Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pappatråden

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 August 2013 - 08:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag är 41 och känner mig absolut för gammal för mina tvillingbäbisar men det är bara att bita ihop. Det blir ju bättre när de blir äldre anser jag (har ju en 12½-åring och en 7½-åring också). Å andra sidan hade jag nog kännt mig för gammal för tvillingbäbisar redan vid 20. :P

Postad 09 September 2013 - 09:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Det är så härligt få följa utvecklingen för ens barn.

Jag har hållit på och tragglat hela sommaren med cyklingen men han har bara tramsat och varit rädd för att ramla. Så i fredags var det dags igen och han började oja sig och trixa. Men när han väl fått på sig hjälmen och vi ska gå ut så säger han:
"Pappa, jag har bestämt mig för en sak....... Jag ska lära mig cykla nu!"

Han satte sig på cykeln och trampade iväg, inga problem! Jag sprang med honom runt området 3 gånger innan jag var helt slut. Då frågade jag om vi skulle hämta min cykel och cykla till skolan. "JAAAA".

Det gick hur bra som helst, lite bekymmer med uppmärksamheten bara. Dagen efter skulle vi till hans farmor, en tur på ca 6km, och han skulle bara cykla. Behöver jag nämna hur stolt han var när vi 20 minuter senare var framme?

Och idag så skulle han prompt cykla till skolan. Självfallet skulle han få det, skit samma att jag blir senare till jobbet, så jag cyklade med honom till skolan för att se att han hittade. I eftermiddag ska han få cykla hem själv :)

// Stolt farsa med en jättestolt "inom kort 7-åring".

Postad 10 September 2013 - 07:02

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Härlig berättelse Takeo! Måste varit en fantastisk känsla för du förmedlade den väl. Kul att bli glad såhär på morgonen då Oliver blivit förkyld och inte sovit så där jättebra.

Mest blir man arg på att de vi besökte inte alls brydde sig om att hela jävla familjen var sjuk. Jag märkte det först efter en stund att alla var sjuka, och då kändes det lite fräckt att bara åka därifrån så vi stannade en stund innan vi åkte. Men det är väl lika bra att vänja sig inför att dagis ska börja. Han mår bra, men fan va trist det är när han vaknar var 5:e(!!!) minut från 04 - 06. Han somnar så fint och så vaknar han snart och buh buh buh.

Men det är kul att se honom gå, och i morse lekte han självständigt så att jag kunde låta min fru sova, och så hann jag laga en kycklinggryta och förbereda potatis inför lunchen, samt städa köket och röja upp i hemmet. Är helt underbart när man kan låta honom leka upp till en timme helt själv. Givetvis kommer han förbi lite då och då för vatten och en kram :)

Postad 10 September 2013 - 07:38

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Om folk är förkylda och lite hostiga bryr jag mig inte om alls. Gör man det kan man ju lika gärna sitta instängd hela dagarna.
Precis som du skriver, han kommer garanterat bli utsatt för det på dagis. Hört av någon (vet inte om det finns någon fakta bakom det): "Efter 30-40 förkylningar så har man ett fullgott immunförsvar".

Postad 10 September 2013 - 07:44

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Läste att barn under 3år inte har fullgott immunförsvar. Sen är det så, dom kommer utsättas för flera hundra olika mer eller mindre stora infektioner under dessa år. Sen ska man ju låta allt ta sin tid, är man försiktig med allt så kommer immunförsvaret ta längre tid att bygga upp.

På dagis delar dom napp, dreglar på leksakerna och nyser varandra i ansiktet. Men det är en del av uppbyggnaden :)

Postad 10 September 2013 - 07:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är bättre de får en massa förkylningar innan dagis, annars får de desto fler på dagis. Mindre VAB:ande. Det är dyrt och besvärligt att ständigt vabba. Det är som Britt säger.

Postad 10 September 2013 - 10:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Härlig berättelse Takeo! Måste varit en fantastisk känsla för du förmedlade den väl. Kul att bli glad såhär på morgonen då Oliver blivit förkyld och inte sovit så där jättebra.

Vad kul att kunna glädje andra :)
Det blev ju inte sämre på eftermiddagen heller. Åker till skolan och han kommer springandes och skriker "NU SKA JAG CYKLA HEM, ALLDELES SJÄLV!!!!"

Jag vinkar till honom när han trampar iväg och känner mig lite orolig. Han har ju inte så jättebra koll på det som sker runt ikring. Och det kör väldigt mycket moppedårar (jaja, jag har varit en själv...). Men som tur är så behöver han inte korsa någon väg.

När jag väl parkerat bilen hemma och går mot bostaden så kommer han springandes och är bara så sjukt glad och stoltheten verkligen skiner ur ögonen. Han kastar sig i famnen och nästan skriker i örat "Jag sa ju det, jag hittar hur bra som helst. Jag har jättebra minne."

Måste faktiskt erkänna att jag blev lite tårögd då.

Och i morse så fick han cykla själv till skolan. Dock ville jag svänga förbi och se att han verkligen kommit fram ordentligt och att han grejar att låsa cykeln etc. "Men pappa, du vet ju att jag kan det här nu" säger han med armarna i kors och huvet lite på sniskan.

Jösses vad jag skrattade :lol:

Mest blir man arg på att de vi besökte inte alls brydde sig om att hela jävla familjen var sjuk. Jag märkte det först efter en stund att alla var sjuka, och då kändes det lite fräckt att bara åka därifrån så vi stannade en stund innan vi åkte. Men det är väl lika bra att vänja sig inför att dagis ska börja. Han mår bra, men fan va trist det är när han vaknar var 5:e(!!!) minut från 04 - 06. Han somnar så fint och så vaknar han snart och buh buh buh.

Men det är kul att se honom gå, och i morse lekte han självständigt så att jag kunde låta min fru sova, och så hann jag laga en kycklinggryta och förbereda potatis inför lunchen, samt städa köket och röja upp i hemmet. Är helt underbart när man kan låta honom leka upp till en timme helt själv. Givetvis kommer han förbi lite då och då för vatten och en kram :)

Vad gäller förkylning är jag inte så kinkig, men annars håller jag helt med dig om att inte informera. Då skulle man ha möjligheten iaf att själv få bestämma. Det är inte alltid det är lägligt att familjen ligger däckada. Själv har jag en bekant som också är totalt värdelös. Värsta var en gång när de dök förbi och bad om ursäkt att de var sena, sonen hade spytt strax innan de skulle åka men det var säkert inget allvarligt. :blink: :angry:

Då sa jag iaf till och berättade att det inte var ok sätt. Han blev skitirriterad, men det löste sig efter ett par dagar. Han är dock fortfarande riktigt dålig på att informera om de är sjuka :rolleyes:

Postad 10 September 2013 - 12:29

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jovisst, det hade väl varit ok om det inte var så att han redan sover dåligt, vaknar minst varannan timme varje natt sen han föddes för 13 månader sen. Nu när han är förkyld vaknar han var 5:e minut och behöver att man puffar på honom för att han ska kunna sova 5 minuter till. Då är man lagom mör när man vaknar...

Postad 10 September 2013 - 12:47

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jovisst, det hade väl varit ok om det inte var så att han redan sover dåligt, vaknar minst varannan timme varje natt sen han föddes för 13 månader sen. Nu när han är förkyld vaknar han var 5:e minut och behöver att man puffar på honom för att han ska kunna sova 5 minuter till. Då är man lagom mör när man vaknar...

Är du där varje 5e minut också? Hur länge är han ledsen om du inte går dit?

Postad 10 September 2013 - 13:14

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jadu, då vaknar han och sätter sig upp.

Några tips?

Postad 10 September 2013 - 13:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Jadu, då vaknar han och sätter sig upp.

Några tips?

Om jag inte missminner mig helt hade ni honom väldigt länge inne hos er. Det samt att ni springer till honom direkt har vant honom vid att ni finns där/kommer direkt han gör ljud ifrån sig.

Ni måste vänja honom av vid det.

Postad 10 September 2013 - 13:52

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Mitt tips är helt enkelt att vänta ut honom så länge som möjligt. Självklart finns det en gräns, men jag tror ni ska utöka eran nuvarande gräns med minst det dubbla.

Får man fråga hur ni gör när han ska sova? Då menar jag själva läggningen alltså, är ni kvar i rummet till han somnar eller hur gör ni? Hur ser det ut med mat innan han somnar, får han det precis innan han lägger sig eller ett tag innan?

Redigerat av hifimarcus, 10 September 2013 - 13:53.

Postad 10 September 2013 - 14:51

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Mitt tips är helt enkelt att vänta ut honom så länge som möjligt. Självklart finns det en gräns, men jag tror ni ska utöka eran nuvarande gräns med minst det dubbla.

Får man fråga hur ni gör när han ska sova? Då menar jag själva läggningen alltså, är ni kvar i rummet till han somnar eller hur gör ni? Hur ser det ut med mat innan han somnar, får han det precis innan han lägger sig eller ett tag innan?

Vi gör som vi alltid gjort (dottern närmar sig tre år nu) - välling i tv-soffan och sen borta tänderna och läggdags. Bäddar ner henne, drar samma ramsa varje kväll - "älskar dig, ses imorgon, dröm sött" osv. Och sen går vi alltid ut. Hon somnar 9,5 gånger av 10 av sig själv och det är guld värt!
Dock så har vi ju haft rutin på det ända sedan hon var nån månad gammal bara (låg i eget rum från fyra månader). Go egentid man får på kvällarna.

Postad 11 September 2013 - 08:34

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Vi gör som vi alltid gjort (dottern närmar sig tre år nu) - välling i tv-soffan och sen borta tänderna och läggdags. Bäddar ner henne, drar samma ramsa varje kväll - "älskar dig, ses imorgon, dröm sött" osv. Och sen går vi alltid ut. Hon somnar 9,5 gånger av 10 av sig själv och det är guld värt!
Dock så har vi ju haft rutin på det ända sedan hon var nån månad gammal bara (låg i eget rum från fyra månader). Go egentid man får på kvällarna.

Jag har exakt samma rutiner, har haft dom sedan hon var under 1 år och nu är hon 2år och 3 månader.

Ger henne välling i soffan, borstar tänderna och sen bums ner i sängen. Säger till henne att "pappa är i rummet bredvid så du kan ropa om det är något". Tror det mest ger henne en liten trygghet, för hon ropar sällan utan somnar på en gång.

Sover han i egen säng?

Postad 24 September 2013 - 06:46

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Fan vilken rolig natt. Tror jag sovit totalt 3 timmar inatt, resten har mins on skrikit okontrollerat till synes utan anledning.
Får se hur man ska överleva dagen...

Postad 24 September 2013 - 07:48

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Fan vilken rolig natt. Tror jag sovit totalt 3 timmar inatt, resten har mins on skrikit okontrollerat till synes utan anledning.

Hur var det, sovde han i erat sovrum?

Postad 24 September 2013 - 07:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Har du läst tipsen du fått om detta tidigare??

Postad 24 September 2013 - 09:29

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0

nattskräck?

Postad 24 September 2013 - 12:02

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hur gör ni när ni borstar era barns tänder. Jag har en 2-åring hemma som vi har lite svårt att borsta tänderna på ordentligt. När hon var mindre gick det bättre men nu fullständigt vägrar hon när vi försöker. I bästa fall "borstar" hon lite själv men det blir ju inte speciellt noga,

Postad 24 September 2013 - 12:20

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Hur gör ni när ni borstar era barns tänder. Jag har en 2-åring hemma som vi har lite svårt att borsta tänderna på ordentligt. När hon var mindre gick det bättre men nu fullständigt vägrar hon när vi försöker. I bästa fall "borstar" hon lite själv men det blir ju inte speciellt noga,

Gillar hon tandkrämen? Min lilla tjej på 2år har fått testa några olika och så länge det är gott så går det bra.
Så länge du får in tandborsten i munnen så kan du fokusera på att göra så hon håller munnen öppen.

Ett tips är att du själv gapar så hon ser hur man ska göra :)

Postad 24 September 2013 - 13:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Håll för näsan så gapar hon garanterat.

Postad 24 September 2013 - 13:42

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Håll för näsan så gapar hon garanterat.

Haha dagens pappa!

Postad 24 September 2013 - 14:26

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Prova köpa en eltandborste? Vår snart treåriga dotter älskade den, i alla fall ett tag. Då ville hon borsta tänderna mest hela tiden.

Postad 24 September 2013 - 14:29

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Och försök göra det hela till något roligt, låt dom smaka på tandkrämen (såklart ytterst lite) och kolla om det är något hon/han tycker smakar bra, antagligen lättare att få in nåt i munnen på dom om dom gillar tandkrämen.

Postad 24 September 2013 - 21:41

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Vi har gapat och visat så mycket det bara går. Tandkrämen är inga problem, den käkar hon upp men det blir ju ingen borstning precis. Tandborste med tandkräm kan hon vilja ha 5 ggr om dagen men det är ju just för att få i sig tandkrämen.

När vi försöker få henne att att gapa blir det bara skrik.

Nästa steg blir nog att fråga grannarna om deras barn kan visa hur man borstar. Att härma det andra lite äldre barn gör brukar vara populärt.

Redigerat av Raffe_L, 24 September 2013 - 21:42.

Postad 25 September 2013 - 07:00

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
En grundregel vid tandborstning av småttingar är att barnet ligger ner, det blir mycket enklare. Fast detta kanske du redan gör?

Postad 25 September 2013 - 07:53

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jodå det har vi testat. Det fungerade bra när hon var mindre. I samband med blöjbytet innan sovdags så borstade vi tänderna på skötbordet. Men nu vill hon inte.

Nu fungerar det bäst när hon får stå på en pall framför vasken. Det är väl för att hon sett att det så vi gör. Men vi får absolut inte hjälpa henne.

Postad 25 September 2013 - 08:30

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag känner igen det här så väl, vår 1,5 åring krånglar en hel del också nu. Eftersom det är svårt att komma åt så ser vi till att hon inte får en massa sött i sig på dagis och hemma och ger henne lite vatten att dricka efter vällingen. Det är vad man kan göra och det har fungerat på mina två äldre flickor.

Postad 25 September 2013 - 09:26

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Låter jobbigt, själv lyckas jag genom att sätta honom i knät, hålla över armarna med vänster arm och höger arm under huvudet/kroppen, sen låtar jag honom åt höger, och då öppnar han munnen så att jag kan borsta tänderna (med höger hand). Ibland skriker han, ibland inte, men detta är enda sättet just nu.

Redigerat av maximm, 25 September 2013 - 09:26.

Postad 25 September 2013 - 09:36

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Tandläkaren sade till mig att man inte skall överdriva det hela. Det viktiga var att man fick in lite tandkräm med flour. Resten kommer tids nog. Då var hon docent med inriktning på små barn och mjölktänder. Hon var cool och så att det finns för mycket hysteri kring små barn och tarndborstning...Mjölktänder är anpassade för att klara mer socker och trillar ju dessutom ut om Några år.

Postad 25 September 2013 - 09:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Maximm, en lite undran. Du beklagar dig med jämna mellanrum här om din och din sons sömn. Sedan får du en massa tips och motfrågor som du inte svarar på, men är ändå "aktiv" i tråden?

Postad 25 September 2013 - 12:27

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jadu, jag frågade inte efter några tips vad gäller den natten, ville bara gnälla lite då jag var trött som den. Det är ju helt normalt att de vaknar och skriker ibland, antar att det var nattskräck. Har nog bara hänt en gång innan.

Vad gäller de andra tipsen jag fått är det sådant som vi redan provat innan. Vi har rutiner för läggning, leker ute, äter tillsammans vid samma tid, badar och sen läser vi saga för att sedan sova ca 1930. Han somnar antingen i famnen eller i sängen om man puffar honom i rumpan.

Postad 25 September 2013 - 12:38

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jadu, jag frågade inte efter några tips vad gäller den natten, ville bara gnälla lite då jag var trött som den. Det är ju helt normalt att de vaknar och skriker ibland, antar att det var nattskräck. Har nog bara hänt en gång innan.

Vad gäller de andra tipsen jag fått är det sådant som vi redan provat innan. Vi har rutiner för läggning, leker ute, äter tillsammans vid samma tid, badar och sen läser vi saga för att sedan sova ca 1930. Han somnar antingen i famnen eller i sängen om man puffar honom i rumpan.

Men är sängen i samma rum eller i ett separat? För lyckas man få honom att känna ett lugn i eget rum så kommer det underlätta enormt

Postad 25 September 2013 - 12:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 2
Han måste somna själv i eget rum. Om han inte somnar själv kan han inte somna om själv heller.

Postad 25 September 2013 - 17:19

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Hmmm ok.

Men om vi sätter in sängen i arbetsrummet, hur börjar man då? Kör nattningen med alles och sen lägger jag honom lugnt i sängen. Ska man låta honom skrika en stund innan man går in?

Postad 25 September 2013 - 19:48

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Vi låg på en madrass bredvid spjälsängen de två första nätterna vilket egentligen bara resulterade i ryggont. Från början tog nattningen lite längre tid då man gärna ville stå kvar och kolla så dottern kunde somna (vilket också bara var onödigt). Min nattning går ut på att gå in med henne till sängen, ge henne napp+snuttefilt. Stryka henne på pannan och säga god natt, släcka fönsterlampan och tända nattlampan. Därefter gå ut ur rummet och sätta mig utanför i soffan ca 10-15 min för att höra om det gnälls. Är det bara lite gnäll och gnöl väntar jag ett par minuter innan man går in och lägger ner henne, stryker henne på pannan och går ut igen utan att säga ett ord. Kan få göra det två tre gånger men efter det brukar det vara lugnt. Nu i många fall behöver jag inte ens gå in i rummet utan det blir tyst direkt. Har inte varit med om att det har gråtits floder när läggningen ska ske (på de senaste 6 månaderna iaf) så jag har inte så många råd där förutom att vara konsekvent.

Postad 26 September 2013 - 08:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur vi körde, det är 7 år sedan. Men de första två nätterna sov han iaf mellan oss i sängen, sedan i spjälsäng. Vi vande honom väldigt tidigt med att sova i eget rum, har för mig att det var redan inom 1 månad.

Nu för tiden sker läggningen med att vi borstar tänderna runt 20:00, läser en saga och sedan kliar jag honom på ryggen ett par minuter. Sedan säger vi båda god natt och jag går ut från rummet. Någon gång har han gått upp för att dricka vatten, sedan ropar han god natt igen och går i säng själv.

Han har aldrig varit mörkrädd och aldrig haft bekymmer att sova borta hos varken släktingar eller kompisar.

Postad 26 September 2013 - 08:29

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Jag gör också på liknande sätt som Wolverine.

Huvudsaken hon somnar i egen säng i eget rum, berättar innan man går ut att man finns i rummet bredvid och försöka skapa en trygghet för barnet även om man själv inte kommer vara i samma rum.

Hur gammal var ditt barn Maximm? Mycket av sömnen kan ju också bero på hur mycket aktiviteter det är på dagen.

Postad 26 September 2013 - 09:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Tandläkaren sade till mig att man inte skall överdriva det hela. Det viktiga var att man fick in lite tandkräm med flour. Resten kommer tids nog. Då var hon docent med inriktning på små barn och mjölktänder. Hon var cool och så att det finns för mycket hysteri kring små barn och tarndborstning...Mjölktänder är anpassade för att klara mer socker och trillar ju dessutom ut om Några år.

Man kan göra själva tandborsten rolig om man ställer barnet på en pall och låter vattnet rinna lite grann. Med tandborsten i handen tycker de flesta då att det är jättekul att sörpla vatten och gnaga på borsten. Bra sätt att avdramtisera själva tandborsten i varje fall. Därmed inte säkert att man får "låna" borsten och göra det ordentligt, men bättre än inget i varje fall. ;)

Huvudsaken hon somnar i egen säng i eget rum, berättar innan man går ut att man finns i rummet bredvid och försöka skapa en trygghet för barnet även om man själv inte kommer vara i samma rum.

Varför måste alla barn ha "eget" rum? Att dela rum med ett äldre syskon kan också ge en viss trygghet. Vi har aldrig haft egna rum åt barnen utan de har delat. Nu ska vi dock flytta till ett så stort hus att alla skulle kunna få egna rum, men vi väljer ändå att de minsta ska dela rum så att de slipper att ligga ensamma.

Redigerat av agpath, 26 September 2013 - 09:54.

Postad 26 September 2013 - 10:41

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jadu, han är 13 månader och har aldrig sovit en hel natt, tror rekordet är att vakna två gånger. Vaknar väl i snitt varannan timme och vill ha tutte, så enklast är att ha honom i sängen så får han det direkt utan skrik. Det jobbiga nu är att han vaknar vid 0500 och vill upp.

Ger man inte honom tutte ställer han sig upp eller sätter sig upp och skriker. Eget rum kan vara svårt då vi har en liten lägenhet och har i stort sett bara en plats för sängen. Och när jag skriker menar jag slänger sig från kant till kant och blir helt okontrollerbar, går inte att hålla i killen som han slänger med sig.

Redigerat av maximm, 26 September 2013 - 10:44.

Postad 26 September 2013 - 10:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Det är för att ni vant honom med det och att han vet att det är HAN som bestämmer.

Och hur vet ni att det är bröstet han vill åt?

Postad 26 September 2013 - 10:49

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Man kan göra själva tandborsten rolig om man ställer barnet på en pall och låter vattnet rinna lite grann. Med tandborsten i handen tycker de flesta då att det är jättekul att sörpla vatten och gnaga på borsten. Bra sätt att avdramtisera själva tandborsten i varje fall. Därmed inte säkert att man får "låna" borsten och göra det ordentligt, men bättre än inget i varje fall. ;)

Varför måste alla barn ha "eget" rum? Att dela rum med ett äldre syskon kan också ge en viss trygghet. Vi har aldrig haft egna rum åt barnen utan de har delat. Nu ska vi dock flytta till ett så stort hus att alla skulle kunna få egna rum, men vi väljer ändå att de minsta ska dela rum så att de slipper att ligga ensamma.

Ja men missförstå mig rätt, med eget rum menar jag att barnet kan sova i ett annat rum än det som du själv sover i. Just att det inte behöver vara en vuxen i samma rum för att barnet ska kunna somna/sova/känna sig trygg.

Postad 26 September 2013 - 10:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Låter svinjobbigt. Vi hade det jobbigt på kvällar och nätter med våra tvillingar. De åt och tjorvade oavbrutet och ville amma 100 ggr. När de var 6 månader bestämde vi att det fick vara nog.
1. Läggning 19.15-19.30 (somna själva)
2. Upp 06.30
3. Sova i mörkt eget rum (två spjälsängar i samma rum)
4. Inte plockas upp ur sängen på kvällen eller natten om de inte måste till sjukhus (trösta vid sängen om hysteriska)
5. Ingen mat eller dryck på natten
6. Ingen napp på natten
Nu är de 8 1/2 månader och de sover som regel oavbrutet från 19.30-ca 06.30. Ibland vaknar de lite tidigare men då får de vänta i sängarna tills 06.30.

Nu kan man planera att se en film kl 20. Mycket bättre än tidigare. Det tog ca 4 tuffa nätter att få in dem i schemat.

Redigerat av hassesolo, 26 September 2013 - 11:02.

Postad 26 September 2013 - 11:12

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Låter svinjobbigt. Vi hade det jobbigt på kvällar och nätter med våra tvillingar. De åt och tjorvade oavbrutet och ville amma 100 ggr. När de var 6 månader bestämde vi att det fick vara nog.
1. Läggning 19.15-19.30 (somna själva)
2. Upp 06.30
3. Sova i mörkt eget rum (två spjälsängar i samma rum)
4. Inte plockas upp ur sängen på kvällen eller natten om de inte måste till sjukhus (trösta vid sängen om hysteriska)
5. Ingen mat eller dryck på natten
6. Ingen napp på natten
Nu är de 8 1/2 månader och de sover som regel oavbrutet från 19.30-ca 06.30. Ibland vaknar de lite tidigare men då får de vänta i sängarna tills 06.30.

Nu kan man planera att se en film kl 20. Mycket bättre än tidigare. Det tog ca 4 tuffa nätter att få in dem i schemat.

Mycket bra upplägg! Håller med till punkt och pricka (kanske inte punkt 6 ibland).

Postad 26 September 2013 - 11:13

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Låter tufft.

Så ni la dem ner vakna vid 19 och lät dem skrika tills de somnade? Och sen skrika på natten?

Postad 26 September 2013 - 12:03

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Låter tufft.

Så ni la dem ner vakna vid 19 och lät dem skrika tills de somnade? Och sen skrika på natten?

Dom orkar inte gråta en hel natt, har man sett till att dom ätit och inte gjort illa sig så kan man försöka låta dom gråta ett litet tag. Hur länge har du som mest väntat?

Och som skrivet ovanför, trösta kan man göra utan att säga något.

Postad 26 September 2013 - 12:08

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jadu, en sekund kanske? Frugan är helt emot att låta Oliver skrika, så det är svårt att göra något sådant.

Postad 26 September 2013 - 12:26

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jadu, en sekund kanske? Frugan är helt emot att låta Oliver skrika, så det är svårt att göra något sådant.

Ja väntar man en sekund så kommer ni få fortsätta på samma tråd ett långt tag framöver.

Mitt tips är att riktigt kämpa och stå emot, så länge Oliver fått äta och inte gjort illa sig så skadar det inte att testa låta honom gråta en stund.

Postad 26 September 2013 - 12:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Nej vi lät dem inte skrika hela natten. Vi lugnade dem intill sängen. När de lugnat sig gick vi ut. Blev de jättearga lugnade vi dem igen och gick sen ut. Så fick de somna lugna till slut (när vi inte var i rummet). När de vaknar och är ledsna samma sak. Gå in och lugna, sen gå ut. Är de bara småarga kan man låta dem vara ifred tils de lugnar sig själva. Till slut lär de sig somna själva. Tar bara några dagar och är mycket humanare än 5-minuters metoden.

Postad 26 September 2013 - 13:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jadu, han är 13 månader och har aldrig sovit en hel natt, tror rekordet är att vakna två gånger. Vaknar väl i snitt varannan timme och vill ha tutte, så enklast är att ha honom i sängen så får han det direkt utan skrik. Det jobbiga nu är att han vaknar vid 0500 och vill upp.

Ger man inte honom tutte ställer han sig upp eller sätter sig upp och skriker. Eget rum kan vara svårt då vi har en liten lägenhet och har i stort sett bara en plats för sängen. Och när jag skriker menar jag slänger sig från kant till kant och blir helt okontrollerbar, går inte att hålla i killen som han slänger med sig.

Har ni börjat med välling? Jag känner igen det där beteendet från mina barn och när vi gick över till välling så sov de som stockar. Vissa kan kräva någon påfyllning under natten men från året brukar det räcka med 2 dl välling vid läggdags för att sedan sova runt 9-10 timmar innan det blir morgonvälling.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.