Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9738 svar till detta ämne
Postad 01 December 2018 - 08:37
rogsm
-
rogsm
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Något har hänt i alla fall när det gäller serieinspelningar, repriserna är inte med längre.
Men det har då dykt upp nya problem i stället. tex Beck på söndag kväll TV4 så är inte andra halvan med längre, den är vitmarkerad och det går inte sätta "Spela in program" på den heller utan det går bara att få med den om man gör en tidsinspelning. Detta gäller också i stort sett alla avsnitt utom två av Vinterstudion nu på lördag och söndag. Troligtvis så tolkar boxen dessa som repriser (Smart-box).
Även på ADB 500 Gb så blir t.ex. andra halvan av Beck vitmarkerad. Det går inte ens att lägga in två separata inspelningar (inte serie) utan man måste programmera en tidsinspelning. Ärligt talat så verkar det som CD helt saknar rutiner för regressionsprovning med olika typfall. Beklagligt!!!
Att guiden därtill är extremt mager på information gör ju inte saken bättre...
Postad 04 December 2018 - 19:57
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Det har blivit klart bättre med serieinspelningarna👍 men lite finputsning återstår innan vi är tillbaks till hur det var tidigare.
Denna veckan vill boxen spela in morgondagens repris av "Det sitter i väggarna" ISTÄLLET för ordinarie sändningstid idag tisdag 20.00.
Jag fick ta bort den serieinspelningen och skapa en ny för att få programmet inspelat ikväll.
Postad 04 December 2018 - 22:12
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Det har blivit klart bättre med serieinspelningarna men lite finputsning återstår innan vi är tillbaks till hur det var tidigare.
Denna veckan vill boxen spela in morgondagens repris av "Det sitter i väggarna" ISTÄLLET för ordinarie sändningstid idag tisdag 20.00.
Jag fick ta bort den serieinspelningen och skapa en ny för att få programmet inspelat ikväll.
Jag ville spela in slutet på ”Det sitter i väggarna.” Men boxen tyckte det var bättre att spel in morgondagens repris.
Postad 04 December 2018 - 23:38
TR6
-
TR6
-
Rookie
-
9 inlägg
Försöker programmera en serieinspelning av Sherlock på TV8 nästa lördag 8/12 22:00
Den blir gråmarkerad i epgn.
En mapp skapas men där läggs då en repris av programmerad, 8/12 00:15 som kommande inspelning. I infon står det att det är episod 1/3. tittar man i epgn så är den rödmarkerad.
Programmet den 8/12 00:15 är inte markerad som repris ®
Om man tittar på epg för programmet den 8/12 22:00 som är första visning av episod 2/3 så står det felaktigt att även det är episod 1/3.
Tar jag bort mappen och gör om serieinspelningen så upprepas samma sak.
Alltså två fel i metadatan, reprisen episod 1/3 är inte markerad med R och förstavisningen av episod 2/3 är felaktigt markerad som 1/3.
Boxen är en ADB med 500 hdd
Postad 05 December 2018 - 09:30
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej
Om det är så att det blir en vit klocka när ni programmerar en inspelningen så kan ni som tillfällig lösning istället göra på följande sätt
Tryck OK på det program i TV-guiden du vill spela in
Välj sedan "Tidsinspelning" och tryck sedan OK två gånger.
Detta fungerar både när man tittar live och via EPG.
Vi jobbar på att lösa problemet.
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 05 December 2018 - 09:31.
Postad 05 December 2018 - 09:41
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Det är lika med smartboxen vill man spela in ett pågående program blir det bara en vit klocka och vill man spela in ett kommande program via Epgn så går det segt blir en vit klocka o ibland spelas programmet efter in istället. Synd att Smartboxens inspelningar också blivit sabbade. Smartboxen har ju fungerat super annars.
Postad 05 December 2018 - 10:49
beson
-
beson
-
Användare
-
-
236 inlägg
En enkel fråga till CD. När f-n tänker ni lösa problemen med EPG:n. I flera månader har era inkompetenta sk tekniker förstört en tidigare väl fungerande EPG. Ständigt nya fel, bortförklaringar och tillfälliga lösningar. Den här vita klockan som kommer vid programmering från EPG är den senaste i raden av fel. Frugan följer en serie varje dag, och igår satte hon inspelning av pågående program. När hon skulle se programmet idag var inspelningen satt på en repris fyra dagar längre fram. Inte så kul om man följer en serie. Hon reflekterade inte över den vita klockan när hon satte inspelningen. Jag har för övrigt smart boxar, som har fungerat perfekt förut. Jag kommer snart att vara en fd kund kund om ni inte löser alla problem snart. Och jag tycker synd om dig Niklas som får stå till svars mot oss kunder för att CD (eller boxleverantören) har så inkompetent teknisk personal. Varför inte gå tillbaka till gamla EPG systemet?
Postad 05 December 2018 - 12:29
Unregistered4858ceb2
-
Unregistered4858ceb2
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag håller med föregående inlägg. Jäkligt tråkigt att det ska behöva ra så lång tid att åtgärda. Dessutom så är ju innehållsbeskrivningen på info under all kritik.
Postad 05 December 2018 - 14:09
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Det är lika med smartboxen vill man spela in ett pågående program blir det bara en vit klocka och vill man spela in ett kommande program via Epgn så går det segt blir en vit klocka o ibland spelas programmet efter in istället. Synd att Smartboxens inspelningar också blivit sabbade. Smartboxen har ju fungerat super annars.
Hej
Vi jobbar på att lösa problemet, vi har en tillfällig lösning och det är att trycka OK på det program man vill spela in, och sedan välja tidsinspelning.
Mvh
Niklas
Postad 05 December 2018 - 14:31
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
En enkel fråga till CD. När f-n tänker ni lösa problemen med EPG:n. I flera månader har era inkompetenta sk tekniker förstört en tidigare väl fungerande EPG. Ständigt nya fel, bortförklaringar och tillfälliga lösningar. Den här vita klockan som kommer vid programmering från EPG är den senaste i raden av fel. Frugan följer en serie varje dag, och igår satte hon inspelning av pågående program. När hon skulle se programmet idag var inspelningen satt på en repris fyra dagar längre fram. Inte så kul om man följer en serie. Hon reflekterade inte över den vita klockan när hon satte inspelningen. Jag har för övrigt smart boxar, som har fungerat perfekt förut. Jag kommer snart att vara en fd kund kund om ni inte löser alla problem snart. Och jag tycker synd om dig Niklas som får stå till svars mot oss kunder för att CD (eller boxleverantören) har så inkompetent teknisk personal. Varför inte gå tillbaka till gamla EPG systemet?
Hej
Jag väntar på besked när problemet med den vita klockan ska vara löst, det är tyvärr inte speciellt lätt att veta att programmet inte spelas in när den vita klockan dyker upp, testa gärna att sök efter avsnittet i playtjänsten och se om det finns där.
Återkommer så fort jag har mer information.
Mvh
Niklas
Postad 05 December 2018 - 17:05
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Hur blev d med bitraten på svt1 å 2..skulle ökas idag?
Postad 05 December 2018 - 18:52
angelsevov
-
angelsevov
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hej
5 december ca klockan 10:00 kommer vi att öka bitraten på
SVT1 HD
SVT2 HD
Vill gärna ha eran feedback när ni testat några dagar. Vi är inte klar med arbetet när det kommer till att förbättra kvaliteten på SVT, men en ökning av bitrate är första steget.
Mvh
Niklas
WOW säger jag. Det är stor skillnad, det märks direkt. Är det VBR eller CBR som gäller nu? Även på still bild (som ni ser nedan) är det mer än 10mbps.

Redigerat av angelsevov, 05 December 2018 - 18:54.
Postad 05 December 2018 - 19:05
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Postad 05 December 2018 - 19:19
Unregistered5645b62e
-
Unregistered5645b62e
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Själv har jag svårt att se att bilden blivit bättre... Vissa program kanske men vissa har nästan blivit grynigare... Måste se mer ikväll...
Postad 05 December 2018 - 19:21
Unregistered56465b21
-
Unregistered56465b21
-
Rookie
-
2 inlägg
Har en adb 500 gb box. Problemen med inspelningar är nu mer och mer irriterande. Nu verkar den inte spela in alla repriser vid serieinspelning men det är dock inte självklart vilket avsnitt som spelas in. men det största nya problemet är att den ändrar namnet på programmet som spelas in. hela sverige bakar står som nyhetsmorgon. Flera saker står som nyhetsmorgon. det är helt hopplöst att ha någon som helst koll då på vad som är vad plus att längden på det inspelade verkar bli mycket längre än vad som var tänkt.
Mitt tålamod med det här är nog snart över. Får börja se mig om efter alternativ då detta inte verkar lösa sig utan blir en evig följetong. Trist att nya boxar inte verkar vara en lösning. har varit trogen kund i 18 år nu.
Postad 05 December 2018 - 20:42
Unregistered5645b62e
-
Unregistered5645b62e
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ang. bildkvaliteten. Nobelstudion nu på svt2 HD håller mycket hög kvalitet!
Postad 05 December 2018 - 22:34
Ste1nar
-
Ste1nar
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
5 december ca klockan 10:00 kommer vi att öka bitraten på
SVT1 HD
SVT2 HD
Vill gärna ha eran feedback när ni testat några dagar. Vi är inte klar med arbetet när det kommer till att förbättra kvaliteten på SVT, men en ökning av bitrate är första steget.
Mvh
Niklas
Jag är en av personerna som har klagat på bildkvaliteten sedan flytten till den nya frekvensen.
Ja, det märks STOR skillnad.
Ser fram emot fortsatt förbättring.
Postad 06 December 2018 - 08:40
pebjn
-
pebjn
-
Amatör
-
-
50 inlägg
STOR skillnad på bildkvalitén. Mycket bra CD. Tack Niklas som tog tag i detta.
Postad 06 December 2018 - 11:21
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Fick brev nu att priset går upp 70 spänn pga ökade distributionskostnader. Är det släckningen av alla kanaler på sistone som kostar?
Postad 06 December 2018 - 11:59
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Fått det jag med för ett tag sen.. Känns lagom kul då allt blivit bara sämmre.
Postad 06 December 2018 - 12:05
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Fick brev nu att priset går upp 70 spänn pga ökade distributionskostnader. Är det släckningen av alla kanaler på sistone som kostar?
Konkurrensen om kunderna fortsätter med tillväxt i fiber- och streaminglösningar som fortsatt får Canal Digitals kundstock att minska.
Färre kunder som får dela på de fasta kostnaderna för distribution som CD har antar jag. Samtidigt utvecklas ju CD-appen som distributionsplattform.
CDs egen app med streamade kanaler och innehåll är riktigt bra i jämförelse med många andra upplever jag. Uppskattar ju även den ordinarie satellitdistributionen, men streaming är lättillgängligt för att nå nya kunder som ser parabol, boxar och kablage som old-school krångel.
Egentligen kan man ju tycka att Telenor/CD har potentialen (säkra lite högre ljudkvalitet och textning) att lansera en stand-alone appbaserad (på Apple TV och Google Chromecast) abonnemangstjänst. Alltså inte bara som idag erbjuda ett komplement till ordinarie fiber TV (Telenor f.d. Bredbandsbolaget) och parabol-TV via CD.
I stort funkar ju min Apple TV som en egen CD digitalbox med bra gränssnitt snabb kanalväxling och bra bild.
Redigerat av kenta2, 06 December 2018 - 12:16.
Postad 06 December 2018 - 12:38
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Är det inte dags att CD och Viasat slår ihop sina påsar rent tekniskt och på sikt har sina kanaler på en parabol? Man kan ju visa en kanal med två krypteringsmetoder parallellt utan problem. Lägg ned egen utveckling av boxar och låt marknaden göra det och boxar blir billigare och bättre.
Nu är 8K på väg, men det enda som visas är några sportsändningar på Viasat / Viaplay i 4K Det är dags att leverera CD om ni ska vara kvar. Det finns som sagt via fiberdistributionen andra alternativ och ComHem kör med en aggressiv marknadsföring bland hushållen här i Huddinge med bra resultat.
Postad 06 December 2018 - 14:10
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
har blivit stor förbättring på svt bilden skarp och fin bild mot hur bilden såg ut innan
Postad 06 December 2018 - 14:20
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Alltså, åker man på en höjning när man precis nyligen tecknade sig för ytterligare 12-mån till halva priset?
”Nya månadskostnaden från och med nästa faktura blir 189.50 i 12 månader.
Bindningstid: 12 månader.”
Postad 06 December 2018 - 14:28
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1649 inlägg
Alltså, åker man på en höjning när man precis nyligen tecknade sig för ytterligare 12-mån till halva priset?
”Nya månadskostnaden från och med nästa faktura blir 189.50 i 12 månader.
Bindningstid: 12 månader.”
Du åker inte på en höjning innan din avtalade bundna period upphör och avtal rullar över till enbart uppsägningstid (dvs ingen bindningstid kvar) enligt deras egna allmänna villkor, paragraf 8. Om de hänvisar till någon av de orsaker som tillåter prisförändringen enligt P8 så har du rätt att säga upp avtalet inom en månad efter att de meddelat dig om förändringen.
Postad 06 December 2018 - 17:42
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Höjer de priset från 379 kr till 449 kr !?
Utan några nya HD kanaler eller något annat nytt?
Postad 06 December 2018 - 18:17
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Läste precis på viasat att paramount network lanseras i SD hos de. Tycker d e helt otroligt att man år 2018 fortfarande lanserar kanaler i sunkiga SD. Ingen idé å prata om 4k.
Postad 06 December 2018 - 18:37
Unregistered5645b62e
-
Unregistered5645b62e
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Mer bildkvalitet på SVT.
Vissa sändningar håller jag med om att de håller en mycket hög kvalitet nu men många sändningar upplever jag fortfarande en strimma korniga...
Hur ser det ut hos er övriga?
Jag har en LG 55" oled B7...
Redigerat av Unregistered5645b62e, 06 December 2018 - 18:38.
Postad 06 December 2018 - 19:22
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Höjer de priset från 379 kr till 449 kr !?
Utan några nya HD kanaler eller något annat nytt?
Jag har familjepaketet med cmore standard och det går upp från 458 till 528. Läste precis på viasat att paramount network lanseras i SD hos de. Tycker d e helt otroligt att man år 2018 fortfarande lanserar kanaler i sunkiga SD. Ingen idé å prata om 4k.
Eller fox hd. CD är väl ensamma om fox i sd.
Postad 06 December 2018 - 19:52
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
CMore verkar fortsätta med att dra ner på kanaler, efter nyår ska det visst se ut så här
Vardagar
Cmore Golf 18.00-04.00
SF-Kanalen 04.00-18.00
Helger
Cmore Golf 12.00-04.00
SF-Kanalen 04.00-12.00
Postad 06 December 2018 - 19:53
Unregisteredbbf89d48
-
Unregisteredbbf89d48
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Någon annan som märkt av mer "pixelering" de sista dagarna?
Postad 06 December 2018 - 19:55
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Postad 06 December 2018 - 20:50
Unregistered5645b62e
-
Unregistered5645b62e
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Om ni med pixelering menar att det blir pixligt och som hakar sig nån sekund ibland så är det lika här.
Postad 06 December 2018 - 21:12
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Cmore e inte värt pengarna. Varken film elr sport. Dessutom e kvalité på streamingen usel.
Postad 07 December 2018 - 09:12
pebjn
-
pebjn
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Igår "pixlades" bilden två gånger under kvällen (under tiden som jag såg på TV, kan ju skett flera gånger) annars har jag inte sett det tidigare annat än under mycket dåligt väder.
Postad 07 December 2018 - 13:21
Bajenken
-
Bajenken
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag har familjepaketet med cmore standard och det går upp från 458 till 528.
Eller fox hd. CD är väl ensamma om fox i sd.
Det är inte så att du har haft kampanjpris tidigare. Jag har betalat 528 för Familjepaketet och Cmore standard hela året.
Postad 07 December 2018 - 15:31
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Det är inte så att du har haft kampanjpris tidigare. Jag har betalat 528 för Familjepaketet och Cmore standard hela året.
Nä,det har gått ut. Pga ökade distributions och prishöjningar står det i brevet
Postad 07 December 2018 - 15:35
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
vi hoppade på black week halva priset i ett år sen 379 i ett år och det måste väl gälla
Postad 07 December 2018 - 20:24
jonasbratt
-
jonasbratt
-
Användare
-
-
204 inlägg
Mycket pixelering på SVT Barnkanalen HD ikväll
Postad 08 December 2018 - 21:01
Ken 65
-
Ken 65
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har aldrig haft det förut, men denna veckan har jag haft det varje dag på SVT1 och SVT2
Postad 08 December 2018 - 21:04
Bajenken
-
Bajenken
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag hade det i måndags när jag tittade på Vår tid är nu.
Postad 08 December 2018 - 21:36
Crazyberra
-
Crazyberra
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Jag hade också lite pixelproblem i början av veckan men
det verkar ha gett med sig nu de 2-3 senaste dagarna!
Postad 10 December 2018 - 16:12
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
CMore verkar fortsätta med att dra ner på kanaler, efter nyår ska det visst se ut så här
Vardagar
Cmore Golf 18.00-04.00
SF-Kanalen 04.00-18.00
Helger
Cmore Golf 12.00-04.00
SF-Kanalen 04.00-12.00
Hej
Den där informationen gäller inte Canal Digital, det är i så fall information från någon annan tv-leverantör. Inga förändringar på SF-Kanalen och C More Golf HD om du är kund hos oss.
Mvh
Niklas
Postad 10 December 2018 - 16:25
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Jag hade det under skidorna från Beitosstölen SVTHD. I övrigt varr bilden klar och fin, tycker bilden är betydligt bättre sista veckorna.
Postad 10 December 2018 - 16:27
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hur loggar man in C moreappen om man är CD-kund?
. Har du C more genom din tv-operatör? Logga in med din operatör.
. Väljer Canal Digital Parabol. Du måste ansluta dina operatörsuppgifter till C more.
. Ange kunduppgitrer. Kundnummer samt postnummer.
. Du har redan anslutit ett konto med e-postadress.
. Gå till appen.
. Väljer Canal Digital Parabol. Du måste ansluta dina operatörsuppgifter till C more.
etc.etc.
Postad 10 December 2018 - 16:43
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
. Gå till appen.
Har du klickat godtjänner längre ner, det glömde jag först.
etc.etc.
Postad 10 December 2018 - 17:04
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
. Gå till appen.
Har du klickat godtjänner längre ner, det glömde jag först.
etc.etc.
Fungera. Men det är ett omständigt sätt
Postad 10 December 2018 - 21:53
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Det blir mer och mer pixelering, det började för ca en månad sen bara på Cmore-kanalerna men förekommer nu på fler kanaler bla svt, tv4 och kunskspskanalen.
Oftast är det nedre halvan eller bara nedre tredjedelen som pixlar sig under en sekund eller så.
Eftersom det är många som rapporterar om samma sak måste felet ligga hos CD och inte hos enskilda installationer.
Postad 10 December 2018 - 22:06
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Finner inga pixlar på någon kanal alls med 500 gb-boxen. Har en Triax 100-cm parabol.
Postad 10 December 2018 - 22:52
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Det blir mer och mer pixelering, det började för ca en månad sen bara på Cmore-kanalerna men förekommer nu på fler kanaler bla svt, tv4 och kunskspskanalen.
Oftast är det nedre halvan eller bara nedre tredjedelen som pixlar sig under en sekund eller så.
Eftersom det är många som rapporterar om samma sak måste felet ligga hos CD och inte hos enskilda installationer.
Har heller inte några pixlar på någon kanal. Toppenbra kvalitet. Har rätt stor Europaparabol.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|