Det har jag inte upptäckt under det senaste året - har 1510 och bor i NV Skåne.Är det här ett vanligt fenomen hos er andra att ni inte har någon EPG lite då och då?
För min del har detta hänt en eller två gånger under två års tid!
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 juli 2009 - 20:25
Postad 22 juli 2009 - 20:36
Har tyvärr fortfarande samma problem. Har dock ej upplevt några problem med bredbandet.
Chattade nyss med en Daniel på supporten. Tydligen är det något fel på utsändningen och enligt honom finns det inget att göra än att vänta på att teknikerna skall hitta/lösa felet. Tänkte jag kunde nämna det för er andra som också har problem med störningar på bild och ljud.
Postad 22 juli 2009 - 21:02
Det här problemet med att EPG tappar tråden måste vara ett grundläggande fel i programvaran i boxen. Om själva felet när boxen slutar ta emot EPG multicasten sker 24h före man ser det på tvn så vore det väl enkelt för boxen att forcera en anslutning till EPG multicasten varje gång den går ur standby o tex var 6 timme så kommer det alldrig synas att informationen av brytits.
Eller tänker jag fel här?
Vi vet inte hur felet uppkommer då vi inte lyckas återskapa det och således gör det svårt att felsöka.
Jag har tagit den där saken med utvecklarna direkt då det uppenbarligen är något som blir fel av någon anledning.
Sedan har jag ett önskemål.
Att det står om det är 5.1 eller 2.0 ljud på varje film i Telia filmbutiken o SF Anytime.
Personligen vill jag alldrig hyra en film utan 5.1 ljud.
Detta finns inskickat som ett förbättringsförslag.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 juli 2009 - 21:03
Jag har också haft hackigt de senaste dagarna. försökt att starta om box mm. Men nu nä rjag skulle se hunter så var det nästan så det inte gick att se. trodde felet låg hos mig, men då har Telia nåt fel hos sig då?
tänkte kanske det kunde ha samband med att man fått tillgång till SVT HD?
jag sitter på Fiber, så ja gär förvånad över om bandbredden skulle vara otillräcklig
Postad 22 juli 2009 - 21:20
Chattade nyss med en Daniel på supporten. Tydligen är det något fel på utsändningen och enligt honom finns det inget att göra än att vänta på att teknikerna skall hitta/lösa felet. Tänkte jag kunde nämna det för er andra som också har problem med störningar på bild och ljud.
Tror inte det är fel på utsändningen av alla kanaler, jag har inget fel här.
Dock så såg inte mätvärdena för just din ADSL uppkoppling så bra ut när jag tittade imorse, men det verkar inte vara det som är felet iom att ni var flera på samma område som hade problem (Ni satt inte på samma station, men de är troligtvis kopplade via varandra). Det finns en mer avancerad analys man kan göra och den indikerade att det var fel på IPTV trafiken redan på stationen och därför nätdriften startade om utrustningen.
Får titta imorgon vad "Daniel" gjorde helt enkelt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 juli 2009 - 21:27
Jag har också haft hackigt de senaste dagarna. försökt att starta om box mm. Men nu nä rjag skulle se hunter så var det nästan så det inte gick att se. trodde felet låg hos mig, men då har Telia nåt fel hos sig då?
Har du störningar på alla kanaler?
Du får gärna skicka ett PM till mig med information så jag kan hitta dig i våra system så ska jag titta på din uppkoppling med.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 22 juli 2009 - 21:48
Funderar på att skaffa även en Ruckus MediaFlex.
Jag har cirka 1 km till stationen och funderar på att skaffa bredbandstelefoni, BB på 6-8 Mbit och digital-tv.
Jag har idag 24 Mbit men kommer inte högre än 14-15 Mbit.
Några tips från er som har det redan?
Ska jag skaffa en Ruckus MediaFlex eller ska jag dra en 15 m lång sladd mellan modemet och tv-boxen?
Uppskattar era svar då jag måste bestämma mig inom några dagar.
Postad 22 juli 2009 - 22:18
Jag har Telia vanlig telefoni och BB på 24 Mbit och funderar på att skaffa även digital-tv via Telia (har TV via Tele2 idag). Det jag funderar på är att försöka spara några hundra lappar i månaden och därför undrar jag om det är några stora problem med detta kombinationspaket som Telia erbjuder.
Jag har cirka 1 km till stationen och funderar på att skaffa bredbandstelefoni, BB på 6-8 Mbit och digital-tv.
