![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 februari 2019 - 18:32
Det är sändningen, likadant för mig även genom projektor idag!
OK, tack, då vet jag. Såg inte ditt svar innan jag skrev mitt andra inlägg.
Postad 26 februari 2019 - 13:54
Idag ca 1½ vecka efter jag tog kontakt med LG fick jag min panel utbytt, pga TV4 Sol inbränning, utan något som helst snack! Bra jobbat LG!!!
Tyvärr gick det inte att se vilken version av panel jag fick nu, tog foton på etiketter på baksidan men det går inte att tyda ut något från dessa.
Jobbet tog typ 20 min på plats i bostaden.
EDIT: kul verkar som jag fått en B7 version 2 panel
https://www.tvparts....-lg-oled55b7v-2
20190226_105041.jpg 148,51K
11 Antal nerladdningar
Redigerat av ljudnisse, 26 februari 2019 - 14:26.
Postad 26 februari 2019 - 16:41
Idag ca 1½ vecka efter jag tog kontakt med LG fick jag min panel utbytt, pga TV4 Sol inbränning, utan något som helst snack! Bra jobbat LG!!!
Tyvärr gick det inte att se vilken version av panel jag fick nu, tog foton på etiketter på baksidan men det går inte att tyda ut något från dessa.
20190226_105041.jpg
Är det 3 år garanti?
Postad 26 februari 2019 - 20:21
Fick också min panel utbytt efter att TV4 äckelsolen bränts fast, Ser att det är samma reparatör som var hemma hos mig, Detta är andra panelen jag fått utbytt, första gången var det ett elfel och ett streck rakt genom tvn, denna panel var splitterny sa han som bytte ut den , var plastskyddsfilm kvar, tyvärr kunde jag inte se vilken panel jag fick, finns det något sätt man kan ta reda på det?
Men LG har jäkligt bra kundservice, det måste man ge dom!
Köpte min TV för ca 2,1 år sedan, så detta blev ju ett Reklamationsärende.
Redigerat av Azper, 26 februari 2019 - 20:24.
Postad 27 februari 2019 - 09:18
Fick också min panel utbytt efter att TV4 äckelsolen bränts fast, Ser att det är samma reparatör som var hemma hos mig, Detta är andra panelen jag fått utbytt, första gången var det ett elfel och ett streck rakt genom tvn, denna panel var splitterny sa han som bytte ut den , var plastskyddsfilm kvar, tyvärr kunde jag inte se vilken panel jag fick, finns det något sätt man kan ta reda på det?
Men LG har jäkligt bra kundservice, det måste man ge dom!
Köpte min TV för ca 2,1 år sedan, så detta blev ju ett Reklamationsärende.
Jag passade på att ta foto på etikett som satt på panelen innan den grå plast kåpan sattes tillbaks, där fanns nr LC550AQD(EK)(A4) och
och datum 181208, som jag Googlade och det tyder på att det är en B7 Ver2 panel:)
LG och Veijo är bäst!
Redigerat av ljudnisse, 27 februari 2019 - 09:50.
Postad 27 februari 2019 - 11:59
2år garanti och 1år reklamationsrätt.
Okej, så vid panelfel så är det totalt 3 år bakåt?
Postad 27 februari 2019 - 12:04
Okej, så vid panelfel så är det totalt 3 år bakåt?
Ja allt enl teknikern som var hemma hos mig.
Postad 28 februari 2019 - 18:07
Ja allt enl teknikern som var hemma hos mig.
Min TV är 2 år och 2 månader. Nu när jag kontaktatde LG med solproblemet så sa dom bara tyvärr produkten är utanför garantin.
Dom hänvisade till en firma som kunde fixa utan garanti.
Postad 28 februari 2019 - 21:07
Min TV är 2 år och 2 månader. Nu när jag kontaktatde LG med solproblemet så sa dom bara tyvärr produkten är utanför garantin.
Har LG garanti mot inbränningar? Eller byter de bara ut paneler lite då och då för att vara schysta?
Postad 01 mars 2019 - 06:21
Har LG garanti mot inbränningar? Eller byter de bara ut paneler lite då och då för att vara schysta?
Vet inte, men vissa verkar få utbytt på garanti eller reklamation. Så det är lite lotteri.
Postad 01 mars 2019 - 08:37
Postad 01 mars 2019 - 09:57
Stå på dig och hänvisa till din ett års reklamations rätt!
Postad 01 mars 2019 - 13:00
Stå på dig och hänvisa till din ett års reklamations rätt!
1 års reklamationsrätt efter 2 år gått ur på garantin?
Postad 01 mars 2019 - 13:06
3 års reklmationsrätt
https://www.konsumen...om-kunden-kopt/
Men måste själv bevisa att det är ursprunligt fel, och eftersom det är ett känt problem med dessa panaler kan man tycka att det borde vara uppfyllt.
Postad 01 mars 2019 - 13:21
Det verkar då som att B7-panelerna är kompatibla med våra B6:or. Jag har själv nyligen fått min B6-panel ersatt med en ny ditto (förhoppningsvis då en B7-panel). Jag tog aldrig någon bild på dess modellnummer.
Vad tror ni, finns det då inte en chans att B7-modellernas Main Board (moderkort) passar i våra B6-modeller?
Det hade varit en kul uppgradering. Är det någon som har tillgång till båda och vill testa?
Kolla bilderna på de två moderkorten: (B6 resp B7)
Vi bör dock kontrollera databladen för de två innan de kopplas in. Någon som kan luska fram detta?
Finns att köpa på LG's reservdelsshop: http://lgdelar.se/tv...6002-mainboard/
Bifogad fil(er)
Redigerat av Aiwi, 01 mars 2019 - 13:30.
Postad 01 mars 2019 - 22:29
@Aiwi, om du kollar min bild från bytet hör ovanför så ser du att finns två kretskort ett till höger och ett till vänster.
Kan ju var så att bägge krävs för en "full B7 upgrade".
Postad 02 mars 2019 - 00:25
Det där är skitsnack!
Jag har fått min panel bytt 2 ggr, första gången för elfel, ett streck rakt genom tvn vertikalt. Det gick ju på garantin.
Sen nu TV4 solen, jag mailade först, och dom sa att det bara var att skicka in som vanligt garantiärende, men jag ringde också för att
vara på den säkra sidan, och han jag pratade med sa att det var inga problem alls, det går under reklamation som du har i 3 år. (Min garanti gick ut sista december 2018)
Så då skrev jag bara det i mailet sen: REKLAMATION och all info, en dag senare ringde en tekniker upp mig och vi bokade in en dag då han kom och bytte ut panelen!
Så stå på dig mot dom. Det gäller bara att du får prata med rätt person.
Postad 05 mars 2019 - 17:32
Det där är skitsnack!
Jag har fått min panel bytt 2 ggr, första gången för elfel, ett streck rakt genom tvn vertikalt. Det gick ju på garantin.
Sen nu TV4 solen, jag mailade först, och dom sa att det bara var att skicka in som vanligt garantiärende, men jag ringde också för att
vara på den säkra sidan, och han jag pratade med sa att det var inga problem alls, det går under reklamation som du har i 3 år. (Min garanti gick ut sista december 2018)
Så då skrev jag bara det i mailet sen: REKLAMATION och all info, en dag senare ringde en tekniker upp mig och vi bokade in en dag då han kom och bytte ut panelen!
Så stå på dig mot dom. Det gäller bara att du får prata med rätt person.
Det verkar ordna sig till slut. Går på reklamation.
Men jag måste skicka TV´n så blir utan några dagar.
Postad 08 mars 2019 - 09:46
Det verkar ordna sig till slut. Går på reklamation.
Men jag måste skicka TV´n så blir utan några dagar.
Snyggt, det var nog orten du bor på som var problemet, gissar att du inte bor i Stockholm?
Postad 08 mars 2019 - 13:38
Nu har även jag haft besök av Veijo, ytterst kompetent och trevlig reparatör
65B6V blev som ny med 2017 års panel.
Mina inbränningar grundade sig i fotledsfraktur -> mycket tid i soffan -> spela Fallout 76 (hdr). Till slut hade spelets gränssnitt etsat sig fast i skärmen. Gör inte om den tabben. Cred till LG.
Postad 08 mars 2019 - 16:46
Snyggt, det var nog orten du bor på som var problemet, gissar att du inte bor i Stockholm?
Stämmer bra... men det är ok. LG löste det smidigt och snabbt. Skickade en returkartong som var på plats inom 24 timmar.
Postad 09 mars 2019 - 19:00
Hmm, får väl ta och kolla upp detta jag också. Lite trist med inbränning från undertexter =/
Postad 10 mars 2019 - 10:11
Hmm, får väl ta och kolla upp detta jag också. Lite trist med inbränning från undertexter =/
Gör det. Trist på en så relativt ny och dyr TV.
Någon som vet om B7 panelen är mindre känslig mot inbränning?
Postad 10 mars 2019 - 21:36
Burn in test på C7 vet inte om det är samma panel som B7 dock: https://www.rtings.c...ed-burn-in-test
Postad 10 mars 2019 - 23:52
Fått köra massa tvättar och panelbrus, blir bättre en stund men återkommer alltid.
Även råkat ut ett par ggr att det ej klickar i strömdelen vid avstängning.
Vid uppstart igen inget klick i nätdelen.
Tv bilden saknas via HDMI och fått dra ut strömmen ett tag.
Sedan när den vilat 20 min helt utan ström så klickar det i nätdelen och bilden via HDMI funkar igen.
Känns dock inte helt friskt.
Postad 11 mars 2019 - 14:01
Vill minnas att Veijo sa något i stil med att "panelbrus sliter onödigt mycket på panelen". Alltså något man skall göra när inbränning är ett faktum och inte något man gör i förebyggande syfte.
Postad 11 mars 2019 - 18:14
Vill minnas att Veijo sa något i stil med att "panelbrus sliter onödigt mycket på panelen". Alltså något man skall göra när inbränning är ett faktum och inte något man gör i förebyggande syfte.
Exakt det sa han till mig också, man ska absolut inte köra panelbrus för ofta.
Postad 11 mars 2019 - 22:34
Tvätt har jag gjort först på slutet när problem med spökbilder börjats visa mer tydligt.
Kanske 1 gång var 5-6 vecka inget före.
Blir bättre ett tag men återkommer ganska omgående
Postad 12 mars 2019 - 11:13
Ni som har fått tvn servad hemma, behövde ni visa något kvitto?
Ja, det räckte med att visa ett mail med kvittot på datorskärmen som han fotograferade.
Postad 12 mars 2019 - 18:36
Ni som har fått tvn servad hemma, behövde ni visa något kvitto?
Svar JA! (såklart)
Postad 14 mars 2019 - 11:15
Exakt det sa han till mig också, man ska absolut inte köra panelbrus för ofta.
Sliter på panelen på vilket sätt?
Jag sliter hellre lite på panelen än att jag får inbränningar.
Postad 27 mars 2019 - 09:48
Till slut fått tummen ur och chattade lite snabbt med på LG. Om TV:n är utanför garantitiden så sa han att man själv måste påtala reklamation. Sen fick jag info om hur jag skulle gå vidare för att få panelen fixad =)
Får se hur det går vidare om det löser sig, men verkar ju lovande =)
Postad 02 april 2019 - 11:47
Var här och bytte nu precis och det ser ut att vara en b7 v2 panel även här =) Snabbt gick det också.
Han sade att man kan köra panelresningen typ två gånger per år, annars stänga av den varianten av rensning. Tyckte absolut inte att man skall stänga av strömmen till TV:n.
Postad 07 april 2019 - 22:21
Jag har fått ett problem med min 55 B6, all input på HDMI-ingngarna verkar ha pajat, jag upptäckte det först när jag avslutade ett program i Netflix på min ATV då bilden började blinka med en frame fylld av brus emellan, anta att ATV:n strejkat så jag startade om den, gjorde en komplett restart, drog ur strömmen men fortfarande samma sak, provade då att dra igång PS4:an och där får jag ingen signal alls, detta bara dagar efter att jag uppdaterat till den senaste versionen av LGs firmware från deras hemsida. Har även provat att byta HDMI-ingång från ATV:n men problemen fortsätter.
Jag löste problemet med en hård omstart av TV:n genom att stänga av den och dra ur nätkontakten men det känns som ett oroväckande problem, spelade in två videos som visar vad som händer.
https://youtu.be/HhVoAx1zIAE
https://youtu.be/mGwPbE4MD5k
Är det någon sett som något liknande?
Redigerat av simulacra, 07 april 2019 - 23:18.
Postad 08 april 2019 - 07:28
Haft liknande på annan TV kopplad från datorn via HDMI, då var det kass kabel. Inte haft på B6:an alls, kör förvisso väldigt sparsamt på HDMI då jag bara har en ATV kopplad.
Postad 09 april 2019 - 19:45
Postad 11 april 2019 - 04:42
Jag kör med FW 04 nånting. Skönt att man inte uppdaterar längre. Dom bara förstör efter det. 04 funkar perfekt för mig.
Jag hade inget intresse av att uppdatera heller men fick höra av polarn som använder sin B6 betydligt sa att bruset i HDR-media var kraftigt minimerat vilket som stört mig i bl a Star Trek Discovery, och uppdateringen gjorde faktiskt bilden bättre.
Postad 11 april 2019 - 11:06
skrämmande läsning om inbränningar och byten hit och dit.
ni borde lyfta problemen i en separat tråd så fler blir observanta.
Då håller inte skiten längre än 3 år då?
Får väl kolla efter en ny logga på nästa tv...TV4 sol approved
Postad 11 april 2019 - 15:12
Eller så slutar folk köra sina paneler på 100% ljusstyrka? Jag tittar på nyhetsmorgon och jag har inga inbränningar.
Postad 11 april 2019 - 20:21
Nä det är ju inte fel att uppdatera. Men jag kommer iallafall vara väldigt försiktig med det i framtiden när det gäller tv apparater speciellt om det inte är nåt fel med den. Dom tog väl bort att man kunde backa tillbaka FW vid nån nyare FW. Det var ju synd. Om inte nån hackat det redan?Jag hade inget intresse av att uppdatera heller men fick höra av polarn som använder sin B6 betydligt sa att bruset i HDR-media var kraftigt minimerat vilket som stört mig i bl a Star Trek Discovery, och uppdateringen gjorde faktiskt bilden bättre.
Postad 12 april 2019 - 07:45
Såg att det dykt upp en HBO Nordic-app. Någon som testat? Allt jag hört om deras appar på andra plattformar är att de är buggiga. Man får väl gissa att det inte finns nån 4k, ingen HDR och ingen 5.1?
Postad 15 april 2019 - 15:37
Finns det något sätt att se bildinfo om upplösning och framerate nånstans på skärmen när video börjar?
Postad 15 april 2019 - 16:20
Finns det något sätt att se bildinfo om upplösning och framerate nånstans på skärmen när video börjar?
Bara på Netflix via info-knappen från LG appen tror jag.
Postad 16 april 2019 - 13:04
Såg att det dykt upp en HBO Nordic-app. Någon som testat? Allt jag hört om deras appar på andra plattformar är att de är buggiga. Man får väl gissa att det inte finns nån 4k, ingen HDR och ingen 5.1?
Helt riktigt, ingen 4K, ingen HDR, Dolby 5.1 som låter som vanlig stereo. 1080p som ser ut som suddig 720p, men tyvärr är detta standard för HBO Nordic och inte specifikt för denna app.
Önskar dom kunde rycka upp sig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar