Canal Digital 4K One Place satellitbox
4272 svar till detta ämne
Postad 20 april 2018 - 10:09
OveSkbg
-
OveSkbg
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
”Hoppsan” är tillbaka när man programmerar inspelningar via CD-appen. Svårt att veta om det går att lita på att inspelningar blir satta eller ej...
Test CD-appen nyss och nu fungera det bra med fjärrinspelning. Jag har dock en önskan att slippa förvald box för inspelning utan få upp ett val i och med man väljer inspelning (fick detta första gången men går inte bocka av utan att bara gå via inställning varje gång), detta för att jag har tvillingabonnemang och tre boxar.
Postad 20 april 2018 - 11:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Ursäkta lite sent svar men man bör ju testa ett tag innan man kan märka om något förbättrats, såg så ut först, snabbare växling, inga inspelningsfel men efter ett tag är boxen lika seg som tidigare och i natt dök inspelningsfel upp igen. Nu upplever jag den ännu långsammare vid kanalbyte samt att man kan få vänta från 5 - 25 sekunder när man går in under inspelningar. Vidare gick det ej se Viaplay när inspelning av någon kanal pågår, även andra appar laggar samtidigt som inspelning.
Stämmer, har inte använt Android TV förut fast att antal olika smart tv och tyckt att de utlovar alldeles för mycket och ofta är de flesta bedrövliga på att ens underhålla sina egna appar och byter smart tv system då o då, Samsung bland annat. Har dock en svåger med Philips Android TV och jämfört CD:s OnePlace med denna. (Medveten om att TV:n inte har inspelning eller satellitmottagning). Kändes positivt med vad CD utlovade med den nya OnePlace boxen men de lever ju inte upp till funktionerna som de utlovar, satellitmottagare med inspelning, appar från Google Play och inbyggd Cromecast "De utlovar faktiskt det även om det sedan vid mottagande visar sig vara Google Cast och som inte fungerar. Vet om begränsningarna vad det gäller utbud av Appar men hade då förhoppningen att utlovad Chromecast funktion skulle fungerat.
Jämför man då med Philips Android TV så är det rätt lika utbud av appar, de har dock godkänd app för Viaplay samt även Netflix. De utlovar dock inte Chromecast men deras Google Cast fungerar och man kan casta alla appar jag eftersökt, testa även HBO Nordic eftersom du notera det utöver de jag nämnt.
Har varit i kontakt med CD ett par ggr men de löser ju inget per telefon och det är långt kvar innan OnePlace fungerar som utlovat på hemsidan, material i butik eller via TV reklamen. Skall bli intressant hur Com Hem lever upp till sin Com Hem TV hub men tror inte de släpper en halvfärdig produkt som CD.
Min nästa kontakt med CD, om inte vettiga svar erhålls, blir att sända den i retur och köra HD-box Smart.
Jag kan inte se vilka appar som saknas! min Philips 55pus8171 (android tv) har samma appar som CD boxen enda som saknas är Netflix och Viaplay och där kommer vi till att CD inte har avtal att ha de apparna de är ju trots allt konkurenter! va de gäller Google cast så funkar det varken på CD boxen eller på philips tv det är dubbel bilder och bra mycket sämre bildkvalitet o annat jäkla skit fel och det är nästan lika med alla android tv, TV/boxar med inbyggd cast och där handlar det om att Google Cast är mjukvarustyrt medans chromecast är mer en allt i ett hårdvarustyrd liten sak!!!
Redigerat av Duckface21, 20 april 2018 - 11:42.
Postad 20 april 2018 - 15:01
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Vid uppstart av boxen kommer det ibland enbart ljud och ingen bild. Dock kan jag bläddra i menyerna, kanallistan och se de som är inspelat. Inte heller fungerar apparna heller, de bara snurrar. Lösningen är att bryta strömmen och sedan koppla in den igen. Är det ett känt fel hos boxägarna här? Man kanske behöver en strömsladd med brytare på igen.
Jepp, det där är jag med om för ofta, lite Sagem över den...