Jag har idag 24 Mbit men kommer inte högre än 14-15 Mbit.
Ska jag skaffa en Ruckus MediaFlex eller ska jag dra en 15 m lång sladd mellan modemet och tv-boxen?
Kan ge dig lite tekniska svar så får någon annan stå för åsikterna...
Du menar kombinationen med Bredband, TV och Bredbandstelefoni antar jag.
Vanlig telefoni är driftsäkrare än bredbandstelefoni.
Har man digital-tv begränsas hastigheten till omkring 14 Mbit, digital-tv använder ca 6 Mbit av dessa 14 Mbit så jag skulle rekommendera 8 Mbit ADSL + Digital-TV
Sladd är driftsäkrare än ruckus mediaflex.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 juli 2009 - 22:28
Idag har jag på följande sätt:
Telia telefoni (vanlig)
Telia BB på 24 Mbit
Tele 2 digital TV.
Eftersom detta är på olika leverantörer så vill jag gärna lägga allting på Telia och på så sätt försöka spara lite pengar.
Funderar på följande:
Telia bredbandstelefoni+bredband 6-8 Mbit+ digital-tv (stor) och för detta skulle jag ge 508 kr.
Jag har inga problem med varken telefonin eller bredbandet idag, har dock mindre problem då och då me Tele2 digital-tv men vill absolut inte skaffa mer problem.
Det jag undrar egentligen är just driftsäkerheten på Telias kombinationspaket som jag skrev ovan.
Nackdelarna med att gå över till Telia är egentligen att jag får:
- lägre bredband, 6-8 Mbit istället för 24 Mbit.
- en tv-kanal från sydeuropa finns inte som tillval på Telia, men finns på Tele2
- har tvillingkort på Tele2 idag som är billigare än Telias
Fördelar med Telia:
- har allting hos en och samma leverantör och på så sätt kanske får ett bättre pris.
Postad 22 juli 2009 - 23:04
Jag har haft Telias digitaltv i ca 3 månader och tappat all EPG 3-4 ggr under den tiden, det är ivf enklare nu när man slipper rycka sladden för att starta omÄr det här ett vanligt fenomen hos er andra att ni inte har någon EPG lite då och då?
För min del har detta hänt en eller två gånger under två års tid!
Postad 23 juli 2009 - 05:40
@Marcus Teliakundservice.
Jag vet att det är fel att försöka göra fixar när man inte vet felet. Det blir ju mer som ett plåster.
Postad 23 juli 2009 - 06:11
Hej.
jag sitter på Fiber, så ja gär förvånad över om bandbredden skulle vara otillräcklig
Pratade med en Sofia på Telia kundtjänst igår (chat), hon uppdaterade mitt konto men det blev inte bättre + att jag testade att byta nätverkskablar och flytta tv-boxen precis jämte modemet, mest för det var hennes tips för att jag har en förlägning på ca 8m till tv-boxen, men det blev samma resultat. Så på kvällen när även jag skulle se Hunter på SVT1 blev det att slå över till marksänd TV för att kunna se detta!!!.....
Kundtjänst la även in en service order på mitt fel, skulle få ett sms när detta var genomfört.
Postad 23 juli 2009 - 07:56
Är det någon som har programmerat en fjärr för att styra Motorola 1910-9 ? Har fått boxen från Telia. Skulle gärna ha tips på någon fjärrkontroll som med säkerhet fungerar tillsammans med den boxen.
Postad 23 juli 2009 - 08:39
Hej!
Är det någon som har programmerat en fjärr för att styra Motorola 1910-9 ? Har fått boxen från Telia. Skulle gärna ha tips på någon fjärrkontroll som med säkerhet fungerar tillsammans med den boxen.
Logitechs fjärrkontroller fungerar. jag har en 1000 som styr allt (nästan), inkl Motorola 1910-9 boxen från telia.
Postad 23 juli 2009 - 10:23
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 juli 2009 - 10:53
Kan meddela att de nu ligger en störning i som berör riktnummerområdena 0454,0455,0456,0457 samt 0969 som behandlar just det felet ni har raporterat till mig. Teknikerna felsöker för att hitta vad det är som medför att IPTV trafiken ej kommer fram som den ska.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Tack för infon!
Postad 23 juli 2009 - 11:26
Logitechs fjärrkontroller fungerar. jag har en 1000 som styr allt (nästan), inkl Motorola 1910-9 boxen från telia.
Harmony 1000 är för dyr för mig, men det är ju bra att veta att den fungerar. Är sugen på Soundgraph iMon, har någon provat den med Motorola 1910-9 ?
Postad 23 juli 2009 - 11:34
Harmony 1000 är för dyr för mig, men det är ju bra att veta att den fungerar.
Programmerbar från Clas, 279:-
http://www.clasohlso...px?id=100752560
Redigerat av blb, 23 juli 2009 - 11:51.
Postad 23 juli 2009 - 11:39
Kan meddela att de nu ligger en störning i som berör riktnummerområdena 0454,0455,0456,0457 samt 0969 som behandlar just det felet ni har raporterat till mig. Teknikerna felsöker för att hitta vad det är som medför att IPTV trafiken ej kommer fram som den ska.
Tack för infon!
Nu ska trafiken vara omstyrd till reservväg manuellt och det ska fungera bättre.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 juli 2009 - 11:41
Harmony 1000 är för dyr för mig, men det är ju bra att veta att den fungerar. Är sugen på Soundgraph iMon, har någon provat den med Motorola 1910-9 ?
men alla harmony-fjärrkontroller fungerar. behöver inte vara en 1000, jag ville bara visa att jag faktiskt provat.
Postad 23 juli 2009 - 13:49
men alla harmony-fjärrkontroller fungerar. behöver inte vara en 1000, jag ville bara visa att jag faktiskt provat.
Jag har en 525:a den funkar jätte bra
Postad 23 juli 2009 - 17:12
Eftersom Markus går strikt faktamässigt så kan jag tillföra mina åsikter.Kan ge dig lite tekniska svar så får någon annan stå för åsikterna...
Du menar kombinationen med Bredband, TV och Bredbandstelefoni antar jag.
Vanlig telefoni är driftsäkrare än bredbandstelefoni.
Har man digital-tv begränsas hastigheten till omkring 14 Mbit, digital-tv använder ca 6 Mbit av dessa 14 Mbit så jag skulle rekommendera 8 Mbit ADSL + Digital-TV
Sladd är driftsäkrare än ruckus mediaflex.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag har haft vanlig telefoni i 8 år utan avbrott, skaffade bredbandstelefoni från Telia i våras. Hade lite rackel vid aktiveringen av tjänsten men det löste sig snabbt och sedan dess har telefonin fungerat precis som den brukar, dvs avbrottsfri. IP-telefoni kommer nog aldrig bli lika driftsäker som vanlig telefoni, bara att tänka vad som händer vid strömavbrott, däremot känner jag inte att det är något problem eftersom man numera har minst en mobiltelefon hemma (per skalle?) :-)
Har även digitaltvtjänsten från Telia samt Ruckus Mediaflex som omnäms. Givetvis är det inget som är säkrare än kabel. Samma gäller datorer som är trådlöst anslutna jämfört med de som är trådbundna. Min Ruckus skickar tvsignalen (trafiken?) från övervåningen i huset där datorer + första telefonjacket sitter ner till nedervåningen och rättare sagt vardagsrummet. Aldrig haft några problem som orsakats av den trådlösa överföringen.
Postad 23 juli 2009 - 17:52
Postad 23 juli 2009 - 20:00
Nu ska trafiken vara omstyrd till reservväg manuellt och det ska fungera bättre.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har testat några timmar nu ikväll och det funkar utmärkt!
Postad 23 juli 2009 - 20:38
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har senaste dagarna haft lite strul med min Digital-TV. Bilden och sändningen bryts under korta stunder och ibland blir bilden pixlig (grova pixlar och ljudet skär till och låter metalliskt). I dag är det värre än övriga dagar. Har startat om box och modem utan någon skillnad. Kan det fel som nämns ovan påverka mig trots att jag bor i riktnummerområde 019?
Postad 23 juli 2009 - 20:48
Hur lång tid tar det från att man beställt telias digital-tv tills att man har fått hem grejorna och kopplat in allt? Har precis sagt upp Canal digitals satelitpaket, men jag vill få igång allt innan premierleaguesäsongen börjar...
Leverans av hårdvara tar drygt en vecka.
Inkoppling av LAN kunder tar några minuter om tekniker ej behöver skickas ut för att koppla in fiber.
Inkoppling av ADSL tar omkring 2 veckor normalt.
Hur lång tid du tar på dig att koppla in utrustningen vet jag inte, men för mig tar det nog omkring 2 min.
Vill man vara på den säkra sidan bör man nog räkna med 3 veckor minst om man har ADSL
Sen vet jag inte när premierleaguesäsongen börjar så vet inte om du hinner...

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 juli 2009 - 20:52
Samma här. Skönt att man nu kan kolla på tv igen.Har testat några timmar nu ikväll och det funkar utmärkt!
Redigerat av brunell, 23 juli 2009 - 20:53.
Postad 23 juli 2009 - 20:54
Har senaste dagarna haft lite strul med min Digital-TV. Bilden och sändningen bryts under korta stunder och ibland blir bilden pixlig (grova pixlar och ljudet skär till och låter metalliskt). I dag är det värre än övriga dagar. Har startat om box och modem utan någon skillnad. Kan det fel som nämns ovan påverka mig trots att jag bor i riktnummerområde 019?
Nej. Läs det jag skrev om snabb felsökning tidigare, det är antagligen bara din uppkoppling som drabbas av detta fel.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 juli 2009 - 21:34
Bor även jag i 019-området. Hade inga bekymmer med TV under kvällen nu, sitter med LAN.Har senaste dagarna haft lite strul med min Digital-TV. Bilden och sändningen bryts under korta stunder och ibland blir bilden pixlig (grova pixlar och ljudet skär till och låter metalliskt). I dag är det värre än övriga dagar. Har startat om box och modem utan någon skillnad. Kan det fel som nämns ovan påverka mig trots att jag bor i riktnummerområde 019?
Postad 24 juli 2009 - 07:57
Hur lång tid tar det från att man beställt telias digital-tv tills att man har fått hem grejorna och kopplat in allt?
Bra fråga, Jag beställde paketet med bredband, bredbandstelefoni och digital-tv i december förra året. Ett erbjudande med Sony hemmabiosystem också. Jag fick utrustningen för två veckor sedan, men bredbandstelefonin fungerar fortfarande inte och biosystemet skulle ta ytterliggare någon månad. Inte acceptabelt tycker jag. Till Telias försvar kan man säga att jag hade tre månaders uppsägning på BBB, men det förklarar bara 3 av dom 8 månader det här har pågått...
Postad 24 juli 2009 - 08:16
Bor även jag i 019-området. Hade inga bekymmer med TV under kvällen nu, sitter med LAN.
Samma här, bor också i 019, har 100/10 Fiber, Telia triple play. Funkar för mig riktigt bra. Kan ibland få korta stopp i bilden ungefär som att dataströmmen storknar, aldrig pixligt bara fryst bild nån sekund o sen fortsätter det som vanligt. Händer dock inte ofta
Postad 24 juli 2009 - 09:00
vi har telias digital tv via bredband.
vi har den svart motorola boxen med hdmi och den första utan hdmi
vi har 2 tv på 2 våningar
Jag undra om någon har lyckas splitter den på nåt sätt så det går att har telia tv på båda tv.
Skulle det fungera med en annan (extra) box?
Vi skulle inte tittar samtidigt på båda tv den är bara tänkte att har den i sovrummet på kvällen
Funderade på en hdmi splitter eller nåt med det är då det med kanal bytt osv
Någon som har gjort detta? eller nåt liknande
Postad 24 juli 2009 - 09:06
Skulle idag kolla om EPG funkar mer än 24 timmar som tidigare nämts.
Gjorde som jag brukar vid ca 7.20 tryckte gul knapp till fulla EPGn och sedan pil vänster för att komma till sista programmet och det var bara lördag midnatt inte som det brukar 3 dygn frammåt.
När jag sedan bläddrade med vänster pil "tillbaka till början" så låste sig låste sig hela bilden inklusive bilden i övre högra hörnet!
Kollade lyslysdioderna på mediakonveteraren och act lyste konstant i 30 sekunder sedan startade 1910 boxen om helt o började visa prickarma så som när man rycker strömmen.
När boxen nu startat om helt kollade jag EPGn igen o nu visade den ända fram till tisdag.
Postad 24 juli 2009 - 11:14
Hej
vi har telias digital tv via bredband.
vi har den svart motorola boxen med hdmi och den första utan hdmi
vi har 2 tv på 2 våningar
Jag undra om någon har lyckas splitter den på nåt sätt så det går att har telia tv på båda tv.
Skulle det fungera med en annan (extra) box?
Vi skulle inte tittar samtidigt på båda tv den är bara tänkte att har den i sovrummet på kvällen
Funderade på en hdmi splitter eller nåt med det är då det med kanal bytt osv
Någon som har gjort detta? eller nåt liknande
En hdmi-splitter skickar samma signal till två eller fler utgångar och borde fungera utmärkt. Sök i forumet på "hdmi splitter" så hittar du en del träffar.
Postad 24 juli 2009 - 12:20
En hdmi-splitter skickar samma signal till två eller fler utgångar och borde fungera utmärkt. Sök i forumet på "hdmi splitter" så hittar du en del träffar.
har tänkte på den och tror att det kommer att fungera MEN tvarna är inte på samma våning och jag vill kunna byta kanal ibland och vill inte springer upp och ner
Postad 24 juli 2009 - 12:37
En annan sak som jag vant mig vid är att använda min DVD-recorder för att kunna pausa och backa (Time-shift), men den går ju bara att koppla in via Scart och då blev ju bilden ännu sämre. Hur gör ni andra som använder DVD-recorder? Finns det DVD-recorder som ansluts via HDMI? eller är enda lösningen att hoppas på att Telia släpper en HDD-Box snart, för den borde väl klara Time-shift?
Postad 24 juli 2009 - 12:59
Postad 24 juli 2009 - 14:00
Använder 1510-boxen som jag kopplat med scart till min DVD-recorder (Sony RDR-HXD970). Denna skalar upp bilden till 1080 och är kopplad med HDMI till min Media-receiver (del av Sony KDL-46EX1), som sänder bilden trådlöst till bildskärmen på väggen.Hur gör ni andra som använder DVD-recorder?
Jag är oerhört nöjd med denna lösningen för Telia's SD-kanaler. Bilden är superbra!
Vill inte koppla in 1910-boxen. Inväntar Telia's HD-box med hårddisk.
Redigerat av Berlan, 24 juli 2009 - 14:06.
Postad 24 juli 2009 - 19:09
Sedan har jag ett önskemål.
Att det står om det är 5.1 eller 2.0 ljud på varje film i Telia filmbutiken o SF Anytime.
/Paul
+ 1, men det har jag sagt innan

Hej!
Logitech Harmony 525
Postad 24 juli 2009 - 20:56
Bra fråga, Jag beställde paketet med bredband, bredbandstelefoni och digital-tv i december förra året. Ett erbjudande med Sony hemmabiosystem också. Jag fick utrustningen för två veckor sedan, men bredbandstelefonin fungerar fortfarande inte och biosystemet skulle ta ytterliggare någon månad. Inte acceptabelt tycker jag. Till Telias försvar kan man säga att jag hade tre månaders uppsägning på BBB, men det förklarar bara 3 av dom 8 månader det här har pågått...
Av ren nyfikenhet skulle jag nog vilja ha ditt telefonnummer/personnummer för du verkar ju ha lyckas få den längsta leveranstid jag hört talas om.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Finns det några planer på att byta ut värdelösa SF Anytime mot Voddler när Voddler lanseras?
Varför är SF anytime värdelös?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 24 juli 2009 - 21:06
Idag ny upplevelse med EPGn.
Skulle idag kolla om EPG funkar mer än 24 timmar som tidigare nämts.
Gjorde som jag brukar vid ca 7.20 tryckte gul knapp till fulla EPGn och sedan pil vänster för att komma till sista programmet och det var bara lördag midnatt inte som det brukar 3 dygn frammåt.
När jag sedan bläddrade med vänster pil "tillbaka till början" så låste sig låste sig hela bilden inklusive bilden i övre högra hörnet!
Kollade lyslysdioderna på mediakonveteraren och act lyste konstant i 30 sekunder sedan startade 1910 boxen om helt o började visa prickarma så som när man rycker strömmen.
När boxen nu startat om helt kollade jag EPGn igen o nu visade den ända fram till tisdag.
Det där var lite lustigt, jag har fortfarnde 24 timmar på min box, vilken kan är det du har mer tid på?
Min box gjorde en dock fullständing omstart när jag startade om den med fjärrkomtrollen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 24 juli 2009 - 21:41
Det där var lite lustigt, jag har fortfarnde 24 timmar på min box, vilken kan är det du har mer tid på?
Min box gjorde en dock fullständing omstart när jag startade om den med fjärrkomtrollen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Om man bläddrar med pilknapparna har man 24 timmar, men om man trycker gul knapp på fjärrkontrollen visas upp till 3 dygn. Jag tror det var det som Paul Holmgren menade.
Tänk att man kanske fått lära Telia nåt!

