Om man kopierar en Cd skiva till en hårdisk, kan cd/dvd spelaren eller hårddisken i datorn försämra resultatet från orginalet på cd skivan?
Redigerat av Leif B, 30 July 2012 - 19:34.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 30 July 2012 - 19:32
En fråga !
Om man kopierar en Cd skiva till en hårdisk, kan cd/dvd spelaren eller hårddisken i datorn försämra resultatet från orginalet på cd skivan? Redigerat av Leif B, 30 July 2012 - 19:34. Postad 30 July 2012 - 19:38
Där är vi helt överens.
Kom igen nu. Du får nog acceptera att du inte har visat att "nästan alla" stärkare gör så. Postad 30 July 2012 - 19:42 Om spelaren är riktigt dålig och man inte kopierar bitkorrekt så kan resultatet möjligen bli sämre än originalet. Det är dock inte speciellt svårt att undvika. Hårddisken kan inte påverka filen annat än om filsystemet av någon anledning korrumperas, men då har man lite större problem än taskigt ljud. Postad 30 July 2012 - 19:45
Ja, men bara om man råkar ut för läsfel som inte kan korrigeras. Bägge har paritets- och crc-kontroll, och på cd-audio används 1/3 eller så av utrymmet för felkorrigering, så det krävs en hel del för att det skall gå snett. Sen kan man ju t ex göra en compare efter kopieringen för att dubbelkolla att allt kopierats ordentligt. Det KAN bli fel trots allt, men är väldigt ovanligt... Postad 30 July 2012 - 19:52
Tackar, ställer en till fråga.
Hur bra/dåligt är en flac fil? Vad förlorar man jämfört med originalet? Postad 30 July 2012 - 20:04 Ingenting. FLAC är ett losslessformat, alltså är innehållet identiskt. Tänk ZIP. Postad 30 July 2012 - 21:29 Min tjej tycker också om de, fast hon är inte lika imponerad över att man bör möblera efter stereon Postad 30 July 2012 - 21:35
Min tjej är sambo, och inte fruga, och den statusen blir det ingen ändring på sålänge hon inte uppskattar ommöblering av högtalare Postad 30 July 2012 - 21:37 Skulle vara roligt att göra jämförelser på just detta. Enligt fler trådar jag läst på andra forum så säger många "hifinördar" att .flac låter sämst av de förlustfria formaten. Om de var förlustfria borde väl alla låta identiskt? Postad 30 July 2012 - 22:04
Bra hållhake där..
Ja, det borde de. Jag kan inte begripa varför det skulle låta olika ärligt talat. Skulle vara om man spelar upp med nån häck till mediaspelare som inte fixar att koda upp FLAC i realtid, men då är det nog läge att byta ut den... Postad 30 July 2012 - 22:14
Själv har jag en bra spelare (Bladelius Embla) och jag tycker man kan höra skillnad på CD som man spelar direkt från spelaren och musik som man sparat ner på spelaren för att sen spela upp från intern media.
Jag kan tänka mig de har att göra med att man slipper korrigera för läsfel när man läser från interna mediet. Borde väl bli samma fenomen om man spelar från t.ex. dator mot en DAC, fast har du läsfel på det du spelar kommer dom ju alltid finnas där. Postad 30 July 2012 - 22:23
Jag tror vi är oense om vad "nästan alla surroundförstärkare" betyder. Om 5 av de 7 största tillverkarna gör detta så tycker jag att det iaf är "nästan alla", men det gör tydligen inte du. Det är ok att tycka olika
Det är samma sak som med kablar, folk inbillar sig skillnader! Jag har t.om. läst om folk som hör skillnad på usb-kablar Postad 30 July 2012 - 23:32
5 av 7 stärkare hade man kunnat kalla "nästan alla", men när det snarare handlar om att 5 av de 9-10 största tillverkarna har det på vissa modeller eller möjligtvis hälften av dem, då luktar det överdrift av rejäla proportioner. Jag har ingen säker statistik och inte du heller, så vi lägger ner skiten. Postad 31 July 2012 - 01:10
Det beror ju på vad man anser är roligt Begreppet lossless/förlustfritt innebär att det inte kan vara något annat än identiskt med originalet. Då hade det istället varit ett lossy format (mp3, ogg osv). Det är egentligen inte svårare än så, utan det handlar som vanligt om okunskap och att "tweakintresset" måste ersättas med något när det inte längre spelas från en CD (som kan målas, svarvas avmagnetiseras, penslas osv). Att det sen skulle vara skillnad på ljudet vid uppspelning före och efter avkodning, stämmer givetvis inte heller (om man försöker generalisera istället för att peka ut en enskild produkt där verkliga, uppmätta fel/skillnader finns). Postad 31 July 2012 - 06:40
Jag föredrar det som spelas från minnet i spelaren. Det är ingen jätteskillnad men tillräckligt för att de ska märkas (eller så är det för jag vet att jag spelar från minnet) Postad 31 July 2012 - 06:51
Har för mig att Hifi-musik tidningen (har inte tidningen framför mig så de kan vara en annan tidning) har samma uppfattning om att de är skillnad på flac och övriga, de rekommenderar till och med att koda om en flac till wav. Skulle det hjälpa så är det ju codecen för flac som är för dålig antar ja? Redigerat av jls_, 31 July 2012 - 06:56. Postad 31 July 2012 - 07:27
Jepp, det stämmer att de skrivit det vid flera tillfällen. Man ska nog ta det med en nypa salt... Postad 31 July 2012 - 07:34
Återigen ett fall av digital fobi. FLAC är bara ett sätt att komprimera data, såsom zip. Om du konverterar en WAV till FLAC och tillbaka till WAV igen så är filen identisk. Recensenten har därmed råkat ut för en av två saker: 1. Denne trodde att WAV-filen automatiskt är bättre än FLAC för att filen var dubbelt så stor --> placebo 2. Uppspelaren var felaktigt implementerad eller på annat sätt direkt undermålig Postad 31 July 2012 - 08:33 Det borde ju rimligtvis vara samma codec som konverterar till wav (som ju normalt är PCM) som spelar upp också? Postad 31 July 2012 - 09:40
Jag tror att dom flesta skulle ha svårt att skilja en 256kbs mp3 från flac
Postad 31 July 2012 - 09:57
Det är klart det kan upplevas skillnad mellan FLAC/WAV/CD-skiva. Inte för att det finns någon teoretisk skillnad, utan för att dom olika spelarna bestämmer sig för att hantera ljudet olika.
På samma sätt som att jag får helt olika ljud hemma beroende på om blurayspelaren eller receivern kodar av TrueHD och DTS-HD. Det är fortfarande samma ljud som kommer fram, men med olika signalbehandling. (Om någon råkar veta vart man justerar sådant i en Onkyo får ni gärna nämna det Postad 31 July 2012 - 10:05
Utan för att folk inbillar sig skillnad Postad 31 July 2012 - 11:39
Om vi bortser från de olika formaten som är lossless, hur jämför du de två formaten? Jag kände inte till att det fanns filmer med båda spåren... Postad 31 July 2012 - 13:00
Ah, nej, det var inte så jag menade, utan skillnaden är mellan TrueHD avkodad i blurayspelaren, och TrueHD avkodad i recievern. Och så en liknande skillnad mellan DTS HD avkodad i blurayspelaren vs avkodat i recievern. Postad 31 July 2012 - 16:06 Om det inte finns någon teoretisk skillnad så finns det inte heller någon praktisk skillnad. I annat fall är teorin eller modellen bakom den felaktig. Om codecarna inte är trasiga så är det noll skillnad på vilken enhet som avkodar den. Vet inte riktigt vad du menar med "olika signalbehandling", pratar du loudness och EQ och sånt tjafs? Det känns lite utanför, vilka vettiga enheter tvingar på EQ när den kodar av ett ljudspår? Slutreslutatet måste bli exakt identisk PCM oavsett enhet, annars är det inte lossless (per definition). Om någon enhet avkodar annorlunda är den alltså per definition trasig eller felaktigt implementerad. Du hade kunnat ha en poäng om du hävdade att du sedan fick ut ljudet analogt ur respektive enhet, och att det därför är enheternas olika DACar som skulle spela roll. Men inte bara avkodning (till PCM), det är det ingen skillnad på. Postad 31 July 2012 - 17:16
Du missar vad jag skriver. Det är en väldigt märkbar skillnad hos mig, man måste vara döv för att inte märka den. Matar man förstärkaren med TrueHD istället för PCM blir ljudet märkbart "kraftigare". Googla på fenomenet så kommer du säkert hitta fler än mig, det gjorde iallafall jag då receivern var ny. Om det beror på skillnad i den globala ljudnivån, skillnad i nivå på LFE-kanalen, eller både och har jag dock inte kommit fram till än. Det beror troligtvis inte på att någon av avkodarna är rent defekt, utan snarare på krockande standarder och alla inställningsmöjligheter. Redigerat av n_sandstrom, 31 July 2012 - 17:17. Postad 31 July 2012 - 19:15
Jag har hört det att bygger man en faradays bur runt lyssningsrummet så får man ett mer avskärmat ljud!
Postad 31 July 2012 - 19:51 Skillnad i volymnivå i så fall, något annat har jag svårt att se. Postad 31 July 2012 - 20:13
Eller att recievern missar att boosta LFE med 10dB från PCM-källor, eller att både spelare och reciever bostar dolbykällorna. Det känns mer troligt. Postad 31 July 2012 - 21:40 Det var ett tag sedan jag stötte på någon som refererar till OSI-modellen. USB går att använda i många olika tillämpningar, tex. kopiera filer, sända utskrifter till en printer, USB hårddiskar m.m. men den tillämpning vi diskuterat är överföring av ljuddata. Naturligtvis är det samma USB standard som används för både asynkrona USB da-omvandlare och synkrona USB da-omvandlare men du vet väl att data-klockan i USB används för att skapa ljud-klockan när det gäller synkron USB? Tyvärr måste jag säga att jag fortfarande inte riktigt förstår vad du syftar på i ditt inlägg. När man använder begrepp som abstraktionsnivå och datapaket så måste man sätt in dom i ett sammanhang som blir begripligt för den som läser. Jag har lite svårt att förstå hur dom begreppen kommer in i den diskussion som vi haft kring da-omvandlare. Postad 31 July 2012 - 22:11 Norah Jones album säljs på HDTrack och "Come away with me" finns i både 24/96 och 24/192. Tydligen har dom utgått i från den analoga inspelningen. Saxat i från HDTracks "Remastered at New York’s legendary Sterling Sound by Norah Jones’s longtime mastering engineer Greg Calbi, Come Away with Me was remastered from the original analog mix tapes in 192kHz/24 bit, and 96kHz/24 bit audio" Redigerat av Arngrim, 31 July 2012 - 22:12. Postad 31 July 2012 - 22:31 Lite kul att han inte kan acceptera att du skrivit "nästan alla surroundförstärkare". Jag har haft en lång diskusson med honom där han själv mycket tydligt använt ordet "Alla" när det i själva verket handlade om "en" Jag skulle tolka ditt uttalande, "mellan tummen och pekfingret", som någonting mellan 30-80% av förstärkarna. Andelen måste viktas. Är det ett fåtal förstärkare som har stor marknadsandel så väger det tyngre än ett flertal förstärkare med liten marknadsandel. Postad 31 July 2012 - 22:53
Du tänker som mig! Men såklart tänker inte alla lika så det är lätt att missförstå och att bli missförstådd. Det behöver inte vara dåligt utan man kanske lär sig att uttrycka sig bättre så att alla förstår Postad 31 July 2012 - 23:10
Antingen har du dynamic compression igång (för True HD, det ger sämre dynamik men kan upplevas som "kraftigare" speciellt på låg volym) eller så har du som redan har nämnts en 10dB bugg i förstärkarens hantering av PCM. Kolla om det finns en inställning för det i förstärkaren... Stämmer båda dessa parametrar så är det ingen skillnad. Det är lite intressant att 2-kanals och hembioanhängarna har gått skilda vägar här. Handlar det om hembio ska man undvika att avkoda innan signalen överförs till D/A. Handlar det däremot om 2-kanal så ska man alltid avkoda innan signalen skickas till D/A Generaliseringar leder inte till något vettigt... Redigerat av Ageve, 31 July 2012 - 23:14. Postad 01 August 2012 - 07:25
Komprimeringar har jag definitivt inte igång. Det enda jag hitta i förstärkaren är inställningar för att sänka LFE med 10 eller 20 dB på specifika ingångar. Det är därför jag hoppas lite på att PCM har normal bas, och dolby har för mycket. Man hur det är kommer jag omöjligt kunna veta tills jag skaffat ett vettigt mätsystem Postad 01 August 2012 - 07:47
Angående själva avkodningen av Dolby TrueHD, DTS HD MA etc så sker den så klart identiskt i spelare och reciever. Däremot är det så att recievern kanske väljer att göra olika saker med datan efter avkodningen. Detta kan medföra att samma spår låter annorlunda beroende på vad recievern hittar på för dumheter. Detta gäller särskilt om man dessutom kopplar in extra funktioner som Dolby Pro Logic IIz eller så.
Om jag kör multikanal LPCM in i min reciever och lägger på Dolby PLIIz och Audyssey eller liknande program och spelar upp det riktigt högt så får recievern problem och det blir kraftigt brus i högtalarna. Spelar jag upp exakt samma ljudspår fast Dolby TrueHD och lägger på samma efterfunktioner så funkar det bra. Detta kan lätt bevisas och återskapas och alla utom de svårt hörselskadade kan höra det lätt i just detta fall. Detta bevisar bara att recievrarna har en massa fuffens för sig som påverkar signalen. Därför kan det låta olika när man kodar av i spelare eller reciever. Därför är det i vissa fall bättre att koda av i recievern eller tvärtom. Det är risken man tar när man lägger på Audyssey, DolbyPL och liknande funktioner. Kör man Pure Audio torde det vara helt identiskt, men man kan aldrig vara säker. Hur pure är egentligen pure audio? Hur vet man att recievern ändå inte är inne och mixtrar med signalen? Postad 01 August 2012 - 07:57
Det där låter ju som något fel antingen i mjukvara eller hårdvara. Vad är det för receiver? Postad 01 August 2012 - 08:05
Jepp inte är det bra men det går att undvika förstås (man måste ju inte köra multikanal LPCM på hög volym med alla extraprogram inkopplade....). Hade den på service och de bytte ljudkorten och allt möjligt men hittade inga fel. Jag får leva med det och jag komer nog inte att köpa Onkyo igen. Det är en 3008.
Postad 01 August 2012 - 08:33
Så du menar att skillnaden i ljudtryck mellan olika filmer är en exakt uträkning från referensen 105 db? För jag har filmer som dundrar på friskt redan vid -20 db och filmer som låter tamt vid -15 db. Postad 01 August 2012 - 09:16 A.k.a. volymnivå. Postad 01 August 2012 - 09:29
Det är ju en ganska stor skillnad, som inte bör generaliseras, mellan 10dB global volymskillnad, och 10dB volymskillnad på LFE-spåret. Postad 01 August 2012 - 10:40
Förstår inte hur du menar? Det jag menar är att om du spelar på referensnivå kommer inget ljud vara starkare än 105db (undantaget lfe som har 10db headroom). Regissören lägger nivån som han vill ha den och därför skiljer det jättemycket mellan olika filmer. Postad 01 August 2012 - 10:43
Precis, vilket gör att vissa filmer har en referensnivå på max 80 db. Tror du alla regissörer lägger energi på detta, eller gäller det bara vissa? Postad 01 August 2012 - 10:49
har läst om brusproblemet på onkyo med Audyssey på avs forum tror det fixades med ny fw och Audysseyimplementering eller om dom helt enkelt fick ny maskin minns inte riktigt... men det är bara vissa som fått det problemet har själv en 3008 och har inge brusproblem alls låter kanon... enda störande är att mätningarna blir så olika från gång till gång bästa resultat har jag fått genom att köra alla åtta mätningar väldigt tätt eller micen på samma ställe... Postad 01 August 2012 - 11:22
Eftersom jag haft den på verkstad och de inte kan hitta något problem så tror jag att jag har litet hopp om att häva köpet. Skulle iofs kunna testa met återförsäljaren. Fyndbörsen har varit mycket bra på service mot mig tidigare. Helst vill jag häva köpet och kunna köpa något annat... Jag har senast FW... Postad 01 August 2012 - 11:36
Det är inte konstigt. Gå runt i rummet så hör du hur det låter olika på olika ställen i rummet (om du inte har ett döddämpat rum). Sprider man ut mätpunkterna för mycket kommer de att mäta mycket olika frekvenskurvor (reflexkurvor). Eftersom högtalarna sedan bara kan återge ett frekvensspektra kommer även de punkter där det inte låter alls som i sweetspot att påverka också vilket ger en felaktig kurva därför ska man hålla sig nära lyssningspunkten. Postad 01 August 2012 - 11:52
jo så är det ju... har rejält dämpat rum med diffusorer och absorbenter och stora mattor soffa och sen tjocka mörkläggningsgardiner på nästan 2 hela väggar höger och bak där jag har fönster rader... och även vänster sida över ingången till rummet... men inte helt döddämpat =) men man blir ju aldrig riktigt nöjd eller det låter ju kanon men man vill tro att man kan få en bättre mätning hela tiden så det blir ett jäkla mätande blir nästan som ett beroende/tvång att mäta en gång till för det kan ju bli liiite bättre hahahaha... som tur är går det ju att spara en mätning och mäta om men gå tillbaka till den gamla om nya blir sämre 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |