Tack för ett snabbt svar!
* Officiell tråd - Yamakawa DVD-365 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 juni 2004 - 14:21
Postad 12 juni 2004 - 11:53
Kan man stänga av PS i Yamakawan? I så fall var?
Är väl bara att välja 480i/576i/720i/1080i i menyerna eller?
Postad 13 juni 2004 - 20:25
Postad 15 juni 2004 - 12:13
Inte tråkig läsning, trodde jag skulle ha en Samsung 935, men icke.
Jag råkar ha fördelen att bo i Österrike just nu och skall flytta hem till Sverige igen om tre veckor.
Här kan jag i butiken i kvarteret hämta upp en Yamakawa 365 för 138 eur, dvs ca 1250 kronor.
Däremot blir det ju lite jobbigt om nåt skulle strula med garantier eftersom det måste skickas osv.
Alltså kanske man skall betala ett par hundra mer och köpa NorthQ 5001 från komplett istället.. Några spontana kommentarer på det?
Trots att jag läst igenom hela forumet tänkte jag fråga:
Om jag köper NorthQ 5001, är det samma sak som Yamakawa 365 då, fast snyggare(i min mening) design?
Kan jag använda Yamakawas smarta FW-uppgraderingar på en NQ 5001?
Jag hade tänkt att köra ca 7,5m DVI-D (5m billig - en 2,5 meter skarv, allt från kjell&co) till en PT-AE500E. Har funderat på det där med over/underscan men har tänkt ut att om det ändå alltid blir samma mått så kan man helt enkelt justera maskeringen på sin projektorduk så att den passar in storleksmässigt i vad som levereras ut av dvdn/projektorn.. eller?
Så alltså.. köpa Yamakawa här nere eller köpa lite dyrare NorthQ 5001 hemma?
Grymt, tack för tips!

Postad 15 juni 2004 - 12:26
Trots att jag läst igenom hela forumet tänkte jag fråga:
Om jag köper NorthQ 5001, är det samma sak som Yamakawa 365 då, fast snyggare(i min mening) design?
Kan jag använda Yamakawas smarta FW-uppgraderingar på en NQ 5001?
I princip samma spelare, samma firmware, tror dock att NorthQ klarar DVI-A också, inte hundra på om Yamakawan klarar det.
Jag hade tänkt att köra ca 7,5m DVI-D (5m billig - en 2,5 meter skarv, allt från kjell&co) till en PT-AE500E. Har funderat på det där med over/underscan men har tänkt ut att om det ändå alltid blir samma mått så kan man helt enkelt justera maskeringen på sin projektorduk så att den passar in storleksmässigt i vad som levereras ut av dvdn/projektorn.. eller?
Är tyvärr inte så enkelt, även om du bygger en duk själv, efterssom underscan kan variera beroende på vilken film du tittar på.
Postad 15 juni 2004 - 12:29
Hmm, så är tipset att köra komponent då?Är tyvärr inte så enkelt, även om du bygger en duk själv, efterssom underscan kan variera beroende på vilken film du tittar på.
Då finns det ju ingen idé med den här DVD-spelaren, måste vara bättre att skaffa en spelare som faktiskt har tre komponentutgångar...?
Att köpa 7,5m SCART->komponent av Marcus för 1500 kronor är ju inte direkt aktuellt...
Eller så kör man på nåt sorts mellanalternativ, dvs DVI-D för de filmerna där det passar men bygger en egen SCART->3xRCA komponent-kabel att köra med där det inte funkar med DVI.
F.ö. kan man inte köra med SCART->SCART (RGB) när det gäller denna DVD-spelare och Panasonic PT-AE500? Blir det bättre eller sämre än komponent?
/E
Edit: Kom på en sak till..
Redigerat av Bråkis, 15 juni 2004 - 12:32.
Postad 15 juni 2004 - 12:36
Hmm, så är tipset att köra komponent då?
Då finns det ju ingen idé med den här DVD-spelaren, måste vara bättre att skaffa en spelare som faktiskt har tre komponentutgångar...?
Det finns dock en norrman här på forumet som heter OleM. Han har en NorthQ och en AE500, och han säger att han inte har detta problem över huvudtaget. Prata med honom. Det finns en annan duktig kille som heter Anders Johnsson som har skrivit mycket om detta, han tröttnade dock på DVI/underscan och köpte en komponentsladd istället. Min bror kommer också köpa en komponent mellan sin 668a och Z2 istället för HDMI->DVI.
F.ö. kan man inte köra med SCART->SCART (RGB) när det gäller denna DVD-spelare och Panasonic PT-AE500? Blir det bättre eller sämre än komponent?
Du skulle nog inte märka någon skillnad mellan SCART(RGB) och komponent...komponent har dock en fördel efterssom materialet på en DVD ligger lagrat närmast detta formatet.
Redigerat av prosen, 15 juni 2004 - 12:42.
Postad 15 juni 2004 - 12:57
Det jag menar är att annars hade min lösning blivit:Du skulle nog inte märka någon skillnad mellan SCART(RGB) och komponent...komponent har dock en fördel efterssom materialet på en DVD ligger lagrat närmast detta formatet.
SCART->3xRCA --> RCAHO-RCAHO [dvs skarv-dubbelhonor] --> 3x RCA 7 meter.
Och där kanske det både blir bättre kvalitet om jag använder en enda lång SCART
från utgången på DVD:n till ingången på Projektorn, än om jag själv ska lyckas med bra lödningar samt koppla över mellan olika kablar 3-4 ggr på vägen...
Exempel på lång RGB SCART:
http://195.67.69.169...ovisa.asp?37905
Clicktronic 21-pol SCART, 10meter för 249 kr.
Postad 15 juni 2004 - 13:02
Och där kanske det både blir bättre kvalitet om jag använder en enda lång SCART
från utgången på DVD:n till ingången på Projektorn, än om jag själv ska lyckas med bra lödningar samt koppla över mellan olika kablar 3-4 ggr på vägen...
Varför inte köpa en sån här!! Supra Scart - Komponent

Postad 15 juni 2004 - 13:09
Tja, varför inte. Det kanske är rätt väg att gå, men jag tror jag börjar med att köpa både dvi-d-kabel (antar f.ö. att single link kommer funka bra??) och en scart hela vägen så får jag börja med de två alternativen.Varför inte köpa en sån här!! Supra Scart - Komponent
Sen kan det ju vara värt att prova den som du nämnde utifall att t.ex. dvi inte funkar bra och scart-rgb inte ger tillräckligt bra bildkvalitet.
Tack för tipsen!
Postad 15 juni 2004 - 13:18
Postad 15 juni 2004 - 14:17
Hei prosen!Det finns dock en norrman här på forumet som heter OleM. Han har en NorthQ och en AE500, och han säger att han inte har detta problem över huvudtaget. Prata med honom.

Jeg har ikke AE500. Jeg har BenQ PE7800.
Jeg har nå sett under scan på èn film. Jeg så X-men her om dagen og der så jeg under scan. Men det var veldig lite, kun 2-3 pixler. Det er så lite at jeg ikke så det før midt i filmen. Da oppdaget jeg det kun ved en tilfeldighet. Det er så lite at jeg ikke bryr meg om det over hodet.
Men nå har jeg altså sett under scan også med denne kombinasjonen.
Postad 15 juni 2004 - 15:24
Hei prosen!
Jeg har nå sett under scan på èn film. Jeg så X-men her om dagen og der så jeg under scan. Men det var veldig lite, kun 2-3 pixler. Det er så lite at jeg ikke så det før midt i filmen. Da oppdaget jeg det kun ved en tilfeldighet. Det er så lite at jeg ikke bryr meg om det over hodet.
Sorry!! Jag snurrade till det. Då har du också sett underscan, men inte så mycket så det störde dig. Har du Lejonkungen på DVD? Eller vad heter den på norsk? Lejongutten?

Postad 15 juni 2004 - 19:04
Den har ikke separat komponent-utgang. Men man kan ta ut komponent-video via scart konntakten.Orkar inte bläddra igenom 17 sidor så.. Har den komponentutgång? Om inte, finns det några alternativa spelare som har det?
Postad 15 juni 2004 - 19:08
Nei, jeg har ikke lejonkungen. Men jeg skal få tak i den.Hei prosen!
Sorry!! Jag snurrade till det. Då har du också sett underscan, men inte så mycket så det störde dig. Har du Lejonkungen på DVD? Eller vad heter den på norsk? Lejongutten?
lejonkungen = Løvenes Konge på norsk (Lövenes Konge).

Postad 15 juni 2004 - 19:26
Och hur gör man det? Behöver man en aktiv adapter för att konvertera signalen?Den har ikke separat komponent-utgang. Men man kan ta ut komponent-video via scart konntakten.
Postad 15 juni 2004 - 19:31
Nej.. varför inte köpa en sån där???Varför inte köpa en sån här!! Supra Scart - Komponent
Alltså, det räcker med den omvandlaren på länken. Du kan lätt löda den själv också enl. instruktion bl.a från Yamakawas hemsida, under punkten "DVD-3xx". 6 lödningar.
Har inte provat nån av dem. Men det blir nog först till att prova själv och i andra hand till att köpa dyrt.
Redigerat av Bråkis, 15 juni 2004 - 19:32.
Postad 15 juni 2004 - 21:35
Kan man stänga av PS i Yamakawan? I så fall var?
Är väl bara att välja 480i/576i/720i/1080i i menyerna eller?
Kan man verkligen göra det?
Den enda Interlace upplösningen jag ser är 1080i alla andra är Proggressiva.
(Kör firmware v 271N)
Postad 15 juni 2004 - 21:41
Nej.. varför inte köpa en sån där???
Alltså, det räcker med den omvandlaren på länken. Du kan lätt löda den själv också enl. instruktion bl.a från Yamakawas hemsida, under punkten "DVD-3xx". 6 lödningar.
Har inte provat nån av dem. Men det blir nog först till att prova själv och i andra hand till att köpa dyrt.
Man kan ju göra så, men det är inte rätt!

Postad 16 juni 2004 - 06:31
Postad 16 juni 2004 - 09:05
Men hela poängen med den här spelaren är ju DVI-utgången, egentligen.Om man redan har en referenskabel så vill man ju gärna använda den. Finns det några alternativ till denna som har komponentutgång?
Det finns ju mängder av spelare av ungefär samma rang med komponentutgång.. Så vitt jag vet?
Eller vill du ha både DVI och komponent?
Du kan ju t.ex. köpa en väldigt kort SCART->Komponent-kabel och sedan skarva och använda din refrenskabel resten av vägen.
Postad 16 juni 2004 - 13:02
Det finns ju mängder av spelare av ungefär samma rang med komponentutgång.. Så vitt jag vet?
De flesta spelare har inte uppskalning till(720p/1080i) på komponentutgången. Pioneer 668/868 har tex. ingen uppskalning på komponent, bara på HDMI-utgången.
Postad 16 juni 2004 - 13:17
Jag får inte full bild bara när det e riktig 16/9 dvd.
Samma problem e det om jag kör komponent.
För att jag ska kunna se full bild på vissa filmer (oftast äldre filmer) så får jag gå in i menyn på dvd spelaren o ändra från 16/9 till letterbox, då funkar det bra.
Jag blir bara lite smått irriterad på det.
jag kör dvi- vga om det e nån som undrar eller komponent då det kvittar samma probs me båda!!!
Det e alltså inte underscan jag pratar om det e helt annat.
/Daniel
Postad 16 juni 2004 - 13:31

Tack på förhand.

Postad 16 juni 2004 - 15:58
Sprillan ny : 1500kr
Du kan göra den MV fri samt regionsfri, inga problem!

Postad 17 juni 2004 - 08:05
Nu har jeg fået set Lejonkungen/Løvernes Konge (eller rettere nogle minutter af den) for at checke, om den blev underscannet på min yamakawa.Hmm. Jeg kan kun sige, at jeg sender digitalt signal fra yamakawaen via DVI til Z2 og har aldrig haft problemet. (FW 271N, så vidt jeg husker
Underscan visar sig inte i alla filmer. Men kolla på ex. Lejonkungen så kommer du förstå!
Filmen fyldte ikke helt lærredet ud, men det er fordi dens aspect ratio er 1,66:1 og ikke 1,78:1. Der var ingen grå felter, sådan som på Anders' screenshots.
Jeg har endnu ikke oplevet underscan. Min anbefaling til dem, som oplever problemet: Reklamer til sælgeren og bed om at få en afspiller, der virker. For de findes altså

Postad 17 juni 2004 - 08:32
Filmen fyldte ikke helt lærredet ud, men det er fordi dens aspect ratio er 1,66:1 og ikke 1,78:1. Der var ingen grå felter, sådan som på Anders' screenshots.
När jag kollade hos min bror så var det inga grå fält utan svarta. Men när vi körde via komponent(analog) istället så fyllde den hela vägen ut. Om det har med aspecten på filmen att göra borde det väl visa sig då också? Eller är det så att en analog bild kan justeras av projektorn, men inte en digital, därför man heller inte kan ändra aspecten på projektorn när man kör via HDMI eller DVI?
Postad 18 juni 2004 - 19:22
Mvh Micke
Postad 20 juni 2004 - 11:57
Fick min Yamakawa 365 på posten idag... testade den på min LG 45 V via DVI och 1080, kan bara säga WOW ! Trodde inte att en plasma var kapabel att visa sådan kvalitet på bild...
Mvh Micke
Fråga kolon: Får du underscan med denna kombination?
Postad 20 juni 2004 - 18:51
Mvh Micke
Postad 21 juni 2004 - 23:08

Postad 21 juni 2004 - 23:35
Njet, det ingår inte DVI-kabel.Har bara en liten fundering! Medföljer det dvi kabel när man köper denna spelare? Har nömligen beställt en från Tyskland och ndrar om man ska förbereda med kabelköp eller det ingår?
Står på lådan "Audio/Video Cable and S-Video Cable included", stämmer säkert, men dom minns jag inte om dom fanns med eller om jag lagt iväg dom nånstans.
edit: SCART fanns tydigen med i paketet

Redigerat av evilution, 22 juni 2004 - 09:24.
Postad 22 juni 2004 - 08:36

Både NorthQ 5001 och Yamakawa 365 tillverkas av företaget nReady - vilket gör att innandömet och bla fjärrkontrollen är identiska.
http://www.nready.com/mpeg4.htm
Andra "identiska" apparater är bla RICHMOND DVX 1000 DVI (Italiensk) och som jag skrivet tidigare i denna tråd - Technosonic 101.
Jag misstänker att firmware ursprungligen utvecklas centralt (av nReady?) och sedan skickas den till respektive märke som sätter sin prägel på den.
Det borde alltså inte vara några problem att lägga firmwares från Richmond apparaten (som finns här ) eller för Tehnosonic (som finns här )
Men det görs givetvis på egen risk

Märk väl att det finns andra spelare med identisk front (som Nortq 5001) och som använder samma chip (sigmadesigns 8500) men som ursprungligen är tillverkad av en helt annan tillverkare - bla denna:
X-player 7000 - den använder (som synes) en annan fjärrkontroll och har en annan baksida.
Firmware för denna spelare borde givetvis inte fungera.
Postad 22 juni 2004 - 10:03
Postad 22 juni 2004 - 12:17
Vad jag fattat så innebär 24+1 DualLink DVI-D (enbart digital), och 18+5 är SingleLink DVI-I (18 ledare för Digital och 5 för analogt/VGA)OK, en ny dum fråga! Vilken typ av DVI kabel ska man ha? Behöver bara typ 2 meter lång. Har läst om DVI-D och DVI-I men det som förvirrar mig är sedan att på tex kjelloco ha de med olika uppsättningar pins i kontakterna, tex 24+1, 18+5, tja det var kanske bara dem!? Så vilken är det jag ska ha? Eller nån som vet nån annat ställe med billiga bra dvi-kablar?
Ska du koppla den till en nyare Projektor/plasma/LCD så ska väl DVI-D räcka, men om du vill vara säker/kunna köra den med VGA så köp en DVI-I.
Postad 22 juni 2004 - 21:44

Postad 27 juni 2004 - 11:17
Måste klargöra lite. De grå fälten symboliserar LCD-projjarnas svartaste svarta. Det är alltså inte frågan om att projjen projicerar nån grå färg utanför bilden, utan att hela bildytan inte fylls ut.Filmen fyldte ikke helt lærredet ud, men det er fordi dens aspect ratio er 1,66:1 og ikke 1,78:1. Der var ingen grå felter, sådan som på Anders' screenshots.
När jag kollade hos min bror så var det inga grå fält utan svarta. Men när vi körde via komponent(analog) istället så fyllde den hela vägen ut. Om det har med aspecten på filmen att göra borde det väl visa sig då också? Eller är det så att en analog bild kan justeras av projektorn, men inte en digital, därför man heller inte kan ändra aspecten på projektorn när man kör via HDMI eller DVI?
// Anders
Postad 27 juni 2004 - 13:59
Måste klargöra lite. De grå fälten symboliserar LCD-projjarnas svartaste svarta. Det är alltså inte frågan om att projjen projicerar nån grå färg utanför bilden, utan att hela bildytan inte fylls ut.
// Anders
Precis så jag tolkade dina beskrivningar, glasklart!!

Postad 28 juni 2004 - 16:50
Måste klargöra lite. De grå fälten symboliserar LCD-projjarnas svartaste svarta. Det är alltså inte frågan om att projjen projicerar nån grå färg utanför bilden, utan att hela bildytan inte fylls ut.
// Anders
Precis så jag tolkade dina beskrivningar, glasklart!!![]()

Det kändes som om diskussionen var på väg åt att försöka få det till att projektorns projicerade bild minskas... så är förstås inte fallet. Det som händer är att hela LCD-panelen inte utnyttjas när man kör via DVI.
// Anders
Postad 30 juni 2004 - 17:58
Precis fått hem min NorthQ 5001. Testat lite att köra DVD spelare emot en Panasonic 500'a här men får det inte riktigt att funka. Försöka läsa på men lyckas fortfarande inte. Funkar fin fint i komposit (urk, jag vet) men när jag försöker köra DVI (Testar med min monitorkabel till LCD skärmen) så lyckas jag inte få bild. Så fort jag väljer att aktivera DVI utgången så slocknar kompositbilden och projjen hittar inget på DVI. Vad gör jag för fel? Testat flera olika upplösningar (Både de fördefinierade och custom), testat med och utan macrovision. Börja nästan misstänka att min kabel jag har inte är riktig men den funkar ju bra mellan dator och skärm? Hjälp!
/H
Postad 30 juni 2004 - 18:09
Hjälp
Precis fått hem min NorthQ 5001. Testat lite att köra DVD spelare emot en Panasonic 500'a här men får det inte riktigt att funka. Försöka läsa på men lyckas fortfarande inte. Funkar fin fint i komposit (urk, jag vet) men när jag försöker köra DVI (Testar med min monitorkabel till LCD skärmen) så lyckas jag inte få bild. Så fort jag väljer att aktivera DVI utgången så slocknar kompositbilden och projjen hittar inget på DVI. Vad gör jag för fel? Testat flera olika upplösningar (Både de fördefinierade och custom), testat med och utan macrovision. Börja nästan misstänka att min kabel jag har inte är riktig men den funkar ju bra mellan dator och skärm? Hjälp!
/H
Kan det vara så att din DVI-kabel är analog, dvs. DVI-A? AE500 klarar nämligen bara att ta emot en digital DVI-signal, dvs. DVI-D.
Postad 30 juni 2004 - 21:42

/H
Postad 01 juli 2004 - 23:05
Hm.. inte alls omöjligt, hur ser man skillnad på en digital och en analog DVI? (Känner mig lite dum just nu )
/H
Jag vet att man ska kunna se skillnad på dem, men vet tyvärr inte hur. Någon annan här kankse vet? Förresten, har du provat att köra från datorn till projektorn?
Postad 02 juli 2004 - 06:47
Nej det har jag inte, det hela är väldigt provisoriskt då jag testat med farsans projje. Min ligger oupppackad här, det hela skall monteras i helgen (Tyvärr är den beställda Supra DVI kabeln restad) i det nya huset som vi flyttar in i idag. Håller tummarna på att det är kabeln och inte mig det är fel på (?)Jag vet att man ska kunna se skillnad på dem, men vet tyvärr inte hur. Någon annan här kankse vet? Förresten, har du provat att köra från datorn till projektorn?

/H
Postad 02 juli 2004 - 08:09
Angående DVI så har jag lärt mig detta:

Den övre kontakten (DVI-I) kan skicka både digitala och analoga signaler.
Den undre kontakten (DVI-D)kan skicka enbart digitala signaler
De analoga signalerna går alltså via de där 4 hålen till höger på bilden.
Yamakawa 365 och NorthQ 5001 har förövrigt en DVI-I kontakt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar