Postad 11 januari 2014 - 19:48
Postad 11 januari 2014 - 19:49
Postad 11 januari 2014 - 20:12
Ge mig nu enOLED på minst 65" för max 20kkr så har ni en köpare.
Inte bara en...
Ja ni gubbar, då får ni vänta ett bra tag

Finns väl inte många tv idag på 65 tum som kostar max 20 kr. Och då är detta på plasma och lcd, tekniker som funnits länge och där priserna pressats oerhört de sista åren.
Ny teknik är alltid dyr.
/Fredrik
Postad 11 januari 2014 - 20:18
Nähä, menar du verkligen det?Ja ni gubbar, då får ni vänta ett bra tag
Finns väl inte många tv idag på 65 tum som kostar max 20 kr. Och då är detta på plasma och lcd, tekniker som funnits länge och där priserna pressats oerhört de sista åren.
Ny teknik är alltid dyr.
/Fredrik

Dock är mitt främsta önskemål att dom skippar detta fjanteri med böjda skärmar så kan även en gammal gubbe som jag gå upp i pris.....
Postad 11 januari 2014 - 21:22
Ja, det och rimliga priser. Var det jag menade med mitt "inte bara en".Ok då, sluta upp med de idiotiska dumheterna att göra böjda skärmar helt och hållet om du frågar mig!
Postad 11 januari 2014 - 21:27
Jag fattade detJa, det och rimliga priser. Var det jag menade med mitt "inte bara en".

