XTZ 95.XX-tråden
605 svar till detta ämne
Postad 23 February 2014 - 10:45
Jocke-
-
Jocke-
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Går spiksen ställa olika om man har ojämnt golv ?
Ja man kan gänga ut dem och låsa med en mutter. passar på att slänga ut frågan, hur funkar 95.44 till gammal rock/hårdrock?
Funkar, men tycker de är för avslöjande till många rocklåtar. Speciellt om själva inspelningen är lite sådär, låter lätt "skränigt" och jag föredrar en lite mer förlåtande högtalare till det, eller om jag kopplar in en färgande förstärkare, men då låter de istället ganska tråkigt till annan musik. Finns betydligt roligare rock-högtalare om det är mest det du lyssnar på, men lyssnar du på mycket annat också så är 95.44 svårslaget för sitt pris!
Postad 23 February 2014 - 10:53
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Ja man kan gänga ut dem och låsa med en mutter.
Funkar, men tycker de är för avslöjande till många rocklåtar. Speciellt om själva inspelningen är lite sådär, låter lätt "skränigt" och jag föredrar en lite mer förlåtande högtalare till det, eller om jag kopplar in en färgande förstärkare, men då låter de istället ganska tråkigt till annan musik. Finns betydligt roligare rock-högtalare om det är mest det du lyssnar på, men lyssnar du på mycket annat också så är 95.44 svårslaget för sitt pris!
++1
Postad 23 February 2014 - 12:03
Unregistered7e591ba6
-
Unregistered7e591ba6
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
ok, upplever samma sak med mina dali. funkar underbart med typ pink floyd, dire straits osv inte lika roliga till thin lizzy dock. får väl kika på b&w eller nått.
Postad 23 February 2014 - 13:00
Jocke-
-
Jocke-
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
ok, upplever samma sak med mina dali. funkar underbart med typ pink floyd, dire straits osv inte lika roliga till thin lizzy dock. får väl kika på b&w eller nått.
Jag äger ett par B&W dm683 också, tanken var att byta ut mina xtz först. Dom låter mycket roligare till hårdrock, men när jag ställer upp dem brevid mina 95.44 så hör man en väldigt tydlig skillnad i detaljer, man hör allt som händer i bakgrunden på xtz och det låter som om någon hängt ett lakan över B&W högtalarna när man kör A/B. Försökte med kalibrering och olika EQ-inställningar, men bar ner de till bio-rummet tillslut och känner mig mycket nöjdare med mina XTZ nu när jag jämfört med flera andra i 10kkr-klassen utan att hitta någon ersättare. Men visst, B&W kan kanske vara en bra kompromiss för dig, ta en dag och åk runt o lyssna. Vad är det för DALI du har? Lånade hem dali lektor 8 också och tyckte de var helt ok, lite mer snärt i midbasen.
Postad 23 February 2014 - 13:22
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jag äger ett par B&W dm683 också, tanken var att byta ut mina xtz först. Dom låter mycket roligare till hårdrock, men när jag ställer upp dem brevid mina 95.44 så hör man en väldigt tydlig skillnad i detaljer, man hör allt som händer i bakgrunden på xtz och det låter som om någon hängt ett lakan över B&W högtalarna när man kör A/B. Försökte med kalibrering och olika EQ-inställningar, men bar ner de till bio-rummet tillslut och känner mig mycket nöjdare med mina XTZ nu när jag jämfört med flera andra i 10kkr-klassen utan att hitta någon ersättare. Men visst, B&W kan kanske vara en bra kompromiss för dig, ta en dag och åk runt o lyssna. Vad är det för DALI du har? Lånade hem dali lektor 8 också och tyckte de var helt ok, lite mer snärt i midbasen.
+1  Väl skrivet. Dessa högtalare levererar, med tanke på priset så kan man bli lite skeptisk men jag tycker att dom kan mäta sig med högtalare som kastar det dubbla
Postad 23 February 2014 - 18:22
Unregistered7e591ba6
-
Unregistered7e591ba6
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
det är lektor 2 jag har, gillar egentligen ljudet men vill ha lite mer av allt. känns som jag måste upp till golvare
Postad 25 February 2014 - 22:53
bulmash
-
bulmash
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu har jag inte läst igenom tråden, men jag har en blogg där jag testar hifi och har gjort test på bl a 95.44. Kanske kan det hjälpa någon. Bloggen kommer uppdateras frekvent och det är många intressanta tester på gång. www.stereotype.se
Postad 26 February 2014 - 06:25
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
..
Redigerat av MikeVKR, 03 September 2014 - 12:51.
Postad 26 February 2014 - 06:29
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Kul test Dock håller jag nog inte med om att dom låter väldigt bra till all sorts musik. Rock kan låta ganska avslöjande och nästan påträngande för öronen pga av att mellanregistret är ganska avslöjande, vilket iof är bra när man ser på film. Elektronisk musik som House,Pop,Hiphop låter däremot riktigt bra. Diskaten är väldigt trevlig och har inga tendenser till att bli essig samtidigt som den får fram detaljer riktigt fint. Där finns även bra med bas och högtalaren spelar väldigt sammanhängande. Karäktären som jag upplever är att den är väldigt luftig. Jag kommer behålla mina högtalare tills den dagen då jag hittar några som spelar lika bra som 95.44 fast även låter bättre till just rock och att priset fortfarande hamnar kring 5-10k. Mvh Mike
+1 Väl skrivet.
Postad 27 February 2014 - 20:21
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Nu har jag inte läst igenom tråden, men jag har en blogg där jag testar hifi och har gjort test på bl a 95.44. Kanske kan det hjälpa någon. Bloggen kommer uppdateras frekvent och det är många intressanta tester på gång. www.stereotype.se
Trevlig Blogg  Kommer att följas. Kanske ett test utav XTZ AP-100?
Postad 01 March 2014 - 11:54
bulmash
-
bulmash
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tackar! Test på AP-100 kommer nu i veckan! //Robert www.stereotype.se
Postad 01 March 2014 - 11:58
bulmash
-
bulmash
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Kul test Dock håller jag nog inte med om att dom låter väldigt bra till all sorts musik. Rock kan låta ganska avslöjande och nästan påträngande för öronen pga av att mellanregistret är ganska avslöjande, vilket iof är bra när man ser på film. Elektronisk musik som House,Pop,Hiphop låter däremot riktigt bra. Diskaten är väldigt trevlig och har inga tendenser till att bli essig samtidigt som den får fram detaljer riktigt fint. Där finns även bra med bas och högtalaren spelar väldigt sammanhängande. Karäktären som jag upplever är att den är väldigt luftig. Jag kommer behålla mina högtalare tills den dagen då jag hittar några som spelar lika bra som 95.44 fast även låter bättre till just rock och att priset fortfarande hamnar kring 5-10k. Mvh Mike
Jag skulle nog vilja säga att det har med förstärkarmatchning o göra till viss del, jag upplevde aldrig mellanregistret som avslöjande eller påträngande. Däremot kan banddiskanter ibland bli ganska avslöjande när det kommer till sämre inspelningar. Men ihop med min Rega som jag använde så funkade det väldigt bra till allt. Men visst blir viss musik roligare, men det finns andra anledningar till. //Robert www.stereotype.se
Postad 01 March 2014 - 12:04
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Kan mycket väl vara som du skriver att det är förstärkar matchningen. Får väll prova en annan stärkare oxå  Bandiskanten tycker jag låter väldigt bra, däremot mellanregistret är väldigt avslöjande till nackdel för just rock iaf i min anläggning.
Postad 04 March 2014 - 21:42
bulmash
-
bulmash
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu ligger ett test av XTZ Class AP-100 på bloggen. Det var för mörkt för att få några vettiga bilder, men de dyker upp inom kort! //Robert www.stereotype.se
Postad 05 March 2014 - 12:48
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Nu ligger ett test av XTZ Class AP-100 på bloggen. Det var för mörkt för att få några vettiga bilder, men de dyker upp inom kort!
//Robert www.stereotype.se
Najs. Dena ska läsas med spänning
Postad 23 March 2014 - 14:21
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
En liten undran till er som testat ett par olika förstärkare till 95-serien.
Vad är "tillräkligt", och när finns det fortfarande utrymme för förbättring?
Min Onkyo TX-NR609 har precis lagt ner, strax efter garantitiden.
Ifall det inte går att göra reklamation så blir det dags för nytt. Jag funderar på att hålla mig i samma klass som den nuvarande, då dom är grunda nog att rymmas o dom flesta tv-möbler, men jag blir samtidigt fundersam på om någon tyngre modell kan göra någon skillnad i ljudet.
Postad 23 March 2014 - 15:47
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
En liten undran till er som testat ett par olika förstärkare till 95-serien.
Vad är "tillräkligt", och när finns det fortfarande utrymme för förbättring?
Min Onkyo TX-NR609 har precis lagt ner, strax efter garantitiden.
Ifall det inte går att göra reklamation så blir det dags för nytt. Jag funderar på att hålla mig i samma klass som den nuvarande, då dom är grunda nog att rymmas o dom flesta tv-möbler, men jag blir samtidigt fundersam på om någon tyngre modell kan göra någon skillnad i ljudet.
Jag körde Onkyo TX-SR307, Onkyo TX-NR609 och Onkyo TX-NR818. Tycker inte att det blev någon enormt stort skillnad mellan 6 och 8 serien. Kunde spela lite högre med högre modell och enligt mig så blev 818 mer än tillräckligt för mina behov. Vill man åt fler kanaler eller krut så får man väl gå högre upp. Fördel som 818 har mot 828 är att 818 har TX32 kalibrering som jag tycker är bra. 828 saknar det  måste gå upp till 929 som kostar mer men där får man 9.2 och det är inte fel, men om du inte kör 9.2 så är det lite onödiga pengar. Är det bara Onkyo som du e sugen på?
Redigerat av RobNB, 24 March 2014 - 09:05.
Postad 24 March 2014 - 10:07
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Ni som provat att köra 95.44 med tex Marantz och Yamaha hur upplever ni ljudet?
Postad 25 March 2014 - 07:46
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Ni som provat att köra 95.44 med tex Marantz och Yamaha hur upplever ni ljudet?
Använder en rx v771 som jag är väldigt nöjd med. Nu har jag inte så stor erfarenhet av andra riggar men jag är mer än nöjd i min lägenhet.
Postad 25 March 2014 - 07:52
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Hur upplever du mellanregistret när du spelar hårdrock.?
Postad 25 March 2014 - 12:53
Oskimon
-
Oskimon
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hur står sig 95.24 mot PSB Alpha B1 som allroundhögtalare (rock, hiphop, filmer etc)? Tänkte kombinera med XTZ 99 W8.16 bas
Redigerat av Oskimon, 25 March 2014 - 12:59.
Postad 25 March 2014 - 15:11
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Jag kan inte svara för hur den står sig mot PSB Alpha:n men jag tycker det är en väldigt bra stativhögtalare som spelar all sorts musik lika bra, den är nästan bättre som allround än vad 95.44:an är, dock så saknas det kropp/bas och lite detaljer mot 95.44.
Postad 25 March 2014 - 17:34
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Hur upplever du mellanregistret när du spelar hårdrock.?
Jadu jag är väldigt dålig på sånt. Enda jag kan säga att jag aldrig har tyckt det låtit dåligt, mina dynavoice magic f6 lät mycket mer begränsade, nu låter allt jag spelar bra. Aldrig fått någon kommentar om att något register skulle låta mer/mindre än andra när jag haft folk här, så jag med min ickekräsna smak är nöjd. Bor som sagt i lägenhet så de har nog inte ens fått svettas, vet inte hur de låter när de pressas mer
Postad 02 April 2014 - 11:04
n_sandstrom
-
n_sandstrom
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Jag kör mina tillfälligt på en T-Amp gen 2 nu. Jävlar vad den lilla lådan kan driva. Nästan så att jag undrar varför det ens står subbar i rummet.
Dock låter diskanten allt annat än vacker.
Postad 17 April 2014 - 21:32
alex2400
-
alex2400
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Vilken högtalare är mest privärd av Dali Zensor 3 och XTZ 95.24 ?? Nu kostar ju 95.24 ändå ca 2300 på CDON och dali runt 3600.
Postad 17 April 2014 - 21:49
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Vilken högtalare är mest privärd av Dali Zensor 3 och XTZ 95.24 ?? Nu kostar ju 95.24 ändå ca 2300 på CDON och dali runt 3600.
har aldrig haft någon större åsikt om Dali, finishen är i alla fal finare  Bör skilja i diskanten lite så de blir nog en smaksak där, men annars så är ju 95 serien väldigt prisvärd. http://www.blocket.s...a=1#xtor=AD-25-[blocket]-[index]-[textlank]-[email]-[]-[] Denna dök upp på blocket.
Postad 25 April 2014 - 10:23
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Edit* ställer frågan i en annan tråd istället.
Ps. Har nu även kopplat 95.22 till tråden.
Redigerat av MikeVKR, 25 April 2014 - 11:23.
Postad 05 May 2014 - 15:00
Unregisteredd4b81901
-
Unregisteredd4b81901
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Någon som provlyssnat dls flatbox och 95.22 ? Vilken låter bäst ?
Redigerat av Unregisteredd4b81901, 05 May 2014 - 15:00.
Postad 18 May 2014 - 15:52
Ninotramp
-
Ninotramp
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hej. Jag är nybörjare när det kommer till högtalare.
Har nyligen inhandlat ett par 95.44 golvhögtalare. Drivs med en Pioneer VSX 921. Min fråga är vart jag ska koppla in kablarna, Tweeter, midrange eller subwooofer? Har den inkopplad i midrange just nu men då kommer det endast ljud från ett av högtalarhålen på högtalaren. Kanske ska vara så?
Testade att dra igång Star Wars i Blu-Ray. Min center 93.22 MKII lät knappt ingenting.. Röster hördes knappt. Vad kan jag ha gjort för fel?
Känner mig helt vilsen. Tack på förhand.
Postad 18 May 2014 - 18:25
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Hej. Jag är nybörjare när det kommer till högtalare.
Har nyligen inhandlat ett par 95.44 golvhögtalare. Drivs med en Pioneer VSX 921. Min fråga är vart jag ska koppla in kablarna, Tweeter, midrange eller subwooofer? Har den inkopplad i midrange just nu men då kommer det endast ljud från ett av högtalarhålen på högtalaren. Kanske ska vara så?
Testade att dra igång Star Wars i Blu-Ray. Min center 93.22 MKII lät knappt ingenting.. Röster hördes knappt. Vad kan jag ha gjort för fel?
Känner mig helt vilsen. Tack på förhand.
Du ska ha en sådan plåt bricka som syns på bilden nedan. Och då kan du koppla in på vilken som. Om du tar bort brickan så måte du driva varje element för sig (onödigt). Kolla att centern är rätt kopplad och att kabel är intakt (ej skadad) Har du kört kalibrering? Inte fel om du gör det. Har för mig att din förstärkare har en ganska bra steg för steg meny när man ska koppla in högtalare. Youtube har bra klipp när man söker där
Postad 18 May 2014 - 20:29
Ninotramp
-
Ninotramp
-
Användare
-
-
155 inlägg
Du ska ha en sådan plåt bricka som syns på bilden nedan. Och då kan du koppla in på vilken som. Om du tar bort brickan så måte du driva varje element för sig (onödigt).
Kolla att centern är rätt kopplad och att kabel är intakt (ej skadad) Har du kört kalibrering? Inte fel om du gör det.
Har för mig att din förstärkare har en ganska bra steg för steg meny när man ska koppla in högtalare. Youtube har bra klipp när man söker där
Tackar! Alla dom har jag tagit bort. Ska bli kul och testa om det blir någon skillnad!! Kalibrering har jag tyvärr inte gjort tyvärr mer än att jag ställt in att jag inte har några satelliter. Har tyvärr slarvat bort mikrofonen jag fick med förstärkaren i flytten. Får försöka mig på att göra det manuellt. Nu funkar allt perfekt tack så mycket!
Redigerat av Ninotramp, 18 May 2014 - 20:59.
Postad 19 May 2014 - 05:20
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Tackar! Alla dom har jag tagit bort. Ska bli kul och testa om det blir någon skillnad!!
Kalibrering har jag tyvärr inte gjort tyvärr mer än att jag ställt in att jag inte har några satelliter. Har tyvärr slarvat bort mikrofonen jag fick med förstärkaren i flytten. Får försöka mig på att göra det manuellt.
Nu funkar allt perfekt tack så mycket!
Jag misstänkte det  Hoppas du fick till det nu, jag var väldigt nöjd med dom högtalarna. Dom låter bättre och bättre med tiden ska du se. Redan från lådan är dom kalas, sen lite inspelning 50-100 timmar så ha du ännu trevligare ljud
Postad 09 June 2014 - 13:49
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej!
Vi har demohelg nu på lör 14:e juni, kl. 10-14. Då ska främst nya M6 spelas i det nya ljudrummet. Men större delen av övriga sortimentet kommer också finnas tillgänglig för provlyssning. Varmt välkomna.
Mvh
Joel
Postad 26 June 2014 - 15:34
RealPjotr
-
RealPjotr
-
Användare
-
-
122 inlägg
Tänker nog skaffa 95.44, 95.33 och 95.24 plus W12.16. Skall drivas av nya Onkyo 636, blir det lagom?
Postad 26 June 2014 - 17:45
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Tänker nog skaffa 95.44, 95.33 och 95.24 plus W12.16. Skall drivas av nya Onkyo 636, blir det lagom?
Ja, absolut! Jag drev mina med med 818. Provade 616 oxå, tycker inte att det var någon märkvärdig skillnad. 818 köpte jag pga fler kanaler och XT32. Kommer bli kalas ska du se
Postad 27 June 2014 - 21:10
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Postad 04 July 2014 - 14:54
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Hej!
Vi har fått en extremt bra recension av 95-serien tillsammans med W12.18 ICE i en 5.1 anläggning på det amerikanska forumet Home Theater Shack.
Läs här:
http://www.hometheat...-18-review.html
Mvh
Joel
Postad 07 August 2014 - 16:23
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Då tror jag äntligen att jag bestämt mig, har gått i uppgraderingstankar nu ett tag och efter att ha läst runt som en galning dom senaste dagarna nu tror jag ändå jag bestämt mig för XTZ 95. serien.
Sitter idag på ett par Dynavoice Magix Fx6 som jag kör i 2.0 och tanken var väl från början att enbart satsa på ett par nya "dyrare" frontar för musiklyssning främst men eftersom det blir en hel del film osv hemma med så har jag nu börjat fundera på om man inte ska satsa på att få till ett helt 5.1 system så småningom, och som det verkar så ska ju 95-serien passa till just detta. Har tyvärr inte kunnat lyssna på så många högtalare nu innan men jag tror ändå XTZ-ljudbilden verkar passa mig och dom har ju sitt buy&try i värsta fall.
Så nu tänkte jag lägga en beställning snart (om jag inte hinner ändra mig igen för tusende gången), men eftersom man är en fattig student kan jag tyvärr inte slå till på hela paketet än så det jag undrar nu är, om ni skulle haft en budget på cirka 8000' för tillfället, vilket alternativ skulle ni valt att börja med av följande
1. Två st XTZ 95.44 (front), en sub XTZ 99 W10.16
2. Två st XTZ 95.44, XTZ 95.33 (center)
3. Två st XTZ 95.44, två st 95.22
Dessutom bara två snabba frågor, funkar dom att köra med min Denon AVR 1610? Samt hur är 95.44 för musiklyssning, har hört mycket possitivt om filmljudet men inte lika mycket om musikupplevelsen.
Tack på förhand ni som tar er tid att svara, mvh Emil
Redigerat av Unregistered4ea4ec52, 07 August 2014 - 16:36.
Postad 08 August 2014 - 19:27
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
1. Två st XTZ 95.44 (front), en sub XTZ 99 W10.16 2. Två st XTZ 95.44, XTZ 95.33 (center) 3. Två st XTZ 95.44, två st 95.22.
Tack på förhand ni som tar er tid att svara, mvh Emil
Vad bird er mest utav nu i början eller vad prioriterar du först, film eller musik? 2. Två st XTZ 95.44, XTZ 95.33 (center) Om du tar detta alternativ så har du i princip 5.0 (om du tar dina gamla Dynavoice och kör dom som surround) många gör på det viset. Alternativ nr 2 skulle jag inte valt (min åsikt) Bättre med alternativ 1! Så får du mer tryck Tack vore subben  jag gilla bas  Så jag skulle köra på 2. Två st XTZ 95.44, XTZ 95.33 (center) Sen köpa till en subb och till sist 94.22 om du inte tycker att Dynavoice sköter jobbet tillräckligt bra. Annars så kan du utöka med ännu en subb!  blir bättre kontroll i basen Har haft 95 serien och var väldigt nöjd. Vilken typ av musik lyssnar du på? Kan tycka att dom sköter sig bra annars för övrigt. Din Demon kommer sköta jobbet bra så du behöver inte oroa dig där.
Postad 08 August 2014 - 22:03
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Vad bird er mest utav nu i början eller vad prioriterar du först, film eller musik? 2. Två st XTZ 95.44, XTZ 95.33 (center) Om du tar detta alternativ så har du i princip 5.0 (om du tar dina gamla Dynavoice och kör dom som surround) många gör på det viset. Alternativ nr 2 skulle jag inte valt (min åsikt) Bättre med alternativ 1! Så får du mer tryck Tack vore subben jag gilla bas 
Så jag skulle köra på 2. Två st XTZ 95.44, XTZ 95.33 (center) Sen köpa till en subb och till sist 94.22 om du inte tycker att Dynavoice sköter jobbet tillräckligt bra. Annars så kan du utöka med ännu en subb! blir bättre kontroll i basen
Har haft 95 serien och var väldigt nöjd.
Vilken typ av musik lyssnar du på? Kan tycka att dom sköter sig bra annars för övrigt. Din Demon kommer sköta jobbet bra så du behöver inte oroa dig där.
Underbart med lite feedback, verkar va lite lugnt här på forumet just nu så tack! Jag prioriterar väl musik lite högre men eftersom man sällan har massor av tid att bara sitta och lyssna och det blir en hel del film och serier om kvällarna kan jag väl säga 50/50. Jag har tyvärr inte möjlighet att köra dynavoice som surrar, pga rummet/möblering annars hade det helt klart varit ett alternativ. Funderar därför om man ska köra på centern, subben eller surrarna först, har aldrig kört surround innan så vilken av dessa får man ut mest wow effekt av vid film till att börja med? Till musik kommer jag anatagligen enbart köra frontarna så på den fronten spelar det ändå ingen roll. Lyssnar på all sorts musik, allt från akustiskt till rock, några favoriter är Red hot chili peppers, John Frusciantes, pearl jam, mumford & sons osv...
Postad 10 August 2014 - 17:31
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Jag hade definitivt skaffat surrarna sist och valt att först köra på 95.44 och en subb. En hyfsad subb gör mer upplevelsen än en center tycker jag.
Du kommer ju även ganska långt på att köra 95.24 som frontar och en subb. Då har du råd med centern oxå
Postad 10 August 2014 - 18:41
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag hade definitivt skaffat surrarna sist och valt att först köra på 95.44 och en subb. En hyfsad subb gör mer upplevelsen än en center tycker jag. Du kommer ju även ganska långt på att köra 95.24 som frontar och en subb. Då har du råd med centern oxå 
Då var det nästan som jag trodde då, har nog bestämt mig så blir antagligen en beställning snart, kanske tom ikväll  Hade lite funderingar kring annat märke på surrarna men skapade en separat tråd för detta, så det är väl bättre att diskutera där.
Postad 10 August 2014 - 20:18
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Då var det nästan som jag trodde då, har nog bestämt mig så blir antagligen en beställning snart, kanske tom ikväll Hade lite funderingar kring annat märke på surrarna men skapade en separat tråd för detta, så det är väl bättre att diskutera där.
Jag har Bose kuber som surrar bak, är så nöjd med det att jag köpte ännu ett par som ska hängas upp. När jag hade hela 95 serien så var hela serien i fronten (95.22 satte jag på 95.44, dom fig agera som front high) Många tycker att det är viktigt men klang matchning, jag personligen är inte så petig där. Så länge högtalarna är ok och inte någon billig skit från Rusta  så lär det nog bli bra. (Tills man hört bättre så att säga  ) Många tittar på film med enbart 2.1 (frontar + subb) och dom är väldigt nöjda. Jag tyckte dock att surrarna ger en ENORM extra känsla till film (musik också! ). Ljudet blir större och fylligare, det är ju det som är meningen. Fler högtalare/kanaler ger större/bredare ljud bild och i med det större njutning. Jag kommer att ha 4st bak kanaler som jag skrev innan, sen bygger jag på med front high också  Enligt mig så får man en ganska bra WOOW känsla med surrar, men en subb ger det lilla extra på djupet och det tillför en hel den woow det med. Men jag skulle köra på surrar och sen subb om jag var tvungen att välja. Men varför inte en subb och billigare surrar  finns en del på marknaden för ca 1000 kr. Jag köpte mina senasta Bose på tradera för 800kr (nypris 6000kr)
Postad 10 August 2014 - 20:33
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jo precis det verkar ju gå bra, jag är inte så petig så tror nog jag överlever med att köra olika märken på surrarna. Pga möbleringen och rummet hemma skulle det passa helt perfekt med några mindre surrar, typ mirage omnisat som jag skrev i tråden jag startade tidigare idag. Har du förslag på några modeller i den lite billigare prisklassen får du mer än gärna skriva i tråden som jag startade, så kanske fler kan ta nytta av svaret
Postad 11 August 2014 - 07:45
Kristofer Alexis
-
Kristofer Alexis
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag kör för tillfället ett 4.1-system(blir en 95.33 när stålar finns) med 95.44, Mirage Omnisat och en W10.16. Jag tycker det fungerar riktigt bra. Jag har soffa mot vägg så mina Omnisat sitter monterade i taket. Jag har då inte märkt av att det skulle missmatcha klangmässigt, däremot märks att Omnisat verkligen sprider ljudet på ett helt annat sätt än t.ex. 95.24 som är surroundhögtalaren i 95-serien.
Som sagt är det begaganat som gäller för Omnisat, de jag har är den första modellen. Inte de snyggaste men det duger
Postad 11 August 2014 - 10:30
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Jag kör för tillfället ett 4.1-system(blir en 95.33 när stålar finns) med 95.44, Mirage Omnisat och en W10.16. Jag tycker det fungerar riktigt bra. Jag har soffa mot vägg så mina Omnisat sitter monterade i taket. Jag har då inte märkt av att det skulle missmatcha klangmässigt, däremot märks att Omnisat verkligen sprider ljudet på ett helt annat sätt än t.ex. 95.24 som är surroundhögtalaren i 95-serien.
Som sagt är det begaganat som gäller för Omnisat, de jag har är den första modellen. Inte de snyggaste men det duger 
95.24 är en stativare. Fast i denna kompletta serien fick den agera som surround  Kanske inte den mest optimala i placering väg. Men nu finns den en vägg variant i 95 serien som gett 95.22
Postad 11 August 2014 - 13:21
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
http://www.fyndborsen.se/ljud/ljudkablar/analoga/Y-split-RCA-Blue-Line http://www.fyndborse...ine-subkabel-3mY splitten är till subben.
Postad 27 October 2014 - 17:21
DerbyBoy
-
DerbyBoy
-
Användare
-
-
151 inlägg
Tjena,
ledsen om svaret givits tidigare. Kan jag köra 95.24 även som center? Jag vill köra 99.24 på alla fronpositioner.
Postad 27 October 2014 - 20:33
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlägg
Ja det går, så länge du har tänkt ha den ståendes.
Postad 20 July 2015 - 22:40
ninecats
-
ninecats
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Efter att jag kört 95.44 nu i över ett år så måste jag tillstå att det fan torde vara HELT omöjligt att hitta samma ljudåtergivning för den slanten. Helt makalöst vilken upplösning. De skulle lätt kunna sätta en etta framför prislappen och ändå kommma undan med det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|