Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 September 2012 - 09:44

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Eh... är det inte det som är poängen? Om man inte kan höra skillnader så är det ju inga skillnader för den person som inte kan höra det. Du hävdar förmodligen att du kan höra skillnader så för dig spelar valet av kabel uppenbarligen en viss roll.

Vad jag kan höra eller inte höra har inget med saken att göra. Faktumet att det är hörbara skillnader mellan kablar är inte beroende på min hörsel.

Postad 20 September 2012 - 10:33

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Enkel fråga: Kan det vara skillnader som är hörbara på kablar eller inte?

Tror man frågan är så enkel att den går att besvara med ja eller nej så har man verkligen inte en susning.

Lågnivåkabel av några meters längd för analog överföring är ett utmärkt exempel där "lakritssnöre" och "dyrkabel" funkar exakt lika bra, trots mätbara skillnader. Det beror helt enkelt på att skillnaden i förlust är marginell och för liten för att påverka resultatet hörbart, och varken "guldöron" eller de som tycker sig ha "tränat hörseln" kan rent faktiskt uppfatta någon skillnad alls. Inte ens Leif B eller Joakim99 alltså.

Alla lågnivåkablar av några meters längd för digital överföring funkar exakt lika bra så länge inte kabeln är defekt.

Högtalarkabel av några meters längd påverkar signalen inom det hörbara området pga låg impedans, men det krävs VÄLDIGT tunn kabel för att förlusterna skall bli hörbara, och effekten blir helt enkelt att det låter lite MINDRE. Tjockare kabel än vanlig lampsladd är helt meningslöst att bränna pengar på i ett vardagsrum, helt enkelt eftersom ledningsarean är fullt tillräcklig för att förlusterna skall bli försumbara.

Högtalarkabel av ansenlig längd kan påverka signalen en hel del. Ledningsmotståndet ger effektförluster i hela frekvensbandet vilket gör att det låter MINDRE, och kapacitansen bidrar till att man får större förluster vid högre frekvenser, vilket kan innebära att diskanten hörbart faller något.

Ovanstående är baserat på enkla och välkända fysikaliska faktum.

Postad 20 September 2012 - 10:55

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Högtalarkabel av några meters längd påverkar signalen inom det hörbara området pga låg impedans, men det krävs VÄLDIGT tunn kabel för att förlusterna skall bli hörbara, och effekten blir helt enkelt att det låter lite MINDRE. Tjockare kabel än vanlig lampsladd är helt meningslöst att bränna pengar på i ett vardagsrum, helt enkelt eftersom ledningsarean är fullt tillräcklig för att förlusterna skall bli försumbara.

Högtalarkabel av ansenlig längd kan påverka signalen en hel del. Ledningsmotståndet ger effektförluster i hela frekvensbandet vilket gör att det låter MINDRE, och kapacitansen bidrar till att man får större förluster vid högre frekvenser, vilket kan innebära att diskanten hörbart faller något.

Ovanstående är baserat på enkla och välkända fysikaliska faktum.

Skönt att det är någon som håller med mig. Du ser att min enkla fråga inte var så svår att besvara trots allt. Det är under vissa förutsättningar hörbara skillnader mellan kablar. Det är det enda som jag har hävdat. Att det i 99.9% av fallen inte kommer att höras några skillnader är återigen ovidkommande.

Postad 20 September 2012 - 11:39

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

En dåres envishet var det ja... ;)

Det är ju intressant att inte vissa som har en microstereo här som inte kan höra någon skillnad. Det är ganska svårt att höra någon som helst skillnad med olika tweaks överhuvudtaget då.

Redigerat av Leif B, 20 September 2012 - 11:40.

Postad 20 September 2012 - 12:02

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 1

Den lilla skara som är av annan åsikt har såvitt jag vet ingen direkt uppfattning om orsaken till de eventuella skillnaderna.

Svalander har ju en teori om att svart kabel (färgen på isolatorn dvs.) låter bättre än röd:
"Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små."

Så en teori/erfarenhet(?) är alltså att färgen på det som INTE leder signalen är orsak till eventuella skillnader! <_<
Notera: "Skillnaderna är dock små."

Postad 20 September 2012 - 12:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Vad jag kan höra eller inte höra har inget med saken att göra. Faktumet att det är hörbara skillnader mellan kablar är inte beroende på min hörsel.

Det är klart det har. Kan JAG inte höra skillnad på olika kablar så är det helt egalt vilken kabel jag köper. Varför ska JAG som inte kan höra skillnad betala dyra pengar för kablar som påstås göra underverk med min anläggning?

Du är ju precis likadan som de rättrogna på andra sidan med dina uttalanden. Du och de rättrogna på din sida hävdar med en dåres envishet att hörbara skillnader existerar precis som de rättrogna på andra sidan hävdar att det inte existerar.

I verkligheten så existerar det dock skillnader precis som xyzzyxyzzy nämner ovan men då talar vi om ansenliga längder där kapacitansen framförallt inverkar med diskantfall som följd.

Redigerat av tomano58, 20 September 2012 - 12:53.

Postad 20 September 2012 - 13:13

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Det är klart det har. Kan JAG inte höra skillnad på olika kablar så är det helt egalt vilken kabel jag köper. Varför ska JAG som inte kan höra skillnad betala dyra pengar för kablar som påstås göra underverk med min anläggning?

Du är ju precis likadan som de rättrogna på andra sidan med dina uttalanden. Du och de rättrogna på din sida hävdar med en dåres envishet att hörbara skillnader existerar precis som de rättrogna på andra sidan hävdar att det inte existerar.

I verkligheten så existerar det dock skillnader precis som xyzzyxyzzy nämner ovan men då talar vi om ansenliga längder där kapacitansen framförallt inverkar med diskantfall som följd.

Ja det kan man nog höra i en microanläggning. 1 km kabel gör underverk med en vass diskant. ;-)

Postad 20 September 2012 - 13:54

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Bra att även du numera håller med mig om att det finns hörbara skillnader mellan kablar.

Jag är nöjd med EKK till högtalarna och enkla signalkablar mellan försteg och slutsteg. Hade jag hört en förbättring med andra kablar hade jag köpt andra kablar.

Postad 20 September 2012 - 14:19

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Ja det kan man nog höra i en microanläggning. 1 km kabel gör underverk med en vass diskant. ;-)

Jupp, och har du den på rulle så bidrar induktansen till en fasvridning också. Men det blir en rejäl rulle...

Postad 20 September 2012 - 15:10

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Skönt att det är någon som håller med mig. Du ser att min enkla fråga inte var så svår att besvara trots allt. Det är under vissa förutsättningar hörbara skillnader mellan kablar. Det är det enda som jag har hävdat. Att det i 99.9% av fallen inte kommer att höras några skillnader är återigen ovidkommande.

Fast det är överhuvudtaget inte intressant att diskutera det eftersom de förutsättningar som krävs för att det ska bli någon hörbar skillnad helt enkelt inte förekommer i hemmasystem.

Svalander har ju en teori om att svart kabel (färgen på isolatorn dvs.) låter bättre än röd:
"Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små."

Så en teori/erfarenhet(?) är alltså att färgen på det som INTE leder signalen är orsak till eventuella skillnader! <_<

Om Sva(mme)lander hävdar något kontroversiellt så kan man kallt förutsätta att det är påhittat. ;)

Postad 20 September 2012 - 15:23

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Fast det är överhuvudtaget inte intressant att diskutera det eftersom de förutsättningar som krävs för att det ska bli någon hörbar skillnad helt enkelt inte förekommer i hemmasystem.

20 meter klen kabel till surroundhögtalarna?

Postad 20 September 2012 - 15:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Fast Herr Svalander verkar ju ha en klar uppfattning om vad som låter bättre eller sämre. Käck farbror det där, skulle vara intressant att sitta med när han kommer fram till sina slutsatser. :)

Postad 20 September 2012 - 16:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 3

Fast Herr Svalander verkar ju ha en klar uppfattning om vad som låter bättre eller sämre. Käck farbror det där, skulle vara intressant att sitta med när han kommer fram till sina slutsatser. :)

Svalander verkar uppriktigt sagt vara en teknikentusiast utan djupare kunskaper i ämnet, och det är sannolikt därför hans "tips & fakta" innehåller både en del vettig info (förmodligen kopierad rakt av) i salig blandning med egenfabricerad dynga utan minsta spår av fakta, eftertanke eller självkritik.

Han har visserligen "konstruerat rörförstärkare" på 70-talet, men det var i princip en folksport bland ljudnördar från 50-talet och ett bra tag framåt då det faktiskt var ganska enkelt att köpa billiga byggsatser från england/usa och modifiera dem på diverse skojiga sätt så att de lät annorlunda och ibland t o m bättre. Många som labbade saknade helt utbildning i ämnet och ofta moddades byggena enligt metoden "learning by burning".

Svalander & Co lever på att sälja prylar till entusiaster, och man skall absolut inte låta sig luras av deras töntiga och lögnaktiga omdömen om exempelvis de kablar de säljer.

Postad 20 September 2012 - 16:52

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Var i svalanders monter & blev inte imponerad, kändes lite sjöbo marknad över det,

Postad 20 September 2012 - 16:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Svalander verkar uppriktigt sagt vara en teknikentusiast utan djupare kunskaper i ämnet, och det är sannolikt därför hans "tips & fakta" innehåller både en del vettig info (förmodligen kopierad rakt av) i salig blandning med egenfabricerad dynga utan minsta spår av fakta, eftertanke eller självkritik.

Han har visserligen "konstruerat rörförstärkare" på 70-talet, men det var i princip en folksport bland ljudnördar från 50-talet och ett bra tag framåt då det faktiskt var ganska enkelt att köpa billiga byggsatser från england/usa och modifiera dem på diverse skojiga sätt så att de lät annorlunda och ibland t o m bättre. Många som labbade saknade helt utbildning i ämnet och ofta moddades byggena enligt metoden "learning by burning".

Svalander & Co lever på att sälja prylar till entusiaster, och man skall absolut inte låta sig luras av deras töntiga och lögnaktiga omdömen om exempelvis de kablar de säljer.

Anar att du inte är så särdeles imponerad av Svalader då alltså. :)
För min del är det med honom precis som med alla andra, gäller att sila. Annars är det alltid trevligt med entusiaster, det är vi väl alla hoppas jag. :)

Postad 20 September 2012 - 17:09

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Ja mycket att lära

Postad 20 September 2012 - 17:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Var i svalanders monter & blev inte imponerad, kändes lite sjöbo marknad över det,

Han verkar ju gilla att testa och testa igen. Ger ju erfarenhet. Det borde fler göra då blir det ju en mer trovärdig slutsats. De som inte provat bör ju inte tro på allt som skrivs

Redigerat av Leif B, 20 September 2012 - 17:19.

Postad 20 September 2012 - 19:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Trollen som uppenbarat sig i böckerna har alla bott i skogen :)

Fast enligt mina erfarenheter bor åtminstone en av dom mest kända trollen i dessa kretsar i Malmö :rolleyes:

Redigerat av masse70, 21 September 2012 - 06:31.

Postad 20 September 2012 - 20:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Om ni tittar på nyskalad och en gammal skalad kabel så är det olika färg, blank resp. matt.
Inte bra alls.

Har inte varit in i den här tråden på ett tag. Men du försvarar alltså det du skrev om "magin" i kabeln? Obetalbart.

Postad 20 September 2012 - 20:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Flätade kablar låter annorlunda än vanliga parallella kablar t.ex.
Silver låter också annorlunda än kopparkablar.

Är det humortråden jag har hamnat i?

Postad 20 September 2012 - 20:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Haha, riktigt kul!

Postad 20 September 2012 - 22:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1
Nyheten och Masse: Lägg ner.
Nyheten: Det vore bra om du ibland bidrog till ämnet istället för att bara tjafsa.

Redigerat av BrittBastard, 20 September 2012 - 22:56.

Postad 21 September 2012 - 09:55

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Han verkar ju gilla att testa och testa igen. Ger ju erfarenhet. Det borde fler göra då blir det ju en mer trovärdig slutsats.

Behöver inte alls vara fallet. Dels beror det på vad som menas med "testa" (hur seriöst skall det vara för att få kallas för test kan man ju undra) och hur noggrann / självkritisk man är innan man drar slutsatser av testandet. En seriös testare letar ju efter ev. andra orsaker till sina upplevelser. Han tar t.ex. inte för givet att en upplevelse av ljudmässiga skillnader mellan silver / koppar eller färgen på kabelns ytterhölje behöver bero på just de faktorerna. Kanske finns det andra mer naturliga förklaringar? På samma sätt om man letar UFO en mörk natt. Det finns troligen bättre och naturligare förklaringar om man upplever något ljussken eller skumt ljud.

Att en stor mängd människor testar utan någon som helst självkritik och kontroll av / acceptans för alternativa förklaringar är inte mycket värt tyvärr.

Edit: Var ju inte länge sedan tre st medlemmar hade "testat" en dac efter uppgradering av firmware och kommit fram till slutsatsen att ljudet blivit bättre. Det stod sig dock endast tills tillverkaren meddelade att uppgraderingen inte påverkade ljudet. "Testandet" / "erfarenheten" var alltså mer fel än att vara skeptisk till den osannolika företeelsen (att ljudet skulle påverkas) trots att de skeptiska inte ens lyssnat på dacen. Så det kan gå... B)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 September 2012 - 15:09.

Postad 21 September 2012 - 11:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Behöver inte alls vara fallet. Dels beror det på vad som menas med "testa" (hur seriöst skall det vara för att få kallas för test kan man ju undra) och hur noggrann / självkritisk man är innan man drar slutsatser av testandet. En seriös testare letar ju efter ev. andra orsaker till sina upplevelser. Han tar t.ex. inte för givet att en upplevelse av ljudmässiga skillnader mellan silver / koppar eller färgen på kabelns ytterhölje behöver bero på just de faktorerna. Kanske finns det andra mer naturliga förklaringar? På samma sätt om man letar UFO en mörk natt. Det finns troligen bättre och naturligare förklaringar om man upplever något ljussken eller skumt ljud.

Att en stor mängd människor testar utan någon som helst självkritik och kontroll av / acceptans för alternativa förklaringar är inte mycket värt tyvärr.

Någon som kommer ihåg från 80-talet när det var en massa fuzz i hifi-Sverige om att förbättra ljudet och rumsakustiken med hjälp av små små plastfilmsbitar(!) som man skule sätta fast i gardiner och liknande. Ormolja på högsta nivå. Var det Svalander som var inblandad eller blandar jag ihop honom med någon annan "hifi-guru" från den tiden? Har för mig att personen i fråga hade en butik på Mellanbergsvägen i Hägersten (Hökmossen).

Postad 21 September 2012 - 15:21

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Öhman?

Edit: Var ju inte länge sedan tre st medlemmar hade "testat" en dac efter uppgradering av firmware och kommit fram till slutsatsen att ljudet blivit bättre. Det stod sig dock endast tills tillverkaren meddelade att uppgraderingen inte påverkade ljudet. "Testandet" / "erfarenheten" var alltså mer fel än att vara skeptisk till den osannolika företeelsen (att ljudet skulle påverkas) trots att de skeptiska inte ens lyssnat på dacen. Så det kan gå... B)

Trist när du nämner de som inte är seriösa.
Man måste vara självkritisk vid tester.

Postad 21 September 2012 - 15:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1
Lite läsning för de som vill läsa om en high-end kille som ansåg han lätt kunde skilja sina Transperent Opus MM från ett par billiga monsterkalbar. http://www.avsforum....lled-cable-test

Postad 21 September 2012 - 15:35

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Hör man ingen skillnad köp billigast som finns. Enkelt.

Postad 21 September 2012 - 17:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hör man ingen skillnad köp billigast som finns. Enkelt.

Så sant.

Öhman! Slutade nog inte skratta på en halvtimme efter ditt svar ovan. :)

Postad 21 September 2012 - 17:58

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Så sant.

Öhman! Slutade nog inte skratta på en halvtimme efter ditt svar ovan. :)

Smile

Postad 21 September 2012 - 20:38

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Han verkar ju gilla att testa och testa igen. Ger ju erfarenhet. Det borde fler göra då blir det ju en mer trovärdig slutsats. De som inte provat bör ju inte tro på allt som skrivs

Han är endast intresserad av att tjäna pengar!

Postad 22 September 2012 - 08:09

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Han är endast intresserad av att tjäna pengar!

Möjligt, men tror han brinner för sitt intresse.

Postad 22 September 2012 - 08:50

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Möjligt, men tror han brinner för sitt intresse.

Tror jag också, även om han dessutom vill tjäna pengar (vem vill inte det som säljare), Däremot kan man nog dra slutsatsen att han objektivt är en dålig testare då han tydligen ofta upplever skillander som högst sannolikt inte finns. Hör man skillnad på målade cd-kanter vs omålade och olika färg på kabeln så borde man nog åtminstone fundera på om upplevelserna kan bero på andra orsaker...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 September 2012 - 08:57.

Postad 22 September 2012 - 09:15

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Det där med att det skulle bli skillnad i ljud beroende på vilken färg på kabeln det är, har någon på fullt allvar påstått det? =))

Postad 22 September 2012 - 10:21

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det där med att det skulle bli skillnad i ljud beroende på vilken färg på kabeln det är, har någon på fullt allvar påstått det? =))

Ja, nämnde tomte-Svalander...

Postad 22 September 2012 - 11:41

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Rent teoritiskt så innehåller plast olika färgpigment. Olika färger har lite olika egenskaper. Svart kanske möjligtvis är en bättre avstörningsfärg. Jag vet inte riktigt vad det svarta pigmentet består av.

Postad 22 September 2012 - 12:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 4

Rent teoritiskt så innehåller plast olika färgpigment. Olika färger har lite olika egenskaper. Svart kanske möjligtvis är en bättre avstörningsfärg. Jag vet inte riktigt vad det svarta pigmentet består av.

Rent praktiskt borde du sluta skriva...

Postad 22 September 2012 - 12:12

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Rent praktiskt innehåller plast olika färgpigment (vilket ger dem olika färg :o). Svart är inte en bättre "avstörningsfärg" än något annat. Den är vare sig magnetisk, ledande (det vore rätt korkat) eller något annat som kan påverka signalen.

Postad 22 September 2012 - 12:39

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Rent praktiskt innehåller plast olika färgpigment (vilket ger dem olika färg :o). Svart är inte en bättre "avstörningsfärg" än något annat. Den är vare sig magnetisk, ledande (det vore rätt korkat) eller något annat som kan påverka signalen.

Jag ska kolla upp det här med vad svart pigment innehåller. Intressant.

Postad 22 September 2012 - 13:23

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Hmm.. aldrig tänkt på det där.. man kanske skulle sälja sina svarta högtalare och köpa ett par röda då helt enkelt, för det var väl den färgen som var bättre? =) sorry, var tvungen... =)

Postad 22 September 2012 - 13:41

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Hmm.. aldrig tänkt på det där.. man kanske skulle sälja sina svarta högtalare och köpa ett par röda då helt enkelt, för det var väl den färgen som var bättre? =) sorry, var tvungen... =)

Har bra kontakter inom plastbranchen så ska nog kunna få fram något som skulle rent teoretiskt vara en möjlig förklaring.

Postad 22 September 2012 - 14:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har du något belägg för påståendet " svart är inte en bättre avstörningsfärg" , tex. djupgående kemiska kunskaper?
Ger man sig in i dylika diskussioner bör man verkligen veta vad man pratar om, annars kan man endast uttala sig om vad man tror, inget annat. Själv är jag tex. mycket tveksam. :)

Postad 22 September 2012 - 14:08

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Har du något belägg för påståendet " svart är inte en bättre avstörningsfärg" , tex. djupgående kemiska kunskaper?
Ger man sig in i dylika diskussioner bör man verkligen veta vad man pratar om, annars kan man endast uttala sig om vad man tror, inget annat. Själv är jag tex. mycket tveksam. :)

Många färgpigment kommer från metaller eller andra ämnen. Men färgen brukar bara vara ca 2% totalt så det blir ju inte ledande.

Redigerat av Leif B, 22 September 2012 - 14:10.

Postad 22 September 2012 - 17:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har bra kontakter inom plastbranchen så ska nog kunna få fram något som skulle rent teoretiskt vara en möjlig förklaring.

Snacka om att leta efter ett halmstrån till möjliga (eller kanske löljliga är rätt ord) förklaringar till påståendet att olika färg på kablarna skulle påverka ljudet. Trams är trams även om det finns "pseudoförklaringar". Hoppar man över sunt förnuft och logik så kan man däremot naturligtvis tro på vad som helst...

De flesta (?) menar ju att högtalare och rum är det som betyder mest för ljudet. Man borde kanske då kolla upp vilken lack som användts till högtalarna och fundera på vilket tapetklister som är bäst. Teoretiskt skulle ju partiklarna i dessa kunna påverka ljudet. :P

Postad 22 September 2012 - 17:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ger man sig in i dylika diskussioner bör man verkligen veta vad man pratar om, annars kan man endast uttala sig om vad man tror, inget annat.

Jag har inga djupågående aerodynamiska kunskaper men påstår ändå att du och jag inte kan flyga utan hjälpmedel. Du får ju gärna hålla det öppet och "tro" det ena eller andra men rekommenderar inte att du testar genom att hoppa ut från 10e våningen utan t.ex. en fallskärm... B)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 September 2012 - 17:22.

Postad 22 September 2012 - 17:20

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Snacka om att leta efter ett halmstrån till möjliga (eller kanske löljliga är rätt ord) förklaringar till påståendet att olika färg på kablarna skulle påverka ljudet. Trams är trams även om det finns "pseudoförklaringar". Hoppar man över sunt förnuft och logik så kan man däremot naturligtvis tro på vad som helst...

De flesta (?) menar ju att högtalare och rum är det som betyder mest för ljudet. Man borde kanske då kolla upp vilken lack som användts till högtalarna och fundera på vilket tapetklister som är bäst. Teoretiskt skulle ju partiklarna i dessa kunna påverka ljudet. :P

Man vet ju att tapeter som är perforerade och typ juteväv skulle kunna påverka ljudet. Naturligtvis påverkas ljudet om det är gipsväggar eller betong. Rummets mått och form är säkert påverkbart. Kablar är ju kryddan i anrättningen om man har en hyfsat bra stereo.

Postad 22 September 2012 - 17:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Man vet ju att tapeter som är perforerade och typ juteväv skulle kunna påverka ljudet. Naturligtvis påverkas ljudet om det är gipsväggar eller betong.

Fast det är ju till skillnad mot det du framför om kablarna plausibelt. Där handlar det om direkt påverkan av ljudvågorna och reflexer. Ganska långt från kablars färgpigment mao.

Postad 22 September 2012 - 17:34

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Man vet ju att tapeter som är perforerade och typ juteväv skulle kunna påverka ljudet. Naturligtvis påverkas ljudet om det är gipsväggar eller betong. Rummets mått och form är säkert påverkbart. Kablar är ju kryddan i anrättningen om man har en hyfsat bra stereo.

Bara för att pryl A bevisbart (och enligt teorin) påverkar något så betyder det inte att random pryl B också kan göra det.

Postad 22 September 2012 - 17:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Fast det är ju till skillnad mot det du framför om kablarna plausibelt. Där handlar det om direkt påverkan av ljudvågorna och reflexer. Ganska långt från kablars färgpigment mao.

Ja det är ju stor skillnad på ljudet mellan olika rum. Jag tror inte jag skulle höra skillnad på färgen på kablar. Men intressant rent tekniskt.

Bara för att pryl A bevisbart (och enligt teorin) påverkar något så betyder det inte att random pryl B också kan göra det.

Nästan allt påverkar som ligger i signalvägen. Enkelt eller hur?

Postad 22 September 2012 - 18:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1

Ja det är ju stor skillnad på ljudet mellan olika rum. Jag tror inte jag skulle höra skillnad på färgen på kablar. Men intressant rent tekniskt.

Nästan allt påverkar som ligger i signalvägen. Enkelt eller hur?

Nej, så enkelt är det inte. Att färgen på kabeln skulle påverka ljudet är bara trams, som Svalander vill försöka få folk att tro för att kunna sälja sina fullständigt överprisade saker.

Postad 22 September 2012 - 19:30

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nej, så enkelt är det inte. Att färgen på kabeln skulle påverka ljudet är bara trams, som Svalander vill försöka få folk att tro för att kunna sälja sina fullständigt överprisade saker.

Ja det är oftast dyrt då det är mindre seriertillverkning. Men det verkar som han säljer en del. Så det finns tydligen fler än jag som vågar testa.

Redigerat av Leif B, 22 September 2012 - 19:32.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.