* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 28 april 2009 - 14:33
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Sedan när det gäller detta forum så är den till för dem som vill ha hjälp och inte vet hur de ska göra, då ska man kunna ställa en enkel fråga och förhoppningsvist få ett förlösande svar. Inte bara ett förlösande svar med en hel drös med sarkasmer bakefter. Det finns ett talessätt och den lyder: Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Word
Postad 28 april 2009 - 18:42
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Att överhuvudtaget flasha något som har med rom att göra är att förändra dess egenskaper, eller hur? Jag skrev aldrig om att "FÖRNYA" hela romen, utan förändra den.... Precis som jag skrev vid ett tidigare tillfälle, för att kunna flasha denna radio är du "TVUNGEN" att flasha om din rom i HARDSPL delen... Om nu inte HARD-SPL har med romen att göra, ja då har jag missat en väsentlig del i vad det går ut på.
Sedan är det upp till var och en att svara på frågor ställda för 48:de gången. Antingen länkar man till svaret, eller så struntar man helt enkelt i att svara. Svårare än så är det inte. Men man behöver inte vara sarkastisk för det.
Håller med om att det är upp till var o en att svara på frågorna eller inte, precis denna diskussion fanns även på xda där det hela tiden ställdes samma frågor om o om igen. Tyvärr är det väl samtidigt så att det är väldigt lätt att ställa frågan i forumet istället för att kanske söka efter information själv. Jag anser att söker man efter informationen själv finns det oftast en större chans att man hittar det man söker samtidigt som man kanske lär sig eller får reda på något mer som kan ha av betydelse..... Jag kollar detta forumet o xda dagligen o har lärt mig väldigt mycket genom att bara läsa o söka efter saker. HardSPL har absolut inget med självaste ROM att göra men samtidigt kan man inte byta ROM utan HardSPL. Värt att veta är att garantin försvinner om du installerar HardSPL, men det finns många trådar om hur man får tillbaka StockSPL. Har själv gjort detta o även skickat in min på garanti utan att de ifrågasatte något så jag vet att det funkar.
Postad 28 april 2009 - 18:50
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
När det gäller radio skall normalt inte Hard-SPL behövas om radion man tänkt flasha kommer från en X1-firmware och således är en original Sony Ericsson-radio.
Den radio jag installerat nu (och länkat till) är en latinamerikansk sak tagen från en original-ROM och jag antar att en förklaring till den bättre mottagningen jag fått är att deras nätstruktur påminner om vår, d.v.s radion är bättre optimerad för det.
Postad 28 april 2009 - 18:52
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
När det gäller radio skall normalt inte Hard-SPL behövas om radion man tänkt flasha kommer från en X1-firmware och således är en original Sony Ericsson-radio.
Den radio jag installerat nu (och länkat till) är en latinamerikansk sak tagen från en original-ROM och jag antar att en förklaring till den bättre mottagningen jag fått är att deras nätstruktur påminner om vår, d.v.s radion är bättre optimerad för det.
Fick du bättre mottagning alltså?!?! Jag upplevde att jag fick sämre, framför allt på jobbet sjönk den ner till 1 stapel istället för 2-3.
Postad 28 april 2009 - 19:27
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Mitt exemplar fick bättre mottagning, 2-4 pinnar istället för 1-2 hemma. Min operatör är 3.
Postad 28 april 2009 - 20:09
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Mitt exemplar fick bättre mottagning, 2-4 pinnar istället för 1-2 hemma. Min operatör är 3.
Ok. Jag har Telia. Kör du med 3G eller enbart GSM?
