Rega P2
(Skivspelare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Rega P9
(Skivspelare)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Rega P7
(Skivspelare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Rega P5
(Skivspelare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Rega Planar 3
(Skivspelare)
|
9
|
(14)
|
6 600:- | |
Rega P1
(Skivspelare)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Rega P3-24
(Skivspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Rega RP1
(Skivspelare)
|
7
|
(17)
|
Inga priser | |
Rega RP3
(Skivspelare)
|
5
|
(4)
|
Inga priser | |
Rega RP6
(Skivspelare)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Rega RP8
(Skivspelare)
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Rega Planar 2 (2016)
(Skivspelare)
|
9
|
(12)
|
6 990:- |
Postad 07 February 2012 - 11:14
Postad 07 February 2012 - 17:11
Undrar lite över skillnaderna.
Den nya RP6:an har lite nya tweaks, och undrar hur den kommer lira i jämförelse med Rega P3-24?
Kan ändå känna att jag saknar Rega P5, även om ramen inte var den mest lyckade designen. Verkar som om Rega gör allt fler färggranna kreationer, men också lämnar lite av den mer sofistikerade looken som både Rega P5/7 har.
Många menar att ramen på de dyrare spelarna ser ut som någon slängt dit den.
...det ser ut som om ramen på min P7 hamnat rätt - vicken jäkla tur jag måste haft - nä, vänta lite: min förra P5-ram satt ju också på exakt rätt plats - "någon" måste vara sjukt bra på att slänga!
Redigerat av Jörgen A., 07 February 2012 - 17:19.
Postad 07 February 2012 - 17:42
Ok jag kan delvis hålla med. Men det känns fortfarande lite som en Rega P2, där dom bara tagit yttre ramar och fäst vid sidorna. Det kanske hade varit finare om allt vore skuret ur ett stycke?
Postad 07 February 2012 - 17:48
Postad 07 February 2012 - 18:11
Ha, ha ha!
Ok jag kan delvis hålla med. Men det känns fortfarande lite som en Rega P2, där dom bara tagit yttre ramar och fäst vid sidorna. Det kanske hade varit finare om allt vore skuret ur ett stycke?
...du talar aluminum alltså? Ramen är nämligen av detta material!!!
Postad 09 February 2012 - 20:45
Jo jag vet att den är i Aluminium, men formen är densamma.
Rega P7's Plint tillverkas av en fiberkomposit med låg massa som beläggs med ett kemiskt harts (samma material som staget på RP3 / RP6 är gjort av) som en extra förstärkning gör den mycket lätt, styv & stabil - är dessutom ytterliggare uppstyvad med en ram av aluminium, alltså mycket långt ifrån P2:ans MDF-plint
Redigerat av Jörgen A., 09 February 2012 - 20:47.
Postad 09 February 2012 - 22:09
Regas spelare ser snarlika ut, med undantaget för P5-P7 som har sina ramar. Jag ifrågasätter inte materialvalet i spelarna för övrigt.
Kort sagt, det händer ingenting revolutionärt med designen med undantag för olika färger och ramarna på P5-P7-P9. Vad jag efterlyser är genomgående skillnader i utseende, men inser samtidigt att då skulle inte Rega signalera Rega. Sedan har Rega sitt concept som behandlar: stabilitet och lätthet.
Det är inte svårt att se att dessa två tillhör samma firma, och givetvis har Rega P9 en finare finish, men inte mycket händer för övrigt.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 09 February 2012 - 22:23.
Postad 09 February 2012 - 22:28
att ha en sån tycker jag. "Jag har råd, men valde funktionalitet och enkelhet". I motsats
till nån akryl/krom tårta. Typ...
Postad 10 February 2012 - 22:35
För er som har problem med vobblande tallrik på p1:an kan jag också rekommendera att byta till glastallrik. Kolla engelaka e-bay där beggad diton ofta finns. Glöm inte att den glasplatta ni i så fall skall ha är 10 mm, inte 12 sm sitter på p3:orna. Ja köpte mn glastallrik för 200 kr inklusive frakt.
