Jag har testat att dra upp dem till max eftersom jag inte får någon baseffekt, men inte ens det ger någon skillnad som man kunde hoppats på.Max diskant och bas? Inte konstigt att det låter dåligt
Jag kör alltid på flat
* Officiell tråd - Yamaha 1500/2500 *
Yamaha RX-V1500RDS
(Förstärkare)
|
1
|
(55)
|
Inga priser | |
Yamaha RX-V2500
(Förstärkare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
Yamaha-klubben (160 inlägg)
|
13 år sedan |
Yamaha 1500 + AP Evidence (0 inlägg)
|
19 år sedan |
Vilken tycker ni? (20 inlägg)
|
20 år sedan |
Testade Pioneer Vsx-1014 mot Yamaha 1500 igår (39 inlägg)
|
21 år sedan |
yamaha 1500 vs 1400 ? (18 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 11 September 2005 - 18:36
Postad 11 September 2005 - 20:01
Har testat olika kalibreringar.
Postad 11 September 2005 - 20:15
Men jag kör hela mitt system med Yamahas högtalare.....Tror igentligen inte det har någon större betydelse
Jag ska kolla hur jag har ställt in dessa, men det är ett tag sedan man fipplade med inställningarna så jag har ju nästan glömt bort hur man gjorde.
Det jag med all säkerhet vet är att jag har då inte ställt in bas & diskant på max utan de är i neutralt läge.
Jag minns första tiden innan jag fick min subb, var att jag tyckte frontarna hade bra bas när jag spelade 2 ch stereo.
Kan det bero på vilket Ohm ni har ställt in???
Postad 11 September 2005 - 21:01
Vore verkligen kanon om du kunde kolla lite inställningar.
För man ska väl inte behöva ha en subwoofer för att få basåtergivning?
Postad 12 September 2005 - 07:45
Har du testat att köra YPAO med eq-läge "front" och sedan spela musik i läge "2 ch stereo"?Jag har samma problem. Har bra basåtergivning i filmer men i stort sett värdelös på musik. Bottentrycket saknas helt.
Har testat olika kalibreringar.
Kör man YPAO med eq-läge "front" så kan aldrig ljudet ur frontarna bli färgat av eq:n.
Spelar du sedan musik i läge "2 ch stereo" så får du även bas till subben, eller i kanske ditt fall dina aktiva basar.
Se till bara att subutgången är ställd på läge "both".
/Heron
Postad 12 September 2005 - 10:09
Klistrade in denna bild från instruktionsboken. (Kan ju hjälpa lite)
Bifogad fil(er)
Postad 12 September 2005 - 12:41
Jag kör med läge FLAT pga att jag kör med sammma högtalarserie!
Läge FLAT skall man använda om man har lika stora högtalare runt om.
Har man stora frontar och små surrounder så tycker jag man endast skall använda läge FRONT, då det är det enda läget som inte ställer om ljudet på frontarna.
Annars är risken att YPAO dämpar basen på de stora högtalarna för att de skall låta mer som de små i övriga systemet.
/Heron
Postad 12 September 2005 - 15:03
än att min gamla Sony prologic producerar det ljud jag egentligen vill få ut
med 2 fronthögtalare. Kör troligen med någon slags loudness, så basen blir
förstärkt.
Testat att köra YPAO i front läge, men det blir ändå inte perfekt.
Trist att man måste skaffa en subwoofer för att nå samma resultat.
Tips på en bra och inte alltför dyr subwoofer, som passar till en 1500?
Postad 12 September 2005 - 15:57
Jag kör med läge FLAT pga att jag kör med sammma högtalarserie!
Har man stora frontar och små surrounder så tycker jag man endast skall använda läge FRONT, då det är det enda läget som inte ställer om ljudet på frontarna.
Annars är risken att YPAO dämpar basen på de stora högtalarna för att de skall låta mer som de små i övriga systemet.
/Heron
Hmmmm....
Jag måste nog pröva att ställa om mitt system till FRONT. Kanske jag får ännu bättre tryck!
Postad 12 September 2005 - 17:06
Troligtvis.Jag kör med läge FLAT pga att jag kör med sammma högtalarserie!
/Heron
Hmmmm....
Jag måste nog pröva att ställa om mitt system till FRONT. Kanske jag får ännu bättre tryck!
Tycker man att fronthögtalarna låter bättre än de övriga högtalarna i anläggningen så tycker jag läge FRONT är det enda självklara valet. I detta läge rättar sig alla övriga högtalare klangmässigt efter frontarna.
/Heron
Redigerat av Heron, 12 September 2005 - 17:07.
Postad 12 September 2005 - 18:01
Troligtvis.Jag kör med läge FLAT pga att jag kör med sammma högtalarserie!
/Heron
Hmmmm....
Jag måste nog pröva att ställa om mitt system till FRONT. Kanske jag får ännu bättre tryck!![]()
![]()
Tycker man att fronthögtalarna låter bättre än de övriga högtalarna i anläggningen så tycker jag läge FRONT är det enda självklara valet. I detta läge rättar sig alla övriga högtalare klangmässigt efter frontarna.
/Heron
Har för mig att just detta står i manualen
Postad 12 September 2005 - 19:01
Jag vet att detta står i manualen, men det skadar inte att förklara det mer detaljerat.Troligtvis.Jag kör med läge FLAT pga att jag kör med sammma högtalarserie!
/Heron
Hmmmm....
Jag måste nog pröva att ställa om mitt system till FRONT. Kanske jag får ännu bättre tryck!![]()
![]()
/Heron
Har för mig att just detta står i manualen
Det började med en fråga om varför det var så klen bas.
Eftersom detta är ett forum så försökte jag hjälpa till i stället för att hänvisa till manualen som de säkert redan har läst.
Postad 12 September 2005 - 20:22
Postad 12 September 2005 - 20:35
De olika typerna jag har att välja på är NATURAL, FLAT 0ch FRONT.
FLAT: Den anpassar frekvenskurvan så att alla frekvenser förstärks till samma ljudnivå. Har man lite mindre bas i förhållande till diskant i högtalarna så förstärker den basen lite, har man för kraftig diskant så sänker den lite där o.s.v. så att man får en helt 'rak' frekvenskurva. Målet är att ljudet skall bli så ofärgat som möjligt. Detta är den typiska 'audiophil' inställningen då man får så 'korrekt' återgivning som möjligt oberoende av hur högtalarna färgar ljudet...
FRONT: Förstärkaren anpassar frekvenskurvan efter hur frontarna färgar ljudet. Den varken förstärker eller dämpar någon frekvens i frontarna medan den försöker få övriga högtalare att få en liknande återgivning. Har man t.ex. mycket bas i frontarna så förstärker den bas i center och surround så dom låter 'likadant' som frontarna. Denna inställning är för dom som är förälskade i just sina frontar och som uppskattar den eventuella färgning som frontarna har på ljudet.
NATURAL: Här anpassar förstärkaren frekvenskurvan så att alla högtalare låter så som YAMAHA tycker är ett bra ljud. Jämfört med FLAT inställningen som skall vara helt 'rak' så uppfattar jag det som en lite förstärkt bas och en något dämpad diskant i de allra översta frekvenserna.
Är jag helt ute och reser eller...?
För övrigt, för att få en starkare bas så är det enkelt att bara gå in i EQ'n och förstärka de lägre frekvenserna (<200Hz) så mycket man känner för, eller eventuellt öka förstärkningen till SW några db...
/TygelBy
Postad 12 September 2005 - 21:49
Nej, det blir det inte.Vet inte om det spela nån roll, men jag kör med optisk från dvd spelaren (pioneer 575) som hanterar mina cd's. Kanske blir bättre bas med koax?
Det som kan ändra ljudet är att överföra ljudet analogt i stället för digitalt från dvd:n till stärkaren.
Postad 12 September 2005 - 21:59
gällande FLAT och NATURAL så är du lite ute och reser
Tyvärr blev jag lite slö så här på kvällskvisten så jag citerade direkt från manualen även fast jag föredrar att skriva själv.
Dessutom tycker jag det är rätt bra beskrivet i manualen.
Nu får jag väl en omgång från mneminic för det jag skrev tidigare
/Heron
Bifogad fil(er)
Redigerat av Heron, 12 September 2005 - 22:06.
Postad 12 September 2005 - 22:26
Ber om ursäkt!
/TygelBy
Postad 15 September 2005 - 17:44
http://www.yamaha-hi...ivset=&newsset=
Jag är så supersugen på 2600:an, så att jag i princip har bestämt mig för denna
Postad 15 September 2005 - 21:12
Nu är båda modellerna; RX-V1600 och RX-V2600 officiella på Yamahas webbplats:
Undra när dom kommer ut till försäljning i sverige?
Postad 16 September 2005 - 13:49
Nu är båda modellerna; RX-V1600 och RX-V2600 officiella på Yamahas webbplats:
Undra när dom kommer ut till försäljning i sverige?
Är inte priset oxå intressant?
Postad 16 September 2005 - 16:55
Postad 17 September 2005 - 19:01
Postad 17 September 2005 - 23:24
RX-V4600 (fetingen) finns nu för 11,995:- på Fyndbörsen! Kolla! Kan inte nån uppgradera till denna och berätta lite!!!
Och 1600an för bara 1000kr mindre??!??? måste ju sjunka!
Postad 26 September 2005 - 11:09
Är det nån som har fått rs-232 porten att fungera på Yamaha 1500 receivern. Jag köpte en Nullmodemkabel (artikel nummer 38236 på www.kjell.com) och laddade ner receiver manager för 1500 på Yamahas hemsida, men jag får ingen som helst kontakt med receivern, är det nån som har lyckats?
Jag tror inte receviermanager funkar med 1500an bara till az9an och 2500an
Vill liva upp detta lite... Provade nämligen också med nollmodemskabel och fick det bara att fungera i async läge (Reciever manager för 1500 alltså). Det gick dock segt, så real time mode vore ju trevligt.... tyvärr fick jag "communication error" efter några sekunder varje gång jag försökt göra connect. Någon som har samma erfarenheter och kanske löst det hela?
Postad 31 October 2005 - 22:21
Frågade detta på högtalarforumet tidigare, vet inte riktigt var det passar bäst.
Kanske finns det nån som är kung på rx-v1500 här ?
"""
Jag har en Yamaha RX-V1500 och nyligen köpt AElite (hela 5.1-kittet).
När jag kör YPAO (autosetup) med receivern så säger den att frontarna är felkopplade(den gör alltså en wiring check) och att polariteten är fel för frontarna. De övriga högtalarna får 'OK' av receivern.
Har kollat rätt många gånger, och det är rättkopplat.
Om jag switchar polariteten på frontarna genom att byta plats med "+ och -" så blir receivern nöjd och ger inget felmeddelande.
Jag är ganska konfunderad just nu...om jag inte hade haft autosetupen/YPAO så hade det givetvis inte blitt såhär...då hade jag kopplat polariteten enligt märkningen.
Med mina gamla dantaxhögtalare som stod på exakt samma platser så stämde allt direkt.
Då är frågan, eftersom jag är rätt ny på det här med 'lite bättre ljud' och inte tror mig kunna höra mig till problem så lätt så funderar jag givetvis hur jag skall göra, gå på märkningen eller efter autosetupen. Normalt borde det ju vara rätt om man kopplat färgerna rätt men eftersom YPAO kan känna av polaritetsfel så blir man ju konfunderad. Det finns en kort notis i handboken till receivern som säger att felmeddelandet om polaritet "kan visas beroende på högtalarna även då polariteten är rättkopplad".
Nån som har nått tips ?
Postad 01 November 2005 - 18:48
Postad 01 November 2005 - 19:22
Om båda frontarna spelar ur fas så kan man inte höra det genom att endast lyssna på dem.Det brukar gå att höra rätt tydligt om de är i fas eller ej. Kan du inte testa att koppla "rätt" och "fel" och lyssna? Det borde gå att avgöra med örat vad som är rätt.
Man måste jämföra med en högtalare som spelar i fas.
Om du har dvd:n "pirates of the caribbean" eller en kalibreringsskiva, så kan du med THX-kalibreringen jämföra olika högtalare med varandra när de spelar i fas och ur fas. T.ex centern och högra fronthögtalaren samspelas i fas och ur fas och då bör du höra vilket som låter bäst.
Du kan också byta ut ena fronten mot den gamla och höra hur det låter när du kopplat båda korrekt respektive ena ur fas.
Om det låter bäst i THX-testet när du spelar centern och fronthögtalaren ur fas samt att det låter bäst i stereo med den nya och gamla fronthögtalaren när du medvetet har kopplat ena ur fas så betyder det att dina nya högtalare spelar ur fas när de är rätt kopplade.
Om det hade med placeringen att göra så borde resultatet bli detsamma med dina gamla högtalare så där verkar felet inte vara, trots att dina frontar ser ut att vara placerade väldigt långt från bakre väggen.
/Heron
Postad 02 November 2005 - 00:14
Om båda frontarna spelar ur fas så kan man inte höra det genom att endast lyssna på dem.Det brukar gå att höra rätt tydligt om de är i fas eller ej. Kan du inte testa att koppla "rätt" och "fel" och lyssna? Det borde gå att avgöra med örat vad som är rätt.
Man måste jämföra med en högtalare som spelar i fas.
Om du har dvd:n "pirates of the caribbean" eller en kalibreringsskiva, så kan du med THX-kalibreringen jämföra olika högtalare med varandra när de spelar i fas och ur fas. T.ex centern och högra fronthögtalaren samspelas i fas och ur fas och då bör du höra vilket som låter bäst.
Du kan också byta ut ena fronten mot den gamla och höra hur det låter när du kopplat båda korrekt respektive ena ur fas.
Om det låter bäst i THX-testet när du spelar centern och fronthögtalaren ur fas samt att det låter bäst i stereo med den nya och gamla fronthögtalaren när du medvetet har kopplat ena ur fas så betyder det att dina nya högtalare spelar ur fas när de är rätt kopplade.![]()
Om det hade med placeringen att göra så borde resultatet bli detsamma med dina gamla högtalare så där verkar felet inte vara, trots att dina frontar ser ut att vara placerade väldigt långt från bakre väggen.
/Heron
Mina frontar är placerade väldigt långt från den väggen, har flyttat 150mil så det stämmer inte med placeringen i mitt galleri.
Nu står de ungefär 30cm ifrån väggen, och ungefär 2meter mellan dem.
Jag är rätt säker på att de spelar i fas när man kör stereo....så frågan gäller när jag kör 5.1...rent logiskt borde det bli 100% rätt om man kopplar rätt....autokalibreringen skall ju enligt boken kunna e det meddelandet på vissa högtalarmodeller trots att det är rätttkopplat. Det märkliga är att det blir rätt enligt receivern om man fasvänder frontarna.
Har kopplat om det så nu sitter det som det skall enligt färgmärkning & +/- ...
Har även mailat yamahas support och frågat.
Skall lyssna lite, har nog THXen på filmen Signs.
Kanske finns bra stöd i DVE också....skall kolla.
Postad 02 November 2005 - 11:06
Får du rätt avstånd på frontarna när kör YPAO?
YPAO kalibrerar på den starkaste signalen och det behöver inte vara den direkt från högtalaren utan ibland en reflekterad signal som rummets akustik, t.ex. en stående våg har förstärkt. Då får man också ett annat avstånd än det från högtalaren till sweet spot.
Detta gäller oftast subben pga det lågfrekventa ljudet som mest påverkas av rummets akustik, men det kan kanske även hända med andra högtalare i systemet.
/Heron
Postad 02 November 2005 - 19:37
AAKEE,
Får du rätt avstånd på frontarna när kör YPAO?
YPAO kalibrerar på den starkaste signalen och det behöver inte vara den direkt från högtalaren utan ibland en reflekterad signal som rummets akustik, t.ex. en stående våg har förstärkt. Då får man också ett annat avstånd än det från högtalaren till sweet spot.
Detta gäller oftast subben pga det lågfrekventa ljudet som mest påverkas av rummets akustik, men det kan kanske även hända med andra högtalare i systemet.
/Heron
Hej !
Yepp, har mätt med tumstock, 3.1m och det får jag också.
Fick ett bra svar från yamaha support idag(skickade igår kväll), och de skriver om att kolla och dubbelkolla kopplingarna...och att även kolla att inga trådar ligger och kortsluter. Allt detta hade jag givetvis kollat innan.
Man skalll också prova att köra om setupen för att se, men jag har kört 5-6ggr med samma resultat.
Slutsatsen i svaret var att man hellre skall köpa ett felmeddelande än att koppla fel(precis som jag trodde, då.)
Citerar svaret:
"Har varit med om att den visar att man har kopplat högtalarna fel, fast det är rätt, och vet inte varför det blir så. Ibland försvinner det om man kör en YPAO inställning till. Brukar rekommendera att man tar ut de kablar som man får felmeddelande på och kopplar igen, och dubbelkollar så det är rätt, att ingen liten tråd sticker ut osv. Är man då säker på att det är rätt, kan man bortse från felmeddelandet.
Det är bättre att koppla rätt, än att koppla fel för att inte få felmeddelande!"
Så då vet vi vad som gäller + att vi tyckte att supporten verkar ok :-)
Postad 20 November 2005 - 20:58
Jag har ingen erfarenhet av Fyndbörsen. Vågar man handla en så pass dyr och tung sak på nätet?
DHL/Posten, etc. klarar dom av att hantera paket som väger upp emot 20 kg?
Det är ju nästan inga som säljer 1500, var köpte ni era?
mvh
Postad 20 November 2005 - 21:38
Jag kommer att köpa en 1500 inom mycket snar framtid.
Jag har ingen erfarenhet av Fyndbörsen. Vågar man handla en så pass dyr och tung sak på nätet?
mvh
Jag köpte faktiskt min lokalt, men har faktiskt köpt ett flertal högtalare från Fyndbörsen.
Snabb leverans och jag kan varmt rekomendera dem!
Finns det att få tag i 1500.an ännu???
Var själv sugen på 2600:an, men är den så mycket bättre??
Jag kör nog med 1500:an ett tag till
Postad 21 November 2005 - 12:47
mvh
Jag köpte faktiskt min lokalt, men har faktiskt köpt ett flertal högtalare från Fyndbörsen.
Snabb leverans och jag kan varmt rekomendera dem!
Finns det att få tag i 1500.an ännu???
Var själv sugen på 2600:an, men är den så mycket bättre??
Jag kör nog med 1500:an ett tag till
Köpte min 650 från Tyskland - inga problem. Har faktiskt köpt hela min hembio via nätet - olika butiker. Har aldrig haft några problem.
Har oxå börjat snegla på 2600. Såg att man kunde få den för under 1000€ från Tyskland. Om man väntar till efter jul kanske den kunde trilla ner lite i pris. Tycker inbyggd scaler + HDMI switch är det som är mest lockande med denna, förutom att det är en Yamaha förstås...
//erikli
Postad 21 November 2005 - 22:57
mvh
Jag köpte min av Fyndbörsen via internet. Inga problem alls.
Recievern är för tung för att levereras till närmaste ICA-affär eller liknande så det blir att hämta den på närmaste "posten-ställe".
/Heron
Postad 21 November 2005 - 23:04
Beställde en Svart 757 istället. Kommer jag att bli besviken?
Postad 21 November 2005 - 23:22
1500 svart var slut, finns bara Titan kvar
Beställde en Svart 757 istället. Kommer jag att bli besviken?
Det tror jag inte...
tur att man har en svart!
Postad 16 December 2005 - 13:01
Nån som vet vad den automatiska inställningen gör för ljudet i 2 kanals musik lyssnande?
Funkar automatiska inställningarna huvudtaget när man kör analogt in och direct input ??
Postad 16 December 2005 - 18:20
Om jag inte har helt fel så är automatinställningen till för att ställa in patrasket av alla högtalare i ditt bio system 5.1 - 6.1 - 7.1 och inte till 2 kanals stereo
Postad 20 December 2005 - 00:32
min luktar inte gott efter ett tag ,å då har jag kört 2-kanals läge med 8 ohms högtalare
separat baslåda vol runt 0 (den går ju upp till +14 eller nått).
den skall ju slå av om den blir för varm,å den känns riktigt varm men den har aldrig stängts av ?
Postad 20 December 2005 - 19:18
Det luktade elektronik :-)
Har min numera i en rack och varit lite rädd för att det ska bli för varmt...men jag brukar glänta på dörren till racken och vips...så har den kylning.
Postad 21 December 2005 - 00:26
Postad 29 December 2005 - 15:46
Postad 21 January 2006 - 19:55
Redigerat av HaDo, 21 January 2006 - 19:56.
Postad 22 January 2006 - 14:01
Nån som vet var man hittar en 1500 till bra pris? Såg en annons i Hemmabio tidningen men kom inte ihåg vad affären hette(stod å "tjuvläste"). Vet att den låg i Uppsala,kostade 6495:- tror jag.
allradio.se heter affären. Berätta om dom har några kvar!.
/Peter
Postad 16 February 2006 - 14:12
Har sökt lite i tråden men inte hittat något bra svar.
Är det någon som kör zone 2 på sin 1500/2500?
Jag kopplade in ett par högtalare till zone 2 igår och fick det till slut att fungera. Men det verkar inte som om den kan ta emot en digital signal och skicka vidare den till zone 2 utan man kan bara har analoga källor till zone 2 vilket är lite trist. (Vilket till och med står i instruktionsboken om man läser det finstilta)
Någon mer som har erfarenheter av zone 2 användning?
Postad 24 May 2007 - 10:26
Har märkt att avkodning på en film blir fel på denna receiver. Men inte på de andra 2 jag testat som dessutom är betydligt sämre.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 24 May 2007 - 10:26.
Postad 03 August 2007 - 09:01
Det första problemet är att jag tror fläken kan vara paj, för jag har ställt den på CONT i menyerna på frontpanelen men jag kan inte höra ljudet av nån fläkt? Ska man kunna höra den om den inte är trasig?
Sen undrar jag om förstärkaren använder sig av fyra slutsteg om man bara kör den i 2ch läget så det är möjligt att bi ampa högtalarna?
Postad 03 August 2007 - 09:12
Hejsan jag har lite funderingar angående min Yamaha 2500.
Det första problemet är att jag tror fläken kan vara paj, för jag har ställt den på CONT i menyerna på frontpanelen men jag kan inte höra ljudet av nån fläkt? Ska man kunna höra den om den inte är trasig?
Sen undrar jag om förstärkaren använder sig av fyra slutsteg om man bara kör den i 2ch läget så det är möjligt att bi ampa högtalarna?
Jag har aldrig noterat ett fläckt ljud, hade det inte varit väldigt dåligt för en förstärkare som på sin tid kostade över 10 000 kr ?
Postad 03 August 2007 - 09:42
Hejsan jag har lite funderingar angående min Yamaha 2500.
Jag har aldrig noterat ett fläckt ljud, hade det inte varit väldigt dåligt för en förstärkare som på sin tid kostade över 10 000 kr ?
Ja, och det finns ju menyer för hur man vill att fläkten ska funka? om den ska gå hela tiden eller bara slå igång när den blir för varm.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Yamaha-klubben
11 bilder
55 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?