Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 19 januari 2014 - 11:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 312 inlägg
Eller en ångmaskin 
Tekniken är väl ungefär på samma nivå
Postad 19 januari 2014 - 12:15
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Har ännu inte hört två förstärkare som låter identiskt. Ofta har de olika färgningar helt enkelt och du måste via EQ försöka få dem att återge samma frekvenskurva. Senaste testet var en test av Yamaha RDS-440 vs en Yamaha R-S300 med mina Audeze LCD-2 hörlurar främst via högtalarterminalerna. De hade liknande karaktär eller snarare brist på karaktär speciellt RDS-440n är fascinerande transparent med LCD-2n. Men det är möjligen den är lite bright då och höjer den sänkta diskanten på de lurarna något det är väl den färgning jag kan tänka mig den möjligen har  Men nej de lät inte identiskt de heller. Har innan dess haft en Yamaha RX-V663 som var väsenskild. Fruktansvärt dålig förstärkare förövrigt med äcklig partybas eq som inte går att equaliza bort utan att ta bort basen helt. Var riktigt kass i övrigt också.
Postad 19 januari 2014 - 13:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Skapades just en tråd i högtalarforumet, och såna trådar smärtar mig så mycket. Vilken högtalare ska jag köpa till min förstärkare?
Nej, fan heller? Du köper högtalare efter smak och förstärkare efter behov, inte högtalare efter förstärkare och smaken inte ens med i beräkningen
Postad 19 januari 2014 - 14:07
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Skapades just en tråd i högtalarforumet, och såna trådar smärtar mig så mycket. Vilken högtalare ska jag köpa till min förstärkare?
Nej, fan heller? Du köper högtalare efter smak och förstärkare efter behov, inte högtalare efter förstärkare och smaken inte ens med i beräkningen 
Håller med dig att frågeställningen är tokig generellt. Men det finns ju situationer då frågan är berättigad, och då talar jag naturligtvis om förstärkare med begränsad effekt. Sitter du tex med en rörförstärkar på 10Watt, som du av olika anledningar har fallit för, så är ju tex inte ett par Dynaudio med 85dB i känsligehet det bästa valet.
Postad 19 januari 2014 - 14:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 312 inlägg
Sitter du tex med en rörförstärkar på 10Watt, som du av olika anledningar har fallit för, så är ju tex inte ett par Dynaudio med 85dB i känsligehet det bästa valet.
Fast problemet i det läget är ju att förstärkaren helt enkelt inte håller måttet, och därmed är det den som bör bytas ut
Postad 19 januari 2014 - 14:18
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Fast problemet i det läget är ju att förstärkaren helt enkelt inte håller måttet, och därmed är det den som bör bytas ut 
Läs "av olika anledningar fallit för".
Postad 19 januari 2014 - 15:02
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Givetvis livsviktigt att välja rätt förstärkare även om de tenderar göra mindre skillnad än förbättring av rumsakustiken och högtalarna. Jag var tvungen skrota min RX-V663 inte för att den saknade effekt utan för att den var så sjukt usel att det inte ens gick att EQ runt problemen så det åtminstone gick att få till hyfsat... Helt otroligt dålig förstärkare. Vann något hifi & ljud test av någon diskotok eller vem fasen kan gilla det ljudet... Förstärkare ändrar ändå ljudet rätt markant. När det gäller källor är det lättare hitta DACar som låter mer eller mindre lika dock.
Postad 19 januari 2014 - 16:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Givetvis livsviktigt att välja rätt förstärkare även om de tenderar göra mindre skillnad än förbättring av rumsakustiken och högtalarna.
Tenderar? Jag föreslår att du testar blint med hjälp av en kompis och återkom sen igen.
Postad 19 januari 2014 - 17:38
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Tenderar? Jag föreslår att du testar blint med hjälp av en kompis och återkom sen igen.
Han talar om förstärkaren som helhet, jag är av uppfattningen att det är skillnader men det kan vi lämna därhän. Han nämner ex att det inte gick att EQ bort och garanterat finns det skillnader i EQ funktionen i förstärkare. Det skiljer på processor kretsar, mjukvaror mm. Jag är av en annan uppfattningen än du, men köper till viss del ditt resonemang kring slutsteget i en förstärkare men en hemmabio receiver är så mycket mer. Största " revolutionen " var väl när prologic II kom med fullt frekvens omfång i alla kanaler tidigare var det bara front L/R som hade det övriga 120-7000 Hz.
Postad 19 januari 2014 - 18:27
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Oqvist kanske bommade det där med dom förinställda valen på receivers (visst vsr det en sån?). Finns alltid någon att stänga av.
Postad 19 januari 2014 - 18:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Jag har svårt att ta någon på allvar när man jämför skillnader mellan vanliga förstärkare till skillnaden mellan högtalare eller olika rum. Enligt mig så är det inte jämförbart överhuvudtaget.
Postad 19 januari 2014 - 19:04
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag håller med om att det är lite smärtsamt...
Postad 19 januari 2014 - 19:06
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Sen jämför nog många med audysey inkopplat utan ha en tanke på att koppla om till pure läget och gå förbi allt vad dsp heter .
Postad 19 januari 2014 - 19:09
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Oqvist kanske bommade det där med dom förinställda valen på receivers (visst vsr det en sån?). Finns alltid någon att stänga av.
Så tolkade jag det också. Så usel som det beskrivs är nog ingen modern förstärkare. Men sitter någon eq och j.las så kan det ju bli precis hur som helst. Till tv och film har jag tex bara hittat en enda inställning (av en jädra massa) som inte låter piss. "Tv-dynamic" eller nåt sånt. Och till musik funkar det enbart när allt skit är förbikopplat. "Direct" heter det oå Onkyospråk. Nä, receivers är luriga. Kräver veckovis av klurande innan man fattar hälften av hur det hänger ihop.
Postad 19 januari 2014 - 19:16
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Jag har upplevt samma sak en gång. Jag avskyr hk som märke, död åt dom, och fick hem en sån som ersättningsprodult. Lät förjävligt rakt igenom. Oväntat värre...
Postad 19 januari 2014 - 19:25
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1 456 inlägg
Så tolkade jag det också. Så usel som det beskrivs är nog ingen modern förstärkare. Men sitter någon eq och j.las så kan det ju bli precis hur som helst. Till tv och film har jag tex bara hittat en enda inställning (av en jädra massa) som inte låter piss. "Tv-dynamic" eller nåt sånt. Och till musik funkar det enbart när allt skit är förbikopplat. "Direct" heter det oå Onkyospråk. Nä, receivers är luriga. Kräver veckovis av klurande innan man fattar hälften av hur det hänger ihop. 
Då är det bättre att köra 2 anläggningar så man slipper att ha konstant hjärn släpp hela tiden.
Postad 19 januari 2014 - 21:16
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Bomma med förinställda val? Alltså jag kör aldrig med dsper som hörlurslyssnare har man nog med erfarenhet med dem för att förstå att de aldrig fungerar eller kan jämföra sig med äkta binaural inspelningar. Det första jag gör är att läsa manualen och leta efter pure direct knappar för att stänga av skräp som kan ställa till det. EQ är en sista utväg. Jag kämpade på med RX-V663an i åtminstone ett år. Då det är en surround receiver så orkade jag inte koppla in min DEC2496 då den ju bara kan jobba i stereo så visst jag hade kunnat jobba än lite till men det är fan i mig inte kul... Sedan vet jag inte vad det är som är svårt att förstå med att förstärkare oftast inte är designade för att frångå den neutrala normen i lika hög grad som högtalare och hur rumsakustik påverkar hur högtalarna arbetar??? Däremot så är det mer än en förstärkare som försöker piffa till saker speciellt gällande basen.
Postad 19 januari 2014 - 21:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Om du inte kopplar bort dom så finns dom där från start. Om du kopplat bort dom så är din upplevelse av 100% placebo (enl alla blindtester) eller något som inte riktigt går att förklara i tekniska termer... typ att watt låter olika eller något.
Postad 19 januari 2014 - 21:38
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Om du inte kopplar bort dom så finns dom där från start. Om du kopplat bort dom så är din upplevelse av 100% placebo (enl alla blindtester) eller något som inte riktigt går att förklara i tekniska termer... typ att watt låter olika eller något.
Captain obvious. Varför förutsätter du att jag inte kopplar bort dem  Ok så du menar att alla förstärkare är neutrala. Jag håller inte med om det.
Postad 19 januari 2014 - 21:40
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Har du läst dom andra 11 sidorna i tråden? *asg*
Självfallet är alla neutrala fram tills det att det distas. Det finns få undantag, ex icke-linjära pa-steg och EV något udda rörsteg som kan tappa lite i diskanten, men utöver dom så är alla linjära. Varför skulle en tillverkade vilja göra ett icke-linjärt steg?
Postad 19 januari 2014 - 21:55
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Givetvis har jag inte läst alla 11 sidor. Det jag skummat igenom är ju gammal skåpmat.
Alla förstärkare är neutrala som inte är neutrala alltså... Bra retorik
Vilka anledningar som finns går det ju att spekulera hur mycket som helst om. Faktum är att alla förstärkare varken mäter eller låter lika.
Postad 19 januari 2014 - 22:00
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3 032 inlägg
Har du läst dom andra 11 sidorna i tråden? *asg* Självfallet är alla neutrala fram tills det att det distas. Det finns få undantag, ex icke-linjära pa-steg och EV något udda rörsteg som kan tappa lite i diskanten, men utöver dom så är alla linjära. Varför skulle en tillverkade vilja göra ett icke-linjärt steg? 
Han kanske har läst dom andra 11 sidorna, men inte bara inläggen från ett par tre stycken som hela tiden faller tillbaka på " kontrollerade tester " Jag tror vi egentligen är hyvsat överens, men att majoritet av oss bryr oss mest om hur det låter med de högtalare som vi har och på den volym vi vill spela. Sen är ju det här i grunden ett hembio forum, och nog fan skiljer sig ljudet i olika processorer. Många av oss snackar om hela apparaten och inte bra slutsteget.
Postad 19 januari 2014 - 22:12
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Det är ju där något riktigt intressant kommer in. Daccar! Undrar om det skiljer sig på dom? Jag tror att dom gör det, fram tills att jag blindtestat själv alternativt sett ett par vetenskapliga undersökningar på det hela
Postad 19 januari 2014 - 22:21
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Då är det bättre att köra 2 anläggningar så man slipper att ha konstant hjärn släpp hela tiden.
Japp,jag gör så. Kopplar om mellan receiver och komplett tvåkanalssetup med en förstärkarswitch. Men jag undrar jag om skillnaden mellan mina förstärkare beror på att nåt ligger och j*vlas i receivern. Direct borde ju vara utan alla former av eq/dsp. Men vem vet, tämligen omöjligt att kontrollera.  Sedan tycker jag den hade en bra poäng som just påpekade att detta är ett hembioforum. De allra flesta kör nog idag med receivers och mellan dessa är det med stor sannolikhet skillnad av nämnda skäl.
Postad 19 januari 2014 - 22:31
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Det är ju där något riktigt intressant kommer in. Daccar! Undrar om det skiljer sig på dom? Jag tror att dom gör det, fram tills att jag blindtestat själv alternativt sett ett par vetenskapliga undersökningar på det hela 
Men finns det verkligen inte en uppsjö av sådana tester gjorda? Förvånar mig också en aning att du inte är högst tveksam till dina egna upplevda skillnader i detta fall. Rent logiskt borde det vara väsentlig mycket enklare att korrekt konvertera en signal än att förstärka den, många gånger hundrafalt. Jag älskar också RDacen, men det skulle förväna mycket om det skulle visa sig skilja mer mellan dacar än mellan förstärkare.
Redigerat av laddie15, 19 januari 2014 - 22:34.
Postad 20 januari 2014 - 09:28
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Alltså jag kör aldrig med dsper som hörlurslyssnare har man nog med erfarenhet med dem för att förstå att de aldrig fungerar eller kan jämföra sig med äkta binaural inspelningar.
Kör du bara med hörlurar? Sedan vet jag inte vad det är som är svårt att förstå med att förstärkare oftast inte är designade för att frångå den neutrala normen i lika hög grad som högtalare och hur rumsakustik påverkar hur högtalarna arbetar???
Vad menar du här? Däremot så är det mer än en förstärkare som försöker piffa till saker speciellt gällande basen.
Jaså? Hur då? Vad gör de och hur påverkar det återgivningen?
Postad 20 januari 2014 - 11:05
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Men finns det verkligen inte en uppsjö av sådana tester gjorda? Förvånar mig också en aning att du inte är högst tveksam till dina egna upplevda skillnader i detta fall. Rent logiskt borde det vara väsentlig mycket enklare att korrekt konvertera en signal än att förstärka den, många gånger hundrafalt. Jag älskar också RDacen, men det skulle förväna mycket om det skulle visa sig skilja mer mellan dacar än mellan förstärkare. 
Det kanske det gör, men jag har knte läst en enda. Är det ingen skillnad så BORDE det ju nästan finnas en dacutmaning med prissumma också. Dom kodar ju av olika format, endel är jitterfria osv osv, så det finns saker som talar för skillnsder. Sen har karlsson inte öst artiklar över fenomenet också. Anledningen till varför jag tror på skillnad idag, men ändå vill göra ett test är helt enkelt eftersom vi gjorde ett miniblindtest (ej vetenskapligt) där en kille fick 6/6 rätt och vi andra låg på 4/6, medans vi i förstärkarutmaningen klarade 3/6, 3/6 & 4/6. Dock så sa killen att det var väldigt liten, eller noll skillnad och han hade nog kunnat chansa rätt. Vi testade rätt likvärdiga daccar då. Vi ska testa en dyr mot en billig istället
Postad 20 januari 2014 - 11:09
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Kör du bara med hörlurar?
Nej
Vad menar du här?
Alla förstärkare har inte neutral frekvensgång
Jaså? Hur då? Vad gör de och hur påverkar det återgivningen?
Det påverkar frekvensgång mm fler retoriska frågor ;-)
Redigerat av oqvist, 20 januari 2014 - 11:09.
Postad 20 januari 2014 - 11:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Det är väl i basen alla är linjära, tom pa-steg?
Däremot så är det även i basen som impedanssvängningarna finns, den grövsta dippen. Det bör således vara där många förstärkare sviker om det inte finns nog kraft.
Postad 20 januari 2014 - 12:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Det påverkar frekvensgång mm fler retoriska frågor ;-)
Var detta ett seriöst svar på mina frågor?
Postad 20 januari 2014 - 12:13
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det är väl i basen alla är linjära, tom pa-steg? Däremot så är det även i basen som impedanssvängningarna finns, den grövsta dippen. Det bör således vara där många förstärkare sviker om det inte finns nog kraft.
Impedanskurvan på en högtalare dippar oftast uppåt, dvs den har hög impedans vid vissa basfrekvenser. Hög impedans ger väl ingen dist? Däremot om impedansen sjunker så orkar vissa förstärkare inte mata ut effekten och klippning och dist uppstår.
Postad 20 januari 2014 - 13:03
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Det kanske det gör, men jag har knte läst en enda. Är det ingen skillnad så BORDE det ju nästan finnas en dacutmaning med prissumma också. Dom kodar ju av olika format, endel är jitterfria osv osv, så det finns saker som talar för skillnsder. Sen har karlsson inte öst artiklar över fenomenet också.
Anledningen till varför jag tror på skillnad idag, men ändå vill göra ett test är helt enkelt eftersom vi gjorde ett miniblindtest (ej vetenskapligt) där en kille fick 6/6 rätt och vi andra låg på 4/6, medans vi i förstärkarutmaningen klarade 3/6, 3/6 & 4/6. Dock så sa killen att det var väldigt liten, eller noll skillnad och han hade nog kunnat chansa rätt. Vi testade rätt likvärdiga daccar då. Vi ska testa en dyr mot en billig istället 
Nej, det faktum att Karlsson inte öst artiklar över fenomenet får nog tas som en god fingervisning om att skillnader kan förelkomma. Eller så är det kanske bara ett förbisett område bland sensationsmakarna. Förstärkare är ju ett betydligt bredare område och roligare att debattera. Ser fram emot ett test om och när det blir av. Ta med RDacen också. När du sedan efter testet säljer den köper jag den gärna.
Redigerat av laddie15, 20 januari 2014 - 13:04.
Postad 20 januari 2014 - 16:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Impedanskurvan på en högtalare dippar oftast uppåt, dvs den har hög impedans vid vissa basfrekvenser. Hög impedans ger väl ingen dist? Däremot om impedansen sjunker så orkar vissa förstärkare inte mata ut effekten och klippning och dist uppstår.
Njae, impedanssvackorna, dvs lågvattenmärkena på dom högtalare jag sett ligger i basregistret. Mina gamla ex: http://www.stereophi...er-measurementsEtt par nyare wilson: http://www.stereophi...er-measurements804d: http://www.stereophi...er-measurementsDock rätt nära här ska erkännas. Här kommer en riktig mardröm: http://www.stereophi...er-measurementsSå its safe to say att majoriteten av alla högtalare har sin ohmdipp i basregistret  Nej, det faktum att Karlsson inte öst artiklar över fenomenet får nog tas som en god fingervisning om att skillnader kan förelkomma. Eller så är det kanske bara ett förbisett område bland sensationsmakarna. Förstärkare är ju ett betydligt bredare område och roligare att debattera. Ser fram emot ett test om och när det blir av. Ta med RDacen också. När du sedan efter testet säljer den köper jag den gärna. 
Den är så mycket feelgood att jag aldrig säljer den!  då har du tom lättare att få mina handgjorda signalkablar av scad, 30 ex i världen
Postad 20 januari 2014 - 17:17
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Var detta ett seriöst svar på mina frågor?
suck...
Postad 20 januari 2014 - 17:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Postad 20 januari 2014 - 20:11
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Nä, receivers är luriga. Kräver veckovis av klurande innan man fattar hälften av hur det hänger ihop. 
Pröva en Pioneer LX ska du få se på lurighet...
Postad 21 januari 2014 - 10:55
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
suck...
Så jag ska tolka det som du inte har möjlighet att besvara mina frågor?
Postad 21 januari 2014 - 16:25
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Haha! Nej jag var inte seriös, ingen människa vid sunda vätskor släpper väl ifrån sig en RDac. 
Jag var faktiskt på g att sölja den. Hade köpare som nästan betalade nypris och allt. Sen slog det mig. Kan inte sälja den  Har däremot en kompis som sålde sin. Eller bytte in den när han köpte högtalare och förstärkare.
Postad 21 januari 2014 - 17:24
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Ofta är det OPampar som skapar skillnader mellan olika DACar, knappast jitter, eller kvantiseringsbrus. Många förstärkare innehåller OPampar så då borde ju rimligen alla DAC religiösa även tro på en skillnad mellan olika förstärkare.
Redigerat av Isaac, 21 januari 2014 - 17:25.
Postad 21 januari 2014 - 17:38
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Dock så har vi en mängd blindtester på förstärkare som inte går att bortse från (såvida man i te är troende). Det är en helt annan sak med daccar eftersom jag misstänker stt få såna studier gjorts.
Postad 21 januari 2014 - 17:40
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 295 inlägg
Så jag ska tolka det som du inte har möjlighet att besvara mina frågor?
Tror alla här utom du upplever att du fått svar ;-)
Postad 21 januari 2014 - 17:41
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Ofta är det OPampar som skapar skillnader mellan olika DACar, knappast jitter, eller kvantiseringsbrus. Många förstärkare innehåller OPampar så då borde ju rimligen alla DAC religiösa även tro på en skillnad mellan olika förstärkare.
Tänk, så enkelt och här har vi fyllt sida efter sida med helt ovidkommande svammel.
Postad 21 januari 2014 - 17:45
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Något ändå enklare mina vänner är det faktum att man kan kika på "objektiva" mätningar och se svart på vitt att i regel nästan alla DACar har mulltum mindre förvrängning hos nästan alla parametrar jämfört med förstärkare.
Vad påvisar då Zartoks blindtest mellan förstärkare och DACar, jo att dom eventuellt kan tala emot varandra? Det förekom hörbar skillnad mellan DACarnas OPampar men inte förstärkarnas? Slump? Eller hade förstärkarna inga OP? Om ja, vad hade dom istället som ger mindre mätbara och hörbara skillnader?
Personen med guldöronen, var han med under förstärkartestet?
Var det något fel på DACen i testet?
Redigerat av Isaac, 21 januari 2014 - 17:58.
Postad 21 januari 2014 - 17:59
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Något ändå enklare mina vänner är det faktum att man kan kika på "objektiva" mätningar och se svart på vitt att i regel nästan alla DACar har mulltum mindre förvrängning hos nästan alla parametrar jämfört med förstärkare.
Vad påvisar då Zartoks blindtest mellan förstärkare och DACar, jo att dom eventuellt kan tala emot varandra? Det förekom hörbar skillnad mellan DACarnas OPampar men inte förstärkarnas? Slump? Eller hade förstärkarna inga OP? Om ja, vad hade dom istället som ger mindre mätbara och hörbara skillnader?
Personen med guldöronen, var han med under förstärkartestet? Var det något fel på DACen i testet?
Den enda OP jag har kunskap om är Andersson, så kan inte argumentera emot.
Postad 21 januari 2014 - 20:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
När vi gjorde vårt lilla blindtest så var det inte nog med cykler för att ens kunna göra individuell statistik på det, plus att vi inte hade kontroller som nivåmatchning. Det var inte tänkt att vara vetenskapligt heller. Det behöver inte varit hörbar skillnsd eftersom det var inom felmarginaler. Dra ingen slutsats pp dom testerna, det är därför dom inte ens omnämns. Men ja, det var samma guldöron som testade daccarna som testade förstärkarna.
Redigerat av Zartok, 21 januari 2014 - 20:25.
Postad 21 januari 2014 - 20:48
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
När vi gjorde vårt lilla blindtest så var det inte nog med cykler för att ens kunna göra individuell statistik på det, plus att vi inte hade kontroller som nivåmatchning. Det var inte tänkt att vara vetenskapligt heller. Det behöver inte varit hörbar skillnsd eftersom det var inom felmarginaler. Dra ingen slutsats pp dom testerna, det är därför dom inte ens omnämns. Men ja, det var samma guldöron som testade daccarna som testade förstärkarna.
Du har helt rätt, är det bara uppe i norrland som du genomför dina ABX tester? Tänkte att det är ju intressant att kombinera blindtesterna med riktiga "objektiva" tekniska mätningar för att undersöka vad som hörs om någon skillnad hörs, eller vad som eventuellt "inte går" att mäta i dagsläget. Dvs varför, om, vad och hur det mäter i sammanhanget, som en ordentlig hjälp till konsumenter.
Postad 21 januari 2014 - 22:07
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Menar du att vi inte är objektiva?
Och ja, det är bara här jag gör mina tester. Jag bor här och har tillgång till en ljudbutik 24/7. Gör du några tester själv eller är du bara en teoretiker utan vidare koll på empirin?
Redigerat av Zartok, 21 januari 2014 - 22:11.
Postad 21 januari 2014 - 22:58
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Menar du att vi inte är objektiva? Och ja, det är bara här jag gör mina tester. Jag bor här och har tillgång till en ljudbutik 24/7. Gör du några tester själv eller är du bara en teoretiker utan vidare koll på empirin?
Oron över lokaliteten beror såklart på att det finns stor risk att resultaten påverkats menligt av rikt intag av vargtass.
Postad 21 januari 2014 - 23:42
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Här påverkas ingenting, jag petade inte i en siiffra när vi gjorde testen. Allt det skötte butiksägaren. Han borde väl boostat för skillnad?
Postad 22 januari 2014 - 01:24
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
Menar du att vi inte är objektiva? Och ja, det är bara här jag gör mina tester. Jag bor här och har tillgång till en ljudbutik 24/7. Gör du några tester själv eller är du bara en teoretiker utan vidare koll på empirin?
Nej, jag menar inte att ni är mindre objektiva en någon annan, mig själv inräknad. Det jag menar är endast att vissa mätningar och mätmetoder är lättare att få mer objektiva en andra, nej jag är inte bara en teoretiker, utan ägnar mig också åt praktiska mätningar, jag trodde empiriska ideologin var just teoretisk av sin natur. Jag lever rent praktiskt enligt en ganska empiriskt praktisk logik, vilken lyder: om tillräckligt många saker kan gå fel, kommer troligen något att göra det. Jag undrade bara om du ibland reser till söder, eller om man måste komma upp med mätutrustning när du tänker genomföra världshistoriens första blindtest på DACar, vilket jag givetvis tycker är både mycket intressant och spännande. Bara så inga missförstånd uppstår, jag anser att blindtester är absolut nödvändiga men att dom alltid bör kompletteras med andra typer av mätningar, eftersom du nivåmatchar förstår du säkert vad jag menar, alltså helt enkelt mer av den varan. Mvh.
Redigerat av Isaac, 22 januari 2014 - 01:51.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|