tack
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 19 april 2009 - 13:56
tack
Postad 19 april 2009 - 15:35
Vad skall du byta X1an mot?
Jag vet inte riktigt, kanske en Samsung i7110
är inte den tråden bara för HARD spl?
Postad 19 april 2009 - 15:46
Samsung i7110 är en bra modell men inget som ersätter en X1. Då är det bättre att ta steget till en Omnia HD som ligger mer i linje med X1 och erbjuder imponerande 720p videoinspelning och 8 MP-kamera parat med utmärkta mediafunktioner och skarp och klar skärm.
Tar du en Omnia HD så byter du inte ner dig, tvärtom. Dock är det olika segment de vänder sig till.
Postad 19 april 2009 - 15:53
Förstår hur du menar, jag vet att jag kommer byta ner mig. Men jag vill bara göra ett rakt byta och inte behöva lägga pengar mellan.
Sedan så är jag sugen att bara ha en "vanlig" telefon ett tag igen.
Postad 19 april 2009 - 16:38
Postad 19 april 2009 - 18:29
Postad 19 april 2009 - 18:51
Skulle den personen kunna förklara det för mig steg för steg hur man gör, inte länka till någon sida.
Skulle vara jätte tacksam för detta.
Postad 19 april 2009 - 20:56
Halloj!
Varför går det inte att ladda ner större bifogade filer i mail på X1?
Får bara meddelandet att filen är för stor och så avbryts det :-/
Mvh
/Melone
Bump!
Postad 19 april 2009 - 22:12
kört IGO 8 och TomTom7 dom fungerar bra tycker jag
Och hur bra är bra då, lika bra som typ bästa TomTom GPSen för bil (typ 930T) eller bara bra för att vara en mjukvarunavigator? Klarar tomtom och IGO8 det som verkar vara för svårt för Navigon, nämligen att fungera med en högupplöst skärm som de i X1 eller Touch HD utan en massa meckande? Har inte problem med att köpa dessa men jag skulle gärna vilja prova dem först, men det verkar svårt att hitta demoversioner (legala alltså).
Postad 19 april 2009 - 22:44
Postad 20 april 2009 - 10:04
Men ge gärna exempel på hur ett GPS-program skall se ut och vilka program som uppfyller kraven.
iGo 08 finns här:
iGo My Way
De GPS-program jag provat fungerar utmärkt och jag har lite svårt att se vad som är fel med gränsnitten. Det ställs helt andra krav på gränsnittet hos ett program avsett för navigation på rörlig fot och då är det logiskt om det liknar en fristående GPS snarare än att det följer plattformens egen guide line.
Postad 20 april 2009 - 10:22
De GPS-program jag provat fungerar utmärkt och jag har lite svårt att se vad som är fel med gränsnitten. Det ställs helt andra krav på gränsnittet hos ett program avsett för navigation på rörlig fot och då är det logiskt om det liknar en fristående GPS snarare än att det följer plattformens egen guide line.
Tycker nog även att fristående GPS:er känns en hel del Commodore 64 också ska erkännas. Sen har jag alltid varit av uppfattningen av något inte måste vara fult för att vara seriöst. Många som köper en GPS har säkert funderat en hel del på designen på exteriören och interiören, så oviktigt är det säkert inte, och jag kan tänka mig att många köper t.ex. Navigon mkt baserat på att dom verkar ligga före rent gränssnittsmässigt. Men det är en åsikt och inget jag påstår är fakta....
Postad 20 april 2009 - 10:56
Någon som har lyckats att återställa sin x1?
Skulle den personen kunna förklara det för mig steg för steg hur man gör, inte länka till någon sida.
Skulle vara jätte tacksam för detta.
Jag tror mig nu veta hur jag ska fixa SPL, men hur ska jag lägga in orginal ROMen som? ska jag göra det innan jag lägger i vanliga spl ?
Någon? snälla
Postad 20 april 2009 - 11:05
iGo 08 finns här:
iGo My Way
Hurra, ännu en site från från iGO som introducerar ytterligare en produkt med liknande namn

Det står dock klart och tydligt på siten att upplösningen på X1 och HD inte stödjs av programvaran....men ni vet att det inte stämmer utan den fungerar?
Postad 20 april 2009 - 11:19
Har några frågor ang Min Xperia.
1. Har poblem med att täckningen på mobilen är riktigt sunkig. Har ett 3 abonemang och har ofta dålig täckning och på vissa ställen knappt någon täckning alls. Någon som märkt av att täckningen är dålig till mobilen eller är det min telefon som är kass ? Finns det något program som kan bättre mottagningen alternativt om man lyckats instalera något som gör täckningen sämre?
