* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
34862 svar till detta Àmne
Postad 10 August 2009 - 22:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Sitter Telia pÄ ett lager med 1510 boxar för garantiÀrenden eller skickar man enbart ut 1910 boxar?
Min box gav nÀmligen upp i helgen, blinkade rött pÄ statusdioden och efter kallstart bootade den om pÄ 3:e pricken tror jag. Men jag glömde ju frÄga vilken box jag fÄr nÀr jag ringde in felet.
Alla garanti Àrenden hanteras av ett anant företag. Det finns ganska mÄnga 1510 boxar för utbyte sÄ du fÄr en 1510. Det Àr inte sÀkert att du fÄr en ny box. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 10 August 2009 - 22:35.
Postad 10 August 2009 - 22:31
Knude
-
Knude
-
AnvÀndare
-
-
115 inlÀgg
Alla garanti Àrenden hanteras av ett anant företag. Det finns ganska mÄnga 1510 boxar för utbyte sÄ du fÄr en 1510. Det Àr inte ens sÀkert att du fÄr en ny box.
Markus Johansson Telia Kundservice
oki, tack!
Postad 10 August 2009 - 22:43
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
AnvÀndare
-
-
100 inlÀgg
Det finns mÄnga brev som man önskar var bÀttre formulerade, ni som har fÄtt ett brev om SVTHD fÄr gÀrna skicka en kopia till mig dÄ jag inte har sett hur det ser ut.
Det Àr svÄrt att formulera sig i skrift sÄ att samtliga personer förstÄr precis allt man skriver och jag mÄste dessutom bara skriva om det som Telia har support pÄ, det gör inte mitt arbete enklare och det hoppas jag ni har överseende med.
SĂ„ Ă€r det, och som ett exempel (Ă€ven om det Ă€r OT) sĂ„ fickjag ett brev frĂ„n vĂ„r el-leverantör Ăresundsskraft för nĂ„gon vecka sedan. Det lĂ€t ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r "En annan elleverantör har anmĂ€lt att du vill byta frĂ„n oss till dem. Vi har lĂ€mnat vidare dina uppgifter om avtalstid mm till dem. Om du tror att detta inte stĂ€mmer sĂ„ bör du kontakta den andra leverantören snarast". DĂ€r slutade det. Jag ringde sĂ„ klart Ă-kraft och berĂ€ttade att vi inte hade för avsikt att byta nĂ„got abb. Ville dĂ€rför veta VEM de hade lĂ€mnat uppgifter till och som jag skulle kontakta. SjĂ€lvklart hade de ingen aning och kunde heller inte se vem de skickat uppgifter till. Man tar sig för pannan ...
Postad 11 August 2009 - 08:09
cadwal
-
cadwal
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
SĂ„ Ă€r det, och som ett exempel (Ă€ven om det Ă€r OT) sĂ„ fickjag ett brev frĂ„n vĂ„r el-leverantör Ăresundsskraft för nĂ„gon vecka sedan. Det lĂ€t ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r
"En annan elleverantör har anmÀlt att du vill byta frÄn oss till dem. Vi har lÀmnat vidare dina uppgifter om avtalstid mm till dem. Om du tror att detta inte stÀmmer sÄ bör du kontakta den andra leverantören snarast".
DĂ€r slutade det. Jag ringde sĂ„ klart Ă-kraft och berĂ€ttade att vi inte hade för avsikt att byta nĂ„got abb. Ville dĂ€rför veta VEM de hade lĂ€mnat uppgifter till och som jag skulle kontakta. SjĂ€lvklart hade de ingen aning och kunde heller inte se vem de skickat uppgifter till. Man tar sig för pannan ...
Nu hamnar vi vÀldigt OT, men allt det dÀr Àr elektronisk kommunikation som de definitivt lagrar i sina system (PRODAT/EDIEL). Hade de ingen aning var det ren lathet....
Postad 12 August 2009 - 08:32
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
AnvÀndare
-
-
146 inlÀgg
Nu lÄngt om lÀnge kommer min logg pÄ Tv-Guiden (EPG).
Som grund bör jag nÀmna att jag kör en ca 2 mÄnader gammal 1910 pÄ ett lika gammalt fibernÀt ( ett B nÀt) och boxen Àr kopplad mot en tjock-TV med full scart och boxen Àr instÀlld pÄ Scart RGB via "blÄa" menyn.
HĂ€r kommer loggen.
StÀllde om Harmonyn till att INTE sÀtta 1910 i standby.
Startade om 1910 med att rycka strömmen.
Kollar vi varje klockslag Tv-Guiden genom att trycka gul knapp och sedan pil till vÀnster för att komma till sista programmet i listan.
Ons 29/7 omstart kl11.46 Tv-Guide visar Sön 02.00 BBC World News.
Ons 29/7 koll kl16.20 Tv-Guide visar Sön 02.00 BBC World News.
Tors 30/7 koll kl07.30 Tv-Guide visar MÄn 01.45 London Ink.
Tors 30/7 koll kl17.16 Tv-Guide visar MÄn 01.45 London Ink.
Fre 31/7 koll kl11.31 Tv-Guide visar Tis 01.55 Car Bomb.
Lör 1/8 koll kl15.44 Tv-Guide visar Tis 01.55 Car Bomb.
Sön 2/8 koll kl08.08 Tv-Guide visar Tors 01.50 Musik.
MÄn 3/8 koll kl18.37 Tv-Guide visar Fre 02.00 BBC World News.
Tis 4/8 koll kl17.10 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Programerar om Harmony till att stÀlla 1910 i standby nÀr TV stÀngs av.
Ons 5/8 koll kl18.05 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Tors 6/8 koll kl18.04 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Fre 7/8 koll kl19.33 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Kollar pÄ nÄgra kanaler pÄ "Mini-guiden" sista programmet som visas pÄ alla kanaler startar före 02.00.
Lör koll kl09.36 Tv-Guide visar "Inget program matchar din sökning"
Programerar om Harmony till att INTE stÀlla 1910 i standby nÀr TV stÀngs av.
Sön 9/8 koll kl13.44 Tv-Guide visar "Inget program matchar din sökning"
Söndag kvÀll fÄr Timoute-buggen tvungen att starta om 1910 samma som flera eller alla har fÄtt.
Min slutledning Àr det inte dags att vi gör en gruppfelanmÀlan pÄ alla 1910 anvÀndare sÄ vi fÄr en riktig programvara som klarar av att uppdatera Tv-guiden i standby samt fixa att boxen inte kan starta för dom flesta som har den ansluten via HDMI eller component.
Det som gör det viktigt för mig Àr att tv vÀljer olika och oftast fel ingÄngar nÀr 1910 inte sÀtts i standby och det Àr inte sambo och barn vÀnligt.
Slutledningen pÄ sjÀlva felsökningen har ju redan presenterats hÀr i trÄden sÄ dÀr har jag inget att tillÀgga.
Dock verkar det som uppdateringssignalen för EPG inte kommer vid midnatt som jag tidigare trott dÄ det var nÄgon nattuggla som inte fick sina uppdateringar nÀr 1910 var igÄng ibland fram till 02.00 men dÄ Tv-Guiden oftast slutar med nÄgot strax innan 02.00 sÄ Àr det vÀl dÄ den kommer.
//Paul
Postad 12 August 2009 - 11:06
Johan O
-
Johan O
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Blev för nÄgra mÄnader sedan uppringd av Telia (eller nÄgot callcenter pÄ uppdrag av Telia) och blev erbjuden att lÀgga till Canal+ Total till mitt nuvarande kanalpaket till ett förmÄnligt pris. Jag skulle ocksÄ fÄ en HD-box pÄstod försÀljaren i luren.
Trevligt tÀnkte jag och tackade ja! Har den gamla boxen och ville gÀrna ha den nya 1910.
Kanalerna fick jag med en gÄng, men nÄgon Box har jag inte sett röken av...
Ljög killen bara för att fÄ provision eller?
NÄn som varit med om samma?
Postad 12 August 2009 - 13:06
LINO
-
LINO
-
Amatör
-
-
55 inlÀgg
Jag blev erbjuden canal+ paketet i ett Är för 49:- i mÄnaden och tackade ju sÄ klart ja! Men nÀr jag sedan vÀntade pÄ kanalerna, och dom inte dök upp, sÄ fanns det ingen bestÀllning eller nÄn logg pÄ den. Och det priset kunde dom ju inte erbjuda pÄ kundtjÀnst. JÀkligt trÄkigt att bli lurad nÀr man blev sÄ otroligt nöjd med erbjudandet och sÄg fram emot det!
Postad 12 August 2009 - 16:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Jag blev erbjuden canal+ paketet i ett Är för 49:- i mÄnaden och tackade ju sÄ klart ja! Men nÀr jag sedan vÀntade pÄ kanalerna, och dom inte dök upp, sÄ fanns det ingen bestÀllning eller nÄn logg pÄ den. Och det priset kunde dom ju inte erbjuda pÄ kundtjÀnst. JÀkligt trÄkigt att bli lurad nÀr man blev sÄ otroligt nöjd med erbjudandet och sÄg fram emot det!
Det erbjudandet som finns Àr stor med canal+ för 249 kr/mÄnad om jag inte missminner mig. Det Àr enda kampanjen jag vet om. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 12 August 2009 - 16:35.
Postad 12 August 2009 - 17:51
kribban
-
kribban
-
MĂ€stare
-
-
3037 inlÀgg
Jag försökte avsluta mitt paket "stor" idag men det gick inget vidare via hemsidan  Jag har Telia Smart sÄ det kanske Àr en anledning.
MÄste man ringa in till kundtjÀnst för att Àndra sina abonnemang om man har Telia Smart?
MVH Kribban
Postad 13 August 2009 - 00:38
Berlan
-
Berlan
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Jag försökte avsluta mitt paket "stor" idag men det gick inget vidare via hemsidan Jag har Telia Smart sÄ det kanske Àr en anledning.
MÄste man ringa in till kundtjÀnst för att Àndra sina abonnemang om man har Telia Smart?
MVH Kribban
Ja, dÀrför att Telia krÀver tre mÄnaders uppsÀgning, nÀr bindningstiden har löpt ut.
Postad 13 August 2009 - 06:40
kribban
-
kribban
-
MĂ€stare
-
-
3037 inlÀgg
Postad 13 August 2009 - 07:33
slamdunk
-
slamdunk
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Idag sÄ har vi 2 abb. Min frÄga Àr om man kan skaffa en tredje box och köra "abb" 2 pÄ den frÄn annan plats i huset. (givetvis förutsatt att man inte tittar frÄn det andra rummet)
Mvh
Postad 13 August 2009 - 08:16
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
Hej,
en frÄga direkt/indirekt relaterad till tv-trÄden:
Jag kör Thompson 787 modemet och nÀtverkskabel till TV'n. TV'n stÄr 2 vÄningar ner samt i andra sidan huset... JÀmte TV''n stÄr en PS3 som jag ocksÄ behöver uppkoppling till och min frÄga Àr om jag kan sÀtta en switch pÄ vÀgen till dessa 2 apparater?
Anledningen Àr att jag har för lÄngt mellan modem och apparater sÄ trÄdlös signal blir bara 10% vilket inte rÀcker för PS3an iallafall. Borde vÀl funka att sÀtta en switch och pÄ sÄ sÀtt utnyttja den befintliga kabeln?
MVH Jonas
Postad 13 August 2009 - 08:26
HemoWest
-
HemoWest
-
AnvÀndare
-
-
151 inlÀgg
Hej, en frÄga direkt/indirekt relaterad till tv-trÄden:
Jag kör Thompson 787 modemet och nÀtverkskabel till TV'n. TV'n stÄr 2 vÄningar ner samt i andra sidan huset... JÀmte TV''n stÄr en PS3 som jag ocksÄ behöver uppkoppling till och min frÄga Àr om jag kan sÀtta en switch pÄ vÀgen till dessa 2 apparater? Anledningen Àr att jag har för lÄngt mellan modem och apparater sÄ trÄdlös signal blir bara 10% vilket inte rÀcker för PS3an iallafall. Borde vÀl funka att sÀtta en switch och pÄ sÄ sÀtt utnyttja den befintliga kabeln?
MVH Jonas
Det lÄter som en klok tanke... Switchar anvÀnds alltför lite enligt min mening. Se till att köra 1000Mbps om du har möjlighet.
Postad 13 August 2009 - 08:35
PBateman
-
PBateman
-
ForumrÀv
-
-
819 inlÀgg
Har för mig att jag testade detta och inte fick det att fungera, eftersom IPTv inte gÄr pÄ samma bandbredd som vanliga bredbandet, SÄ jag Àr tvungen att dra tvÄ kablar, en till PS3 och en till TV boxen
Postad 13 August 2009 - 08:40
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
Har för mig att jag testade detta och inte fick det att fungera, eftersom IPTv inte gÄr pÄ samma bandbredd som vanliga bredbandet, SÄ jag Àr tvungen att dra tvÄ kablar, en till PS3 och en till TV boxen
SKulle inte förvÄna mig om det Àr sÄ... Men det funkar utmÀrkt nÀr jag bara byter kabeln frÄn TV'n till PS3:an - sÄ jag fattar inte varför det inte skulle fungera. Men jag Àr Ä andra sidan vÀldigt dÄlig pÄ teknik.
Postad 13 August 2009 - 09:38
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlÀgg
Hej, en frÄga direkt/indirekt relaterad till tv-trÄden:
Jag kör Thompson 787 modemet och nÀtverkskabel till TV'n. TV'n stÄr 2 vÄningar ner samt i andra sidan huset... JÀmte TV''n stÄr en PS3 som jag ocksÄ behöver uppkoppling till och min frÄga Àr om jag kan sÀtta en switch pÄ vÀgen till dessa 2 apparater? Anledningen Àr att jag har för lÄngt mellan modem och apparater sÄ trÄdlös signal blir bara 10% vilket inte rÀcker för PS3an iallafall. Borde vÀl funka att sÀtta en switch och pÄ sÄ sÀtt utnyttja den befintliga kabeln?
MVH Jonas
Hej Jonas! Det Àr bara att gasa pÄ och switcha upp efter Thompsonen hur mycket du vill. Adresseringen sker frÄn Thompsongatewayen och det funkar med blandat TV och Bredband. Jag kör en nÀtverkskabel pÄ 20 meter frÄn Thompson 787 runt hela lÀgenheten och in i en 100Mbit switch. I denna switch har jag kopplat in: 2st digitalboxar, 1st popcorn hour och 1st xbox 360 och det funkar alldeles utmÀrkt. Denna lösning hade inte funkat om man kör nÄgot annat Àn Smartboxen dÄ det pÄ all övrig utrustning Àr separata portar för varje VLAN som tjÀnsterna ligger pÄ. Det hade ju varit roligt att sÀtta upp en 1Gbits switch men detta bör ju inte göra nÄgon nytta dÄ det Àr 100 Mbits portar pÄ Thompson 787.
Postad 13 August 2009 - 10:29
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2153 inlÀgg
Ang Telia Bredbandstelefoni! Fick idag delningsdosan som behövs för att ha Bredbandstelefoni, dock sÄ Àr den ju alldeles för kort! FrÄgade telia om det fanns lÀngre, 15 meter, men det ingick ej utan jag fÄr köpa en! Dock sÄ hittar jag ingen nÄgonstans! NÄn som har en lÀnk Alternativet Àr ju att dra 2st 15m nÀtverkskablar istÀllet om jag flyttar gatewayen nÀrmare första jacket! EDIT: Löst det genom att boka en tekniker som kommer ut och flyttar första jacket!
Redigerat av HkanW, 13 August 2009 - 12:58.
Postad 13 August 2009 - 11:03
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
Hej Jonas! Det Àr bara att gasa pÄ och switcha upp efter Thompsonen hur mycket du vill. Adresseringen sker frÄn Thompsongatewayen och det funkar med blandat TV och Bredband. Jag kör en nÀtverkskabel pÄ 20 meter frÄn Thompson 787 runt hela lÀgenheten och in i en 100Mbit switch. I denna switch har jag kopplat in: 2st digitalboxar, 1st popcorn hour och 1st xbox 360 och det funkar alldeles utmÀrkt. Denna lösning hade inte funkat om man kör nÄgot annat Àn Smartboxen dÄ det pÄ all övrig utrustning Àr separata portar för varje VLAN som tjÀnsterna ligger pÄ. Det hade ju varit roligt att sÀtta upp en 1Gbits switch men detta bör ju inte göra nÄgon nytta dÄ det Àr 100 Mbits portar pÄ Thompson 787.
tack för svaret! Typ en sÄn hÀr kanske: https://www.inet.se/...switch/5400419/Verkar ju billigt och bra.
Postad 13 August 2009 - 13:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Det Àr bara att gasa pÄ och switcha upp efter Thompsonen hur mycket du vill. Adresseringen sker frÄn Thompsongatewayen och det funkar med blandat TV och Bredband.
För er som inte har smart sÄ borde en sÄn hÀr fungera för att fÄ tvÄ olika tjÀnster i samma kabel. Markus Johansson Telia kundservice Ang Telia Bredbandstelefoni! Fick idag delningsdosan som behövs för att ha Bredbandstelefoni, dock sÄ Àr den ju alldeles för kort! FrÄgade telia om det fanns lÀngre, 15 meter, men det ingick ej utan jag fÄr köpa en! Dock sÄ hittar jag ingen nÄgonstans! NÄn som har en lÀnk
Alternativet Àr ju att dra 2st 15m nÀtverkskablar istÀllet om jag flyttar gatewayen nÀrmare första jacket!
Alternativet att dra nÀtverkskabel Àr att föredra, anvÀnder man förlÀngningssladd fÄr man oftast störningar pÄ tjÀnsten pga detta. EDIT: Löst det genom att boka en tekniker som kommer ut och flyttar första jacket! 
Det Àr ju ett bra sÀtt att lösa det pÄ med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 August 2009 - 16:22
Joopey
-
Joopey
-
Rookie
-
5 inlÀgg
Anledningen till att jag annars lÀste lite i trÄden var för att kolla hur eran SVT HD Àr med ljudet? För mig Àr det osynkat dÄ ljudet ligger lite före. Skrev i denna trÄden dÄ provsÀndningen startade att jag hade osynkat ljud o ni pÄ Telia kundservice svarade att ni visste om det och att det skulle vara ÄtgÀrdat. Har Àrligt talat inte kollat nÄtt speciellt pÄ SVT HD efter det men slog pÄ den nyss o ser samma sak igen...ljudet ligger före bilden. Detta hÀnder alltsÄ bara pÄ SVT HD kanalen för mig.
Ăr detta nĂ„tt som ni andra ocksĂ„ har?
Kör via fiber och har som sagt 1910 boxen med HDMI.
Har haft exakt samma problem sedan testsÀndningarna startade. Otroligt störande och det gör att hela testet Àr meningslöst i alla fall för mig som konsument.
Redigerat av Joopey, 13 August 2009 - 16:23.
Postad 13 August 2009 - 18:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Har haft exakt samma problem sedan testsÀndningarna startade. Otroligt störande och det gör att hela testet Àr meningslöst i alla fall för mig som konsument.
Kan vÀl sÀga att jag Àr vÀdligt konfunderad till det dÀr, PÄ vÄr test-tv hÀr i luleÄ har det varit exakt i synk, samma i Stockholm och Göteborg. Nu tittade vi hÀr och kan sÀga att det rör sig om max 5 ms före just nu. upplever ni det som mer före? Markus Johansson Telia Kundservcie
Postad 13 August 2009 - 21:24
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
Ang SVT-HD..
Kollade nyss pÄ inspelningen av framtrÀdandet med gitarristen Tommy Emmanuel och dÀr var ljudet helt i sync..
Spolade tillbaka till början av inspelningen pÄ den externa hÄrddisken för en extra koll och det var helt i sin ordning.
Programmet med gitarristen visades hÀromdagen..pÄ SVT-HD
Postad 13 August 2009 - 22:01
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1163 inlÀgg
Lite nytt pÄ skvallerfronten: För en tid sedan sÄ skrev jag följande: I och med att jag inte har nÄgon som helst aning om vad det hÀr "1903" som jag har sett indikationer pÄ Àr för nÄnting sÄ Àr jag nog helt fel person att uttala mig. Jag skvallrar bara om saker jag har sett.
Men med tanke pÄ att i samma sammanhang sÄ refereras nuvarande 1900-serien till just bara "1900" (dvs man buntar ihop modellerna 1910, 1920, 1960, och 1970 till 1900-serien och prata bakom kulisserna om "1900" som ett samlingsnamn), sÄ Àr ju faktiskt en 1903-serie tre steg framÄt...
Det kanske kommer en 1913, 1923, 1963 och 1973... Vem vet?! Och dÄ kanske det blir 1963 som blir burken som Telia skall anvÀnda för PVR. Det sista Àr totala fantasier frÄn min sida, men vi fÄr vÀl se.
Det kan ju vara som jag skrev i ett tidigare inlÀgg att 1903 bara refererar till ny generation av programvara (baserad pÄ Webkit istÀllet för Mozilla) och inte en ny generation hÄrdvara som sÄdant...