Postad 24 juli 2009 - 21:55
Om man bläddrar med pilknapparna har man 24 timmar, men om man trycker gul knapp på fjärrkontrollen visas upp till 3 dygn. Jag tror det var det som Paul Holmgren menade.
Tänk att man kanske fått lära Telia nåt!
Aha, läste inte att han mede TV-guiden så lära mig något slapp du göra idag

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 juli 2009 - 07:21
Det du syftar på heter väl så Teliska mini guide.
Sedan finns det ju en till epg via ok knappen som bara visar vad som sänds just nu.
/Paul
PS Jag skrev ju gul knapp för att minska förvirring.
DS
Postad 25 juli 2009 - 13:32
Postad 25 juli 2009 - 14:41
Lyssnar på musiklanalerna 780 osv. under tiden det är väldigt många små avbrott.
Är det någon annan som har det så?
Postad 25 juli 2009 - 16:42
Håller på att bygga kök.
Lyssnar på musiklanalerna 780 osv. under tiden det är väldigt många små avbrott.
Är det någon annan som har det så?
Här fungerar det bra på min TV.
lokala tvsändningsinställningarna fungerade bra en stund, nu får man byta bägge 2 igen.
Det fungerade alltså ett tag?
Och varför finns inte lokala tv4 med i tv4Anytime.
Fråga TV4.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 25 juli 2009 - 16:43.
Postad 27 juli 2009 - 10:39

Efter omstart så finns nu programinformation fram till torsdag i TV guiden och det har inte ändrats sen dess.
Ska den "fyllas på" kontinuerligt och i såfall hur långt fram skall man alltid ha, en vecka?
Jag använder alltid en favoritlista, kan det ha någon betydelse i sammanhanget?
Postad 27 juli 2009 - 15:17
Ska den "fyllas på" kontinuerligt och i såfall hur långt fram skall man alltid ha, en vecka?
Det trodde jag iallafall!
Mitt sista program är tis 02.00
Postad 27 juli 2009 - 16:04
Programinformation (plus annan information om kanaler, video on demand mm) distribueras till boxen på tre olika multicastströmmar.
Dels en multicastström som enbart tas emot under inloggning, dvs mellan steg 1 och steg 2 då timglaset visas, via en så kallad "boot stream". Bithastigheten på den strömmen ligger på ca 2 Mbit/s, dvs nästan motsvarande vad en TV-kanal tar. Den huvudsakliga tiden som boxen indikerar att den loggar in så är det denna multicastström som tas emot (så texten om att boxen loggar in tycker jag är lite missvisande, själva inloggningen går oerhört mycket fortare än vad man kan tro av väntetiden då detta meddelande visas). Som diskuterats i forumet så får dom flesta som startar om boxen, dvs åtminstone går tillbaka till timglaset och inloggningen mellan steg 1 och 2 tillbaka programinformation, vilket också verkar logiskt.
Sedan finns det två multicastströmmar till: En "event stream" och en "update stream". Normalt så ligger boxen bara och tar emot "event stream" för att bli informerad om det finns ändringar på "update stream". På "event stream" så skickas ett paket var 5:e sekund så den multicastströmmen ligger boxen alltid och tar emot, även då boxen är i standby. När det sedan indikeras att det finns ändringar på "update stream" så börjar boxen ta emot denna ström. Min tolkning är att det är samma innehåll på en "boot stream" och "update stream", men att "update stream" har en mycket lägre bithastighet, dvs ca 0.1 Mbit/s, så att denna "update stream" kan tas emot samtidigt som man tittar på en TV-kanal (vilket alltså inte skulle vara möjligt med "boot stream").
Min totalt lekmannamässiga gissning om vad är som kan strula för folk så är det:
1) Att problemet i huvudsak uppstår då boxen är i standby och att mottagningen av "event stream" och "update stream" inte riktigt funkar då boxen står i standby.
2) Att problemet uppstår om man har störningar på "event stream" och "update stream" som gör att boxen hamnar i något läge där den inte lyckas läsa in nya uppdateringar på "update stream".
Sedan finns det väl tusen potentiella andra buggar som kan uppstå i sådana här komplexa system...

Själv upplever jag dock nästan aldrig dessa problem med programinformationen som det diskuteras om här i tråden. Men jag tar och andra sidan nästan aldrig ned mina boxar i standby (en 1910 och en 1510), och dessutom har jag FiberLAN anslutning med väldigt lite störningar. Därav mina teorier ovan.
/Peter Cigéhn
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar