Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 April 2010 - 13:25

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

menar du internet syncnigen mot sony ericsson? det funkar inte med bilder...

Heh. Det är därför man använder Gmail som faktiskt synkar bilder.

Postad 16 April 2010 - 14:02

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Är ni trötta på 3's branding av eran fina Xperia X10?

Tycker ni även att dom har svikit er med att inte släppa en uppdatering till 1.0.16 än?

Fear no more. Killarna i esato.com har lyckats UNBRANDA (Alltså ta bort allt med operatörer som heter) SonyEricsson Xperia X10.

How to unbrand Xperia X10:

http://www.esato.com...hp?topic=195467

Vad väntar ni på? :D

Kan bara säga direkt att mitt batteri lever längre. Och den känns snabbare.
Så jag rekommenderar det verkligen. Jag har en säkerhetskopia på Telenor's 1.0.16 ROM så ifall någon vill ha den så e det bara o PM'a, men då skall det vara för garanti ärenden... inget annat :blink:

Min andra thread: http://www.swedroid....read.php?t=9312

Redigerat av Gucci, 16 April 2010 - 14:04.

Postad 16 April 2010 - 14:28

gekcim
  • gekcim
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Söker en app som tänder fottolampan som en ficklampa.
Dom jag hittat tänder ju bra skärmen.
Någon som vet något?

Postad 16 April 2010 - 14:35

AZAD
  • AZAD
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Finns "anteckningar" ? Hittar det inte nånstans. Eller måste man ladda ner en notepad-app för det?

Postad 16 April 2010 - 14:52

sentow
  • sentow
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Då var denna mojäng inhandlad. Har börjat vänja mg vid att skriva på touchskärmen men skulle vilja ha en tangentbord som ser ut som en "vanlig" knappsats på en mobil. Alltså 1(abc)-2(def)-osv. När man inte lägger x10 ner för att skriva tror jag det hade blivit lättare att skriva med en hand, någon som har sett ett sådant???

Kan rekommendera TonePicker. Löser alla problem med ring/sms signal...

Sentow

Postad 16 April 2010 - 15:23

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Finns "anteckningar" ? Hittar det inte nånstans. Eller måste man ladda ner en notepad-app för det?

Ladda ner app!

Postad 16 April 2010 - 15:36

Hanna7810
  • Hanna7810
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Sen jag köpte min x10:a kan jag inte skicka videoklipp med mms, kort går däremot bra. Har varit i kontakt med telenor och SE ett antal gånger men ingen vet vad som är fel. Kan ni skicka? Om, hur långa? Vet inte hur jag ska bära mig åt för att å i ordning på det.

Postad 16 April 2010 - 15:36

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Gillar själv colournote. Smidig att skapa "post it" widgetar på homescreen.

EDIT

Behöver en ny väckarklocka. Standardmodellen är hemsk då snooze och stäng av knapparna sitter precis intill varandra. Vill inte ha någon avancerad klocka, allt jag vill ha är möjligheten att kunna välja min egen ringsignal, ställa in snooze tid själv och ha en slide eller liknande för avstängning. Det viktigaste är att man inte ska kunna stänga av klockan av misstag när man fumlar efter snooze knappen.

Redigerat av Smith, 16 April 2010 - 15:43.

Postad 16 April 2010 - 15:48

deenajs
  • deenajs
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Sen jag köpte min x10:a kan jag inte skicka videoklipp med mms, kort går däremot bra. Har varit i kontakt med telenor och SE ett antal gånger men ingen vet vad som är fel. Kan ni skicka? Om, hur långa? Vet inte hur jag ska bära mig åt för att å i ordning på det.

Vad får du för fel? Filmar du i VGA eller WVGA ryms inte många sekunder då de flesta nät har en gräns på 300kb. Ställ in kameran på MMS/Multimedia Message så filmar den inte mer än vad som går att skicka.

Postad 16 April 2010 - 15:59

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Maila dem istället. Då slipper du maxgränsen. Det är faktiskt en lösning. :blink:

Postad 16 April 2010 - 16:04

mulle_nr1
  • mulle_nr1
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Det var någon som frågade men det kom inget svar, är det så att Unbrandningen som Gucci visar gör den operatörslåst, för jag funderar på att köpa min polares x10 men den råkar vara låst till Telenor.

Postad 16 April 2010 - 16:11

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Det var någon som frågade men det kom inget svar, är det så att Unbrandningen som Gucci visar gör den operatörslåst, för jag funderar på att köpa min polares x10 men den råkar vara låst till Telenor.

Vad jag vet så tar det bara bort brandingen. Inte låsningen!

Postad 16 April 2010 - 16:13

mulle_nr1
  • mulle_nr1
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Vad jag vet så tar det bara bort brandingen. Inte låsningen!

Okej! domo arrigato Flamso

Postad 16 April 2010 - 16:15

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Finns det någon bra kalender? Den som ligger med orginal visar ju inte veckonummer och verkar ju inte som det går att ställa in och få det på mobilen att det skall visas veckonummer i "Månads-vy" om man loggar in på google och försöker få till kalendern där.

Hittade ingen kalender-app i storen heller.

Redigerat av HenkeEdge, 16 April 2010 - 17:26.

Postad 16 April 2010 - 16:15

hmm14
  • hmm14
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen blivit en stolt ägare av X10an!

har bara att problem..
När jag ska uppdatera telefonen står det att den har den senaste programvaran(jag har .14).
är jag ute och cyklar, finns det ingen nyare uppdatering?
eller är det nått fel som någon kan hjälpa mig med så är jag jätte tacksam :blink:

Postad 16 April 2010 - 16:16

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Okej! domo arrigato Flamso

Ie ie! :blink:

Postad 16 April 2010 - 17:03

qhsthom
  • qhsthom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen blivit en stolt ägare av X10an!

har bara att problem..
När jag ska uppdatera telefonen står det att den har den senaste programvaran(jag har .14).
är jag ute och cyklar, finns det ingen nyare uppdatering?
eller är det nått fel som någon kan hjälpa mig med så är jag jätte tacksam :blink:

Lite info om basbandsversionerna för SE X10...

http://m3.idg.se/2.1...naderna-med-x10

Tre förklarar skillnaderna med X10
Postad bild Av Daniel Hessel

Operatören Tre säljer Sony Ericssons flaggskepp X10 med en äldre version av basbandet. Nu har vi fått en förklaring på varför och även varför versionsnumret inte påverkar Tres Kunder.

Som ni säkert vet har det varit ett väldigt liv kring X10 de senaste veckorna. Vår modertidning M3 har fått utstå mycket på grund av betyget som telefonen fick och viss kritik har riktats mot att vi använt en gammal version av basbandet i telefonen.

Enkelt förklarat är basbandet och tillhörande mjukvara det som hanterar det som har med telekommunikation i telefonen att göra, och när vi på M3 testat luren har version 1.0.14 använts medan det ryktats om att en version 1.0.16 funnits tillgänglig.

Efter att FAQ-texten gällande X10 publicerats hörde en läsare av sig och meddelade att hans Teliaköpta X10 faktiskt var utrustad med den senare versionen. Detta gjorde att vi hörde av oss till Tre för att höra vad de hade att säga om saken. Erik Hörnfeldt, presschef på Tre, gav följande svar.

” Den information jag fått är att version 1.0.16 skiljer sig från 1.0.14 på en punkt, den fixar ett problem som uppstår när man försöker använda en X10 i ett av de svenska mobiloperatörernas nät.(Inte vårt)
Du kan själv ladda ner 1.0.16 från SEM och installera den på en obrandad X10a. Om du har en obrandad x10 måste du göra detta för att den ska fungera i den aktuella operatörens nät. Om du har ett annat nät, till exempel vårt, kommer du inte att märka någon skillnad alls.
Jag får tyvärr inte säga vilken den andra operatören är.”

Därmed var frågetecknen kring basbandsversionerna lösta

Redigerat av qhsthom, 16 April 2010 - 17:08.

Postad 16 April 2010 - 17:20

hmm14
  • hmm14
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Okej tack för hjälpen:) kanske låter dum nu men förstår jag det rätt om det inte spelar någon roll för mig om jag uppdaterar eller inte. Och det är därför den inte hittar någon ny version?

Postad 16 April 2010 - 17:28

sentow
  • sentow
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Ett svar på min fråga? Då fattar jag inte svaret.

Postad 16 April 2010 - 17:30

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Okej tack för hjälpen:) kanske låter dum nu men förstår jag det rätt om det inte spelar någon roll för mig om jag uppdaterar eller inte. Och det är därför den inte hittar någon ny version?

Jag kör Comviq/tele2 och den säger jag har senaste med när jag sökte uppdatering direkt i telefon utan att koppla den till datorn (jag har .14 på basbandversion). Har inte provat på något annat sätt.

Redigerat av HenkeEdge, 16 April 2010 - 17:31.

Postad 16 April 2010 - 17:39

Hanna7810
  • Hanna7810
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Vad får du för fel? Filmar du i VGA eller WVGA ryms inte många sekunder då de flesta nät har en gräns på 300kb. Ställ in kameran på MMS/Multimedia Message så filmar den inte mer än vad som går att skicka.

Jag filmar med multimediameddelande men det funkar ändå inte. Slutar jag filma efter fyra sekunder funkar det dock. Med min gamla w995 kunde jag filma ca 23 sekunder och skicka så om det inte går skicka mer än detta tycker jag det är uselt.

Postad 16 April 2010 - 17:43

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Då var denna mojäng inhandlad. Har börjat vänja mg vid att skriva på touchskärmen men skulle vilja ha en tangentbord som ser ut som en "vanlig" knappsats på en mobil. Alltså 1(abc)-2(def)-osv. När man inte lägger x10 ner för att skriva tror jag det hade blivit lättare att skriva med en hand, någon som har sett ett sådant???

Kan rekommendera TonePicker. Löser alla problem med ring/sms signal...

Sentow

Kommer inte ihåg om originaltangentbordet har det, men Jonas HTCmod har ivjf den funktionen inbyggd!
http://forum.xda-dev...amp;postcount=1
Gå sen in i settings och ändra Tangentbordstyper till telefonknappsats!:blink:
Tangentbordet har förövrigt mkt bättre känslighet än originaltangentbordet! Rekommenderas starkt!!

Postad 16 April 2010 - 17:45

mulle_nr1
  • mulle_nr1
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag hittade denna sidan www.unlocking.com och de säger att de har unlock codes till x10, är det någon som har erfarenhet av denna sidan eller liknande sidor som vet om det funkar? Kan det vara så att detta inte fungerar på en telefon i Sverige tror ni?

Postad 16 April 2010 - 18:28

baggiioo
  • baggiioo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hur får man bort "Mitt nummer: Sim-kortet är inte tillgängligt" ?
Jag kan ringa,skicka sms och använda den fullt ut men det är så fult med texten.

Mvh

Postad 16 April 2010 - 18:30

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Jag kör Comviq/tele2 och den säger jag har senaste med när jag sökte uppdatering direkt i telefon utan att koppla den till datorn (jag har .14 på basbandversion). Har inte provat på något annat sätt.

Du lär göra det via PC Companion och en dator.

Postad 16 April 2010 - 18:35

Pistvakten
  • Pistvakten
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag har inte läst i tråden på ett par dagar så jag vet inte vad om "avhandlats" nyligen.

Men jag installerade Jonas tangentbord i veckan, kalasnöjd. Rekommenderas!!!!

Postad 16 April 2010 - 19:19

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Jag har inte läst i tråden på ett par dagar så jag vet inte vad om "avhandlats" nyligen.

Men jag installerade Jonas tangentbord i veckan, kalasnöjd. Rekommenderas!!!!

Det avhandlas lite nu och då, med i stort sett samma resultat - nöjda telefonanvändare! :blink:
Ett riktigt lyft för telefonen.

Postad 16 April 2010 - 20:06

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
http://www.engadget....ll-get-android/

Postad 16 April 2010 - 20:28

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Det där tror ja först när jag ser det :blink:
(om ens då!)

Postad 16 April 2010 - 21:03

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
En fråga som förhoppningsvis inte startar ett flamewar här...hur väl står sig X10ans (eller måhända Androids) tangentbord mot det på iPhone när det gäller att kunna skriva text effektivt och bra? Jämförelsen med iPhone är främst för att det är det enda icke fysiska tangentbord jag testat som inte suger rejält.

Postad 16 April 2010 - 21:22

rarod
  • rarod
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hur får man bort "Mitt nummer: Sim-kortet är inte tillgängligt" ?
Jag kan ringa,skicka sms och använda den fullt ut men det är så fult med texten.

Mvh

Det går nog inte att ändra det från Android (tyvärr), men det är det nummer som är satt som ditt nummer på SIM-kortet.

Vissa SIM-kort kommer med det numret förkonfigurerat av operatören, andra måste man ställa in själv.
Såhär gör du på en Sony Ericsson Yari med engelska som språk (kör alltid med engelska i tekniska prylar sorry):
-> "Menu"
-> "Contacts"
-> Markera “New contact
-> Tryck på "Options"
-> "Special numbers"
-> "My numbers"
-> "My mobile"
-> "Edit"
-> Skriv in ditt mobilnummer
-> Spara med "Save"

Sätt tillbaka SIM-kortet i din X10:a och så kommer du nu se ditt nummer i "Contacts" samt i "Settings" -> "About Phone" -> "Status" -> "My phone number".

Samma eller i stort sett samma instruktioner gäller för övriga Sony Ericsson telefoner. Det går även att ställa in på Iphone men inte på Android ännu vad jag vet. Det kommer kanske i FroYo (2.5) eller senare...

Om du inte har en Sony Ericsson telefon liggande så testa med andra märken. Det borde gå på de flesta lagom-avancerade telefoner. Annars kan du säkert låna en Sony Ericsson telefon från någon bekant...

Redigerat av rarod, 16 April 2010 - 21:36.

Postad 16 April 2010 - 21:55

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
TYPISKT SONYERICSSON

Fick min X10 31/3 just precis innan påsk, läst väldigt mycket om den innan jag beslutade mig för att slå till på en trots att det var en Sonyericsson, har haft problem med tidigare telefoner från dem.

Han inte testa hela telefonen eller medföljande MW600 då jag var bortrest under påsken. Efter påsk så började jag pilla en del med telefonen och upptäcker efter att jag parkopplat MW600 med telefon att play/pause eller byta låt inte fungerar, ljudet kommer i headsetet & radion fungerar. Home knappen på telefonen lyser när jag trycker på knappar på headset, men inget händer i Mediascape eller ex. Meridian.

Ringer till supporten 12/4 & informerar om mitt problem och att jag har Basbandsversion 1.10.16 & skapa nummer R1FA016 vilket är det senaste. Resetar headset m.m. & det fungerar fortfarande inte. Supporten tycker då jag ska fabriks återställa telefonen i telefonen, inte via PC Companion eller Update service. Efter återställning så är det ingen skillnad.

Ringer tillbaka till supporten 13/4 & får tala med en ny person som jag förklarar problematiken för och han säger då att en fabriks återställning ej ska utföras via telefonen utan via Update service. Jag laddar ned Update service och försöker göra en fabriksåterställning av telefonen, men den säger bara att jag har den senaste programvaran och det är bara "Avsluta" som finns som val.
Ringer tillbaka till samma person och informerar problematiken, han tyckte det var konstigt, det ska gå att göra??? Han ber mig då att updatera/reseta headsetet via Update service och jag ber honom instruera mig över telefon. Efter mycket om & men så får jag till svars att det inte går, okej. Han konstaterar då att det måste vara något fel på mjukvaran och då jag bor nära Kristinehamn så hänvisar han mig att åka direkt till Anovo så kan de hjälpa mig att utföra en mjukvara uppdatering då det inte fungerar via Update service, de har en kundmottagning.

14/4 åker jag in till Anovo i Kristinehamn enligt instruktioner och ser till min förvåning tydliga instruktioner om att de inte längre tar emot privatpersoner utan hänvisar till återförsäljare. Ringer tillbaka till supporten och får då prata med en ny person som säger att de har tydlig information om att Anovo inte tar emot privatpersoner längre och ber om ursäkt!!! Drar hela historien igen för honom och även han konstaterar att det måste vara fel på mjukvaran i telefonen, nämner att det inte är möjligt att uppdatera via Update service, han kollar upp & då får jag informationen om att de håller på att uppdatera Update service så att detta ska gå att genomföra och att det skulle bli klart under dagen, okej, jag får avvakta. Tråkigt att de 1:a sju dagarna redan har passerat och att jag inte kan använda min ångerrätt då telefonen är använd.

15/4 är inte Update service uppdaterad med funktionen att reparera mjukvaran, så då testar jag PC Companion där det finns en reparera knapp, får felmeddelande om att det inte är möjligt att genomföra. Ringer då tillbaka till supporten och får prata med en ny person ;), som jag också får dra hela historien för (trots att jag lämnat IMEI så de kan skapa ett ärende) och undrar kring reperation utav min mjukvara och får information om att PC Companion inte ska användas utan att det är Update service som gäller. Frågar då när man kan använda Update service? Han kollar och återkommer med svar att under dagen så är detta möjligt.
Ringer tillbaka vid kl.16:00 och får du tala med en ny person som också ber mig dröja så han kan kontrollera med deras support. Får då informationen om att inom en vecka så är Update service uppdatera så det går att reparera mjukvaran. Frågar då vad jag ska göra under tiden när jag har inköpt en dyr produkt med medföljande MW600 och inte kan använda dem tillsammans när det är fel på deras mjukvara??? Han ber mig då att lämna in den för reperation via återförsäljaren eller vänta tills det går att reparera mjukvaran.

MW600 fungerar klanderfritt med andra telefoner, exempelvis SE W595 och jag vill ju inte behöva lämna in en defekt ny, dyr telefon på reperation då de i stort sett konstaterat att det är mjukvaro fel och är det det så har det funnits från början.
Men..men, jag får invänta uppdatering på Update service och hoppas på att det löser problematiken, annars blir det reklamation.

Trodde verkligen efter mina tidigare misstag med alla Sonyericsson köp & kontakter med supporten att detta inte skulle hända med ett flaggskepp. Vill lyfta en varningens finger till er som funderar på att skaffa en Sonyericsson lur, tänkt till en extra gång

Redigerat av martin636, 16 April 2010 - 21:56.

Postad 16 April 2010 - 22:23

r0bban
  • r0bban
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

funkar den bara med nvidia? jag installerade den men får inte riktigt Badaboom att funka och jag har GPU enabled

Badaboom funkar bara med Nvidia, har inte hittat någon som har stöd för den höga upplösningen, men cyberlink mediashow espresso funkar med både AMD och Nvidia. Testa den!

Postad 16 April 2010 - 23:01

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0

En fråga som förhoppningsvis inte startar ett flamewar här...hur väl står sig X10ans (eller måhända Androids) tangentbord mot det på iPhone när det gäller att kunna skriva text effektivt och bra? Jämförelsen med iPhone är främst för att det är det enda icke fysiska tangentbord jag testat som inte suger rejält.

Orginal x10 tangentbordet är inte i närheten av iphonens men med "Jonas HTC touch input mod tangentbord" istället så är det ganska jämnt lopp faktiskt. Skriver ruskigt snabbt nu med x10:an och detta underbara HTC tangentbordet.

Jag ratear iphonens aningens aning bättre och ganska svårlaget men nu är man iaf inte långt ifrån.

Postad 16 April 2010 - 23:05

mornn
  • mornn
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Har läst att man ska kunna se låttilar i MW600.
Jag ser inga låttilar i mitt MW600 och jag ser bara telefonnumret på folk som ringer, testar med 07xx, +467xx och 467xx. Är det någon som har fått låttilar och eller kontaktnamn att visas?

Postad 17 April 2010 - 01:49

dragontrumpetare
  • dragontrumpetare
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Ett faktum kvarstår. Sen folk har uppdaterat till .16 så uppfattas ljudet som högre i både hörlur och högtalare, för att inte tala om 3,5mm jacket. Det var det första alla som uppdaterade märkte. Detta kan man se i esato.com, xda-developers.com, swedroid.se forum.

Sen så får du betrakta källan lite... 3. Som har pratat med Nisse i SonyEricsson Supporten ;) SonyEricsson har inte sagt detta officiellt... Undra varför.

Sen så är x10:orna från 3 brandade. Skall visa dig en liten bild jag hittade...

Ser du den lilla siffran som kallas för "Sales-Item"? DET är branding. Och DET betyder att alla framtida uppdateringar som kommer måste gå genom 3 eller Telenor för att du skall kunna uppdatera din telefon...

Tänk dig detta scenario. Android 2.1 släpps till Xperia X10. Vilken "Sales-Item" tror du får den först? Jo... UK Generic dvs. Dom mobilerna som inte är Operatörs Låsta.

Och om jag känner 3 rätt så kan du få vänta rätt länge på att dom har fixxat dit lite "ikoner" innan du kan ta del av Android 2.1 ..

Skulle nog ändå prompt vilja säga att det inte handlar om samma typ branding som i T ex C902. Återigen, i de vanliga brandande lurarna är det ikoner o s v införlivade i ENEA, det går inte att ta bort, och återkommer vid en eventuell återställning. Detsamma gäller bilder. Men X10, är helt säker på att dessa program som 3 lagt in och de bilder, faktiskt går att ta bort, och att de inte kommer tillbaka vid en direkt återställning av mobilen via mobilen då. Däremot möjligen om man flasha om via datorn. Jag tror dig när du säger att den är brandad genom att en fil talar om att den är en 3mobil. Men i överlag är det ingen större skillnad av operativsystemet ifrån någon annan operatör. Om 3 hade gjort som i t ex C902 så hade de lagt in egna ikoner, som då inte är möjliga att ta bort, i princip ett eget operativsystem och då hade troligen inte timescape eller mediascape funnits i mobilen utan en som 3 själva utvecklat. Du kan inte finna någon branding liknande C902 typ i någon av Smartphonesegmentet.

Sedan tror jag att Erik verkligen har fått den informationen. Lustigt är det däremot att han till M3 säger att han inte får tala om för vilken operatör 1.0.16 gäller, utan att det då är en operatör, som han inte få nämner. Han har ju faktiskt via Facebook nämnt Telenor. Daniel Hassel säger ju också att den inte ändrar något nämnvärt i operativet mer än just förvättra telefoniegenskaper gentemot nätverket.

Kan däremot hålla med att det är dumt av SE att inte ger klara besked om detta. Visst, att det kanske finns forum som säger att vissa förbättringar sker i mobilen om man får in den uppdateringen. Men är det verkligen så? Jag är helt säker på att om detta vore fallet, skulle nog 3 garanterat talat om för SE, att de borde ge ut den uppdateringen även för dem. Och eftersom det inte är några större skillnader på en olåst lur till valfri operatör gentemot en låst till en operatör såkommer 2.x troligen att kunna installeras på även 3 lurar när den kommer precis som för de olåsta. De har fortfarande lovat detta. Sker inte detta, så kommer jag självklart skälla ut dem också... he he. Och uppdateringen kommer att gå via SE, och inte via 3. Förut var man möjligen tvingad att lämna in mobilen i en 3 butik för att kunna uppdatera, eller skicka iväg för reparation till 3. Idag är detta inte fallet, utan man kan använda sig utav SE egna programvara, eftersom det är SE som tillhandahåller det oem för mobilen som då funkar i 3's nät. Den går alltså inte via 3 längre.

Glömde:

Jag vet inte hur ni folk ser på en brandad lur. För mig är det en lur som inte har något som liknande originaloperativsutförandet. Alltså tittar man i en lur t ex har Vodafone Live-branding, så är den menymässigt långt ifrån den meny som SE har i original. T o m möjliga funktioner är borttagna. I X10 så är det ju inte på detta vis, snarare har de ju lagt till funktioner. Och skulle man jämföra mobilerna mot telenorlurar, telialurar, haleboplurar, tele2-lurarså skulle ni nog inte ser någon som helst skillnad, om ni då inte går djupare och kollar vad för program som är installerade. Då först möjligen. Man skulle ju faktiskt mera kunna säga att SE brandat android 1.6 med SE feeling. Eftersom SE velat få mobilen så att den inte är som alla andra.

Redigerat av dragontrumpetare, 17 April 2010 - 02:03.

Postad 17 April 2010 - 01:57

dragontrumpetare
  • dragontrumpetare
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

TYPISKT SONYERICSSON

Fick min X10 31/3 just precis innan påsk, läst väldigt mycket om den innan jag beslutade mig för att slå till på en trots att det var en Sonyericsson, har haft problem med tidigare telefoner från dem.

Han inte testa hela telefonen eller medföljande MW600 då jag var bortrest under påsken. Efter påsk så började jag pilla en del med telefonen och upptäcker efter att jag parkopplat MW600 med telefon att play/pause eller byta låt inte fungerar, ljudet kommer i headsetet & radion fungerar. Home knappen på telefonen lyser när jag trycker på knappar på headset, men inget händer i Mediascape eller ex. Meridian.

Ringer till supporten 12/4 & informerar om mitt problem och att jag har Basbandsversion 1.10.16 & skapa nummer R1FA016 vilket är det senaste. Resetar headset m.m. & det fungerar fortfarande inte. Supporten tycker då jag ska fabriks återställa telefonen i telefonen, inte via PC Companion eller Update service. Efter återställning så är det ingen skillnad.

Ringer tillbaka till supporten 13/4 & får tala med en ny person som jag förklarar problematiken för och han säger då att en fabriks återställning ej ska utföras via telefonen utan via Update service. Jag laddar ned Update service och försöker göra en fabriksåterställning av telefonen, men den säger bara att jag har den senaste programvaran och det är bara "Avsluta" som finns som val.
Ringer tillbaka till samma person och informerar problematiken, han tyckte det var konstigt, det ska gå att göra??? Han ber mig då att updatera/reseta headsetet via Update service och jag ber honom instruera mig över telefon. Efter mycket om & men så får jag till svars att det inte går, okej. Han konstaterar då att det måste vara något fel på mjukvaran och då jag bor nära Kristinehamn så hänvisar han mig att åka direkt till Anovo så kan de hjälpa mig att utföra en mjukvara uppdatering då det inte fungerar via Update service, de har en kundmottagning.

14/4 åker jag in till Anovo i Kristinehamn enligt instruktioner och ser till min förvåning tydliga instruktioner om att de inte längre tar emot privatpersoner utan hänvisar till återförsäljare. Ringer tillbaka till supporten och får då prata med en ny person som säger att de har tydlig information om att Anovo inte tar emot privatpersoner längre och ber om ursäkt!!! Drar hela historien igen för honom och även han konstaterar att det måste vara fel på mjukvaran i telefonen, nämner att det inte är möjligt att uppdatera via Update service, han kollar upp & då får jag informationen om att de håller på att uppdatera Update service så att detta ska gå att genomföra och att det skulle bli klart under dagen, okej, jag får avvakta. Tråkigt att de 1:a sju dagarna redan har passerat och att jag inte kan använda min ångerrätt då telefonen är använd.

15/4 är inte Update service uppdaterad med funktionen att reparera mjukvaran, så då testar jag PC Companion där det finns en reparera knapp, får felmeddelande om att det inte är möjligt att genomföra. Ringer då tillbaka till supporten och får prata med en ny person ;), som jag också får dra hela historien för (trots att jag lämnat IMEI så de kan skapa ett ärende) och undrar kring reperation utav min mjukvara och får information om att PC Companion inte ska användas utan att det är Update service som gäller. Frågar då när man kan använda Update service? Han kollar och återkommer med svar att under dagen så är detta möjligt.
Ringer tillbaka vid kl.16:00 och får du tala med en ny person som också ber mig dröja så han kan kontrollera med deras support. Får då informationen om att inom en vecka så är Update service uppdatera så det går att reparera mjukvaran. Frågar då vad jag ska göra under tiden när jag har inköpt en dyr produkt med medföljande MW600 och inte kan använda dem tillsammans när det är fel på deras mjukvara??? Han ber mig då att lämna in den för reperation via återförsäljaren eller vänta tills det går att reparera mjukvaran.

MW600 fungerar klanderfritt med andra telefoner, exempelvis SE W595 och jag vill ju inte behöva lämna in en defekt ny, dyr telefon på reperation då de i stort sett konstaterat att det är mjukvaro fel och är det det så har det funnits från början.
Men..men, jag får invänta uppdatering på Update service och hoppas på att det löser problematiken, annars blir det reklamation.

Trodde verkligen efter mina tidigare misstag med alla Sonyericsson köp & kontakter med supporten att detta inte skulle hända med ett flaggskepp. Vill lyfta en varningens finger till er som funderar på att skaffa en Sonyericsson lur, tänkt till en extra gång

Fans, tråkigt. Låter ju inte som det är något större problem med luren i sig, men att SE har en sådan kundtjänst, det var ju inte bra. Anovo, är tyvärr inte den bästa garantireparationsfirman men de är tyvärr ganska ensamma. Jag vet inte hur det står till med gamla Engström? Finns de kvar? Nåja, de flesta skickas ju till Anovo, och de har tyvärr blivit sämre med kundsupport. Jag har då aldrig på sista tiden fått en telefon som varit fixad tillbaka ifrån Anovo iallafall... Men i sverige finns det visst ingen konkurrens på dessa reparationer. Men om jag vore dig, skulle jag nog ändå ge det en chans. MObilen får högst vara iväg 10 dagar arbetsdagar, men oftast går just uppdaterings, eller omflashning fortare än så. Har du tur kan du ju ha tillbaka telefonen inom kanske 5 dagar. Men det kan ju vara hårdvara också. Men i allafall ditt problem skulle ha varit fixat på det första , möjligen andra samtalet.

Postad 17 April 2010 - 02:26

Evil_E
  • Evil_E
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Har läst att man ska kunna se låttilar i MW600.
Jag ser inga låttilar i mitt MW600 och jag ser bara telefonnumret på folk som ringer, testar med 07xx, +467xx och 467xx. Är det någon som har fått låttilar och eller kontaktnamn att visas?

Enl. deras support så finns inte möjligheten att se låttitlar på MW600 men de har lagt detta vidare som förslag till utvecklingsenheten (men jag misstänker ju att det är Android som inte stödjer detta ännu?!) ang. namn från telefonboken när folk ringer så fick jag aldrig något svar av SE supporten ;) MEN misstänker samma sak... att det saknas stöd i Android, rätta mig gärna om jag har fel ang. stödet i Android. Möjligtvis är det enkelt avhjälp med fullständig implementering av alla bluetooth profiler?!

Redigerat av Evil_E, 17 April 2010 - 02:27.

Postad 17 April 2010 - 07:37

gekcim
  • gekcim
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tycker inte om det men jag måste väl säga det.
Jag fattar inte...
Har dragit hem Jonas tangentbord men vet inte hur man instalerar det på telefonen. Hjälp snalla

Postad 17 April 2010 - 07:48

Ramboline
  • Ramboline
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Tycker inte om det men jag måste väl säga det.
Jag fattar inte...
Har dragit hem Jonas tangentbord men vet inte hur man instalerar det på telefonen. Hjälp snalla

Koppla telefonen till datorn,dra ned rullgardinen,tryck monta,lägg filen från Jonas över på minneskortet.
Ta hem Androzip från butiken.Leta opp filen i Androzip och installera.Klart

Postad 17 April 2010 - 07:51

gekcim
  • gekcim
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Koppla telefonen till datorn,dra ned rullgardinen,tryck monta,lägg filen från Jonas över på minneskortet.
Ta hem Androzip från butiken.Leta opp filen i Androzip och installera.Klart

Tack så hemskt mycket...

Postad 17 April 2010 - 10:02

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Vill tillägga till er som är tveksamma till att X10 inte skulle ha stöd för annat än en-fingers-valsen att om ni installerar Opera Mini web browser så har man helt plötsligt pinch-zoom i den applikationen.

Postad 17 April 2010 - 10:03

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Fans, tråkigt. Låter ju inte som det är något större problem med luren i sig, men att SE har en sådan kundtjänst, det var ju inte bra. Anovo, är tyvärr inte den bästa garantireparationsfirman men de är tyvärr ganska ensamma. Jag vet inte hur det står till med gamla Engström? Finns de kvar? Nåja, de flesta skickas ju till Anovo, och de har tyvärr blivit sämre med kundsupport. Jag har då aldrig på sista tiden fått en telefon som varit fixad tillbaka ifrån Anovo iallafall... Men i sverige finns det visst ingen konkurrens på dessa reparationer. Men om jag vore dig, skulle jag nog ändå ge det en chans. MObilen får högst vara iväg 10 dagar arbetsdagar, men oftast går just uppdaterings, eller omflashning fortare än så. Har du tur kan du ju ha tillbaka telefonen inom kanske 5 dagar. Men det kan ju vara hårdvara också. Men i allafall ditt problem skulle ha varit fixat på det första , möjligen andra samtalet.

Tycker också de kunde har givit mig lite bättre svar i tidigare skede. Inväntar tills det är möjligt att reparera mjukvaran via Update service så får vi se om det åtgärdar problematiken. Annars får det blir till att skicka in den på service... Kanske även en reklamation med bemötandet som argument...

Redigerat av martin636, 17 April 2010 - 10:04.

Postad 17 April 2010 - 10:09

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Någon som fått igång Eduroam på sin x10? Det är ett nationellt WIFI samarbete mellan olika högskolar. Instruktioner för installation finns nedan. Problemet är att man vid steg 4 inte kan välja PEAP, det enda alternativet är TLS. Har googlat lite och det är tydligen fler som har problem med x10.

Om någon har en lösning eller svar på när en lösning dyker upp så hojta!

1. Press the menu button
2. Touch [Settings] - touch [Wireless controls]- touch [Wi-Fi settings]
3. A list of available wireless networks will show up. Touch [eduroam]
4. Touch [EAP Type] - select PEAP - choose sub-type PEAPv0/MSCHAPv2
5. In Username field, fill in your KTH.SE name including @kth.se (e.g. [email protected])
6. In Password field, fill in your network secret you retreived from here
7. Touch [Connect] - After a few moments you should be connected to eduroam

Postad 17 April 2010 - 10:34

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Vill tillägga till er som är tveksamma till att X10 inte skulle ha stöd för annat än en-fingers-valsen att om ni installerar Opera Mini web browser så har man helt plötsligt pinch-zoom i den applikationen.

Njae...
Dubbeltappar du i med telefonen i porträttläge så zoomar den in och ut, men det funkar väl inte i landskapsläge.

Redigerat av mrNoodles, 17 April 2010 - 10:37.

Postad 17 April 2010 - 10:34

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
En fråga var tankar man ner Jonas tangentbordet?

Postad 17 April 2010 - 10:42

Smith
  • Smith
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

En fråga var tankar man ner Jonas tangentbordet?

http://forum.xda-dev...ad.php?t=624416

Scrolla ner till "instructions". Jag använde Astro file manager, fungerade smidigt.

Postad 17 April 2010 - 10:46

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Scrolla ner till "instructions". Jag använde Astro file manager, fungerade smidigt.

Tackar

Postad 17 April 2010 - 11:03

joel80
  • joel80
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag tog tummen ur och installerade det jag också! He**te va snabbt man kan skriva nu och va duktig ordboken är på att gissa rätt på vad man menade om man skrivit fel och klickat på tangenterna bredvid de bokstäver man skulle tryckt på!

Det enda som går lite saktare är å ä och ö.. även om man kan skriva o och a så den gissar rätt så tar det en halv sekund extra för mig att "hitta" tangenterna då hjärnan är inställd på att klicka där åäö egentligen ligger på tangentbordet. ;)

Men det vänjer jag nog bort snart.. frågan är om jag då kommer skriva a och o istället för åäö även på datorns tangentbord. :P

Postad 17 April 2010 - 11:07

Rosetwig
  • Rosetwig
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Go middag på er......
Har haft denna sen releasedagen o gillar den bara mer o mer. Gillade inte det inbyggda tangentbordet men det fanns juh en lösning på det felet :-)

Min fråga är om det är någon som vet hur man skapar egna album? Har tryckt här och var men inte lyckas samla de bilder jag vill ha i ett album.

Har ni någon idé så hojta till, även andra program blir kalas !
/ Jonas

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.