Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 January 2011 - 21:42

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Ni har sett Eurogamers genomgång?
http://www.eurogamer...rity-in-tatters

Postad 03 January 2011 - 22:00

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ni har sett Eurogamers genomgång?
http://www.eurogamer...rity-in-tatters

Tycker den, som de alltid gör, artikeln förklarar allt på ett väldigt bra sett.

Detta är utan tvekan det värsta "hacket" i modern tid. När någon har programmerat rätt program kan vem som helst lägga filen på en usb sticka och installera det på sin PS3a, detta gäller då alla versioner och modeller.

Postad 03 January 2011 - 22:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Mm...Men är de nån av er som vet hur Blu-Ray regionslåsningen fungerar på PS3 ?

Gode gud låt det vara i mjukvaran :)

Måste ju vara det tycker jag :D

Postad 03 January 2011 - 22:53

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

känns meningslöst då brännare plus skivor ger dig minst 5 TB externa hårddiskar för samma pris.

bluray skivorna är inte dyra mer på www.wesellcd.com kan man köpa 10st 25gb för 109kr dock e det meingslöst då man ska köpa spelen man får mer ut av det så

Jävligt trist detta!
I det ögonblicket någon fuskar när jag spelar Bad Company 2 online så rycker jag nätverkssladden och säljer PS3:an på Blocket till någon snorunge!
Hoppas detta gör att Sony snabbare släpper fram en PS4:a som kör i åttor kring tidigare hårdvara -vore kul med äkta 1080p i alla spel!
Det har varit skönt att slippa piratträsket några år med PS3:an. Tack Sony så länge det varade i alla fall.
Det finns en anledning till att jag kör Iphone 4 istället för Android och Mac istället för Pc-träsket.
Been there - done that!

iphone 4 är inte bättr en android och mac eller pc var har du fått de i från ip4 är lika hackad som alla andra iphones

Postad 03 January 2011 - 22:56

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Observera att "public private keys" är ett ironiskt skämt. Det finns inget som heter så. Istället syftar det på att de privata nycklarna (som är inlåsta på Sonys kontor) har blivit publika på grund av att Sony har använt dem på fel sätt när det har signerat kod.

Jag fattar fortfarande inte hur man kan lyckas signera "fel". Det ligger ju RSAs natur att den privata nyckeln inte går att få fram ur signaturen.

Postad 03 January 2011 - 23:02

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag fattar fortfarande inte hur man kan lyckas signera "fel". Det ligger ju RSAs natur att den privata nyckeln inte går att få fram ur signaturen.

I den matematiska formlen som generera nycklarna så ska ena delen vara ett slumptal. Dock visade sig att detta talet inte är en slump utan är samma hela tiden. Därför kan man skapa generatorer för aty skapa nycklar.

Postad 03 January 2011 - 23:02

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag verkar vara den enda här som inte hoppas högt av glädje.
Kanske får man bättre mediaspelarefunktioner i något hack, men i övrigt kommer mod och piratkopierade spel förstöra den här konsollen (ur min synvinkel - massa kommentarer om hur bra piratmarknaden är för utvecklingen undanbedes). Är rädd att Sony och speltillverkarna kommer tappa intresset rejält nu.
Måste nästan svära i tråden.
F-N!

Postad 03 January 2011 - 23:08

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Kanske får man bättre mediaspelarefunktioner i något hack, men i övrigt kommer mod och piratkopierade spel förstöra den här konsollen (ur min synvinkel - massa kommentarer om hur bra piratmarknaden är för utvecklingen undanbedes). Är rädd att Sony och speltillverkarna kommer tappa intresset rejält nu.
F-N!

Jag är på samma spår som du. Men jag tror inte att man kommer att kunna köra riskfritt över PSN med en modifierad konsol. Så det som öppnas här är möjligheten att göra vad man vill med sin PS3 konsol förutom att gå online och spela. Är det värt det?

Förut när man chippade sin xbox för att få XBMC så fanns det inte så många mediaplayer/center på marknaden, idag finns det massvis från några 100kr och uppåt. Så jag vet inte om det tillför någon speciellt att köpa en konsol för 3000kr och inte gå online och spela.

Så jag vet inte... tycker det låter mer allvarligt här på tråden än vad det kanske egentligen är.

Men att man lyckas knäcka sonys säkerhet ... så här djupt är väl ganska dåligt för varumärket, men vi får se hur de löser detta... spännande detta :)

Postad 03 January 2011 - 23:11

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Jag är inte så påläst men... Sony kan väl göra modifieringar på konsoler som tillverkas framöver så att hacket inte går att tillämpa lr? Microsoft lyckades väl göra något med slimmen som gjorde att de fortfarande inte är någon som lyckats flasha den lika lätt som man kunnat göra innan..

Postad 03 January 2011 - 23:12

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

??? Hittat någon som hoppar av glädje i tråden?

Postad 03 January 2011 - 23:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag är på samma spår som du. Men jag tror inte att man kommer att kunna köra riskfritt över PSN med en modifierad konsol. Så det som öppnas här är möjligheten att göra vad man vill med sin PS3 konsol förutom att gå online och spela. Är det värt det?

Förut när man chippade sin xbox för att få XBMC så fanns det inte så många mediaplayer/center på marknaden, idag finns det massvis från några 100kr och uppåt. Så jag vet inte om det tillför någon speciellt att köpa en konsol för 3000kr och inte gå online och spela.

Så jag vet inte... tycker det låter mer allvarligt här på tråden än vad det kanske egentligen är.

Men att man lyckas knäcka sonys säkerhet ... så här djupt är väl ganska dåligt för varumärket, men vi får se hur de löser detta... spännande detta :)

PSN kommer funka !! se o lär kolla PSP den är lik PS3an. och man kommer ut på PSN utan problem. Har de inte lyckats stoppa det där varför skulle de göra det på PS3an? och PSP har en CFW vilken månad som hälst nu kommer en CFW till ps3an

Postad 03 January 2011 - 23:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

F-N!

Ja killarna bakom hacken var tydliga, Sonys egna fel - de kunde ha låtit otheros vara.

Se på iPhone vad jailbreak gjorde för den. Apple nog inte erkänna det men nog tittade man var homebrew programmen på cydia gjorde när man la till funktioner.

Sony var inne på en bra väg med otheros, om än begränsad. Sony själva kommer aldrig kunna det utbud som en öppen plattform erbjuder men nu gav man något en chans.

Jag tror starkt på plattformar med 2 ansikten, en låst och en sandlåda.

Postad 03 January 2011 - 23:20

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

PSN kommer funka !! se o lär kolla PSP den är lik PS3an. och man kommer ut på PSN utan problem. Har de inte lyckats stoppa det där varför skulle de göra det på PS3an? och PSP har en CFW vilken månad som hälst nu kommer en CFW till ps3an

okej... du menar altså att alla som hackar sin konsol kommer utan tvekan att kunna köra online med sina konsoler utan någon som helst risk att konsolen bannas, eller funktionaliteten begränsas/raderas som MS gjorde förra året mot ett antal konsoler som körde flashad.

Jag säger inte att det kommer vara omöjligt att lira online, men det kommer vara svårt och väldigt riskfullt. Frågan är bara hur många som gillar att gambla med en dyr konsol.

Antalet personer som lirar över PSN, multiplayer osv.. är betydligt fler på PS3 än hos PSP, så prioriteringen lär nog ligga där att göra säkerheten online bättre. Annars är det väl bara för Sony att slänga PS varumärket i papperskorgen.

Redigerat av Unregistered1232, 03 January 2011 - 23:25.

Postad 03 January 2011 - 23:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag är inte så påläst men... Sony kan väl göra modifieringar på konsoler som tillverkas framöver så att hacket inte går att tillämpa lr? Microsoft lyckades väl göra något med slimmen som gjorde att de fortfarande inte är någon som lyckats flasha den lika lätt som man kunnat göra innan..

Nope, då måste de spärra all nycklarna som finns idag. Detta gör att all kod som signerats med dem inte kan amvändas, alltså alla dagens spel. Så de är ganska körda.

360 är en helt annan fråga där man attackerar en svag länk vilket möjligör att du kan spela brända spel, dock är det allt. Det mer avancerade jtag hacket var dock så du kunde köra osignerad kod men det stoppades via uppdatering då det var en exploit. Tackvare eFuse så är degradering omöjligt på xbox.

okej... du menar altså att alla som hackar sin konsol kommer utan tvekan att kunna köra online med sina konsoler utan någon som helst risk att konsolen bannas, eller funktionaliteten begränsas/raderas som MS gjorde förra året mot ett antal konsoler som körde flashad.

Jag säger inte att det kommer vara omöjligt att lira online, men det kommer vara svårt och väldigt riskfullt. Frågan är bara hur många som gillar att gambla med en dyr konsol.

Går gör det nog men det känns som det kommer vara svårt eftersom det är signerat med sonys egna nycklar.

En 1:1 kopia av ett spel blir nog svårt, men spel som folk hemma moddar kan man nog komma åt genom att till exempel kolla storleken osv.

??? Hittat någon som hoppar av glädje i tråden?

Jag gör :)

Men det är mer tabu med en hackade ps3 än en hackad iphone idag.

Postad 03 January 2011 - 23:29

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Struntar i hur många custom firmware och hack för att komma in på PSN det släpps.
Det är inte hackare och piratkopierar som tillverkar spel - det görs av speltillverkarna och det kostar pengar. Det finns inga GT5 eller Killzone 3 som görs open source av några schysst killar på nätet.

Sitt ni där och var nöjda med era tokhackade konsoller som kan köra homebrew och moddade spel på PSN - Men vad ska ni göra när det inte kommer några bra spel längre? NU menar jag inte att det kommer sluta komma spel (se bara på PS2), men de stora satsningarna kommer bli betydligt mer tveksamma.
Suck.

Postad 03 January 2011 - 23:30

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Beror på hur man ser det PSP har vart hackad länge Sony la in en spärr så man inte kunde ansluta till PSN men så kom ett homebrew till PSP som heter PSNLOVER och de har inte lyckats spärra det sen dess och nu har det gått flera år. lika kommer ske med PS3.. Du ska inte glömma PS3 och 360 är 2 olika system fungerar på olika sätt. Microsoft har lite mer kunskaper också då de är ett software företag som fått hålla på många mer år en Sony. men då systemen i PSP och PS3 är väldigt lika förutom hårdvaran så ser man historiskt tillbaka va de gjort för PSP så pekar det på att de inte kan eller kommer göra så mycket...

Postad 03 January 2011 - 23:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Struntar i hur många custom firmware och hack för att komma in på PSN det släpps.
Det är inte hackare och piratkopierar som tillverkar spel - det görs av speltillverkarna och det kostar pengar. Det finns inga GT5 eller Killzone 3 som görs open source av några schysst killar på nätet.

Sitt ni där och var nöjda med era tokhackade konsoller som kan köra homebrew och moddade spel på PSN - Men vad ska ni göra när det inte kommer några bra spel längre? NU menar jag inte att det kommer sluta komma spel (se bara på PS2), men de stora satsningarna kommer bli betydligt mer tveksamma.
Suck.

Cola ner grabben....!!!!!
Bara för att man vill hacka sin konsol betyder inte det man vill göra det för att piratkopiera jag är ute efter homebrew inte kopierade spel jag säger inte att andra inte kopierar för det gör många men de släpper inte sämre spel för det om de skulle göra så så skulle nog många spel utebli på tex 360 men det gör de inte kommer fortfarande lika bra spel där! lika kommer va på ps3 och lika har vart på PSP/PS2 och PC

Nope, då måste de spärra all nycklarna som finns idag. Detta gör att all kod som signerats med dem inte kan amvändas, alltså alla dagens spel. Så de är ganska körda.

360 är en helt annan fråga där man attackerar en svag länk vilket möjligör att du kan spela brända spel, dock är det allt. Det mer avancerade jtag hacket var dock så du kunde köra osignerad kod men det stoppades via uppdatering då det var en exploit. Tackvare eFuse så är degradering omöjligt på xbox.

Går gör det nog men det känns som det kommer vara svårt eftersom det är signerat med sonys egna nycklar.

En 1:1 kopia av ett spel blir nog svårt, men spel som folk hemma moddar kan man nog komma åt genom att till exempel kolla storleken osv.

Jag gör :)

Men det är mer tabu med en hackade ps3 än en hackad iphone idag.

kan bara hålla med

Postad 03 January 2011 - 23:42

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Suck.

Och detta baserar du på empirisk fakta. Den lilla koll på konsolhistoria jag har så kommer jag fram till att alla moderna konsoler har knäckts men trots detta har spelbudgets slagit rekord på löpande band.

360 har dragits med enorma problem sen någon månad efter släpp när det gäller piratkopiering, alltså 5 år sen. Jag har dock ej sett någon utvecklare som sagt "nej det lönar sig inte" eller skippat 360 version helt när man siltat på multi. Eller för den delen kommit ut med ett multispel vars resultat på 360 skulle få en att tro den hade mindre budget.

Sluta med domedags profetsierna. Alla har hört det för, jag väntar personligen på att musikindustrin ska dö på grund av mp3. Musiken skulle ju bli så mycket sämre och mimdre på grund av att imte kam tjäna pengar.

Postad 03 January 2011 - 23:45

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Cola ner grabben....!!!!!
Bara för att man vill hacka sin konsol betyder inte det man vill göra det för att piratkopiera jag är ute efter homebrew inte kopierade spel jag säger inte att andra inte kopierar för det gör många men de släpper inte sämre spel för det om de skulle göra så så skulle nog många spel utebli på tex 360 men det gör de inte kommer fortfarande lika bra spel där! lika kommer va på ps3 och lika har vart på PSP/PS2 och PC

Hehe jag är inte sur på dig :) (minns du inte mig från ONkyo tråden där du hjälpte mig).
Lovar du att det inte blir sämre spel? :D

Postad 03 January 2011 - 23:48

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hehe jag är inte sur på dig :) (minns du inte mig från ONkyo tråden där du hjälpte mig).

självklart :)
varför ini skogen skulle de bli sämre spel då skulle Inte ens PS3 finnas i dag för om ingen ville ha spelen till PS!/PS2/xbox/360 så finns det ingen anledning att tillverka en ersättare !!

Redigerat av Duckface21, 03 January 2011 - 23:52.

Postad 03 January 2011 - 23:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Tidigare system vart säkerhet har knäckts, se alla, har inte haft den trenden. Heller kan man inte se ett tydligt tecken på att det, i alla fall på konsol, påverkar försäljningen av spel i en större omfattning.

Postad 04 January 2011 - 00:01

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Tänkte kolla lite teorier vad Sony kan göra för att stoppa (åtminstone för nya spel).

De skulle kunna släppa nya appnycklar och se till att de inte tabbar sig med signeringen. Knäcks enkelt genom att signera om spelen med gamla nyckeln. På något sätt måste alltså de gamla appnycklarna bort och då blir det problem med gamla spel.
Då måste Sony utveckla en alternativ metod att kolla äktheten hos gamla spel, t.ex. genom att släppa en patch till varenda spel som någonsin tillverkats eller någon form av online signering mot whitelist. Oavsett vad man kommer på så kommer det troligtvis alltid komma att knäckas med CFW. Men i teorin så skulle det då krävas att man har custom FW för att det ska fungera vilket begränsar tillgången en smula.
Dock är det inget svårt att köra CFW och så länge inte Sony släpper ny hårdware med nya nycklar så går inte CFW att stoppa.

dock e det meingslöst då man ska köpa spelen man får mer ut av det så

Amen till det. Finns inget tråkigare än att helt plötsligt sitta med 100 gratisspel. Är mycket roliga att sitta med ett fåtal man har betalt för (helt annan spelkänsla)

Postad 04 January 2011 - 00:02

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Tänkte kolla lite teorier vad Sony kan göra för att stoppa (åtminstone för nya spel).

De skulle kunna släppa nya appnycklar och se till att de inte tabbar sig med signeringen. Knäcks enkelt genom att signera om spelen med gamla nyckeln. På något sätt måste alltså de gamla appnycklarna bort och då blir det problem med gamla spel.
Då måste Sony utveckla en alternativ metod att kolla äktheten hos gamla spel, t.ex. genom att släppa en patch till varenda spel som någonsin tillverkats eller någon form av online signering mot whitelist. Oavsett vad man kommer på så kommer det troligtvis alltid komma att knäckas med CFW. Men i teorin så skulle det då krävas att man har custom FW för att det ska fungera vilket begränsar tillgången en smula.
Dock är det inget svårt att köra CFW och så länge inte Sony släpper ny hårdware med nya nycklar så går inte CFW att stoppa.

du kan inte släppa patchar till gamla spel det är omöjligt då skulle de behöva uppdatera datan på skivan omöjligt inget av de andra du nämnde kan de heller göra det du nämner innebär att alla skivor skulle behöva bytas ut och konsoler.

såmed andra ord Sony har trampat i skiten

Redigerat av Duckface21, 04 January 2011 - 00:04.

Postad 04 January 2011 - 00:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Amen till det. Finns inget tråkigare än att helt plötsligt sitta med 100 gratisspel. Är mycket roliga att sitta med ett fåtal man har betalt för (helt annan spelkänsla)

jo men det jag menade är att det finns ingen anledning av kopierade spel du saknar fodral/bok spelet i sig är ju samma mycket snyggare att ha köpt i hyllan men personligen så skulle jag aldrig hacka mitt system för att kopiera så lågt sjunker man inte det jag vill ha är homebrew = meda spelare, möjlighet att ha spelen på hdd (orginal), emulatorer/ps2, wii, snes, nes. möjliget att lägga videofiler på hdd utan krångel bara föra över.

Postad 04 January 2011 - 00:12

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

du kan inte släppa patchar till gamla spel det är omöjligt då skulle de behöva uppdatera datan på skivan omöjligt inget av de andra du nämde kan de heller göra det du nämner innebär att alla skivor skulle behöva bytas ut och konsoller

Jo men det kan ju fortfarande radera de gamla nycklarna och bygga en whitelist istället för signaturcheck för gamla spel. Dock är det riktigt svårt att bygga en bra whitelistfunktion och så fort du laddar CFW är det fritt igen. Dock kan man stoppa CFW genom att släppa en ny hårdvaru revision med nya master key, men det stoppar ju inte existerande konsoller.

Postad 04 January 2011 - 00:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jo men det kan ju fortfarande radera de gamla nycklarna och bygga en whitelist istället för signaturcheck för gamla spel. Dock är det riktigt svårt att bygga en bra whitelistfunktion och så fort du laddar CFW är det fritt igen. Dock kan man stoppa CFW genom att släppa en ny hårdvaru revision med nya master key, men det stoppar ju inte existerande konsoller.

jo men du bryter ju funktionen på nya spel på gamla konsoler de måste liksom bygga upp allt från grunden igen konsol spel allt de kan inte gå på nuavarde konsol eller hur spel är byggda spel eller kodning..
för att ska en säker milijö igen så finns det inget annat val i dagens läge

Postad 04 January 2011 - 01:34

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Det är viktigt att förstå att det är inte som när andra konsoler har blivit hackade.
Låt oss säga att du ska köpa en kopia av ett 360 spel eller Wii och vill spela det på respektive konsol då måste du först säga till att du har en chippad/moddad konsol, din genomsnittliga konsol ägare orkar inte bry sig/sätta sig in i hur det fungerar, även om vi tycker det är hur enkelt som helst.

Med PS3 är det nu teoretiskt att köpa en kopia av ett spel, stoppa in det, spela det. Behöver inte moddad firmware eller chip eller donglar eller något. Där är ingen skillnad på äkta eller kopia mer än priset och att du kanske inte får fodral.
Detta är STOR skillnad mot hur andra konsoler är knäckta tro det eller ej.
Det kan komma att totalt knäcka PS3spelförsäljning i östeuropa, Asien(utom Japan) med flera.

Så när vissa säger att det är som en PC nu så stämmer det inte, på PC måste du klydda och lägga in crack och annat. Inte speciellt svårt kanske.

Se det som att på 360 har de lyckats få in hela armen i brevlådan och kan få tag på lite grejer medan på PS3 har de alla nycklar till alla dörrar och om du vill byta ut lås och nycklar ruinerar du dig själv.

Sony kan stoppa det till stor del genom att köra en white list om jag förstår det rätt.
Men detta är kostsamt säger de.
Personligen förstår jag inte riktigt hur det fungerar någon får gärna förklara.

Piratkopiering har väl inte skadat de flesta konsoler historiskt sätt men nu är det fan Amiga nivå på piratkopiering när det gäller PS3 om man kollar på enkelhet.
Hade de bara chippat konsolen eller något hade det varit sin sak men nu är det lite nytt.

Vi går in i en tid där flera speltillverkare har höjt ett varningens finger för att ta fram AAA spel är så kostsamt att det måste sälja i mycket större antal jämfört med förr.
Speltillverkarna är nog inte helt lugna som vissa verkar tro.

Detta lär få konsekvenser för PS4.

PSPnycklarna fanns visst i PS3firmwaren så den lär vara helt knäckt nu med.

Homebrew = piratkopior av annan media än PS3spel.

Alla dessa hackers som tycker de är så häftiga nu hade inte klarat det utan läckor från SONY anställda.

Sen måste jag säga skippa skitsnacket! Detta handlar om piratkopiering inget annat.
"Nämen jag vill ha Linux" gå och göm dig någonstans!

Postad 04 January 2011 - 01:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Sen måste jag säga skippa skitsnacket! Detta handlar om piratkopiering inget annat.

Ärligt alla som vill hacka sin ps3 vill inte kopiera vist merparten vill men alla vill inte jag e en av dem som inte vill kopiera och kommer inte göra det så dra inte alla över en kam ... jag vill bara ha möjlighet att ha spelen på hdd för barnens skull som jag har gjort med min wii och sen plus med emulatorer och annat roligt hombrews...

Postad 04 January 2011 - 02:40

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Visst jag köper att du vill ha spelen på hårddisken för det förenklar det för dina barn och skivorna tar inte skada osv.
Men fräckheten över att potentiellt riskera kvaliteten eller existensen på/över framtida titlar för att få features en överväldigande majoritet av PS3ägarna skiter fullständigt i stör mig.
Tror inte folket bakom Call of Duty serien eller spelen i sig blir drabbade. Men de som gör Darksiders kanske? Här kan det mycket väl handla om att 100 000 exemplar mindre i försäljning innebär ingen uppföljare. Finns en uppsjö av IPs som potentiell kan bli drabbade.

Sen kan jag tycka att det är helt sjukt att inte SEGA exempelvis gör en deal med de tre stora om en app där man kan köpa/spela alla deras titlar som fanns/finns på deras gamla konsoler. Typ välj 10st för 200kr eller något. Eller att hela PSOne katalogen inte finns tillgänglig på PSN m.m likadant med Nintendo men det kanske är dyrare att göra än potentiella intäkter.
Jag förstår ju dem som kanske har Altered Beast eller något annat skoj i källarförrådet och kanske vill lira det i en emulator på PS3an, är ju knappast hela världen.

Postad 04 January 2011 - 06:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det är viktigt att förstå att det är inte som när andra konsoler har blivit hackade.
Låt oss säga att du ska köpa en kopia av ett 360 spel eller Wii och vill spela det på respektive konsol då måste du först säga till att du har en chippad/moddad konsol, din genomsnittliga konsol ägare orkar inte bry sig/sätta sig in i hur det fungerar, även om vi tycker det är hur enkelt som helst.

Med PS3 är det nu teoretiskt att köpa en kopia av ett spel, stoppa in det, spela det. Behöver inte moddad firmware eller chip eller donglar eller något. Där är ingen skillnad på äkta eller kopia mer än priset och att du kanske inte får fodral.
Detta är STOR skillnad mot hur andra konsoler är knäckta tro det eller ej.
Det kan komma att totalt knäcka PS3spelförsäljning i östeuropa, Asien(utom Japan) med flera.

Så när vissa säger att det är som en PC nu så stämmer det inte, på PC måste du klydda och lägga in crack och annat. Inte speciellt svårt kanske.

Se det som att på 360 har de lyckats få in hela armen i brevlådan och kan få tag på lite grejer medan på PS3 har de alla nycklar till alla dörrar och om du vill byta ut lås och nycklar ruinerar du dig själv.

Sony kan stoppa det till stor del genom att köra en white list om jag förstår det rätt.
Men detta är kostsamt säger de.
Personligen förstår jag inte riktigt hur det fungerar någon får gärna förklara.

Piratkopiering har väl inte skadat de flesta konsoler historiskt sätt men nu är det fan Amiga nivå på piratkopiering när det gäller PS3 om man kollar på enkelhet.
Hade de bara chippat konsolen eller något hade det varit sin sak men nu är det lite nytt.

Vi går in i en tid där flera speltillverkare har höjt ett varningens finger för att ta fram AAA spel är så kostsamt att det måste sälja i mycket större antal jämfört med förr.
Speltillverkarna är nog inte helt lugna som vissa verkar tro.

Detta lär få konsekvenser för PS4.

PSPnycklarna fanns visst i PS3firmwaren så den lär vara helt knäckt nu med.

Homebrew = piratkopior av annan media än PS3spel.

Alla dessa hackers som tycker de är så häftiga nu hade inte klarat det utan läckor från SONY anställda.

Detta handlar inte om piratkopiering, dock blir det en konsekvens. Killarna som gjort detta har aldrig jobbat fram en enda sak för piratkopiering, vilket är bevisat när de hackade Wii och 360 också. Dock blir piratkopiering möjlig när du öppnar dörren.

Om jag brydde mig om piratkopiering så skulle jag bara sitta på en flashad 360 och inte bry mig om att JTAG chippa den.

Sony har inte läckt något i detta fallet så jag vet inte vad du pratar om. Detta har INGET med jailbreak via USB som har varit metoden innan. Detta är ett arbete från grunden av GeoHotz och Fail0verflow.

Ja spelutvecklarna höjer varningens finger, men vad som nu hänt är inget nytt. INGEN konsol har klarat sig innan, detta är inte den första. Ändå så går bolag runt, budget på spel blir större och försäljningen ökar varje år av Software.

Som sagt, alla 360 upp till Slim har varit öppna för piratkopiering. Som du säger så är det kanske inte så enkelt som PS3 nu kan komma vara men en Fimware uppdatering är dock inte så svårt som att chippa. 360 har ändå haft detta problem i 5 år men det finns inget som tyder på att den drabbats negativt av detta.

Att detta får konsekvenser för PS4 är klart, man får bara hoppas de förstår budskapet. Låt nästa konsol göra det Sony tänkte från början med PS3, en funktion där folk kan utveckla själva till och en funktion som är låst till Sony.

Som sagt, ,man får känslan av att folk här ror detta är första gången. Tittar vi så långt bakom som tlll PS1 så knäcktes den också men jag kan tyvärr inte se hur konsolbranschen står och lider från den dag. Rekord på rekord, på all punkter, sen dess.

Postad 04 January 2011 - 06:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Visst jag köper att du vill ha spelen på hårddisken för det förenklar det för dina barn och skivorna tar inte skada osv.
Men fräckheten över att potentiellt riskera kvaliteten eller existensen på/över framtida titlar för att få features en överväldigande majoritet av PS3ägarna skiter fullständigt i stör mig.
Tror inte folket bakom Call of Duty serien eller spelen i sig blir drabbade. Men de som gör Darksiders kanske? Här kan det mycket väl handla om att 100 000 exemplar mindre i försäljning innebär ingen uppföljare. Finns en uppsjö av IPs som potentiell kan bli drabbade.

Som sagt, Darksider släpptes till 360 ändå?

Jag förstår din tanke med mindre utvecklare men ser samtidigt hur vi kan dra den slutsatsen baserad på historisk fakta.

Då bö du vara lika oroad över att utvecklingskit och så vidare blir dyrare. Det är lika mycket ett hinder.

Som sagt, tror inte vi behöver måla upp domedagen.

Än en gång, samma argument hördes förr med MP3. Ingen skulle vilja göra musik och kvalitén och utbudet skulle bli så mycket sämre.

Postad 04 January 2011 - 06:48

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Knappast! Jag är skitglad och ser massor med härliga möjligheter och hoppas bl.a. på en regionsfri dvd- och bd-spelare. Har de flesta konsolerna från modern tid och har inte chippat eller moddat en enda, med undantag för den gamla xboxen som jag längde använde som mediacenter.

Postad 04 January 2011 - 08:18

Lalikula
  • Lalikula
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0

Och detta baserar du på empirisk fakta. Den lilla koll på konsolhistoria jag har så kommer jag fram till att alla moderna konsoler har knäckts men trots detta har spelbudgets slagit rekord på löpande band.

360 har dragits med enorma problem sen någon månad efter släpp när det gäller piratkopiering, alltså 5 år sen. Jag har dock ej sett någon utvecklare som sagt "nej det lönar sig inte" eller skippat 360 version helt när man siltat på multi. Eller för den delen kommit ut med ett multispel vars resultat på 360 skulle få en att tro den hade mindre budget.

Sluta med domedags profetsierna. Alla har hört det för, jag väntar personligen på att musikindustrin ska dö på grund av mp3. Musiken skulle ju bli så mycket sämre och mimdre på grund av att imte kam tjäna pengar.

Trodde fan aldrig att dagen skulle komma. Men jag håller med dig till 100% :)

Postad 04 January 2011 - 08:22

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Knappast! Jag är skitglad och ser massor med härliga möjligheter och hoppas bl.a. på en regionsfri dvd- och bd-spelare. Har de flesta konsolerna från modern tid och har inte chippat eller moddat en enda, med undantag för den gamla xboxen som jag längde använde som mediacenter.

Inte för dig kanske men UTBMF har ju rätt i det han skriver. Återigen, för dom allra flesta så kommer detta handla om piratkopierade spel! Fy fan, jag är också en av dom som inte är speciellt nöjd med detta.

Friendly reminder ( riktat till alla i den här tråden ):

3.9 Om lagbrott
Vi tillåter inte diskussioner vars innehåll endast kan vara, eller högst sannolikt är, resultatet av ett lagbrott, till exempel erfarenheter av datorspel eller innehållet i filmer innan dessa finns tillgängliga på laglig väg.

8.1 Bryt inte & locka inte till brott mot upphovsrättslagen
Alla diskussioner som tar upp, berättar om eller på annat sätt refererar till att begå brott mot upphovsrättslagen eller som leder till information om var olagliga kopior av upphovsrättsligt skyddat material kan påträffas är förbjudna.

8.3 Kopiering av datorprogram & datorspel
Då det är omöjligt för oss att i varje enskilt fall avgöra om en diskussion gäller en laglig eller olaglig kopiering så tillåter vi inga diskussioner alls som rör kopiering av datorprogram eller datorspel.

Redigerat av BrittBastard, 04 January 2011 - 08:22.

Postad 04 January 2011 - 08:22

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Sony har inte läckt något i detta fallet så jag vet inte vad du pratar om. Detta har INGET med jailbreak via USB som har varit metoden innan. Detta är ett arbete från grunden av GeoHotz och Fail0verflow.

Det har i allra högsta grad med jailbreak att göra då det var det som gjorde de möjligt för dem att analysera och hacka PS3:an. Att det inte behövs nu är en annan sak.

Postad 04 January 2011 - 09:51

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Sony kan göra följande saker:

- Alla nya PS3:or får korrekt signerad mjukvara och med alla övriga kända säkerhetsluckor tilltäppta (t.ex. buffer-overrun buggen i bootladdaren).

Dessa kommer inte med dagens kunskap kunna köra CFW, men kommer att kunna köra homebrew/kopierade spel/modifierade spel som är signerade med de läckta nycklarna (om inte en white list läggs in också).

- Leka katt-och-rått genom att periodiskt komma med obligatoriska FW uppdateringar för att störa tillgången till PSN från PS3:or med CFW. De borde även kunna lägga in kod i FW-uppdateringar som kontrollerar ifall man kör CFW eller inte och på så sätt kunna banna folk.

Om de som sätter ihop CFW upptäcker detta så blir man inte upptäckt, men det finns inga garantier för att en CFW är ren från sådan Sony kod.

- Lägga in en white list i FW med alla signaturer som Sony har skapat med de läckta nycklarna.

Detta kommer att stoppa homebrew/kopierade spel/modifierade spel på alla PS3:or som uppdateras till denna nya FW, både gamla och nya PS3:or. Om denna lista skulle bli "för stor" eller opraktiskt att skapa vet jag inte. Detta ska dock inte stoppa CFW till nuvarande PS3:or då det finns säkerhetshål långt ner i systemet som Sony inte kan uppdatera .

- Lägga in kod i spel som kontrollerar ifall man kör CFW eller inte och på så sätt banna folk från PSN.

Dock är jag tveksam/osäker på om detta är möjligt, dvs om ett spel har tillräckligt med rättigheter för att kunna göra en vettig koll. Annars skulle nog detta vara ganska effektivt.

Edit: En white list stoppar inte kopierade spel.

Redigerat av random111, 04 January 2011 - 11:56.

Postad 04 January 2011 - 11:06

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
Någon som har lust att förklara lite för idioter (som ändå är intresserade) på svenska vad man åstadkommit egentligen.
Man har på någotvis kommit över några mjukvarunycklar från Sony som man använt för att låsa upp hela maskinen för att kunna göra egna program o.s.v?

Vad är CFW och vad innebär en "Whitelist"? Vad innebär dessa signaturer det pratas om? Är det något som måste finnas för att konsolen ska godkänna ett spel/program?

Edit: Ahh, CFW = Custom Firm Ware. Men vad skiljer det från Homebrew?

Redigerat av Unregistered4a9b099f, 04 January 2011 - 11:08.

Postad 04 January 2011 - 11:31

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0

Någon som har lust att förklara lite för idioter (som ändå är intresserade) på svenska vad man åstadkommit egentligen.
Man har på någotvis kommit över några mjukvarunycklar från Sony som man använt för att låsa upp hela maskinen för att kunna göra egna program o.s.v?

Vad är CFW och vad innebär en "Whitelist"? Vad innebär dessa signaturer det pratas om? Är det något som måste finnas för att konsolen ska godkänna ett spel/program?

Edit: Ahh, CFW = Custom Firm Ware. Men vad skiljer det från Homebrew?

Personligen förstår jag inte varför det skulle vara nödvändigt med Custom firmware, att spela PS3 spel kommer vara lika enkelt som det var på Dreamcast. Sony kommer inte kunna se skillnad på ett backupspel och ett orginalspel eftersom ingen hårdvara behöver modifieras då man endast behöver nycklarna för att starta spelen. I teorin borde man kunna ha en hårddisk på 1TB om man så vill, allt är nu upp till hackers. Tror nog vi kommer få se dom första patch programmen till helgen som tillåter att man kör spelen helt utan modifiering, bara plugga in USB hårddisken eller bränna spelen på BD-R om man så vill.Så har jag fattat det iaf.
Sen tar jag personligen ingen moralisk hänsyn på det hela, det är upp till er själva att göra vad ni vill med eran konsol inom en snar framtid. Jag kommer fortsätta köpa spel som vanligt och hoppas mer på trevliga media program.

Postad 04 January 2011 - 12:25

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Personligen förstår jag inte varför det skulle vara nödvändigt med Custom firmware, att spela PS3 spel kommer vara lika enkelt som det var på Dreamcast. Sony kommer inte kunna se skillnad på ett backupspel och ett orginalspel eftersom ingen hårdvara behöver modifieras då man endast behöver nycklarna för att starta spelen.

Jag antar att den vanlig applikationsladdaren (appldr) inte kan starta BD-ROM spel från BR-R eller USB. I sådana fall krävs det en speciell laddare, och eftersom signeringsnycklarna nu är kända så lär det komma en sådan som går att installera på vilken PS3:a som helst.

Frågan är då ifall Sony via framtida FW-uppdateringar kommer att detektera denna laddare, och då banna personen i fråga från PSN. Om detta blir fallet kommer det att krävas custom firmware ifall man inte vill bli bannad.

Postad 04 January 2011 - 12:57

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Man har kommit över den nyckel som Sony använder för att signera officella spel och applikationer. M.a.o. kan nu vem som helst producera en applikation som PS3:an uppfattar som om den släppt officiellt av Sony.

En whitelist är en lista på applikationer som får köra. Applikationer som inte finns på whitelisten tillåts inte köra. Grovt förenklat känner man igen genom att kontrollera applikationen byte för byte mot whitelisten. Stämmer inte detta, så tillåter man den inte att köra. Den här jämförelsen görs genom att man räknar ut en signatur som som du sen kan jämföra mot signaturen på whitelisten som man räknat ut på en legitim kopia.

Postad 04 January 2011 - 13:20

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det har i allra högsta grad med jailbreak att göra då det var det som gjorde de möjligt för dem att analysera och hacka PS3:an. Att det inte behövs nu är en annan sak.

Nope det har inte med jailbreaken att göra. De själva säger det tydligt på konferencen vart deras saker kommer ifrån. De vet knappt vad det är eller kommer ifrån enligt dem själva.

De säger tydligt att deras arbete är utifrån GeoHotz arbete. Det var han, utan jailbreak och innan jailbreak, som dumpade Hypervisorn och massa andra saker (så som mtldr) som sen ledde till detta.

Inte för dig kanske men UTBMF har ju rätt i det han skriver. Återigen, för dom allra flesta så kommer detta handla om piratkopierade spel! Fy fan, jag är också en av dom som inte är speciellt nöjd med detta.

Friendly reminder ( riktat till alla i den här tråden ):

Homebrew är 100% ok, tyvärr kommer det per automatik en del gråzon. Bra du tar upp det dock.

Postad 04 January 2011 - 13:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Sony kan göra följande saker:

- Alla nya PS3:or får korrekt signerad mjukvara och med alla övriga kända säkerhetsluckor tilltäppta (t.ex. buffer-overrun buggen i bootladdaren).

*Påverkar inte fail0verflow's arbete

Dessa kommer inte med dagens kunskap kunna köra CFW, men kommer att kunna köra homebrew/kopierade spel/modifierade spel som är signerade med de läckta nycklarna (om inte en white list läggs in också).

*Man har tillgång till mtldr så att signera CFW uppdateringar går ändå, mtldr är inte patchningsbar för Sony

- Leka katt-och-rått genom att periodiskt komma med obligatoriska FW uppdateringar för att störa tillgången till PSN från PS3:or med CFW. De borde även kunna lägga in kod i FW-uppdateringar som kontrollerar ifall man kör CFW eller inte och på så sätt kunna banna folk.

Om de som sätter ihop CFW upptäcker detta så blir man inte upptäckt, men det finns inga garantier för att en CFW är ren från sådan Sony kod.

*Det är antagligen fullt fungerade åtgärd

- Lägga in en white list i FW med alla signaturer som Sony har skapat med de läckta nycklarna.

Detta kommer att stoppa homebrew/kopierade spel/modifierade spel på alla PS3:or som uppdateras till denna nya FW, både gamla och nya PS3:or. Om denna lista skulle bli "för stor" eller opraktiskt att skapa vet jag inte. Detta ska dock inte stoppa CFW till nuvarande PS3:or då det finns säkerhetshål långt ner i systemet som Sony inte kan uppdatera .

* I och med access till lägre del i Chain of Trust med mtldr nycklar så spelar detta ingen roll. Det stoppar i så fall bara temporärt

- Lägga in kod i spel som kontrollerar ifall man kör CFW eller inte och på så sätt banna folk från PSN.

Dock är jag tveksam/osäker på om detta är möjligt, dvs om ett spel har tillräckligt med rättigheter för att kunna göra en vettig koll. Annars skulle nog detta vara ganska effektivt.

Edit: En white list stoppar inte kopierade spel.

* En Whitelist stoppar inget tyvärr så länge de har access till nycklar som är lägre ner i kedjan än vad Sony kan patcha

Postad 04 January 2011 - 13:53

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Observera att jag i första punkten skrev "nya PS3:or ... korrekt signerad mjukvara...". Detta innebär en ny version av mtldr som man idag inte har tillgång till.

Även om en white list inte stoppar alla som har dagens PS3:a, så stoppar de dom som inte vill/orkar hålla på med custom firmware. Dessutom stoppar en white list alla med en framtida ny PS3:a enligt ovan.

Postad 04 January 2011 - 16:27

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Såsom jag har förstått det hela så är det hela i stort sett helt kört för Sony och har gått till på följande sätt:

De nycklar som fail0verflow nu kommit över är baserat på att sony har gjort en riktigt riktigt stort misstag. För att skapa det publika nycklarna som ligger på spelskivorna så används de privata nycklarna, en slumpmässigt tal och några andra variabler, och nu har teknikerna hos Sony varit lata och använt SAMMA tal i varje fall istället för ett slumpmässigt, detta har gjort att de har kunnat "räkna ut" de privata nycklarna genom att ha ett konstant värde (x) istället för ett slumpmässigt tal som det var tänkt.

Systemet hade varit idiotsäkert om Sony's tekniker använt ett slumpmässigt tal, vilket de klantade sig och inte gjorde, då det hade tagit miljontals år att "bruteforce'a" och räkna ut de privata nycklarna.

Resultatet av att fail0verflow kunnat räkna ut de hemliga krypteringsnycklarna är intressant. Verifieringen av korrekt kod på PS3an är en lång process och flera skydd innan maskinen "öppnar upp sig", och kontrollen av nycklarna sker tidigt i verifieringskedjan, den kontroll som Sony har att patcha och fixa till i efterhand ligger längre ner i kedjan och därför är det i princip omöjligt för Sony att täppa till det här problemet.

Det sony SKULLE kunna göra är att skapa nya nycklar och förstöra de gamla nycklarna, men det som är intressant är att då skulle ALLA spel och PS3maskiner som sålts till dags datum bli helt värdelösa och då får de göra nån slags utbytesprogram, detta scenario är ju helt ogenomförbart med tanke på kostnaden.

Det där med "white list" har jag inte riktigt förstått, hade varit kul om någon kunde förklara hur en "white list" fungerar, men det jag har snappat upp är att en whitelist gör att Sony kan lägga till en extra verifiering för original/kopia. Problemet med detta är att det är mycket enklare att göra en workaround för whitelisten nu när systemet är helt öppet, och med ett öppet sytem så kan de göra t.ex. en custom firmware som helt enkelt ignorerar whitelisten eller att den helt enkelt lägger till din egen kod i whitelisten.

Rätta mig gärna om jag skrivit fel, men i stort så är det såhär det hela gått till av vad jag förstått.

EDIT:

News Source: Mathieulh Has Found The PSP Master Keys In PS3!

Och nu verkar det som att de kommit över de privata nycklarna för att verifiera kod på PSPn oxå, dessa låg gömda i PS3an. Korthuset faller för sony.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 04 January 2011 - 16:45.

Postad 04 January 2011 - 16:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det där med "white list" har jag inte riktigt förstått, hade varit kul om någon kunde förklara hur en "white list" fungerar, men det jag har snappat upp är att en whitelist gör att Sony kan lägga till en extra verifiering för original/kopia. Problemet med detta är att det är mycket enklare att göra en workaround för whitelisten nu när systemet är helt öppet, och med ett öppet sytem så kan de göra t.ex. en custom firmware som helt enkelt ignorerar whitelisten eller att den helt enkelt lägger till din egen kod i whitelisten.

Rätta mig gärna om jag skrivit fel, men i stort så är det såhär det hela gått till av vad jag förstått.

White list blir ungefär såhär:

Du har spel X. Du vet att den använder nyckel Y.

Då tar du nycklarna så som nyckel Y och ändrar säkerhets system, vilket i praktiken nekar alla gamla nycklar. I detta systemet lägger du in en lista med nycklar så som nyckel Y för spel X som fortfarande ska vara godkända. Då blockas alla gamla nycklar som inte är med på listan.

Dock är detta helt pointless på dagens hårdvara utan är bara något som kan skydda kommande hårdvara om Sony gör det.

Man kan alltså inte patcha nuvarande konsoler till rätta, börja använda nytt nyckelsystem och köra white list på det. Detta för att man har nycklar för att komma åt en nivå under vad Sony kan patcha med en uppdatering.

Och nu verkar det som att de kommit över de privata nycklarna för att verifiera kod på PSPn oxå, dessa låg gömda i PS3an. Korthuset faller för sony.

Yes och man har redan använt dem också :)

Redigerat av PalmiNio, 04 January 2011 - 16:48.

Postad 04 January 2011 - 17:18

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Ge mig signerad CFW eller någon signerad homebrew-app så jag kan få bort regionskodning nuuuuuuu!! :)

Postad 04 January 2011 - 17:41

Unregisteredf4c610b4
  • Unregisteredf4c610b4
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Som sagt, redan tillverkade PS3or kan inte sony göra något åt. Men de kan göra det jobbigt att använda PSN och nya spel med CFW. De kan släppa firmware uppdateringar med jämna mellanrum och försöka detektera och banna folk med CFW ifrån PSN. De nya firmwarearna kan även ha nya funktioner för att kontrollera att den är äkta och alla nya spel kommer att kräva dessa funktioner. Pirater kommer säkert kunna gå runt dessa spärrar, men den stora massan kommer tycka det är för jobbigt att leta patchad CFW hela tiden.

Nytillverkade PS3or kan dock skyddas mot piratkopior av både nya och gamla spel. De behöver inte byta alla nyckar ens, bara de som används för bootloader och firmware uppgrades. Ser de till att hackarna inte kan få in en CFW och bara tillåta program på BD-ROM eller ifrån PSN (signade med nya nycklar) så kan spelen fortsätta att köra med de gamla nycklarna. Då kan piraterna inte köra sina spel, även om de signerar dem, så länge de inte pressar egna skivor eller hittar ett nytt säkerhetshål.

Redigerat av Unregisteredf4c610b4, 04 January 2011 - 17:45.

Postad 04 January 2011 - 18:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Finns det nått sätt för Sony att få alla kommande spel att verifiera sig mot psn?

Gissar att det hur som helst vore omöjligt att genomföra just nu...

Tänkte mest om de vore möjligt...

Postad 04 January 2011 - 19:17

Unregisteredf4c610b4
  • Unregisteredf4c610b4
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Finns det nått sätt för Sony att få alla kommande spel att verifiera sig mot psn?

inte utan att låsa ut alla som inte har sin PS3 kopplad till nätet. Vilket är en ganska stor andel PS3 användare.

De kan skicka med en ny firmware med nya spel som innehåller olika typer av skydd som gör det svårt för pirater att göra en kompatibel CFW. Piraterna kommer säkert kunna knäcka dessa skydd också men det får framtiden visa.

Postad 04 January 2011 - 19:24

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
Men hur funkar det i praktiken då? Ponera att någon programmerar en värstingbra mediaspelare som kan spela både fysisk media, med knäckt regionskodning, samt diverse filformat såsom t.ex. mkv.

Tankar man bara hem den, lägger på usb, bränner på skiva, eller överför via nätverket och installerar så är saken biff?

Eller är det så att man måste byta ut massa systemfiler och riskera att hela skiten brakar ihop om man gör fel?

Vill verkligen, verkligen ha en regionsfri blurayspelare!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.