Postad 29 april 2009 - 08:15
briskeby
-
briskeby
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Jag undrar om någon haft ett liknande problem (orkar inte scanna hela tråden). Om jag kör nåt program som använder GPS (T ex wayfinder eller Google maps) så verkar det som X1 drar väldigt mycket batteri även EFTER programmet stängts av. Jag har provat att avaktivera GPS i programmen innan jag avslutar men åtminstone vid ett par tillfällen verkar inte detta hjälpa konstigt nog utan batteriet tar slut ett par timmar senare trots att jag ibland bara använt programmen några minuter. Jag har även märkt att mobilen ibland blivit varm EFTER användning av GPS-program. Annars tycker jag inte att jag haft några problem med batteriet förutom om jag glömmer wlanet på....
Problemet inträffar inte varje gång men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande. Nån som har nåt tips?
Redigerat av briskeby, 29 april 2009 - 08:17.
Postad 29 april 2009 - 08:51
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hittar både bra och dåligt ang Radio uppdateringen.
Blir det bättre eller sämre beroende på vilken opratör man har?
Jag kör Telia. Flascha eller inte?
Postad 29 april 2009 - 09:04
Malmopag
-
Malmopag
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hallå alla!
Är det någon som vet hur man ska göra för att stänga av headsetet? har letat och letat...
Av någon anledning står det att headset är anslutet fast jag har dragit ut sladden.
Ringer någon och jag svarar så kan vi inte höra varandra om jag inte kopplar in headsetet.
Tacksam för svar =)
Postad 29 april 2009 - 09:08
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hallå alla!
Är det någon som vet hur man ska göra för att stänga av headsetet? har letat och letat...
Av någon anledning står det att headset är anslutet fast jag har dragit ut sladden. Ringer någon och jag svarar så kan vi inte höra varandra om jag inte kopplar in headsetet.
Tacksam för svar =)
Händer även mig ibland. Enda sättet jag har kommit på är att starta om telefonen.
Postad 29 april 2009 - 09:23
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Hittar både bra och dåligt ang Radio uppdateringen. Blir det bättre eller sämre beroende på vilken opratör man har? Jag kör Telia. Flascha eller inte?
Jag kör som sagt med Telia och upplevde sämre täckning framför allt på jobbet. Bytade tillbaka till den radion jag hade innan x.xx.xx.71 och kollade för säkerhets skull på samma ställe där jag hade 1 stapel. Men min gamla radio har jag nu 3 staplar istället så för mig blev det sämre....... EDIT: Råkade även ut för att vid ett tillfälle inte kunna skicka iväg mitt sms. Det har aldrig hänt förut.
Redigerat av kewe, 29 april 2009 - 09:24.
Postad 29 april 2009 - 11:10
batti
-
batti
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hallå alla!
Av någon anledning står det att headset är anslutet fast jag har dragit ut sladden. Ringer någon och jag svarar så kan vi inte höra varandra om jag inte kopplar in headsetet.
Tacksam för svar =)
Jag vet inte exakt var detta står om just detta fenomen, men som sagt jag ska hjälpa ut så gott det går.... Saken är att det är ett hårdvaruproblem i 3,5 jacket, så prova med att juxa med kontakten ut och in eller försök att smörja det hela med 5-56, på pluggen och sätt in den.... förhoppningvist så släpper det... Annars så står det om detta i tråden mellan 1-202... (försökte att vara lite ironisk där)
Postad 29 april 2009 - 11:55
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jag vet inte exakt var detta står om just detta fenomen, men som sagt jag ska hjälpa ut så gott det går.... Saken är att det är ett hårdvaruproblem i 3,5 jacket, så prova med att juxa med kontakten ut och in eller försök att smörja det hela med 5-56, på pluggen och sätt in den.... förhoppningvist så släpper det... Annars så står det om detta i tråden mellan 1-202... (försökte att vara lite ironisk där)
Behold, the awesome power of search! https://www.minhembi...s...t&p=2243550
Postad 29 april 2009 - 13:00
Malmopag
-
Malmopag
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Behold, the awesome power of search! https://www.minhembi...s...t&p=2243550
Tack! Det har även hänt lite underligga saker, jag tar ut headsetet och sätter in det igen så ringer den upp senaste samtalet.
