Apple TV 3
1299 svar till detta ämne
Postad 29 January 2013 - 14:46
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
 Enligt ovanstående tabell så borde rimligtvis en uppdatering med alla nya funktioner som du räknar upp istället heta "AppleTV4,1". Förstår inte riktigt poängen med en "internationell" version då ATV3 redan säljs över hela världen med åtkomst till alla funktioner (netflix USA och Hulu+ är inga problem att komma åt om man vill). Därför tror jag att en TV3,2 bara innebär lite boostad prestanda inom ett par områden.
Postad 29 January 2013 - 14:54
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg

Enligt ovanstående tabell så borde rimligtvis en uppdatering med alla nya funktioner som du räknar upp istället heta "AppleTV4,1". Förstår inte riktigt poängen med en "internationell" version då ATV3 redan säljs över hela världen med åtkomst till alla funktioner (netflix USA och Hulu+ är inga problem att komma åt om man vill).
Därför tror jag att en TV3,2 bara innebär lite boostad prestanda inom ett par områden.
Du har antagligen helt rätt, men jag tror dock att dom kan planera något nytt, den behöver nödvändigtvis inte kalla den för Appletv. Men det känns som det är helt onödigt att släppa en ny produkt med lite boost inom vissa områden, den klarar väl allt den kan göra idag utan problem? Känns som något nytt kommer att komma i samband med en ny version.
Postad 29 January 2013 - 15:14
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Missförstå mig inte, jag är inte pessimistisk  men hintar om nya enheter brukar synas i firmware-släpp eftersom Apple brukar ha en vana att snabbt få ut produkter efter att dom presenterats och då måste man inkludera den i firmwaren som innan skickas ut i flera olika rc, beta osv..
Så ATT det nu kommer en nyare produkt är ju rätt tydligt, men vi vet ju ingenting om den.
Att fixa med en appstore borde inte vara något problem alls för dom, men då kräver den ju lite mer internminne än de 8GB som finns nu då dessa ska vara till för media-cache idag, om dom nu inte gör en variant där man bara kan ha en programvara igång, lite som det var innan iOS 4.
Problemet är väl att Apple inte ser ATV som en mediaspelare utan en trådlös bildvisare primärt för iTunes och deras onlineinnehåll. Hade dom sett den som en mediaspelare hade den klarat av att spela upp mycket mer.
Postad 29 January 2013 - 15:38
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Missförstå mig inte, jag är inte pessimistisk men hintar om nya enheter brukar synas i firmware-släpp eftersom Apple brukar ha en vana att snabbt få ut produkter efter att dom presenterats och då måste man inkludera den i firmwaren som innan skickas ut i flera olika rc, beta osv.. Så ATT det nu kommer en nyare produkt är ju rätt tydligt, men vi vet ju ingenting om den.
Att fixa med en appstore borde inte vara något problem alls för dom, men då kräver den ju lite mer internminne än de 8GB som finns nu då dessa ska vara till för media-cache idag, om dom nu inte gör en variant där man bara kan ha en programvara igång, lite som det var innan iOS 4.
Problemet är väl att Apple inte ser ATV som en mediaspelare utan en trådlös bildvisare primärt för iTunes och deras onlineinnehåll. Hade dom sett den som en mediaspelare hade den klarat av att spela upp mycket mer.
Gillar dina svar och du drar ner mig på jorden igen =) Eller jag gillar inte svaren igentligen då jag hoppas på en medialösning från apple. Jag vet att det brukar hintas om det i diverse betor, men vad jag vet så skickas det inte ut betor till atv? Det är ju en fördel och det är ju ett tag kvar till mars så det kan ju komma en uppdatering till. Dock så tror jag nog innerst inne som dig att det kommer att vara en mindre uppdatering men dock med något helt nytt, Annars ser jag inte riktigt varför man skulle locka folk att köpa en ny. Jag tror/hoppas att apple börjar se det mer som en mediaspelare då utvecklingen går fort fram nu och streaming är en extremt vanlig sak idag. Men men den som lever får se =)
Postad 30 January 2013 - 07:53
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Ny info om nästa apple tv har kommit ut, det är sparsamt med info men det ska vara lite mindre http://www.iclarifie...maller-apple-tv
Man kanske borde starta en ny tråd, så man inte förstör denna med nyheter om nästkommande version vad tycker ni om det?
Redigerat av maccswe, 30 January 2013 - 07:54.
Postad 30 January 2013 - 07:55
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Ny info om nästa apple tv har kommit ut, det är sparsamt med info men det ska vara lite mindre http://www.iclarifie...maller-apple-tv
Och förmodligen innehåller den en A5X istället för en A5. http://www.macrumors...etooth-antenna/Det är möjligt att dom planerar mer krävande innehåll till ATV, eller så är det bara för att dom vill fasa ut A5 processorn helt.
Postad 30 January 2013 - 07:59
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Och förmodligen innehåller den en A5X istället för en A5. http://www.macrumors...etooth-antenna/
Det är möjligt att dom planerar mer krävande innehåll till ATV, eller så är det bara för att dom vill fasa ut A5 processorn helt.
Skulle precis uppdatera mitt inlägg med den informationen, dom hade även hittat en ny antenn. Har du koll på vad den stora skillnaden är mellan A5X och A5? http://www.engadget....cc-model-a1469/
Postad 30 January 2013 - 08:08
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Bägge är ju dual core, men Apple har stängt av en kärna i ATV av någon anledning så det är inget som säger att en A5X i ATV kommer att köra med två kärnor.
Borde vara bättre grafik + dubbelt med ramminne, 1GB istället för 512MB.
Redigerat av testsmurf, 30 January 2013 - 08:09.
Postad 30 January 2013 - 08:32
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Bägge är ju dual core, men Apple har stängt av en kärna i ATV av någon anledning så det är inget som säger att en A5X i ATV kommer att köra med två kärnor. Borde vara bättre grafik + dubbelt med ramminne, 1GB istället för 512MB.
Ahh intressant, finns väl igentligen ingen anledning att göra detta om dom inte kommer att lansera tex en appstore =) Man vet ju ännu inte namnet på denna skapelse men det låter ju mer som en ATV3S version än en ATV4. Men ska bli kul att följa den och se vad apple har i kikarn! Vad tror du om en ny tråd? Tänkte mest så inte MOD tycker att vi sitter och pratar OT. Lite mer info : http://www.macrumors...etooth-antenna/
Redigerat av maccswe, 30 January 2013 - 08:35.
Postad 30 January 2013 - 19:15
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Nepp ingen appstore bara en liten uppgradering, trisst som fan.
http://appleinsider....es-minor-tweaks
Postad 30 January 2013 - 20:44
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Noob-fråga: ska man sätta Apple TV i vila när den inte används?
Postad 30 January 2013 - 21:25
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Det beror på hur mycket ström du tror dig spara 
Redigerat av testsmurf, 30 January 2013 - 21:25.
Postad 30 January 2013 - 21:32
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Den stängs av automatiskt.
Postad 30 January 2013 - 21:51
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Den stängs av automatiskt.
Det beror ju på vad du har ställt in den på...standard är att den automatiskt går i vila, själv har jag min alltid på då det går snabbare att få musiken via airplay att börja spela. Visst, småsekunder men det skiljer ju bara nån watt så..
Postad 30 January 2013 - 23:04
voodoobilly
-
voodoobilly
-
Rookie
-
8 inlägg
En fråga till er som kan bara..
Måste man ha airport express för att använda airplay på apple tv, eller går det bra med en surround reciever med airplay i? Säkert skitdum fråga men jag hittar inget svar nånstans.
Postad 30 January 2013 - 23:08
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
En fråga till er som kan bara..
Måste man ha airport express för att använda airplay på apple tv, eller går det bra med en surround reciever med airplay i? Säkert skitdum fråga men jag hittar inget svar nånstans. 
Nej du måste inte ha en airport express, funkar med vilken router som helst (kan vara vissa prestandaproblem med vissa modeller, inget jag märkt av med min Cisco iaf). En receiver med airplay agerar ju mottagare, inte sändare. Receivers kan väl bara ta emot ljud vad jag vet? Du skickar airplay över nätverket direkt från iPhone/iPad/Mac/Android till ATV, du behöver inte gå omvägen via en receiver.
Postad 30 January 2013 - 23:11
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Nej det enda som behövs är ett nätverk och vad du vill skicka ifrån en ipad eller itunes eller annan kompatibel enhet..
Postad 31 January 2013 - 00:40
voodoobilly
-
voodoobilly
-
Rookie
-
8 inlägg
Så för att airplay ska kunna användas mellan en ipad och en apple tv behövs alltså ingen airport? Vad ska man isåfall ha airporten till?
Postad 31 January 2013 - 01:08
Unregistered1aa3c9f9
-
Unregistered1aa3c9f9
-
Forumräv
-
-
796 inlägg
Så för att airplay ska kunna användas mellan en ipad och en apple tv behövs alltså ingen airport? Vad ska man isåfall ha airporten till? 
Du behöver en router och Airport (Express och Extreme) är helt enkelt Apples egna router som alltså används för att skapa ett trådlöst nätverk. Men du måste som sagt inte använda en Apple-router (Airport) för att kunna använda Airplay, utan det går bra med ett annat märke. Själv använder jag en Airport Extreme.
Postad 31 January 2013 - 07:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Du behöver en router och Airport (Express och Extreme) är helt enkelt Apples egna router som alltså används för att skapa ett trådlöst nätverk. Men du måste som sagt inte använda en Apple-router (Airport) för att kunna använda Airplay, utan det går bra med ett annat märke. Själv använder jag en Airport Extreme.
En Dlink-router funkar utmärkt! Airport är väl bara för de som tycker att det ska vara ett äpple på alla prylar även fast det rent funktionellt är helt onödigt? Den stängs av automatiskt.
Först blir det skärmsläckare under valfri tid och sedan stängs den av efter en timme.
Postad 31 January 2013 - 07:41
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Sen så har ju en Airport Express eget inbyggt stöd för Airplay (ljud) med ljudutgångar så man kan koppla den direkt till förstärkare/aktiva högtalare.
Postad 31 January 2013 - 07:42
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg

Märkligt att det skulle dra mer kraft att streama musik än HD-film i 1080p. Borde det inte vara tvärtom?
Postad 31 January 2013 - 07:43
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Märkligt att det skulle dra mer kraft att streama musik än HD-film i 1080p. Borde det inte vara tvärtom?
Haha...jo man kan ju tycka det. Det kräver ju även högre bitrate på totalstreamen med video så det blir mer att processa vilket borde dra mer ström.. EDIT: Fast det ser mer rätt ut vid 100V och 115V..
Redigerat av testsmurf, 31 January 2013 - 07:44.
Postad 31 January 2013 - 09:59
voodoobilly
-
voodoobilly
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack så mycket för svaren!
Postad 31 January 2013 - 10:36
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Postad 31 January 2013 - 10:47
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Ingen jailbreak för Atv 3. http://www.redmondpi...kely-this-week/
Ärligt talat så tror jag inte det är så mycket engagemang för tillfället för att hitta ett jb till ATV3. Visst, man försöker säkert när det kommer en ny firmware men man är nog rätt less på att inte hitta några "ingångar" för att exekvera kod. Det finns ett mycket större intresse för att hitta jb till iPhone och iPad, vilket gör att man lägger all kraft på dom enheterna istället. Nya ATV3, typ revision 2, som kommer nu i vår, kommer ju ha A5X processorn, det är möjligt att man försöker hitta något nytt sätt att ta sig in då men jag ger det inga större förhoppningar. Hade Apple släppt upp app store för ATV så hade jb varit rätt så ointressant för de flesta.
Postad 31 January 2013 - 12:49
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
är denna sidan en bluff eller? http://www.appletv3j...e-pros-and.htmlifall inte så är ett JB klart och väntar bara på att släppas vilken dag som helst.
Postad 31 January 2013 - 12:51
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
är denna sidan en bluff eller? http://www.appletv3j...e-pros-and.html
ifall inte så är ett JB klart och väntar bara på att släppas vilken dag som helst.
De har inget med dev team att göra iaf som släpper jailbreak till de andra enheterna.
Redigerat av Unregistereddc471864, 31 January 2013 - 12:52.
Postad 31 January 2013 - 13:06
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
De har inget med dev team att göra iaf som släpper jailbreak till de andra enheterna.
vad spelar det för roll? om det är sant så är det sant och då kommer det ett JB.
Postad 31 January 2013 - 13:07
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
De verkar inte överdrivet trovärdiga men vi får väl se.
Postad 31 January 2013 - 13:09
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
vad spelar det för roll? om det är sant så är det sant och då kommer det ett JB.
Dom har skrivit samma sak i snart 3-4 månader...dom uppdaterar bara sin artikel med lite mer jibberish så jag skulle inte ta dom för trovärdiga. Firecore gick ut i november och sa att det inte var någon alls just då som jobbade med en jb för ATV3, allra minst att något skulle vara redo för släpp..
Postad 31 January 2013 - 13:12
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Dom har skrivit samma sak i snart 3-4 månader...dom uppdaterar bara sin artikel med lite mer jibberish så jag skulle inte ta dom för trovärdiga. Firecore gick ut i november och sa att det inte var någon alls just då som jobbade med en jb för ATV3, allra minst att något skulle vara redo för släpp..
aaah ok. ja då börjar man ju tvivla på dem. hmmm tråkigt. aja. vi får se helt enkelt... men det är ju bara min sovrums TVn som blir lidande så det är ingen brådska direkt
Postad 31 January 2013 - 16:19
*Larre*
-
*Larre*
-
Wannabe
-
-
14 inlägg

Det beror ju på vad du har ställt in den på...standard är att den automatiskt går i vila, själv har jag min alltid på då det går snabbare att få musiken via airplay att börja spela. Visst, småsekunder men det skiljer ju bara nån watt så..
Tack för svaren!
Postad 03 February 2013 - 15:59
Unregistered0103948e
-
Unregistered0103948e
-
Användare
-
-
226 inlägg
Alltså finns det nåt annat "ompackningsprogram" till Mac än Subler? När jag försöker använda det till macen så dör programmet titt som tätt.
Postad 03 February 2013 - 19:32
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Funderar på att köpa en Apple Tv för att kunna få ut Dolby Digital när jag använder Netflix. Har i dag en mac mini men går inte få ut DD pga att de inte är någon app till netflix. (tråkigt och verkar inte vara genomtänkt)
Funkar de med DD ljud från Apple tv med netflix och typ SVT play m.fl?
Postad 03 February 2013 - 21:33
Maffe79
-
Maffe79
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej
Läst alla poster (tror) jag. Idag kör jag Plex från datorn, plex app på ipad 3 och airplay till atv 3. Inget DD eller DTS.
Men hur blir det med samma setup om man skiter i airplay och kör hdmi converter? Får man fullskärm i 1080p och dd eller dts då ?
Hoppas, hoppas !!!!!
Postad 03 February 2013 - 21:41
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Funderar på att köpa en Apple Tv för att kunna få ut Dolby Digital när jag använder Netflix. Har i dag en mac mini men går inte få ut DD pga att de inte är någon app till netflix. (tråkigt och verkar inte vara genomtänkt)
Funkar de med DD ljud från Apple tv med netflix och typ SVT play m.fl?
Eftersom Netflix har en egen app inbyggd i ATV så har den 1080p/720p och DD. Via airplay så får du bara stereoljud. Men om du kör airplay genom plex så kan du få DD om filmen är i m4v men mkv'er blir bara i stereo. Då är det bättre att konvertera dom till m4v och använda dom i plex eller köra dom via iTunes och hemmadelning. SVT play osv blir bara stereo, dom sänder inte ens DD på webben vad jag vet..? Men airplay förhindrar i vilket fall mer än 2 kanalsljud.. Hej Läst alla poster (tror) jag. Idag kör jag Plex från datorn, plex app på ipad 3 och airplay till atv 3. Inget DD eller DTS. Men hur blir det med samma setup om man skiter i airplay och kör hdmi converter? Får man fullskärm i 1080p och dd eller dts då ?
Hoppas, hoppas !!!!!
Som jag skriver till Audio One ovan, för att få DD (ATV stödjer inte DTS, bara om den är jailbreakad, vilket bara ATV2 går att göra med) i Plex så måste videofilmen vara i m4v-format. Mkv å andra filer blir bara i stereo när du kör airplay. Att köra med kabel skulle inte göra någon skillnad eftersom Plex redan har transkodat ljudet till stereo när filmen skickas till iPaden..
Redigerat av testsmurf, 03 February 2013 - 21:42.
Postad 03 February 2013 - 22:11
Maffe79
-
Maffe79
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej
Om jag fattar det rätt så om filen är i m4v så kan man köra airplay från ipad 3 till atv 3 via plex i DD? Om det är så, kommer jag definitivt lägga den lilla tiden på att göra om dom till mv4 eftersom jag är smått förälskad i plex.... =)
Postad 03 February 2013 - 22:12
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Hej
Om jag fattar det rätt så om filen är i m4v så kan man köra airplay från ipad 3 till atv 3 via plex i DD?
Från http://forums.plexap...round-from-ios/After i installed the new plex media sever 0.9.7.11.386, plex on iphone 5 with airplay to atv 2 and tv with optical out to my receiver, it showed 5.1 and all speakers had sound.
I hope you can experience the same
This is true only for M4V/MP4 files that are in 100% compatible Apple TV format. I confirmed this last night with my Apple TV via AirPlay from my iPhone 4S.
MKV files with AC3 5.1 audio did not AirPlay as 5.1 to the Apple TV. But all my M4V files with AC3 5.1 audio resulted in 5.1 via AirPlay from the Plex iOS app, which is still very cool!
Postad 03 February 2013 - 22:15
Maffe79
-
Maffe79
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Nästa fråga är då, lönar det sig att uppgradera ram från 8 gig till 16 gig för att snabba på converteringen eller det är processorn som jobbar mest? Jag börjar fatta tycke för dig Testsmurf oxå =) Testar just nu att konvertera.....
Postad 03 February 2013 - 22:17
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Nästa fråga är då, lönar det sig att uppgradera ram från 8 gig till 16 gig för att snabba på converteringen eller det är processorn som jobbar mest?
Jag börjar fatta tycke för dig Testsmurf oxå =)
Hahahahaha! tack  Jag provar att konvertera en fil nu, verkar inte röra sig nämnvärt i minnesanvändning, cpu'n ligger på runt 50-70% på alla fyra kärnor. Sitter på en i5-3570K.
Redigerat av testsmurf, 03 February 2013 - 22:18.
Postad 03 February 2013 - 22:24
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
En MKV 720p DTS, totalbitrate på 6.5Mbit, filstorlek 6.5GB, tog 8 minuter att konvertera till M4V, DD.
Postad 03 February 2013 - 22:29
Maffe79
-
Maffe79
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Har exackt samma processor =) En 1080p DTS, tog 14 minuter DD. Får testa Plex till ATV 3 imorgon, återkommer med resultat. Testade iallafall o lägga till i iTunes och det fungerade klockrent! Så jag har fått en stor lösning på mitt problem, nu bara till detaljerna. Tack som fan !!!
Postad 03 February 2013 - 22:30
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Ja har du den i iTunes och kör hemmadelning så har du ju två sätt att visa den på om det nu fungerar bra med Plex också
Postad 04 February 2013 - 10:11
maccswe
-
maccswe
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
http://9to5mac.com/2...t-half-of-2013/
Apple och HBO verkar slå ihop sig och erbjuda sitt bibliotek Q1.
Postad 04 February 2013 - 19:49
Maffe79
-
Maffe79
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tjena igen, har problem med handbrake, vad ska jag ställa in den på för att få ut 5,1 ??
Postad 04 February 2013 - 19:51
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Är källan mkv? Isåfall skulle jag föredra MkvToMp4Såvida källan inte är 6.1/7.1...dom har strulat lite för mig..
Redigerat av testsmurf, 04 February 2013 - 19:52.
Postad 04 February 2013 - 19:59
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
eller mp4tools om du har mac ...
Postad 04 February 2013 - 20:09
Maffe79
-
Maffe79
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ja källan är mkv, men ska det stå på AC3 passthrough?
Postad 04 February 2013 - 20:10
testsmurf
-
testsmurf
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Ja, AC3 ska vara passthrough, DTS ska vara make AC3 (högsta bitrate).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|