Postad 11 February 2012 - 09:51
Vilken Denon-puppa är det som ska på? En DL-103:a? Är lite sugen på att testa den på min egen Rega- mest för att jag aldrig haft en MC på egen spelare...
Postad 11 February 2012 - 11:02
Om jag skulle vandra uppåt i kedjan av Regas spelare skulle jag främst leta efter ett mer sofistikerat utseende än den jag äger nu. Trenden som går genom Rega just nu erbjuder flerfärgade spelare med en mer modern look, rent estetiskt så konnoterar dessa: pop, rock och att det främst skall vara roligt att lyssna på musik.
De mer exklusiva verken signalerar någonting helt annat. Vi har exempelvis P9:an som har en väldigt vacker tonarm tillsammans med en träram som kompletterar utseendet. Anslaget i designen är viktigt för målgruppen, och jag gissar att P9:an kanske tilltalar den lite äldre generationen. Jag hoppas på att Rega experimenterar mer med designen på deras plintar, ramar och inslag av trä för att skapa en ny look. Det vore spännande att se en spelare som hade fler inslag av nya kombinationer av trämaterial i ramen, kanske en kolsvart skivtallrik i glas. Men om den beryktade Rega P10 snart får se dagens ljus så gissar jag att den kommer att se helt annorlunda ut?
Genom åren har jag blivigt besatt av skivspelare för deras utseende, konstruktion och mekaniska processer. Jag är medveten om att den digitala eran rent tekniskt kommit att överträffa LP- skivan, men hur fortfarande LP:n många gånger triumferar över flera av dagens hårt komprimerade utbud. I valet mellan att streama MP3 eller lyssna till en väl pressad vinylskiva med tillhörande genomarbetad master så blir valet enkelt.
Vad som ger vinylen sin individuella särprägel rent ljusmässigt har jag aldrig blivit klok på, om det ens finns någon? Eller handlar om en väl fabricerad efterrekonstruktion av återförsäljarna som spär på vinylens myter: det låter varmare, mjukare osv. Det går inte att förta det vackra i att lyssna på en snurrande vinylskiva, och hur detta direkt ställs i relation till ur vi uppfattar musiken. Den estetiska upplevelsen vi får av en välbyggd skivspelare färgar därför vår upplevelse av musik.
Redigerat av Glidtassen, 11 February 2012 - 11:14.
Postad 11 February 2012 - 13:27
I övrigt är Mediamarkts "hi-fi"-rum fascinerande. De spelar stora tungdrivna högtalare med 70-watts förstärkare för att bredvid detta ha starka slutsteg ihopkopplade med stativhögtalare.
Jag har flyttat över min denon dl-110:a till spelaren. Låter mycket bra. Precis som du Hultin vill jag i framtiden byta till denon 103 eller helst 103r. Tycker personligen att Denon spelar mycket bra med Rega.
Har ställt in allt idag. Tyvärr har inte min nålväg kommit ännu så har inte kunnat kontrollmäta Jämfört med p1:an finns det tydliga skillnader om än inte gigantiska. Instrumenten ligger bättre på plats, basen är djupare och mer kontrollerad, mellanregistret träder fram lite bättre och det hörs att gången är jämnare. För tillfället misstänker jag dock att jag har en förkylning i antågande vilket gör att allt låter lite metalliskt just nu. Får vänta tills den blåst över för att göra ett mer definitivt utlåtande.
Postad 11 February 2012 - 14:24
Har ställt in allt idag. Tyvärr har inte min nålväg kommit ännu så har inte kunnat kontrollmäta Jämfört med p1:an finns det tydliga skillnader om än inte gigantiska. Instrumenten ligger bättre på plats, basen är djupare och mer kontrollerad, mellanregistret träder fram lite bättre och det hörs att gången är jämnare. För tillfället misstänker jag dock att jag har en förkylning i antågande vilket gör att allt låter lite metalliskt just nu. Får vänta tills den blåst över för att göra ett mer definitivt utlåtande.
