Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
Postad 11 December 2018 - 10:12
Jag har med pixelering,kaon smartbox och stor parabol.
Någon gång varge dag händer det på svt att när en detaljrik bild bytes ut mot en nästan enfärgad ljus yta, blir den gamla bilden delvis kvar i små fyrkanter under en kort tid. Det började samtidig som bilden för övrigt blev mycket bättre för någon vecka sedan.
Postad 11 December 2018 - 16:35
Köpt ny tv LG C8 och plötsligt kunde man se Svt Rapport med njutning, bättre kvalitet o skarpare, lugnare bild. Mindre panelbrus o Buzz än gamla E6 trots större bild(77")ändå var den bilden bra tyckte jag. Har inte sett några fyrkanter på länge heller. ![]()
Postad 11 December 2018 - 20:41
Inte helt säker på om det "bara" är svt men det måste fixas. Tycker det är så surt att en leverantör som CD plötsligt får försig att göra saker ting sämmre istället för bättre. inspelningarna strular FORTFARANDE. Dubletter och missade inspelningar och krockar m.m och nu bilden på SVT. Allt var ju så bra förut!
Postad 12 December 2018 - 12:52
Snälla, gulliga, söta vederbörande på Canal Digital. Många av era kunder törstar efter en Android TV app. Andelen kunder med Android TV är inte obetydlig! Det är vi som inte vill ha en Samsung TV, Apple TV eller era boxar.
Finns det ens planer på att konvertera Android appen till Android TV eller ska vi ge upp?
Mvh,
Kund som väntat över 1 år nu.
Postad 12 December 2018 - 17:51
Jag har också upptäckt bildstörningar på SVT kanalerna. Bilden liksom fladdrar till i nederkant. Det uppträder ofta vid bildbyten i sändningen. Jag kollade upp styrka och kvalitet på signalen igår kväll, och det visade sig att SVT kanalerna hade mycket lägre värde på kvalitet än t.ex TV4 och Kanal 5 med flera kanaler. SVT hade 7 på kvalitet och 15 på S/N, medans TV4 hade 11 på kvalitet och 18,5 på S/N.
Styrkan låg däremot högre på SVT med 33, mot 28 på TV4. Ibland dippade kvaliten på SVT under 5. Kan ju knappast vara mitt LNB, (eller kabel) som är dåliga, eftersom samma LNB .matar både SVT och TV4 med signaler. Någon annan som har kollat upp signalen? Vad säger Niklas om det här? Jag har för övrigt 2 smart boxar och har inte upplevt det här fenomenet förut.
Redigerat av beson, 12 December 2018 - 17:54.
Postad 13 December 2018 - 00:56
Jag har också upptäckt bildstörningar på SVT kanalerna. Bilden liksom fladdrar till i nederkant. Det uppträder ofta vid bildbyten i sändningen. Jag kollade upp styrka och kvalitet på signalen igår kväll, och det visade sig att SVT kanalerna hade mycket lägre värde på kvalitet än t.ex TV4 och Kanal 5 med flera kanaler. SVT hade 7 på kvalitet och 15 på S/N, medans TV4 hade 11 på kvalitet och 18,5 på S/N.
Styrkan låg däremot högre på SVT med 33, mot 28 på TV4. Ibland dippade kvaliten på SVT under 5. Kan ju knappast vara mitt LNB, (eller kabel) som är dåliga, eftersom samma LNB .matar både SVT och TV4 med signaler. Någon annan som har kollat upp signalen? Vad säger Niklas om det här? Jag har för övrigt 2 smart boxar och har inte upplevt det här fenomenet förut.
Jag upplever samma problem både på Smart boxen och ADB boxen
Postad 13 December 2018 - 16:06
Postad 14 December 2018 - 10:20
Kul dock att bilden på fyran och femman är så bra. Trean tittar jag sällan på så kan inte uttala mig. Kan CD bara få ordning på SVT och inspelningarna så vore det bra. Kan egentligen inte fatta att det ska vara så svårt och ta så lång tid. Vad sägs om att förklara för oss på forumet var skon klämmer? Har hela den tekniska expertisen på CD lämnat bolaget eller har ni för många olika boxar att ta hänsyn till? Vad händer?
