* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 25 May 2009 - 18:36
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Är det fler än jag som har problem med GPSen när ni kör Spb Mobile Shell från SEs sida? Den klarar inte av att hitta satelliterna när Spb är aktivt, stänger jag av det så hittas dom direkt.
Hmm... undrar om det är därför den inte hittar sateliterna för mig, nu gjorde den bara en uppskattning om var jag var. Men jag tror faktiskt inte spb mobile shell var aktivt vid tillfället. Har bara haft telefonen några timmar så jag har inte hunnit testa så mycket. EDIT: Nu funkar det! Vettefan vad som var problem förut. Istället för att starta ett nytt inlägg, om man ska ha telefonen som GPS i bilen, vad ska jag ha för hållare? Bara nåt som fungerar, är smidigt och inte kostar skjortan och kallingarna.
Redigerat av shelter, 25 May 2009 - 23:36.
Postad 25 May 2009 - 21:12
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
SPB Mobile Shell uppdaterad till 3.0.1
Postad 26 May 2009 - 07:57
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Istället för att starta ett nytt inlägg, om man ska ha telefonen som GPS i bilen, vad ska jag ha för hållare? Bara nåt som fungerar, är smidigt och inte kostar skjortan och kallingarna.
Jag kör med denna från Clas Ohlson. Plus HTCs billaddare.
Postad 26 May 2009 - 09:03
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Hittade ett litet enkelt program som heter "PhoneLog". Det lägger in samtalen i kalendern. Riktigt bra faktiskt! Ger en bra sammanfattning över dagen historiskt sett. Kan ju kombineras med anteckningar mm i kalenderposten.
Postad 26 May 2009 - 10:13
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Lägg in G-Profile. Det är den bästa profilhanteraren hittills, den kan dock kompletteras med t.ex Call Firewall eller i mer rudimentär form med SPB Phone Suite om man även vill samtalshantera.
G-Profile har fungerat felfritt hos mig.
Tack så mycket! La in G-profile och det fungerar ju finemang. Mitt nästa önskemål var ju att kombinera detta ihop med någon form av svarshantering. Godkända samtal skall släppas igenom som vanligt andra skall hanteras automatiskt med sms eller telefonsvarare för olika profiler eller situationer. Har en känsla av att man ändå måste hantera detta med telefonen och då är man ju där ändå. Tanken var att kunna lägga ifrån sig telefonen och låta den hantera det hela under t.ex. ett möte. Kanske det är en sekreterare jag är ute efter?????
Postad 26 May 2009 - 15:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
När det gäller samtalshantering kan jag säga såhär: något lika helgjutet som Advanced Call Manager eller IVCM (Interactive Voice Call Master) för S60 har jag inte hittat till WM. Det du kan använda är program som SPB Phone Suite (med rudimentär samtalshantering ihop med profiler) eller Call Firewall. Det finns även en lokal telefonsvarare med namnet iSecretary som kan vara värd att prova. Vill du ha ett integrerat program som medger att vissa nummer kopplas till lokalt telesvar (i telefonen, ej operatören), andra får upptagetton och vissa släpps igenom och allt tidsstyrt eller styrt av plats o.dyl - då rekommenderar jag en S60-lur som Nokia E51 så att ACM eller IVCM fungerar. Vill du ha samtalshantering med tonval, d.v.s den uppringande skall kunna använda tonval för att kopplas vidare eller liknande: skaffa IVCM. Slutsatsen är: vill du samtalshantera i detalj är en billig S60-lur bättre än t.ex X1. Om du klarar dig med enklare samtalshantering räcker dock WM, kolla alltså SPB Phone Suite, Call Firewall och iSecretary. Personligen har jag både S60 och WM i form av X1 och diverse Nokior och är man seriös med samtalshantering - då är ACM eller IVCM enastående. Du får helt enkelt fundera igenom exakt vilka funktioner du vill ha inom samtalshantering och välja efter det. Jag kan nog ge fler tips om du skriver exakt vad du vill kunna göra. Lite länkar kommer här: SPB Phone SuiteCall FirewalliSecretaryAdvanced Call ManagerIVCMKolla igenom dessa och fundera på behovet.
Postad 26 May 2009 - 17:08
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Tack AVR4000!
Skall se igenom dina tips. Det jag vill ha är enkelt? Vissa samtal skall alltid släppas igenom andra skall få ett förinlagt sms-svar eller lika gärna ett röstmeddelande med möjlighet lämna ett meddelande. (kan man spela in ett meddelande? har haft problem med detta i Resco som inte fungerar utan att högtalaren är på) Det viktiga är att telefonen skall hantera detta utan handpåläggning. Ringer det så är det ett samtal jag vi ta!
Din hjälp uppskattas verkligen!
Postad 26 May 2009 - 17:46
Unregisteredbb11a81e
-
Unregisteredbb11a81e
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tyvärr har jag fått sålla mig till skaran som fått en spricka (eller möjligtvis två) i skalet. Trodde nog att det skulle gå att undvika om man var riktigt försiktig med telefonen och använde väska. Tydligen räckte inte det.

Frontline på X1-supporten hade givetvis aldrig hört talas om något liknande och kunde inte förstå, precis som väntat. När jag pratade med Katshing däremot så bekräftade de att felet var relativt vanligt och bad mig skicka in telefonen till Mobilakuten. Nu väntar jag på att höra från dem.
Någon annan här som fått en spricka?
I de flesta länder verkar det inte vara några problem att få telefonen reparerad på garanti. Läs mer i tråden på XDA-forumet nedan.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=447211
Jag lämnade in min Xperia 1,5 dagar gammal för att den hängde och hadde sig. När jag fick tillbaka den efter en månad såg jag exakt samma spricka. Något som verkstan har orsakat. Reklamerade jobbet så nu väntar jag på svar vad som händer...
Postad 26 May 2009 - 18:27
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Tack AVR4000! Skall se igenom dina tips. Det jag vill ha är enkelt? Vissa samtal skall alltid släppas igenom andra skall få ett förinlagt sms-svar eller lika gärna ett röstmeddelande med möjlighet lämna ett meddelande. (kan man spela in ett meddelande? har haft problem med detta i Resco som inte fungerar utan att högtalaren är på) Det viktiga är att telefonen skall hantera detta utan handpåläggning. Ringer det så är det ett samtal jag vi ta! Din hjälp uppskattas verkligen!
Läget är som sagt att ACM/IVCM är de mest funktionella och stabila samtalshanterarna och där går det att lägga in olika profiler/spärrlistor där olika nummer hanteras olika vid olika tider. Vill du ha fullt fungerande samtalsinspelning m.m? Då måste jag utan tvivel ge rekommendation att du skaffar en S60-lur och hanterar allt på den. WM är en bra plattform men just samtalshantering är en svag punkt. Hade ACM eller IVCM funnits till WM hade allt varit helt lugnt men som du beskriver det verkar det vara dessa två program som är det bästa alternativet. Exakt de funktioner du beskriver såsom avvisa med SMS, samtalsinspelning med god kvalitet och möjlighet till telefonsvarare direkt i telefonen etc finns i dessa program. Jag har tyvärr inte hittat något lika funktionellt till WM. Därför måste jag således rekommendera att du skaffar en S60-lur för denna hantering. Allt annat kan du sköta med X1 men för just samtalshantering i jobbet är en Nokia E51 med ACM eller IVCM och gärna Best Profiles (för generell profilhantering) det bästa alternativet. Då jag får intrycket att det är arbetskortet det handlar om är mitt tips att du sätter det kortet i E51 och använder X1 privat (där kan du i.s.f ha mer generell samtalshantering). Jag har försökt hitta samtalshanterare som rår på ACM eller IVCM men dessvärre inte lyckats. PS. Skaffar du en E51 som samtalshanterad pratmobil kan du utan problem ha exakt samma kontakter etc i den som i X1. Skall du sköta mail och sådant använder du X1 som vanligt (och arbetar du kan du t.ex ställa in SPB Phone Suite att avvisa alla samtal av privat karaktär och enbart ta samtal i E51 - väl hemma tar du emot samtal igen på X1). DS
Redigerat av Unregistered43b822d3, 26 May 2009 - 18:29.
