Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

2043 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 September 2015 - 16:28

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

För det första (att jag inte borde) har jag inte skrivit på länge,men det tycks som en fras man hakat upp sig på.

Sedan skrev jag också vad gäller Sigmas Evo3 att jag upplevde tightare bas och fast jag inte trodde det,bättre tryck i bilden också (men det är ju jag)

Man får gärna gå in och se vad dom skriver om den,för jag är lite dålig på att förklara,men ett företag som vunnit otaliga priser för sina produkter kan ju inte vara helt ute och cykla,eller har jag fel där också.

Men googla lite,kan ju vara intressant att höra någon annans åsikt också.

Postad 09 September 2015 - 16:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0
Tråden handlar om kabelutmaningen. Strömrenare finns det andra trådar för.

Postad 09 September 2015 - 17:02

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Tråden handlar om kabelutmaningen. Strömrenare finns det andra trådar för.

Absolut,men jag blev tillsagd att jag aldrig svarar på någon fråga,och det var det jag försökte här,men annars har du helt rätt.

Postad 09 September 2015 - 17:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Absolut,men jag blev tillsagd att jag aldrig svarar på någon fråga,och det var det jag försökte här,men annars har du helt rätt.

Jag har en sådan strömrenare (ursäkta att jag lånar tråden Zartok) det är en Isotek Sigmas Evo 3.

Och den fungerar faktiskt,det är inte bara en strömrenare utan också ett grenuttag med alla 6 uttagen helt separerade från varandra,varav 2 stycken är för mer strömkrävande produkter,och om det beror på den eller ej vet jag inte,men sedan jag kopplade in mitt Earth Quake och jag har bara 10 amperes säkring,men det har aldrig varit något problem,ingen propp som har gått.

Och sedan inbillning eller ej,men det gjorde påverkan på både bild och ljud,jag räknar inte med att bli trodd nu,men det är min erfarenhet,och jag köpte faktiskt en strömkabel också på inrådan av en annan forum medlem Isotek Sirius 2 och den gör att jag får en perfekt sinus våg in till Sigman.

Men dom 2 grejerna har gjort att åtminstone jag är nöjd,och det är väl huvudsaken.

Hur vet du att sinusvågen är perfekt?

Vad är det som får dig tro att det är strömrenaren som gör att du kan köra ett slutsteg, som enligt tekniska specar drar 15-20A, på en vanlig 10A gruppsäkring?

Postad 09 September 2015 - 17:35

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Jag säger inte att det är den,jag säger kanske,och det grundar jag på en medlem här som hade köpt samma steg och brände 10 amperes proppar.

Ända tills han bytte till 13 ampere då fungerade det,men jag har aldrig bytt någon propp på grund av steget.

Apropå sinusvågen så vet jag inte att den är perfekt,jag vet det jag läst mig till,och dom tester som är gjorda.

Men jag skall ge dig 2 artiklar att googla på,för jag är väldigt dålig på att förklara och här står det ganska mycket om dom.

Isotek Sigmas Evo 3 och Isotek Sirius 2 jag hoppas att du kollar upp detta,för där förklaras det mycket bättre än jag kan göra.

Postad 09 September 2015 - 18:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag kan säkerligen ha två såna steg i min 6 amp, det beror på hur mycket effekt man använder. själv så spelar jag ofta låg volym så det blir inte så mycket effektförbrukning. skulle jag spela högre volym så skulle propparna flyga.

vi kanske kan fundera över att lyfta över den diskussionen till en annan tråd? här var det ju som tänkt att vara färdigsnackat och pengarna där kakgluggen är =)

Postad 09 September 2015 - 19:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

.

vi kanske kan fundera över att lyfta över den diskussionen till en annan tråd? här var det ju som tänkt att vara färdigsnackat och pengarna där kakgluggen är =)

Tanken var ju god med tråden, men tyvärr är det en utopi att någon kommer anta utmaningen.

Postad 09 September 2015 - 20:21

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Jag har även jag ett nätfilter, köpte det för att skydda min elektronik mot spänningsfall/toppar. Låter det bättre? Nej, men det ser bra ut. Bytte ut alla strömkablar & kontakter inklusive den på nätfilter till supa och supra lorad mk2 även här så blev det inte någon skillnad. Men jag tycker att det ser bra ut och jag har alla kablar i rätt längd.

Problemet är att de påstår att kablarna är magiska och råder bot på allt. Men det är fortfarande bara en liten % av den totala ledningen och att den då på något magiskt sätt gör att ljudet blir bättre. Den skickar in spänning i en trafikolycka som ger ut en lägre spänning på sekundärsidan som sedan driver diverse komponenter. Men varit i kedjan gör det skillnad när det ändå inte är den huvudsakliga spänningen som används av alla komponenter i elektroniken.

Postad 09 September 2015 - 21:09

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Konstig trafikolycka, som tar emot och ger spänning.   :P

Postad 09 September 2015 - 21:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Tanken var ju god med tråden, men tyvärr är det en utopi att någon kommer anta utmaningen.

Är utopin kanske att utmaningen inte antas? :)

Postad 10 September 2015 - 00:28

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Har skrivit detta många gånger i tidigare trådar men måste skriva igen...Blindtest är inte helt tillförlitligt av den enkla anledningen att man vet med sig om att man är "testad" i ett blindtest dvs osäkerheten slår in per automatik i hjärnan....Men å andra sidan är inte heller subjuktiva erfarenheter tillförlitliga av också naturliga skäl så kabel skriverier kommer att fortsätta även om 10år framöver.

Ta bara som ett exempel på mitt jobb där vi jämfört ostbågar i blindtest ute hos folk.....Där falerar det gång på gång att ett visst märke är godast men alla ostbågs fantaster i landet är rätt överens om att ett märke sticker ut på den här punkten.

Jag personligen har älskat just denna konstform av majs mjöl sen barnsben och tycker ett visst märke är godast men hade aldrig klarat av att köra blindtest mellan de två stora märkena i sverige genom att smaka en båge eller två....eller en hel näve för den delen.....Däremot klarar jag käka upp hela påsens innehåll av ena o vill ha mer men inte den andra trots att jag borde vara mer "partisk"

Det är små skillnader som gör det hela vilket blindtestet missar.

Redigerat av robert293, 10 September 2015 - 00:51.

Postad 10 September 2015 - 01:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är just det som är meningen. Om individen inte kan känn skillnaden på smaken så är det ingen skillnad i smaken, kryddblandningen måste vara så lik så att den blandas ihop med varandra. Jag rekommenderar folk att kolla följande länk:

http://www.nejm.org/...6/NEJMoa1305189

Där är ett placebotest på knäoperationer. Efter ett år är det ingen skillnad mellan gruppen som blev opererad på riktigt och gruppen som fick en skenoperation. Då talar vi om individer med större knäproblem.

Därför kan man lugnt säga att det nog bara är individen som bestämt sig för vilken ostbåge som är godast. Ge mig blindtest på ett äpple och ett päron och jag kommer att pricka rätt. Ge mig blindtest på två äpplen av samma sort men från olika träd och jag kommer inte att känna skillnaden, även om det kommer finnas en, givet att dom två träden inte är kloner av varandra.

Postad 10 September 2015 - 01:56

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Där har du fel....Det är en stor skillnad i kryddblandningen och det är detta som är roligt.

De är inte lika någonstans då ena kör med äkta ost i blandningen och andra med smakämnen bla med helt olika inriktning....Inte ens majsmjölsblanddningen är samma...dvs konsistensen och det är sistmämnda man verkligen borde märka skillnad på även i blindtest....Men i blindtest icke....

När det gäller snacks så ligger det oerhört mkt jobb bakom...Hur det känns i munnen...hur snabbt det smälter i munnen...hur det känns efter att ha ätit 200gr av samma sort mm.

Det jag vill ha sagt...mänskliga osäkerheten skall man inte räkna bort när det gäller blindtest men det är vad jag tror o tycker efter de erfarenheter jag har så det är ju inget vetenskapligt så här är det men det kanske är tänkvärt med tanke på ämnet?

Det är ju ändå en del personer här inne som har mkt erfarenhet av hifi som tycker sig höra små skillnader mellan olika kablar.

Redigerat av robert293, 10 September 2015 - 02:20.

Postad 10 September 2015 - 07:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Ähh. Känner folk ingen skillnad i blindtest så gör de inte. Att folk "känner" skillnad när de vet vilken sort de äter är då ren placebo.

Att de inte är likadant tillverkade innebär inte nödvändigtvis att de för oss människor smakar olika.

Postad 10 September 2015 - 08:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Visst kan blandningen vara olik, men den är tydligen nog lik för att folk inte ska känna skillnad i den. Vi människor använder alla sinnen när vi provar saker, och det är det som förstärker skillnader. Blindtest tillför att vi får använda ett sinne mindre, vilket gör att hela förväntningen tas bort från smaken vi kommer uppleva. Jag skulle garantera att jag kan känna skillnad på olika chips med olika kryddor, ex dill mot lättsaltat. Då är det nog stor skillnad för att den ska vara signifikant för vårt smaksinne. Det är ju det vi vill åt med kablarna. Skillnad som är signifikant för vår hörsel. Våra sinnen är långt ifrån så bra som vi vill tro att dom är. Dock så finns det vissa individer som har exceptionellt smaksinne ex, men det är ganska få som har det.