Hej
Vad upplever du är problem med bilden på SVT nu?
Bästa vederbörande på Canal Digital.
Snälla, gulliga, söta vederbörande på Canal Digital. Många av era kunder törstar efter en Android TV app. Andelen kunder med Android TV är inte obetydlig! Det är vi som inte vill ha en Samsung TV, Apple TV eller era boxar.
Finns det ens planer på att konvertera Android appen till Android TV eller ska vi ge upp?
Mvh,
Kund som väntat över 1 år nu.
Hej
Har tyvärr ingen information om vi kommer komma med någon app till android tv.
Mvh
Niklas
Postad 14 December 2018 - 18:31
Kan vi få 5.1 ljud i Apple-TV snart också så?
Redigerat av junkan, 14 December 2018 - 18:33.
Postad 14 December 2018 - 19:33
Hej varför strular canal digital så mycket får ingen ordning med min beställning alls
Postad 15 December 2018 - 00:44
Jag fick min Black Friday beställning bekräftad idag, verkar vara många som nappat.
Postad 15 December 2018 - 02:21
Postad 16 December 2018 - 00:16
Hej
Nu ska problemet med störningarna på SVT vara löst.
Mvh
Niklas
Vad har ni löst för problem? Jag har fortfarande pixel problem på SVT kanalerna, och det är fortfarande sämre signalstyrka och signalkvalitet än t.ex. TV 4 och Kanal 5. Innan ni började förbättra bildkvaliteten var det perfekta värden på styrka och kvalitet. Vad har ni gjort för att detta har inträffat?
Postad 16 December 2018 - 07:59
Redigerat av Bajenken, 16 December 2018 - 08:00.
Postad 16 December 2018 - 08:04
Det kanske beror på att det är 720P istället för 1080i och man gör några konstiga omvandlingar någonstans?
Ibland upplevs bilden som brusig och mönster på tex tröjor flyter ihop som det inte gör på andra kanaler.
Redigerat av junkan, 16 December 2018 - 08:05.
Postad 16 December 2018 - 13:03
Hej
Nu ska problemet med störningarna på SVT vara löst.
Mvh
Niklas
Efter bildväxling är ibland delar av gamla bilden kvar i den nya.
Se bifogad bild. (Som är filmad med mobil.)
Bifogad fil(er)
Postad 16 December 2018 - 16:06
Postad 16 December 2018 - 17:15
Hej
Nu ska problemet med störningarna på SVT vara löst.
Mvh
Niklas
Har sett pixelering frekvent på SVT1 idag. Ni får nog göra ett försök till innan ni ropar hej. Något bättre värde på kvalitet på signalen än tidigare i veckan, men fortfarande lägre än signalerna på Kanal5 och TV4.
Postad 16 December 2018 - 23:18
Nog tycker jag SVT ser bättre ut än innan som var katastrof men visst det är långt kvar till de andra kanalerna,
Det kanske beror på att det är 720P istället för 1080i och man gör några konstiga omvandlingar någonstans?
Ibland upplevs bilden som brusig och mönster på tex tröjor flyter ihop som det inte gör på andra kanaler.
SVT sänder enbart i 720p så det är ingen omvandling som CD gör.
Åtminstone inte själva upplösningen.
Redigerat av Leatherface, 16 December 2018 - 23:18.
Postad 17 December 2018 - 09:03
Under helgen (15-16/12) har det varit "pixeleringar" på flera kanaler. Jag har sett det på HD-kanalerna 1,2,3,4,5,6. "Pixeleringarna" återkommer ganska ofta och min känsla är att de uppstått efter ändringarna för att förbättra bildkvalitén på SVT HD-kanalerna. Bildkvalitén på dessa kanaler har blivit bättre men pixeleringsfenomenet har uppstått istället.
Postad 17 December 2018 - 09:54
Under helgen (15-16/12) har det varit "pixeleringar" på flera kanaler. Jag har sett det på HD-kanalerna 1,2,3,4,5,6. "Pixeleringarna" återkommer ganska ofta och min känsla är att de uppstått efter ändringarna för att förbättra bildkvalitén på SVT HD-kanalerna. Bildkvalitén på dessa kanaler har blivit bättre men pixeleringsfenomenet har uppstått istället.
Hej
När det gäller 3, 4 5 & 6 också så vill jag veta hur många dB du har i signalkvalitet. Kontrollera så det inte är snö på parabolen också.
Mvh
Niklas
Postad 17 December 2018 - 11:52
Upplever också mycket pixeleringar! Styrka ca 28 dB och kvalite ca 7.6 dB på båda ingångarna!
Parabolen snöfri vill jag också tillägga!
Postad 17 December 2018 - 11:53
Upplever också mycket pixeleringar! Styrka ca 28 dB och kvalite ca 7.6 dB på båda ingångarna!
Hej
Kvalitet 7.6 dB kommer orsaka störningar i bilden för dig, allt under 10 dB orsakar störningar vid minsta dåliga väder. Skickat ett PM med lite tips på vad du kan testa för att lokalisera signalproblemet.
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 17 December 2018 - 11:58.
Postad 17 December 2018 - 13:01
Jag har också omkring 7 i kvalitet, har för mig att det brukade ligga på runt 11 tidigare.
Frågan är om något ändrats i utsändningarna eller om det bara är så för många av oss att LNB behöver justeras efter ett antal år på taket.
Ni som har nyinstallerad parabol, vad har ni för värde på kvalitet?
Redigerat av Legion, 17 December 2018 - 13:02.
Postad 17 December 2018 - 13:19
Pixelering fanns även innan förbättringen av SVT så det är tveksamt om det har något samband.
Jag har också omkring 7 i kvalitet, har för mig att det brukade ligga på runt 11 tidigare.
Frågan är om något ändrats i utsändningarna eller om det bara är så för många av oss att LNB behöver justeras efter ett antal år på taket.
Ni som har nyinstallerad parabol, vad har ni för värde på kvalitet?
Nu är inte min parabol helt nyinstallerad men jag bytte LNB för ett par veckor sedan när jag fick Oneplace. Kvaliteten ligger på 15 ca och jag har inte upplevt några pixliga sändningar alls.
Postad 17 December 2018 - 13:22
Pixelering fanns även innan förbättringen av SVT så det är tveksamt om det har något samband.
Jag har också omkring 7 i kvalitet, har för mig att det brukade ligga på runt 11 tidigare.
Frågan är om något ändrats i utsändningarna eller om det bara är så för många av oss att LNB behöver justeras efter ett antal år på taket.
Ni som har nyinstallerad parabol, vad har ni för värde på kvalitet?
Hej
7 dB är för låg kvalitet, då kommer du ha störningar eller ingen bild alls.
Mvh
Niklas
Postad 17 December 2018 - 13:44
Hej
Om ni upplever problem med störningar så är det viktigt att vi kontrollerar signalkvaliteten. På våra ADB-boxar så är det raden där det står S/N: under Tuner som ni behöver titta på.
Gå till den kanal ni upplever störningar på och tryck
ADB-boxar
Meny / Inställningar / Teknisk information / Signalmätare / Och skriv vad som står på S/N:
OnePlace
Meny (blå knapp) / Inställningar / Satellit / och skriv vad som står på Kvalitet (dB)
Är kvaliteten under 10 dB så är det ett dåligt värde som kommer orsaka störningar vid sämre väder eftersom det inte finns någon marginal, vi rekommenderar att man ligger på 14-15 dB för att ha en bra marginal när det tex är dåligt väder. Det är omöjligt att säga vad som orsakar ett signalproblem, men det första som bör kontrolleras är om det är skymd sikt eller snö/is på parabol/LNB.
När ni tittar på signalkvaliteten i menyn så kan man testa trycka på sidan och under parabolen för att se om kvaliteten ökar för att få en förståelse vart problemet ligger, men det absolut bästa är att ta hjälp av en installatör.
Styrkan är inget ni behöver titta på.
Mvh
Niklas
Redigerat av Allente Sverige, 17 December 2018 - 16:30.
Postad 17 December 2018 - 14:19
Pixelering fanns även innan förbättringen av SVT så det är tveksamt om det har något samband.
Jag har också omkring 7 i kvalitet, har för mig att det brukade ligga på runt 11 tidigare.
Frågan är om något ändrats i utsändningarna eller om det bara är så för många av oss att LNB behöver justeras efter ett antal år på taket.
Ni som har nyinstallerad parabol, vad har ni för värde på kvalitet?
Jag har OnePlace box och kvalite signalen ligger mellan 15-16
Såg oxå att med Smartboxen hade jag ca 6dB i kvalite och detta va med platt parabol vilket gav något sämre men deta va nyinstallation och och bilden va bra. Smartboxen har ju en annan skala gämfört med OnePlace, om det inte blivit ändrat med nån uppdatering. Hittade 2år gamla bilder på smartboxen och då va det den lägre skalan
Så det beror ju på vad du har för box. Är det smart box så är 7dB bra, har du OnePlace så är det helt värdelös signal. ![]()
Redigerat av Turbo-Danne, 17 December 2018 - 15:06.
Postad 17 December 2018 - 14:22
Boxen får helgerna på sej sen blir det Smartlådan igen, inte ett bekymmer på två år med den.
Postad 17 December 2018 - 14:45
Hej
Om ni upplever problem med störningar så är det viktigt att vi kontrollerar signalkvaliteten.
Gå till den kanal ni upplever störningar på och tryck
ADB-boxar
Meny / Inställningar / Teknisk information / Signalmätare / Och skriv vad som står på S/N:
OnePlace
Meny (blå knapp) / Inställningar / Satellit / och skriv vad som står på Kvalitet (dB)
Är kvaliteten under 10 dB så är det ett dåligt värde som kommer orsaka störningar vid sämre väder eftersom det inte finns någon marginal, vi rekommenderar att man ligger på 14-15 dB för att ha en bra marginal när det tex är dåligt väder. Det är omöjligt att säga vad som orsakar ett signalproblem, men det första som bör kontrolleras är om det är skymd sikt eller snö/is på parabol/LNB.
När ni tittar på signalkvaliteten i menyn så kan man testa trycka på sidan och under parabolen för att se om kvaliteten ökar för att få en förståelse vart problemet ligger, men det absolut bästa är att ta hjälp av en installatör.
Styrkan är inget ni behöver titta på.
Mvh
Niklas
Har kollat signalkvaliteten på min ADB 500 GB och Smartboxen just nu, och nu är värdena likvärdiga med Tv 4, Kanal 5 och SVT 1 o.2 . S/N: 13 till 14 dB. Men har inte kollat pixelering ännu.
Redigerat av Ken 65, 17 December 2018 - 14:48.
Postad 17 December 2018 - 16:14
1an igår mellan 20-21 halv bild 7ggr.Jodå värdena är i topp.
Boxen får helgerna på sej sen blir det Smartlådan igen, inte ett bekymmer på två år med den.
Tyvärr är inte Smartboxen vad den har varit... Dom har varit o pillat med Epgn och inspelningsfunktionen som är seg med buggar.
Postad 17 December 2018 - 16:24
Hej
Om ni upplever problem med störningar så är det viktigt att vi kontrollerar signalkvaliteten.
Gå till den kanal ni upplever störningar på och tryck
ADB-boxar
Meny / Inställningar / Teknisk information / Signalmätare / Och skriv vad som står på S/N:
OnePlace
Meny (blå knapp) / Inställningar / Satellit / och skriv vad som står på Kvalitet (dB)
Är kvaliteten under 10 dB så är det ett dåligt värde som kommer orsaka störningar vid sämre väder eftersom det inte finns någon marginal, vi rekommenderar att man ligger på 14-15 dB för att ha en bra marginal när det tex är dåligt väder. Det är omöjligt att säga vad som orsakar ett signalproblem, men det första som bör kontrolleras är om det är skymd sikt eller snö/is på parabol/LNB.
När ni tittar på signalkvaliteten i menyn så kan man testa trycka på sidan och under parabolen för att se om kvaliteten ökar för att få en förståelse vart problemet ligger, men det absolut bästa är att ta hjälp av en installatör.
Styrkan är inget ni behöver titta på.
Jag misstänker att vi pratar om olika saker, det finns ju tre värden, S/N, Styrka och Kvalitet.
Niklas, för att undvika missförstånd, är det S/N eller Kvalitet som ska vara minst 10?
Så här ser det ut på min smartbox:
DSC_0620.JPG 64.99K
14 Antal nerladdningar
Postad 17 December 2018 - 16:28
Jag misstänker att vi pratar om olika saker, det finns ju tre värden, S/N, Styrka och Kvalitet.
Niklas, för att undvika missförstånd, är det S/N eller Kvalitet som ska vara minst 10?
Så här ser det ut på min smartbox:
S/N visar hur många dB du har. Det som visas under kvalitet är marginalen, dvs du har väldigt bra marginal, men har du lågt värde på S/N så kommer tex stapeln för kvaliteten att vara gul/röd.
Det är vad som står på S/N som är intressant.
Ser att det blev otydligt beskrivet av mig, ska uppdatera mitt inlägg.
Du har bra signal!
Redigerat av Allente Sverige, 17 December 2018 - 16:30.
Postad 17 December 2018 - 17:17
Ok, bra att det reddes ut👍Du har bra signal!
Då återstår frågan vad som orsakar störningarna i bilden som flera upplever?
Postad 17 December 2018 - 17:34
Pixelering fanns även innan förbättringen av SVT så det är tveksamt om det har något samband.
Jag har också omkring 7 i kvalitet, har för mig att det brukade ligga på runt 11 tidigare.
Frågan är om något ändrats i utsändningarna eller om det bara är så för många av oss att LNB behöver justeras efter ett antal år på taket.
Ni som har nyinstallerad parabol, vad har ni för värde på kvalitet?
Här är värdena från en typisk installation med Canal digitals 64 cm parabol. (Triax TD64)
Postad 17 December 2018 - 18:15
På svt 1= 15,4 S/N
Samt styrka 100%
Kvalite 100%
Jag har pixlering. 2018-12-17. ! Inte haft förrut på flera år! ( Inte heller strul med EPG först när ni bytte EPG leverantör )
Så tråkigt!
Postad 17 December 2018 - 19:32
Ser att jag inte har tittat på S/N utan på styrka och kvalitetet. S/N ligger på 15.7 till 15.9 men trots detta pixeleringar!
Postad 17 December 2018 - 20:17
Postad 17 December 2018 - 22:32
Hur kan det vara att det skiljer så mellan olika kanaler. Man tycker styrkan eller kvaliten på signalen borde vara konstant såvida inte parabolen rör sig varje gång jag skiftar kanal.
Postad 17 December 2018 - 22:50
Det diffar en del mellan kanalerna i kvaliten. De sämsta har 7,7db styrka och de bästa 10,5. Kaon box och en stor parabol.
Hur kan det vara att det skiljer så mellan olika kanaler. Man tycker styrkan eller kvaliten på signalen borde vara konstant såvida inte parabolen rör sig varje gång jag skiftar kanal.
EIRP nivåerna varierar mellan olika transpondrar, beroende på vilken satellit som sänder kanalen
Postad 18 December 2018 - 09:41
Tack alla som skickat uppgifter på signalkvaliteten, då har jag den info jag behöver.
Mvh
Niklas
Postad 18 December 2018 - 11:25
Mitt mastfäste hade börjat ge upp och installatören tycke det var bättre att sätta en mindre skål (mindre vindfång) och flytta upp ena fästet samt skjut ner maströret en bit så det blev stabilare. Nu när det är gjort så tyckte jag att det blev lite sämre signal men nu verkar det som att fler har dessa problem så det beror nog inte på bytet.
Mätaren i ADB boxen visar däremot fulla staplar och liknande s/n som ovan.
Postad 19 December 2018 - 20:26
Postad 19 December 2018 - 21:28
Cmore... Har just skaffat detta för ett tag pga att Harry Potter skulle finnas där. Toppen för grabben tänkte jag men vill ha svenskt tal. Hittar dem i appen på mobilen och på webben men hittar inte åt dem på Apple tv. (Ny med denna). Idéer?
De finns där också. Hos mig ligger de synliga några rader ner när jag kommit in i appen. Testa annars att söka (högst upp i appen). Då hittar du alla.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
63 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?