2 Använder mig vanligtvis av en grund X-panel (den som innehåller vagt med information där det står Xperia mitt på slärmen). Har instalerat lite olika program på telefonen och nu har tex Pocket plyer lagt sig där automatiskt. Finns det något sätt att lägga till tex klockan som finns på en annan panel där ? eller lägga till Pocket player på panelen med klockan istället?
3 Finns det någon funktion i Pocket player som gör att man kan söka på låtar ( som i tex Winamp när man trycker J och söke) eller finns det något annat program som möjligör denna funktion för att enkelt få fram en låt som man söker direkt i spelaren?
4. Är ute efter en kalender där man kan rita/måla ( så som i note pad ). Altså tex trycka på måndag v.24 och snabbt skissa in något som ett möte eller något man behöver komma ihåg. Skulle vara så mycket smidigare än att skriva allt i text. OM inte detta är möjligt finns det något annat kalender program som rekomenderas?
Tack på förhand
Peter
Postad 20 april 2009 - 11:27
Vet inte säkert då jag aldrig gjort detta men räcker det inte med köra Sony Ericsson Update Service så laddas orginalet in?Jag tror mig nu veta hur jag ska fixa SPL, men hur ska jag lägga in orginal ROMen som? ska jag göra det innan jag lägger i vanliga spl ?
Någon? snälla
http://www.sonyerics...o...lc=sv&cc=se
ps.
Såg detta när jag gick in på SEs sida. Är det någon som har koll på vilken version de släppt?
Supportnyheter om X1
02-13-2009
Det finns ny programvara till telefonen
Det finns ny programvara att hämta för telefonen. Håll telefonens programvara uppdaterad: telefonen fungerar då optimalt och du får tillgång till de senaste funktionerna. Uppdateringstjänsten måste vara installerad i datorn för att telefonen ska kunna uppdateras. Gå till Uppdatera telefonens programvara på supportwebbplatsen och följ instruktionerna för hur du hämtar den nya programvaran.
Du kanske redan har den senaste programversionen – det beror på när du köpte telefonen. Om du redan har den senaste programversionen får du ett meddelande om detta när du ansluter telefonen till datorn och startar Uppdateringstjänsten.
Obs! Programuppdateringar släpps vid olika tidpunkter beroende på operatör.
Postad 20 april 2009 - 16:49
Eller ska jag ladda hem fån XDA och lägga in på minneskortet, sedan starta den i "bios" läge?
Postad 21 april 2009 - 07:22
Jag har återinstallerat TomTom på min X1:a efter en Hardreset men nu får jag inte upp någon icon i bland program (kör Spb). Någon som vet hur jag kan få dit den?
Fråga 2:
Det finns vissa screen shots här på forumet som visar en jordglob mm högst upp på telefonen. Vilket program skall man installera för att få dit dom?
Postad 21 april 2009 - 09:19
Hurra, ännu en site från från iGO som introducerar ytterligare en produkt med liknande namn
Det står dock klart och tydligt på siten att upplösningen på X1 och HD inte stödjs av programvaran....men ni vet att det inte stämmer utan den fungerar?
Jag kör en iGo 08 som är fixad för WVGA. Det finns något som heter "branding" i programmet som måste bytas ut mot en WVGA-kapabel version. Med det gjort fungerar programmet utmärkt.
Sedan finns ju då Navigon för X1.
Navigon i Mobil-artikel
När det gäller Commodore 64 och dagens GPSer ser jag tyvärr inte likheterna. Men jag är inte speciellt inriktad på grafiska effekter om de krockar med funktionen.

Postad 21 april 2009 - 09:23
Jag kan rekommendera att man minst byter till en generic UK-ROM - vågar man inte köra Hard-SPL kan man ta Sony Ericssons egen. Framförallt när R3AA003 släpps.
Postad 21 april 2009 - 12:19
spb mobile shell 3 finns för att shoppa på handango.com redan från idag!
Redigerat av Unregisteredfc9b156f, 21 april 2009 - 15:36.
Postad 21 april 2009 - 13:21
Men jag har ett litet problem, täckningen är urusel.
Ringer med telenor och det har funkat bra i min k810i.
Någon som vet vad problemet kan vara?
Postad 21 april 2009 - 15:00
Använder man programmet SecondToday får man två Todayscreens och den ena är en standard-sak där man kan ha SPB Mobile Shell och andra produkter. Den andra är en TF3D-skärm.
TF3D har jag fallit för, dock är SPB Mobile Shell mycket bra så båda är inte alls dumma att använda parallellt.
När det gäller mottagning är det sannolikt något problem. Min X1 har sämre sådan än min Nokia E90 men att den skulle vara sämre än en K810i tyder på tekniska problem.
E90 har extremt bra mottagningsprestanda och mot den förlorar Xperian utan tvekan. Full täckning på E90 ger ungefär halv mottagning med X1. Dock är jag införstådd med att HTC inte har samma radioerfarenhet som Nokia, dock är det stora variationer även där. Den N95 8 GB jag har i min ägo får också stryk av E90.
X1 har vad jag betraktar som "hyfsad" mottagning. Det finns bättre modeller och det finns sämre. Sony Ericssons K-serie hör inte mottagningsmässigt till de bättre och då har man troligen radioproblem med sin X1 om den skulle vara sämre.
Postad 21 april 2009 - 18:11
Har haft telefonen sedan veckan den släpptes, kör den ihop med mitt telenor abonnemang. Telefonen fungerar bra, visst hänger den sig ibland men det har funkat, framförallt har mailen fungerat exemplariskt!!
Det som fungerat sämre är dock täckningen, har aldrig skådat en sämre telefon! Nu bor vi förvisso i en liten stad men telenor säger att de har 100% GSM&3G täckning... Jag kommer troligen att byta både abonnemang och telefon då telenor skyller på Se och vice verca (moment22). Har ju läst att andra här i tråden har problem med täckningen, ni som lämnat in era telefoner ...har det blivit bättre?? Mina samtal bryts och kopplas ner upp till 5ggr under ett 20min samtal, mycket, MYCKET irriterande och våra kunder börjar att bli irriterade vilket inte är såå roligt!!! Jag har en känsla av att det är både SE och Telenor som strular, troligen blir det portering till Telia och en iPhone?
// M
Postad 21 april 2009 - 18:13
Postad 21 april 2009 - 18:51
Finns det någon vettig GPS/Navigationsprogramvara som fungerar på en Touch HD eller Xperia X1 utan en massa bökande, och som ens i närheten av att kunna ersätta en dedikerad GPS av modell bättre? Har försökt sondera marknaden men tycker det mesta jag hittat antingen inte fungerar, är av usel kvalite, känns som pre-2000 eller alla dessa ihop. Någon som faktiskt använder sin Touch HD eller X1a som navigator i bilen och är nöjd med det??
Jag kör Telia Navigator som fungerar klockrent.
/A
Postad 21 april 2009 - 19:04
Jag har också problem med täckningen, sitter hemma med ett antal telefoner och med dom får jag full 3g täckning, men inte med xperian, har jag tur så får jag 1 pinne i täckning, så jag undrar också om någon fått detta åtgärdatEfter att i månader följt denna tråden kommer mina åsikter...
Har haft telefonen sedan veckan den släpptes, kör den ihop med mitt telenor abonnemang. Telefonen fungerar bra, visst hänger den sig ibland men det har funkat, framförallt har mailen fungerat exemplariskt!!
Det som fungerat sämre är dock täckningen, har aldrig skådat en sämre telefon! Nu bor vi förvisso i en liten stad men telenor säger att de har 100% GSM&3G täckning... Jag kommer troligen att byta både abonnemang och telefon då telenor skyller på Se och vice verca (moment22). Har ju läst att andra här i tråden har problem med täckningen, ni som lämnat in era telefoner ...har det blivit bättre?? Mina samtal bryts och kopplas ner upp till 5ggr under ett 20min samtal, mycket, MYCKET irriterande och våra kunder börjar att bli irriterade vilket inte är såå roligt!!! Jag har en känsla av att det är både SE och Telenor som strular, troligen blir det portering till Telia och en iPhone?
// M
Mvh Sm6rrp
Postad 22 april 2009 - 07:22
Jag kör Telia Navigator som fungerar klockrent.
/A
Kör TomTom och det fungerar alldeles utmärkt, använde den senast i går.
Jag har också problem med täckningen, sitter hemma med ett antal telefoner och med dom får jag full 3g täckning, men inte med xperian, har jag tur så får jag 1 pinne i täckning, så jag undrar också om någon fått detta åtgärdat
Mvh Sm6rrp
Kör telia, och har aldrig haft några problem med täckningen. Har inte haft ett enda avbrutet samtal och har ofta 3g teckning även på mitt kontor där mina kollegor med P1 knappt ens kan ringa inomhus. Har haft telefonen sen oktober.
Postad 22 april 2009 - 07:49
Kör telia, och har aldrig haft några problem med täckningen. Har inte haft ett enda avbrutet samtal och har ofta 3g teckning även på mitt kontor där mina kollegor med P1 knappt ens kan ringa inomhus. Har haft telefonen sen oktober.
Sedan jag bytte från Tre till Telia så funkar det perfekt. Inga avbrutna samtal, 3G mottagning både i skärgården och långt ute på landet där det inte ens går att ringa med Tre.. Även i Stockholm City har jag numera full 3G mottagning där Tre tidigare strulade. Så i mitt fall var det inte telefonen utan operatören det berodde på...
/Jesper
Postad 22 april 2009 - 07:59
/Jonathan
Postad 22 april 2009 - 09:52
Sedan jag bytte från Tre till Telia så funkar det perfekt. Inga avbrutna samtal, 3G mottagning både i skärgården och långt ute på landet där det inte ens går att ringa med Tre.. Även i Stockholm City har jag numera full 3G mottagning där Tre tidigare strulade. Så i mitt fall var det inte telefonen utan operatören det berodde på...
/Jesper
Låter bra! Det blir troligen ett byte till Telia, även om det är lite dyrare... gillar inte att man bara har 1000minuter till andra mobiloperatörer än telia&halebop. Detta är ju bara 50minuter om dagen utslaget på 20dagars arb. månad.
Men det måste väl finnas hållhakar!!
Mvh // M
Postad 22 april 2009 - 13:08
Hej!!jag har testad många grejer på min xperia,just nu testar spb mobile shell 3.0.0 ,15 dagar trial version från xda,jag är helt imponerar,ingen touch flow eller iphone likande,den här är riktigt kul!!!
spb mobile shell 3 finns för att shoppa på handango.com redan från idag!
Är det bara jag som har problem med att informationen på startskärmen i SPB 3.0 inte uppdateras? T.ex. trots att jag vet att jag har ett oläst SMS så står det fortfarande "0" på SPB skärmen...
Är det bara jag som har problem med att informationen på startskärmen i SPB 3.0 inte uppdateras? T.ex. trots att jag vet att jag har ett oläst SMS så står det fortfarande "0" på SPB skärmen...
Uppdatering, när jag själ går in och väljer "visa idag" så dyker det upp en etta, men om inte informationen uppdaterar sig själv är det ju ganska meningslöst...
Postad 22 april 2009 - 15:24
Redigerat av 2zani, 22 april 2009 - 15:35.
Postad 22 april 2009 - 15:43
Är sugen på att fixa wm 6.5 kollat runt lite på xda forum etc, vad tycker ni själv ska man vänta tills stabilare versioner släpps för just nu finns mest betas även om de kan fungera bra
jag har kört V-LITE.1.00.UC.WM65.21501 och använder just nu V-LITE.1.10.UC.WM65.21501
tycker den funkar skitbra!
jag gillar gränssnittet och framförallt snabbheten. det går inte att jämföra med orginal Rom.
inte en enda hängning har jag varit med om heller

Postad 22 april 2009 - 17:10
eller ska jag ta bort HARD-SPL först och sedan installera orginal rom?
Hur installerar jag orginal ROM? ska jag ladda hem den från XDA och lägga in på minneskortet och starta "bios" och ladda den därifrån?
Eller ska jag köra SE update service?
Postad 22 april 2009 - 17:25
I mitt fall slutade det med att telefonen lämnades tillbaka, köpet hävdes alltså.Jag har också problem med täckningen, sitter hemma med ett antal telefoner och med dom får jag full 3g täckning, men inte med xperian, har jag tur så får jag 1 pinne i täckning, så jag undrar också om någon fått detta åtgärdat
Mvh Sm6rrp
Butiken höll med om att en X1 inte skulle ha sämre 'täckning' än en gammal mobil, men så var det i mitt fall..
Postad 22 april 2009 - 17:28
Att man kan få fram today skärmen och sen växla tillbaka till SBP?
Isf... funkar det smidigt att hålla på att växla mellan? Och startar det automatiskt när det är installerat?
/Melone
Postad 22 april 2009 - 18:53
Är sugen på att fixa wm 6.5 kollat runt lite på xda forum etc, vad tycker ni själv ska man vänta tills stabilare versioner släpps för just nu finns mest betas även om de kan fungera bra
Jag tycker att man gott kan lägga in 6.5 för att prova på framtiden. Dock ser jag fram emot att det släpps officiell WM 6.5 till Topaz/Rhodium.
Sedan får man väl se om Sony Ericsson får ändan ur vagnen och släpper en R5AA002 till X1 med WM 6.5. Detta eftersom ryktena sade att den skulle ha 6.5 vid leverans i höstas men att förseningarna resulterade i att 6.1 installerades istället. Visserligen talar historien emot det men teoretiskt borde officiell 6.5 till X1 dyka upp med tanke på det.
Å andra sidan - när officiella 6.5or finns ute till Topaz/Rhodium är det inga problem att porta dem till X1.
Det enda som håller tillbaka mig är det faktum att 6.5 fortfarande befinner sig i betastadiet.
Däremot vill jag be de som kör 6.5 ihop med TF3D att prova SecondToday och rapportera om man kan få 6.5 Homescreen och TF3D parallellt i den versionen. På 6.1 fungerar programmet perfekt men det vore bra att veta hur det är med 6.5.
SecondToday ger två homescreens.
Postad 22 april 2009 - 19:25
// bobban.
Postad 23 april 2009 - 07:49
Har installerat Itjes (från XDA) senaste IT-custom rom och gillar den starkt! Det jag däremot ogillar är att jag inte kan använda mig utav svenska tecken i överhuvudtaget. Finns det något jag kan göra åt det?
// bobban.
Om du menar åäö på på det fysiska tgb så har lösningen beskrivits här flera gånger. Sök och finn.
Postad 23 april 2009 - 08:46
Funderar på en Xperia, men har hört mycket snack om att den är långsam.
Ni som har kört med den ett tag. Hur upplever ni den?
Har en P1 idag och den är ju inte direkt snabb!
Postad 23 april 2009 - 08:53
1. Skippa Sony Ericssons nedlastade ROM och lägg in en custom-ROM.
2. Installera Advanced Configuration Tool.
3. Läs denna tråd på XDA om trimning av X1.
Advanced Config kan även köras på Sony Ericssons egen ROM utan problem om man vill behålla den. Men de custom-varianter som finns innehåller nyare SYS-builds m.m och är att rekommendera.
Har hört från lite olika håll om att X1 skulle vara långsam men det handlar alltid om ej optimerade enheter.
Edit: Advanced Config trimmar även stock-ROM på ett utmärkt sätt, det finns alltså ingen anledning att oroa sig för slöhet ens i det fallet. Men custom-ROM flyter ännu bättre.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 april 2009 - 08:58.
Postad 23 april 2009 - 16:25
Uppdatering, när jag själ går in och väljer "visa idag" så dyker det upp en etta, men om inte informationen uppdaterar sig själv är det ju ganska meningslöst...
Har samma problem :-/ Har du kommit på nån lösning?
Hade varit trevligt med lite respons men det käns som mina inlägg inte syns ;-)
/Melone
Postad 23 april 2009 - 18:36
Om du menar åäö på på det fysiska tgb så har lösningen beskrivits här flera gånger. Sök och finn.
Det är precis det jag menar, men när jag söker så hittar jag bara andra som frågar efter samma sak. Men inget svar. Så om du vet skulle det vara bra om du snabbt skulle kunna dra det bara, snääälla

Postad 23 april 2009 - 18:50
Har samma problem :-/ Har du kommit på nån lösning?
Hade varit trevligt med lite respons men det käns som mina inlägg inte syns ;-)
/Melone
Om ingen svarar så betyder det oftast två saker.
1. Ingen kan svaret på frågan.
2. Frågan har ställts så ofta så att folk tröttnat på att svara.
Men i detta problem så är det nog val 1. SPB Mobile Shell 3.0 är så pass nytt så det är nog inte så många som hunnit testat det än. Prova att ställa frågan till SPB direkt. http://www.spbsoftwa...ll/support.html
Postad 23 april 2009 - 20:55
har lite funderingar på de här med att byta utsende på telefonen, man är ju lite begränsad när de bara går att ändra bakrundsbild på startskärmän, och på den kan man ej ha någon kalender.
Så jag undrar hur svårt är de att lägga in TFL3D, måste de bytas ROM och annat då. Är de XDA man använder, där verkar man behöva vara innloggad, betyder de att de kostar pengar att ladda ner program där och sist men inte minst är de lagligt.
hoppas någon kan reda ut de här för mig.

Postad 23 april 2009 - 21:39
Video:
http://www.youtube.c...feature=related
(spola fram lite i videon)
Download:
http://www.pointui.com/
Frågan lyder funkar home på xperian eller måste man byta upplösning tänkte att i videon kör han på htc HD
Redigerat av 2zani, 23 april 2009 - 21:41.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar