Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereoförstärkare vs Receiver - ljudkvaliteskillnader?

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 May 2011 - 14:57

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Jag använder rumskalibreringen på min Pioneer stärkare, men stänger av den delvis eller helt ibland (Direct eller Pure Direct) Beror lite olika på hur det låter helt enkelt. Kalibreringen fungerar bäst på surround material tycker jag.

Postad 09 May 2011 - 15:06

Unregistereda6e1d63e
  • Unregistereda6e1d63e
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att alla trådar handlar om samma diskussion?
Om och om igen...

Postad 09 May 2011 - 15:13

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Om och om igen...

En viss likriktning kan skönjas, ja...

Postad 09 May 2011 - 15:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0

Om och om igen...

Som i Tretows "Den makalösa manicken"......de e en evighetsmaskin.....

Postad 09 May 2011 - 15:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Efter en söndag med mycket sol varvat med musiklyssnande...så backar jeg hela grejen på nått sätt.
Jag inser att källmaterialet nog är det viktigaste på min anläggning just nu. Skön musik, helst i bra produktioner.

Du har sett ljuset.

Tycker det är ganska kul/intressant att många verkar lägga så mycket energi på att hitta "rätt" förstärkare, istället för att leta upp bra musik/de bästa utgåvorna av album osv. Där finns det garanterat en större skillnad.

Därmed inte sagt att det inte är skillnad mellan förstärkare. Jag hör (eller tror mig iaf höra ;) ) skillnad mellan alla mina förstärkare. Men det bästa ljudet jag har haft hittills var i sovrummet, med stor säng, absorbenter bakom högtalarna osv. 804orna drevs då av en Denon AVR-4306 (D/A-omvandling och hela köret). Därför är det minst sagt "intressant" med generaliseringar om hur antalet kanaler avgör hur det låter osv. Har hört mina högtalare låta klart sämre med en Classé-förstärkare inkopplad. Det betyder inte att Denon är bättre, utan bara att rummet är mycket viktigare.

Mitt tips är att lägga energin på det viktigaste först. Sen kan man börja laborera med olika stärkare, spelare osv.

Innan någon kommenterar mitt galleri (igen...) så ser det inte ut så nu. Har absorbenter bakom högtalarna, fler mattor osv. Det låter bra, men inte lika bra som i sovrummet trots bättre/kraftfullare förstärkare.

Postad 09 May 2011 - 15:46

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Om och om igen...

Nej, tror det är därför jag inte orkar med forumt lika mycket längre.
Hoppar ofta att ge mig in i trådar eftersom det ändå bara blir 30-40 sidor med exakt samma sak man läst i 50 trådar sista månaderna.

Postad 09 May 2011 - 16:28

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0

Om och om igen...

Nee.. Liiiite tjatit e´de´allt... ;)

Postad 09 May 2011 - 16:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Själv upplever jag att min röranläggning avslöjar skillnader mellan inspelningar på ett ganska brutalt sätt. I min bioanläggning är skillnaderna inte alls lika påtagliga, där kan man snacka om sameness (även om det givetvis skiljer i pris men det ska ju inte spela någon roll...). Båda anläggningarna befinner sig i samma rum.

Skulle vi undersöka din SE förstärkare så är jag rätt övertygad att den påverkar ljudet. Sen kan du uppleva olika saker, vilket är naturligt. Vissa upplever naturligare ljud från vinyl, trots vinylens färgning. Det beror ju på vad man gillar. Dock talar jag om återgivning.

Du svarade inte på mina frågor om nivåjustering i basen samt den automatiska rumskalibreringsfunktionen.

Jag talar om stereoljud och jag själv använder inte något dyl.

Om och om igen...

Det blir lätt så om vissa sluter sig och försvarar sina synpunkter utan att ta in information utifrån. Det blir ett skyttegravskrig helt enkelt. Trist och väldigt okonstruktivt.

Redigerat av MKarlsson74, 09 May 2011 - 16:58.

Postad 09 May 2011 - 16:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tycker det är ganska kul/intressant att många verkar lägga så mycket energi på att hitta "rätt" förstärkare, istället för att leta upp bra musik/de bästa utgåvorna av album osv. Där finns det garanterat en större skillnad.

+1 på det!

Postad 09 May 2011 - 17:08

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Vad får dig att tro att det är "istället för"? ;) Däremot är det ett enormt problem att hitta en anläggning som låter bra till all sin musik. Betydligt större problem än att hitta mer musik. En del av min musikkollektion låter bäst i bilstereon oavsett vad jag testar för grejjor till min stereo.... En "kass inspelning" som är inspelad med massa "färgande utrustning" kräver också sin rätt färgande anläggning för att återges på rätt sätt, om signalen före och efter är exakt samma är ointressant. Det som är intressant är om det låter som det var tänkt av musikern och därtill ännu mer intressant om det låter som jag vill. Något man aldrig i världen får fram av F/E lyssning och liknande.

Postad 09 May 2011 - 18:58

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Han är redan medlem där. Liksom här tenterar trådarna han deltar i att bli 30-sidiga.

Det är klart att han tittar in på Faktiskt. se men jag har då inte sett honom där. Och speciellt inte diskutara med IÖ om HI-FI och den transparanta vägen är synonymer.

En enligt mig okunnig inställning.

Däremot kan man själklart ha ambitonen att ha en ofärgad anläggning som projekt.

Postad 09 May 2011 - 19:08

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Du har sett ljuset.

Därmed inte sagt att det inte är skillnad mellan förstärkare. Jag hör (eller tror mig iaf höra ;) ) skillnad mellan alla mina förstärkare. Men det bästa ljudet jag har haft hittills var i sovrummet, med stor säng, absorbenter bakom högtalarna osv. 804orna drevs då av en Denon AVR-4306 (D/A-omvandling och hela köret). Därför är det minst sagt "intressant" med generaliseringar om hur antalet kanaler avgör hur det låter osv. Har hört mina högtalare låta klart sämre med en Classé-förstärkare inkopplad. Det betyder inte att Denon är bättre, utan bara att rummet är mycket viktigare.

Mitt tips är att lägga energin på det viktigaste först. Sen kan man börja laborera med olika stärkare, spelare osv.

Innan någon kommenterar mitt galleri (igen...) så ser det inte ut så nu. Har absorbenter bakom högtalarna, fler mattor osv. Det låter bra, men inte lika bra som i sovrummet trots bättre/kraftfullare förstärkare.

Men Agave, Var finns det beskrivet att deltagarna i denna tråd inte letar musik. Jag och min hustru gör det ständigt. Hustrun -popsnöret kräver dock bra ljud och märkligt nog också en 5-kanalare. MEn det blev problemmed att kräma ur det vi önskade ur Onkyon. Äger också lite märkligt nog en HK också. Men så därför blev det att utveckla anläggningen med rör. Det blev vår resa. Klart att vi under de senaste åren lyssnat på en del andra anläggningar. Detta för att det ändå är intressant att lära sig om ljud.

Men det blir nog så att när det låter bra hemma hos oss då spelas det mera musik. Kan nog sluta betala TV-licens snart.

Postad 09 May 2011 - 19:08

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Man kan ju ha olika namn på olika forum

Postad 09 May 2011 - 19:09

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Lite OT kanske, men länkar till en ganska roligt blindtest med en del festliga resultat.
Slutsatsen man bör dra är att dyrt inte behöver betyda att det låter bra i dina öron, och därmed behöver inte en flerkanalsreceiver låta sämre än en stereoförstärkare.

http://www.matrixhif...enedor_ppec.htm

Mycket rolig läsning som får en att fundera.

Postad 09 May 2011 - 19:18

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
För egen del skruvar jag upp basen en hel del -fullt till film, lite mindre till musik. Så huruvida olika stärkerier låter i "pure" är för mig ointressant. Ibland när jag läser vissa trådar får jag känslan av att det bara är jag som pillar på bas och diskant (?).

Postad 09 May 2011 - 19:23

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Det stod ganska klart att vad som subjektivt upplevs som bäst behöver inte vara objektivt bäst återgivning. Du får skilja på återgivning och sound.
Sen är det bara läsa vad jag skrivit mer i tråden, det kanske vore ett tips innan du svara mig?

Tillräckligt för att se problem med ditt rum, problem jag inte har eftersom jag har fixat till akustiken en hel del.
Tillräckligt för att kunna förstå skillnaden mellan återgivning och att gilla ett sound.

Hifi = high fidelity (betyder det) = Hög trohet mot originalet.
Så det är ganska klart att just begreppet hifi ÄR synonymt med den transparenta vägen. Eftersom troheten hänger ihop med hur bra du återger något utan att ändra och lägga till saker.

Ja, det är därför han köpte Bryston steget... ;)

Det enda som spårar ur är när folk som du kör med gliringar som detta. Höj nivån lite och var med i diskussionen istället.

JAg har till skillnad mot dig alldrig påstått att jag är framme vid slutstationen.M en blir lite nyfiken på vad du tycker är problem med mitt rum.

HAr du publicerat bilder på ditt sätt att lösa akustiken.

Postad 09 May 2011 - 19:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Om och om igen...

Och ändå så är det dessa diskussioner / trådar som drar både flest läsare och skribenter verkar det som. Skumt...

Postad 09 May 2011 - 20:49

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag talar om stereoljud och jag själv använder inte något dyl.

Men vad ANSER du om det? Läste i en tråd för ett tag sedan att du inte var främmande för möjligheten att nivåjustera basen beroende på inspelning men jag kan ha fel. Hur har gått tillväga när du kalibrerat dina basmoduler till toppsystemet, förresten?

Postad 09 May 2011 - 22:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Däremot är det ett enormt problem att hitta en anläggning som låter bra till all sin musik. Betydligt större problem än att hitta mer musik.

Jag tycker alla musik låter så bra det kan med alla dess förutsättningar i en neutral och kapabelt system i ett hyffsat rum.

En del av min musikkollektion låter bäst i bilstereon oavsett vad jag testar för grejjor till min stereo....

Då skulle jag leta vidare om jag vore dig. Har inte funnit något som jag tycker låter bättre i bilstereon, oavsett ljudkvalite, som inte låter bättre i hemanläggningen.

En "kass inspelning" som är inspelad med massa "färgande utrustning" kräver också sin rätt färgande anläggning för att återges på rätt sätt, om signalen före och efter är exakt samma är ointressant.

Logiskt feltänk. Det spelar INGEN roll hur mkt färgad prylar som användes vid inspelningen, mastern är ju produkten och för att återge den korrekt så är det ofärgat som gäller. Detsamma med film, oavsett om filmen är inspelad med en blåton, eller speciell film, så vinner den på att återges korrekt.

Det som är intressant är om det låter som det var tänkt av musikern och därtill ännu mer intressant om det låter som jag vill. Något man aldrig i världen får fram av F/E lyssning och liknande.

Då har jag svårt att se varför du skulle vilja ändra på ljudet eftersom mastern är produkten av musikernas inspelning.

Postad 09 May 2011 - 22:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

En enligt mig okunnig inställning.

Du förnekar dig inte. Du, din vana trogen, pratar om saker du inte har någon som helst koll på eller inte har kollat upp.
Jag personligen har snackar med Ingvar om detta flertalet gånger i verkligheten, har du det? Jag har diskuterat med han mfl om detta i årtal på olika forum, har du det?
Svårslaget att ständigt totalt ignorera vad den andra sagt och bara hitta på saker. Imponerade och skrämmande.