Postad 10 September 2015 - 08:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

Det är ju ändå en del personer här inne som har mkt erfarenhet av hifi som tycker sig höra små skillnader mellan olika kablar.

Mycket erfarenhet av HI-FI och noll kunskap om vetenskapen bakom vill jag påstå. Det finns några få områden där lekmän utan minsta kunskap i ämnet påstår sig veta bättre än samlad forsking. Alternativmedicin är en annan.

Att någon har lagt 200.000:- på en högtalare gör dem inte helt plötsligt experter på ljud. Om det var fallet skulle man inte så ofta se dessa svindyra pjäser stå i helt obehandlade rum med glasbord framför lyssningsposition :)

Postad 10 September 2015 - 10:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag blev just svettig av siffran du nämde där :D

nåväl, nu har jag iaf beställt nordostkablar, av rent silver! dä blir Gottmos att lägga in dom i systemet. inte för att jag tror att det är någon skillnad, men jag tror definitivt att jag kommer uppleva en skillnad. förhoppningsvis så hinner jag få steget innan dom kommer dock =)

Postad 10 September 2015 - 11:49

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Mycket erfarenhet av HI-FI och noll kunskap om vetenskapen bakom vill jag påstå. Det finns några få områden där lekmän utan minsta kunskap i ämnet påstår sig veta bättre än samlad forsking. Alternativmedicin är en annan.

Att någon har lagt 200.000:- på en högtalare gör dem inte helt plötsligt experter på ljud. Om det var fallet skulle man inte så ofta se dessa svindyra pjäser stå i helt obehandlade rum med glasbord framför lyssningsposition :)

Här har du något för dig, men var ska du fästa ditt fäste för projektorn.....

quietroom.jpg

Redigerat av ROBRUG, 10 September 2015 - 12:07.

Postad 10 September 2015 - 16:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

Här har du något för dig, men var ska du fästa ditt fäste för projektorn

Så i din värld är det ett rum som ser ut sådär eller ingenting som gäller? Eller nu glömde jag ju, en låda på kabeln räddar ju dagen.

Men jag förstod att du blev förolämpad och kände dig tvungen att fjanta dig. Jag ser att ditt rum är typexemplet på vad jag menade :)

Postad 10 September 2015 - 17:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3

fast ska man se det lite kritiskt så har du faktiskt horribel akustik. högtalarna står nära varandra, inklämda i hörn utan någon dämpning. det säger jag trots att jag har transparentkablar.

sound of science har jättebra dämpningstavlor som fungerar bra att ställa bakom högtalarna. du kan få dom i samma nyans som väggen och därmed så smälter dom in. jag skulle även rekommendera att sätta upp efter sidoväggen faktiskt. som det är nu så har du en massa reflektioner i främre väggen och dina frontar, med port bakåt är absolut inte anpassade för att stå så nära väggen. dom ska egentligen stå rätt långt ut i rummet. krävande rackare, men så är det med deras högtalare. det rekommenderas utrymme i instruktionsboken.

Postad 10 September 2015 - 18:02

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

fast ska man se det lite kritiskt så har du faktiskt horribel akustik. högtalarna står nära varandra, inklämda i hörn utan någon dämpning. det säger jag trots att jag har transparentkablar.

sound of science har jättebra dämpningstavlor som fungerar bra att ställa bakom högtalarna. du kan få dom i samma nyans som väggen och därmed så smälter dom in. jag skulle även rekommendera att sätta upp efter sidoväggen faktiskt. som det är nu så har du en massa reflektioner i främre väggen och dina frontar, med port bakåt är absolut inte anpassade för att stå så nära väggen. dom ska egentligen stå rätt långt ut i rummet. krävande rackare, men så är det med deras högtalare. det rekommenderas utrymme i instruktionsboken.

Det är väldigt dämpande gipsväggar. Hade qrs supernova och misten hemma och väggarna tog dämpade bort basen helt.

Har gardiner på hela höger sida stor matta ingen vägg på vänster sida. Jag vet att dom borde stå lite mer från bakvägen men jag har inte plats..

Postad 10 September 2015 - 18:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2

det är inget bra rum, tro oss. och det är ingen bra placering, men där verkar du lita på oss. men du, vill du ha ett bra tips? testa att sätta skumgummi i portarna. då slipper du portens boomande bakåt och därmed så tjänar du en hel del vad gäller basen. det går utmärkt att plugga alla högtalare, och det du får ut är ett snabbare transientsvar (om än kanske inte hela världen) utöver fördelen att högtalaren då trivs betydligt bättre i rummet dom står i. det skulle jag ha känt till när jag ägde mina viennor =)

Postad 10 September 2015 - 18:20

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

det är inget bra rum, tro oss. och det är ingen bra placering, men där verkar du lita på oss. men du, vill du ha ett bra tips? testa att sätta skumgummi i portarna. då slipper du portens boomande bakåt och därmed så tjänar du en hel del vad gäller basen. det går utmärkt att plugga alla högtalare, och det du får ut är ett snabbare transientsvar (om än kanske inte hela världen) utöver fördelen att högtalaren då trivs betydligt bättre i rummet dom står i. det skulle jag ha känt till när jag ägde mina viennor =)

vet att rummet inte är ok och ev så är the musik gjorda för större rum än vad jag har. men jag köpte dom för ett pris som inte gick att säga nej till.

rummet är bra dämpat har mätt upp det när jag hade qrs neptunus och och det behövdes inget fix alls, rummet var i samma klass som hifi consults referensrum, spikrak frekvenskurva enligt mätinstrumenten.

Redigerat av ROBRUG, 10 September 2015 - 18:31.

Postad 10 September 2015 - 18:24

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Det här talar tydligt om för mig att du verkligen inte är någon expert bara för att du har köpt dyr hårdvara. 

Jag noterar att du inte svarade på om du mätt eller inte men jag gissar att svaret är nej på den.

Varför? Just att ha ett reflekterande bord framför lyssningsposition är inte bra ljudmässigt. Det är bara ren fakta.

Brukar iaf ha duk på bordet även om det inte syns på bilderna.

Redigerat av ROBRUG, 10 September 2015 - 18:24.

Postad 10 September 2015 - 18:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

quietroom.jpg

Kul bild, har någon varit i ett sådant rum och vet vad det innebär rent akustiskt?

Postad 10 September 2015 - 18:36

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Kul bild, har någon varit i ett sådant rum och vet vad det innebär rent akustiskt?

Har varit i ett ljuddött rum känns som vakum..typ

Postad 10 September 2015 - 18:38

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Skulle gissa på att min tinnitus skulle vara mer påtaglig i ett sådant rum :P

Postad 10 September 2015 - 18:40

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Är tydligen ett riktigt känsligt ämne med kablar.

Fortfarande inte någon som kan förklara varför ljudet blir bättre för att man har 2m fin nätkabel av en kabelsträcka på typ 20m som består av billig installation kabelsträcka. Vi har växelström och matar en trafo med 220-240v och den omvandlar det till "svagström".

Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 10 September 2015 - 18:41.

Postad 10 September 2015 - 18:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Har varit i ett ljuddött rum känns som vakum..typ

Jag förstår lite vad du menar, tror jag :) .

Jag har själv varit i akustiklabbet på Chalmers. Både det totaldämpade (typ bilden) och det väldigt reflekterande.

Ibland får jag intrycket att många tror att "akustikbehandlig" innebär att man sätter in en massa dämpning. Typ det som bilden visar. Jag har läst tillräckligt mycket akustik för att veta att så enkelt är det inte. Men den diskussionen hör inte hemma i en kabelutmaning :) .

Postad 10 September 2015 - 18:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 4

vet att rummet inte är ok och ev så är the musik gjorda för större rum än vad jag har. men jag köpte dom för ett pris som inte gick att säga nej till.

rummet är bra dämpat har mätt upp det när jag hade qrs neptunus och och det behövdes inget fix alls, rummet var i samma klass som hifi consults referensrum, spikrak frekvenskurva enligt mätinstrumenten.

Först säger du att du vet att rummet inte är ok, sedan säger du: "det behövdes inget fix alls, rummet var i samma klass som hifi consults referensrum, spikrak frekvenskurva enligt mätinstrumenten"

Jag ska vara helt ärlig: Jag tror dig inte. För att få en helt spikrak frekvenskurva (i praktiken omöjligt) i ett rum krävs en hel del. Du har inte ens en liten del.

Du har inte några mätningar på frekvenskurva och efterklang (vattenfall) att visa, det skulle ju täppa till truten på mig? Vore ju kul om åtminstone någon trut blev tilltäppt i Zartoks tråd :)

Redigerat av Loco.spk, 10 September 2015 - 18:59.

Postad 10 September 2015 - 19:08

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Först säger du att du vet att rummet inte är ok, sedan säger du: "det behövdes inget fix alls, rummet var i samma klass som hifi consults referensrum, spikrak frekvenskurva enligt mätinstrumenten"

Jag ska vara helt ärlig: Jag tror dig inte. För att få en helt spikrak frekvenskurva (i praktiken omöjligt) i ett rum krävs en hel del. Du har inte ens en liten del.

Du har inte några mätningar på frekvenskurva och efterklang (vattenfall) att visa, det skulle ju täppa till truten på mig? Vore ju kul om åtminstone någon trut blev tilltäppt i Zartoks tråd :)

Ge dig nu, jag kan bara säga vad mätningen sa. rummet (väggen) är djävligt dämpad det behövs inget dämpmaterial bakom i överhuvudtaget,det finns ingen baspuckel. däremot så står inte högtalarna perfekt, men jag kan inte flytta dom hur mycket som helst, man ska kunna använda rummet till annat än bara musik. Det låter iaf djäkligt bra, otroligt dynamiska högtalare.

http://www.ljudochbi...stics-die-musik

Redigerat av ROBRUG, 10 September 2015 - 19:11.

Postad 10 September 2015 - 19:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 3
Kan ingen kabeltroende ta testet och bevisa sin förmåga eller är det bara snack?

Postad 10 September 2015 - 19:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 5

då misslyckades du med mätningen rätt fatalt. skulle ett kalt rum vara lika bra som ett referensrum (där det är enormt mycket behandling) så förstår du säkerligen själv att något är galet. om rummet inte är ok så är det ju också märkligt att du påstår att det inte behövs något akustikfix alls, då en spikrak frekvenskurva är något som är idealet. jag skulle säga att consults rum säkert är nästan ok, och att du då säger att ditt lilla rum är som det förvånar mig. du har ju en öppning framtill åt vänster, vilket gör att du har ett mycket ojämnt basstöd från frontarna exempelvis.

men du får vara nöjd med ditt rum i alla fall, det är ingen som säger att du måste förändra saker. men vi kan nog alla garantera att det skulle bli mycket bättre.

Mvh

Redigerat av Zartok, 10 September 2015 - 19:34.

Postad 10 September 2015 - 19:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

Ge dig nu

Bra svar, du vann?

jag kan bara säga vad mätningen sa

Fast det gör du ju inte. "Spikrakt" och "som hificonsults referensrum" är inte direkt siffror som säger något. Fick du ens se mätningarna eller sa någon bara att det var "skitbra"?

det finns ingen baspuckel.

Det är verkligen inte samma sak som "spikrak frekvenskurva". Och hur är det med efterklangen?

Det låter iaf djäkligt bra, otroligt dynamiska högtalare.

Inget jag ifrågasatt. Vad jag tycker är märkligt är att personer (det var inte dig personligen jag pekade ut med mitt inlägg även om du verkar tro det) väljer att lägga förmögenheter på en sladd när det inte lagts ens en spänn på att göra ens ett minimum med akustikfix i rummet.

Du får intala dig att ditt rum redan är perfekt hur mycket du vill. Det gör det inte mer sant och ett par tusenlappar på lite vanliga bredbandsabsorbenter hade gjort mycket för ljudet. Det är mätbart, det är odiskutabelt, det är prisvärt. Ändå väljer du bort det samtidigt som du envist proklamerar att dina sladdar förbättrar ljudet när det inte är bevisat, högst diskutabelt och om du frågar mig, hutlöst dyrt för lite kopparkabel och en handfull skitbilliga passiva komponenter. Supersnurrig logik.

Postad 10 September 2015 - 19:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

vi kanske lämnar det här med akustiken i robs rum. vill han ha hjälp med det så tror jag att han startar en tråd om det, ungefär som irule nyss gjort =)

och till buddy kan jag nog bara skriva att jag inte tror att det kommer bli ett test, troligtvis för att det finns en risk att förlora pengar. eventuellt hade något tagit testet om det inte fanns något att förlora på det, men jag har ju endel omkostnader för lokal och personalhyra, så jag kan inte betala det ur egen ficka för att någon ska märka att dom inte hör någon skillnad.

Postad 10 September 2015 - 21:27

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Rent ekonomiskt då borde det ju vara en win-win situation för den som ställer upp. Fixar du testet så får du massa pengar - fixar du det inte så är det ju bara att sälja kablarna och vips så har du massa pengar. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 10 September 2015 - 21:28.

Postad 10 September 2015 - 21:37

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Ärligt talat hade det varit kul att göra testet utan vadslagning för jag har då aldrig hört skillnad på kablar tidigare. Hör inte alltid vad min fru säger heller så jag är väl halvdöv. De enda produkter jag hört skillnad på är högtalare och förstärkare. Däremot skulle jag absolut kunna lägga extra pengar på snygga kablar. :)

Och ja, detta inlägget är egentligen bara till för att jag ska få upp denna tråd bland trådarna i "Mina inlägg" för det är alltid kul att följa kabeltrådar. Lite som att följa [censur politik ej tillåtet] och [censur religion ej tillåtet] :)

Postad 10 September 2015 - 21:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt hört skillnad på kablar, det visar bara hur lättlurad jag är, ärligt talat :)

Postad 11 September 2015 - 11:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Apropå den där spikraka frekvenskurvan skulle det ju kunna vara så att den visades med en 200 dB-skala på y-axeln och en smoothing på 1oktav.

I så fall kan jag säga att det mäter spikrakt hos mig med :)

Sen har jag för mig att en spikrak frekvenskurva i lyssningsplats inte ens är ett vettigt mål att eftersträva. För vilken kurva är det egentligen som ska vara rak? direktljud? direktljud + tidiga reflexer? eller direktljud + tidiga reflexer + sena reflexer? eller direktljud + tidiga reflexer + sena reflexer + diffus efterklang? Man får tänka på att en mätmikrofon bara mäter den sista varianten. 

Postad 12 September 2015 - 09:56

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

En liten fundering testandet av kablar, eller ljudtester i stort.

Om man tänker på skillnaden mellan kablar och om det nu finns skillnad, så är väl sannolikt dom skillnaderna väldigt små. Ofta kopplas då skillnaden till placebo eller (lite elakare) imbillad. Vid ett öppet test så ser man kabelbytet och då är det lättare att höra skillnad. Vid ett blint test blir det betydligt svårare.

Zartok, du skrev väl någonstans att placebo var din grej? Om man gör ett blint test med personer som är övertygade om att det inte är någon skillnad, kan då inte placebo ta bort skillnaden. En imbillad avsaknad av skillnad?

Sedan ROBRUG rum, vad är egentligen problemet? Han är nöjd och det är ju inte så att han försöker sälja någon dyr grunka till någon :) .

Redigerat av Mr_Tom, 12 September 2015 - 09:57.

Postad 12 September 2015 - 10:06

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

En liten fundering testandet av kablar, eller ljudtester i stort.

Om man tänker på skillnaden mellan kablar och om det nu finns skillnad, så är väl sannolikt dom skillnaderna väldigt små. Ofta kopplas då skillnaden till placebo eller (lite elakare) imbillad. Vid ett öppet test så ser man kabelbytet och då är det lättare att höra skillnad. Vid ett blint test blir det betydligt svårare.

Zartok, du skrev väl någonstans att placebo var din grej? Om man gör ett blint test med personer som är övertygade om att det inte är någon skillnad, kan då inte placebo ta bort skillnaden. En imbillad avsaknad av skillnad?

Sedan ROBRUG rum, vad är egentligen problemet? Han är nöjd och det är ju inte så att han försöker sälja någon dyr grunka till någon :) .

Det där om hur man ska tänka om placebo som påverkar både positivt och negativt vill jag också veta!!

Jag tror grejen med robrugs rum är att folk blir irriterade när någon påstår att någonting är sant som inte kan vara sant, eller ens rimligt nära sanningen. Men visst kan man tycka det är tråkigt att stämningen blir lidande av det. Även om robrug själv inte vill sälja någonting så blir han ju en del av marknadsföringen av de produkter han lovordar. 

Postad 12 September 2015 - 11:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fast om man upplever att det är lättare att HÖRA skillnaden när man SER kabelbytet så är det ju något som blir märkligt redan där, det är två olika sinnen (som samspelar).

Det du talar om har faktiskt ett namn, nocebo :) det är en effekt som inte är så väldigt stark som placebo och betydligt mindre känd. Jag har en kompis som aldrig hör skillnad på kablar även när han ser bytet, det skulle då i teorin kunna vara nocebo exempelvis :)

Det som talar emot det är att även djupt troende inte har identifierat skillnader i blindtest, det styrker placebo. Att jag sällan påverkas av smärtstillande tabletter kan vara nocebo, eller så är det så att min lever är jättepigg för att jag aldrig belastar den. Eller för att jag är rätt tung :)

Fortsätt gärna dina frågor och funderingar :)

Postad 12 September 2015 - 12:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det var ju faktiskt han själv som hoppade in och var förolämpad av mitt inlägg. Jag pekade inte ut honom specifikt men han tog det personligt och började precis som Tarzan säger att slänga ur sig rena orimligheter (utan att visa upp ett enda evidens för vad han påstod).

Om man förkastar bevisade sätt att höja ljudkvalitén i ett rum men säger att en kabel helt mot all vetenskap skulle göra en förbättring så får man räkna med motargument. Så fungerar ett diskussionsforum.

Jag vill förtydliga att INGEN har sagt att han inte får vara nöjd med sina högtalare och rum precis som de är.

Postad 12 September 2015 - 15:33

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Fast om man upplever att det är lättare att HÖRA skillnaden när man SER kabelbytet så är det ju något som blir märkligt redan där, det är två olika sinnen (som samspelar).

Det du talar om har faktiskt ett namn, nocebo :) det är en effekt som inte är så väldigt stark som placebo och betydligt mindre känd. Jag har en kompis som aldrig hör skillnad på kablar även när han ser bytet, det skulle då i teorin kunna vara nocebo exempelvis :)

Det som talar emot det är att även djupt troende inte har identifierat skillnader i blindtest, det styrker placebo. Att jag sällan påverkas av smärtstillande tabletter kan vara nocebo, eller så är det så att min lever är jättepigg för att jag aldrig belastar den. Eller för att jag är rätt tung :)

Fortsätt gärna dina frågor och funderingar :)

Jag har faktiskt hört termen nocebo tidigare. Ibland kallas den väl negativ placebo också.

Lika väl som att upplevda skillnader kopplas till placebo borde ju teoretiskt avsaknad av skillnader bero på nocebo (beroende på vad man tror från början). Förutsatt, naturligtvis, att det finns några skillnader.

Min poäng är lite det att dom som inte tror det finns skillnader är diskvalificerade från ett test. Det är sannolikt små skillnader och dom kommer då inte att höra dom. Och, för att ingen skall känna sig diskriminerad, så diskvalificerar jag mig själv av nämnda skäl. Jag är öppen för att det kanske finns en skillnad men är samtidigt väldigt skeptisk.

Ett kul test skulle vara, tycker jag, att ta personer som är övertygade om at det finns skillnader. Låta dom lyssna öppet (se, höra osv) och identifiera de olika kablarnas karakteristik. När man sedan känner sig nöjd med den biten, då kör man blint. Inga kabelbyten utan slumpgenerarade test med direktswitchar. Hur man löser det rent praktiskt vet jag inte när det gäller kablar men jag har varit med och gjort det för andra pryler.

Då får man se om skillnaderna finns kvar eller om dom försvinner.

Jag skulle helst köra anonymt också för att slippa tävlingmomentet men då ryker ju Zartoks utmaning :) . Sorry :D .

Jag hoppas ni förstår poängen, kablar är ett laddat ämne. Jag vill ha ett tillförlitligt test med ett minimum av "laddning".

Det var ju faktiskt han själv som hoppade in och var förolämpad av mitt inlägg. Jag pekade inte ut honom specifikt men han tog det personligt och började precis som Tarzan säger att slänga ur sig rena orimligheter (utan att visa upp ett enda evidens för vad han påstod).

Om man förkastar bevisade sätt att höja ljudkvalitén i ett rum men säger att en kabel helt mot all vetenskap skulle göra en förbättring så får man räkna med motargument. Så fungerar ett diskussionsforum.

Jag vill förtydliga att INGEN har sagt att han inte får vara nöjd med sina högtalare och rum precis som de är.

Det kanske blev fel från min sida och då ber jag om ursäkt.

ROBRUGs första kommentar var väl bilden på det dämpade rummet? Och den uppfattade jag som mest ironisk.

Det som ofta kommer fram i diskussioner kring "akustikbehandling" är ju att man skall dämpa. Det är en enkel sanning men inte hela sanningen. Om du någon gång varit i ett konserthus, typ Göteborgs Konserthus, så vet du att det finns både dämpare och reflektorer.

Vet du vad som ofta är ett stort problem när det gäller just konserthus?

Egentligen hör väl inte detta hemma i Zartoks kabeltråd :wub: .

Postad 12 September 2015 - 15:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det kanske blev fel från min sida och då ber jag om ursäkt.

Jag ser att mitt inlägg lät rätt surt. Det var faktiskt inte alls meningen. Du behöver inte be om ursäkt för något. 

Vet du vad som ofta är ett stort problem när det gäller just konserthus?

Det låter som en kuggfråga och jag är verkligen inte påläst i akustikreglering av konserthallar så jag fegar ur och säger, nej inte en aning :)

Egentligen hör väl inte detta hemma i Zartoks kabeltråd :wub: .

Nej egentligen inte. Eller kanske ja om man ser det som en jämförelse av vad man kan göra för pengarna istället för att köpa kablar. Men det är odiskutabelt mot trådens mantra "sluttjafsat" :)

Postad 12 September 2015 - 16:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att väldigt många troende har gjort ett blindtest, och väldigt många undrande. När jag gjorde mitt blindtest så var vi inte en enda superskeptiker. En trodde på nej, två på lite och en på stor skillnad. Vänder vi det så så blir blindtesterna genast mer lukrativa igen. Det är troligtvis fler troende än skeptiker som gjort såna test.

Om du vill göra testet anonymt så går det att ordna. Det skulle även garanteras full sekretess över resultatet och jag skulle aldrig säga att någon gjort ett test. Är du intresserad av det så skicka ett pm så löser vi det :)

Enda kravet jag har är att ett minimumbelopp på 5000 kr ska slås vad om, det är för att täcka mina kostnader för lokal, personal och utrustning.

Postad 12 September 2015 - 17:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att väldigt många troende har gjort ett blindtest, och väldigt många undrande. När jag gjorde mitt blindtest så var vi inte en enda superskeptiker. En trodde på nej, två på lite och en på stor skillnad. Vänder vi det så så blir blindtesterna genast mer lukrativa igen. Det är troligtvis fler troende än skeptiker som gjort såna test.

Om du vill göra testet anonymt så går det att ordna. Det skulle även garanteras full sekretess över resultatet och jag skulle aldrig säga att någon gjort ett test. Är du intresserad av det så skicka ett pm så löser vi det :)

Enda kravet jag har är att ett minimumbelopp på 5000 kr ska slås vad om, det är för att täcka mina kostnader för lokal, personal och utrustning.

Jag kanske var lite otydlig :) .

Jag är inte intresserad av att göra något test. Jag är väldigt tveksam till att jag skulle höra någon skillnad på olika kablar. Därav kommentaren att jag är diskvalificerad. Jag uppfyller inte mina egna krav för testet oavsett om det är anonymt eller ej.

Dom pengarna kan jag köpa film, biobiljetter eller något annat kul för istället :) .

MEN, som jag skrev tidigt i tråden. Det skulle vara kul om någon gjorde testet och vann. Det intressanta är ju inte det förväntade resultatet utan undantaget.

Jag ser att mitt inlägg lät rätt surt. Det var faktiskt inte alls meningen. Du behöver inte be om ursäkt för något.

Då är det lungt, inga sura miner :) .

Det låter som en kuggfråga och jag är verkligen inte påläst i akustikreglering av konserthallar så jag fegar ur och säger, nej inte en aning :)

Ett klokt svar :) . Egentligen är det ingen kuggfråga men det blir lite av en sådan i alla fall.

Bara för att ge lite bakgrund, när jag gick på Chalmer för 100 år sedan :D  så läste jag, bland annat, akustik. Så jag har en teoretisk bakgrund även om den inte är purfärsk. Sedan har jag jobbat med angränsande problemställningar i många år. Det är därför jag sägar att "akustikbehandlig" är inte samma som "sätt upp dämpare". Riktigt så enkelt är det inte. Dessutom har jag en kompis som jobbar som akustiker och jag tror det var han som nämnde detta "problemet".

En konsertsal har ju golv, väggar och tak. Det är inga konstigheter. På väggar och tak sätter man reflektorer, absorbenter eller inget alls efter olika önskemål om vad man vill uppnå för effekt. Och där har man kontroll på grejerna, därmed inte sagt att det är enkelt. Det blir ofta någon form av kompromiss i slutändan.

Men på golvet finns ofta stolar och i dessa finns det ibland publik och ibland inte. Och här blir det då lite svårare. Man vill ju har kontroll på akustiken i hela systemet. Man vill ha en stol som har samma akustiska egenskaper oavsett om någon sitter i den eller ej.

Det finns naturligtvis olika lösningar på detta men det är tydligen inte helt enkelt. Man vill ju ha samma egenskaper i rummet oavsett publiksiffran och typen av arrangemang.

Om det var en kuggfråga, kanske :D ?

Postad 12 September 2015 - 18:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ursäkta min dåliga språkförståelse :D
Jag håller med dig, skulle vara riktigt kul om någon vann. Jag skulle tvinga den att åka till USA efter det och följa med själv :) oväntade resultat är alltid dom som är roligast, då har man något att förklara :D

Postad 13 September 2015 - 14:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Marginalerna på kablar är oftast runt 60-80%, så det är inte särskilt konstigt att det finns mängder med sådana produkter på marknaden. The perfect business...

Man ser i stort sett aldrig hifi-handlare kommentera det, av förklarlig anledning ;) 

Redigerat av Ageve, 13 September 2015 - 14:35.

Postad 13 September 2015 - 15:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

ja, utan att gå in på siffror så är det i dom trakterna som mina uppgifter ligger på också, så det är betydligt bättre av många olika orsaker att sälja kablar. men då ska man ju tänka på hur vansinnigt stor vinst ex transparent har på sina kablar från början :o nordost har ju iaf fått fixa en maskin som kan göra kablarna platta och strömmade eller vad det nu heter =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.