Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 4

9134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2013 - 17:37

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Mmm, skitsnack med påhittade och felaktiga siffror från en kille som gör spel för mobila enheter :)

Exempelvis används siffror från Microsofts E&D-avdelning och jämställs med Xbox 360-avdelningen.

Siffrorna är ju inte påhittade, de är tagna från deras rapporter.

Han är dock inte fel ute. MS E&D gjorde stora förluster, dels på grund av Xbox 1 men troligen också för framtagningen av Xbox 360. Finns väl inte mycket annat i den delen av MS som kan skapa dessa förluster? Lägg till att MS gick ut med att RRoD uppskattades till 1 miljard dollar bara det i förlust.

Skillnaden dock är att Sony hade en konsol som gjorde vinst 2007-2010 med sin PS2 så vi kan grovt antaga att siffrorna för förlusten på PS3 bör ha varit ännu högre.

Så skulle nog säga att han inte är långt ifrån det.

Han är dessutom inne på det jag har tjatat om, dagens modell är inte ekonomiskt hållbar. Många tjatar om att de drar in förlusterna på spel osv men som rapporterna visar är förlusterna så djupa innan och i början och vinsterna senare är inte nog för att väga upp.

Redigerat av PalmiNio, 11 January 2013 - 17:39.

Postad 11 January 2013 - 17:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Gick snabbt igenom deras rapporter och Sony siffrorna stämmer. Dock blir det svårt med 2011 då det ligger inbakat i ett för stort område.

Men 2006-2010 ser ut som följer:
FY2006 -232,2 Game
FY2007 -124,5 Game
FY2008 -58,5 Game
FY2009 -83,1 Networked Products & Services FY2010 35,6 Networked Products & Services
Totalt -462,7

Sony noterar också att man sålt vinst på PSP och PS2 som har dämpat förlusten 2006 - 2007 - 2008 - 2009 samt minskade kostnader på PS3.

http://www.sony.net/...l/fr/index.html

Redigerat av PalmiNio, 12 January 2013 - 10:52.

Postad 11 January 2013 - 18:18

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Så vad ska man göra? Konsumenterna visar ju gång på gång att de inte vill betala, lite lyxigare features som PS3 försökte med ledde ju enbart till ännu större pengahål.
Men skulle det komma en underpresterande Steambox för 199 dollar så skulle folk flockas till den, det är det jag säger, folk har börjat sluta bry sig om prestanda, prestanda kostar pengar, och drönarna vill inte betala.

Skulle inte förvåna mig om PS4 inte blir mer än ett flimsigt plastchassi med gnisslande knappar, underpresterande hårdvara och kvalitetsmässigt fallande ekosystem.

Postad 11 January 2013 - 18:31

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Det är ju faktiskt ett bra mellanting att bygga en konsoll från färdiga komponenter.

På 90-talet, då var konsoller ledande i hårdvara och grafikprocessorerna som fanns i dessa kunde bara varje PC-spelare drömma om. Sedan slätade 3DfX över bryggan mellan PC och arkad/spelkonsoll med sina chip. Att PS2:an slog igenom så bra var mest att soff-folket inte hade anammat PC-spelandet.

Nu ser ju faktiskt allt helt annorlunda ut. En faktor som Microsoft länge har kämpat för med sina DirectX är ju att kunna få speltillverkningen att bli lättare genom att minska antalet API:er för utveckling. Fortfarande så kan inte en PC-spelprorammerare helt förutsätta att deras spel kommer fungera smärtfritt.

Att bygga en spelkonsoll med hyllkomponenter vinner man två saker:
1. Man har en plattform som har ett väldigt specifik hårdvara. Man kan minska API:erna och suga ut mer prestanda av hårdvaran. Man behöver inte ha så många faktorer i beräkningarna.. Ta det lite grand som C64:an och dess styrka. Specifik hårdvara!
2. Minska hårdvarukostnaderna, men fortfarande ha full koll på mjukvaran och allt vad det innebär med DRM och liknande.

Jag ser inte att det behöver vara något negativt. Problemet är väl att spelkonsollen kommer kosta oss konsumenter lika mycket för det. Vi kommer aldrig se vinsterna :-(

Postad 11 January 2013 - 21:06

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
Grafiskmässigt så lär de båda ligga på en hyfsad lika nivå.

Det är allt lull lull runt omkring (OS, Kinect 2.0 osv) som gör att det behövs behöver mer RAM och extra CPU kraft.
Ryktas ju även om att X720 kommer köra nån custom Win 8.

Men allt är som sagt rykten och spekulationer.

Det känns verkligen att det kommer hända saker på E3!! Love it! :D

Postad 11 January 2013 - 22:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Han är dock inte fel ute. MS E&D gjorde stora förluster, dels på grund av Xbox 1 men troligen också för framtagningen av Xbox 360. Finns väl inte mycket annat i den delen av MS som kan skapa dessa förluster? Lägg till att MS gick ut med att RRoD uppskattades till 1 miljard dollar bara det i förlust.

Jo, han är faktiskt helt fel ute, men det är med meningen eftersom han utvecklar mobiltelefonspel och försöker lura folk att konsolerna går sämre än de gör. Han räknar inte bara in spelavdelningarna, han räknar in allt: Zune/Kin/CE Windows Phone och allt annat som E&D (Entertainment and Devices) har gjort förluster på och sedan menar han att detta bara är Xbox 360 efter att ha adderat och subtraherat lite. Han gör samma sak med Sony. Han räknar dessutom in två år innan 360 och PS3 släpptes.

Det är därför jag läser Neogaf, snabba nyheter, mycket diskussioner från många kunniga (och mindre kunniga) personer, och sån här skit blir snabbt motbevisat.

Så vad ska man göra? Konsumenterna visar ju gång på gång att de inte vill betala, lite lyxigare features som PS3 försökte med ledde ju enbart till ännu större pengahål.
Men skulle det komma en underpresterande Steambox för 199 dollar så skulle folk flockas till den, det är det jag säger, folk har börjat sluta bry sig om prestanda, prestanda kostar pengar, och drönarna vill inte betala.

När PS3 kom ett år efter Xbox 360 var Xbox 360 redan en kraftfull konsol som folk köpte. PS3 var inte mycket starkare, så varför skulle man betala dubbla priset för den när det fanns ett alternativ? Ändå köpte de den pga varumärket och spelen till slut. Hade 360 varit som Wii så hade PS3 varit herren på täppan utan konkurrens.

Ge dem en kraftig Xbox 720 nu till vintern efter en generation på 8 år så kommer de att betala, utan tvekan och 720 lär snart gå förbi Wii U. Den som kommer först ut nu med en kraftfull konsol vi är nöjda med sitter i en guldsits.

Påståendet att folk inte skulle bry sig om prestanda ter sig lite märkligt om man ser till Wii U:s försäljning eller det faktum att fler och fler går över till att spela på PC av anledningen att konsolerna är grafiskt utdaterade. Jag läste Neogaf när de senaste kinesiska ryktena om 720 presenterades och så gott som alla i den tråden kunde tänka sig att betala mer bara den blev kraftfull. Det har gått åtta år, konsolspelarna vill ha nytt.

Postad 12 January 2013 - 10:58

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jo, han är faktiskt helt fel ute, men det är med meningen eftersom han utvecklar mobiltelefonspel och försöker lura folk att konsolerna går sämre än de gör. Han räknar inte bara in spelavdelningarna, han räknar in allt: Zune/Kin/CE Windows Phone och allt annat som E&D (Entertainment and Devices) har gjort förluster på och sedan menar han att detta bara är Xbox 360 efter att ha adderat och subtraherat lite. Han gör samma sak med Sony. Han räknar dessutom in två år innan 360 och PS3 släpptes.

Det är därför jag läser Neogaf, snabba nyheter, mycket diskussioner från många kunniga (och mindre kunniga) personer, och sån här skit blir snabbt motbevisat.

Att han räknar in 2 år innan de släpps känns väl dock ganska logisk, de utvecklas troligen mest intensivt de sista 48 månaderna.

Han gör en väldigt grov kalkyl på den enda faktan vi har och drar en slutsats. Tittar vi i fallet Sony som jag postade så är det ganska klart och tydligt att PS3 är boven bakom förlusten då det knappast kan ha varit en mogen PS2 eller mogen PSP. Lägg där till att vinsterna bakom dessa troligen har lättat bördan av de förluster som PS3 skapade så blir de direkta förlusterna bara på PS3 troligen större.

Jag menar att han inte är fel ute, han belyser ett problem. Problemet är ganska tydligt i fallet PS3 - kalaset kostar mer än vad det smakar.

Tycker inte han lurar någon. Vi har varit inne på det innan, det finns studier på det också - Sony kommer aldrig gå break even på PS3.

Jag håller dock med om att hans antaganden på 360 är väldigt svårt då 360 är inbakat i en grupp med mycket annat skit som gått dåligt. Sonys 3 första år är ganska spot on då det är bara spel och de hade 2 som gick med vinst och 1 som gick med förlust.

Så vid sidan om 360 så kan vi väl faktiskt vara ganska överrens om att hans dystra kalkyl om PS3 är ganska korrekt om inte sämre än vad han själv säger.

Postad 12 January 2013 - 14:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Så vid sidan om 360 så kan vi väl faktiskt vara ganska överrens om att hans dystra kalkyl om PS3 är ganska korrekt om inte sämre än vad han själv säger.

Jo men att Sony inte tjänat pengar på PS3 stod väl dock ganska självklart även utan den analysen... Han försöker ju få oss att tro att detsamma gäller affärsmodellen, genom direkt missledande siffror för 360. Han får ingen cred från mig iaf.

Postad 12 January 2013 - 15:35

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Jo men att Sony inte tjänat pengar på PS3 stod väl dock ganska självklart även utan den analysen... Han försöker ju få oss att tro att detsamma gäller affärsmodellen, genom direkt missledande siffror för 360. Han får ingen cred från mig iaf.

Lite grand som att säga att solen är rund och presentera en massa siffror om vinklar och att solens form avviker minimalt från en perfekt rund, medan man därmed hänvisar att det mest sannolika är att det är en globformad kropp. Han får inga cred av mig heller :P

...Det kunde jag ha listat ut ändå...

Postad 12 January 2013 - 15:44

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Sonys misstag var ju att använda cell. Det kostade dem massor av miljarder i onödan.
Samma misstag gör de inte igen. Nu lutar det år en AMD-lösning istället.

MS misstag var att släppa konsoller som brann upp mer eller mindre. Första åren har en failure-rate på över 60%. Kostade dem ett antal miljarder att ersätta folks kraschade konsoller. De ökade sin garanti från 1 till 3 år pga detta haveri.

Tror inte ngn av dem lyckats generara vinst tack vare de misstagen.

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 January 2013 - 15:47.

Postad 13 January 2013 - 19:26

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

När PS3 kom ett år efter Xbox 360 var Xbox 360 redan en kraftfull konsol som folk köpte. PS3 var inte mycket starkare, så varför skulle man betala dubbla priset för den när det fanns ett alternativ? Ändå köpte de den pga varumärket och spelen till slut. Hade 360 varit som Wii så hade PS3 varit herren på täppan utan konkurrens.

Ge dem en kraftig Xbox 720 nu till vintern efter en generation på 8 år så kommer de att betala, utan tvekan och 720 lär snart gå förbi Wii U. Den som kommer först ut nu med en kraftfull konsol vi är nöjda med sitter i en guldsits.

Påståendet att folk inte skulle bry sig om prestanda ter sig lite märkligt om man ser till Wii U:s försäljning eller det faktum att fler och fler går över till att spela på PC av anledningen att konsolerna är grafiskt utdaterade. Jag läste Neogaf när de senaste kinesiska ryktena om 720 presenterades och så gott som alla i den tråden kunde tänka sig att betala mer bara den blev kraftfull. Det har gått åtta år, konsolspelarna vill ha nytt.

Ja, klart att de vill ha nytt, men jag tror inte att en medioker AMD PC är rätt väg att gå, hur länge ska den hålla? Tror knappast att PS4 eller X720 kommer att vara särskilt imponerande när de är 8 år gamla, fördelen med en såpass customiserad hårdvara som de de stoppade i ps3 och 360 ledde till ganska imponerande prestanda även år efter lansering.

Om de skulle stoppa in en teoretisk AMD 10000 gpu eller annan riktig next genhårdvara visst, men ett chipset som finns i handeln idag? Oerhört oroande skulle jag säga.

Redigerat av simulacra, 13 January 2013 - 19:30.

Postad 13 January 2013 - 19:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
I slutändan vill jag ändå ha en konsol eftersom den är plug and play med tv och proj. Softa med handkontroll i bion. Jag vill inte köra PC hur snyggt det än är!

I slutändan vill jag ändå ha en konsol eftersom den är plug and play med tv och proj. Softa med handkontroll i bion. Jag vill inte köra PC hur snyggt det än är!

Postad 13 January 2013 - 19:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Ja, klart att de vill ha nytt, men jag tror inte att en medioker AMD PC är rätt väg att gå, hur länge ska den hålla? Tror knappast att PS4 eller X720 kommer att vara särskilt imponerande när de är 8 år gamla, fördelen med en såpass customiserad hårdvara som de de stoppade i ps3 och 360 ledde till ganska imponerande prestanda även år efter lansering.

Om de skulle stoppa in en teoretisk AMD 10000 gpu eller annan riktig next genhårdvara visst, men ett chipset som finns i handeln idag? Oerhört oroande skulle jag säga.

Rätt väg eller inte. Sony har inte asmycket pengar längre som de hade förra gången innan de släppte ps3. De ligger jäkligt uselt till och måste verkligen tjäna pengar på nästa konsoll annars är det gonatt.

Postad 13 January 2013 - 20:44

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
Både 360 och PS3 imponerar än idag med tanke på att det är 7-8 år gammal hårdvara. Kolla tex på Halo 4 och Killzone 3.
Så kommer det även att vara vid slutet av nästa generation.

Folk verkar glömma att den dyra prislappen som PS3 hade berodde ganska mycket på blu-rayn som satt i den. Det var den näst dyraste komponenten i konsolen. En BD-drive kostade en slant för 7 år sen
Det va därför många köpte den i början, eftersom den då var en av de billigaste blu-ray-spelarna på marknaden.

Det med att Sony inte har pengar är inte hela sanningen. Kaz har sagt att Sonys spel, foto och mobildivision är framtiden. Och med tanke på att speldivisionen går plus så lär de ha en rätt saftig budget.

Att cell kostade Sony "en massa miljarder" har du källa på det?
Cell projektet var ett samarbete mellan Sony, IBM och Toshiba och deras budget var $400 miljoner. Och det är inte bara PS3 som har den som CPU, IBM använde den i rad produkter.

Personligen så kan jag tänka mig att betala upp till 7-8k för en konsol, med tanke på att jag köper en ny telefon och en ny platta varannat år så tycker jag inte att konsol kostnaden är så mycket att gnälla om.

Postad 13 January 2013 - 21:03

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
De flesta håller uppenbarligen inte med om det. PS3 sålde uselt tills de sänkte priset rejält. De enda som köpte den i början var folk som ville ha bluray-formatet.

Kolla upp sonys börsvärde idag. De är värda mindre än NIntendo och då är Nintendo extremt mycket mindre företag. Spelar ingen roll om spelsidan går med plus om allt annat går back. Deras kreditstatus är så låg man kan få.

http://www.joystiq.c...-junk-by-fitch/

Postad 13 January 2013 - 22:48

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
MS sålde 5,9m ex under första 4 kvartalen och Sony sålde 5,63m ex. Om 270k exemplar är skillnaden mellan flopp och succé så floppa PS3 rejält. ;)

Sonykoncernen är hyfsad stor. Lägger man ihop vad alla dotterbolag tjänar så går Sony back. SCE är dock ett av få dotterbolag som går plus.

Valet av att köra en AMD lösning gör att de troligtvis kommer att ha mer pengar till övriga komponenter än vad de hade med PS3. Då de la stor del av budgeten på Cell och blu-ray.

Postad 13 January 2013 - 22:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Både 360 och PS3 imponerar än idag med tanke på att det är 7-8 år gammal hårdvara. Kolla tex på Halo 4 och Killzone 3.
Så kommer det även att vara vid slutet av nästa generation.

Folk verkar glömma att den dyra prislappen som PS3 hade berodde ganska mycket på blu-rayn som satt i den. Det var den näst dyraste komponenten i konsolen. En BD-drive kostade en slant för 7 år sen
Det va därför många köpte den i början, eftersom den då var en av de billigaste blu-ray-spelarna på marknaden.

Det med att Sony inte har pengar är inte hela sanningen. Kaz har sagt att Sonys spel, foto och mobildivision är framtiden. Och med tanke på att speldivisionen går plus så lär de ha en rätt saftig budget.

Att cell kostade Sony "en massa miljarder" har du källa på det?
Cell projektet var ett samarbete mellan Sony, IBM och Toshiba och deras budget var $400 miljoner. Och det är inte bara PS3 som har den som CPU, IBM använde den i rad produkter.

Personligen så kan jag tänka mig att betala upp till 7-8k för en konsol, med tanke på att jag köper en ny telefon och en ny platta varannat år så tycker jag inte att konsol kostnaden är så mycket att gnälla om.

PS3 var framför allt en extremt bra BluRay när de kom. Var på HiFi mässa 2008 då alla använde PS3 som spelare till sina projektorer.

Att CELL kostade mycket kan nog alla vara rätt överrens om, att ta fram eget är dyrt. BluRay kostnaden var definitivt inte den enda orsaken till dessa mångmiljarder som Sony drog i förlust med PS3. Pratades en hel del om hur dålig yield CELL hade i början t ex. upp.Kostnaden är väl också en grund till varför man troligen utvecklare vidare CELL för PS4 utan köper ett färdigt "paket". Problemet för Sony blev väl lite också att CELL aldrig blev något större förutom lite server saker. Planen var lite att den skulle sitta i avskalade versioner i en massa CE produkter. Ett annat tecken på att det kanske inte var någon höjdarsatsning är väl att de faktiskt sålde sin CELL produktion till Toshiba.

I övrigt med frågan om Sonys kassa, de är rätt kass. Problemet är inte direkt att den är kass utan de har försökt reformera företaget nu i över 10 år utan att lyckas. Kreditvärderingen av Sony är på en riktigt botten nivå.

Sen Game går med plus, visst. Men som sagt vi pratar en vinst runt några tiotals miljoner efter att förlorat i runda siffror 500 miljoner. Inte direkt hälsosamt att behöva köpa sig till en marknad för 500 miljoner för att sen tjäna lite sen 7-8 år senare.

Där finns en framtid för Sony, varumärket är starkt. Men Sony är en fallen giganten vilket kommer ge mindre möjlighet till att göra samma saker som de gjorde förr.

Postad 13 January 2013 - 23:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

MS sålde 5,9m ex under första 4 kvartalen och Sony sålde 5,63m ex. Om 270k exemplar är skillnaden mellan flopp och succé så floppa PS3 rejält. ;)

Sonykoncernen är hyfsad stor. Lägger man ihop vad alla dotterbolag tjänar så går Sony back. SCE är dock ett av få dotterbolag som går plus.

Valet av att köra en AMD lösning gör att de troligtvis kommer att ha mer pengar till övriga komponenter än vad de hade med PS3. Då de la stor del av budgeten på Cell och blu-ray.

Skillnaden mellan flopp och succé har en hel del med hur mycket pengar man drar in, inte bara hur mycket man säljer. Sen skulle jag inte kalla 360 någon jättesuccé. Dock kvarstår skillnaden och det är att aktiebolags mål är att öka från produkt till produkt. Microsoft hade en "flopp" i Xbox att följa upp med 360. I den världen så är det en succé.

Sony hade det svårare då man ska följa upp en succé med PS2 vilket man nu inte gjorde, varken i försäljning eller i vinst. Därmed blir det en"flopp".

Sett till pengar i kassan är 360 en större framgång. Sett till omsättning är de väl ganska lika. Den enda Succén då var Wii.

Sen kvarstår faktum. Ja SCE går kanske med en mindre vinst idag men detta är på produkter som kostat dem mycket mer än vad de nu drar in. Skulle inte kalla det direkt välmående. Hade SCE varit fristående så hade nog bolaget kursat eller blivit uppköpta på grund av PS3 (en maskin som ett fristående bolag nog inte hade haft råd att ta fram).

Postad 13 January 2013 - 23:27

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 2
Vi kan väl att vara mer eller mindre överrens om att de flesta av oss trodde betydligt mer på Sony och Playstation 3 än vad vi gjorde på Microsoft och Xbox 360. PalmiNio är helt klart inne på rätt linje, Playstation 3 skulle dominera som Playstation 2 gjorde och alla pratade inte om utan hur mycket Sony skulle dominera Microsoft. Jag har följt snacket i sju år, både här och på andra ställen. 2008 kommer Sony ha gått om MS och börja dominera denna generation också, sedan hette det 2009/2010 osv.

Om man går tillbaka och läser Level eller Super Play från 7 år tillbaka så var det ett helt annat snack ifrån Sony än det är nu. Ja Sony har helt klart "floppat" med Playstation 3 om man ser tillbaka på förväntningarna som var och Microsoft har klarat sig betydligt bättre än vad många trodde. Mycket tack vare en stark hemmamarknad. Samtidigt har Sony gjort bra saker de sista åren, Playstation plus för att nämna en sak. Men nu behövs något mer. Och inte en maskin där Sony tror att folk vill betala 6000:- bara för att det står Sony på den.

Postad 14 January 2013 - 00:35

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
NeoGAF

Interesting.

Postad 14 January 2013 - 01:39

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan flopp och succé har en hel del med hur mycket pengar man drar in, inte bara hur mycket man säljer. Sen skulle jag inte kalla 360 någon jättesuccé. Dock kvarstår skillnaden och det är att aktiebolags mål är att öka från produkt till produkt. Microsoft hade en "flopp" i Xbox att följa upp med 360. I den världen så är det en succé.

Sony hade det svårare då man ska följa upp en succé med PS2 vilket man nu inte gjorde, varken i försäljning eller i vinst. Därmed blir det en"flopp".

Sett till pengar i kassan är 360 en större framgång. Sett till omsättning är de väl ganska lika. Den enda Succén då var Wii.

Sen kvarstår faktum. Ja SCE går kanske med en mindre vinst idag men detta är på produkter som kostat dem mycket mer än vad de nu drar in. Skulle inte kalla det direkt välmående. Hade SCE varit fristående så hade nog bolaget kursat eller blivit uppköpta på grund av PS3 (en maskin som ett fristående bolag nog inte hade haft råd att ta fram).

Gällande exemplaren så sålde båda ganska nästan lika många enheter under deras första 4 kvartalen. Sen vad det innebär i intäkter bryr jag mig inte om.

Är du säker på att MS får så mycket pengar i kassan av 360? ;)

Mellan 2000-2011 gick "Xbox" back med ca $6,73 miljarder. Fr.o.m. 2007 började de gå plus. Under 360 tiden (2005 - 2011) har de gått back ca $1.2 miljarder.

Inte direkt hälsosamt att behöva köpa sig till en marknad för 500 miljoner för att sen tjäna lite sen 7-8 år senare.

Inte direkt hälsosamt att behöva köpa sig till en marknad för 6,73 miljarder för att sen ...... fortsätta gå back efter 12-13 år. ;)

Under 2000-2010 gick SCE back med ca $1 miljard. Med tanke på att SCE gick plus mellan 1995 - 2000 så har de gått plus sen de gav sig in i branschen, det har inte MS gjort.

Summa summarum: Hade inte MS ägt Xbox så hade det troligtvis konkat för länge sen. Och hade inte Sony haft försäljningssuccéer med PS1 och PS2 så hade de också troligtvist lagt ner SCE. De enda som har gått plus från 2000 (egentligen från 1981) är Nintendo.

Redigerat av ROCA, 14 January 2013 - 01:57.

Postad 14 January 2013 - 02:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Om vi tar 720 som exempel så var det väl snarare snack om en modifierad version av en GPU som inte finns på marknaden idag enligt Kina-ryktena? De teknikkunniga på Neogaf tyckte de ryktade specsen såg mycket imponerande ut, men ändå realistiskt eftersom man måste ha pris i åtanke. Att sätta in en extremt high-end GPU kostar ju för mycket och det blir overkill.

Dessutom, man kan inte jämföra PC med konsol rakt av. Konsolerna är en sluten miljö där du kan anpassa spelen till hårdvaran som finns däri och all kraft kan dessutom dedikeras till spelen mer eller mindre. Kraften utnyttjas mycket bättre i en konsol. Man pressar ut allt som går och har inget som slukar kraft.

Men nej, de lär inte vara alls imponerande om åtta år, det är dock inte dagens konsoler heller. Definitivt några år efter launch dock. Men jag tror inte de kör på en åtta år lång cykel igen, det var för långt den här gången, man bör helst släppa nytt minst ett år, helst två-tre tidigare. Det är inte meningen att vi ska behöva vänta så här länge =/.

Mellan 2000-2011 gick "Xbox" back med ca $6,73 miljarder. Fr.o.m. 2007 började de gå plus. Under 360 tiden (2005 - 2011) har de gått back ca $1.2 miljarder.

Hur har du fått de siffrorna? Det är ju "ingen" utom MS som vet om hur mycket de tjänat eller förlorat på 360. Det var ju det diskussionen innan handlade om.

Postad 14 January 2013 - 07:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Gällande exemplaren så sålde båda ganska nästan lika många enheter under deras första 4 kvartalen. Sen vad det innebär i intäkter bryr jag mig inte om.

Är du säker på att MS får så mycket pengar i kassan av 360? ;)

Inte direkt hälsosamt att behöva köpa sig till en marknad för 6,73 miljarder för att sen ...... fortsätta gå back efter 12-13 år. ;)

Under 2000-2010 gick SCE back med ca $1 miljard. Med tanke på att SCE gick plus mellan 1995 - 2000 så har de gått plus sen de gav sig in i branschen, det har inte MS gjort.

Summa summarum: Hade inte MS ägt Xbox så hade det troligtvis konkat för länge sen. Och hade inte Sony haft försäljningssuccéer med PS1 och PS2 så hade de också troligtvist lagt ner SCE. De enda som har gått plus från 2000 (egentligen från 1981) är Nintendo.

Intäkter är ganska A och O. Det är lätt att sälja saker till förlust, vem som helst kan sälja mycket då. Det svåra är alltid att hitta balansen mellan sälja mycket och sälja med vinst.

Microsoft lärde sig rätt många läxor via Xbox 1 som absolut var en riktigt blödande maskin sett till att den såldes med förlust från dag 1 tills den lades ner. Största läxorna var dels att köpa rättigheterna till plattformen istället för att köpa färdiga chip samt att skippa HDD. Dessa 2 var de största orsakerna till förlusten.

Vad du nu försöker göra är att bädda in PS2 och Xbox 1 när vi endast pratar om PS3 och 360. Hur du än vänder och vrider på det så har PS3 varit en extremt mycket mer kostsam maskin än Xbox 360.

Detta faktum blir också anledningen till varför nu Sony troligen ser om sin syn på hårdvaran inför PS4. Nu ser det ut som att man köper färdiga rättigheter till chip från tredjepart där man tidigare valt att ta fram egna chip så som i PS2 och i PS3.

Du gör såklart rätt i att Xbox 1 hade aldrig klarat sig på egen hand. Men sen vet vi också att Microsoft än idag fortfarande har betydligt bättre soliditet än Sony. Tiden under Xbox 1 så sa alla samma sak "Microsoft köper sig in på marknaden".

Redigerat av PalmiNio, 14 January 2013 - 08:49.

Postad 14 January 2013 - 08:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Föga överraskande:

Sony executive previews an 'important PlayStation announcement' to be made in some few months

Hiroshi Sakamoto, Sony Home Entertainment general subdirector also highlighted how important the Chilean market is for the Latin-American technology adoption.

LAS VEGAS.- We saw new products in Las Vegas, but also could talk during some minutes with some of the top executives of the main technology companies.

One of these meetings was with Hiroshi Sakamoto, Sony Home Entertainment general subdirector, who told us in a short interview that they have an important announcement related to the PlayStation consoles to be made in the coming months.

...

Regarding consoles, people say that Sony will make announcements this year and that would be working on the new PlayStation. Are we going to see a new model in some months?
It's still a big secret, but our Sony PlayStation friends are getting ready. I only can say that we're focused on the games related E3 event, booked for June. The announcement can take place there or even before, in May.

But are you working on a big reveal or in something complementary?
Probably the first, we plan to release big news for this date, but we have to wait at least until May.

http://www.emol.com/....meses-mas.html

Postad 14 January 2013 - 09:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

NeoGAF

Interesting.

8Gb RAM på nästa 360 känns "over-the-top". Möjligtvis att Devkits har haft 8Gb men tror inte nästa Xbox eller Playstation får över 4Gb.

Postad 14 January 2013 - 10:26

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

Intäkter är ganska A och O. Det är lätt att sälja saker till förlust, vem som helst kan sälja mycket då. Det svåra är alltid att hitta balansen mellan sälja mycket och sälja med vinst.

Microsoft lärde sig rätt många läxor via Xbox 1 som absolut var en riktigt blödande maskin sett till att den såldes med förlust från dag 1 tills den lades ner. Största läxorna var dels att köpa rättigheterna till plattformen istället för att köpa färdiga chip samt att skippa HDD. Dessa 2 var de största orsakerna till förlusten.

Vad du nu försöker göra är att bädda in PS2 och Xbox 1 när vi endast pratar om PS3 och 360. Hur du än vänder och vrider på det så har PS3 varit en extremt mycket mer kostsam maskin än Xbox 360.

Detta faktum blir också anledningen till varför nu Sony troligen ser om sin syn på hårdvaran inför PS4. Nu ser det ut som att man köper färdiga rättigheter till chip från tredjepart där man tidigare valt att ta fram egna chip så som i PS2 och i PS3.

Du gör såklart rätt i att Xbox 1 hade aldrig klarat sig på egen hand. Men sen vet vi också att Microsoft än idag fortfarande har betydligt bättre soliditet än Sony. Tiden under Xbox 1 så sa alla samma sak "Microsoft köper sig in på marknaden".

Anledningen till att jag tog med från 2000 (när Xbox 1 släpptes) var att du skulle se vem som egentligen "köpt" sig in på marknaden.

Jag vet att PS3 varit kostsam, och det har även xbox360 varit. Båda konsolerna har varit dåliga investeringar för respektive företag. Sonys miss var att satsa för mycket pengar på Cell och MS var att släppa för dåligt byggda maskiner. De pengar som investerats i både PS3 och 360 har de inte fått tillbaka än.

Ryktet säger att det är 8GB DDR3 (billigare och slöare) medans Orbis/Omni kommer att ha 4GB GDDR5 (dyrare och mycket snabbare)
Om ryktet stämmer om DDR3 så räkna med ett stort OS, troligtvis en custom win 8 med massa lull lull.

Postad 14 January 2013 - 10:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

8Gb RAM på nästa 360 känns "over-the-top". Möjligtvis att Devkits har haft 8Gb men tror inte nästa Xbox eller Playstation får över 4Gb.

4 låter mer rimligt ja.

Postad 14 January 2013 - 10:31

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag tog med från 2000 (när Xbox 1 släpptes) var att du skulle se vem som egentligen "köpt" sig in på marknaden.

Jag vet att PS3 varit kostsam, och det har även xbox360 varit. Båda konsolerna har varit dåliga investeringar för respektive företag. Sonys miss var att satsa för mycket pengar på Cell och MS var att släppa för dåligt byggda maskiner. De pengar som investerats i både PS3 och 360 har de inte fått tillbaka än.

360 har vi tyvärr noll koll på hur vidare de gått break even eller inte. De omvandlade till vinst inom 2 år så det är fullt möjligt att de har gått break even även om RRoD lär ha fördröjt detta rätt grovt. Skillnaden i förluster är rätt enorm under denna generationen, PS3 är i Xbox 1 klass på förluster.