Postad 09 May 2011 - 22:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men vad ANSER du om det? Läste i en tråd för ett tag sedan att du inte var främmande för möjligheten att nivåjustera basen beroende på inspelning men jag kan ha fel. Hur har gått tillväga när du kalibrerat dina basmoduler till toppsystemet, förresten?

Jag kan tänka mig höja basen för en skiva, ja. Det har kanske hänt ett par gånger. Det är ju fördelen med att kunna välja en påverkan, när man tycker det kan behövas vs att ha en påverkan som ständigt påverkar.
Mina basmoduler är kalibrerad för en rak återgivning.

Postad 09 May 2011 - 23:23

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Du förnekar dig inte. Du, din vana trogen, pratar om saker du inte har någon som helst koll på eller inte har kollat upp.
Jag personligen har snackar med Ingvar om detta flertalet gånger i verkligheten, har du det? Jag har diskuterat med han mfl om detta i årtal på olika forum, har du det?
Svårslaget att ständigt totalt ignorera vad den andra sagt och bara hitta på saker. Imponerade och skrämmande.

Det som är intressant är om IÖ och du delar uppfattning. Min bestämda åsikt att det inte är fallet. Citatet som jag gett av honom har du inte svaratpå. Då reflekterarhan kringerfarenheten att lyssnat på en 2,5 w rörförstärkare. Men fråga honom om begreppet HI-Fi är synonymt med ordet transparent anläggning. Dåfårvisvaret vad IÖtycker i frågan.

Du har inte heller svarat på min nyfikna fråga om brister i mitt rum. Och har inte hellersett ochfått en rapport med bild och text hur du löst dina brister.

Väntar på detta. Men eventuellt kan det ta någon dag innan jag är på tråden igen.

Det som är intressant är om IÖ och du delar uppfattning. Min bestämda åsikt att det inte är fallet. Citatet som jag gett av honom har du inte svaratpå. Då reflekterarhan kringerfarenheten att lyssnat på en 2,5 w rörförstärkare. Men fråga honom om begreppet HI-Fi är synonymt med ordet transparent anläggning. Detta görs lämpligen på Faktiskt.se Då får vi svaret vad IÖ och andra tycker i frågan.

Du har inte heller svarat på min nyfikna fråga om brister i mitt rum. Och har inte hellersett ochfått en rapport med bild och text hur du löst dina brister.

Väntar på detta. Men eventuellt kan det ta någon dag innan jag är på tråden igen.

Postad 09 May 2011 - 23:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det som är intressant är om IÖ och du delar uppfattning. Min bestämda åsikt att det inte är fallet. Citatet som jag gett av honom har du inte svaratpå. Då reflekterarhan kringerfarenheten att lyssnat på en 2,5 w rörförstärkare. Men fråga honom om begreppet HI-Fi är synonymt med ordet transparent anläggning. Dåfårvisvaret vad IÖtycker i frågan.

Säger det igen, personen i fråga är inte med i tråden. Försök att argumentera själv istället.

Dåligt med absorbering = hög efterklang, högtalarna står olika, nära väggen, ser inte speciellt mkt gjord åt första reflexen, mm.
Det kommer ingen rapport eller bild vad jag själv gjort.

Postad 09 May 2011 - 23:54

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Jadu Karlsson. Ditt mål är som vanligt att återge en elektrisk signal till 100% medans mitt mål är att återge musiken som musikern försökt förmedla. För mig är den elektriska signalen bara ett medel att försöka återge musiken med inte som i ditt fall där den är själva referensen. (Hur nu en elektrisk signal kan vara en referens för ljud)
Visst om man har en perfekt inspelning så skulle den perfekta återgivningen vara en helt transparent anläggning men så är inte fallet med 99.99% av musiken jag lyssnar på.
Även om det vore så så är det inget fel med att färga det ändå för att passa sin egen smak, Ungefär som man själv kan välja en volym när man lyssnar. Man måste inte lyssna med exakt den volym som artisten hade vid inspelning.

Redigerat av Unregistered34dbed00, 09 May 2011 - 23:59.

Postad 10 May 2011 - 00:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jadu Karlsson. Ditt mål är som vanligt att återge en elektrisk signal till 100% medans mitt mål är att återge musiken som musikern försökt förmedla.

Och hur skulle det bli mer så som musikern ville förmedla genom att föra in samma förvrängning på all musik?
Jag har inga problem med att du gillar ett visst sound eller dyl, men jag har svårt att se logiken i det du skriver nu.

Postad 10 May 2011 - 00:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det som är intressant är om IÖ och du delar uppfattning. Min bestämda åsikt att det inte är fallet.

Jaså, inte?

"Att vara trogen ursprungsljudet - genom att bygga en kedja av appa-
rater som var och en ändrar signalen så lite som möjligt*, det vill säga
är trogen sin insignal - kallas hifi.

Det är att bygga en transparent kedja - att bry sig LIKA mycket om alla
delar av kedjan, eftersom de allihopa är lika mycket i vägen för musik-
signalen, om de inte är tillräckligt bra."

Källa

"Vad anser du att hifi betyder? Eller strunt i hi förresten, vad betyder fi?

Tycker du att fidelitet inte har med hur den återgivna musiken relaterar till
den ursprungliga, att göra?

Kanske du inte ens tycker att det spelar någon roll vilket fonogram man
spelar? Jag vet inte vad du tycker. Det du skriver mejkar inte sens.

Men jag vet vad jag själv har för uppfattning, och jag menar att VARJE länk
i kedjan har betydelse för slutresultatet, men att förstås vissa i praktiken
betyder mycket mera, eftersom de oftast ställer till det mycket mera."

Källa

"Målet (mitt mål) är trohet mot ursprungsljudet - och vägen dit är en trans-
parent kedja.

Alltså en där varje länk (inte bara t ex CD-spelaren) är trogen sin insignal."

....

"Det är ju minst sagt humoristiskt att du ställer en transparent kedja i
motsatsförhållande (!) till att återge ursprungshändelsen! Tror du
att det är så som de som strävar efter en transparent kedja tänker?"

Källa

Det får räcka, nu kan vi släppa detta.

Postad 10 May 2011 - 00:14

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Säger det igen, personen i fråga är inte med i tråden. Försök att argumentera själv istället.

Dåligt med absorbering = hög efterklang, högtalarna står olika, nära väggen, ser inte speciellt mkt gjord åt första reflexen, mm.
Det kommer ingen rapport eller bild vad jag själv gjort.

Förstår att du som vanligt mest ängar sig åt att kritisera andra och inte vill redoviasde egna strävan. För att de eventuella trådläsarna skall ändå få möjlighet att se vad du tycker om så visar jag bilder från vårt hem.

Överblicksbild över absorbenter och diffusorer. Diffusorer i första refexen samt 10--20 cm absorbenter. Observera attvid sidanomhögtalarenanvänds snedställda vinylskivor för att diffyusera ljuet något.
Bifogad fil  AkustikA.JPG   106.18K   0 Antal nerladdningar

Närbild
Bifogad fil  AkustikB.JPG   82.91K   0 Antal nerladdningar

Bakom lyssningsposition. Bokhylla med 10 cm absorberande material plus böcker skivor samt diffusorer.
Bifogad fil  akustik2.JPG   54.7K   0 Antal nerladdningar

Lite annan röra.
Bifogad fil  AkustikD.JPG   109.22K   0 Antal nerladdningar

Ärligt talat så tycker jag att du brister i trovärdighet i dina uttalanden. Varför inte redovsia dina egna insatser för akustiken.

Nu är vi OT för du har infört detta i diskussionen. Sättet den förs på är otrevlig och okunnig.

Redigerat av Kronkan, 10 May 2011 - 00:16.

Postad 10 May 2011 - 00:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Förstår att du som vanligt mest ängar sig åt att kritisera andra och inte vill redoviasde egna strävan.

Varför ska jag göra det när folk inte kan läsa det jag skriver utan att förvränga och hitta på saker?
Så nej, jag kommer inte lägga upp bilder på grund av tidigare dåliga erfarenheter från folk som beter sig illa. Det får du respektera helt enkelt. Jag kan säga så mycket att dom akustikfix jag gjort är gjorde efter samråd och ritningar från Ingvar Öhman som varit här och mätt upp rummet och gett förslag.

Postad 10 May 2011 - 00:26

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Och hur skulle det bli mer så som musikern ville förmedla genom att föra in samma förvrängning på all musik?
Jag har inga problem med att du gillar ett visst sound eller dyl, men jag har svårt att se logiken i det du skriver nu.

Föra in samma "förvrängning" på all musik är naturligtvis inte en lösning på problemet, det blir inge annorlunda än en anläggning som återger den elektriska signalen till 100%. Alla inspelningar är olika så det skulle matcha vissa och andra inte.
Precis som i den enligt dig ultimata hifi-anläggningen där ljudet återges 100% korrekt sett till elektriska signalen från skivan, i en sån anläggning återges egentligen bara en 100% perfekt inspelning korrekt och allting annat blir mer eller mindre färgat beroende på inspelningskvalité om man ser musikerns prestation (eller vision om man så nu vill) som referensen.

Det gäller att hitta en anläggning som låter så bra som möjligt med så mycket av den musik man gillar som möjligt och därtill lägga till egna preferencer på ljudbilden om man vill (eller att man gillar ett visst sound som du säger).

"Mastern är produkten och den ska återges 100% transparent" säger du. Du menar alltså att det gäller även när en musiker inte är speciellt begåvad när det kommer till inspelning av sina verk? Då ska den Mastern ändå återges som den är i sin inspelade form och inte som Musikern tänkt sig det om han hade haft större kunskap, mer tid, mer pengar eller vad han nu saknar till sin inspelning.

Det räcker ju med att studiosnubben haft ett par färgade högtalare i studion så krävs det att högtalarna man har själv är färgade på samma sätt för att få en korrekt återgivning så som musikern tänkt sig.

Postad 10 May 2011 - 00:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Föra in samma "förvrängning" på all musik är naturligtvis inte en lösning på problemet, det blir inge annorlunda än en anläggning som återger den elektriska signalen till 100%. Alla inspelningar är olika så det skulle matcha vissa och andra inte.
Precis som i den enligt dig ultimata hifi-anläggningen där ljudet återges 100% korrekt sett till elektriska signalen från skivan, i en sån anläggning återges egentligen bara en 100% perfekt inspelning korrekt och allting annat blir mer eller mindre färgat beroende på inspelningskvalité om man ser musikerns prestation (eller vision om man så nu vill) som referensen.

Nej, håller inte med alls! Det är en logiskt vurpa helt enkelt. Skivan är slutprodukten, på samma sätt som den färdiga tavlan är konstnärens slutprodukt. Du kan väl inte påstå att alla målningar som inte är helt 100% identiska med verkligheten inte går att ses korrekt? Så alla målningar som inte ser ut som ett foto kan man lika gärna kolla på med ett par gula glasögon, för dom är ändå inte rätt?
Att återge Jimi hendrix's distande gitarr är ju att återge musiken så som den skapades.

Så nej, ALL musik kan kan återge korrekt, det spelar ingen som helst roll hur den är inspelad. Det handlar inte om det, det handlar om återge.

Det gäller att hitta en anläggning som låter så bra som möjligt med så mycket av den musik man gillar som möjligt och därtill lägga till egna preferencer på ljudbilden om man vill (eller att man gillar ett visst sound som du säger).

Inget fel att vilja ha ett visst sound. Men då återger du inte det som musikerna skapade, vilket du nyligen ansåg var viktigt. Vill Bestie boys ha en en varm klang på en låt och du återger den med kall klang så återger du inte musiken så som musikerna spelade in den. Inget fel med det, man kan välja ett eget sound. Dock så rimmar det illa om man samtidigt påstår man vill återge musikernas inspelning.

"Mastern är produkten och den ska återges 100% transparent" säger du. Du menar alltså att det gäller även när en musiker inte är speciellt begåvad när det kommer till inspelning av sina verk? Då ska den Mastern ändå återges som den är i sin inspelade form och inte som Musikern tänkt sig det om han hade haft större kunskap, mer tid, mer pengar eller vad han nu saknar till sin inspelning.

Absolut! Eller vill du ändra på Ramones debut för att dom inte kunde spela sina instrument lika skickligt som andra musiker? Och exakt hur skulle DU, med samma färgning till alla olika sorters skivor, kunna fixa till något då? Det måste finnas 100 000-tals unika fel, hur ska en färgning få till dessa?

Det räcker ju med att studiosnubben haft ett par färgade högtalare i studion så krävs det att högtalarna man har själv är färgade på samma sätt för att få en korrekt återgivning så som musikern tänkt sig.

Det spelar ju ingen roll! Eller, menar du att t ex att musiken från lomhörda musiker skall återges dovt och klangligt fel? Eller bör Beethovens verk återges tyst, eftersom han själv var döv?
Man återger ju skivan/mastern, då spelar det ingen större roll hur producenten eller musikerna lyssnat på den. På samma sätt som en färgblind regissör inte ändrar på dom färgerna som finns på 35 mm filmen. Skivan/mastern är produkten att återge, inget annat.

Redigerat av MKarlsson74, 10 May 2011 - 00:51.

Postad 10 May 2011 - 01:05

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Skivan/mastern är produkten att återge, inget annat.

Jupp. Om man anser det så är en helt transparent (så långt man kan mäta åtminstone) anläggning en bra början.
Jag anser att det finns mer att hämta ur musikinspelningar och vägen till den perfekta musikåtergivningen är betydligt krokigare än den väg du valt.

En fråga som då dyker upp i mitt huvud. Varför är du emot ljudet på remasters i detta loudnesswar? Varför inte bara återge denna remaster 100% transparent och njuta av den färdiga produkten. Eller får en artist bara ett försök på sig att släppa en skiva och allt därefter räknas som en "förvrängning"?

Postad 10 May 2011 - 01:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jupp. Om man anser det så är en helt transparent (så långt man kan mäta åtminstone) anläggning en bra början.
Jag anser att det finns mer att hämta ur musikinspelningar och vägen till den perfekta musikåtergivningen är betydligt krokigare än den väg du valt.

Så du tycker inte man ska återge musiken såsom musikerna spelade in den?
Hur väljer man färgningar som passar till alla unika fel och ljud som finns på alla skivor?

En fråga som då dyker upp i mitt huvud. Varför är du emot ljudet på remasters i detta loudnesswar? Varför inte bara återge denna remaster 100% transparent och njuta av den färdiga produkten. Eller får en artist bara ett försök på sig att släppa en skiva och allt därefter räknas som en "förvrängning"?

Ja, jag återger ju även dom så korrekt som min anläggning förmår det. Men det betyder inte att jag vill slippa förstörda utgåvor, speciellt när det redan finns bra utgåvor av samma musik. På samma sätt vill jag inte ha brusreducerade bluray utgåvor, men jag kan återge dom så som dom är på skivan (så bra som anläggningen kan). Jag kan även återger DVD skivor bra, men det gör inte att jag vill hellre ha dom på bluray.
Så, spelar inte kvalitén någon roll för dig? Du vill inte hellre ha musiken på en schysst CD än ett svajigt kassettband? Spelar det någon roll om filmen är på VHS eller bluray? Spelar det någon roll om utgåvan är i pan & scan eller widescreen?

Intressant att du helt skippa svara på mina frågor. T ex, ska man återge Beethovens musik tyst, eftersom han var döv?

Redigerat av MKarlsson74, 10 May 2011 - 01:31.

Postad 10 May 2011 - 01:43

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Tycker du är lite ute och cycklar nu men om du vill ha raka svar så kan du få.

Så du tycker inte man ska återge musiken såsom musikerna spelade in den?

Tycker man ska återge musiken som musikerna spelar den och som dom försökte spela in den.

Hur väljer man färgningar som passar till alla unika fel och ljud som finns på alla skivor?

Det är det som är problemet (edit: och till viss del även det roliga ska tilläggas)

Så, spelar inte kvalitén någon roll för dig? Du vill inte hellre ha musiken på en schysst CD än ett svajigt kassettband? Spelar det någon roll om filmen är på VHS eller bluray? Spelar det någon roll om utgåvan är i pan & scan eller widescreen?

Förstår verkligen inte vad du menar här. Självklart vill jag ha så hög kvalité som möjligt på inspelningen och därtill så gott som möjligt anpassa min anläggning efter inspelningen.

Intressant att du helt skippa svara på mina frågor. T ex, ska man återge Beethovens musik tyst, eftersom han var döv?

Nä man ska inte återge den tyst. Därtill finns det många intressanta sätt att återge den på och exakt hur Beethoven föreställde sig det får vi aldrig veta. Riktigt orellevant är det också eftersom Beethoven aldrig spelade in något.

Redigerat av Unregistered34dbed00, 10 May 2011 - 01:44.

Postad 10 May 2011 - 01:51

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av ditt tålamod och din saklighet i argumentationen. Tyvärr är det svårt (och lönslöst) att diskutera med folk som varken vill lyssna eller reflektera över andra åsikter än sina egna... Den här tråden är ju redan sänkt, men tyvärr kommer vi se samma resonemang om och om igen... Förstår varför många tröttnat på forumet, tycker det är synd att många användare med många bra insikter och kunskap slutat vara aktiva här...

Postad 10 May 2011 - 06:11

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Varför ska jag göra det när folk inte kan läsa det jag skriver utan att förvränga och hitta på saker?
Så nej, jag kommer inte lägga upp bilder på grund av tidigare dåliga erfarenheter från folk som beter sig illa. Det får du respektera helt enkelt. Jag kan säga så mycket att dom akustikfix jag gjort är gjorde efter samråd och ritningar från Ingvar Öhman som varit här och mätt upp rummet och gett förslag.

Jag läser faktiskt vad du skriveroch länkar till. Detär du som börjar föra in helt ovidkommande saker som hur Kronkan har det akustiskt i sitt vardagsrum när den grundläggande frågan är tvåkanalare kontra bioanläggning. Du jämför också mitt rum med ditt.

Men det ärju för dig upp till bevis. På vilket sätt har jag inte ordning på reflexerna och efterklangen som du påstår? På vilket sätt har denna fråga som du fört inrelevans för frågeställningen. På vilket sätt har du kommit framtill ditt påstående?

Visa oss nu bilder och resonamang hur du löst dina problem utifrån de högtalare och rum du har!

Redigerat av Kronkan, 10 May 2011 - 06:13.

Postad 10 May 2011 - 06:24

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jag är imponerad av ditt tålamod och din saklighet i argumentationen. Tyvärr är det svårt (och lönslöst) att diskutera med folk som varken vill lyssna eller reflektera över andra åsikter än sina egna... Den här tråden är ju redan sänkt, men tyvärr kommer vi se samma resonemang om och om igen... Förstår varför många tröttnat på forumet, tycker det är synd att många användare med många bra insikter och kunskap slutat vara aktiva här...

Tack skall du ha. Deltager nästan aldrig i denna typ av diskussioner. Någon gång så gör jag det uppenbart. Detta är ju ett intresse som jag och hustrun har. Att läsa vad andra skriver om ljud och apparaterer utvecklar hela tiden mitt tänk. ÄVen aktiv efter ork på detta forums sida om vinylskivor. Men lyssnar ofta på cd.Äger en blu-ray också och som sagt var en bioförstärkare. Men kommenterar nog egentligen mest frågor relaterade till traditionell stereo.
Jag lär mig något hela tiden. Men mitt posnöre lyssnar mest.Men har ju kommentarerhur det låter.Min värsta domare.

Felet i ett forum kan ju vara attnågon tarpåsigrollen som smakpolis och domare i ett. Tycker att man skall stå för sitt tänk och erfarenhet. Men tillåta andras idéer att spira.

Postad 10 May 2011 - 07:59

caiman
  • caiman
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Handlar inte den här tråden om stereoförstärkare vs. receiver?

Finns det ingen moderator som kan göra det den är till för och rensa upp lite här?

Postad 10 May 2011 - 08:06

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Tack skall du ha. Deltager nästan aldrig i denna typ av diskussioner. Någon gång så gör jag det uppenbart. Detta är ju ett intresse som jag och hustrun har. Att läsa vad andra skriver om ljud och apparaterer utvecklar hela tiden mitt tänk. ÄVen aktiv efter ork på detta forums sida om vinylskivor. Men lyssnar ofta på cd.Äger en blu-ray också och som sagt var en bioförstärkare. Men kommenterar nog egentligen mest frågor relaterade till traditionell stereo.
Jag lär mig något hela tiden. Men mitt posnöre lyssnar mest.Men har ju kommentarerhur det låter.Min värsta domare.

Felet i ett forum kan ju vara attnågon tarpåsigrollen som smakpolis och domare i ett. Tycker att man skall stå för sitt tänk och erfarenhet. Men tillåta andras idéer att spira.

Ja, problemet är väl att vissa användare tar sig själva samt frågeställningen på för stort allvar. Ibland undrar jag om de som är mest aktiva om transparens och blindtester har tid att överhuvudtaget lyssna på musik?! Personligen är jag mest intresserad av lyssna på musik och är glad om jag gillar hur det låter.

Handlar inte den här tråden om stereoförstärkare vs. receiver?

Finns det ingen moderator som kan göra det den är till för och rensa upp lite här?

Jo, det är vad tråden handlade om från början och borde handlat om. Men så fort någon skriver att han/hon gillar ljudet i en förstärkare bättre än i en annan så kommer en eller flera användare direkt och börjar hacka på att blindtester visar det ena och det andra, det blir diskussioner om transparans, placebo, färgning, subjektivism, objektivism och allt annat som TS inte är intresserad av att läsa.

Det är sk*ttråkigt rent ut sagt och jag kan hålla med att vissa kan tycka att det är slappt av moderatorteamet att alltid låta samma personer orera och åsiktsonanera trots att reglerna påtalar annat...

Postad 10 May 2011 - 09:16

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
O min pappa e polis......

Vem bryr sig om man pratat med IÖ i verkligheten? Det finns det fler som har (och även hjälper honom med att designa högtalare och basmoduler) men inte fasen tror de att de har tolkningsföreträde för det! Jag har pratat med Joe Labero, gör det mig till magiker då eller?

Det är sk*ttråkigt rent ut sagt och jag kan hålla med att vissa kan tycka att det är slappt av moderatorteamet att alltid låta samma personer orera och åsiktsonanera trots att reglerna påtalar annat...

....för att sen starta en "martyrtråd" där man kan gråta ut och försöka få alla att tycka synd om en...

Upp till bevis brukar ju vara en kommentar som kommer från visst håll då och då. "Bevisbördan ligger på dig" menar man.....tydligen gäller det inte alla. Tomma tunnor skramlar uppenbarligen mest......

Redigerat av Melmac, 10 May 2011 - 09:38.

Postad 10 May 2011 - 09:34

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ni som växte upp med Fablernas värld på TV vet vad jag menar; ;)

Bifogad fil  Pentti.jpg   14.5K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 May 2011 - 11:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tycker man ska återge musiken som musikerna spelar den och som dom försökte spela in den.

Det är det som är problemet (edit: och till viss del även det roliga ska tilläggas)

Förstår verkligen inte vad du menar här. Självklart vill jag ha så hög kvalité som möjligt på inspelningen och därtill så gott som möjligt anpassa min anläggning efter inspelningen.

Av dina svar så har jag svårt att se hur dom svaren går ihop med dina tidigare åsikter att det kan vara bra med samma ständiga färgning på all musik.
Det bästa vore ju, som du själv skriver själv "därtill så gott som möjligt anpassa min anläggning efter inspelningen", välja en anläggning som återger bra och som du kan, när det behövs, ändra ljudet för inspelningen.

Postad 10 May 2011 - 11:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag läser faktiskt vad du skriveroch länkar till.

Det har jag svårt att se eftersom du kommer med svar som säger annorlunda.

Men det ärju för dig upp till bevis. På vilket sätt har jag inte ordning på reflexerna och efterklangen som du påstår?

Det är väldigt kalt, mätningarna tyder på hög efterklang,

Visa oss nu bilder och resonamang hur du löst dina problem utifrån de högtalare och rum du har!

Nej, det kommer inte hända, jag kommer inte lägga upp några bilder, vis av tidigare erfarenheter.
Mitt rum är fixat efter LEDE principen, eller rättare sagt, efter Öhman's loge tänkade.

O min pappa e polis......

Vem bryr sig om man pratat med IÖ i verkligheten? Det finns det fler som har (och även hjälper honom med att designa högtalare och basmoduler) men inte fasen tror de att de har tolkningsföreträde för det! Jag har pratat med Joe Labero, gör det mig till magiker då eller?

Om någon framför en åsikt en annan person har så kan det vara av vikt när man ifrågasätter det påståendet ifall man har bättre koll på den personens åsikter/uttalande.

Så jag frågar ännu en gång, har du inget bättre för dig än att klaga på folk? Var med i diskussionen istället för driva en hets mot vissa personer. Just nu är det väldigt låg kvalité på dina inlägg, höjd dom lite.

Postad 10 May 2011 - 12:05

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Förstår att du som vanligt mest ängar sig åt att kritisera andra och inte vill redoviasde egna strävan. För att de eventuella trådläsarna skall ändå få möjlighet att se vad du tycker om så visar jag bilder från vårt hem.

Överblicksbild över absorbenter och diffusorer. Diffusorer i första refexen samt 10--20 cm absorbenter. Observera attvid sidanomhögtalarenanvänds snedställda vinylskivor för att diffyusera ljuet något.
Bifogad fil  AkustikA.JPG   106.18K   0 Antal nerladdningar

Närbild
Bifogad fil  AkustikB.JPG   82.91K   0 Antal nerladdningar

Bakom lyssningsposition. Bokhylla med 10 cm absorberande material plus böcker skivor samt diffusorer.
Bifogad fil  akustik2.JPG   54.7K   0 Antal nerladdningar

Lite annan röra.
Bifogad fil  AkustikD.JPG   109.22K   0 Antal nerladdningar

Ärligt talat så tycker jag att du brister i trovärdighet i dina uttalanden. Varför inte redovsia dina egna insatser för akustiken.

Nu är vi OT för du har infört detta i diskussionen. Sättet den förs på är otrevlig och okunnig.

Vilken underbart vackert rum/anläggning!! Hjärnan blir mer mottaglig för sköna upplevelser i en vacker miljö tror jag. Angående er diskussion så tror jag att du precis som hundratals andra före dig blir mer irriterad på Karlssons sätt att diskutera än på vad han faktiskt tycker. Det går inte att vinna, jag skulle aldrig ge mig in i en diskussion med Karlsson och jag gillar honom, han gör att det händer något och det blir lite drag men aldrig i livet att jag skulle orka diskutera sida upp och sida ner med våran one and only Karlsson.

Postad 10 May 2011 - 12:13

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Jag tycker ditt rum är jättesnyggt, och du har fått till det smakfullt med de akustikåtgärder du gjort, helt klart.

Samtidigt kan jag inte se en enda åtgärd som ordentligt behandlar basfrekvenserna. Och du säger inget om du mätt upp rummet för att se vad det är som spökar, samt hur det är före/efter åtgärderna. Jag tror säkert det blev ett lyft och det kan ju vara gott så, men att få någon annan ta ställning till det mha enbart bilder vet jag inte om d ger så mkt.

Postad 10 May 2011 - 12:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det jag har gjort med akustiken i mitt rum:
*Lagt in en rejält tjock heltäckningsmatta, Symphony från Ege Carpet.
*Ryamatta över den.
*Lågt soffbord som bryter upp golvreflexen.
*10 cm djup ljudisolering från golv till tak i Dead End delen (högtalarna). Ungefär 2,5 meter ut från bakre väggen på både vänster och höger sida och även bakre väggen (bakom högtalarna) förutom en bit i mitten som ska reflextera lite.
*Utanpå all isolering så har jag Ino's ACO skivor på 6-8 cm djup, från golv till tak.
*Utanför all dämpning så har jag ett speciellt tyg, som är ypperligt för ljud, hängande från taket till golvet runt om Dead end delen och även några tiotals cm in på "Live end" delen. Det tyget är veckat 1,5 gånger längden för optimalt dämpning.
*Tygsoffa
*Diverse prylar på väggen i "Live end" delen som diffuserar lite.
*Bokhylla bakom soffan för att diffusera lite.

Det som är kvar att göra:
*bygget av några stora basabsorbenter.
*en öhman designad diffusering bakom lyssningsplatsen.
*Eventuellt sänka taket

Postad 10 May 2011 - 12:37

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det jag har gjort med akustiken i mitt rum:
*Lagt in en rejält tjock heltäckningsmatta, Symphony från Ege Carpet.
*Ryamatta över den.
*Lågt soffbord som bryter upp golvreflexen.
*10 cm djup ljudisolering från golv till tak i Dead End delen (högtalarna). Ungefär 2,5 meter ut från bakre väggen på både vänster och höger sida och även bakre väggen (bakom högtalarna) förutom en bit i mitten som ska reflextera lite.
*Utanpå all isolering så har jag Ino's ACO skivor på 6-8 cm djup, från golv till tak.
*Utanför all dämpning så har jag ett speciellt tyg, som är ypperligt för ljud, hängande från taket till golvet runt om Dead end delen och även några tiotals cm in på "Live end" delen. Det tyget är veckat 1,5 gånger längden för optimalt dämpning.
*Tygsoffa
*Diverse prylar på väggen i "Live end" delen som diffuserar lite.
*Bokhylla bakom soffan för att diffusera lite.

Det som är kvar att göra:
*bygget av några stora basabsorbenter.
*en öhman designad diffusering bakom lyssningsplatsen.
*Eventuellt sänka taket

Du är en liten ambitiös rackare du! Vore kul att se hur det ser ut.
Vi med fruar får nog lite problem, om vi inte har ett riktigt dedikerat rum förstås.
För detta skulle inte godkännas i vardagsrummet. ;)

Postad 10 May 2011 - 12:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd med resultatet hittills, både ljudmässigt och utseendemässigt.

Postad 10 May 2011 - 12:58

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
;) Vinylbackarna får en att bli varm inombords....

PS. OffTopic: Vad är det för fartygsmodell? DS.

Postad 10 May 2011 - 13:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

;) Vinylbackarna får en att bli varm inombords....

Ja, om man har lagomt med skivor. När jag hade 2500 vinyler + 1400 st laserdiscar i över 20 st backar + hyllor, i en etta, så blev man varm av en annan anledning (förbannad att det var skivor ÖVERALLT). :)

Postad 10 May 2011 - 13:40

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag kan tänka mig höja basen för en skiva, ja. Det har kanske hänt ett par gånger. Det är ju fördelen med att kunna välja en påverkan, när man tycker det kan behövas vs att ha en påverkan som ständigt påverkar.
Mina basmoduler är kalibrerad för en rak återgivning.

Du borde, med samma resonemang i åtanke, inte vara främmande för möjligheten att dämpa diskanten på vissa inspelninger heller. Jag är uppriktigt sagt förvånad. Det går ju så att säga stick i stäv med din käpphäst om att ursprungssignalen inte på något sätt får påverkas. Mastern är referensen. Basfattig master ska återges basfattigt. Annars är det ju inte hifi.

Även om du, som du säger, endast har utnyttjat denna möjlighet till justering ett par gånger, och detta är högst mänskligt och inget som i normala fall är värt att påpeka/"kritisera", är det just i ditt fall högst anmärkningsvärt och märkligt. Du är ju extra noga med att ständigt påpeka ords fundamentala betydelser och vad som får kallas det ena eller det andra. Det är, och har alltid varit, ditt mantra och egentligen det enda du tillfört i forumet (bortsett från dina blindtestlänkar samt några enstaka råd till vilsna själar med subbasfrågor i någon tråd). Annars är du mest känd för att skriva folk på näsan om att deras åsikter inte är förenliga med sund hifipuritanism. Här kommer du, din vana trogen, att skriva; "Citera mig var jag sagt det!". Vilket är en näst intill övermäktig uppgift då detta genomsyrar, möjligen illa dolt, dina inlägg generellt.

Och åter igen; om man har en färgande komponent i signalkedjan, så är ju färgningen konstant. Den blir en del av referensen. Den anpassas inte efter inspelningen. Varje inspelning blir unik, precis som om man inte skulle ha någon färgning (högst osannolikt men rent hypotetiskt). Om denna färgning bidrar till att man som lyssnare tycker att såväl röster som instrument (= musik) förmedlas på ett naturtroget sätt, ser jag inga hinder att kalla detta för hifi. Du kommer förmodligen, återigen, att hänvisa till att "hifi är vad det är och inget man som enskild kan ha synpunker på". Sannolikt följt av en kul metafor; "Om jag inte tycker att en svart bil är svart, är det då ok att hävda att bilen inte är svart bara för att jag själv inte tycker det?" Men gärna för mig. Shoot! Även om vi har hört det ett antal gånger redan.

Gällande brist på detaljer och/eller "sameness" i en SE-anläggning; prata med folk som lyssnat. Tror inte du har en aning. Här kan du mycket väl hävda att du har lyssnat på ett stort antal SE-anläggningar och att du själv varit ägare till en rörförstärkare. Och då står ord mot ord. Ditt mot mitt. Folk får själva bilda sig en egen uppfattning. Tycker jag är bra.

Och jag är MYCKET nyfiken på bilder från din bunker. Så ofta som du kritiserat bilder från andra forummedlemmars rum, borde du kunna bjuda på ett smakprov. Det värsta som kan hända är att du får smaka på samma medicin som du själv brukar dela ut. Det borde du kunna bjuda på... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.