programmet heter så.fungerar till massor av olika nokia telefoner.med den kan man b.,l.a flasha om den.ladda ner rätt firmvare till din telefon.hej!
oj det måste jag testa, jag slog bara in *#7370# men jag vete tusan om jag testa direkt med 12345, det ska testas! tack!!!
om jag flashar om den till phonex software, är det då samma software som innan? eftersom du skriver nokia service software?
vad är det för skillnad?
tack för hjälpen!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
Postad 10 augusti 2011 - 19:08
Postad 10 augusti 2011 - 19:12
Du menar alltså backup filen som skapas om man anv datorn för göra backup? Den lägger väl sig default någonstans under din användarprofil i datorn. Vilket prg anv du för göra backup?Någon som kan hjälpa mig att lokalisera cvs filen? Vill gärna få tillbaka sms.
Postad 10 augusti 2011 - 19:22
Postad 10 augusti 2011 - 19:23
programmet heter så.fungerar till massor av olika nokia telefoner.med den kan man b.,l.a flasha om den.ladda ner rätt firmvare till din telefon.
ok, kan jag flasha om den till samma programvara som jag har nu så den blir ''återställd'' ?
Postad 10 augusti 2011 - 19:34
japp..ok, kan jag flasha om den till samma programvara som jag har nu så den blir ''återställd'' ?
Postad 10 augusti 2011 - 19:41

Postad 10 augusti 2011 - 19:47
Jag använder ovi suite och jag har exelfilen/cvs filen med alla de gamla sms men vet ej hur jag får in dem i telefonen. Det står att jag ska ersätta eller uppdatera befintlig cvs fil men kan inte hitta den.
Använder Pc-Suite för backup så jag e ingen expert på just OVI-Suite men skall börja använda det då Nokia börjar få ordning på det programmet när det gäller användarvänlighet..
Postad 10 augusti 2011 - 19:53
det kan verkligen behövas.skulle behövas en till ovi store oxå.samma uppdatering av program dyker upp varje gång man lyckas logga in där.OVI-Suite har släppt en ny uppdatering idag. Läs mer på N8FanClub om den..
Postad 10 augusti 2011 - 19:55
ok, kan jag flasha om den till samma programvara som jag har nu så den blir ''återställd'' ?
Okej fan vad nice, du kan inte skriva lite snabbt hur det exakt funkar eller länka? hur man går till väga eller vet du någon bra guide?
tack för hjälpen!
om man nu gör det, och vill sälja mobilen, kan den nya användaren se det på något sätt?
Redigerat av Glutt0, 10 augusti 2011 - 20:11.
Postad 10 augusti 2011 - 20:25
det kan verkligen behövas.skulle behövas en till ovi store oxå.samma uppdatering av program dyker upp varje gång man lyckas logga in där.
Stämmer. Har senaste Noka Maps 3.08 från Beta Labs. Ändå säger Ovi store att ny uppdatering finns för just kartor och vill ge mig 3.06. Kan kanske bero på just 3.08 inte finns i butik ännu men man tycker den borde känna av min version ändå..
Postad 10 augusti 2011 - 20:40
Okej fan vad nice, du kan inte skriva lite snabbt hur det exakt funkar eller länka? hur man går till väga eller vet du någon bra guide?
enkel förklaring.man installerar phoenix.söker efter sin produkt kod.tar hem firmvare.flashar telefonen.klart..finns många guider och ibland nämns navifirm vilket jag inte använder.varför krångla till det.phoenix hittar ju rätt firmvare ändå.rSök på nätet efter guider så slipper man få en stendöd telefon om man flashar fel.(går även att flasha med phoenix även om den e stendöd eller har vit skärm). ipmart forum har guider b.l.a men Läs NOGA hur man gör.
Postad 10 augusti 2011 - 21:58
Folk i allmänhet verkar misstro Ovi Suite, och ha en övertro till allt halvfärdigt som kommer från Beta labs.
Det finns ju trots allt en anledning till att det heter just Beta labs.
Jag ser inte att man kan välja plats direkt på kartan när man vill navigera i 3.08. Har jag missat det eller är det borta?
Postad 10 augusti 2011 - 22:57
Inga ramar runt klocka/datum/widgets på startsidan, precis som i City Lights, vilket jag gillar.
http://www.n8fanclub...-for-nokia.html
Edit: Även Next generation är riktigt bra: http://www.n8fanclub...e-nokia-n8.html
City Lights var rätt bra, men jag gillade inte den hysteriska bakgrunden i menyerna för det gjorde det svårt att läsa.
Redigerat av SL2, 10 augusti 2011 - 23:01.
Postad 11 augusti 2011 - 05:28
Menar du sökningen så finns och funkar den kanon..Jag har inte haft några problem med Ovi Suite, men Maps 3.08 fick min mobil att krascha för första gången.
Folk i allmänhet verkar misstro Ovi Suite, och ha en övertro till allt halvfärdigt som kommer från Beta labs.
Det finns ju trots allt en anledning till att det heter just Beta labs.
Jag ser inte att man kan välja plats direkt på kartan när man vill navigera i 3.08. Har jag missat det eller är det borta?
Bifogad fil(er)
Postad 11 augusti 2011 - 09:49
Postad 11 augusti 2011 - 10:15
Jag menar att söka direkt på kartan, välja en plats genom att trycka på kartan.
Min posisition-markera plats-navigera-gå hit el. kör hit, så får du rutten. Men jag missförstår kanske vad du menar.
Postad 11 augusti 2011 - 10:32
Jag hittar inte de alternativen, men upptäckte att det räcker med att trycka länge på kartan dit man ska så dyker det upp en meny jag aldrig sett förut med det alternativet.Min posisition-markera plats-navigera-gå hit el. kör hit, så får du rutten. Men jag missförstår kanske vad du menar.
Postad 11 augusti 2011 - 10:38
Jag hittar inte de alternativen, men upptäckte att det räcker med att trycka länge på kartan dit man ska så dyker det upp en meny jag aldrig sett förut med det alternativet.
Presis, glömde påpeka att man måste hålla kvar lite när man markerar.
Postad 11 augusti 2011 - 13:44
jag hittar bara denna med phoenix + navi, kan du länka den du använde dej av?
http://techprolonged...-n8-video-demo/
eller kan man köra med denna och använda båda programmen?
tänkte om du hade en bra simpel guide
Redigerat av Glutt0, 11 augusti 2011 - 13:45.
Postad 11 augusti 2011 - 14:34
Söka i forum är inte din starka sida? Länkade nyss till den, två sidor tillbaka. Kolla här.'Johan6969'
jag hittar bara denna med phoenix + navi, kan du länka den du använde dej av?
http://techprolonged...-n8-video-demo/
eller kan man köra med denna och använda båda programmen?
tänkte om du hade en bra simpel guide
Postad 11 augusti 2011 - 18:59
Postad 11 augusti 2011 - 21:21
Jag vet inte om det har postats, men det här är nog ett av de bättre teman jag sett till N8.
Inga ramar runt klocka/datum/widgets på startsidan, precis som i City Lights, vilket jag gillar.
http://www.n8fanclub...-for-nokia.html
Edit: Även Next generation är riktigt bra: http://www.n8fanclub...e-nokia-n8.html
City Lights var rätt bra, men jag gillade inte den hysteriska bakgrunden i menyerna för det gjorde det svårt att läsa.
Tack för det! Tyckte det första temat var riktigt bra. Valde nu att starta temaeffekter också och allt flyter på riktigt fint!
Testade även "Nokia Drop" för första gången idag. Riktigt smidigt att kunna föra över bilder och länkar. Rekommenderas!
Postad 12 augusti 2011 - 02:08
Med Ovi Suite kan du bara installera den firmware som hör till din produktkod.Vad är skillnaden mellan att installera om firmware med Ovi Suite, och att använda Phoenix?
Postad 12 augusti 2011 - 02:27
Utgåva: Symbian Anna
Mjukvaruversion: 022.014
Datum mjukvaruversion: 2011-07-05
Anpassad version: 022.014.00.01
Datum, anpassad version: 2011-07-05
Språkinställning: 022.014.06.01
Produktkod: Alla svenska
Modell: N8-00
Typ: RM-596
Senaste uppdatering: Ej uppdaterad
Webbläsarversion: 7.3
Flashversion: 4.0
Javaversion: 2.2
Uppdatering:
För den som inte kan vänta till slutet av månaden finns den att ladda hem
EDIT: ny version 9c: här.
Följ min guide här för att flasha just denna firmware eller annan version av den läckta Anna. Jag rekommenderar starkt att du formatera minnena i telefonen innan flash, ta åtminstone bort systemmappar (data, private, resource, sys, system). Gör gärna backup på kalender, bokmärken, kontakter men skippa gärna filer, meddelanden men allra viktigast spara INTE inställningar. Återställer du inställningar kan mycket gå snett, återställer du meddelanden går du miste om junk filtrering.
Edit: Förtydligande: det som finns i mappen Symbian Anna Updates 2011-07-13 behöver du alltså inte installera, vissa saker där är redan installerade men andra såsom amr100_NOC.sis (Adobe Reader LE), Quick_Office.sis finns där om du vill installera dem. Alla dessa sis var del av de omtalade uppdateringarna som dök upp en kort sväng i Ovi Suite för dem som redan hade Anna installerad då.
Redigerat av trixeo, 16 augusti 2011 - 11:45.
Postad 12 augusti 2011 - 05:10
Fråga: Stödjer den framtida uppdateringar som Nokia släpper sen eller måste man fortfarande nedgradera innan man kan få dessa? Grymt jobbat iafNu har jag fixat till en Symbian Anna 22.14 för Scandinavian produktkoder. Har bantat ned den så mycket som går, finns bara svenska och engelska på telefonen. Allt fungerar. Split screen, telefonnummer "buggen" fixad mm mm. En hackad installserver.exe (installerar osignerade appar) ligger i rofs2 så den finns kvar efter hard reset. Inget annat är tillagt till denna firmware förutom just installserver, den är annars så lik som slutprodukten kommer att bli. Alla program är borttagna såsom de kinesiska, även Ovi Music, Adobe Reader LE, Microsoft Communicator, F-Secure, Shazam, Quickoffice, Talking Dicitionary (kinesisk). Alla programmen som jag tagit bort ur firmware har jag som sis om man vill ha dem installerade. Det enda som finns kvar är de allra nödvändigaste som SSOUI, Ovi Store, Social, Notifications, Ovi Maps mm. Ledigt utrymme på C: efter flash är över 188MB. Inga buggar hittills alls.
Om någon är intresserad kan jag ladda upp den. För den som inte kan vänta till slutet av månaden =)
Postad 12 augusti 2011 - 08:02
det vore kanon.har en svensk variant redan som jag fixat själv men din låter intressantare.tror inte dom blir klara denna månad trots att dom hoppas det.finns inte ute på navifirm ännu.Nu har jag fixat till en Symbian Anna 22.14 för Scandinavian produktkoder. Har bantat ned den så mycket som går, finns bara svenska och engelska på telefonen. Allt fungerar. Split screen, telefonnummer "buggen" fixad mm mm. En hackad installserver.exe (installerar osignerade appar) ligger i rofs2 så den finns kvar efter hard reset. Inget annat är tillagt till denna firmware förutom just installserver, den är annars så lik som slutprodukten kommer att bli. Alla program är borttagna såsom de kinesiska, även Ovi Music, Adobe Reader LE, Microsoft Communicator, F-Secure, Shazam, Quickoffice, Talking Dicitionary (kinesisk). Alla programmen som jag tagit bort ur firmware har jag som sis om man vill ha dem installerade. Det enda som finns kvar är de allra nödvändigaste som SSOUI, Ovi Store, Social, Notifications, Ovi Maps mm. Ledigt utrymme på C: efter flash är över 188MB. Inga buggar hittills alls.
Om någon är intresserad kan jag ladda upp den. För den som inte kan vänta till slutet av månaden =)
Postad 12 augusti 2011 - 09:19
Vad händer om man använder den på en mobil med Svensk kod?Nu har jag fixat till en Symbian Anna 22.14 för Scandinavian produktkoder.
Finns det nån nackdel eller risk jämfört med att använda den på en Skandinavisk??
Edit: Jag tolkar det som att den funkar på alla som har Svensk kod
Redigerat av SL2, 12 augusti 2011 - 11:29.
Postad 12 augusti 2011 - 11:32
Versionen som kommer att släppas av Nokia är med stor sannolikhet just 22.14 då det är samma versionsnummer som X7 har, om inte blir det 22.37. Den kommer att stödja uppdateringar om det är version 22.14 som de släpper. Nedgradering är det i alla fall inte tal om, du kan alltid välja Update Software i Phoenix med en nyare eller samma firmware så du slipper ominstallera program mm.Fråga: Stödjer den framtida uppdateringar som Nokia släpper sen eller måste man fortfarande nedgradera innan man kan få dessa? Grymt jobbat iaf
Det går alldeles utmärkt. Du tolkar rätt.Vad händer om man använder den på en mobil med Svensk kod?
Finns det nån nackdel eller risk jämfört med att använda den på en Skandinavisk??
Edit: Jag tolkar det som att den funkar på alla som har Svensk kod
Postad 12 augusti 2011 - 11:36
Ok så förstår jag dig rätt då om jag nu lägger tid på detta och totalblåser mobilen och massminnet som nu ändå strular med det mesta efter jag lekt lite för mycket med allt och installerar din version så behöver jag inte gör om hela proceduren igen när Nokia släpper sina officiella framtida kommande uppdateringar. Eller måste jag med din version alltid använda phoenix för uppdatera allt som nokia släpper framöver sen, eller kan man använda den inbyggda funktionen i mobilen för söka uppdateringar och installera även med din version?Versionen som kommer att släppas av Nokia är med stor sannolikhet just 22.14 då det är samma versionsnummer som X7 har, om inte blir det 22.37. Den kommer att stödja uppdateringar om det är version 22.14 som de släpper. Nedgradering är det i alla fall inte tal om, du kan alltid välja Update Software i Phoenix med en nyare eller samma firmware så du slipper ominstallera program mm.
Redigerat av big_swede70, 12 augusti 2011 - 11:37.
Postad 12 augusti 2011 - 12:00
Förmodligen fungerar det men jag rekommenderar alltid att göra en full firmware flash ibland, telefonen får liksom nytt liv efter det =) Speciellt om man inte återställer allt skräp.Ok så förstår jag dig rätt då om jag nu lägger tid på detta och totalblåser mobilen och massminnet som nu ändå strular med det mesta efter jag lekt lite för mycket med allt och installerar din version så behöver jag inte gör om hela proceduren igen när Nokia släpper sina officiella framtida kommande uppdateringar. Eller måste jag med din version alltid använda phoenix för uppdatera allt som nokia släpper framöver sen, eller kan man använda den inbyggda funktionen i mobilen för söka uppdateringar och installera även med din version?
Min hemsnickrade Anna firmware finns nu att ladda ned, läs mer här.
Redigerat av trixeo, 12 augusti 2011 - 12:46.
Postad 12 augusti 2011 - 13:44
Jag kan inte uttrycken, det där är vad man gör med Phoenix, antar jag?full firmware flash
Postad 12 augusti 2011 - 14:19
Nedtagen nu då så man får väl ge den en chans...TackarFörmodligen fungerar det men jag rekommenderar alltid att göra en full firmware flash ibland, telefonen får liksom nytt liv efter det =) Speciellt om man inte återställer allt skräp.
Min hemsnickrade Anna firmware finns nu att ladda ned, läs mer här.

Postad 12 augusti 2011 - 15:34
Jo, det är det jag menar. Jag vet faktiskt inte riktigt hur Ovi Suite och Software Updater fungerar alls, men Phoenix med metoden "Refurbish" rensar hela telefonen, precis som om man skulle formatera c: i datorn och installera om Windows.Jag kan inte uttrycken, det där är vad man gör med Phoenix, antar jag?
Redigerat av trixeo, 12 augusti 2011 - 15:35.
Postad 12 augusti 2011 - 15:51
Lycka till. Tror inte du kommer bli besviken. Har finputsat på denna firmware sen dag 1 av läckan. Har gjort den från skratch så många ggr nu att jag gjort skript som raderar filer från den kinesiska med en knapptryckning. Det svåraste var att se till att varje engelsk resursfil har en svensk motsvarighet, de flesta sådana har jag tagit från X7:ans 22.14 firmware men andra finns inte i den, tex Spela via Radio (FM-sändare) finns inte i X7:an så där har jag tagit vissa filer från N8:ans 14.2 eller översatt själv eller helt enkelt tagit den engelska och kopierat/döpt om (det kan alltså hända att nån meny i den svenska inställningen är på engelska såsom sms junk filter). Vissa program, tom Nokias egna, är inte kompatibla med det nya qwerty-split screen och i dessa fungerar således inte denna funktion, men det är så på X7:an också och kommer vara så på den officiella till N8:an när den släpps också tyvärr.Nedtagen nu då så man får väl ge den en chans...Tackar
Efter erfarenheterna med detta kommer jag i fortsättningen aldrig köra en "vanilla" firmware mer. Man får en mycket snabbare telefon om man tar sig tiden att rensa upp skräp i firmware. Hittar tex rester av filer som ligger kvar i firmware från program som inte ens finns med i den aktuella firmwaren. Sen det med att ta bort resursfiler och hjälpfiler för andra språk än dem som man tänker använda friar upp massor med minne.
Postad 12 augusti 2011 - 16:03
Bra jobbat. Nu måste du ju döpa din release till något moget också. "Summer Trixeo night edition" eller något sådantHar finputsat på denna firmware sen dag 1 av läckan.

Postad 12 augusti 2011 - 16:19

TACK!!!
Postad 12 augusti 2011 - 17:01
tack så mycket.e equalizern fixad i denna och att man kan redigera låt info?Nu har jag fixat till en Symbian Anna 22.14 för Scandinavian produktkoder. Har bantat ned den så mycket som går, finns bara svenska och engelska på telefonen. Allt fungerar. Split screen qwerty, telefonnummer "buggen" fixad mm mm. En hackad installserver.exe (installerar osignerade appar) ligger i rofs2 så den finns kvar efter hard reset. Inget annat är tillagt till denna firmware förutom just installserver, den är annars så lik som slutprodukten kommer att bli. Alla program är borttagna såsom de kinesiska, även Ovi Music, Adobe Reader LE, Microsoft Communicator, F-Secure, Shazam, Quickoffice, Talking Dicitionary (kinesisk). Alla programmen som jag tagit bort ur firmware har jag som sis om man vill ha dem installerade. Det enda som finns kvar är de allra nödvändigaste som SSOUI, Ovi Store, Social, Notifications, Ovi Maps mm. Ledigt utrymme på C: efter flash är över 188MB. Inga buggar hittills alls.
Uppdatering:
För den som inte kan vänta till slutet av månaden finns den att ladda hem här.
Följ tex. min Phoenix guide här men efter steg 8 tryck "Options" och ta bort filen "RM-596_M025.44.emmc.fpsx" (markera filen i listan och tryck därefter "Delete" och "Yes". Tryck sedan OK). Följ sedan resten av guiden. Glöm inte att trycka "Refurbish"... Du kan skippa några steg i guiden såsom att ladda hem firmware med Phoenix, du har ju redan laddat ned härifrån.
OBS! Denna firmware heter fortfarande 0598797: china_prc_dark_grey, men det är innehållet som räknas. Jag rekommenderar att formatera minnen i telefonen innan flash, ta åtminstone bort systemmappar (Private, resource, sys, system). Gör gärna backup på kalender, bokmärken, kontakter men skippa gärna filer, meddelanden men allra viktigast inställningar. Återställer du inställningar kan mycket gå snett, återställer du meddelanden går du miste om junk filtrering.
Edit: Förtydligande: det som finns i mappen Symbian Anna Updates 2011-07-13 behöver du alltså inte installera, vissa saker där är redan installerade men andra såsom amr100_NOC.sis (Adobe Reader LE), Quick_Office.sis finns där om du vill installera dem. Alla dessa sis var del av de omtalade uppdateringarna som dök upp en kort sväng i Ovi Suite för dem som redan hade Anna installerad då.
Postad 12 augusti 2011 - 17:03
Tack för din egen "ANNA" firmware, funkade kanon att flasha i Phoenix.

Har dock 2 små problem som kanske någon kan hjälpa mig med:
1. När jag ska gå in i Social appen så står det att tjänsten inte är tillgänglig
2. Nu har jag fått ett litet problem som återuppstod nu med min mail. Min produktkod är den Telia brandade 059C9X8 och nu kan jag inte lägga till ett e-postkonto i mailklienten.
Vet att det var ett tidigare problem man skulle fibbla med något annat simkort. Jag använder själv tele2 så det kanske är ett telia simkort man måste ha för att ställa in mailen första gången? Om det inte har kommit någon annan lösning på det problemet?
Fortsätter att testköra, rullar på bra mkt smidigare med "Anna"
Postad 12 augusti 2011 - 17:17
Som står skrivet över har jag inte gjort nåt mer "hack", dvs ändrat på originalprogramvara förutom installserver.tack så mycket.e equalizern fixad i denna och att man kan redigera låt info?
Har exakt samma produktkod själv med Tele2 och har inte dina problem :/ Har du formaterat minnena innan flash och gjort en "refurbish" samt EJ återställt inställningar?Trixeo:
Tack för din egen "ANNA" firmware, funkade kanon att flasha i Phoenix.![]()
Har dock 2 små problem som kanske någon kan hjälpa mig med:
1. När jag ska gå in i Social appen så står det att tjänsten inte är tillgänglig
2. Nu har jag fått ett litet problem som återuppstod nu med min mail. Min produktkod är den Telia brandade 059C9X8 och nu kan jag inte lägga till ett e-postkonto i mailklienten.
Vet att det var ett tidigare problem man skulle fibbla med något annat simkort. Jag använder själv tele2 så det kanske är ett telia simkort man måste ha för att ställa in mailen första gången? Om det inte har kommit någon annan lösning på det problemet?
Fortsätter att testköra, rullar på bra mkt smidigare med "Anna"
Edit: Om du inte formaterade båda minnena se till att radera systemmappar (Private, resource, sys, system, data etc) från det minne du inte formaterade.
Redigerat av trixeo, 12 augusti 2011 - 21:59.
Postad 12 augusti 2011 - 20:56
Hur gör man?
När man hamnar i en automatväxel typ teknisk support tryck ett, felanmälan tryck2 ??
I ovanstående fall kan hustrun inte hitta sifferdisplayen. Även jag har testat iofs kan jag inte telefonen
Tacksam för hjälp!
Postad 12 augusti 2011 - 22:34

Postad 12 augusti 2011 - 23:07
Gör en dead phone flash.. finns i guidenHar ett problem.... har följt phoneix guden men jag får ett felmedelande HRESULT 0x8401f141 (-2080247487) o min tel är stendöd
( , några tips på vad som gått snett ?
Postad 12 augusti 2011 - 23:20
Kopiera hela flashloggen och skicka mig i PMHar gjort det , får samma fel meddelande.
Vilken Phoenix har du installerad? Den som jag länkat till? Är verkligen alla program såsom Ovi Suite och antivirus HELT avstängda, Ovi Suite måste man tvinga stängning ibland med task manager..
Kan också vara så att nån av filerna är korrupt, packa upp arkivet igen.
Testa med en annan dator, annan usb kabel, annan usb port.
Redigerat av trixeo, 12 augusti 2011 - 23:24.
Postad 12 augusti 2011 - 23:58
Har du provat ovanstående? Något är fel med antingen din usb port, sladd, Phoenix installationen (lät du programmet gå ut via firewall, frågan kommer upp två ggr under install eller första uppstart av Phoenix), din dator, fel på filerna du packat upp, fel bakom spakarna (valde du bort rätt fil i phoenix?), trycker du refurbish? Något program/drivrutin kanske stör Phoenix's kommunikation med telefonen.Du har PM
Du kan också prova med det kinesiska originalet eller nedgradera till version 11.5 Scandinavia DG 0598984
Redigerat av trixeo, 13 augusti 2011 - 00:10.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar