Postad 06 August 2017 - 20:16
- Semestern över, vädret har varit bedrövligt med bara några få solglimtar under dessa 4 veckor.
På kvällarna har tempen ofta varit under 10 grader och vattnet kalla 16 grader i havet.
Det har varken blivit sol eller bad i sommar men en hel del hemmabio.
+ Jag har tagit det väldigt lugnt denna semester, har mest varit hemma och haft det skönt.
- Känns dock väldigt tungt att gå tillbaka på jobbet, ser inte fram mot ett jobbår just nu ![]()
- Just nu har jag lust att sälja allt och dra utomlands ett år och åka runt.
Postad 07 August 2017 - 04:50
- semestern slut
- 2 grader kl 04:30 när jag vaknade....
+ 2 grader kl 04:30 när jag vaknade.. fuck you, liksom; är semestern slut så är den...
+ relativt utvilad så att jag skulle orka ha semester nu
- 48 veckor kvar till nästa semester
- ekorrhjulet
+ ser ut att bli fint väder i veckan för de som fortfarande har semester ![]()
Postad 07 August 2017 - 11:33
-Fått en ögonsjukdom. Trodde först det var grå starr. Men det var det inte. Verkar inte gå o bota denna,bara bromsa.
-9-12 månaders väntetid till o träffa ögonläkaren.
-Har fått en knöl vid ena örat. Väntar på tid till skiktröntgen.
+Har en underbar fru som stöttar mig när man har svårt o se nåt positivt i tillvaron. ![]()
Postad 07 August 2017 - 17:05
9-12 månader? Harvade på Ögonlaserkliniken i månader och inget hände (fick remiss via en rikstäckande lågprisoptiker. Var sedan en söndag hos en lite dyrare för beställa terminalglasögon. Där ville de att jag skulle gå till lättakuten på måndag kväll, som i sin tur remitterade mig till en ögonläkare på Cityakuten där jag fick tid på onsdagen och veckan därpå första besöket på S:t Eriks Ögonsjukhus för behandling. Då jag har g gula fläcken sprutar de in någonting i ögonen en gång i månaden. Tror inte att jag kommer att se bättre, men förhoppningsvis oförändrad syn.
++++ Stockholms Länds Landsting och S:t Eriks Ögonsjukhus.
Postad 08 August 2017 - 08:05
+ semester till slut
- måste jobba två dagar på semestern
- förkylning som sitter i så jag inte kan träna
+ köpt en diskmaskin till slut
Postad 08 August 2017 - 08:27
+ Trevlig ispremiär för VF igår
+ Åker till landet för maximal avkoppling
- Vad är - för något?
Postad 08 August 2017 - 08:34
+/- Insett att fullproppad Imac är det enda som gäller kring ljudkortet. Det blir duktigt dyrt men bra till sist.
- Idioter till advokater som via stämningar och krav kring öppen källkod vilket förstört hela windowsmiljön med hierarkier.
Postad 08 August 2017 - 09:35
+ sex dagar kvar innan jag får mina två veckors semester
- att man som student har exakt NOLL veckors betald semester, och att jag har haft det sju somrar nu. extremt märkligt system tycker jag...
Postad 08 August 2017 - 10:02
Zartok,
ja att plugga kräver mer än man tror från början. Men du står väl för arbetslinjen, det förpliktigar.
![]()
Jag önskar nästan börja plugga upp till VVS-ingenjör. Ska nog läsa in teorin på tåget istället för att ta bilen till jobbe i höst. Sedan tenta av rubbet. ![]()
Postad 08 August 2017 - 11:01
tja, arbetslinjen och att inte ha en enda betald semester på sju år är väl inte riktigt samma sak? jag tycker det är märkligt att just studenter har så extremt dåliga villkor (sjukskrivningar är ett annat exempel), för att inte tala om att man med en månads varsel kan få veta att man måste bosätta sig på annan ort och fixa boende ect, oavsett om man har möjlighet till det eller inte (vad händer om man har husdjur eller hästar att ta hand om?).
vi har alla en förpliktelse att göra oss anställningsbara, det står jag för. men är det inte märkligt att alla grupper har rätt till ledighet, förutom studenter som pluggar heltid?
nej, det kanske inte behövs för alla eller på alla utbildningar. men det finns ju de som tar sina utbildningar på allvar också.
Postad 08 August 2017 - 11:37
Zartok,
håller med dig gällande att vissa pressas hårdare än andra. Se på mig t.ex. jag spenderade varenda sparade krona på att byta yrke 2005. Sålde lya och finansierade ett studieår samt två lärlingsår med lön sämre än en outbildad städare. Inte för att städare tjänar bra, utan att lärlingar oftast är 18-21 och bor hemma utan kostnader. Så, alla drar vi vårt strå till stacken.
Studenter som äger hästar har jag aldrig hört talas om utanför öfvre Östermalm. En häst är per definition det svarta hål som Stephen Hawkins pratar om.
![]()
+ Mitt första jobb tog jag som 9åring, delade ut reklam. Riktiga skattepliktiga jobbet var som byggstädare vid 13, 6 veckor byggstäd gav 2446kr att hämta ut på posten. Sedan jobbat varje lov under skolgång samt under terminer. Under gymnasiet bodde jag på en hästgård, gratis mot skötsel. Upp 06 för att mata alla, sedan frukost, skola och hem för att mata vid 16-17 i hagen, sedan kvällsmål vid 19-20. Så arbeta, det kan jag. skratt. Ovanpå detta jobbade jag 20 timmar i veckan på familjeföretag. Så jag kunde ha spenderpengar. Första långlediga semester(fler än 3 veckor) hade jag för fyra år sedan, tog ut några extra pappadagar, sedan sparat pappadagar bara för sommarledighet, efter denna är det slut med sådant då grabben börjar 2an. ![]()
+++ Inte en chef kan klaga på saknad av drift. ![]()
+/-På samma sätt som tjänstemän hellre förvaltar än producerar så finns där studenter som hellre bara läser än att ge något produktivt tillbaka till samhället. Finns grisar överallt, träffar jag dem så påtalar jag också att det förpliktigar att ha fått chansen att lyckas. Oavsett by, stad, färg eller genus.
- Fä som inte vill jobba, ta dig i kragen och sök hjälp.
![]()
Redigerat av PML73, 08 August 2017 - 21:16.
Postad 09 August 2017 - 04:08
- Kan inte sova, livet kring 44(redan pancho)? ![]()
+ Leker med Motu´s Digital Performer, betydligt enklare än PT. Kanske slipper köpa svindyr Mac dä jag bara vill jobba med raka inspelningar utan en massa trötta pålägg? ![]()
Redigerat av PML73, 09 August 2017 - 04:18.
Postad 09 August 2017 - 10:02
++++++++ I misspoke! Jag har faktiskt tre semesterdagar, och kunde ta ut en av dessa på söndag, mitt sista pass! Det innebär att jag bara har ett 21-timmarspass kvar på sommarjobbet och sedan tidig semester!
Postad 09 August 2017 - 15:54
Skratt. Märk väl att jag inte sågar de som aldrig fått chansen. Utan de som inte gjorde något med sina möjligheter.
Postad 09 August 2017 - 19:06
+ Regnet slutade när jag köpt regnställ
+ Fick plocka massa kantareller i skogen
- Ingen fisk idag heller, bättre lycka imorgon kanske
- Sambons tålamod när hon övningskör
+ Middag snart
Postad 11 August 2017 - 07:14
- Inga kantisar här inte, regnade typ inte under hela juli, börjat bra nu dock så hoppas på höstisar samt kallejohan!
+ Solen har gjort så att majsen blir färdig i kollonilotten. ![]()
Postad 11 August 2017 - 07:34
+ Snart första arbetsveckan avklarad!
- Oj vad mycket ups and downs man har känt i kroppen efter omställningnen från ledigheten. Däckad igårkväll!
- Sömnproblem är inte skoj när man ska upp klockan 06.30, snittar nog 5 timmar nu ![]()
- Har snoozat till 7.30 denna vecka som mest och då har jag typ en kvart på mig att göra mig i ordning för att hinna till jobbet 08.00
+ Idag kommer nya rakapparaten!
- Den förra går knappt att raka med längre då huvudet är trasigt.
Redigerat av BioBerra, 11 August 2017 - 07:35.
Postad 11 August 2017 - 09:58
- Blodtrycksmedicinen pajar hela systemet. Nu hos läkaren
Postad 11 August 2017 - 10:12
Redigerat av Zartok, 11 August 2017 - 10:13.
Postad 11 August 2017 - 19:22
- Trafikfuckingverket och deras imbecilla entreprenör som spränger för Förbifart Stockholm kvart i nio på fredagkvällen. Nu får det fan vara nog!
Redigerat av Zacabeb, 11 August 2017 - 19:51.
Postad 11 August 2017 - 20:39
- Trafikfuckingverket och deras imbecilla entreprenör som spränger för Förbifart Stockholm kvart i nio på fredagkvällen. Nu får det fan vara nog!
Jag hade somnat framför TVn och trodde på fullt allvar att jag hade en mysko dröm! Tack för förklaringen.
- Idiotentreprenörer
Postad 11 August 2017 - 22:16
När tycker ni dom att dom ska spränga då? Under rusningstrafiken?
Vad jag vet befinner sig inte platsen de spränger på i närheten av någon större väg.
Entreprenören ska meddela Trafikverket när de planerar spränga så att den informationen kan skickas ut via deras förvarningstjänst. Det skiter entreprenören i. Jag ringde Trafikverket och sprängningen var inte loggad i deras system.
Förvarningstjänsten gäller dessutom bara boende inom 300 meters radie från arbetsområdet trots att sprängningarna hörs flera kilometer bort. Det skiter Trafikverket i.
Polisen ringde vi också - de hade fått in flera anmälningar och skickat ut en patrull till Lovön. Entreprenören får inte utföra sprängningar vid den tiden, punkt slut.
Dessutom pratar vi inte om en liten puff, utan en skarp smäll med kraftiga vibrationer. Där jag bor uppskattar jag att smällen var kanske 80 dB initialt och varade i fem, sex sekunder. Väggarna skakade. Min hund sprang in under sängen och gömde sig i en halvtimme innan hon vågade komma fram.
Det är inte roligt och jag har inte råd att flytta till något litet mysigt radhusområde på någon sömnig glesort.
Tidigare har de sprängt på för- och eftermiddagar som de får göra. Varför de inte följer de regler som gäller vet jag inte, men den mest sannolika teorin är att de helt enkelt DGAF.
Vi får se hur det går. Förhoppningsvis är jag inte den ende som kommer göra en polisanmälan mot entreprenören.
Redigerat av Zacabeb, 11 August 2017 - 22:51.
Postad 12 August 2017 - 04:28
När tycker ni dom att dom ska spränga då? Under rusningstrafiken?
Jag tror inte du förstår kraften i sprängningarna riktigt.
Det är som Zacabeb redan skrivit.
I mitt hyreshus är det en stor snackis. Huset vibrerar och fönsterrutorna skallrar. De minsta barnen blir livrädda. Det är som en mindre jordbävning. Häromdagen stod jag på balkongen när de sprängde och balkongräcket skakade (förutom att fönsterrutorna skallrade)
Jag är ingen geolog men mitt hus står uppe på en klippa (det är förmodligen samma slags mark hos Zacabeb tvärs över gatan) och det är kanske därför det känns såpass (?)
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att de ska spränga under rusningstrafiken? Det går väl utmärkt att göra. De spränger och borrar fram tunnlar i urberget för nya motorleder under vår stadsdel (och ett vidare område) så ingen trafik ovan jord påverkas vad jag vet.
Även jag har fått information om att där jag bor ska inte mycket märkas men det är alltså skitsnack. Det märks (och känns!) rejält.
De ska vara klara med utsprängingen av tunnlarna runt 2022 och jag tror inte de nått fram till precis under mitt hus än. Det blir kul...
Postad 12 August 2017 - 05:38
Jag tror inte du förstår kraften i sprängningarna riktigt.
Jodå jag har full koll då jag kör laddtruck och gör minst 2 sprängningar i veckan i olika bergtäkter som är bra mkt större än dom sprängningarna som görs vid vägbyggen, sen bor jag bara några km från Bofors nedslagsplats och det kan vibrera rätt rejält i huset när dom skjuter lite värre granater.
Det finns ju givetvis en anledning till att dom sprängde en fredagskväll och det är ju troligtvis för att dom ansåg att det störde mindre, tycker mest att det låter som typiskt 08-gnäll från er två.
Postad 12 August 2017 - 06:59
+ Fyra trevliga dagar hos sambons mormor
+ Tjuvlyssna på LdR från lägenheten ikväll
- Gårdagens väder är borta
- Massvis att packa upp idag
Precis vad jag tänkte skriva.Det finns ju givetvis en anledning till att dom sprängde en fredagskväll och det är ju troligtvis för att dom ansåg att det störde mindre, tycker mest att det låter som typiskt 08-gnäll från er två.
Fast dagens värld består bara av gnäll, kränkta personer och vi som "Aha, var det så det var. Ok, life goes on.".
Men det är nog så det blir när Aftonbladet är folks favorittidning...
Edit: Kan tillägga att häromveckan så sprängde några kids en återvinningsstationscontainer (typ papp, plast, metall) vid 3 på natten med resultatet att typ alla i området vaknade.
Skulle vi ha anmält kommunen för att återvinningsplatsen är öppen 24/7, soss för att de inte tar hand om barnen, tillverkaren för att deras "bomb" gick in i hålet eller ungarna för störning av ordningen??
Jag valde att kolla vad som hänt, förklarade för sambon och sedan var den saken ur världen. Skönt!
Redigerat av MartinAberg, 12 August 2017 - 07:06.
Postad 12 August 2017 - 07:25
- Störningar dagtid i trafik då de stänger av E4 och kringleder som är tungt trafikerade.
MartinAberg,
Märk väl att Aftonbladet och lättkränkta sällan har något gemensamt. ☺
Postad 12 August 2017 - 09:16
Det ska påpekas att larmet före sprängning knappt hörs ett par kilometer bort, medan själva sprängningen hörs och känns rejält. Folk blir inte bara irriterade utan rejält skrämda. I synnerhet våra husdjur mår fruktansvärt illa.
Förvarningstjänsten ska fungera korrekt och tillgängliggöras alla som påverkas, inte bara de vars adresser ligger inom 300 meters radie från platsen. Det ska jag bråka med Trafikverket om. De behöver utöka radien till 5 km.
Enligt förvarningstjänsten så ska det skickas ett SMS om sprängning senast 30 minuter i förväg. Det har Trafikverket utlovat och det ska de och deras entreprenörer uppfylla. Då kan man i alla fall förbereda sig i viss mån. Det fungerar inte som det ska. I går kväll hade Trafikverket inte fått något inlagt om kvällens sprängning.
Men som jag sa tidigare, de flesta företag tror de äger områdena de jobbar i och skiter högtidligt i omgivningen.
Redigerat av Zacabeb, 12 August 2017 - 09:18.
Postad 12 August 2017 - 10:10
Vissa områden har de även utökade tider för sprängning, må-lö 07-22.
Postad 12 August 2017 - 10:10
- att det är två barn med i bilden gör det ännu mer tråkigare.
+ att det är mycket att göra på jobbet så man inte behöver gå och grubbla över minus bitarna.
Postad 12 August 2017 - 10:17
Jodå jag har full koll då jag kör laddtruck och gör minst 2 sprängningar i veckan i olika bergtäkter som är bra mkt större än dom sprängningarna som görs vid vägbyggen, sen bor jag bara några km från Bofors nedslagsplats och det kan vibrera rätt rejält i huset när dom skjuter lite värre granater.
Det finns ju givetvis en anledning till att dom sprängde en fredagskväll och det är ju troligtvis för att dom ansåg att det störde mindre, tycker mest att det låter som typiskt 08-gnäll från er två.
08-gnäll?
Ni på landet kanske inte använder lika kraftiga doningar som de gör här i stan, och/eller så är urberget här tätare ![]()
Jag har varit artillerist och vet exakt hur det känns i närheten av granat-sprängingar, bland annat ute på Villingsbergs skjutfält, nära där du tydligen bor. Jag har även upplevt jordbävningar och sprängningar i gruvor på plats. Jag 'gnäller' inte bara ![]()
Postad 12 August 2017 - 10:21
Då handlar det där om dåligt skött informationshantering. DET är givetvis inte bra. Då är det väl kul att höra att Byggnads fått genom huvudentreprenadskravet så att EN individ alltid har ansvaret för ett bygge. Då vet man vart man ska vända sig. Och ingen kan då skylla från sig.
Postad 12 August 2017 - 10:33
Jag jobbar på Huddinge Sjukhus. De har nyligen byggt om hela entretorget. Vi har våra lokaler rakt under. Alltså 1.5 våningar. De stog och bilade både betong ett par decimeter samt många lager asfaltstätningar med traktor och grova handskrivet i ett år. Hela husets lokaler skakade under hela min arbetstid och folk gick hem pga illamående. Inte entreprenörers fel.
Postad 12 August 2017 - 12:42
- "08 gnäll", trodde sånt hörde hemma på andra forum.
+ Att man får flyga med drönaren igen, fick massor med fina bilder av gårdagens solnedgång.. ![]()
+ Slapp lördag.
- Solen försvann visst igen. ![]()
Postad 12 August 2017 - 14:39
- Påhopp på oss riktiga 08-or på grund av alla nyinflyttade gnällspikar från hela landet.
Postad 12 August 2017 - 16:12
Postad 12 August 2017 - 17:10
Och som jag skrev så har de ibland utökade tider, även på lördagar, till 22.
Postad 12 August 2017 - 17:37
Det är väl inte illa skött bara för att du bor mer än 3-500m från arbetsområdet? Det är liksom ingen vilda västern, en entreprenör kan inte göra hur som helst.
Och som jag skrev så har de ibland utökade tider, även på lördagar, till 22.
Jag ringde till Förbifart Stockholms information igår och det var inte ens inlagt något meddelande i förvarningstjänsten om att det skulle ske en sprängning på kvällen.
En granne hade ringt och hört med polisen vad som hänt. De hade fått många anmälningar och skickat en patrull till platsen. Folk förväntar sig inte en sprängning en fredagkväll och många blev skärrade.
Det är illa skött.
Och en radie på bara 300 meter för förvarningstjänsten är redan det vansinnigt lite när det rör sig om så kraftiga smällar och tryckvågor att det får väggarna att skaka två kilometer bort.
Postad 12 August 2017 - 18:44
+ Livet går upp och ner, än är det inte kört.
Postad 12 August 2017 - 20:36
+ Så kul att man dra linje vid 08. När alla som sitter i buskarna med bil bor utanför. ![]()
- När man dra alla 08 att inte kunna trafik när 90% av smällarna sker utanför tullarna. ![]()
Postad 13 August 2017 - 09:42
Ack så sant. Näst omöjligt att finna en människa född i Sthlm idag. 50% av inflyttade flyttar tillbaka till Holmsund eller liknande och snackar skit om de som faktiskt orkar arbeta varje vecka.
+ Drift i människan
- Gnällspikar som inte vill bidra till det som gav dem möjligheter.
Redigerat av PML73, 13 August 2017 - 09:45.
Postad 13 August 2017 - 17:55
I Kiruna smällde det alltid 01.13 eller 01.17 när jag bodde där. På natten alltså. Smällarna, som var många hundra meter under jorden kunde fortfarande märkas av i byggnader över en mil ifrån detonationsplatsen (på en tvådimensionell karta). Där uppe har man inte klagat förrän det börjat bli sprickor i byggnaderna
+ första dagen på semestern var riktigt fett najs, hoppas på att de två veckor som finns framåt blir lika härliga =)
Postad 13 August 2017 - 18:47
+ Sambons övningskörning går framåt
+ Gott med grillat
+ 3 veckor semester kvar
- Svårt att välja film för
Redigerat av MartinAberg, 13 August 2017 - 18:48.
Postad 14 August 2017 - 14:35
Postad 14 August 2017 - 18:13
+ Skön halvslö förstadag på jobbet.
- Ledningen har ännu inte tagit hand om Asbestsäckarna och ombytesskärm till samma jobb. Märkligt. Har stått i månader på samma plats. Än mer märkligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
2 bilder
93 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?