Postad 21 april 2018 - 11:11
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag jämförde bilden på SVT play på Oneplace och Apple TV 4K, bakgrunden på ”Vem vet mest” är blå på Oneplace både i SVT play och via satellit och grön på ATV, vem har rätt?
Redigerat av jonasbratt, 21 april 2018 - 11:12.
Postad 21 april 2018 - 20:07
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
EPG stämmer men inte nästa program på flera kanaler
Det fattas program i den här listan och ingen thunbnail
http://forumbilder.s...cd-da45564ca747
Redigerat av jonasbratt, 21 april 2018 - 20:11.
Postad 21 april 2018 - 20:32
Unregistered42527
-
Unregistered42527
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag jämförde bilden på SVT play på Oneplace och Apple TV 4K, bakgrunden på ”Vem vet mest” är blå på Oneplace både i SVT play och via satellit och grön på ATV, vem har rätt?
Grön är nog mer rätt
Postad 23 april 2018 - 13:07
Unregistered42527
-
Unregistered42527
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej
Kommer att bli löst inom kort.
Mvh
Niklas
Hej
Ska undersöka detta. Återkommer.
Mvh
Niklas
Perfekt, tack!
Vi kollade detta med kundtjänst (flera gånger) och tecknade ett nytt abonnemang för ett par veckor sedan och valde efter rekommendation HD Box Smart men det fungerade inte. Lånade då en Oneplace box men det fungerade inte heller med 'äkta' autoupplösning, dvs att kanalens original upplösning automatiskt skickas till TV:n utan upp- eller nedskalning.
Vore fint om det kan fixas, vet inte hur vi ska göra med Smart boxen annars, som i övrigt fungerar fint.
Postad 23 april 2018 - 13:43
philipsguy
-
philipsguy
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Ang "native" upplösning, det satt långt inne innan Apple TV fick stöd för detta så min bedömning är att ni inte ska hoppas för mycket.
Om man ställer in Oneplace på TV:ns bästa upplösning (inte auto för det ger 1080p på min 4K Samsung) så sker i alla fall bara en uppskalning...
Postad 23 april 2018 - 18:28
gundj
-
gundj
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Blev uppringd av en säljare på "Canal Digital" som ville att jag skulle byta till en Oneplace.
Det var lite kul att berätta vilken skitbox det var.
Nu vet ju jag att han inte jobbar på C D utan bara säljer, men nu vet han vilket skit han prackar på folk.
"Dom" hade aldrig hört om några problem alls :-)
Vanligtvis ber jag säljare dra åt xxxxxx men idag var det kul.
Mindre kul är att boxen är så dålig. Jag skulle vilja ha en precis sådan som fungerar.
Postad 23 april 2018 - 20:04
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Mindre kul är att boxen är så dålig. Jag skulle vilja ha en precis sådan som fungerar.
Fast en Smart-box tillsammans med en CC-ultra eller ännu hellre en Appletv-4k är ju en MYCKET bättre kombo. Både för utbud, funktion och inte minst för sinnesfriden... 
Postad 23 april 2018 - 20:56
Unregistered0abe60d6
-
Unregistered0abe60d6
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Har vid flera tillfällen noterat, då jag ser på ett program som samtidigt spelas in, att det inte går att byta kanal förrän inspelningen stoppats och raderats. Inte särskilt roligt...
Postad 24 april 2018 - 13:35
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Har vid flera tillfällen noterat, då jag ser på ett program som samtidigt spelas in, att det inte går att byta kanal förrän inspelningen stoppats och raderats. Inte särskilt roligt...
Hej
Får du något felmeddelande? Vet du vilket LNB du använder till OnePlace?
Mvh
Niklas
Postad 24 april 2018 - 15:38
Unregistered0abe60d6
-
Unregistered0abe60d6
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej
Får du något felmeddelande? Vet du vilket LNB du använder till OnePlace?
Mvh
Niklas
Det LNB som följde med OnePlace. Hårddisken från CD OnePlace.
Inga felmeddelanden. Det går bara inte att välja kanal. Förefaller vara vid de tillfällen som inspelningen varat ganska länge.
Postad 24 april 2018 - 16:48
Unregistered5645b62e
-
Unregistered5645b62e
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Är den någon ny uppdatering på g som kommer att ha en ordentlig inverkan på drift samt bildkvalitet eller ska man packa ihop för gott?
Postad 24 april 2018 - 20:58
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Ingen bild på live TV och det går inte heller att spela upp inspelat, skärmen bara grå även om grafiken säger att det händer grejer. Har hänt förut. Efter några minuters svärande och en omstart är bilden tillbaka
Postad 25 april 2018 - 06:24
lkptsvn
-
lkptsvn
-
Rookie
-
7 inlägg
Har också råkat ut för ingen bild på live TV. Räckte inte med att bara stänga av och på. Löste det genom att rensa cache och data i Canal Digital appen. Det tar en liten stund eftersom installationsprocessen gås igenom.
Postad 25 april 2018 - 07:44
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Uppenbart har fler samma problem. Hur löser ni det på CD?
Postad 25 april 2018 - 16:59
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Att spola i ett pausat program är en mardröm, då har boxen ett eget liv. När boxen är nystartad är den så seg så man undrar om man var tillbaka till 1998. Inspelningar överhuvudtaget verkar knappt boxen vara gjord för och jag säger som andra, det var bättre bild på smartboxen, som är smartare än OnePlace...
En fix på G?
Postad 25 april 2018 - 20:10
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Har själv fortfarande problem med bilden som försvinner (HDMI CEC??). Någon som har samma problem? Kör via en Onkyo receiver.
Postad 25 april 2018 - 20:14
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag har aldrig haft CEC på eftersom jag har en multifjärr men hade från början problem med svarta sekunder då och då, ibland även blå skrivbordsbakgrunden ii live TV men det har försvunnit med uppdateringarna. Kör genom en Yamaha receiver.
Postad 26 april 2018 - 09:18
OveSkbg
-
OveSkbg
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag gav upp i fredags och kontakta CD. De ville skicka en annan OnePlus box och jag fråga då om de uppdaterat hårdvaran något men det kunde eller ville de inte svara på. Ansåg ändå att det måste vara långt kvar tills de får OnePlus boxen att fungera enligt utlovat. Även om den har vissa fördelar mot den gamla boxen så valde jag att skicka den i retur och koppla in min HD Box Smart igen. Kommer följa tråden och utvecklingen samt önskar CD lycka till då tanken med boxen är god. Observera att det inte bara är att flytta tillbaka hårddisken från OnePlus till HD Boxen då den är formaterad/partionerad på ett annat sätt och inte går att lösa med boxarna utan kräver kunskap/uppkoppling mot dator för ompartionering eller utbyte av CanalDigital.
Postad 26 april 2018 - 09:24
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej Jonasbratt, lkptsvn och Huddingebo
Vi håller på att undersöka saken, återkommer så fort jag har mer information.
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 26 april 2018 - 09:26.
Postad 26 april 2018 - 09:24
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Jag gav upp i fredags och kontakta CD. De ville skicka en annan OnePlus box och jag fråga då om de uppdaterat hårdvaran något men det kunde eller ville de inte svara på. Ansåg ändå att det måste vara långt kvar tills de får OnePlus boxen att fungera enligt utlovat. Även om den har vissa fördelar mot den gamla boxen så valde jag att skicka den i retur och koppla in min HD Box Smart igen. Kommer följa tråden och utvecklingen samt önskar CD lycka till då tanken med boxen är god. Observera att det inte bara är att flytta tillbaka hårddisken från OnePlus till HD Boxen då den är formaterad/partionerad på ett annat sätt och inte går att lösa med boxarna utan kräver kunskap/uppkoppling mot dator för ompartionering eller utbyte av CanalDigital.
Känner för att göra samma sak...
Postad 26 april 2018 - 09:31
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Har själv fortfarande problem med bilden som försvinner (HDMI CEC??). Någon som har samma problem? Kör via en Onkyo receiver.
Hej
Kan du testa och kontrollera om du har en ingång på din förstärkare som kör HDMI version 1.4? Alternativt att du går in i inställningar på din förstärkare och ändra HDMI från 2.2 till 1.4 och testa om det fungerar bättre.
Mvh
Niklas
Postad 26 april 2018 - 14:48
andersgog
-
andersgog
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Jag gjorde nog rätt att låta boxen ligga kvar i kartongen. Den får ligga kvar till den fungerar som den skall. Har en känsla att jag hade varit förbannad ett par gånger vid det här laget. Men jag hoppas att Niklas & Company får rätt på den snart, vill ju börja använda den.
Redigerat av andersgog, 26 april 2018 - 14:49.
Postad 26 april 2018 - 17:26
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ja, Niklas kämpa på!
Postad 26 april 2018 - 18:30
Unregisteredd71d8c15
-
Unregisteredd71d8c15
-
Forumräv
-
-
914 inlägg
Jag gjorde nog rätt att låta boxen ligga kvar i kartongen. Den får ligga kvar till den fungerar som den skall. Har en känsla att jag hade varit förbannad ett par gånger vid det här laget. Men jag hoppas att Niklas & Company får rätt på den snart, vill ju börja använda den.
Hade redan beställt denna box om det inte vore för alla bugar och problem alla har med denna box.
Har tjatat på CD i 2 års tid om en 4K box och när den äntligen kommer så är den i Beta stadiet.
Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 26 april 2018 - 18:31.
Postad 26 april 2018 - 22:52
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Alpha om man vill spela in på den...
Hade redan beställt denna box om det inte vore för alla bugar och problem alla har med denna box.
Har tjatat på CD i 2 års tid om en 4K box och när den äntligen kommer så är den i Beta stadiet.
Postad 26 april 2018 - 23:09
Unregisteredabbf64af
-
Unregisteredabbf64af
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ang "native" upplösning, det satt långt inne innan Apple TV fick stöd för detta så min bedömning är att ni inte ska hoppas för mycket.
Om man ställer in Oneplace på TV:ns bästa upplösning (inte auto för det ger 1080p på min 4K Samsung) så sker i alla fall bara en uppskalning...
Hur vet jag om det bara är uppskalat?
På ser ut så här hos mig, körde på hdmi 1 tidigare och där ville den gnälla i 1080p ,
Sen bytte jag kabel samt kastade in den på hdmi 3 och vips så blev allt väldigt mycket mindre och trevligare, samt hela boxen känns väldigt rapp..
Bild från både tv samt info från box.
Tänkte ta en bild på själva Cd meny epg men verkade fastna i formatera hdd..
20180427_000517.jpg 117,6K
2 Antal nerladdningar
Postad 27 april 2018 - 08:01
Unregistered42527
-
Unregistered42527
-
Rookie
-
6 inlägg
Hur vet jag om det bara är uppskalat?
På ser ut så här hos mig, körde på hdmi 1 tidigare och där ville den gnälla i 1080p ,
Sen bytte jag kabel samt kastade in den på hdmi 3 och vips så blev allt väldigt mycket mindre och trevligare, samt hela boxen känns väldigt rapp..
Bild från både tv samt info från box.
Tänkte ta en bild på själva Cd meny epg men verkade fastna i formatera hdd..
Om du tittar på ex SVT1 så sänder dom i 720p och om du tittar på TV4 så sänder dom i 1080i via CD. Kolla då vilken upplösning TV:n visar på respektive kanal. Har du ställt boxen (Oneplace) på Auto så visar den TV:ns maximala upplösning oavsett signal och skalar alltså upp bilden innan den når din TV.
Ställer du istället boxen på ex 1080i så ska din TV också visa 1080i i informationen. Här får du dock en uppskalning om du tittar på 720p källor eller SD kanaler. Om du däremot tittar på 4K material genom boxen och har den inställd på 1080i får du en nedskalning.
Att detta med native upplösning inte är fixat på CD:s båda boxar som säljs idag är mycket dåligt, känns verkligen inte 2018.
Postad 27 april 2018 - 11:10
Unregisteredabbf64af
-
Unregisteredabbf64af
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Om du tittar på ex SVT1 så sänder dom i 720p och om du tittar på TV4 så sänder dom i 1080i via CD. Kolla då vilken upplösning TV:n visar på respektive kanal. Har du ställt boxen (Oneplace) på Auto så visar den TV:ns maximala upplösning oavsett signal och skalar alltså upp bilden innan den når din TV.
Ställer du istället boxen på ex 1080i så ska din TV också visa 1080i i informationen. Här får du dock en uppskalning om du tittar på 720p källor eller SD kanaler. Om du däremot tittar på 4K material genom boxen och har den inställd på 1080i får du en nedskalning.
Att detta med native upplösning inte är fixat på CD:s båda boxar som säljs idag är mycket dåligt, känns verkligen inte 2018.
Japp verkar som tv kör upp bilden i uhd.
Så kör jag under upplösning auto så blir bilden lite sämre,
Kör jag på 4k i box så får jag iaf skarpare bild på alla kanaler, fast blir ju dumt att boxen skalar och tv.. Nåja blev otroligt mycket bättre bild när jag kör i 4k samt boxen är absolut inte lika seg heller..
Bild 1 auto i box,
Bild 2 vad tv visar då
B 3 och 4 bara hur de ser ut.
Postad 27 april 2018 - 13:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Vad är det som säger att teven skalar upp bilden till 4 k bättre än CD boxen?
Postad 27 april 2018 - 14:54
Unregisteredabbf64af
-
Unregisteredabbf64af
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Klarar denna box skicka 4k HDR , för min tv verkar inte vilja hoppa in i hdr varken via Youtube eller så via boxen, dock blir de 4k hdr via inbyggda Netflix
Postad 27 april 2018 - 14:59
Unregistered42527
-
Unregistered42527
-
Rookie
-
6 inlägg
Vad är det som säger att teven skalar upp bilden till 4 k bättre än CD boxen?
Tv:ns bildbehandling är optimerad för panelen och är med all sannolikhet bättre på att hantera signalen än en ganska billig multibox. Förutsatt stt du har en hyfsat bra TV.
Bäst är förstås stt slippa up- eller nedskalning.
Postad 27 april 2018 - 18:47
Unregisteredabbf64af
-
Unregisteredabbf64af
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fast såg jag fick sämre färg på tv när man kör 4k via boxen, så lika bra köra med 1080 Som upplösning
Postad 27 april 2018 - 19:51
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Tur att jag spelat in det viktigaste på min TV parallellt då denna box lovar mycket, men håller tunt med ingen bild när man startar boxen, ett användarsnitt som inte är användarvänligt, så få appar att tillgå att man måste ha en ATV 4 eller liknande för att få tillgång det man vill se och att någon på fabriken hällt sirap i boxen eller att processorn är underdimensionerad.
Postad 27 april 2018 - 20:24
Unregisteredabbf64af
-
Unregisteredabbf64af
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fast såg jag fick sämre färg på tv när man kör 4k via boxen, så lika bra köra med 1080 Som upplösning
Får citera mig själv.
Så min tv har HLG HDR10 Så kanske inte boxen eller Youtube appen i boxen kan visa det?
Postad 27 april 2018 - 23:50
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Får citera mig själv.
Så min tv har HLG HDR10 Så kanske inte boxen eller Youtube appen i boxen kan visa det?
jag tror inte youtube appen är optimerad för denna box ännu
Postad 28 april 2018 - 04:22
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Bug: När jag står i inställningar-menyn går skärmsläckaren igång efter 15-17 s trots att inställningen är 30 minuter!
Postad 28 april 2018 - 05:18
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Råkade se att SVT har en testbild på natten (kallat ”null” i kanal-guiden för övrigt) där de sänder ut en 5.1-signal, alla 5 ljudkanaler ger ljud i tur och ordning men LFE alltså basen ger inget ljud från TV-utsändningen. Ljud via HDMI. Kan någon annan undersöka om LFE hanteras rätt av boxen?
Redigerat av jonasbratt, 28 april 2018 - 05:53.
Postad 28 april 2018 - 10:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Råkade se att SVT har en testbild på natten (kallat ”null” i kanal-guiden för övrigt) där de sänder ut en 5.1-signal, alla 5 ljudkanaler ger ljud i tur och ordning men LFE alltså basen ger inget ljud från TV-utsändningen. Ljud via HDMI. Kan någon annan undersöka om LFE hanteras rätt av boxen?
installera kodi från google play och kör en test fil med alla ljud
Postad 29 april 2018 - 18:28
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Hej
Kan du testa och kontrollera om du har en ingång på din förstärkare som kör HDMI version 1.4? Alternativt att du går in i inställningar på din förstärkare och ändra HDMI från 2.2 till 1.4 och testa om det fungerar bättre.
Mvh
Niklas
Menar du att jag skall försöka nedgradera? Vi har tidigare haft kontakt via forum. Min splitternya onkyo har, hör och häpna, inte gammal hdmi.
Postad 29 april 2018 - 20:52
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Det är irriterande att det står att det finns 0 inspelade avsnitt av en serie när det i själva verket finns flera när man klickar ok.
Men viktigare är att fixa så att veckoarkivet fungerar utan att varje gång gå in o ställa ned upplösningen innan....
Postad 30 april 2018 - 15:27
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Står i valet TV-guiden i menyn, en av mina rekommendationer är ”arga skickaren s1E5” måndagen 30 april 1455-1555, trycker ok och sedan visa. Kommer då upp en ruta ”innehållet är just nu inte tillgängligt / vänta ett ögonblick, all data har snart nedladdats ner (!) på din box”.
Vet inte om jag ids skicka in fler buggar snart...
Postad 30 april 2018 - 15:54
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Angående flerkanalsljud / LFE alltså subwooferkanalen ur Oneplace, I synnerhet tv-utsändningar - behöver nog hjälp för att reda ut om det funkar eller ej
Postad 30 april 2018 - 21:18
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Hmm bildkvalitet 0.0dB? Jag som ville kolla på History...
Det var hur bra bild som helst i en timma men sen plötsligt pixelering och förlorad signal. UB9 ligger nu på 10dB men de andra banden 12-13 dB...
http://forumbilder.s...90-2811870c5c25
Postad 01 maj 2018 - 22:25
Mono-mannen
-
Mono-mannen
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Måste tyvärr dra ner nivån lite på diskussionen.
Hittade den här tråden eftersom jag var en av alla (pappskallar) som hoppade på Canal Digitals erbjudande direkt. Vill dock inte kritisera CD/Oneplace för mycket eftersom mina kunskaper på området är klart begränsade, så en hel del problem kan mycket väl vara av typen "skit bakom ratten". Men jag sökte på nätet och hittade hit eftersom det här verkar vara den enda vettiga debatt som förs om burken just nu. Nåväl, har iaf några frågor av skiftande slag som jag hoppas att någon orkar besvara lite kort:
- Är det någon som lyckats se HBO/Netflix via OnePlace ännu? Hur gör man? Netflix har jag sett en del svar på, och där framstår det vara stört omöjligt för tillfället - men jag har inte sett något om HBO ännu? Har en hyggligt ny LG Oled-TV så Netflix kan jag se direkt där men som sagt, HBO funkar ingenstans för mig? Appar verkar inte finnas och ChromeCasten i boxen verkar inte fungera öht?
- HDR10 är väl någon typ av system likt 4K om jag fattat det rätt? Dvs styr färgåtergivning, kontrast och sånt. För att se det - måste materialet vara filmat med speciella kameror för ändamålet eller kan jag tvinga fram detta via boxen, typ som ett färgfilter för bilden (eller kanske förstärkaren? Har en rätt ny Pioneerstärkare som jag sett har, eller klarar, HDR10. Kommer inte ihåg vilket). Hur ställer man det i så fall?
(Eller så har jag missförstått hela funktionen).
- Slutligen. Spelar det någon roll i vilken ordning jag kopplar ihop hårdvaran med HDMI-kablarna? Dvs, antingen kopplar jag Oneplace till TV:n och kopplar sen TV:n till förstärkaren (ARC) för ljudet. Alternativt den vanliga kopplingen, dvs boxen till stärkaren och stärkaren till TV:n? Är det någon skillnad eller går det på ett ut?
Postad 01 maj 2018 - 23:35
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Måste tyvärr dra ner nivån lite på diskussionen.
Hittade den här tråden eftersom jag var en av alla (pappskallar) som hoppade på Canal Digitals erbjudande direkt. Vill dock inte kritisera CD/Oneplace för mycket eftersom mina kunskaper på området är klart begränsade, så en hel del problem kan mycket väl vara av typen "skit bakom ratten". Men jag sökte på nätet och hittade hit eftersom det här verkar vara den enda vettiga debatt som förs om burken just nu. Nåväl, har iaf några frågor av skiftande slag som jag hoppas att någon orkar besvara lite kort:
- Är det någon som lyckats se HBO/Netflix via OnePlace ännu? Hur gör man? Netflix har jag sett en del svar på, och där framstår det vara stört omöjligt för tillfället - men jag har inte sett något om HBO ännu? Har en hyggligt ny LG Oled-TV så Netflix kan jag se direkt där men som sagt, HBO funkar ingenstans för mig? Appar verkar inte finnas och ChromeCasten i boxen verkar inte fungera öht?
- HDR10 är väl någon typ av system likt 4K om jag fattat det rätt? Dvs styr färgåtergivning, kontrast och sånt. För att se det - måste materialet vara filmat med speciella kameror för ändamålet eller kan jag tvinga fram detta via boxen, typ som ett färgfilter för bilden (eller kanske förstärkaren? Har en rätt ny Pioneerstärkare som jag sett har, eller klarar, HDR10. Kommer inte ihåg vilket). Hur ställer man det i så fall?
- Slutligen. Spelar det någon roll i vilken ordning jag kopplar ihop hårdvaran med HDMI-kablarna? Dvs, antingen kopplar jag Oneplace till TV:n och kopplar sen TV:n till förstärkaren (ARC) för ljudet. Alternativt den vanliga kopplingen, dvs boxen till stärkaren och stärkaren till TV:n? Är det någon skillnad eller går det på ett ut?
HBO finns väl bara via Android och i vissa TVs, den finns i min Samsung65" KS8005. Inte i OnePlace, inte heller Netflix... (Nästan inget finns i OnePlace)
HDR, inget CD sänder än, hade gjort mumma för bilden. HDR och 1080P, ja tack! Men de flesta kanalerna CD sänder i är 720P eller 1080i... YouTube är väl det enda i boxen som kan visa HDR?
Postad 02 maj 2018 - 06:11
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Du bör nog koppla box till TV och plocka ut ludet via ARC för några av oss har haft problem med svart bild i någon sekund och det kanske kan skyllas på att det sitter en receiver emellan...
Angående HDR är det bara Youtube-appen som stödjer detta i boxen, måste intte vara i komninatoon med 4K. Tror inte HDR kommer till TV-kanalerna inom någon snar framtid tyvärr...
Det står ”Chromecast inbyggd” i pausbilden men det är det intte bara en lobotomerad variant kallad Google Cast som dessutom ör buggig.
Redigerat av jonasbratt, 02 maj 2018 - 06:14.
Postad 02 maj 2018 - 12:22
Unregisteredabbf64af
-
Unregisteredabbf64af
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag gick tillbaka till den "äldre" smart boxen nu iaf, och vips så har man otroligt bra bild och ljud igen, alla så kallade smart funktioner här jag ändå i tv så som cast och Netflix..
Fick ej hdr att fungera via boxen via någon app, men kör jag Netflix/Youtube via tv så baaam så hoppar hdr igång och jösses vilken skillnad..
Så oneplace åker med posten tillbaka..
Och nu frid och fröjd både för familjen och allt..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|