Följ instruktionerna i den här videon, http://www.youtube.c...h?v=IoIHn2g0398
Han är riktigt bra.
Postad 11 February 2012 - 14:58
Postad 11 February 2012 - 18:42
Ett vettigt fynd (frågan är om Elys 2:an är orörd...) - har sett både en och två sabbade nålar och intryckta dammskydd på Mediamarkt....
Vilken Denon-puppa är det som ska på? En DL-103:a? Är lite sugen på att testa den på min egen Rega- mest för att jag aldrig haft en MC på egen spelare...
Hade en 103.a på min förra spelare men fick inte till den (Pro-ject med karbonarm = för liten massa) - hade iofs bara en tube-box II som riaa - kanske klarade den inte uppdraget -
Hultin: -Hur klarar du dig utan ASR - saknar du nåt, eller sitter du nöjd med Linn?
Postad 11 February 2012 - 19:27
Så....det kommer nog att ske en uppgradering så småningom men det får ta sin lilla tid nu...ska ta en ordentlig lyssningssejour på några intressanta alternativ, främst Linns egna steg samt Lejonklous modeller.
Redigerat av hultin, 11 February 2012 - 19:28.
Postad 12 February 2012 - 11:17
Rega fono mm gör sig bättre till mer rockig musik, nu t.ex white stripes elephant så får man det lite roligare, bättre närvaro. Men på t.ex Lars Winnerbäcks vatten under broar så gillar jag lejonklou kinki bättre
Metallica Ride the lightning 45 rpm så hade jag svårt att hitta skillnader rakt upp och ner
Postad 12 February 2012 - 12:00
När jag jämförde mina Rega P1 och P3-24 var dessa utrustade med OM10 (Rega P1) och Goldring 2200 (Rega P3-24). Jag bytte bara phonokablarna mellan RIAAT.
Postad 12 February 2012 - 12:44
Postad 12 February 2012 - 13:28
Bifogad fil(er)
Postad 15 February 2012 - 14:15
Hej, någon vänlig själ som kan ge köpråd på RIAA och pickup+nål till min Planar 3?
Har en onkyo tx-nr 609 och MA bx högtalare, kanske bra att ta hänsyn till... Jag menar, det går kanske inte att klämma hur mkt prestanda som helst ur skivorna ändå med den utrustningen. Budget måste jag ta ställning till efter att jag vet hur pass bra prylar det är motiverat att köpa.
Tips om skivspelaren överlag mottages gärna, behövs någon kalibrering eller så när man byter pickup och nål? Total novis i teknikaliterna även om jag spelat skivor rätt länge.
Samt: vad är bäst för att torka av skivorna med?
Postad 15 February 2012 - 17:42
En DIGITAL nålvåg till en analog enehet....huvaligenKöpte min nålvåg på dealextreme.com för ca: 120:- Gå till hemsidan och sök efter "digital precision scale". Nästan en identisk våg säljer Ljudmakarn för 750:-
Nä fanken heller , ska de va analogt så ska de
Jag satsade på en Shure( Ebay.de) och Hifi News Test LP (Analogue Seduction) för att få till mer finlir på justering.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Hakon, 15 February 2012 - 17:45.
Postad 15 February 2012 - 17:45
Goldrings 2000-serie passar väldigt bra på Rega-spelare.Fick inget svar i vinyltillbehörstråden så jag klipper ut och klistrar in frågan här istället.
Hej, någon vänlig själ som kan ge köpråd på RIAA och pickup+nål till min Planar 3?
Har en onkyo tx-nr 609 och MA bx högtalare, kanske bra att ta hänsyn till... Jag menar, det går kanske inte att klämma hur mkt prestanda som helst ur skivorna ändå med den utrustningen. Budget måste jag ta ställning till efter att jag vet hur pass bra prylar det är motiverat att köpa.
Tips om skivspelaren överlag mottages gärna, behövs någon kalibrering eller så när man byter pickup och nål? Total novis i teknikaliterna även om jag spelat skivor rätt länge.
Postad 15 February 2012 - 17:52
Jag är inte bra på detta själv så jag googlade fram vad jag kunde hitta.Fick inget svar i vinyltillbehörstråden så jag klipper ut och klistrar in frågan här istället.
Till min P3-24 var det många rekommendationer på Dynavector 10x5,så jag satsade på den.
http://www.google.se...iw=1366&bih=703
Postad 19 February 2012 - 13:35
Eftersom Rega är engelskt, passar Regas då bättre att spela engelsk musik i jämförelse med tyska skivspelarmärken? Jag är ett stort fan av engelsk rockmusik och man kan ju tro att med ett engelskt märke kommer ljudbilden bli ännu bättre. Tyska märken kanske passar bättre för ravemusik och Berlin emo.
Postad 19 February 2012 - 13:47
Visst marknadsför Rega sin profil, med "hur det skall vara roligt att lyssna på musik". Vidare menar de att deras spelare är mer "spralliga med mycket driv".
För egen del tror jag inte att det blir avhängigt vilken spelare du väljer för musikstilen, där tror jag att högtalare spelar en mycket större roll samt förstärkare. Jag har fått en demo på skillnader mellan spelare "Nottingham Analouge och en Rega P7. Vad som framgick klart var att Nottingham Analouge hade en bättre tyngd i basen, samt att den var mer detaljrik i de nedre registren.
Redigerat av Glidtassen, 19 February 2012 - 13:47.
Postad 19 February 2012 - 13:53
Självklart fungerar Rega bättre med Engelsk musik eftersom man tappar en del i omvandlingen av den Tyska musiken när man spelar upp.Är det värt att köpa en RP3 i stället för en RP1?
Eftersom Rega är engelskt, passar Regas då bättre att spela engelsk musik i jämförelse med tyska skivspelarmärken? Jag är ett stort fan av engelsk rockmusik och man kan ju tro att med ett engelskt märke kommer ljudbilden bli ännu bättre. Tyska märken kanske passar bättre för ravemusik och Berlin emo.
Är du på riktigt eller har du bara börjat trolla i i en massa trådar?
Postad 19 February 2012 - 14:01
För att inte tala om den Norska skivspelaren som jag hade hemma, saknade tonarm och skivtallriken snurrade åt fel håll?
Redigerat av Glidtassen, 19 February 2012 - 14:08.
Postad 19 February 2012 - 14:21
Nja, så analytisk är det nog inte lönsamt att vara.
Visst marknadsför Rega sin profil, med "hur det skall vara roligt att lyssna på musik". Vidare menar de att deras spelare är mer "spralliga med mycket driv".
För egen del tror jag inte att det blir avhängigt vilken spelare du väljer för musikstilen, där tror jag att högtalare spelar en mycket större roll samt förstärkare. Jag har fått en demo på skillnader mellan spelare "Nottingham Analouge och en Rega P7. Vad som framgick klart var att Nottingham Analouge hade en bättre tyngd i basen, samt att den var mer detaljrik i de nedre registren.
Ok, så vilken av RP1 och RP3 är värd att köpa som första vinylspelare?
Annars tycker jag inte att min tidigare fråga var så konstig.
Postad 19 February 2012 - 15:23
Ok, så vilken av RP1 och RP3 är värd att köpa som första vinylspelare?
Annars tycker jag inte att min tidigare fråga var så konstig.
Som första spelare tycker jag RP1, och av två orsaker:
Jag vet att inte alla håller med mig, men ljudmässigt skiljer dessa spelare inte mycket åt. Det mesta hänger på RIAA-steget eller val av pick-up (puppa). Börja med den billigare och se om ditt intresse tar fart, om så är fallet kan du alltid uppgradera inom några år. Du får en marginellt bättre ljusmässig prestanda med en dyrare, men den är försumbar. Men om du siktar efter en vackrare konstruktion rekommenderar jag den dyrare.
Postad 19 February 2012 - 15:30
Som första spelare tycker jag RP1, och av två orsaker:
Jag vet att inte alla håller med mig, men ljudmässigt skiljer dessa spelare inte mycket åt. Det mesta hänger på RIAA-steget eller val av pick-up (puppa). Börja med den billigare och se om ditt intresse tar fart, om så är fallet kan du alltid uppgradera inom några år. Du får en marginellt bättre ljusmässig prestanda med en dyrare, men den är försumbar. Men om du siktar efter en vackrare konstruktion rekommenderar jag den dyrare.
Hur uppgraderar man? Är det att byta ut arm, pick-up, nål och liknande saker?
En sak som är tydlig när man kollar på prisjakts prisinfo är att Regas skivspelare inte går ned i pris så mycket. Även om produkterna är några år gamla. Så då går inte spelaren ned i värde om jag köper den dyrare.
Är det en rätt iakttagelse?
Postad 21 February 2012 - 13:39
Har snart ett rega P3 bord komplett över.. (ingen tonarm) Om det är så att någon får för sig att göra ett eget uppgraderings projekt!
bara att PMa mig...
Redigerat av MrLelle, 21 February 2012 - 13:40.
Postad 22 February 2012 - 00:58
Är det värt att köpa en RP3 i stället för en RP1?
Tjenare!
Om du har råd tycker jag att du ska köpe an RP3! RP1 verkar alldeles för enkel för att vara bra och här i tråden kan man läsa om tveksam kvalitetskontroll vad gäller helt uppenbara saker som synligt vobblande plattor. Då kan man tänka sig hur kvalitetskontrollen varit på andra viktiga saker som inte syns lika tydligt som t ex lager. Att hålla på att uppgradera en sådan skapelse är bara dyrt. Du kommer antagligen att tröttna.
Om du köper en RP3a har du en bra spelare från början som förmodligen har ett mycket bättre (även procentuellt) andrahandsvärde än en RP1. Om det är någon del av hifin där finare/dyrare kan vara bättre så är det faktiskt skivspelare till en viss gräns. Det är inte gratis att göra bra mekanik som inte sjabblar bort signalen som PUn hämtat ur spåret.
Att det "inte händer så mycket" mellan P2 och P9 som någon skrev ovan i tråden är inte riktigt. Det finns tydliga skillnader mellan alla regamodeller. Så har t ex planar 3 både tjockare plint och glastallrik än planar 2. RB 250 och RB 300 är olika tonarmar etc. Det är också ljudliga skillnader.
Jag har själv: 1. en rega planet med Lycos arm; 2. en planar 2 (nu armlös); och 3. en planar 3 (nu armlös). Alla är olika och har olika motorer. Jag har även en P7 och skillnaden mellan den och t ex planar 2 som visas överst i tråden är mycket stor. Det är annan motor, det finns motorstyrning, dubbla drivremmar, stort och gjutet drivhjul, tyngre tallrik i keramik med små tillverkningstoleranser istället för glas, den näst bästa rega armen RB 700, annat material i plinten etc. Kort sagt ALLT är annorlunda. Det enda som relativt lika är utseendet.
MVH
Postad 22 February 2012 - 07:09
När jag skrev att: ”Det inte händer så mycket” så menade jag främst mellan Rega P1 och Rega P3-24.Visst det händer mycket: konstruktion och designmässigt, men jag håller fast vid att ljudbilden inte skiljer sig nämnvärt. Jag har även fått utstå en hel del för att jag förhastat i början lovordade P3-24 över min gamla P2:a.
Men vad som många gånger dessvärre styr våra upplevelser av produkter är förväntningarna vi har på dem. Jag har som många gånger redan nämnt spelat Rega P1 bredvid en P3-24, och att skillnader fanns där men hur jag även skulle kunna åkt dit på ett blindtest. Jag har inte jämfört de dyrare modellerna efter Rega P3-24 och uppåt. Begränsningarna sitter denna gång inte i skivspelarens konstruktion, utan i mediet självt. Antar att det är därför skillnaderna inte alltid är lika påtagliga.
Postad 22 February 2012 - 08:26
Redigerat av Mange36, 22 February 2012 - 08:30.
Postad 22 February 2012 - 08:32
Well, well.
När jag skrev att: ”Det inte händer så mycket” så menade jag främst mellan Rega P1 och Rega P3-24.Visst det händer mycket: konstruktion och designmässigt, men jag håller fast vid att ljudbilden inte skiljer sig nämnvärt. Jag har även fått utstå en hel del för att jag förhastat i början lovordade P3-24 över min gamla P2:a.
Men vad som många gånger dessvärre styr våra upplevelser av produkter är förväntningarna vi har på dem. Jag har som många gånger redan nämnt spelat Rega P1 bredvid en P3-24, och att skillnader fanns där men hur jag även skulle kunna åkt dit på ett blindtest. Jag har inte jämfört de dyrare modellerna efter Rega P3-24 och uppåt. Begränsningarna sitter denna gång inte i skivspelarens konstruktion, utan i mediet självt. Antar att det är därför skillnaderna inte alltid är lika påtagliga.
-Du bara antar en massa.... Om och om igen!!
Att mediet i sig själv sätter gränsen så att du slår i taket när du spelar med en spelare i övre lågbudgetklassen är inget annat än ett löjligt påhitt - märker du inga skillnader har du fel på kringutrustningen eller öronen!
Postad 22 February 2012 - 08:45
/Niklas
Postad 22 February 2012 - 09:27
Annars kan du montera på en Goldring 2x00 - men då bör du ha en 2mm "shim" under tonarmen. Ortofons 2M finns det många som gillar (inte jag dock).
Men för en tusenlapp extra så är det vettigt (såg att den ligger nära det dubbla löst...)
Postad 22 February 2012 - 14:06
Om vi strikt pratar byggkvalitet, vilken måste jag upp i för att få märkbart bättre kvalitet?
Postad 22 February 2012 - 15:46
Postad 22 February 2012 - 18:25
Linetone Audio , har köpt min därifrån
http://www.ebay.co.u...=item58926610cf
Postad 22 February 2012 - 18:52
Köper man nya skivspelare för att spela sina gamla LP-skivor? Om inte så kanske det är bättre att hålla sig till CD och Spotify?
Nya LP-skivor kanske låter digitalt?
Postad 22 February 2012 - 18:54
En sprillans ny P3-24 hittar man på Ebay UK för drygt 3650kr ink frakt hem till dörren.
Linetone Audio , har köpt min därifrån
http://www.ebay.co.u...=item58926610cf
Tillkommer kostnad för pickup om jag fattat annonsen korrekt. Sedan måste man väl köpa en adapter från brittisk till svensk/europeiskt vägguttag. Oavsett det är det ändå väldigt billigt.
Redigerat av Mange36, 22 February 2012 - 18:56.
Postad 22 February 2012 - 19:57
Tillkommer även pickup hos de svenska ÅF till normalpriset 5990kr.Tillkommer kostnad för pickup om jag fattat annonsen korrekt. Sedan måste man väl köpa en adapter från brittisk till svensk/europeiskt vägguttag. Oavsett det är det ändå väldigt billigt.
Adapter hos Clas Ohlson 39kr
Postad 22 February 2012 - 20:03
Postad 22 February 2012 - 20:41
Jag utgår från att du besökt min sida, och får bekräftat att jag har en ganska hyfsad rigg.
Jag generaliserar inte över andra modeller än de jag faktiskt ägt, eller haft i min lägenhet: Rega P1, RP1 samt Rega P3-24.
Att vinylmediet innebär vissa begränsningar vad beträffar ljudåtergivning fick jag bekräftat sedan jag tog an min Musical Fidelity DAC1. Där jag faktiskt blivit överraskad när Spotify via denna DAC i enskilda fall lockat fram mer välljud än några av mina vinyler (Japp, jag har jämfört samma skivor).
När jag skriver får du ta in i ekvationen att vi talar om mina upplevelser, inte dina eller någon annans. Vidare så har alla olika värderingar, prioriteringar och framförallt upplevelser som vi ideligen återkopplar till. Jag har bara inte blivit slagen med häpnad över skillnader mellan mina olika spelare, därmed inte sagt att någon annan kan uppleva större skillnader än mig.
I relation till spenderade pengar så anser jag inte att min Rega P3-24 gör åttor kring mitt andra digitala medium (dator/dac).
Har inte för ambition att skapa en "Vinyl vs Cd" diskussion härute, utan ville bara illustrera hur jag fått ut ibland mer välljud för mindre pengar genom att köpa en dac.
Visst kan det vara så att jag missat en fin spelare som Rega P5, bara för att jag utgick från att skillnaderna skulle vara subtila mellan P5:an, och vad jag äger idag. Jag äger ingen bli för närvarande, och att låna hem en Rega P5 skulle varit för otympligt för mig. Men jag kan nog lära mig att leva med en eventuell förlust av några få förlorade nyanser.
Redigerat av Glidtassen, 22 February 2012 - 20:44.
Postad 22 February 2012 - 21:11
Svar till Jörgen
Jag utgår från att du besökt min sida, och får bekräftat att jag har en ganska hyfsad rigg.
Jag generaliserar inte över andra modeller än de jag faktiskt ägt, eller haft i min lägenhet: Rega P1, RP1 samt Rega P3-24.
Att vinylmediet innebär vissa begränsningar vad beträffar ljudåtergivning fick jag bekräftat sedan jag tog an min Musical Fidelity DAC1. Där jag faktiskt blivit överraskad när Spotify via denna DAC i enskilda fall lockat fram mer välljud än några av mina vinyler (Japp, jag har jämfört samma skivor).
När jag skriver får du ta in i ekvationen att vi talar om mina upplevelser, inte dina eller någon annans. Vidare så har alla olika värderingar, prioriteringar och framförallt upplevelser som vi ideligen återkopplar till. Jag har bara inte blivit slagen med häpnad över skillnader mellan mina olika spelare, därmed inte sagt att någon annan kan uppleva större skillnader än mig.
I relation till spenderade pengar så anser jag inte att min Rega P3-24 gör åttor kring mitt andra digitala medium (dator/dac).
Har inte för ambition att skapa en "Vinyl vs Cd" diskussion härute, utan ville bara illustrera hur jag fått ut ibland mer välljud för mindre pengar genom att köpa en dac.
Visst kan det vara så att jag missat en fin spelare som Rega P5, bara för att jag utgick från att skillnaderna skulle vara subtila mellan P5:an, och vad jag äger idag. Jag äger ingen bli för närvarande, och att låna hem en Rega P5 skulle varit för otympligt för mig. Men jag kan nog lära mig att leva med en eventuell förlust av några få förlorade nyanser.
...om du nån gång släpar hem en spelare typ P5 el. högre kommer du få höra att det är långt ifrån bara "nyanser" du gått miste om - så var beredd på att bli positivt överraskad.
Postad 22 February 2012 - 23:10
Det kan mycket väl stämma, P5:an känns lite lyxigare än den jag äger nu. Men som sagt, det är pengar vi talar om också.
Postad 23 February 2012 - 10:31
Allt har sin tid. Även en P9 är kaffepengar för en snart 50 år gubbe med bra inkomst.....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Inget tryck i ljudet från vinyl!
37 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?