Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
Postad 14 November 2018 - 06:50
Postad 14 November 2018 - 08:13
Man undrar hur det kunnat gå så här fel för Canal Digital. Varken boxar eller själva tjänsten är ju ”rocket science” så att säga. Varför tar felen så lång tid att åtgärda? Serieinspelningar liksom!
Ja tyvärr har i princip allt blivit lite sämre med åren, ADB och Kaon-boxarna har varit riktigt bra och genomtänkta från start men försämrats i takt med uppgraderingar.
Troligen har den tidigare teknikinriktade ledningen tagits över av ekonomer ![]()
Postad 14 November 2018 - 12:32
Ja tyvärr har i princip allt blivit lite sämre med åren, ADB och Kaon-boxarna har varit riktigt bra och genomtänkta från start men försämrats i takt med uppgraderingar.
Troligen har den tidigare teknikinriktade ledningen tagits över av ekonomer
Nu har jag inte sett abonnemangsutvecklingen på den senaste tiden, men det har ju varit en viss nedgång för parabolkunder för CD och Viasat över tid, åtminstone tidigare.
Om så fortsatt är fallet och orsaken kan härledas till fortsatt utbyggnad av fibernät och ondemand tjänster samt att man kan anta att vidare utbyggnad av höghastigetsnät och ökad ondemandkonsumtion fortsätter så har man några steg att om man är distributör.
- Sänk fasta kostnader, bygg ut gemensamma strukturer för nordisk leverans, minska ner underhåll, minska ner utveckling etc.
- Öka intäkter, öka prisbild, så att resultat ökar (även om man kanske tappar viss volym), paketera det som upplevd valfrihet för kunden
- Förbered övergång till fiberleveransmodell. Idag kan man ta emot stora delar av CD:s utbud via deras app på dator, plattor, tfn, Samsung Smart TV, Apple TV och kanke några plattformar till. Man kan ju teckna ett abb hos cd och se hela/större delen av det man betalt för utan att ens ha en ambition att få upp parabolen genom att istället se via medföljande dataström på tex. Apple TV. Vid en given tidpunkt kan CD komma att lansera en "nätet only" produkt som tex amerikanska DirecTV gjort. CDs ägare är Telenor som ju äger och driver satelliterna som CD belägger. Vi kan räkna med att Telenor/CD inklusive Bredbandsbolaget (som nu är re-brandat som Teleonor) noga följer och funderar på hur deras satellitdistribution skall se ut framåt och hur förnyad satellitkapacitet hos Telenor skall se ut över tid.
Redigerat av kenta2, 14 November 2018 - 12:33.
Postad 14 November 2018 - 22:54
Postad 15 November 2018 - 18:54
Så har det hänt igen, nya säsongen av BBT spelades inte in i tisdags. Mappen är borta och tittar jag i EPGn finns inte längre någon serieinspelning,utan jag fick sätta en ny från nästa tisdag. Suck...En annan bugg är att serieinspelningarna försvinner, missade avsnitt tre igår kväll av Det sitter i väggarna. Hela mappen var borta?! Bara andra gången det hänt totalt men lika jobbigt för det... Gäller Smartboxen.
Postad 15 November 2018 - 19:16
Samma sak som hänt mig flera gånger i veckan! Hade väl för mig att jag läst om fler med samma problem.Härutöver har jag noterat en twist på buggen i min 500 GB box:
Jag har serieinspelning av Springfloden. Vid ett flertal av de senaste veckorna, de tre senaste tror jag, har det visat sig att efter att jag raderat dubbelbokade inspelningar av samma program i en folder på disken, har den "tappat" serieinspelningen, så att jag blivit tvingad att sätta igång en ny serieinspelning för att få in alla program i serien på disken - har fånigt många foldrar nu. Jag hoppas innerligt att även denna bugg löses när huvudproblemet fixas. Det kan inte vara särskilt svårt att sätta upp ett testfall för att verifera detta, men det är inte helt uppenbart att man som användare upptäcker att serieinspelningar inte längre sker förrän det är för sent.
Niklas, är detta rapporterat?
Postad 15 November 2018 - 22:26
Hej Canal Digital!
Statusen på SVT?
Hej
Återkommer när jag har mer information, vi håller på att se över olika lösningar.
Mvh
Niklas
Är det bara för mig bilden blir pixlig, alltså pixlarna hoppar runt på vissa kanaler i Canal Digital ,tex om man kollar på gräs eller en tegelvägg, eller ännu värre när det är vatten. Har inte samma problem när jag tittar på andra källor som Youtube, inte ens i 1080p ser det så dåligt ut.
Börjar tro att det är boxarna det är fel på.
Jag har dock inte One boxen utan den föregående modellen med inspelning, på en del kanaler hoppar även bilden.
Hej
När började du uppleva detta? Kan du kontrollera vad du har för kvalitet på signalen i boxen (S/N: ??dB)
Mvh
Niklas
Postad 15 November 2018 - 22:30
Hej CD,
Jag har nu dubbelkollat, och bekräftat vad jag anser vara en ny bugg gällande ”serieinspelningsfunktionen”. Jag tror i varje fall att jag inte sett någon annan rapportera den, sedan ni ändrade i ert system i samband med bytet till ny EPG-leverantör den 12:e september:
Den nya buggen innebär att serieinspelning upphör när en säsong av en serie övergår till en ny säsong. Då måste man alltså vara på hugget och påbörja en ny serieinspelning för att inte missa avsnitt i den nya säsongen. Som en liten ”bonus” får man dessutom en ny folder på disken.
Jag tycker en serieinspelning ska vara som innan, dvs. ’Set and Forget’. Det är den inte nu.
Till och med med era egna lågt satta ambitioner, har ni misslyckats med att klara av meddela oss användare när buggarna kommer vara lösta på utsatt tid. Den 5:e november skrev ni att senast den 7:e november skulle ni lämna besked när dessa buggar skulle vara lösta. Var nu snäll att:
1) Bekräfta den nya buggrapporten
2) Ge besked om när buggarna rörande serieinspelningar är fixade
3) Se till att det händer
Tack.
Hej
Just nu fungerar det precis som du beskriver det, boxen spelar endast in den säsong du gör serieinspelningen på. Kommer skriva här så fort jag har mer information om serieinspelningen.
Mvh
Niklas
Postad 15 November 2018 - 22:51
Samma sak som hänt mig flera gånger i veckan! Hade väl för mig att jag läst om fler med samma problem.
Niklas, är detta rapporterat?
Hej
Ja den har jag tagit vidare tidigare, men det är bra att du lyfter det också.
Mvh
Niklas
Postad 16 November 2018 - 18:56
Hej
Återkommer när jag har mer information, vi håller på att se över olika lösningar.
Mvh
Niklas
Nu har det dykt upp en SVT test som sänds i 10.3 Mbit/s konstant bitrate
Är det en av lösningarna?
När öppnar ni upp den så man får kolla bildkvalitén?
Postad 16 November 2018 - 20:09
Vet inte vad TV4 har för bitrate men bilden är väldigt mycket bättre där utan allt för synliga kompressionsartefakter.
Postad 16 November 2018 - 20:15
Serieinspelningarna upphör inte att överraska. Nu har boxen (ADB) programmerat in dubbel uppsättning av samma avsnitt för två kommande program, Springfloden på söndag och STHLM Rekviem på onsdag.
Undrans vad som händer om jag tar bort det ena?
Postad 16 November 2018 - 20:32
Låter som att det är en hastighet som krävs för rimlig bild med stor TV.
Vet inte vad TV4 har för bitrate men bilden är väldigt mycket bättre där utan allt för synliga kompressionsartefakter.
Senast jag kollade förut låg den mellan runt 7-12mbit men den sänder också i 1080i som flesta HD kanaler.
Om jag inte minns fel så klarar sig 720p med kring 30% lägre bitrate.
Men det finns många parametrar man kan använda när man enkodar så skulle gissa att det är dom som behöver skruvas på.
Redigerat av Leatherface, 16 November 2018 - 20:33.
Postad 16 November 2018 - 20:38
Postad 16 November 2018 - 21:14
... men kompressionsartefakter är väldigt tydliga på områden i bilden med svaga färgskiftningar. Ska bli intressant och se om skavlan ser lika bedrövligt ut idag som förra veckan.
Det där stämmer väl med mitt sätt att enkelt se hur bilden försämrats. Jag ställer mig en dryg meter från teven och tittar i pannan på människor. Då ser man hur pannan är indelad i rektanglar med olika skiftningar av hudton och hur fälten hoppar omkring när ansiktet rör sig. SVT:s kanaler utmärker sig som lite extra dåliga i testet.
... Men det finns många parametrar man kan använda när man enkodar så skulle gissa att det är dom som behöver skruvas på.
Har du någon uppfattning vad det innebär att olika apparater lägger på "bildförbättringar" som starkare kontrast, mer skärpa osv.
Några användare som tar emot signalen direkt i sin teve upplever inte att bilden blivit sämre. Medan andra som tar emot signalen i en separat mottagare som kan justera bilden och sedan skickar den till en teve som t.ex. kan skala om bilden och "förbättra" den ännu mer upplever större problem.
Kan det således vara mindre lyckade kombinationer av olika bildförbättringar som förstärker artefakterna som uppstår vid hård komprimering, alltså gör dem mer synliga?
Kombinationen av min mottagare, som inte kommer från CD och min TV verkar i alla fall inte särskilt lyckad. Steget från den tidigare mycket bra bilden till den nuvarande med många synliga rektanglar är stort.
Postad 16 November 2018 - 21:37
Sitter och jämför Skavlan Telia VS CD
Helt plötsligt får CD betydligt sämre bild, då har Sportnytt startat på SVT2
Sportnytt kräver tydligen mer bitrate än Aktuellt. Skavlans kavaj blev inte bra när Sportnytt startat, kan jag konstatera ![]()
Redigerat av lindo, 16 November 2018 - 21:38.
Postad 16 November 2018 - 22:45
Postad 17 November 2018 - 00:37
En annan bugg är att serieinspelningarna försvinner, missade avsnitt tre igår kväll av Det sitter i väggarna. Hela mappen var borta?! Bara andra gången det hänt totalt men lika jobbigt för det... Gäller Smartboxen.
Jag trodde först att du menade att serieinspelningen upphört när du raderat dubletter alltför tidigt, vilket alfista beskrivit i en tidigare post.
Men nu har jag själt upplevt det jag tror du menar. Jag håller själv på att se om The Big Bang Theory på Kanal 5 HD, och har serien (-erna..,) på inspelning. Guiden lägger ju ut nya program ca. 1 vecka i förväg, så avslutningen av säsong 6 har legat på min box i ungefär 1 vecka nu (några av de sista avsnitten sändes idag), och jag har i min enfald trott att jag hade koll på läget. Nu på kvällen när jag kollar kommande inspelningar för att radera dubletter som vanligt, noterar jag plötsligt att de tre sista avsnitten i säsong 6 ersatts av någon form av icke-inspelningsbara avsnitt. I foldern betecknas nu 3 avsnitt som ”Information om detta avsnitt finns inte tillgängligt för tillfället”. Från att ha verkar lugnt, givet buggarna, har jag alltså plötsligt blivit snuvad på tre avsnitt.
Är det samma som du råkat ut för? ”Hela mappen borta” antyder möjligen att du råkat ut för nåt annat fenomen.
Kan Canal Digital förklara vad som hänt? Att program som legat för inspelning, bara försvinner sådär, verkar ju vara ytterligare en bugg (hur många finns det?). Eller har den nya EPG-leverantören ändrat nåt, eller testar CD på nåt sätt? Jag har noterat detta beteende tidigare, men först nu sett att det verkligen är en bugg och rapporterar därför.
Gaaah, jag blir såå trött.
Postad 17 November 2018 - 08:20
Jag trodde först att du menade att serieinspelningen upphört när du raderat dubletter alltför tidigt, vilket alfista beskrivit i en tidigare post.
Men nu har jag själt upplevt det jag tror du menar. Jag håller själv på att se om The Big Bang Theory på Kanal 5 HD, och har serien (-erna..,) på inspelning. Guiden lägger ju ut nya program ca. 1 vecka i förväg, så avslutningen av säsong 6 har legat på min box i ungefär 1 vecka nu (några av de sista avsnitten sändes idag), och jag har i min enfald trott att jag hade koll på läget. Nu på kvällen när jag kollar kommande inspelningar för att radera dubletter som vanligt, noterar jag plötsligt att de tre sista avsnitten i säsong 6 ersatts av någon form av icke-inspelningsbara avsnitt. I foldern betecknas nu 3 avsnitt som ”Information om detta avsnitt finns inte tillgängligt för tillfället”. Från att ha verkar lugnt, givet buggarna, har jag alltså plötsligt blivit snuvad på tre avsnitt.
Är det samma som du råkat ut för? ”Hela mappen borta” antyder möjligen att du råkat ut för nåt annat fenomen.
Kan Canal Digital förklara vad som hänt? Att program som legat för inspelning, bara försvinner sådär, verkar ju vara ytterligare en bugg (hur många finns det?). Eller har den nya EPG-leverantören ändrat nåt, eller testar CD på nåt sätt? Jag har noterat detta beteende tidigare, men först nu sett att det verkligen är en bugg och rapporterar därför.
Gaaah, jag blir såå trött.
Jag är inte alls säker på vad som hänt, trodde väl också att det var att jag är lite för duktig på att radera dubbletter och redan sedda avsnitt men grejen är att inte bara de programmerade inspelningarna försvinner utan hela foldern är borta.
Man tycker ju att om en serieinspelning av x anledning slutar fungera borde foldern finnas kvar tom men så är det alltså inte för mig?!
Postad 17 November 2018 - 09:25
Det där stämmer väl med mitt sätt att enkelt se hur bilden försämrats. Jag ställer mig en dryg meter från teven och tittar i pannan på människor. Då ser man hur pannan är indelad i rektanglar med olika skiftningar av hudton och hur fälten hoppar omkring när ansiktet rör sig. SVT:s kanaler utmärker sig som lite extra dåliga i testet.
Har du någon uppfattning vad det innebär att olika apparater lägger på "bildförbättringar" som starkare kontrast, mer skärpa osv.
Några användare som tar emot signalen direkt i sin teve upplever inte att bilden blivit sämre. Medan andra som tar emot signalen i en separat mottagare som kan justera bilden och sedan skickar den till en teve som t.ex. kan skala om bilden och "förbättra" den ännu mer upplever större problem.
Kan det således vara mindre lyckade kombinationer av olika bildförbättringar som förstärker artefakterna som uppstår vid hård komprimering, alltså gör dem mer synliga?
Kombinationen av min mottagare, som inte kommer från CD och min TV verkar i alla fall inte särskilt lyckad. Steget från den tidigare mycket bra bilden till den nuvarande med många synliga rektanglar är stort.
Javisst så kan det också vara.
Jag rekommenderar att ha allt sånt avslaget både för TV och annat material.
Postad 17 November 2018 - 09:36
Jag har också haft den känslan att det sker en fördelning mellan de två SVT-kanalerna.
Så är det för alla kanaler det delas med dom andra kanalerna i samma mux/transponder.
Sen kan ju vissa kanaler vara tilldelad mindre och andra mer.
Sänds nåt mer krävande på SVT2 t.ex. så blir det mindre för dom andra SVT kanalerna helt enkelt.
Men har ändå känslan att det är parametrarna för encodingen som kanske behöver skruvas på lite som jag nämnde.
Sitter och jämför Skavlan Telia VS CD
Helt plötsligt får CD betydligt sämre bild, då har Sportnytt startat på SVT2
Sportnytt kräver tydligen mer bitrate än Aktuellt. Skavlans kavaj blev inte bra när Sportnytt startat, kan jag konstatera
Inget konstigt alls.
Sport har mycket fasta rörelser som är mer krävande än att visa upp en nyhetsuppläsare och lite nyhetsklipp som ofta inte är lika krävande.
Redigerat av Leatherface, 17 November 2018 - 09:38.
Postad 18 November 2018 - 20:45
Postad 18 November 2018 - 20:49
Postad 19 November 2018 - 11:55
Jag har också samma problem med serieinspelningarna, väldigt irriterande. Appen fungerar också dåligt. Tycker det är dags att Canal Digital svarar på våra frågor och framför allt åtgärdar problemen.
Hej
Serieinspelningarna väntar jag fortfarande status på, kommer skriva här så fort jag har mer information. Ang SVT så pågår det tester och vi håller på att se över vad vi kan göra för förbättringar kring bildkvaliteten.
Mvh
Niklas
Postad 19 November 2018 - 19:11
Givetvis får vi som varit med från Filmnettiden ingen äpple.
Får du säkert om du förlänger 24/12-mån, fick en ATV förra gången de körde den driven.
Redigerat av lobo, 19 November 2018 - 19:12.
Postad 19 November 2018 - 19:20
Har varit kund flera år med ett abonnemang som gått ut.
Blev erbjuden två olika erbjudande för teckna nytt abonnemang som var rena skämtet.
Erbjudande 1 var att få Cmore för 390 kr istället för 480 kr
Erbjudande 2 var att få nya skitboxen one place för bara 19 kr extra per månad
Behandlar man befintliga kunder så så är det inte konstigt man tappar kunder.
Har nu börjat leta ny tv-leverantör istället.
Postad 19 November 2018 - 19:56
Aldrig i livet att jag skulle ta den nya boxen, den e ju rena skämtet. Då köper jag mitt äpple sj.
Postad 19 November 2018 - 19:59
Postad 19 November 2018 - 20:02
Redigerat av Turbo-Danne, 19 November 2018 - 20:04.
Postad 19 November 2018 - 20:34
Postad 19 November 2018 - 22:36
Hej
Möjligheten att se sin bindningstid kommer att komma tillbaka till mina sidor, den funktionen försvann tyvärr när vi gick över till vår nya hemsida. Du kan skicka PM med kundnummer/personnummer till mig så kan jag kolla upp din bindningstid.
Mvh
Niklas
Kan man se bindningstid nu? Kan man även säga upp sitt abb. via min sida?
Postad 20 November 2018 - 06:48
Kan man se bindningstid nu? Kan man även säga upp sitt abb. via min sida?
Frågade om detta i tråden för ett tag sen men har ej fått svar, ringde då kundtjänst som tyckte att det var bättre att man ringer och frågar om sin bindningstid. Antar att de vill att folk ringer in så de kan försöka sälja ett större abb eller ny box
.
Postad 20 November 2018 - 10:16
Great News, ja om man blir ny kund då
Hej
Ni som är intresserade av kampanjen kan skicka mig ett PM så ska vi se vad vi kan lösa.
Mvh
Niklas
Kan man se bindningstid nu? Kan man även säga upp sitt abb. via min sida?
Hej
Bra att du påminner mig, beskedet tidigare var att bindningstiden ska upp på hemsidan igen. Jag kollar upp detta och återkommer. Det går inte att säga upp sitt abonnemang via min sida.
Mvh
Niklas
Postad 20 November 2018 - 10:34
Postad 20 November 2018 - 10:39
Känner mig lite lurad, förlängde mitt avtal med CD för att få OnePlace till bättre pris. Men boxen funkar ej som CD utlovat. Vad kan CD erbjuda mig ?
Tänkte också skicka PM, men har ju inget att komma med. Sitter på ett långt avtal, så kan ej hota med att säga upp abonnemanget.
Redigerat av andersgog, 20 November 2018 - 11:42.
Postad 20 November 2018 - 11:04
Skulle ringa och säga upp abonnemanget idag men då va det inga problem att få erbjudandet. Får se om allt dyker upp nu då. ![]()
Postad 20 November 2018 - 11:27
Är trots allt inte en marknad i Kairo.
Har skickat pm nu så hoppas det löser sig på ett bra sätt,
annars får man testa viasat som också har ett rätt okej erbjudande
Redigerat av Truckerhate, 20 November 2018 - 12:25.
Postad 20 November 2018 - 12:36
Skulle ringa och säga upp abonnemanget idag men då va det inga problem att få erbjudandet. Får se om allt dyker upp nu då.
Förlängning 24mån varav 12 till halva priset och inkl. ATV 4K?
Postad 20 November 2018 - 13:10
Förlängning 24mån varav 12 till halva priset och inkl. ATV 4K?
Nästan, fick 12 månader bindningstid och till halva priset under dom 12 månader samt en ATV 4K, OnePlace box och ny parabol med LNB.
Redigerat av Turbo-Danne, 20 November 2018 - 13:11.
Postad 20 November 2018 - 13:27
Nästan, fick 12 månader bindningstid och till halva priset under dom 12 månader samt en ATV 4K, OnePlace box och ny parabol med LNB.
Helt ok deal
@Canal Digital: Sign me up, stannar kvar ett tag till
Postad 20 November 2018 - 14:04
Mycket bra!Nästan, fick 12 månader bindningstid och till halva priset under dom 12 månader samt en ATV 4K, OnePlace box och ny parabol med LNB.
Frågan är om vi med lite längre kvar på bindningstiden får samma deal? Själv har jag tio månader kvar.
Behöver å andra sidan varken ny box eller parabol.
Postad 20 November 2018 - 16:18
Canal Digital finns bara på Satellit.
Som streaming oxå, som i mitt fall där jag är ointresserad av att ha en parabol på taket/väggen.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
63 filmer
5 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?