/Peter Cigéhn
TÀnk vad man kan ha rÀtt ibland Àn fast det Àr "totala fantasier". Nyligen sÄ dök det upp information för att boota upp en ny typ av box pÄ en av Telias multicastströmmar för systeminformation. Den hÀr specifika systeminformationsströmmen anvÀnds i huvudsak för utvÀrdering och testning av ny funktionalitet. Döm om min förvÄning dÄ modellbeteckningen pÄ den nya typen av box Àr just "motorola-vip1963"! TÀnk vad man kan gissa rÀtt ibland... SÄ det Àr alltsÄ pÄ gÄng en ny generation "1960"-box som heter Motorola VIP 1963. "1960"-serien Àr ju boxar utrustade med hÄrddisk och PVR-funktionalitet. SÄ Ànnu en indikation pÄ att det Àr pÄ gÄng en ny generation box med hÄrddisk... /Peter Cigéhn
Postad 13 August 2009 - 22:35
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
SÄ Ànnu en indikation pÄ att det Àr pÄ gÄng en ny generation box med hÄrddisk...En sÄdan har jag lÀngtat efter lÀnge nu..en sÄdan vill jag ha snarast. Att spela in program verkar vara skoj..pÄ en hÄrddisk. Tack Telia för lyhördheten för önskemÄl frÄn kunderna.
Postad 13 August 2009 - 22:46
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
Marcus Ja jag vet att följande kanske inte Àr nÄgon direkt stor frÄga för tv-tittarna, men. Hur i h..ete kan man ha frÀckheten att ta 29 kr för TV Finland nÀr alla med lÀtthet fÄr in kanalen via marknÀtet... Jag hade TV1000 samt Viasat Sport frÄn Comhem tom mÄnadsskiftet. Priset höjdes till 199 kr och sedan tillkommer KORTAVGIFT, TACK OCH HEJ COMHEM... Comhem var faktiskt sÄ generösa att jag fick behÄlla kortet utan kostnad SÄ. Kanalpaket Start För att titta pÄ Telia Digital-tv behöver du vÄr digitalbox. Den kan du bestÀlla samtidigt som du bestÀller kanalpaket Start. Pris för digitalboxen Àr 1695 kr. Kort/krypteringsavgift tillkommer med 249 kr/halvÄr.Kort/krypteringsavgift för kanaler som vem som helst kan ta emot, Àven dÀr via marknÀtet, utan kostnad. Bort med de retfulla "krypteringavgifterna"
Redigerat av Latman, 13 August 2009 - 23:05.
Postad 14 August 2009 - 00:19
hd-fan
-
hd-fan
-
LĂ€rjunge
-
-
480 inlÀgg
Tack Telia för lyhördheten för önskemÄl frÄn kunderna.
Tror inte att "lyhördheten" drivit fram en PVR funktion som funnits i andra nÀt i Äratal. Det har nog legat i planeringspipen lÀnge och nu har tekniken i box och nÀtverk utvecklats och nÄtt den nivÄ som medger lansering. Kanske blir det nÄgra fÄ utvalda, t.ex. Latman, som fÄr testa ...
Postad 14 August 2009 - 03:44
doppko
-
doppko
-
AnvÀndare
-
-
175 inlÀgg
Satt och lÀste pÄ telias hemsida on HD tv testen de kör nu igen. DÀr stÄr det bland annat:
"För att kunna se hdtv med hd-kvalitet behöver du Àven ha en tv-apparat som kan visa högupplösta tv-sÀndningar. En sÄdan tvÀr mÀrkt "hd-ready" eller "full hd". Dessutom mÄste din digitaltv-box vara instÀlld pÄ 720p."
Hur har dom tĂ€nkt lösa det nĂ€r flera HD tv kanaler lanseras. NĂ„gra kanaler sĂ€nds ju i 1080i och andra i 720p. Ăr det tĂ€nkt att man skall gĂ„ in i menyn pĂ„ boxen och Ă€ndra upplösning beroende pĂ„ vilken kanal man ska titta pĂ„?
Redigerat av doppko, 14 August 2009 - 03:45.
Postad 14 August 2009 - 07:02
cadwal
-
cadwal
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Satt och lÀste pÄ telias hemsida on HD tv testen de kör nu igen. DÀr stÄr det bland annat:
"För att kunna se hdtv med hd-kvalitet behöver du Àven ha en tv-apparat som kan visa högupplösta tv-sÀndningar. En sÄdan tvÀr mÀrkt "hd-ready" eller "full hd". Dessutom mÄste din digitaltv-box vara instÀlld pÄ 720p."
Hur har dom tĂ€nkt lösa det nĂ€r flera HD tv kanaler lanseras. NĂ„gra kanaler sĂ€nds ju i 1080i och andra i 720p. Ăr det tĂ€nkt att man skall gĂ„ in i menyn pĂ„ boxen och Ă€ndra upplösning beroende pĂ„ vilken kanal man ska titta pĂ„?
Nej, det Àr helt sant, det mÄste finnas tvÄ alternativ. Ettdera lÄst upplösning ifall man har TV som krÀver det, eller ett alternativ dÀr man hela tiden skickar vidare den upplösning kanalen anvÀnder. Det gÀller ju inte bara HD-varianter, om man har en bÀttre TV sÄ vill man ju lÄta den sköta Àven uppskalning frÄn 576i.
Postad 14 August 2009 - 07:46
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
AnvÀndare
-
-
100 inlÀgg
Har sökt med ljus o lykta efter beskrivningar av Telia's ABC klassning av anslutningar/noder. Har fÄtt veta att vi har en klass A nod, men kan inte hitta vad man menar med detta. NÄgon som vet?
Har ocksÄ fÄtt en 1910 box i utbyte frÄn min gamla 15xx. Det som slÄr mig Àr storleken pÄ boxen. DÀr Àr ju för bövelen nÀstan dubbelt sÄ stor (i volym) som den gamla. Blir inte all elektronik mindre och mindre? NÀstan sÄ jag Àr sugen pÄ att skicka tillbaka den eftersom det blir ganska skrymmande i hyllan (jÀmfört med den gamla som sagt)...
Anders
Postad 14 August 2009 - 07:58
defiant
-
defiant
-
ForumrÀv
-
-
636 inlÀgg
inlÀgg #5755 Enkel förklaring Àr att det har att göra med vilken hastighet det Àr mellan kunden och Telias stamnÀt.
A Àr lÀgsta klassen som alla kunder har, mÄnga kunder har B och nÄgra fÄtal har C. C Àr alltsÄ den bÀsta klassen och i detta fallet Àr kravet att man har klass B eller C.
Redigerat av defiant, 14 August 2009 - 07:59.
Postad 14 August 2009 - 08:07
HemoWest
-
HemoWest
-
AnvÀndare
-
-
151 inlÀgg
Har sökt med ljus o lykta efter beskrivningar av Telia's ABC klassning av anslutningar/noder. Har fÄtt veta att vi har en klass A nod, men kan inte hitta vad man menar med detta. NÄgon som vet?
Har ocksÄ fÄtt en 1910 box i utbyte frÄn min gamla 15xx. Det som slÄr mig Àr storleken pÄ boxen. DÀr Àr ju för bövelen nÀstan dubbelt sÄ stor (i volym) som den gamla. Blir inte all elektronik mindre och mindre? NÀstan sÄ jag Àr sugen pÄ att skicka tillbaka den eftersom det blir ganska skrymmande i hyllan (jÀmfört med den gamla som sagt)...
Anders
Helt riktigt Àr den mycket större men för mig innebÀr formen att den passar bÀttre i min tv-bÀnk. Den förra (1510) sÄg otroligt malplacerad ut. Me like den nyare 1910!
Postad 14 August 2009 - 11:40
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
AnvÀndare
-
-
100 inlÀgg
inlÀgg #5755 Citera(TeliaKundservice @ Jul 6 2009, 08:55 ) * Enkel förklaring Àr att det har att göra med vilken hastighet det Àr mellan kunden och Telias stamnÀt. A Àr lÀgsta klassen som alla kunder har, mÄnga kunder har B och nÄgra fÄtal har C. C Àr alltsÄ den bÀsta klassen och i detta fallet Àr kravet att man har klass B eller C. Markus Johansson Telia Kundservice inlÀgg #5755
Ja, det förstĂ„r jag ocksĂ„, men vad innebĂ€r det för mig som kund? Ăr jag exkluderad frĂ„n tjĂ€nsterna X, Y och Z, eller Ă€r det bara en teknikalitet som begrĂ€nsar prestanda eller kvalitet. Ja du förstĂ„r nog vad jag menar. Mvh Anders
Postad 14 August 2009 - 12:12
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
AnvÀndare
-
-
100 inlÀgg
En annan frÄga, har funderat pÄ att köpa en Ruckus för att slippa lite kabeldragning. Men eftersom den krÀver en strömadapter pÄ mottagaren sÄ Àr jag nu inne pÄ att köpa en vanlig "homeplug" för elnÀtet istÀllet. Visst ska det funkar att köra tv-signalen över en sÄdan mockapÀr istÀllet, eller hur? Lite billigare blir det ocksÄ ... Exempelhttp://www.airlive.c...ine_USB_QSG.pdfhttps://www.prisjakt...kt.php?p=260805mvh Anders
Redigerat av Unregisteredff8f752a, 14 August 2009 - 12:16.
Postad 14 August 2009 - 13:02
Kvalster
-
Kvalster
-
Wannabe
-
-
35 inlÀgg
En annan frÄga, har funderat pÄ att köpa en Ruckus för att slippa lite kabeldragning. Men eftersom den krÀver en strömadapter pÄ mottagaren sÄ Àr jag nu inne pÄ att köpa en vanlig "homeplug" för elnÀtet istÀllet. Visst ska det funkar att köra tv-signalen över en sÄdan mockapÀr istÀllet, eller hur? Lite billigare blir det ocksÄ ...
Exempel http://www.airlive.c...ine_USB_QSG.pdf https://www.prisjakt...kt.php?p=260805
mvh Anders
Funkar bra. Har kört med en annan modell i nÄgot Är nu. Problem kan (men behöver inte) uppstÄ om uttagen ligger pÄ olika faser. Sen ser jag ingen spec pÄ vilken hastighet de ska klara av i dina lÀnkar, men sikta pÄ ett par som har minst 100Mb/s sÄ Àr du safe. Det Àr nÀmligen precis som med trÄdlösa nÀtverk en teoretisk hastighet som kan uppnÄs vid optimala förhÄllanden.
Redigerat av Kvalster, 14 August 2009 - 13:06.
Postad 14 August 2009 - 13:04
cadwal
-
cadwal
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
En annan frÄga, har funderat pÄ att köpa en Ruckus för att slippa lite kabeldragning. Men eftersom den krÀver en strömadapter pÄ mottagaren sÄ Àr jag nu inne pÄ att köpa en vanlig "homeplug" för elnÀtet istÀllet. Visst ska det funkar att köra tv-signalen över en sÄdan mockapÀr istÀllet, eller hur? Lite billigare blir det ocksÄ ...
mvh Anders
Jag kör med en sÄn hÀr utan problem, men den kanske inte Àr sÄ mycket billigare Àn en Ruckus? http://www.teknikmag...mp;artnr=500137
Redigerat av cadwal, 14 August 2009 - 13:12.
Postad 14 August 2009 - 13:40
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Ja, det förstĂ„r jag ocksĂ„, men vad innebĂ€r det för mig som kund? Ăr jag exkluderad frĂ„n tjĂ€nsterna X, Y och Z, eller Ă€r det bara en teknikalitet som begrĂ€nsar prestanda eller kvalitet. Ja du förstĂ„r nog vad jag menar.
Det som diskuterades i trÄden var att man i dagslÀget inte kan bestÀlla vissa Kanalpaket. Det kommer antagligen bli begrÀnsat utbud av nÄgra andra kanaler pÄ de som A klassade noder med, men detta vet jag inte i dagslÀget. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 14 August 2009 - 16:44
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
ForumrÀv
-
-
941 inlÀgg
Det som diskuterades i trÄden var att man i dagslÀget inte kan bestÀlla vissa Kanalpaket.
Det kommer antagligen bli begrÀnsat utbud av nÄgra andra kanaler pÄ de som A klassade noder med, men detta vet jag inte i dagslÀget.
Hur fÄr man reda pÄ viken klassningan man har?
Postad 14 August 2009 - 17:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2534 inlÀgg
Hur fÄr man reda pÄ viken klassningan man har?
Jag kan se det i ett av vĂ„ra system om jag söker pĂ„ identifikationskoden du har i digital-tv boxen. Kan du inte den koden sĂ„ stĂ„r den som anvĂ€ndare nĂ€r man tittar pĂ„ âom tjĂ€nstenâ och âteknisk informationâ i menyn. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 15 August 2009 - 08:58
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Anders
Eftersom man anvÀnder samma lÄda till 1910 och 1960 (den med hÄrddisk) sÄ mÄste ju lÄdan Àven kunna rymma en HDD. 1510 har aldrig haft HDD-möjlighet sÄledes kunde man ju göra den lÄdan mindre. Man skall dessutom inte glömma att 1510 frÄn början utvecklades av Kreatel och 1910 av Motorola. Det var först nÀr Motorola köpte Kreatel som 1510 och 1910 hamnade under samma produkttak. Det kan ju förklara lite olika grunddesign. /A
Postad 15 August 2009 - 09:00
Joopey
-
Joopey
-
Rookie
-
5 inlÀgg
Kan vÀl sÀga att jag Àr vÀdligt konfunderad till det dÀr, PÄ vÄr test-tv hÀr i luleÄ har det varit exakt i synk, samma i Stockholm och Göteborg. Nu tittade vi hÀr och kan sÀga att det rör sig om max 5 ms före just nu. upplever ni det som mer före?
Tittar pÄ friidrotts-VM nu och synkningen Àr som den alltid ha varit sedan jag fick SVT HD; ljudet ligger c:a 1/3 sekund före bilden. Bor i Stockholm.
Postad 15 August 2009 - 09:42
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1163 inlÀgg
Eftersom man anvÀnder samma lÄda till 1910 och 1960 (den med hÄrddisk) sÄ mÄste ju lÄdan Àven kunna rymma en HDD. 1510 har aldrig haft HDD-möjlighet sÄledes kunde man ju göra den lÄdan mindre. Man skall dessutom inte glömma att 1510 frÄn början utvecklades av Kreatel och 1910 av Motorola. Det var först nÀr Motorola köpte Kreatel som 1510 och 1910 hamnade under samma produkttak. Det kan ju förklara lite olika grunddesign.
/A
Nja, 1900-serien kom redan pÄ Kreatel-tiden, innan uppköpet av Motorola. Googlar man lite sÄ kan t ex hitta den hÀr och den hÀr. Den andra Àr dessutom konfidentiell och distribution under NDA (Non Disclosure Agreement), sÄ den borde inte ligga ute sÄ dÀr pÄ webben. Observera att den specen Àr frÄn 2004, sÄ grundkonstruktionen i 1910:an Àr över 5 Är gammal. SÄ att 1900-serien ser ut som den gör förklaras nog inte av dom blev uppköpta av Motorola. /Peter Cigéhn
Postad 15 August 2009 - 10:04
cadwal
-
cadwal
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Nja, 1900-serien kom redan pÄ Kreatel-tiden, innan uppköpet av Motorola. Googlar man lite sÄ kan t ex hitta den hÀr och den hÀr. Den andra Àr dessutom konfidentiell och distribution under NDA (Non Disclosure Agreement), sÄ den borde inte ligga ute sÄ dÀr pÄ webben. Observera att den specen Àr frÄn 2004, sÄ grundkonstruktionen i 1910:an Àr över 5 Är gammal.
SÄ att 1900-serien ser ut som den gör förklaras nog inte av dom blev uppköpta av Motorola.
/Peter Cigéhn
Det dÀr med Äldern Àr ju lite intressant för specen ovan och den publika pÄ motorolas site sÀger att boxen klarar 1080i medans det enda stÀllet jag hittat som nÀmner 1903 och 1963 pratar om 1080p, och siten i sig Àr ju egentligen till för att sÀga att dessa boxar Àr HDCP-testade. Det ger iaf intryck av att de nya boxarna Àr en uppdaterad HW-generation.
Postad 15 August 2009 - 10:14
hallberg
-
hallberg
-
ForumrÀv
-
-
741 inlÀgg
Nja, 1900-serien kom redan pÄ Kreatel-tiden, innan uppköpet av Motorola. Googlar man lite sÄ kan t ex hitta den hÀr och den hÀr. Den andra Àr dessutom konfidentiell och distribution under NDA (Non Disclosure Agreement), sÄ den borde inte ligga ute sÄ dÀr pÄ webben. Observera att den specen Àr frÄn 2004, sÄ grundkonstruktionen i 1910:an Àr över 5 Är gammal.
SÄ att 1900-serien ser ut som den gör förklaras nog inte av dom blev uppköpta av Motorola.
/Peter Cigéhn
DÀr ser man. Jag hade alltid fÄtt uppfattningen att 1510 var en box konstruerad av Kreatel och 1910 var konstruerad av Motorola. Men sÄ var det uppenbarligen inte. DÄ blir det Ànnu mer suspekt varför 1910-boxen i vissa avseenden verkar vara sÀmre Àn föregÄngaren 1510. /A
Postad 15 August 2009 - 15:54
h0llowman
-
h0llowman
-
AnvÀndare
-
-
234 inlÀgg
en frÄga till telia kundtjÀnst!!
sen jag byte box frÄn den vanliga silverfÀrgade som inte har hdmi till den nya svarta hdmi digitlaboxen1910-9 sÄ fick jag sÀmre bild förutt var bilden mer lugnt och len medans den nu Àr mer orolig och krusigt kan det vaar nÄgot med min hdmi box??? tycker det Àr konstigt att det blivit sÀmre nÀr jag gÄtt frÄn scart till hdmi ..
Àr det sÄ att den komprimerar tvbilden mer nÀr man kör hdmi eller vad ???
ska till lÀgga att jag har en nyinköpt 46tums plamsa tv sen 2 veckor av mÀrket panasonic
ska jag försöka byta box???
mvh peter
Redigerat av h0llowman, 15 August 2009 - 16:05.
Postad 15 August 2009 - 16:06
Evelon
-
Evelon
-
ForumrÀv
-
-
515 inlÀgg
Tittar pÄ friidrotts-VM nu och synkningen Àr som den alltid ha varit sedan jag fick SVT HD; ljudet ligger c:a 1/3 sekund före bilden. Bor i Stockholm.
Jag bor i Kalmar, kör fiber. Jag fĂ„r ocksĂ„ osynk mellan bild och ljud pĂ„ SVT HD. Vad jag inte Ă€r nöjd med angĂ„ende telias tjĂ€nst Ă€r den dĂ„liga signalen pĂ„ de andra kanalarna, se bif bild. Ă
terkommande problem att mönster stannar kvar nÀr man byter kanal alt att mönster ligger kvar i bilden. Jag ska sÀga att jag har en 40" LCD tv frÄn samsung som funkar finfint. Telias bredbandtjÀnst har fungerat fint i alla Är som jag haft tjÀnsten men tv-sÀndningen Àr under all kritik.
Redigerat av Evelon, 15 August 2009 - 16:11.
Postad 15 August 2009 - 16:10
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlÀgg
NÄgon som har en Harmony fjÀrr och fÄtt den att fungera ordentligt med 1910 boxen? jag har försökt med konigurationer för bÄde Kreatel oh Motorola, men den envisas med att kalla den för PVR och sÄ fungerar knapparna dÄligt, ÄterstÄr vÀl att försöka lÀra fjÀrren alla kommandon, men det kÀnns trist
NÄn som har nÄn nys Ä hur det kan komma att se ut med erbjudande osv nÀr telia lanserar pvr box? jag Àr sugen pÄ att kunna spela in, men kommer den att kosta massvis med pengar och ÀndÄ Àger man inte den, eller kan man byta upp sig tro om man binder upp sig pÄ bindningstider? förmodar att ingen vet, men det skadar inte att frÄga .
Postad 15 August 2009 - 16:43
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
AnvÀndare
-
-
146 inlÀgg
NÄgon som har en Harmony fjÀrr och fÄtt den att fungera ordentligt med 1910 boxen? jag har försökt med konigurationer för bÄde Kreatel oh Motorola, men den envisas med att kalla den för PVR och sÄ fungerar knapparna dÄligt, ÄterstÄr vÀl att försöka lÀra fjÀrren alla kommandon, men det kÀnns trist
För mig funkar det bÀst med att anvÀnda dom komandon som ligger i databasen och bara lÀra dom kommandon som databasen inte har tex Video knappen. Det som funkar dÄligt frÄn databasen Àr att Telia har flyttat knappar eller döpt omdom mot Motorola orginal fjÀrr som Àr det som finns i databasen men funkar finfint nÀr man fÄtt kasta om meny info o text tv. Namnet kan man ju sjÀlv döpa om. //Paul
Postad 15 August 2009 - 17:48
Volvis
-
Volvis
-
ForumrÀv
-
-
709 inlÀgg
NÄn som har nÄn nys Ä hur det kan komma att se ut med erbjudande osv nÀr telia lanserar pvr box? jag Àr sugen pÄ att kunna spela in, men kommer den att kosta massvis med pengar och ÀndÄ Àger man inte den, eller kan man byta upp sig tro om man binder upp sig pÄ bindningstider? förmodar att ingen vet, men det skadar inte att frÄga . 
Inga problem för mig heller med min Harmony, anvÀnde grundinstÀllningarna till fjÀrren och har fixat om lite efter egna önskemÄl
Postad 15 August 2009 - 18:23
cadwal
-
cadwal
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Vad jag inte Ă€r nöjd med angĂ„ende telias tjĂ€nst Ă€r den dĂ„liga signalen pĂ„ de andra kanalarna, se bif bild. Ă
terkommande problem att mönster stannar kvar nÀr man byter kanal alt att mönster ligger kvar i bilden. Jag ska sÀga att jag har en 40" LCD tv frÄn samsung som funkar finfint.
Det tycker jag verkar vara ett fel pÄ boxen, prövat att fÄ den utbytt?
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|