Postad 29 april 2009 - 13:56
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Tack!
Det har även hänt lite underligga saker, jag tar ut headsetet och sätter in det igen så ringer den upp senaste samtalet.
Hehe, jag har inte haft något strul med 3.5mm kontakt eller headset på X1an men jag känner igen det problemet från en annan WM-lur jag hade för flera år sedan. Kalla det "feature"
Postad 29 april 2009 - 16:22
briskeby
-
briskeby
-
Amatör
-
-
86 inlägg
OK, min beskrivning nedan kanske var lite krånglig, men är det ingen som överhuvudtaget har haft problem med batteriprestandan i samband med GPS? Några tips i så fall? Tack på förhand. Jag undrar om någon haft ett liknande problem (orkar inte scanna hela tråden). Om jag kör nåt program som använder GPS (T ex wayfinder eller Google maps) så verkar det som X1 drar väldigt mycket batteri även EFTER programmet stängts av. Jag har provat att avaktivera GPS i programmen innan jag avslutar men åtminstone vid ett par tillfällen verkar inte detta hjälpa konstigt nog utan batteriet tar slut ett par timmar senare trots att jag ibland bara använt programmen några minuter. Jag har även märkt att mobilen ibland blivit varm EFTER användning av GPS-program. Annars tycker jag inte att jag haft några problem med batteriet förutom om jag glömmer wlanet på....
Problemet inträffar inte varje gång men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande. Nån som har nåt tips?
Postad 29 april 2009 - 16:32
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
OK, min beskrivning nedan kanske var lite krånglig, men är det ingen som överhuvudtaget har haft problem med batteriprestandan i samband med GPS? Några tips i så fall? Tack på förhand.
Nej, inget problem här. Kolla med t.ex. MemMaid om det ligger kvar någon process som käkar batteri efter att du stängt GPS-appet.
Postad 29 april 2009 - 17:53
Unregistered9c2c5781
-
Unregistered9c2c5781
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Att mobilen blir varm när man använder GPS programm ( i mitt fall TomTom) kan jag hålla med om och den drar rätt mycket ström när jag har programmet igång men jag har aldrig haft problem efter att jag stängt ner programmet.
Postad 29 april 2009 - 18:34
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jaha då var det dags igen
Har återigen noterat att skalet har spruckit vid pennan och batteriluckan...... Gott förbannad blev jag!! Har redan 1 gång tidigare skickat in telefon för detta fel så det är störande. Väldigt synd tycker jag med tanke på hur fantastiskt bra jag tycker om telefonen i övrigt!
Postad 29 april 2009 - 20:29
The Messiah
-
The Messiah
-
Rookie
-
6 inlägg
Jaha då var det dags igen Har återigen noterat att skalet har spruckit vid pennan och batteriluckan...... Gott förbannad blev jag!! Har redan 1 gång tidigare skickat in telefon för detta fel så det är störande. Väldigt synd tycker jag med tanke på hur fantastiskt bra jag tycker om telefonen i övrigt!
Samma sak hände mig också nyss. Hade lämnat in nallen för att byta det bakre skalet som jag fått en skada på plasten framför kameralinsen. Gick inte på garantin, fick pynta 695kr för detta jobb. 2 veckor efter detta så har jag sprickor både i det skal som de just bytt ut (silvriga skalet) + det kromade skalet som sitter bredvid. Båda sprickorna bredvid pennan + en spricka i kromskalet mitt på ena långsidan. Skickade bilder på detta till mobilakuten och de sa att det såg ut som att de skulle kunna ta detta på garantin - i annat fall skulle jag få ett kostnadsförslag(!). Kontrade med att jag drar detta till allmänna reklamationsnämnden om de inte byter detta på garantin, eller som reklamation på tidigare utfört arbete Har ännu inte hört av dem om något kostnadsförslag, och när jag knappar in mitt ordernummer så står det "väntar på delar". Så man får väl hoppas att de börjar inse det otroligt vanliga felet med spruckna skal och fixar dessa utan knussel. Tilläggas ska också göras att jag INTE tappat ned telefonen.
Postad 29 april 2009 - 21:09
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Samma sak hände mig också nyss. Hade lämnat in nallen för att byta det bakre skalet som jag fått en skada på plasten framför kameralinsen. Gick inte på garantin, fick pynta 695kr för detta jobb. 2 veckor efter detta så har jag sprickor både i det skal som de just bytt ut (silvriga skalet) + det kromade skalet som sitter bredvid. Båda sprickorna bredvid pennan + en spricka i kromskalet mitt på ena långsidan. Skickade bilder på detta till mobilakuten och de sa att det såg ut som att de skulle kunna ta detta på garantin - i annat fall skulle jag få ett kostnadsförslag(!). Kontrade med att jag drar detta till allmänna reklamationsnämnden om de inte byter detta på garantin, eller som reklamation på tidigare utfört arbete Har ännu inte hört av dem om något kostnadsförslag, och när jag knappar in mitt ordernummer så står det "väntar på delar". Så man får väl hoppas att de börjar inse det otroligt vanliga felet med spruckna skal och fixar dessa utan knussel. Tilläggas ska också göras att jag INTE tappat ned telefonen.
Har nyligen också fått en spricka på långsidan i kromplasten, ca 1 cm nedanför USB-ingången. Jäkligt trist då jag verkligen hanterat den med "sikesvantar" Vet inte om det är någon ide att skicka in den, det verkar ju vara löpande problem med denna skitplast
Postad 29 april 2009 - 23:22
jagsåklart
-
jagsåklart
-
Rookie
-
3 inlägg
Autocomplete-funktionen visar lösenord i klartext... Pinsamt.
Postad 30 april 2009 - 08:38
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har nyligen också fått en spricka på långsidan i kromplasten, ca 1 cm nedanför USB-ingången. Jäkligt trist då jag verkligen hanterat den med "sikesvantar" Vet inte om det är någon ide att skicka in den, det verkar ju vara löpande problem med denna skitplast
Samma här! Köpte en bältesväska som jag vanligtvis hatar bara för att vara rädd om telefonen, men vad hjälpte det. Men jag ska bråka lite denna gång och säga att bytar de ut skalet på denna och det sedan spricker ytterligare en gång så ska de få ersätta mig med en ny telefon samt kompensation. Det tråkiga är att det blir min lokala radiohandlare som får skiten men men det är samtidigt dem jag har köpt den utav. Jag har även frågat om inte jag kan få telenr till dem som lagar o har hand om garantin för att driva detta själv men de ger inte ut det tyvärr.
Postad 30 april 2009 - 08:38
figjam
-
figjam
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu har även min telefon spruckit...
Tur att man sitter med en ny iPhone ijämte sig
Otroligt dålig kvalite, jag är fruktansvärt missnöjd med just täckningsproblematiken! Om de sedan är Telenor eller SE som är boven vet jag dock inte... men det lär väl visa sig!
Mvh // Martin
Postad 30 april 2009 - 09:22
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Ni som har problem med täckningen har ni provat med andra abbonemang?
Är det bara Telenor som det blir problem med?
Postad 30 april 2009 - 09:26
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
AVR4000, jag har kört Mustang 1.3 ett tag nu. Den fungerar i stort sett mycket bra men jag har ett stort problem. Tangentbordet fungerar inte så bra i opera utan den vill hela tiden att man ska använda touch tangentbordet. Man brukar kunna skriva en bokstav eller 2 och sen går det inte mer med det fysiska tangentbordet. Hur är det att installera SPB mobile shell 3 på Mustang 1.3? Har du eller någon annan testat? Blir det inte lite kaka på kaka? Jag menar HTC interfacet är ju ett grafiskt addon precis som SPB shell? Man borde kanske helt enkelt installera en extra tunn rom och SPB? Förresten, stort tack för din rom! Ni som har problem med täckningen har ni provat med andra abbonemang? Är det bara Telenor som det blir problem med?
Jag tror inte man kan skylla Telenor för det, för jag har Telenor och inga problem med teckningen.
Postad 30 april 2009 - 10:23
Lech
-
Lech
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Nu har även min telefon spruckit... Tur att man sitter med en ny iPhone ijämte sig 
Otroligt dålig kvalite, jag är fruktansvärt missnöjd med just täckningsproblematiken! Om de sedan är Telenor eller SE som är boven vet jag dock inte... men det lär väl visa sig!
Mvh // Martin
Jag använder min X1:a i arbetet jobar som elektriker och har den i en bältesväska inga sprickor i min och den åker ju upp och ner ett antal ggr om dagen...
Postad 30 april 2009 - 10:51
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
[quote name='Lech' date='Apr 30 2009, 11:23 ' post='2419399'] Jag använder min X1:a i arbetet jobar som elektriker och har den i en bältesväska inga sprickor i min och den åker ju upp och ner ett antal ggr om dagen... [/quo Ja det är inte alla X1 som spricker i skalet. 2 av polarna sitter med X1 där den ena har sprickor medans den andra inte har en enda så det verkar skilja en del mellan telefonerna. Ändå köpte jag och den polarn med inga sprickor bara med några dgr mellanrum på samma ställe så visst skiljer det.
Postad 30 april 2009 - 11:14
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nu har även min telefon spruckit...
Tråkigt att höra :-( Törs man fråga hur du tycker din iPhone står sig mot X1an och Windows Mobile?
Postad 30 april 2009 - 11:16
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Vi sitter i samma sits. Min har status "2009-04-09 Väntar del" hos Mobilakuten. Börjar bli drygt att vara utan X1 nu.
Postad 30 april 2009 - 12:35
Unregistered21f0f248
-
Unregistered21f0f248
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Kanske en dum fråga, men om man installerar SPB Mobile shell 3, är detta då på svenska eller det är bara engelsk version?
Postad 30 april 2009 - 13:02
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Kanske en dum fråga, men om man installerar SPB Mobile shell 3, är detta då på svenska eller det är bara engelsk version?
Du kan välja språk. Kör själv itjes Touch-It v7 ROM som har TF3D. Inaktiverar det i "Today" och testar för tillfället MS3. Det märkliga är att de nya fingervänliga menyerna från TF ändå är igång trots att det som sagt är inaktiverat, men det är ju förstås positivt  Tycker mig dock uppleva att batteritiden påverkas negativt av att köra MS3. Angående sprickor på X1an. Jag har själv en svart modell som är inhandlad förste veckan efter releasen och jag har inga kvalitetsproblem alls. Tvärtom upplever jag byggkvalitén som extremt hög. Inga repor, glapp eller konstigheter någonstans. Verkar just vara silvermodellen som har problemet med sprickor - annat plastigare material.
Postad 30 april 2009 - 14:13
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Du kan välja språk. Kör själv itjes Touch-It v7 ROM som har TF3D. Inaktiverar det i "Today" och testar för tillfället MS3. Det märkliga är att de nya fingervänliga menyerna från TF ändå är igång trots att det som sagt är inaktiverat, men det är ju förstås positivt  Tycker mig dock uppleva att batteritiden påverkas negativt av att köra MS3.
Angående sprickor på X1an. Jag har själv en svart modell som är inhandlad förste veckan efter releasen och jag har inga kvalitetsproblem alls. Tvärtom upplever jag byggkvalitén som extremt hög. Inga repor, glapp eller konstigheter någonstans. Verkar just vara silvermodellen som har problemet med sprickor - annat plastigare material.
Har just en svart som inköptes slutet av nov. Förutom sprickan i sliverplasten som beskrevs i inlägget ovan har den i övrigt inga fel. "Inga repor, glapp eller konstigheter någonstans." som du skriver. Men som sagt en spricka i silverplasten.
Postad 30 april 2009 - 14:18
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Har vid ett antal tillfällen haft problem med min mikrofon. Det händer både vid mottagna och uppringda samtal. Jag hör klart och tydligt andra änden men de hör inte mig. Måste göra en reset för att få det att fungera igen. Någon som haft samma problem? Kan inte påminna mig ha sett ngt här!?
Postad 30 april 2009 - 16:41
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
När det gäller tangentbord och Opera är det generellt ett fenomen som uppkommer med Topaz Opera. Detta eftersom Topaz saknar tangentbord. Jag upplever dock inga större problem, men det händer att den växlar till mjukvarutangentbordet. Idealet är annars att Rhodium får stabila ROMar (istället för den tidiga T-Mobile-saken som finns idag) eftersom den är mer lik Xperia X1 och därmed har en Opera som hanterar tangentbordet korrekt. Apropå HTC-baserade ROMar och menyer: HTC har valt att ersätta WM 6.1s menyer med fingervänliga sådana. Därav att de dyker upp även om TF3D är avstängt. Förövrigt finns det ingen anledning att stänga av TF3D. Installera istället SecondToday och låt SPB Mobile Shell ta hand om den extra todayskärmen. På så vis kan man både äta kakan och ha den kvar s.a.s. Det programmet är utmärkt och kan inte annat än rekommenderas. SecondToday
Redigerat av Unregistered43b822d3, 30 april 2009 - 16:44.
Postad 30 april 2009 - 22:53
Unregisteredfc9b156f
-
Unregisteredfc9b156f
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nu har även min telefon spruckit... Tur att man sitter med en ny iPhone ijämte sig 
Mvh // Martin
min xperia sprack på samma sida och är en svart model,jag har lima den,+ på backsida av displayen är löss,också limad :-(
Postad 01 maj 2009 - 09:44
figjam
-
figjam
-
Rookie
-
6 inlägg
Törs man fråga hur du tycker din iPhone står sig mot X1an och Windows Mobile?
Absolut! Man är givetvis mera låst med en iPhone än med WM, du kan inte modda den på samma sätt. Många hatar apple och deras produkter för just detta, ipodsen måste köras med iTunes etc. Jag har kört Windows sedan 1994, för två år sedan bytta jag till mac, vilket har varit en kanonupplevelse. Inga hängningar, blåa skärmar, ingen prestandaförlust pga. att man har en massa program iinstallerade, buggar etc. det bara funkar år efter år! Samma sak känner jag med min iPhone, har haft en iPod Touch sedan den lanserades det är ju i princip en iPhone utan telefon och gps... även den har fungerat över förväntan! Kvalitén är helt klart överlägsen samtliga konkurrenter i branschen. Jag synkar firmans exchange server och får kontakter, kalender och mail via push. Jag surfar smidigt, kollar kartor smidigt mm. Jag kan inte skicka MMS, men det har jag aldrig gjort så det spelar inte mig någon roll. Jag kan inte modda och installera massa "icke godkända av apple" tredjeparts program, men inte heller detta är jag intresserad av. X1:an går säker att få ordning på, men jag har helt enkelt inte tid och ork... de timmarna jag är ledig ägnar jag hellre med familjen. Köpte X1an pga. att den lanserades som en riktig arbetstelefon, den har igentligen uppfyllt alla mina krav förutom just telefonprestandan... Den skall in på service och byta det som spruckit och gå över telefonproblematiken med bla. täckningen. Sedan får jag se vad jag gör med den, troligen blir den tillsalu (har fortfarande några månaders garanti kvar) vilket inte borde vara relativt enkelt. Hur mycket skulle ni betala för en X1:a utan repor och defekter, garanti kvar, alla kartonger och tillbehör som fanns vid leverans samt att den nyligen har servats av SE?? Mvh // M
Postad 01 maj 2009 - 09:47
figjam
-
figjam
-
Rookie
-
6 inlägg
min xperia sprack på samma sida och är en svart model,jag har lima den,+ på backsida av displayen är löss,också limad :-(
Bara att skicka in den till SE! Limmar du så kommer du troligen att få problem med garantin... Mvh // M
Postad 01 maj 2009 - 10:00
figjam
-
figjam
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag använder min X1:a i arbetet jobar som elektriker och har den i en bältesväska inga sprickor i min och den åker ju upp och ner ett antal ggr om dagen...
Det är ju det som är det skumma, jag har förvarat min telefon i ett neoprenfodral aldrig tappat den eller varit vårdslös... Den har bara spruckit, helt utan anledning... men det är klart, med de tunna plastväggarna som chassit är uppbyggt med så är det väl mer eller mindre ingen överraskning? Jobbar själv med konstruktion inom bla. plast industrin, och det skall inte mycket till för att ett sådant plast chassi skall gå sönder. Detta är helt klart ett fabrikationsfel, klockrent sådant. Btw, visste ni att klistermärkena som sitter på batteriet och telefonen (små vita 4*5mm) vid batteripolerna är små fukt märken. De är vita fram tills de blivit fuktiga en gång, sedan blir de rosa... och då står inte SE för några garantier! Kan vara bra att upplysa om detta för er som pratar i telefon i spöregn  Mvh // M
Redigerat av figjam, 01 maj 2009 - 10:01.
Postad 01 maj 2009 - 10:03
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
När det gäller X1 kontra iPhone kontra Mac vs Windows är min uppfattning att det inte går att jämföra.
Macen är en utmärkt dator med ett mycket trevligt OS som jag gillar skarpt. Apples gränsnitt i datorvärlden är mycket bra och effektivt, stabiliteten är på topp och det finns många bra och funktionella program.
Inom mobilvärlden är det annorlunda dock. iPhone har inget gemensamt med den funktionalitet Apple har i sina datorer. Där Mac-datorn är enkel att anpassa på området OS/mjukvara är iPhone låst. Gränsnitten har inget gemensamt mer än vissa grafiska element och ikoner.
Findern i OS X (som kan expanderas på bra sätt) saknar motsvarighet hos iPhone etc.
Då jag vill ha en fickdator som ersätter en laptop kan jag bara konstatera att Apple inte erbjuder en sådan. Däremot är WM en utmärkt plattform för ändamålet och fungerar just som en dator i fickan. Båda program m.m har datorstuk och jag påstår utan tvekan att min X1 har mer gemensamt med min iMac än vad en iPhone liknar den.
Därför ser jag X1 som den logiska förlängningen av datorn medan iPhone är en utmärkt iPod Phone, d.v.s mediaspelare, Internetläsare och spelmaskin. Betraktat som en iPod med telefondel är iPhone en bra produkt som konkurrerar mycket bra med andra mediaspelare o.dyl.
Däremot är det ingen PDA och den riktar sig mot andra kunder än Xperia X1. Båda är bra men på olika saker. Därför bör man göra en behovsanalys.
Vill man ha en fickdator - köp X1.
Vill man ha en iPod med expanderad funktionalitet (mediaspelare i första hand) - köp iPhone.
Postad 01 maj 2009 - 20:37
mrNoodles
-
mrNoodles
-
Veteran
-
-
1 693 inlägg
Ni som har problem med täckningen har ni provat med andra abbonemang? Är det bara Telenor som det blir problem med?
Jag hade täckningsproblem, skicka och ta emot MMS var ingen lek.. o detta med Tele2. Och inga problem med andra SE telefoner på samma platser och samma abonnemang.
Postad 02 maj 2009 - 16:58
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Ett litet tips om ni vill köpa SPB 3.0 Mobile Shell med paypal. Jag gjorde det nyss här och det fungerade fint. http://www.ipaqchoic.../software/4/136
Postad 02 maj 2009 - 17:06
hedish
-
hedish
-
Rookie
-
1 inlägg
Om man inte vill köpa 3.0 men ändå ha det hur gör man då nuförtiden?
Alltså inte göda PP eller PB men vill köra senaste SPB eftersom SE's sux fett?
Postad 03 maj 2009 - 09:42
Hilja
-
Hilja
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Sedan jag la in SPB 3.0 och höll på med telefonen inkopplad i datorn så har det uppstått ett skumt fel. Den ikonen uppe till höger på displayen som visar batteriet visar att det är fulladdat men om jag trycker på den och kommer in i Inställningar -> Strömförsörjning så kan det vara rött där. Något som vet hur man fixar detta?
Skulle gärna vilja lära mig en hard reset på telefonen också för det är nog lika bra..
Tack på förhand!
Postad 04 maj 2009 - 11:08
apfelstrodel
-
apfelstrodel
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej Har fixat ett program som heter RemoteAmp 2.0 som styr winamp eller itunes. Programet är klockrent och funkar bra när jag anslutit min X1:a till datorn genom sladden men trådlöst får jag det inte att funka. Någon som har programet som vet hur detta kan lösas? Kör på den port som rekomenderas frågan är om man behöver göra några inställningar på telefonen? http://pocketnow.com...e...iews&id=511Tack på förhand / Peter
Postad 04 maj 2009 - 12:38
Unregistered21f0f248
-
Unregistered21f0f248
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har beställt en Xperia nu och funderar på att flasha om den till Win mobile 6.5 men är denna version på svenska eller är den enbart på engelska?
Postad 04 maj 2009 - 15:56
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Hej
Har fixat ett program som heter RemoteAmp 2.0 som styr winamp eller itunes. Programet är klockrent och funkar bra när jag anslutit min X1:a till datorn genom sladden men trådlöst får jag det inte att funka. Någon som har programet som vet hur detta kan lösas? Kör på den port som rekomenderas frågan är om man behöver göra några inställningar på telefonen?
http://pocketnow.com...e...iews&id=511
Tack på förhand / Peter
Skulle gissa att du behöver öppna brandväggen i din PC för din telefons IP-adress och listad port!
Postad 04 maj 2009 - 17:06
joel80
-
joel80
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hallå alla!
Tacksam för svar =)
Hej.. lite sent svar kanske.. Ett annat alternativ än att det skulle vara glapp i kontakten som jag har för mig ha läst är beroende på en bugg i nån version av Coreplayer om du använder det. Om du stänger ner coreplayer med lurarna i så kan det där hända.. se till att ta ur lurarna innan du stänger ner mediaspelaren du använder.. värt att testa i allafall.  //joel
Postad 05 maj 2009 - 22:31
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Min tillsynes eviga fråga som fortfarande är obesvarad trots att många försökt....finns det något T9 program till denna telefon som faktiskt fungerar med svenskt tangentbord och har en ordlista på svenska som också fungerar? Känns som jag måste ha testat minst 10 olika program så här långt, men så här långt är det ingen framgångssaga. Notera att T9 är nyckelordet här...
Redigerat av Unregistered1413, 06 maj 2009 - 13:11.
Postad 06 maj 2009 - 10:46
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Är det någon som vet hur man gör för att avvisa ett samtal när man har ett pågående samtal?
Trycker man på "lägga på" så blir man av med både det pågående och det inkommande.
Har sökt i tråden och även på Sony Ericsson hemsida och manual för svaret.
Jag kör med Spb 3,0 om det kan vara till hjälp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Screen Research FSD ram
Globe
2025-05-22 08:19:07
-
Montering av ram
Globe
2025-05-22 08:14:32
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|