Ville bara förtydliga vad jag tyckte var viktigt, dvs icke böjd skärm framför pris.
Postad 11 januari 2014 - 22:28
Hoppas i mina drömmar att en 50 tums OLED kommer att gå att köpa för 25k rätt snabbt.. Slutet av 2014.
Men de är väl just en dröm.
Lär väl ta flera år :-(
Postad 11 januari 2014 - 22:57
Därför går 4K före och är ett försäljnings argument till massorna som ej är insatta entusiaster som är en liten del av köparna.
Postad 11 januari 2014 - 23:02
Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 11 januari 2014 - 23:04.
Postad 12 januari 2014 - 00:56
Postad 12 januari 2014 - 01:31
Redigerat av improwise, 12 januari 2014 - 01:33.
Postad 12 januari 2014 - 02:08
Ta hem utgifterna för utvecklingskostnaderna samt för få aktörer.Vad är eg skälet till att OLED är så pass dyra, beror det på låga volymer eller att tillverkningskostnaden inte går att få ner oavsett volym? All ny teknologi tenderar som bekant att kosta när den är ny för att sen sjunka i pris, men OLED känns inte så nytt längre, dvs priserna borde börjat sjunka. Men istället verkar flera tillverkare nästan gett upp redan i förväg.
Postad 12 januari 2014 - 02:10
Vad är eg skälet till att OLED är så pass dyra, beror det på låga volymer eller att tillverkningskostnaden inte går att få ner oavsett volym? All ny teknologi tenderar som bekant att kosta när den är ny för att sen sjunka i pris, men OLED känns inte så nytt längre, dvs priserna borde börjat sjunka. Men istället verkar flera tillverkare nästan gett upp redan i förväg.
Det beror nog på ett antal olika problem.
1. Det verkar vara svårt att tillverka felfria OLED paneler så de får nog kassera en hel del av panelerna för att de inte är bra nog = högt pris. ÄR bra mycket mer komplicerat än att använda LCD
2. Det är små marginaler på tvförsäljning. Pioneer, Panasonic, Sony mfl har fått känna av det rejält med stora förluster. Vi vet hur det gick för Pioneer och att Panasonic nu gett upp på plasma pga detta.
3. Den stora massan vill inte betala så mycket för en TV. Har för mig brytpunkten för de flesta ligger runt 7000 eller så.
4. 4K är på gång så de ser chansen att höja marginalerna på 4K LCD istället. Det är nog inte så mycket dyrare att tillverka en 4K LCD panel än en 1080p panel men du kan ta desto mer betalt för det för att det är "ny teknik"
Allt handlar alltså om vinstmaginal per enhet. Speciellt för Sony, Panasonic som har extremt svårt för att generera ngn vinst över huvudtaget. Samsung och LG lyckas bra med att tjäna pengar på massa andra produkter så de klarar sig hyfsat trots dåliga marginaler på TV.
Postad 12 januari 2014 - 02:12
Självklart gör dom detta pressmeddelande för att sälja in sina nya 4K Lcd apparater för annars skulle inte dessa sälja
och är enklare att tillverka dessa för bra priser.
Med tanke på att 4K & 8K är i startgropparna så är detta som kommer först och är bättre affärer för Samsung.
Medans LG är ensam på Oled spåret kommer inte priserna pressas så bara hoppas att Panasonic och Sony
kommer in i matchen och dom Kinesiska tillverkarna.
Nu då du säger det så är det förmodligen så. Än så blir vi inte av med LCD tekniken på väldigt många år. Skönt när LCD tekniken är nedgrävd och begravd. I framtiden har varken LCD eller plasma någon plats.
Tack 4K nu får vi vänta ännu längre på OLED.
Först då jag såg 4K på Elgiganten så blev jag trotts min skepsis väldigt imponerad när jag såg Sony KD-65X9005A. Dock var inte betraktningsvinklarna något vidare. Men skulle vilja göra en riktig jämförelse med samma material i 1080p och 4K med två identiska tv apparater fast den ena är i 1080p och den andra 4K och båda är kalibrerade. Inte förens då kan man göra en ordentlig objektiv jämförelse för demo materialet är väldigt bra material gjorda för att visa tvn styrkor och dölja dess svagheter.
Men sedan då jag gick över till Mediamarkt och såg OLED en LG 55EA980W så blev jag ännu mer imponerad. Rent utsagt häpen och man stod bara och beundrade bilden. Fast än den bara var i 1080p så slog den 4K LCD på fingrarna så det bara sjöng om det.
Men men. Jag är glad att jag köpte en 65VT60 då plasma är på väg bort och det är bara en tidsfråga innan LG och Samsung lägger ner sin plasma tillverkning. Får hoppas att den håller tills 4K hypen är över och OLED börjar trilla ner i pris i dom större tummen.
Postad 12 januari 2014 - 04:29
Vad är eg skälet till att OLED är så pass dyra, beror det på låga volymer eller att tillverkningskostnaden inte går att få ner oavsett volym? All ny teknologi tenderar som bekant att kosta när den är ny för att sen sjunka i pris, men OLED känns inte så nytt längre, dvs priserna borde börjat sjunka. Men istället verkar flera tillverkare nästan gett upp redan i förväg.
Faktum är att OLED är billigare/enklare att producera än LCD när produktionen väl kommer upp i stor skala, men när det händer kan man bara spekulera om. Men det bådar ju gott inför framtiden med en teknik som är vida överlägsen LCD och även billigare.
Läte detta i en väldigt utförlig review av ovanstående tv men jag har dock inte länken i skrivande stund.
Edit: Found it.. http://www.displayma..._ShootOut_1.htm
"At some time in the future – which will take years – OLED TVs will become cheaper to make than LCDs and Plasmas because they are considerably less complicated to manufacture and assemble. An LCD display panel, for example, consist of dozens of separately manufactured components that are assembled like a car on an assembly line, whereas OLED displays are manufactured more like a large semiconductor chip."
Redigerat av spuj, 12 januari 2014 - 04:34.
Postad 12 januari 2014 - 11:42
Faktum är att OLED är billigare/enklare att producera än LCD när produktionen väl kommer upp i stor skala, men när det händer kan man bara spekulera om. Men det bådar ju gott inför framtiden med en teknik som är vida överlägsen LCD och även billigare.
Läte detta i en väldigt utförlig review av ovanstående tv men jag har dock inte länken i skrivande stund.
Edit: Found it.. http://www.displayma..._ShootOut_1.htm
"At some time in the future – which will take years – OLED TVs will become cheaper to make than LCDs and Plasmas because they are considerably less complicated to manufacture and assemble. An LCD display panel, for example, consist of dozens of separately manufactured components that are assembled like a car on an assembly line, whereas OLED displays are manufactured more like a large semiconductor chip."
Kul med lite riktiga fakta!
Min egen slutsats, kombinerat med en del annat jag läst, är att prisutvecklingen kanske inte främst handlar om OLED i sig, utan att premiumsegmentet inom TV-apparater verkar ha försvunnit. Genomsnittskonsumenten kan helt enkelt inte se någon skillnad på en TV för 10 000 kr och en för 25 000 kr, och spenderar då pengarna på nåt annat istället. Å ena sidan kan man så klart hävda att skillnaderna så klart finns där, å andra sidan måste jag erkänna att jag absolut kan förstå resonemanget, skillnaderna är rätt små, speciellt för "okunniga köpare".
Det jag ser mest fram emot OLED är dom böjda skärmarna.
Från länken som Spuj bidrog med:
"Whether you prefer a curved or flat screen is primarily subjective, but the slightly curved screen does provide some objective advantages. First and foremost, the concave screen shape cuts down on reflections from surrounding ambient light two ways: by reducing the screen’s 180 degree opening angle, which eliminates reflections from some ambient lighting on the sides, and also from specular reflections off the concave screen, which directs some reflected ambient light from behind the viewers away from their line of sight. This is very important for a display technology that produces excellent dark image content and perfect blacks – because you don’t want that spoiled by ambient light reflected off the screen.
A second and more subtle point: people sitting off to the sides away from the central sweet spot get a somewhat better viewing experience because the curved screen accommodates their viewing direction better and reduces the stretched keystone (trapezoidal) shaped image that is seen with flat screens viewed at an angle from the sides. The flip side is that the top and bottom of the screen and picture don’t look perfectly straight, but rather appear with a slight subtle curve – it’s a small geometric effect, only a 1.5% curve (difference between the center and sides) is seen at an 8 foot (2.4 meter) viewing distance. It’s more apparent when the room lights are on, but much less so in low ambient lighting, which is the best way to watch the TV. I found that if I didn’t make a point of looking for the slight curvature, I didn’t notice it. For me, the advantages of reduced reflections and better side viewing outweigh noticing a slight curvature, but it is none-the-less still a subjective call…"
Postad 12 januari 2014 - 12:37
Dj*vlat haksläpp.
Brutalt bra bild.
Tjejen fråga om de var 3d utan glasögon när hon tittade som snabbast
Postad 12 januari 2014 - 13:15
Hur pass bra hanterar OLED rörliga bilder? Alltså inte mätt på något 24p mög.
bump
Postad 12 januari 2014 - 13:19
Skämtar du?
Haha ja, jag skämtar

Postad 12 januari 2014 - 13:49
Haha ja, jag skämtar
Eftersom att alla var så avig mot böjda skärmar så tänkte jag att jag skriver och se vad jag får för reaktioner
Började undra om du kanske LED av nån form av sjuk böjelse

Redigerat av improwise, 12 januari 2014 - 15:36.
Postad 12 januari 2014 - 16:01
Du skulle nog kunna åka till valfritt köpcentrum där det finns minst 2st lador, så borde du vara säker på att få se minst en OLED.
Postad 13 januari 2014 - 13:57
Läser testen om LG´s nya OLED 55EA980W i nya nummret av Ljud & Bild. Bilden är den absolut bästa dom sett. Svärtan överlägsen Pioneer Kuro och Panasonic 60ZT60. Skriver oxå att dom väljer hellre en 1080P OLED än en 4K-LCD alla dagar i veckan. Men som sagt, smakar det så kostar det.
Utan att vara insatt så undrar jag bara
Kan svärtan och bilden verkligen vara överlägsen Kuro och ZT sett med vanliga ögat? Jag tänker eftersom dom apparaterna är såpass bra och i min värld har en otrolig svärta.
Man ser också att många pratar i allmänhet om svärta vilket självklart är viktigt,men man hör inte folk prata om det vita som är minst lika viktigt för mig då jag inte vill ha vit/grå bild som är på många Plasma. Så hur är OLED,s färger i övrigt? Topnotch antar jag? Må gott
Postad 13 januari 2014 - 16:19
Med tanke på hur OLED hypas så förväntar man sig ju nästan att det ska va som att titta ut genom ett fönster. Men jag är fortfarande nyfiken på hur den hanterar rörliga bilder. Det är ju nästan det viktigaste ändå speciellt som jag hoppas 24p är en död standard framöver. Men det lär ju ta betydligt längre tid än innan OLED priserna börjat dumpas lol
Postad 13 januari 2014 - 16:36
Postad 14 januari 2014 - 22:08
Postad 14 januari 2014 - 22:17
det kan jag förstå att du är

Själv vill jag minst ha 75 tum och en platt skärm.
för under 50 papp..
så man lär få vänta en stund till

Postad 14 januari 2014 - 23:01
Redigerat av Unregistered9be4fd25, 14 januari 2014 - 23:01.
Postad 15 januari 2014 - 00:17
Har inte sett en kuro som haft absolut svärta. Den bästa svärta jag sett är hos CRT men nej inte total svärta även där. Plasmor som Kuro och Zt är inte speciellt bra går se hur många brister som helst i dem som inte har ursprung i källmaterialet så nog finns det rum för förbättring.
Med tanke på hur OLED hypas så förväntar man sig ju nästan att det ska va som att titta ut genom ett fönster. Men jag är fortfarande nyfiken på hur den hanterar rörliga bilder. Det är ju nästan det viktigaste ändå speciellt som jag hoppas 24p är en död standard framöver. Men det lär ju ta betydligt längre tid än innan OLED priserna börjat dumpas lol
Vilka brister har plasman? Det enda jag har sett väldigt väldigt lite utav är line bleeding på Min VT60 dock inte Kuron och det måste provoceras fram och jag kan se det om jag har menyer framme där man väljer bildläge och har 0, 10 i kontrast och man väljer THX Cinema då ser jag det som mest men man ser det mindre i dom andra lägena och det är inte alltid man ser det. Har sett det en gång på eftertexter på tv.
Men vid filmtittande så han jag inte märkt utav några brister alls. Vansinnigt bra bild och det är alltid roligt att pröva nya kalibrerade inställningar från någon annan seriös testare. Blev ännu mer mättnad i färgerna efter Sound & Visions inställningar. Man blir bara mer och mer imponerad av bilden och som en annan skrev i ett omdöme så är det fest varje gång man slår på tvn! Jag är mäkta imponerad utav den.
Däremot har LCD nackdelar som jag inte tål alls. Clouding, att dom inte har en uniform, jämn svärta. Och så framför allt betraktningsvinklarna. Får hoppas att det blir bättring full array backlit local dimming utan halos. Kan tänka mig att ha en LCD om dom får till får till dom punkterna plus bättre betraktningsvinklar. Men har man full array backlit local dimming så ser jag ingen anledning att använda sig utav VA paneler då dom kan släcka ner bilden helt. Bättre att köra på IPS och få bättre betraktningsvinklar, något som är otroligt viktigt för mig. Samt låg input lag vilket jag tror blir svårt med backlit local dimming och något fusk med att stänga av local dimmingen vill jag inte se för att åstakomma låg input lag för då blir svärtan dålig och man vill ha lika bra bild i varje läge. Visst att gå förbi bildbehandlingkretsar för att åstadkomma lägre input lag gör inget men svärtan rör dom inte.
Postad 15 januari 2014 - 00:57
Postad 15 januari 2014 - 01:59
Tillfälliga inbränningar var det lite utav på första plasman. Kuron absolut ingenting alls, väldigt pyttelite i början om man gick och granskade tvn en decimeter ifrån tvn. Efter ett tag så hade jag inga problem what so ever. Kunde somna framför tvn i timtal med en statisk bild och det blev bara väldigt svaga spår på helt svart bild som försvann efter några minuter. Så där existerade inte tillfälliga inbränningar alls. TVn som jag har nu VT60 är så pass ny och har för få timmar men tycker det inte är farligt där heller. Allting försvinner alltid på nolltid. Så känner ingen oro alls där.
Line bleeding minns jag inte om jag hade på första plasman och Kuron såg jag inte utav det alls i huvud taget. VT60 måste jag provocera fram det men vid normal kontrast 30-40 så har jag inte märkt av det alls där. Så line bleeding är ett ickeproblem för mig.
Tar heller plasmans brister och nackdelar alla dagar i veckan framför LCDns clouding och dåliga betraktningsvinklar. Kunde dom bara lösa dom två punkterna så skulle LCD blivit så mycket bättre och faktiskt kunna bli användbara. I jämförelse med LCD brister så är plasma i närmaste perfektion.
Det är vad jag tycker. Har aldrig gillat LCD i huvudtaget. Därför ser jag fram emot OLED och den dagen då LCD är begraven föralltid. I framtiden har varken plasma eller LCD någon plats.
Men jag tar alla dagar i veckan en plasma idag utan att blinka.
Tycker folk som verkar störa sig på plasma letar aktivt efter fel på tvn istället för att uppskatta den överlägsna bildkvaliten istället. Plasmans brister är ynkliga petitesser i jämförelse med LCD clouding som förstör svärtan helt och hållet. Och inte tala på att man måste sitta precis i sweetspoot för att få uppleva den absolut bästa bilden som tvn kan uppvisa.
Redigerat av Man of Steel, 15 januari 2014 - 02:04.
Postad 15 januari 2014 - 06:26
Jämför man med LCD så absolut plasma är bättre men nu jämför vi två riktigt dåliga display tekniker med varandra.
Postad 15 januari 2014 - 07:18
Sedan har jag aldrig upplevt något liknande alls på varken Kuron eller VT60. Upplever dom som oerhört snabba och läste någon kommentar på en Sony W9 recension på AVForum och då var det någon som klagade på blurring i fps i kommentarerna samt HDTVtest.co.uk nämnde det också.
Men både Kuron och VT60 upplevde jag oerhört responsive. Ni måste utgå från riktiga budget plasma då ni klagar på felen men jag upplever verkligen inte något. Jag har utgått utifrån top notch LCD. Svärtan är den absolut viktigaste bildegenskapen och den är helt förstörd på LCD.
Tycker verkligen inte plasma är en dålig diplay teknik. OLED är självklart ljusår bättre men tills dom sjunker i pris så är Panasonic och Samsungs 2013 plasma det absolut bästa 1080p apparater som gå och få tag på och HDTVtest.co.uk rekommenderade alla gånger en Panasonic 2013 plasma över 4K LCD.
if we were spending any money ourselves, we’d be snapping up one of Panasonic’s outstanding final 1080p plasma TVs, which overall do offer a better picture when all factors are considered.
Som sagt. Panasonic VT60/ZT60 eller Pioneer Kuro är verkligen inte dåliga tv apparater då dom har fått referens betyg precis överallt och referens får väl inte anses som dåligt? OLED är bättre på punkter men plasma är verkligen inte dålig.
Själv så stör man mig inte alls på några brister alls på min ny inhandlade VT60. Tycker den är perfekt. Det hade aldrig hänt om jag hade köpt en LCD. Uppskattar den bara mer och mer och man slutar aldrig förvånats hur bra bilden är.
Redigerat av Man of Steel, 15 januari 2014 - 07:19.
Postad 15 januari 2014 - 08:49
Då får du ta och titta lite mer noggrant. Eller njae, låt bli förresten.Dithering är ingenting jag har märkt av alls på mina två senaste plasma tv Kuro

Det är precis som oqvist säger, plasma har tveklöst problem med att fullt ut rendera bilden snyggt. Mindre märkbart vid film/video men för data måste man iaf vara blind för att missa det.

Problemet är att man får alla möjliga problem om man "tar i för mkt" med local dimming. Speciellt om man ska ha nån ekonomi i det hela oxå (dvs ett begränsat antal LED-zoner). Och tar man inte i så mkt så uppnår man heller inte så mkt i det man var ute efter, större "simulerad" dynamik. Och det ställer ju till det lite för IPS eftersom dito har väldigt begränsad dynamik till att börja med.Men har man full array backlit local dimming så ser jag ingen anledning att använda sig utav VA paneler då dom kan släcka ner bilden helt. Bättre att köra på IPS och få bättre betraktningsvinklar, något som är otroligt viktigt för mig.
Med det sagt så vore det intressant att se en IPS med väl fungerande och väl avvägd Local Dimming och en "simulerad" dynamik motsvarande 5000:1 nånstans (dvs att intrycket skulle bli ungefär detsamma som det hade med en fiktiv IPS panel som kirrar 5000:1). Dvs man skippar monstersvärtan men gör iaf nått för att hjälpa upp IPS största svaghet.
Iövrigt håller jag med dig i stort.

Redigerat av pacman, 15 januari 2014 - 08:49.
Postad 15 januari 2014 - 10:27
Då får du ta och titta lite mer noggrant. Eller njae, låt bli förresten.
Det är precis som oqvist säger, plasma har tveklöst problem med att fullt ut rendera bilden snyggt. Mindre märkbart vid film/video men för data måste man iaf vara blind för att missa det.
Då är jag väl blind enligt dig då

Seriöst tycker min VT60 är helt perfekt bildmässigt. Visst vore trevligt med absolut becksvart svärta men nu går ju det inte att uppnå med varken LCD eller plasma utan bara OLED. Men svärtan är ändå så bra som den kan bli. Färgerna avgudar jag också. Det är sådana naturliga färger med en sån otroligt fin mättnad.
Problemet är att man får alla möjliga problem om man "tar i för mkt" med local dimming. Speciellt om man ska ha nån ekonomi i det hela oxå (dvs ett begränsat antal LED-zoner). Och tar man inte i så mkt så uppnår man heller inte så mkt i det man var ute efter, större "simulerad" dynamik. Och det ställer ju till det lite för IPS eftersom dito har väldigt begränsad dynamik till att börja med.
Med det sagt så vore det intressant att se en IPS med väl fungerande och väl avvägd Local Dimming och en "simulerad" dynamik motsvarande 5000:1 nånstans (dvs att intrycket skulle bli ungefär detsamma som det hade med en fiktiv IPS panel som kirrar 5000:1). Dvs man skippar monstersvärtan men gör iaf nått för att hjälpa upp IPS största svaghet.
Iövrigt håller jag med dig i stort.
Precis. Då är det bättre med plasma. Ska man ha lika bra svärta som plasma i en LCD då drar det iväg med pengar och då är det bättre att lägga till lite till och få en OLED. En svärta som aldrig LCD kommer rå sig på plasma för då får man alla möjliga problem. Stör mig själv oerhört på halo och clouding som jag tycker saboterar svärtan. Jag vill ha en ren enhetlig svärta.
Postad 15 januari 2014 - 10:47
Ja.Då är jag väl blind enligt dig då

Ärligt talat, det finns där och är en fundamental del av plasmas konstruktion. Hurvida man stör sig på det eller inte är egentligen en annan fråga.
I värsta fall är (snart) ovanstående inte relevant. Vi får se om Samsung ids göra nått kul men om inte så är "vettig plasma att köpa i butik" snart ett minne blott.Då är det bättre med plasma
Men tills dess håller jag med, det är bara dyrt och halv-sissodär att få jämförbar bildåtergivning via LCD. I väntan på OLEDs mognad så är nog några år av "vakum" att vänta - tyvärr.
Skulle nån på nått magiskt sätt komma på ett sätt att fixa fram riktigt bra dynamik ur IPS så är dock läget avsevärt ljusare, lite utav en holy grail t.o.m., men det lär väl inte hända eftersom fokus snarare tycks ligga på junk än bildkvalité - CES var verkligen inte särskilt vackert...

Redigerat av pacman, 15 januari 2014 - 10:49.
Postad 15 januari 2014 - 10:57
Finns ju hur mycket brister som helst. Speciellt med rörliga bilder då plasma har för kass responstid vilket leder till blurring, trailing etc. Regnbågseffekten som det kallas.
Jämför man med LCD så absolut plasma är bättre men nu jämför vi två riktigt dåliga display tekniker med varandra.
Nu har du blandat ihop något här, responstiden på en plasma är ju blixtsnabb jämfört med en LCD som däremot just kan lida av rörelseoskärpa pga. det.
Postad 15 januari 2014 - 11:57
Ja.
Har numret till en bra ledarhund, intresserad?
Ärligt talat, det finns där och är en fundamental del av plasmas konstruktion. Hurvida man stör sig på det eller inte är egentligen en annan fråga.
Det kan nog vara så att jag ser det som plasmans bildkaraktär eller nått, det och plasma bruset (dock så ser jag det inte på normalt tittaravstånd varken på Kuron elle VT60). Har aldrig riktigt gilla det där glasklara LCD karaktären. Tycker det blir mer filmkänsla i filmerna. Om någon kom hem till mig och pekade och visade där är dither då hade jag säkert märkt av det men nu märker jag det inte alls.
I värsta fall är (snart) ovanstående inte relevant. Vi får se om Samsung ids göra nått kul men om inte så är "vettig plasma att köpa i butik" snart ett minne blott.
Men tills dess håller jag med, det är bara dyrt och halv-sissodär att få jämförbar bildåtergivning via LCD. I väntan på OLEDs mognad så är nog några år av "vakum" att vänta - tyvärr.
Skulle nån på nått magiskt sätt komma på ett sätt att fixa fram riktigt bra dynamik ur IPS så är dock läget avsevärt ljusare, lite utav en holy grail t.o.m., men det lär väl inte hända eftersom fokus snarare tycks ligga på junk än bildkvalité - CES var verkligen inte särskilt vackert...
Nästa tv kommer bli en OLED om inte Samsung vidareutveckla plasman och släppte en väldigt, väldigt stor för inte allt för dyr peng. Men det kommer nog inte hända som du säger att snart är plasma ett minne blott. Pioneer verkade ta sig till smärtgränsen när det gäller svärtan rent ekonomiskt då Panasonic också tog sig dit.
Nästa tv blir med allra största sannolikhet OLED om inte LG Hecto laserprojektor kanske vore någonting då det är lång livslängt på 20 000h normal och 27 000h eco samt att man bara behöver ha projektorn 30cm från duken tror jag det var och så följer det med 100 tums duk. Samt att svärtan verkar väldigt bra för att vara en projektor. Om dom sjunker kraftigt i pris så kanske det vore nått. Men undra om lampan är utbytbar på den? Det borde den vara.
Postad 15 januari 2014 - 12:35
Då är jag väl blind enligt dig då
Seriöst jag har aldrig förstått mig på varför folk gör sån stor grej av dithering. Jag har aldrig märkt utav det och aldrig stört mig på det. Jag har googlat och sett på Youtube vad det är för nått men själv aldrig lagt märke till det någonsin.
Jag snubblade inte på den här tråden av andra skäl en det här och min kommentar här har ju inget med OLED att göra men det är ändå roligt hur olika folk är. För mig gör det där att en plasma-tv är helt otänkbar. Jag läser massa tester och Panasonic (och Pioneer) vinner jämt. Så går jag till affärer eller hem till folk med plasma och allt jag ser är bara massa pixlar. Kan omöjligen koncentrera mig på vad som utspelas på filmen eller tv. Det är bara en gröt av fyrkanter. Kan omöjligen se skogen för alla träd eller vad det är man säger.
Däremot tycker jag att det här snacket om svärta är lite överdrivet. Det är inget jag tänker på om jag inte ser två tv-apparater direkt bredvid varandra. Inte så att jag inte förstår grejen men det är för mig i praktiken inte så viktigt.
Bara en kommentar i all sin onödighet...
Postad 15 januari 2014 - 12:52
Absolut. Så kan man ju oxå se det.Det kan nog vara så att jag ser det som plasmans bildkaraktär eller nått
Fast då kommer du ju inte gilla OLED.Har aldrig riktigt gilla det där glasklara LCD karaktären.

Redigerat av pacman, 15 januari 2014 - 14:52.
Postad 15 januari 2014 - 14:47
...då kommer du ju inte gilla OLED.
(iaf om de håller fast med sample-and-hold - kanske kommer PWM-drivning ala Plasma/LCD oxå nångång).
Hoppas verkligen inte det, eftersom man då adderar nygamla fel till tekniken.
BFI / Scanning Backlight är vettigare, men S/H skall absolut bibehållas eftersom det är synonymt med "analog film", åtminstone om man betraktar detta som en konstart...

Redigerat av Unregistered277056c3, 15 januari 2014 - 14:48.
Postad 15 januari 2014 - 15:04
Ser inte riktigt vad analog film har med saken att göra. En display ska kunna återge alla signaler, oavsett härkomst. Det enda man kan säga i sammanhanget är väl att behovet av BFI minskar då källan är (analog) film.

Postad 15 januari 2014 - 16:05
... Ser inte riktigt vad analog film har med saken att göra. En display ska kunna återge alla signaler, oavsett härkomst. Det enda man kan säga i sammanhanget är väl att behovet av BFI minskar då källan är (analog) film.
Analog film har en hel del med saken att göra tycker jag, åtminstone som referens för hur "film på bio" ser ut även med digitalt inspelat material, digital bearbetning och digital projektion. 24/25p med BFI e likn blir av nöden "lite mer video" än på bio. Ibland en fördel dock eftersom judder kan vara fan så fult...

Ja, och "nyttan" av BFI ökar oavsett källa om man föredrar en look där "ögat interpolerar rörelserna", även om det i praktiken mest är sport i 50/60 i/p där det hjälper - om än ofta marginellt.
Vad menas med BFI?
Varför vill man ha sample and hold?
Black Frame Insertion = displayen släcks mellan varje visad bild. Verkningsgraden minskar, men även S/H-effekten.
S/H vill man ha för att bibehålla ljusstyrkan, och för att film skall "se ut som på bio".
Postad 15 januari 2014 - 16:11
Det kan nog vara så att jag ser det som plasmans bildkaraktär eller nått, det och plasma bruset (dock så ser jag det inte på normalt tittaravstånd varken på Kuron elle VT60). Har aldrig riktigt gilla det där glasklara LCD karaktären. Tycker det blir mer filmkänsla i filmerna. Om någon kom hem till mig och pekade och visade där är dither då hade jag säkert märkt av det men nu märker jag det inte alls.
Det handlar väl om ifall TV ska se ut som "TV" eller som verkligheten. Iaf jag ser varken plasmabrus eller dithering när jag använder ögonen IRL

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar