmen dock utan repa, phew. Sen lånar jag inte ut den utan att vara med när sonen, tre år, skall leka med den.
Tror att man skall vara mer rädd om baksidan då den, utan skydd, ligger mot bord och det är lätt att man puttar den lite på bordet och oturligt så ligger det något under den som repar den.

Jag har köpt två 3G/64 GB Ipad:s från Tyskland för ca: 6000 kr styck, inklusive frakt till norra Sverige, men exklusive moms eftersom jag har köpt dem på firman och ej behöver betala moms (har ett företag som är momsregistrerat i Sverige). Tysk moms är 19%. Jag tror att motsvarande Ipad kommer att hamna på ca: 7995 kr :blush: när den släpps i Sverige (Ink moms, ca: 6400 ex moms). Jag beställde förra helgen, den skickades på måndag och blev utkörd vid lunch torsdag(!) här i Piteå. Normal frakt, ingen UPS express eller liknande.

Det kan vara bra att känna till för er som funderar på att köpa av skojarna på Blocket, det finns bättre alternativ. Dessutom så har ju tyskarna samma elkontakt som vi har, så man behöver inte böka med adaptrar eller apparatkablar. Jag tror inte att Apple är nära att lansera nästa generation Ipad då de inte ens har släppt den nuvarande på alla marknader och har svårt att hinna med efterfrågan. Vi köpte våra på http://www.notebook.de/

Ett case kunde jag köpa lokalt, trots att Ipad inte är lanserad ännu. Firman sålde importerade 3G/16 GB versionen för 8400 kr (ink moms) och hade två olika case hemma. Jag har en kille på 2,5 som har blivit stormförtjust i "Doodle buddy" och "Talking Tom" och har beställt "anti-fingerprint" skärmskydd.

Ipad är en makalös manick och vi funderar på skaffa Mobileme för att synka PC/Ipad/Iphone. Stora plus är batteritid, stabilitet, respons, program, pris jmf med andra tablet pc, pris på appar mm. Det finns dock några saker som hamnar på minuskontot när det gäller Ipad, bl a att den inte klarar flash: vår blädderbara webkatalog funkar ej. En del minusposter kommer att lösas med när de släpper uppgraderingen av iOS i november, t ex att man inte kan sortera program i mappar.

EDIT: Ett råd till er som funderar på vilken modell ni ska köpa, jag har på fyra dagar fyllt Ipaden med 10 GB filer och program, och då är det nästan ingen musik och inga foton eller filmer, mest appar och tidningar. Så 16 GB versionen känns i minsta laget. Jag hade från början tänkt avstå 3G eftersom jag till 99% kommer att använda den hemma, men eftersom den blev billigare än väntat från Tyskland så... :)

Redigerat av Tomas L, 11 October 2010 - 12:57.

Postad 11 October 2010 - 16:40

Unregisteredcb205f2c
  • Unregisteredcb205f2c
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag har köpt två 3G/64 GB Ipad:s från Tyskland för ca: 6000 kr styck, inklusive frakt till norra Sverige, men exklusive moms eftersom jag har köpt dem på firman och ej behöver betala moms (har ett företag som är momsregistrerat i Sverige). Tysk moms är 19%. Jag tror att motsvarande Ipad kommer att hamna på ca: 7995 kr :blink: när den släpps i Sverige (Ink moms, ca: 6400 ex moms). Jag beställde förra helgen, den skickades på måndag och blev utkörd vid lunch torsdag(!) här i Piteå. Normal frakt, ingen UPS express eller liknande.

Det kan vara bra att känna till för er som funderar på att köpa av skojarna på Blocket, det finns bättre alternativ. Dessutom så har ju tyskarna samma elkontakt som vi har, så man behöver inte böka med adaptrar eller apparatkablar. Jag tror inte att Apple är nära att lansera nästa generation Ipad då de inte ens har släppt den nuvarande på alla marknader och har svårt att hinna med efterfrågan. Vi köpte våra på http://www.notebook.de/

Ett case kunde jag köpa lokalt, trots att Ipad inte är lanserad ännu. Firman sålde importerade 3G/16 GB versionen för 8400 kr (ink moms) och hade två olika case hemma. Jag har en kille på 2,5 som har blivit stormförtjust i "Doodle buddy" och "Talking Tom" och har beställt "anti-fingerprint" skärmskydd.

Ipad är en makalös manick och vi funderar på skaffa Mobileme för att synka PC/Ipad/Iphone. Stora plus är batteritid, stabilitet, respons, program, pris jmf med andra tablet pc, pris på appar mm. Det finns dock några saker som hamnar på minuskontot när det gäller Ipad, bl a att den inte klarar flash: vår blädderbara webkatalog funkar ej. En del minusposter kommer att lösas med när de släpper uppgraderingen av iOS i november, t ex att man inte kan sortera program i mappar.

EDIT: Ett råd till er som funderar på vilken modell ni ska köpa, jag har på fyra dagar fyllt Ipaden med 10 GB filer och program, och då är det nästan ingen musik och inga foton eller filmer, mest appar och tidningar. Så 16 GB versionen känns i minsta laget. Jag hade från början tänkt avstå 3G eftersom jag till 99% kommer att använda den hemma, men eftersom den blev billigare än väntat från Tyskland så... :)

Eftersom jag lever enligt tesen "flest prylar när man dör vinner" så känns det tämligen självklart med 64 gig 3G

Postad 12 October 2010 - 07:47

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Jag ska till Tysklan om någon vecka, funderar på att ta hem en Ipad därifrån. Min fråga är dock... tror ni det är möjligt att gå in i t.ex Mediamarkt och hämta ut ett ex? det jag menar är om de finns på lager där.. eller bör man vara ute i god tid och beställa en via nätet till de address man ska befinna sig på...

Sen spekuleras ju det vilt att en ny Ipad är på G, om den nya släpps inom 4-5 månader och den kommer ha kamera för "facetime" och kanske retina display... så känns det ju lite dumt att köpa en nu...

Lr vad säger ni?

Postad 12 October 2010 - 08:15

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Köp en nu och så köper du den nya när den väl kommer.

Postad 12 October 2010 - 11:46

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

... Vi köpte våra på http://www.notebook.de/

...

Notebook.de har snabba leveranser.

Fodral och liknade kan jag rekommendera att köpa på ebay, där kommer man ruggigt billigt undan. Köpte macally svart fodral där för 220 kr samt ett dragkedjefodral för 30 kr och ett transparant plastbaksideskydd för 30 kr, samtliga priser inklusive frakt.

Vilket skärmskydd beställde du? Kollar efter ett till mitt då jag också har en son som gärna vill leka med den "stora iphonen".

Har du hittat några bra alfabet spel med svenska röster? Jag köpte alfababy, ett jättenkelt program som slumpar fram former, siffror och bokstäver när man klickar på skärmen och talar om vad för något det är, man kan i betalversionen spela in egna röster, sonen har själv talat in samtliga. Låter riktigt kul när han säger "heptagon" hehe. Han är tre år snart fyra.

Jag ska till Tysklan om någon vecka, funderar på att ta hem en Ipad därifrån. Min fråga är dock... tror ni det är möjligt att gå in i t.ex Mediamarkt och hämta ut ett ex? det jag menar är om de finns på lager där.. eller bör man vara ute i god tid och beställa en via nätet till de address man ska befinna sig på...

Sen spekuleras ju det vilt att en ny Ipad är på G, om den nya släpps inom 4-5 månader och den kommer ha kamera för "facetime" och kanske retina display... så känns det ju lite dumt att köpa en nu...

Lr vad säger ni?

Jag tror att du kan beställa när du är där nere om dom inte har några på mm eller liknande butik. Eftersom notebook.de levererar till sverige på 3 dagar borde det ta 1 dag inom tyskland.

Jag tror inte, som dom flesta tror, att det inte kommer en ny gen så snart.

Postad 12 October 2010 - 13:50

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Har du hittat några bra alfabet spel med svenska röster? Jag köpte alfababy, ett jättenkelt program som slumpar fram former, siffror och bokstäver när man klickar på skärmen och talar om vad för något det är, man kan i betalversionen spela in egna röster, sonen har själv talat in samtliga. Låter riktigt kul när han säger "heptagon" hehe. Han är tre år snart fyra.

Har du länk? Hittar inte i Appstore.

Redigerat av Nerd, 12 October 2010 - 17:09.

Postad 12 October 2010 - 18:24

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
hehe jag är nog inte så rik att köpa en nu och sen en till när den nya släpps. Jag har redan blivit hooked on Iphone som jag i princip upgraderat varje år sedan 2g.

Men tror nog det får bli en Ipad nu...

Tack för tipset termos, får hoppas på att jag hittar en på en fysisk butik så slipper jag vara orolig över leveranstiderna.. har man otur så kommer den ju dagen efter att jag lämnar landet.

Postad 12 October 2010 - 21:26

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Har du länk? Hittar inte i Appstore.

Stavade fel förut när jag skrev, sök på "alphababy". Testa gratis varianten först för att se om han tycker om det.

Postad 13 October 2010 - 07:48

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Notebook.de har snabba leveranser.

Fodral och liknade kan jag rekommendera att köpa på ebay, där kommer man ruggigt billigt undan. Köpte macally svart fodral där för 220 kr samt ett dragkedjefodral för 30 kr och ett transparant plastbaksideskydd för 30 kr, samtliga priser inklusive frakt.

Vilket skärmskydd beställde du? Kollar efter ett till mitt då jag också har en son som gärna vill leka med den "stora iphonen".

Det skydd som ska vara bäst enligt många tester och användare är "Power Support Anti-Glare film", den går att köpa på Blocket eller Pixmania, men den kostar 270-300 kr för EN enda film så vi beställde "Speck ShieldView 2-Pack för iPad" från iShop.nu (249 kr, väntar fortfarande på leverans...). Då har jag och kollegan ett skydd var så att vi kan testa hur bra det fungerar och om vi vill ha skydd på Ipad:en. Känns det ok så beställer vi kanske "Power Supports" skydd på Ebay (tack för tipset!) eller Pixmania.

BTW: kan du länka till de grejer du köpte på Ebay (om de finns kvar)? Ett extra case, dragkedjeskydd och plastbaksida kan vara bra att ha... ;)

Alphabay, ska testas!

Jag tror inte, som dom flesta tror, att det inte kommer en ny gen så snart.

Apple brukar vara snabba med att släppa nästa generation, men Ipad är som sagt inte ens släppt på alla marknader och jag har svårt att tro att de släpper G2 innan G1 har "sålt klart". Det kan möjligtvis komma en ännu värre variant, t ex en IPAD 128GB/3G med kamera och retinaskärm. Men räkna inte med att nuvarande modeller ersätts inom några månader.

Postad 13 October 2010 - 19:42

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Lr vad säger ni?

Retina display i iPaden är nog ganska så långt borta, skulle bli alldeles för dyrt.

Postad 13 October 2010 - 19:48

Unregistered37512
  • Unregistered37512
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Det skydd som ska vara bäst enligt många tester och användare är "Power Support Anti-Glare film", den går att köpa på Blocket eller Pixmania, men den kostar 270-300 kr för EN enda film så vi beställde "Speck ShieldView 2-Pack för iPad" från iShop.nu (249 kr, väntar fortfarande på leverans...). Då har jag och kollegan ett skydd var så att vi kan testa hur bra det fungerar och om vi vill ha skydd på Ipad:en. Känns det ok så beställer vi kanske "Power Supports" skydd på Ebay (tack för tipset!) eller Pixmania.

Jag hade power support anti-glare på min iPhone 3G och min erfarenhet är att den är väldigt bra alldeles i början men själva anti-glare ytan nöts snabbt ut och tappar sin funktion, alltså att motverka irriterande reflektioner av ljus i skärmen.

Postad 13 October 2010 - 20:16

kokodi
  • kokodi
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Vet inte om någon har märkt, men iPad säljs nu på webhallen:
http://www.webhallen...er/surfplattor/

Postad 13 October 2010 - 22:19

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Ni som har en iPad och har bra appar att tipsa om, kan ni inte göra det här är ni snälla...

https://www.minhembi...howtopic=270424

...så allt samlas på ett ställe. Ny ägare av en padda och vore tacksam för tips!

Postad 14 October 2010 - 10:38

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag hade power support anti-glare på min iPhone 3G och min erfarenhet är att den är väldigt bra alldeles i början men själva anti-glare ytan nöts snabbt ut och tappar sin funktion, alltså att motverka irriterande reflektioner av ljus i skärmen.

Ok, tack för varningen!

Postad 14 October 2010 - 21:32

elGuran
  • elGuran
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har precis öppnat och kommit igång med ipaden, fan vilken grej! Iphonen känns lite liten nu. Är nästan hel nöjd, fattas bara svenskt tangetbord och svenska på den. Vilket är det sensate fw/version man ska ha? Vad Jag fattat så kommer det stöd for svenska I nästa fw/ version

Postad 14 October 2010 - 21:46

piroga1
  • piroga1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är själv en inbiten apple fan, men jag kan inget annat än hålla med om att iPad är enbart en fotoram med lite extra funktioner. Att ge runt 6000-9000kr för att kunna surfa lite i soffan är ju bara befängt.

Hellre då köpa en HP TouchSmart tm2-2000, visst den kostar 9990kr, men då får man en riktig dator, plus att skärmen kan vridas och fällas så att den blir som en iPad.

iPad är inget annat än en status pryl.

Postad 14 October 2010 - 23:24

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
...tycker du ja? Själv använder jag den konstant till allt möjligt, och inte "bara för att kunna surfa i soffan":

Använder konstant Things både i jobbet och privat, hade inte klarat mig utan.
Använder den som min primära kalender.
Använder Reeder för att läsa mina RSS-flöden på ett smidigt sätt.
Använder diverse underhållningsappar när jag vill koppla av.
Använder VLC på den för att titta på något avsnitt innan jag somnar.
Använder iTeleport så fort jag behöver använda mina stationära datorer på distans..
Använder Pages för att föra anteckningar på föreläsningar/föredrag eller för att skriva ned protokoll..
Använder inte minst Safari för att surfa med.
Använder den som utomordentlig TV-guide i vardagsrummet (tv.nu-appen).
Använder den för att snabbt och smidigt uppdatera bloggen.
m.m m.m

Använder den dock aldrig som fotoram... :P

Och, sist men inte minst, det är min bäste vän på toaletten när jag gör nr 2 :lol:

Postad 15 October 2010 - 06:36

kokodi
  • kokodi
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Har precis öppnat och kommit igång med ipaden, fan vilken grej! Iphonen känns lite liten nu. Är nästan hel nöjd, fattas bara svenskt tangetbord och svenska på den. Vilket är det sensate fw/version man ska ha? Vad Jag fattat så kommer det stöd for svenska I nästa fw/ version

Senaste iOS till iPaden är 3.2.2.
Vill du jailbreaka måste du ha 3.2.1.
Nästa som kommer är 4.2 och den kommer i början av november. Då har den även svenskt tangentbord :P

Postad 15 October 2010 - 06:50

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Både greenpois0n och limera1n kan jailbreaka 3.2.2.

Postad 15 October 2010 - 07:07

kokodi
  • kokodi
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Både greenpois0n och limera1n kan jailbreaka 3.2.2.

Det visste jag inte, måste meddela till en kompis som fick sin med 3.2.2! :P

Postad 15 October 2010 - 08:48

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Är själv en inbiten apple fan, men jag kan inget annat än hålla med om att iPad är enbart en fotoram med lite extra funktioner. Att ge runt 6000-9000kr för att kunna surfa lite i soffan är ju bara befängt.

Hellre då köpa en HP TouchSmart tm2-2000, visst den kostar 9990kr, men då får man en riktig dator, plus att skärmen kan vridas och fällas så att den blir som en iPad.

Det tyckte även jag när Ipad lanserades. "Det är ju bara en stor Ipod. Eller Iphone utan telefon". Ack så fel jag hade.

Jag har aldrig haft en en Apple-pryl i hela mitt liv; jag har aldrig ägt en Mac, Ipod eller en Iphone. Men efter 5 minuter med en kompis Ipad såg insåg jag snabbt att den var perfekt för hur jag använder en dator i hemmet. Till 95% så använder jag en dator till surf, mail och kalender/"to do" planering.

De senaste året har jag antingen suttit vid hem-pc:n eller vid en seg laptop med paj batteri, d v s "låst" vid ett nätaggregat. Jag har länge sneglat på tablet-pc:s, men blivit avskräckt av den höga prislappen och ett operativsystem som inte är anpassat för pek-styrning. (Jag har en Xperia X1 med Windows Mobile...)

Så kom Ipad:en, den gamla laptopen har magasinerats och jag använder bara i undantagsfall min stationära PC när jag ska jobba hemifrån med CAD. Jag sitter var jag vill eftersom den har både WIFI och mobilt bredband, surfar på nätet, kan fjärrstyra mina stationära datorer hemma eller på jobbet, ansluter till jobbets ftp och hämtar/lämnar filer, kan ringa samtal via jobbets växel, kan kolla kartor och få position och vägledning med GPS. På resande fot (eller hemma) kan jag se på film, läsa tidningar och då menar jag inte bara på internet eller via Qiozk/Pressreader, utan interaktiva tidningar som t ex Popular Science. Glöm inte de tusentals appar som finns i Appstore, spel och program för ingenting eller några kronor. Ipad:en är värd sitt pris bara för nöjesvärdet.

Allt på en surplatta som väger 700 gram och har 10 timmars batteritid och 30 dagars standby. Det mest slående är hur snabbt den svarar, den startar blixtsnabbt från standby, någon sekund senare är jag inne i mailprogrammet och kollar mailen, stänger ned, öppnar webläsaren och kollar väder och rubriker. Allt på samma tid som det tar för en ordinär PC att boota upp Windows.

När man väl prövat en Ipad så kommer 95% att skratta åt idén att köpa en, i jämförelse seg, tablet-pc för 10000 kr som väger närmare två kilo och har 4-5 timmar batteritid. De som fortfarande väljer en tablet-pc behöver någon applikation som inte finns till Ipad. Köp hellre en Ipad (när den väl släpps i Sverige) och en enklare stationär PC/Notebook för samma pengar.

Postad 15 October 2010 - 09:00

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Senaste iOS till iPaden är 3.2.2.
Vill du jailbreaka måste du ha 3.2.1.
Nästa som kommer är 4.2 och den kommer i början av november. Då har den även svenskt tangentbord :lol:

Ja, iOS4.2 kommer med en del efterlängtade nyheter som svenskt tangentbord, mappar, multitasking, gemensam inbox (för flera mailkonton), stöd för utskrifter till delade skrivare mm. :P

Tills vidare kan man lägga till tyskt tangentbord under settings/general/keyboard/International keyboards. Då har man "ä" och "ö" som förval när man håller inne "a" och "o". (håll inne "a" och "o" en halv sekund, man behöver inte välja från alternativen som dyker upp) Glöm inte att göra tyskt tangentbord som default genom att trycka "Edit" under International keyboards och flytta tyskt tangentbord högst upp i listan genom att peka på de tre strecken och dra det uppåt.

Redigerat av Tomas L, 15 October 2010 - 09:01.

Postad 15 October 2010 - 12:07

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Jag kör med 4.2 och kan säga att det är ganska skönt med åäö. Dock, som jag inte räknade med, så blir tangentbordet en hel del mindre med tre nya tangenter. Det krävdes lite ny inlärning.

Postad 15 October 2010 - 12:17

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Hur ofta sitter man i soffan och har behov av att göra det lilla extra som en riktig dator kan?

Samtliga touch-datorer jag har testat har inte kommit i närheten av samma flyt i touchen samt samma battertidkapacitet och sist men inte minst samma formfaktor/smidighet som ipad har.

Har aldrig haft min ipad som fotoram, att påstå att ipaden är endast en fotoram är väl att säga att HP TouchSmart tm2-2000 är som en skrivmaskin med lite extra funktioner.

Nu påstår jag inte att en ipad ersätter en vanlig dator och det tror jag inte är syftet med den heller. Jag gör 95% av mina datorsysslor med min ipad, dom sista 5% är videoredigering, e-leg sysslor samt synking av ipaden.

Postad 15 October 2010 - 12:45

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

...
BTW: kan du länka till de grejer du köpte på Ebay (om de finns kvar)? Ett extra case, dragkedjeskydd och plastbaksida kan vara bra att ha... ;)
...

Här kommer länkar till produkterna, dock inte dom säljarna som jag köpt av men samma produkter.
http://cgi.ebay.com/...1#ht_3599wt_953

http://cgi.ebay.com/...f3#ht_630wt_689

http://cgi.ebay.com/...5#ht_2195wt_689

I dragkedjeskyddet passa ipaden med macallyfodralet på, så det använder jag bara när jag skall packa ner den i en väska, för att inget skall leta sig in under locket och repa skärmen.

Macally fodralet tycker jag är bra för att det är så lätt att plocka ut ipaden vid behov och den blir mer "naken" till skillnad mot apple original som skapar en kant där smuts samlas.

Redigerat av Termos, 15 October 2010 - 12:50.

Postad 15 October 2010 - 22:59

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Vad Jag fattat så kommer det stöd for svenska I nästa fw/ version

Nästa som kommer är 4.2 och den kommer i början av november. Då har den även svenskt tangentbord ;)

Rekommenderar att dumpa en 50-lapp till någon på blocket för att de ska regga eran iPad i deras utvecklar-konto, så att ni sedan kan ladda ned 4.2-betan och installera på er iPad. Ett så enormt lyft.

Jag kör med 4.2 och kan säga att det är ganska skönt med åäö. Dock, som jag inte räknade med, så blir tangentbordet en hel del mindre med tre nya tangenter. Det krävdes lite ny inlärning.

Agreed... tog ungefär 1-2 h skrivande innan jag vande mig och slutade träffa fel.

Postad 16 October 2010 - 14:04

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Tjena är det någon som avänder sin ipad som universalfjärr för det bör väl finnas någon form av ir dosa någon som har testat

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.