Postad 14 January 2013 - 10:47

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

360 har vi tyvärr noll koll på hur vidare de gått break even eller inte. De omvandlade till vinst inom 2 år så det är fullt möjligt att de har gått break even även om RRoD lär ha fördröjt detta rätt grovt. Skillnaden i förluster är rätt enorm under denna generationen, PS3 är i Xbox 1 klass på förluster.

Tveksamt att de gått break-even! En hint bör väl vara att de döljer dessa siffror.

RROD kostade dem mellan $1.05-1.15 miljarder, lägg sedan till ytterligare $1 miljard på Kinects marknadsföringsbudget.

Postad 14 January 2013 - 10:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Tveksamt att de gått break-even! En hint bör väl vara att de döljer dessa siffror.

RROD kostade dem mellan $1.05-1.15 miljarder, lägg sedan till ytterligare $1 miljard på Kinects marknadsföringsbudget.

Kinect är redan inne i resultatet utan att de gick med förlust och det uppgick inte till 1 miljard (faktum är att inget vet). Källan du troligen har hittat är någon som buntar ihop Windows Phone 7 och Kinect med 500 dollar respektive. Kollar man sen deras källa så är Kinect baserat på att Xbox 1 kostade 500 miljoner i marknadsföring vid släpp vilket man då drar en linje till Kinect. Samtidigt medger man att dessa 500 miljoner även anvädes till att sälja Xbox 1 under kost.

Så summan är, 1 miljard är helt taget ur luften men även den luften säger"bara" 500 miljoner. Källor, you got to have them.

Postad 14 January 2013 - 11:02

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Döljer och döljer, de har haft det i samma grupp sen 2006.

Tittar du på deras siffror mellan 2006 och 2012 så är totala förlusten -105 miljoner dollar. RROD kostnaden är redan belastad där under 2007. I detta segment har vi sen flopparna som Zune, kraftiga investeringar i Windows Phone samt utvecklingen av uppföljaren till Xbox 360 som bör tagit en del pengar under 2012. Så dessa 105 miljoner är svårt att urskilja som förlust direkt på Xbox 360.

Därav - du vet inte om de gått break-even eller ej.

Postad 14 January 2013 - 11:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Trodde inte på 4GB GDDR5 till PS4. För dyrt. Men det verkar som om minnesmoduler med dubbla kapaciteten hinner komma så det är inte fullständigt utesutet. Tror mer på en WideIO (512 bit, minst) + vanlig DDR3 eller tom 4 dock. Just minne är nog den stora ansträngning rent tekniskt, tillräckligt mkt och snabbt kan bli hur dyrt som helst = bättre lösningar än vad vi har idag är ett måste.

Vet inte hur det är med DDR3 som ryktas till 720, dubbel kapacitet på G där med? För slött för skärmbuffer osv dock så det blir väl en duktig dos EDRAM som komplement oxå. 720 lär inte likna nått vi ser på pc-marknaden idag.

Postad 14 January 2013 - 11:12

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
Klart man måste ha källor, eftersom MS inte är så bra på att redovisa kostnader i rapporter eller via officiella källor så är det inte lätt att få tag på sådana.
Det är folk som är insatta i branschen, analytiker, journalister osv, dvs folk som har er koll än vad du och jag har som man får använda som källa.

Då har du med andra ord ingen som helst aning om hur mycket MS gått plus eller minus gällande 360, då du endast spekulerar.

Postad 14 January 2013 - 11:30

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Klart man måste ha källor, eftersom MS inte är så bra på att redovisa kostnader i rapporter eller via officiella källor så är det inte lätt att få tag på sådana.
Det är folk som är insatta i branschen, analytiker, journalister osv, dvs folk som har er koll än vad du och jag har som man får använda som källa.

Då har du med andra ord ingen som helst aning om hur mycket MS gått plus eller minus gällande 360, då du endast spekulerar.

Officiella siffror finns dock i deras statements. Faktum kvarstår att under sektionen Game som Sony hade hela PS märket i så finns där en siffra på 3,8 miljarder USD i förlust under FY06, FY07, FY08. FY09 drar de in PS i ett nytt segment som drar 893 miljoner USD i förlust med notisen att förlusten bärs av PS3 som man sänkt i pris. Räkna där till att de 3 första åren har man dessutom ett PS2 som går med vinst och ett PSP som går med vinst, dessa 2 dämpar troligen förlusten från PS3. Då har jag inte belastat eventuella R&D kostnader under FY05.

Så utan att krydda allt för mycket så kan vi räkna med att PS3 skapade minst 4 miljarder USD i förluster.

Jag sa heller inte att jag visste om 360 gått break even eller inte. Det var du som sa att de hade varpå jag menar att den totala förlusten inom den divisionen som 360 ligger i är ca 100 miljoner USD vilket gör det svårt att bedöma om det är 360 som enskilt står för detta eller om det kommer ur floppar som Zune och kostnaderna kring Windows Phone.

Så utan att krydda kan vi räkna att inom samma tidsperiod har PS3 skapat extremt mycket större förluster än 360. De enda klara antaganden vi kan göra utan att sätta exakta siffror är:

1. PS3 har skapat rätt stora förluster
2. 360 har inte skapat lika stora förluster
3. Om 360 gått break even eller ej går inte att säkerställa
4. Att PS3 inte gått break even går att säkerställa och troligen kommer aldrig gå break even.

Roligt att du tar upp folk som är insatta, dessa har varit rätt eniga om att PS3 varit en rätt stor flopp rent ekonomiskt. En professor på Harvard skrev ett case redan 2008, som jag läst, med namnet "Sony PlayStation 3: Game Over?" där man redan då flaggade att förlusterna var så extremt stora att man aldrig skulle kunna gå break even även efter eventuella intäkter på spel. Mycket intressant läsning.

Vidare går man själv ut med att man inte kommer upprepa samma misstag:
"It is no longer thinkable to have a huge initial financial investment like that of the PS3." - CFO Masaru Kato

Redigerat av PalmiNio, 14 January 2013 - 11:38.

Postad 14 January 2013 - 11:39

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2097 inlägg
  • 0
Frågan om när Sony tillkännager sin nya konsol har stötts och blötts i flera år, men ett nytt uttalande från företaget indikerar att det kan ske redan i vår.
Under förra veckans CES-mässa ska Hiroshi Sakamoto från Sony i Japan ha berättat för Emol att företaget planerar ett "viktigt tillkännagivande om PlayStation" under de kommande månaderna (via NeoGAF). Den något svajiga översättningen är som följer:
Emol: "Vad gäller konsoler har det sagts att Sony haft jobbannonser under året och arbetar på ett nytt PlayStation. Kommer vi att se en ny modell de närmaste månaderna?"
Sakamoto: "Det är fortfarande en stor hemlighet, men våra vänner förbereder Sony PlayStation. Jag kan bara säga att vi är fokuserade på speleventet E3, som är schemalagt till juni, tillkännagivandet kan ske under den månaden eller rentav tidigare i maj."
Emol: "Men förbereder ni en större utannonsering eller ett komplement?"
Sakamoto: "Förmodligen det förstnämnda, vi förväntar oss att leverera storslagna nyheter, men vi måste vänta tills maj åtminstone."
Så det verkar åtminstone som att vi får se något spännande från Sony under årets E3-mässa.

http://www.eurogamer...aystation-i-var

Postad 14 January 2013 - 11:41

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Frågan om när Sony tillkännager sin nya konsol har stötts och blötts i flera år, men ett nytt uttalande från företaget indikerar att det kan ske redan i vår.
Under förra veckans CES-mässa ska Hiroshi Sakamoto från Sony i Japan ha berättat för Emol att företaget planerar ett "viktigt tillkännagivande om PlayStation" under de kommande månaderna (via NeoGAF). Den något svajiga översättningen är som följer:
Emol: "Vad gäller konsoler har det sagts att Sony haft jobbannonser under året och arbetar på ett nytt PlayStation. Kommer vi att se en ny modell de närmaste månaderna?"
Sakamoto: "Det är fortfarande en stor hemlighet, men våra vänner förbereder Sony PlayStation. Jag kan bara säga att vi är fokuserade på speleventet E3, som är schemalagt till juni, tillkännagivandet kan ske under den månaden eller rentav tidigare i maj."
Emol: "Men förbereder ni en större utannonsering eller ett komplement?"
Sakamoto: "Förmodligen det förstnämnda, vi förväntar oss att leverera storslagna nyheter, men vi måste vänta tills maj åtminstone."
Så det verkar åtminstone som att vi får se något spännande från Sony under årets E3-mässa.

http://www.eurogamer...aystation-i-var

Gött

Äntligen lite nytt liv i något som känns dött.

Postad 14 January 2013 - 11:46

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0
Jag leker med tanken att det kommer att hända mycket under de kommande tio åren. Det kan ju vara bra att påminna sig om att det en gång i tiden var självklart att de stora aktörerna hette Atari, Nintendo och Sega. Sedan var det plötsligt Nintendo, Sony och MS. Vad kommer att hända när Valve lanserar sin Steam Box? Jag vet egentligen ingenting om den, men den verkar vara ett faktum och syftet är att den ska konkurrera med de nya maskinerna från Sony, MS och Nintendo. När den väl kommer innebär det alltså en ny aktör på marknaden med potentialen att skaka om saker och ting ordentligt. Stora, självklara aktörer kan falla ihop som korthus till synes över en natt och andra kan dyka upp som från ingenstans lika fort. Vi lever i spännande tider!

Postad 14 January 2013 - 11:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Vi kan nog iaf vara överrens om att det är extremt dyrt att ta fram och sälja konsoller och att det är svårt att tjäna pengar på det.
Det som är mest intressant tycker jag är hur ska de kunna ändra på det till nästa generation. Det håller inte att hålla på att sälja grejjer med förlust.

Postad 14 January 2013 - 11:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

...

Känns bekant den där texten. :)

Postad 14 January 2013 - 13:34

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2097 inlägg
  • 0

Känns bekant den där texten. :)

Helt nytt för alla oss som inte förstår utländska ;)

Postad 14 January 2013 - 13:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
:lol:

Postad 14 January 2013 - 14:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Helt nytt för alla oss som inte förstår utländska ;)

Precis vad jag tänkte, NU börjar folk reagera -_-

Då har vi garanterat både Sony och MS nya konsoler på E3. Best E3 ever confirmed.

Vi kan nog iaf vara överrens om att det är extremt dyrt att ta fram och sälja konsoller och att det är svårt att tjäna pengar på det.
Det som är mest intressant tycker jag är hur ska de kunna ändra på det till nästa generation. Det håller inte att hålla på att sälja grejjer med förlust.

Det fundamentala i konsolförsäljning är ju att man tar igen den initiala förlusten på hårdvara med försäljning av spel, onlineprenumerationer, reklamintäkter etc.

Det är så här. Sony och MS konkurrerar med varandra. Innan MS gav sig in i leken tjänade Sony truckloads med moniesar på PS och PS2. MS själva förlorade massor på Xbox 1 och har antagligen tjänat en hel del på Xbox 360. Att de "gömmer" det bland andra produkter anses vara för att buffra resultaten från just de andra produkterna så det inte ser så illa ut. 360 var en riktigt bra investering för MS och särskilt då om man ser till marknadsandelar. De har på två konsoler gått till att vara jämna med Sony som var helt överlägsna under PS2-tiden. MS sa inledningsvis att det får kosta vad det vill, de har pengar.

Så frågan är vem av dessa två som kommer gå segrande ur striden i det långa loppet. För om någon till slut konkurrerar ut den andre kommer konsolbranschen vara extremt lukrativ, det är väl det MS är ute efter i det långa loppet och således villiga att ta förluster för att göra det. Nintendo kommer antagligen samexistera med hårdvara som ligger en generation efter om man ser till hur deras plan verkar se ut nu.

Den här generationen splittade ju 360 och PS3 användarbasen, typ 70 miljoner vardera. Om bara en av dem hade funnits kanske de hade sålt 140 milj då som enda HD-konsol. Det är ett krig med ett väldigt lockande pris för vinnaren. Kan båda fortsätta att finnas samtidigt? Första omgången förlorade MS mycket, andra omg. förlorade Sony mycket. Jag har svårt att se en generation där båda tjänar bra med pengar samtidigt.

Postad 14 January 2013 - 14:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Kidsen har inte vett nog att förstå att surfplattor, mobiler och "smart-tv" är urusla spelmaskiner så det kan nog gå lite trögt ja... Och det är väl just därför man försöker samspela med/vara som dem (surf-gojjset, inte kidsen).

Postad 14 January 2013 - 15:14

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Så länge ingen av Microsoft och Sony kommer göra bort sig totalt vad gäller sin nya konsoll (vilket jag inte tror) så är väl den bistra sanningen att Microsoft förmodligen kommer vinna i längden med tanke på att de har så mycket större plånbok. Bu hu......jag vill inte bli en krysslådefanboy........ :unsure:

Slutsats nr 2 i ditt inlägg ovan kan du för övrigt inte dra baserat på den information du presenterar Palmnio. Förlusterna på 360 kan ju teoretiskt sett ha uppgått till 4 miljarder så länge som vinsterna på de övriga enheterna i kategorin är tillräckligt stora...... ;)

Redigerat av Unregistered32f0b602, 14 January 2013 - 15:22.

Postad 14 January 2013 - 15:31

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Så länge ingen av Microsoft och Sony kommer göra bort sig totalt vad gäller sin nya konsoll (vilket jag inte tror) så är väl den bistra sanningen att Microsoft förmodligen kommer vinna i längden med tanke på att de har så mycket större plånbok. Bu hu......jag vill inte bli en krysslådefanboy........ :unsure:

Slutsats nr 2 i ditt inlägg ovan kan du för övrigt inte dra baserat på den information du presenterar Palmnio. Förlusterna på 360 kan ju teoretiskt sett ha uppgått till 4 miljarder så länge som vinsterna på de övriga enheterna i kategorin är tillräckligt stora...... ;)

Jo fast det är inga happy times hos Microsoft. Minskad PC försäljning och problem med att etablera sig på Mobil och Tablet marknaden gör att man nu ser ett säkert skepp sakta glida ur händerna. Deras inkomstkälla känns inte lika oändlig som den gjorde för några år sen.

Antagandet är rätt lätt gjort ändå. Finns inte så mycket vinst inbringande produkter inom sektionen där MS stoppar in Xbox, knappast Zune som skapat vinst :) Dessutom så kommenterar de alltid siffrorna och skulle 360 tyngt rapporten kraftigt hade de gjort notis om detta. Sony har gjort negativ notis om PS3 i alla sina t ex. Så ja jag kan nog satsa en pungkula på att PS3 har kostat mer än 360 att lansera och driva igenom. Vågar nog säga att 360 hade med stor säkerhet gått break even om det inte var för RROD. Men samtidigt, även om man gör vinst så är det väldigt lite.

Som Zoiler säger så är ett av problemet att Sony och MS tänker för lika. Efter Gamecube så trodde inte så många på Nintendo men de lever vidare och ät nu marknadsledande igen. Detta tack vare att de valde en annan väg.

Postad 14 January 2013 - 15:38

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det är iofs ingen nyhet att MS mål hela tiden varit att till vilket pris som helst konkurrera ut Sony. De är på väg att lyckas ser det ut som.

Postad 14 January 2013 - 15:45

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Nej utifrån vad du/vi vet så är ju din slutsats möjlig att dra, däremot inte utifrån presenterad information......ville bara jävlas lite med dig..... ;)

Ända fördelen med att MS eventuellt vinner på sikt är väl att man då slipper tjata på polare om att köpa PS3:a så man kan lira ihop..... :D

Postad 14 January 2013 - 15:58

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0
Oavsett hur "kriget" slutar får man ju hoppas att alla bra IP's och studios där ute hittar ett hem.

Postad 14 January 2013 - 16:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Oavsett hur "kriget" slutar får man ju hoppas att alla bra IP's och studios där ute hittar ett hem.

Sure, de blir ju uppköpta. Säg att Sony skulle lägga ned nån gång, de har en massa firstpartystudios. Naughty Dog t.ex. skulle ju vara ett väldigt hett byte för vem som helst av de som är kvar, förutsatt att de är så heta som de är nu. Det är som med THQ nu där de olika IP:na kommer att köpas upp av asgamarna snart. Så även om THQ skulle konka så lever spelserierna vidare om de är något att ha.

Efter Gamecube så trodde inte så många på Nintendo men de lever vidare och ät nu marknadsledande igen. Detta tack vare att de valde en annan väg.

Beror väl på vad man menar med marknadsledande iofs. Sett till rena vinster och även försäljning av konsolen var de ju klart bäst, men Wii U nu kommer inte stödjas fullt ut av särskilt många tredjepartsutvecklare pga att den är förhållandevis svag. De kommer få dåliga portar (som Wii) av de andra konsolernas spel och antagligen inte en stadig ström av exklusiva. Å andra sidan tror jag Wii U kommer vara en plattform som är bra för indieutvecklare och andra lågbudgetspel. Men AAA-titlarna, nästa Mass Effect, AC, FIFA, Crysis, kommer de antingen inte att få eller så är det bra mycket sämre portar.

Edit: Nya rykten från Gameinformer:

Sony and Microsoft are preparing "special Apple-style press conferences" to reveal their next-generation consoles "near the Game Developers Conference in late March", a new Game Informer report has alleged.

The magazine suggests that both platform holders will reveal the hardware around GDC, which takes place in San Francisco between March 25-29, before showing off next-gen titles at E3.

"We hear that both Sony and Microsoft are targeting special Apple-style press conferences to unveil their platforms near the Game Developers Conference in late March," reads the report in the magazine's February 2013 issue.

"E3 in June may be the industry's biggest event, but both companies want to give their systems their own limelight.

"That doesn't mean E3 won't be without its surprises. Next-gen games will be announced at the convention in preparation for the systems' release at the end of the year."

The magazine also suggests that PlayStation 4, rumored to be codenamed Orbis, may be targeting a release ahead of Microsoft's next-generation Xbox.

"We hear that Sony in particular is determined not to come out last this time like the PlayStation 3 did this generation, so we'll have to see how soon it can get the PlayStation 4 out the door, and whether Microsoft is motivated to prevent this from happening."

The report appears to contradict alleged comments from Sony Home Entertainment VP Hiroshi Sakatomi during last week's CES.

The exec suggested that the imminent reveal of a next-generation PlayStation was indeed on the cards, but that the firm would be waiting until "May at least" for its announcement.

Certain developers are expected to have received devkits for Sony and Microsoft's next-generation systems already.

Back in November, the founder of Just Cause 2 developer Avalanche Studios tweeted that the studio was shipping back Xbox 360 and PlayStation 3 devkits to make room for next-generation consoles.

Känner nästan själv att det är bättre att de presenterar konsolerna innan E3 så man får hårdvaran och looken ur vägen och mer tid till spelen på E3. Å andra sidan vore det så sjukt awesome med två helt nya utannonseringar live på E3.

Redigerat av Zoiler, 14 January 2013 - 17:09.

Postad 14 January 2013 - 18:26

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Det känns som om det är lite för mkt information som kommer ut på en gång nu, kan det vara början på hypekampanjen tro?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.