Postad 26 May 2009 - 18:55
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Hmm... ska man inte kunna surfa på telefonen via datorn? Alltså att man använder datorns internet istället för att anv. 3G eller vad man nu har.
EDIT:
Om någon inte fattade vad jag menade så menar jag surfa på mobilen när den är kopplad via datorn och activesync. Har för mig det ska gå iaf.
Redigerat av shelter, 27 May 2009 - 19:44.
Postad 26 May 2009 - 22:30
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Skicka mail;
Har haft väldiga problem med att skicka mail. Om jag hade Wlan startat så gick det inte att skicka mail med operatören utan speciella konton måste läggas upp med olika utgående mailservrar för varje Wlan eller så var jag tvungen att stänga av Wlan innan jag skickade. Nu plötsligt använder telefonen tydligen olika anslutningar för utgående och inkommande mail. Alltså om man ställer in sin operatör i mailinställningarna för utgående e-post så används detta även om Wlan är igång! Detta måste ha ändrats i version R2. Varför kan man inte få reda på vilka ändringar som gjorts i uppdateringarna?? Någon borde ta support i örat! Vilka ändringar har gjorts i R3? Är detta något som bara support internt skall känna till?
Irriterad till tusen!!
Postad 26 May 2009 - 23:43
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Måste hålla med AVR4000 här tyvärr, det du skriver motsvarar mina egna erfarenheter av att ha köpt minst en Windowsmobil om året, bara för att testa. Är man främst intresserad av något som är bra på telefoni, SMS och har en hyfsad musikspelare, men inte är beredd att viga sitt liv åt det, så borde man tänka en eller 2 gånger innan köp av en Windows mobil. Trots att jag själv en en ganska haj kille på IT, Windows osv. och säket har laddat på Custom ROMs 100 gånger på min X1a/Touch HD och fixat med otaliga program, så har jag ändå aldrig fått en telefon som totalt sett slå N95an jag hade innan. Det är helt enkelt på tok för mycket kampmoment hela tiden.
Massor med potential, men också massor med potentiella (och faktiska) problem med olika program osv. som NÄSTAN fungerar bra ihop, men ändå inte gör det. Jag har inte tid för allt detta pillande, och då har jag ändå lagt ner många timmar så här långt, så det handlar inte om att jag bara ger upp direkt eller inte kan, jag orkar helt enkelt inte mer!
En stor eloge till AVR4000 föresten som trots att han uppenbarligen är "pro Windows mobile" i grunden ändå alltid gett mycket sakliga råd och tips till både mig och andra som frågat, och inte drabbats av "jag måste försvara det jag själv har köpt till 100%" sjukan.
Redigerat av Unregistered1413, 26 May 2009 - 23:46.
Postad 27 May 2009 - 00:15
otooja
-
otooja
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Är det någon som testat ansluta till fler än en Exchangeserver samtidigt? Jag misstänker att det blir problem att hantera två uppsättningar kalenderdata etc. men det hade varit otroligt smidigt om det funkade.
Postad 27 May 2009 - 07:48
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Är det någon som testat ansluta till fler än en Exchangeserver samtidigt? Jag misstänker att det blir problem att hantera två uppsättningar kalenderdata etc. men det hade varit otroligt smidigt om det funkade.
Ja, jag har provat. Det fungerar helt enkelt inte :-(
Postad 27 May 2009 - 10:25
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hur kan jag få X1:an att förstå att den aldrig skall stänga av blåtanden och JA jag har satt igång blåtand och startat om, blåtanden avaktiveras ändå.
Vänligen hjälp mig, använder blåtand alltid.
//Spetsnaz
Min BT stänger av sig efter varje samtal trots att jag bockat i att den alltid skall vara på.
Postad 27 May 2009 - 13:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Måste hålla med AVR4000 här tyvärr, det du skriver motsvarar mina egna erfarenheter av att ha köpt minst en Windowsmobil om året, bara för att testa. Är man främst intresserad av något som är bra på telefoni, SMS och har en hyfsad musikspelare, men inte är beredd att viga sitt liv åt det, så borde man tänka en eller 2 gånger innan köp av en Windows mobil. Trots att jag själv en en ganska haj kille på IT, Windows osv. och säket har laddat på Custom ROMs 100 gånger på min X1a/Touch HD och fixat med otaliga program, så har jag ändå aldrig fått en telefon som totalt sett slå N95an jag hade innan. Det är helt enkelt på tok för mycket kampmoment hela tiden.
Massor med potential, men också massor med potentiella (och faktiska) problem med olika program osv. som NÄSTAN fungerar bra ihop, men ändå inte gör det. Jag har inte tid för allt detta pillande, och då har jag ändå lagt ner många timmar så här långt, så det handlar inte om att jag bara ger upp direkt eller inte kan, jag orkar helt enkelt inte mer!
En stor eloge till AVR4000 föresten som trots att han uppenbarligen är "pro Windows mobile" i grunden ändå alltid gett mycket sakliga råd och tips till både mig och andra som frågat, och inte drabbats av "jag måste försvara det jag själv har köpt till 100%" sjukan.
Bara en kommentar: musikspelare är WM bra på tack vare urvalet och med rätt lurar hög ljudkvalitet. Vill man ha en riktigt välljudande spelare är Nitrogen ett bra alternativ. Däremot ligger WM sämre till på samtalshanteringsområdet. För vanlig telefoni är det inga problem men det är avancerad telefoni som är den ömma punkten. Står telefoni i fokus (samtalshantering och avancerad profilhantering) - då är S60-plattformen överlägsen. På områden som rör PDA o.dyl är WM en bättre plattform. Idealet vore allt i ett men samtalshantering är tyvärr ett smalt område. Allt för många människor stänger av mobilen och krånglar till det när samtalshantering är en betydligt bättre lösning.
Postad 27 May 2009 - 16:22
patrik1969
-
patrik1969
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej, Är det någon som vet var man kan köpa första delen (fram till man pluggar i hörlurarna) av headsetet till sin Xperia ? Har sumpat hela mitt headset nämligen.....
Postad 27 May 2009 - 21:55
Zooks
-
Zooks
-
Rookie
-
8 inlägg
Finns det något sätt att släcka skärmen utan att stänga av GPSen?
Vill kunna logga rutter med telefonen i fickan...
Postad 28 May 2009 - 06:23
lagge78
-
lagge78
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Läget är som sagt att ACM/IVCM är de mest funktionella och stabila samtalshanterarna och där går det att lägga in olika profiler/spärrlistor där olika nummer hanteras olika vid olika tider.
Vill du ha fullt fungerande samtalsinspelning m.m? Då måste jag utan tvivel ge rekommendation att du skaffar en S60-lur och hanterar allt på den. WM är en bra plattform men just samtalshantering är en svag punkt. Hade ACM eller IVCM funnits till WM hade allt varit helt lugnt men som du beskriver det verkar det vara dessa två program som är det bästa alternativet.
Exakt de funktioner du beskriver såsom avvisa med SMS, samtalsinspelning med god kvalitet och möjlighet till telefonsvarare direkt i telefonen etc finns i dessa program. Jag har tyvärr inte hittat något lika funktionellt till WM.
Därför måste jag således rekommendera att du skaffar en S60-lur för denna hantering. Allt annat kan du sköta med X1 men för just samtalshantering i jobbet är en Nokia E51 med ACM eller IVCM och gärna Best Profiles (för generell profilhantering) det bästa alternativet.
Då jag får intrycket att det är arbetskortet det handlar om är mitt tips att du sätter det kortet i E51 och använder X1 privat (där kan du i.s.f ha mer generell samtalshantering).
Jag har försökt hitta samtalshanterare som rår på ACM eller IVCM men dessvärre inte lyckats.
PS. Skaffar du en E51 som samtalshanterad pratmobil kan du utan problem ha exakt samma kontakter etc i den som i X1. Skall du sköta mail och sådant använder du X1 som vanligt (och arbetar du kan du t.ex ställa in SPB Phone Suite att avvisa alla samtal av privat karaktär och enbart ta samtal i E51 - väl hemma tar du emot samtal igen på X1). DS
Hej, Kan även nämna Inesoft Phone 4.5. Det har profilhantering samt beroende på profil autosvar med sms etc.
Postad 28 May 2009 - 09:13
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Inte ens PC Outlook klarar ju av detta så det vore ett mirakel om windows mobile outlook grejade det. Iof, PC Outlook kan ju knappt läsa e-post alla utan att haverera....
Postad 28 May 2009 - 13:38
Unregistered21f0f248
-
Unregistered21f0f248
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej,
Har satt mig in i telefonen rätt så väl nu och tycker den är superb! Dock har den börjat strula lite. Ibland kopplar den inte upp som den skall. Opera öppnas och den ser ut att koppla upp sig men inget går att köra. Vare sig MSN, Remote Desktop eller Opera.
Det funkade klockrent tidigare men den senaste veckan har det varit dåligt.
Har prövat att ladda ner nya inställningar till 3G, men det hjälper inte.
Kan det vara något program som jag installerat som bråkar?
Finns det något program som kan diagnostisera anslutningen?
Tacksam för alla tips!
Postad 28 May 2009 - 19:26
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Jag köpte en X1 i förrgår så jag är ny på den. Orkar inte bläddra igenom alla inlägg så jag ställer en fråga här ifall det är någon som vill svara 
Jag har gjort en uppdatering genom update service och jag undrar om jag ska göra fler uppdateringar eller om jag ska installera något program som gör telefonen snabbare? (Har nämligen hört något om det från någon som inte har den telefonen) Eller om det är någon som kan tipsa om något nyttigt eller roligt program? Kanske något spel också Lägg gärna in länkar.
Tacksam för svar
Postad 28 May 2009 - 19:51
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
ice_man, läs igenom första inlägget i denna eminenta tråd: https://www.minhembi...howtopic=211705Där förklaras massor om Windows mobile plus att det dryper av Länkar. Xperian har en WVGA-upplösning om det finns grafikrestriktioner i programmen.
Postad 28 May 2009 - 20:54
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
ice_man, läs igenom första inlägget i denna eminenta tråd: https://www.minhembi...howtopic=211705 Där förklaras massor om Windows mobile plus att det dryper av Länkar. Xperian har en WVGA-upplösning om det finns grafikrestriktioner i programmen.
Ok. Tack. Ska titta på det
Postad 28 May 2009 - 20:57
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag har försökt söka i tråden, men hittar inget svar. Är det någon som vet om man kan stänga av den irriterande "Ansluter-rutan" som poppar upp varje gång telefonen ansluter till Internet?
/A
Postad 28 May 2009 - 21:25
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej igen!
jag har ställt in klockan men i ett par paneler så visar klockan en timme efter, och vissa paneler visar den rätt.
Hur rättar jag till det?
Postad 28 May 2009 - 22:48
Zooks
-
Zooks
-
Rookie
-
8 inlägg
Kolla att sommartid är ikryssad på alla paneler... Hej igen! jag har ställt in klockan men i ett par paneler så visar klockan en timme efter, och vissa paneler visar den rätt. Hur rättar jag till det?
Postad 29 May 2009 - 12:24
lala__
-
lala__
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
HUr funkar det när man uppdatera sin xperia? Vad försvinner och vad finns kvar?
Antar att det som finns sparat på minnekortet finns kvar men all program som man installerat på telefonminnet? Och de ändringar man gjort(xperia tweaks)?
tacksam för svar
Postad 29 May 2009 - 13:20
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Hej! HUr funkar det när man uppdatera sin xperia? Vad försvinner och vad finns kvar? Antar att det som finns sparat på minnekortet finns kvar men all program som man installerat på telefonminnet? Och de ändringar man gjort(xperia tweaks)?
tacksam för svar
Hej! Stämmer! Allt som är installerat försvinner och det som finns lagrat på minneskortet finns kvar även efter en uppdatering. Men för att vara på den säkra sidan kan man alltid ta ut minneskortet så vet man bestämt att det finns kvar
Postad 29 May 2009 - 19:45
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Kolla att sommartid är ikryssad på alla paneler...
Jag kollar o kollar men jag hittar inte det i min telefon.
Postad 29 May 2009 - 19:48
Spetsnaz
-
Spetsnaz
-
Rookie
-
7 inlägg
Min BT stänger av sig efter varje samtal trots att jag bockat i att den alltid skall vara på.
Kom igen nu alla...kan inte bara vara jag och Go4it som har problem med att blåtand kopplar bort. Vad har ni gjort åt det? finns det nån inställning man kan ha missat? Finns det något prog eller applikation som sabbar för blåtand??? Tacksam om någon sitter inne med svar, Mvh Spetsnaz
Redigerat av Spetsnaz, 29 May 2009 - 19:48.
Postad 29 May 2009 - 20:17
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Spetsnaz, jag svarade på din fråga när du ställde den första gången.. var det till någon hjälp?
Postad 29 May 2009 - 23:01
ice_man
-
ice_man
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag kollar o kollar men jag hittar inte det i min telefon.
Ny har jag fixat det! Löste det genom en annan tråd
Postad 30 May 2009 - 05:10
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Vad vill du uppnå med telefonen? Är du beredd på att flasha om den eller inte?
Sorry det tagit sån tid att svara.. Semester.  Men X1an vill jag bara ha en bra SMS telefon och bra kalender.. Det är prio 1.. Det jag insett nu är att ÅÄÖ är riktigt irriterande då de hamnar före i orden om man skriver fort. Riktigt irriterande och det hade jag gärna blivit av med. Sen att telefonen flyter bättre i användandet och att man kan ta bort vissa meddelande som det som poppar upp var gång man skickat ett meddelande.. Men det är väl ungefär det jag behöver luren till..
Postad 30 May 2009 - 08:32
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Stäng av all autokorrektion så försvinner problemet med åäö. Har inte förstått varför man skall använda autokorrektion med ett tangentbord.
Har aldrig haft problem med min X1 när det gäller inmatning (tack vare att autokorrektionen är avstängd).
Postad 30 May 2009 - 09:41
fredrik_ha
-
fredrik_ha
-
Rookie
-
6 inlägg
Hejsan!
Jag undrar kort och gott om det finns något tilläggsprogram man kan installera på xperian för att lättare komma åt telefonen på touchscreen?
Vet ej om jag gör rätt, men skall jag ringa någon går jag in på start-menyn och väljer telefonen där. Det kan bli väldigt petigt om man skall använda fingrarna.
jag har gratisversionen av spb, men kan inte komma åt telefonen där heller?
Jag skulle vilja ha ett litet tillägg där man kan få upp telefonen lätt genom att trycka med fingrarna och få stora knappar att ringa med, finns detta?
mvh Fredrik.
Postad 30 May 2009 - 10:04
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Bästa sättet är att installera en annan s.k dialer (telefon) eller varför inte byta ut ROMen mot t.ex Touch-IT o.dyl där man även får TF3D2.
SPB Mobile Shell 3 finns också.
Som light-version finns det dialers bl.a från HTC Touch HD (Blackstone) man kan ladda ner, det fungerar men idag är det lite antikt, utvecklingen har gått framåt och det är HTC Touch Diamond 2 (Topaz) eller Touch Pro 2 (Rhodium) som är det som gäller, även på X1 (inte minst kokt ROM).
Nu väntar min X1 förövrigt på flash, skall lägga in Valkyrie 1.4 Toxic med WM 6.5. Väntar på att Energy-ROM skall släppas men Valkyrie blir min försmak så att jag får prova det senaste.
Postad 30 May 2009 - 10:27
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Vad är det för fel med att trycka på lur-knappen nere till vänster?
Det går väl också att lägga in genvägen i Spb?
Varför pratas det om nya ROM som lösning på allt? X1:an fungerar utmärkt i standard med lite extraprogram inlagda.
Postad 30 May 2009 - 10:48
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Stäng av all autokorrektion så försvinner problemet med åäö. Har inte förstått varför man skall använda autokorrektion med ett tangentbord.
Har aldrig haft problem med min X1 när det gäller inmatning (tack vare att autokorrektionen är avstängd).
Se där..  Tackar för svaret..
Redigerat av Darth Tojayz, 30 May 2009 - 10:52.
Postad 30 May 2009 - 11:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Vad är det för fel med att trycka på lur-knappen nere till vänster? Det går väl också att lägga in genvägen i Spb? Varför pratas det om nya ROM som lösning på allt? X1:an fungerar utmärkt i standard med lite extraprogram inlagda.
Om jag jämför min X1 med hur den var i standardutförande och hur den är idag så säger jag såhär: helt annan lur. Inte minst stabiliteten är natt och dag. Med slimmad original-ROM (nX1i LiteSpeed) hängde den sig vid olämpliga tillfällen. T.ex fick jag en fin liten hängning när jag skulle köpa SMS-biljetter i GBG och den kraschade precis när jag stigit ombord på vagnen och jag skulle skicka. Sådär höll den på. Sedan blev det Hard-SPL och kokta ROMar och nallen blev som ny. Stabil och snabb. Enligt min uppfattning blir X1 riktigt bra först när man lagt in en ROM baserad på HTC Topaz/Rhodium och med ny SYS-build (istället för den gamla som SEMC använder i sina ROM). Parat med lite tweak (Advanced Config och Xperia Tweak) så är nallen underbar. Med original-ROM känns det inte som att man nyttjar dess potential.
Postad 30 May 2009 - 11:28
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Det är inte så att jag missunnar er som är nöjda med era nya ROM! Tyckte bara att man kunde tipsa om att det faktiskt går att att använda lur-knappen!
Vad det gäller ROM så vågar jag inte. Har haft luren inne två ggr nu. En gång för sliden och en gång för högtalaren. Tycker det låter illa i högtalaren igen så det kanske snart är dags igen?
Läst alla era inlägg om ny ROM. Måste erkänna att jag inte fattar mycket. Bara en massa obegripliga förkortningar. Jag struntar i om kontakterna kan visas både kors och tvärs och att klockan kan vara röd och blå. Jag vill ha vettiga funktioner och ett bra arbetsinstrument.
Alltid trevligt att läsa här men jag efterlyser lite nyttiga tips - bra funtioner, smarta inställningar men inte i kodat språk. Kan någon förklara varför man skall installera en vis ROM och vad den ger i fördelar!
Tack!
Postad 30 May 2009 - 11:54
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Som jag ser på saken får man följande fördelar generellt med nyare ROM:
1. Man får ett system med nyare versionsnummer vilket betyder att MS lagt till buggfixar, ungefär som med program där version 4.5 ofta är bättre än 3.0. Min erfarenhet är att WM 6.1 21xxx är klart stabilare än 19xxx som SEMC använder.
2. Man slipper allt junk SEMC lagt in, alltså musik, filmer etc i Windowsmappen.
3. Man kan välja att få TF3D vilket jag gillar skarpt.
4. Man kan ta steget till framtiden genom WM 6.5.
5. Man får ett optimerat system jämfört med SEMCs standardvariant.
Detta är några anledningar att köra med kokta ROM jämfört med standardvarianten. För min del är min uppfattning att en X1 i standardutförande inte är någon höjdare, däremot är det en höjdare när den befriats med kokt ROM. Då är det en riktigt attraktiv HTC.
Vad jag inte gillar med stock-ROM är att den är strippad, bygger på gammal SYS-build, är bloated med en massa skräp (filmer, musik etc som tar upp minnesutrymme) och lider av instabilitet. Den orkade inte med den uppsättning program jag använder (som fungerar bra på kokta ROMar).
Nu håller jag förövrigt på att starta upp min WM 6.5-X1 för första gången. Blir mycket intressant.
Postad 30 May 2009 - 12:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Nu har jag lite smått påbörjat pyssel med WM 6.5. Det verkar fungera bra hittills.
Får se hur det utvecklar sig.
Postad 30 May 2009 - 12:20
rocky77
-
rocky77
-
Användare
-
-
123 inlägg
Finns det några bra ROM på svenska? Kalla mig gärna gammeldags men jag föredrar att ha min lur på mitt modersmål...
Redigerat av rocky77, 30 May 2009 - 12:20.
Postad 30 May 2009 - 12:24
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det mesta är på engelska och jag får trots modersmålet rekommendera engelska.
Mitt eget synsätt är enkelt: 99,999% av alla program är på engelska, att köra med en kombination av engelska och svenska är störande. 99,999% av all information om WM är på engelska, instruktioner är på engelska....
Det är helt enkelt enklare att köra med engelska rakt igenom. De ROM som finns med svenskt system är generellt icke uppdaterade jämfört med engelsk version. Bara det ett skäl att använda engelska.
Postad 30 May 2009 - 12:37
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Tack för din replik AVR4000!
Vad du egentligen säger är att bästa är att låta X1 gå till de sälla jaktmarkerna och skaffa en HTC? Eller eventuellt gå över till S60?
Postad 30 May 2009 - 13:11
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Tack för din replik AVR4000! Vad du egentligen säger är att bästa är att låta X1 gå till de sälla jaktmarkerna och skaffa en HTC? Eller eventuellt gå över till S60?
X1 är ju en HTC... Kovsky heter den.  Det finns ingen anledning (mer än större skärm) att byta till Rhodium om man har en X1. Hårdvarumässigt. Däremot kan man med fördel lägga in en Rhodium-baserad ROM. Står man däremot inför ett nyköp och är livrädd för Hard-SPL och man vill ha TF3D: då köper man en lur med TF3D. Dock är det så att samtliga HTC-lurar blir bättre med en kokt ROM - det finns ingen "fulländad" HTC där företaget självt gjort en bättre ROM än vad XDA kan erbjuda. Mitt tips är att du först gör en behovsanalys. Är det en smartphone med telefonfokus du vill ha är S60 ett bra alternativ. Är det en handdator/PDA som står i fokus - behåll X1 men byt ROM. Jag är extremt nöjd med min X1 och anser att den står sig väl. Det är först med nästa generations hårdvara (Toshiba TG01 t.ex) som det är dags att byta. X1 är som jag ser det en av HTCs mest lyckade modeller till dags dato och jag ser ingen anledning att sälja den.
Postad 30 May 2009 - 13:28
fredrik_ha
-
fredrik_ha
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack för tipset om lur-knappen, det har undgått mig fullständigt, nästan så man skäms lite.
Mvh Fredrik
Postad 30 May 2009 - 15:41
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej
Jag körde en uppdatering med hjälp av US och fick in en nyare Rom (RAoo9) tro jag den hetter.
Efter det la jag in Spb 3,0 igen. Allt gick som smort. Men efter installationen så vissa inte batteri indikatorn i Spb rätt. den visar den mängd som det fanns i telefonen när jag startade den och ändrar sig inte men går jag in på menyn och klickar mig fram till orginal visningen så funkar den. Någon som har varit med om detta och ännu hellre vet vad som är felet??
Denna uppdatering hjälpte när det gäller Blåtanden som funkar klockrent sedan dess. Inga av stängningar utan den är på hela tiden.
Postad 31 May 2009 - 09:15
Spetsnaz
-
Spetsnaz
-
Rookie
-
7 inlägg
Spetsnaz, jag svarade på din fråga när du ställde den första gången.. var det till någon hjälp?
Wifi kör jag aldrig samtidigt. Kan det vara så att wifi försöker koppla upp dåd och då av någon anledning? Register ändringen provade jag inte då problemet inte är vid omstart. Läste nu att Go4it inte har några problem längre efter uppdatering. Min är uppdaterad med senaste SE original rom kör spb MS 3.0, sbb time, spb pocket plus, coreplayer, hastighetskameror, tomtom, torchbutton samt att jag syncar med exchange...kan det vara nåt som ställer till det nånstans? Jag kan prova en kokad rom men vill prova nån son ni rekommenderar isf...pallar inte sätta mig in i alla kokta rommar. //Spetsnaz
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|