Min har slutat att hänga sig som den innan gjorde, tex ofta när jag startade fMobi.idag hämtade jag ut mobiflex tripod och tycker den var suverän.håller telefonen bra och lätt att sätta fast i olika saker.
112.020.0311 finns nu på Phoenix såg jag till min svarta 808.kan dock inte se något speciellt som dom ändrat.någon annan som märkt någon skillnad?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
Postad 18 juli 2012 - 15:29
Postad 18 juli 2012 - 16:52
Jag är inte helt dum...... Som jag skrev: Det låg INTE inne något omdöme på denna mobil alls, eftersom den i stort sett inte hade hunnit komma ut och jag var en av de första tursamma att äga denna. DÄRFÖR tycker jag att det är konstigt att betyget sjönk från min 10 till att visas som 7.50.
Då har du inte läst hur betygen funkar, om den bara har ett omdöme så kommer den dra ett medelvärde mot det neutrala (dvs 5).
Du gav mobilen 10 poäng, 10+5= 15, 15/2= 7.5.
Om du hade gett den 1 poäng, 1+5= 6, 6/2= 3.
Postad 19 juli 2012 - 07:03
Så du är för stolt för att trycka på hjälpknappen?Jag är inte helt dum...... Som jag skrev: Det låg INTE inne något omdöme på denna mobil alls, eftersom den i stort sett inte hade hunnit komma ut och jag var en av de första tursamma att äga denna. DÄRFÖR tycker jag att det är konstigt att betyget sjönk från min 10 till att visas som 7.50.

Uträkning av snittbetyg
I vårt sätt att beräkna produkt- och butiksbetyg på Prisjakt, tar vi hänsyn till hur många omdömen det finns. Dvs ju fler omdömen det finns att dra slutsatser av, desto närmre medelbetyget kommer vårt betyg.
Om det är få omdömen så dras betyget mot 5, som är neutralt.
Tidigare använde vi ett rent medelbetyg, så en produkt med enbart en 10:a fick 10 i snittbetyg. Det var inte så rättvist vid sorteringar och jämförelser, då exempelvis en produkt med endast ett betyg, en 10:a, rankades högre än en annan produkt med 20 st 10:or och en 9:a.
Redigerat av SL2, 19 juli 2012 - 07:04.
Postad 19 juli 2012 - 09:06
Ok! Jag böjer mig i stövet! Hade missat det. Sorry..Då har du inte läst hur betygen funkar, om den bara har ett omdöme så kommer den dra ett medelvärde mot det neutrala (dvs 5).
Du gav mobilen 10 poäng, 10+5= 15, 15/2= 7.5.
Om du hade gett den 1 poäng, 1+5= 6, 6/2= 3.
Så du är för stolt för att trycka på hjälpknappen?
Då får jag väl göra det åt dig:
Tryckte, men slarvade tydligen med texten.. Sorry!Ok! Jag böjer mig i stövet! Hade missat det. Sorry..
Så du är för stolt för att trycka på hjälpknappen?
Då får jag väl göra det åt dig:
Postad 19 juli 2012 - 16:17
Man går bara till sin lokala operatör eller ringer via telefon. Så får man ett nytt sim.Kul att du fick den så snabbt! Jag funderar på att följa ditt exempel.
Jag måste fråga hur det fungerar med det nya SIM-kortet? Följer det med något eller går man till sin lokala operatörsbutik (i mitt fall Telia) och får ett nytt direkt eller beställer man dem någonstans?? Inte ska man väl behöva skulptera fram ett nytt ut det gamla...
//
Claes
För mig så kostade det 95 kr och få det hemskickat och det tog bara en eller två dagar.
Postad 19 juli 2012 - 22:18

Nu måste jag dock fråga, är det någon som har lyckats stänga av temaeffekterna med något hack? Jag skulle verkligen vilja ha bort dem, körde med de avstängda från dag ett i princip på min C7 eftersom telefonen känns mycket segare med de på. Bortsett från detta problem är jag mycket nöjd med 808:an!
Mvh Johan
Postad 20 juli 2012 - 09:46
Man går bara till sin lokala operatör eller ringer via telefon. Så får man ett nytt sim.
För mig så kostade det 95 kr och få det hemskickat och det tog bara en eller två dagar.
Tack för svaret!
Postad 20 juli 2012 - 16:43

Mvh Johan
Postad 20 juli 2012 - 17:00
Ett tips är att säga att sim-kortet strular då skickar nog alla op ut ett nytt gratis.. Funkat för mig iaf och jag har haft 3 olika. Men tele2 har haft bäst service när det kommer till strul som behöver lösas smidigt.. Iaf min erfarenhet.. Men så har jag bra munläder oxå..Angående SIM-kort så skickade Tele2 ett nytt microSIM till mig helt gratis. Det kom i brevlådan 1-2 dagar efter att jag ringde.
Mvh Johan
Postad 25 juli 2012 - 19:44
Postad 26 juli 2012 - 23:10
Sånt skal har jag, men inte beställt därifrån. Det är mycket bra men lite svårt att tycka på kameraknappen samt att skyddet kan ge reflexer i linsen under vissa förhållanden, precis som originalsilikonskalet till N8:an gjorde.http://www.themobile...ureview-vit.php
Vågar man beställa, sidan verkar skum
Postad 27 juli 2012 - 01:24
Postad 27 juli 2012 - 10:31
Jag moddade mitt skal så jag tror att reflexproblemet försvann och framförallt så e det lättare att trycka på sidoknapparna för det va inte bra på det skyddet original.Sånt skal har jag, men inte beställt därifrån. Det är mycket bra men lite svårt att tycka på kameraknappen samt att skyddet kan ge reflexer i linsen under vissa förhållanden, precis som originalsilikonskalet till N8:an gjorde.
Använde kniv och dremmelslip.
Bifogad fil(er)
Redigerat av big_swede70, 27 juli 2012 - 10:36.
Postad 28 juli 2012 - 16:07
Smart! Dock en sak till jag glömde nämna, det gulnar rätt fort. Mitt har börjat gulna där man tar i skalet mest.Jag moddade mitt skal så jag tror att reflexproblemet försvann och framförallt så e det lättare att trycka på sidoknapparna för det va inte bra på det skyddet original.
Använde kniv och dremmelslip.
Postad 28 juli 2012 - 21:27
Äter du stora mängder ostbågar på frekvent basis?Smart! Dock en sak till jag glömde nämna, det gulnar rätt fort. Mitt har börjat gulna där man tar i skalet mest.
Postad 31 juli 2012 - 21:21
Jag antar du skrev fel och menadeENORM kamera! Herre min sakapare vilka bilder! Men, just det ....Symbian Belle, det hjälper inte att man försöker truga i folk att det är sååå mkt bättre än tidigare, för jämfört med Android och framförallt iOS så är det inte ens jämförbart!
"jämfört med IOS och FRAMFÖRALLT android

IOS, Symbian & Win7 har stora likheter tex ej skalbara och väldigt låsta
Android däremot---en helt annan femma. Får hoppas Win8 går mer åt det hållet så Nokia kan chasa bort äpplet för gott

Ang Nokias kameramobil..de borde verkligen stoppat i en högupplöst skärm. Ok at Win 7 inte klarar HD skärmar men symbian gör. Tom min gamla 5230 för 1200Kr har en 640*480 skärm o kameran i den....tja den e inte ens värd att kalla kamera men skärmen är inte så illa

Så Nokia gör de klassiska misstagen....högupplöst kamera o kass skärm
Förvånar mig inte om deras Win8 flaggskepp kommer med superkamera med xenon, 2kärningt (räcker för win8), 720p skärm men så glömmer man hårdvaruknappen för kameran o sätter på en kass mono-mic som tar upp allt vindbrus....o just det givetvis bara 720p video i klassisk nokia stil.....när de vet vad som är fel....varför inte bara fixa det då de kan hård o mjukvara?
Men efter allt skit de fått så är de tveklöst den lev som gör mest gedigna o hållbara lurar.
Alla jag ägt (har ägt många som true nokia fan) har aldrig pajat fastän jag trampat på dem o tappat dem i asfalten.
Annat än Apples glas som spricker bara man tittar på det eller Samsungs oskyddade kameralins som blir repig bara man hostar på den

Postad 31 juli 2012 - 21:50
Jäklar - gjorde en jmf med Nikon D3 på deras studiosida där man kan flytta den lilla rektangeln och få en förstoring till höger.Dpreview: "Nokia blows its competition out of the water":
http://www.dpreview....ia-808-pureview
Nokian har minst lika mkt detaljer (i vissa delar av bilden mer).
Det som är mest häpnadsväckande är hur enormt mkt detaljer den fångar i den "möra boxen med trådrullar" - du ser precis lika mkt detaljer som på en NIKON D3 en systemkamera om än inte den senaste så en riktigt kompeten JÄTTE.
Visst är det lite bättre färger på en D3a - men det är väl väntat

Testa själv nedan....SHIT VILKEN KAMERA

http://www.dpreview....189944134078212
Redigerat av bigbadboogie, 31 juli 2012 - 21:53.
Postad 01 augusti 2012 - 00:26
Postad 01 augusti 2012 - 22:38
Postad 02 augusti 2012 - 12:56
Jag köpte det hårda baksideskal som Teknikproffset.se säljer till Nokia 808 PureView och kan rekommendera det. Det skyddar tyvärr inte kameran så mycket men har en trevlig yta, fungerar med alla knappar och är billigt. Jag har ett vitt men det finns i olika färger:
Vitt: http://www.teknikpro...ureView-Vit.htm
Svart: http://www.teknikpro...eView-Svart.htm
Rött: http://www.teknikpro...w-Moerkroed.htm
Blått: http://www.teknikpro...w-Moerkblaa.htm
Rosa: http://www.teknikpro...reView-Rosa.htm
Mvh Johan
Tackar för tipset, det blir ett vitt skydd för min del. Stormtrooper mobil <3
Synd att inte kameran skyddas, har dock haft silikonskydd till min N8 och kameran har inte skadats trotts att den är fri.
Sen ett skärmskydd med, antiglare varianten, hoppas det är nått att ha.
Sen vadfan:
Nu är det mycket enkelt att spegla sig, med spegelfilmen till 808 PureView kan du när som helst ta fram telefonen för att se att du ser bra ut.
Vem vill ha ett sådant skärmskydd, hahha

Postad 04 augusti 2012 - 09:59
idag hämtade jag ut mobiflex tripod och tycker den var suverän.håller telefonen bra och lätt att sätta fast i olika saker.
Var fick du tag i tripoden (sverige)?
Postad 06 augusti 2012 - 06:52
Vet inte hur du lyckades med att få det till ett citat av mig istället för Johan6969 i denna post.Var fick du tag i tripoden (sverige)?
Postad 06 augusti 2012 - 13:53
Vet inte hur du lyckades med att få det till ett citat av mig istället för Johan6969 i denna post.
trixeo
Sorry, vet inte hur jag lyckades med den bedriften men givetvis var frågan till Johan6969
idag hämtade jag ut mobiflex tripod och tycker den var suverän.håller telefonen bra och lätt att sätta fast i olika saker.
Johan6969 var fick du tag i tripoden (sverige)?
Postad 06 augusti 2012 - 21:25
Är lite konfunderad över ljusmätningen i kameran. Känns opålitlig likasom den automatiska vitbalansen.
Postad 07 augusti 2012 - 15:40
Installerade denna app och då öppnar sig kamera-appen även om mobilen e låst..

Det enda man måste ställa om i inställningarna är att mobilen inte ska låsa sig efter att kameran släcks för om man har den funktionen aktiv så fick iaf inte jag igång kameran från låst läge..
Edit: Om man har aktiverat säkerhetskod efter x antal minuter så startar kameran om man håller in kameraknappen men den visar att mobilen e låst så detta fixar inte prg iaf.. oxh det e ju lite rätt för då ska det ju krävas säkerhetskod för att kunna anv mobilen..
http://www.n8fanclub...d-anna.html#mor
Redigerat av big_swede70, 08 augusti 2012 - 00:37.
Postad 07 augusti 2012 - 20:12
Hittade den inte i Sverige när jag beställde den ,beställde härifrån,tog nog 10-14 dagar innan jag hade den.trixeo
Sorry, vet inte hur jag lyckades med den bedriften men givetvis var frågan till Johan6969
Johan6969 var fick du tag i tripoden (sverige)?
http://www.ebay.co.u...=item1e6ca01e06
En annan fråga,såg att Fring kommit med en uppdatering som ska fungera med video samtal med 808an,någon som testat?.hittar inte ens Fring i Nokia store.
http://www.808fanclu...er-wifi-2g.html
http://forum.dailymo...5&topic=77999.0
EDIT: fungerade att ringa video samtal mellan min N8 och 808an med Fring..kanon bra...gjorde enligt första länken..
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 07 augusti 2012 - 22:22.
Postad 07 augusti 2012 - 20:14
Vad jag menar är att på en så liten skärm kan inte ögat dra nya av så mkt högra upplösning.Ögats upplÖsning är minst 5 MP i färg, Full-HD är runt 2 MP. Sen så har Ögat Över 100 MP upplÖsning i Svartvitt.
detta på samma sätt som att man inte kan se mer detaljer på en 42tums fullhdskärm än en 720p om man sitter 5 m bort.
Hat du en 4tums display blir min avstånd drastislt mindre för att ögat skall dra nya av den högre upplösningen. Se
http://www.howtogeek...2-04_213951.jpg
Redigerat av bigbadboogie, 07 augusti 2012 - 20:22.
Postad 14 augusti 2012 - 12:29
Om det dröjer för länge med en WP8/pureview-telefon så ser jag inga egentliga alternativ.
Postad 14 augusti 2012 - 18:47
Finns det verkligen ingen fysisk butik som har 808:an, eller har för avsikt att ta in den? Skulle gärna känna lite på den.
Om det dröjer för länge med en WP8/pureview-telefon så ser jag inga egentliga alternativ.
Jag hoppas fan att det dröjer ett litet tag med WP8/Pureview-telefon, efter att nu ha köpt 808 så är jag mycket nöjd.
Men om de släpper en WP med ÄNNU BÄTTRE kamera så kommar man ju alltid snegla dit, för man vill ju alltid ha bättre.
Postad 15 augusti 2012 - 11:01
Postad 17 augusti 2012 - 08:07
Skiter i vad?kan tänka mig att de skiter i det iochmed att nokia levererar hela 20 st i veckan till sverige...
Redigerat av Matsedal, 17 augusti 2012 - 08:09.
Postad 17 augusti 2012 - 11:39
Postad 18 augusti 2012 - 08:41
Postad 18 augusti 2012 - 08:54
Postad 19 augusti 2012 - 00:40

Synd att man inte kan skapa egen spellista i mobilen.
Postad 19 augusti 2012 - 10:06
Postad 19 augusti 2012 - 10:45
Förövrigt gillar jag verkligen symbian i belle-utförandet. Kör N9:an just nu och saknar vissa grejer från symbian men vissa grejer är ju mycket bättre också. Blir nog BOB i oktober.
Redigerat av bag, 19 augusti 2012 - 10:46.
Postad 22 augusti 2012 - 09:51
Jag använder min N8 sedan ca 2 år tillbaka både i jobb och på fritid.
Kameran används flitigt påde på jobb och på fritiden. På jobb är det dokumentation av teknisk utrustning, typskyltar/dataskyltar (lättare att ta en bils än att försöka anteckna), skador mm. På fritiden är det familj, husdjur, bilar och ibland bara att fotografera hur något sitter ihop innan man demonterar för reparation så man får ihop det rätt igen.
Har tagit ca 17Gb eller drygt 6000bilder på 2 år.
Jag har kopior på alla mina inkomna mail som visas på telefonen i ett dygn innan de tas bort igen vilket gör att man kan se när det kommer nått viktigt.
Nokias navigator används flitigt, speciellt sedan den senare versionen kom som kallas "Kör" vilken startar och hittar GPS'en på ett kick, är en riktig hit.
Använder Opera att nödsurfa med vilket oxå funkar OK (om det är mottagning nog.)
Med Belle är N8'an bättre än någonsin!
Nu till frågan:
Är 808'an så mycket bättre än min N8'a så det är lönt att lägga ut pengarna för att byta?
808'an ser ju faktiskt lite klumpigare ut.
/Fredrik
Postad 22 augusti 2012 - 10:07
Även de 2 fysiska lur- knapparna är ett snäpp upp mot N8'an
En fotolampa (alltså ej bara blixt) finns ju på 808'an vilket saknades på N8'an, går även lätt att tända för att anv som tex nödlampa. (Håll nere skärmlåsreglaget i ca 2 sek bara)
Det enda jag vill klaga på när det gäller galleriet är saknaden av att kunna markera flera kort för tex borttagning, men har läst att detta uppmärksammats på massa håll och i kommande uppdateringar så fixar de detta..
Lycka till
Postad 22 augusti 2012 - 12:35
Jag har följt era inlägg här på 808 forumet sen en tid tillbaka och grymt kul att läsa alla tips. Jag har en fråga angående 808an som mediaspelare vad klarar den att spela upp via hdmi? 720p 1080p mkv mm.
Tar tacksamt emot svar
En tillsvidare nöjd N8 ägare
Postad 22 augusti 2012 - 12:45
Postad 22 augusti 2012 - 17:49
Tack för svaret, använder just nu min N8 å kolla på serier mm när ja e på jobb. Vill bara vara säker på att 808 är en bättre mediaspelare än N8, att den e grymt mycket bättre på alla andra punkter har jag kunnat läsa mig till.
Det blir nog till att beställa en 808 med ett 32-64gb micro sd el vad kortet nu heter och formatera till xfat.
Är 808 ömtålig? då i relation med N8 som slängs i golvet någongång i veckan av en sur 1,5år gammal grabb, det värsta som hänt när den åkt i golvet är att en liten plastbit lossnat runt hörlurskontakten.
Är det någon som upplevt några problem med sin 808 och lämnat den på service? el åtgärdat problemet själv?
En blivande 808 ägare (tror ja)
Postad 22 augusti 2012 - 21:50
Postad 23 augusti 2012 - 05:04
http://www.mytrendyp...iew-84918p.html
tänkte även tipsa om en måste app.first aid är bra att kunna.
http://store.ovi.com...earch&pos=1
är det någon som vet vilka appar som fungerar bra till 808an men inte finns i Nokia store.många man saknar från N8an
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 23 augusti 2012 - 05:06.
Postad 24 augusti 2012 - 07:43
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar