* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34718 svar till detta ämne
Postad 10 augusti 2009 - 22:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Sitter Telia på ett lager med 1510 boxar för garantiärenden eller skickar man enbart ut 1910 boxar?
Min box gav nämligen upp i helgen, blinkade rött på statusdioden och efter kallstart bootade den om på 3:e pricken tror jag. Men jag glömde ju fråga vilken box jag får när jag ringde in felet.
Alla garanti ärenden hanteras av ett anant företag. Det finns ganska många 1510 boxar för utbyte så du får en 1510. Det är inte säkert att du får en ny box. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 10 augusti 2009 - 22:35.
Postad 10 augusti 2009 - 22:31
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Alla garanti ärenden hanteras av ett anant företag. Det finns ganska många 1510 boxar för utbyte så du får en 1510. Det är inte ens säkert att du får en ny box.
Markus Johansson Telia Kundservice
oki, tack!
Postad 10 augusti 2009 - 22:43
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det finns många brev som man önskar var bättre formulerade, ni som har fått ett brev om SVTHD får gärna skicka en kopia till mig då jag inte har sett hur det ser ut.
Det är svårt att formulera sig i skrift så att samtliga personer förstår precis allt man skriver och jag måste dessutom bara skriva om det som Telia har support på, det gör inte mitt arbete enklare och det hoppas jag ni har överseende med.
Så är det, och som ett exempel (även om det är OT) så fickjag ett brev från vår el-leverantör Öresundsskraft för någon vecka sedan. Det lät ungefär så här "En annan elleverantör har anmält att du vill byta från oss till dem. Vi har lämnat vidare dina uppgifter om avtalstid mm till dem. Om du tror att detta inte stämmer så bör du kontakta den andra leverantören snarast". Där slutade det. Jag ringde så klart Ö-kraft och berättade att vi inte hade för avsikt att byta något abb. Ville därför veta VEM de hade lämnat uppgifter till och som jag skulle kontakta. Självklart hade de ingen aning och kunde heller inte se vem de skickat uppgifter till. Man tar sig för pannan ...
Postad 11 augusti 2009 - 08:09
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Så är det, och som ett exempel (även om det är OT) så fickjag ett brev från vår el-leverantör Öresundsskraft för någon vecka sedan. Det lät ungefär så här
"En annan elleverantör har anmält att du vill byta från oss till dem. Vi har lämnat vidare dina uppgifter om avtalstid mm till dem. Om du tror att detta inte stämmer så bör du kontakta den andra leverantören snarast".
Där slutade det. Jag ringde så klart Ö-kraft och berättade att vi inte hade för avsikt att byta något abb. Ville därför veta VEM de hade lämnat uppgifter till och som jag skulle kontakta. Självklart hade de ingen aning och kunde heller inte se vem de skickat uppgifter till. Man tar sig för pannan ...
Nu hamnar vi väldigt OT, men allt det där är elektronisk kommunikation som de definitivt lagrar i sina system (PRODAT/EDIEL). Hade de ingen aning var det ren lathet....
Postad 12 augusti 2009 - 08:32
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Nu långt om länge kommer min logg på Tv-Guiden (EPG).
Som grund bör jag nämna att jag kör en ca 2 månader gammal 1910 på ett lika gammalt fibernät ( ett B nät) och boxen är kopplad mot en tjock-TV med full scart och boxen är inställd på Scart RGB via "blåa" menyn.
Här kommer loggen.
Ställde om Harmonyn till att INTE sätta 1910 i standby.
Startade om 1910 med att rycka strömmen.
Kollar vi varje klockslag Tv-Guiden genom att trycka gul knapp och sedan pil till vänster för att komma till sista programmet i listan.
Ons 29/7 omstart kl11.46 Tv-Guide visar Sön 02.00 BBC World News.
Ons 29/7 koll kl16.20 Tv-Guide visar Sön 02.00 BBC World News.
Tors 30/7 koll kl07.30 Tv-Guide visar Mån 01.45 London Ink.
Tors 30/7 koll kl17.16 Tv-Guide visar Mån 01.45 London Ink.
Fre 31/7 koll kl11.31 Tv-Guide visar Tis 01.55 Car Bomb.
Lör 1/8 koll kl15.44 Tv-Guide visar Tis 01.55 Car Bomb.
Sön 2/8 koll kl08.08 Tv-Guide visar Tors 01.50 Musik.
Mån 3/8 koll kl18.37 Tv-Guide visar Fre 02.00 BBC World News.
Tis 4/8 koll kl17.10 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Programerar om Harmony till att ställa 1910 i standby när TV stängs av.
Ons 5/8 koll kl18.05 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Tors 6/8 koll kl18.04 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Fre 7/8 koll kl19.33 Tv-Guide visar Lör 02.00 BBC World News.
Kollar på några kanaler på "Mini-guiden" sista programmet som visas på alla kanaler startar före 02.00.
Lör koll kl09.36 Tv-Guide visar "Inget program matchar din sökning"
Programerar om Harmony till att INTE ställa 1910 i standby när TV stängs av.
Sön 9/8 koll kl13.44 Tv-Guide visar "Inget program matchar din sökning"
Söndag kväll får Timoute-buggen tvungen att starta om 1910 samma som flera eller alla har fått.
Min slutledning är det inte dags att vi gör en gruppfelanmälan på alla 1910 användare så vi får en riktig programvara som klarar av att uppdatera Tv-guiden i standby samt fixa att boxen inte kan starta för dom flesta som har den ansluten via HDMI eller component.
Det som gör det viktigt för mig är att tv väljer olika och oftast fel ingångar när 1910 inte sätts i standby och det är inte sambo och barn vänligt.
Slutledningen på själva felsökningen har ju redan presenterats här i tråden så där har jag inget att tillägga.
Dock verkar det som uppdateringssignalen för EPG inte kommer vid midnatt som jag tidigare trott då det var någon nattuggla som inte fick sina uppdateringar när 1910 var igång ibland fram till 02.00 men då Tv-Guiden oftast slutar med något strax innan 02.00 så är det väl då den kommer.
//Paul
Postad 12 augusti 2009 - 11:06
Johan O
-
Johan O
-
Rookie
-
6 inlägg
Blev för några månader sedan uppringd av Telia (eller något callcenter på uppdrag av Telia) och blev erbjuden att lägga till Canal+ Total till mitt nuvarande kanalpaket till ett förmånligt pris. Jag skulle också få en HD-box påstod försäljaren i luren.
Trevligt tänkte jag och tackade ja! Har den gamla boxen och ville gärna ha den nya 1910.
Kanalerna fick jag med en gång, men någon Box har jag inte sett röken av...
Ljög killen bara för att få provision eller?
Nån som varit med om samma?
Postad 12 augusti 2009 - 13:06
LINO
-
LINO
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag blev erbjuden canal+ paketet i ett år för 49:- i månaden och tackade ju så klart ja! Men när jag sedan väntade på kanalerna, och dom inte dök upp, så fanns det ingen beställning eller nån logg på den. Och det priset kunde dom ju inte erbjuda på kundtjänst. Jäkligt tråkigt att bli lurad när man blev så otroligt nöjd med erbjudandet och såg fram emot det!
Postad 12 augusti 2009 - 16:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag blev erbjuden canal+ paketet i ett år för 49:- i månaden och tackade ju så klart ja! Men när jag sedan väntade på kanalerna, och dom inte dök upp, så fanns det ingen beställning eller nån logg på den. Och det priset kunde dom ju inte erbjuda på kundtjänst. Jäkligt tråkigt att bli lurad när man blev så otroligt nöjd med erbjudandet och såg fram emot det!
Det erbjudandet som finns är stor med canal+ för 249 kr/månad om jag inte missminner mig. Det är enda kampanjen jag vet om. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 12 augusti 2009 - 16:35.
Postad 12 augusti 2009 - 17:51
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag försökte avsluta mitt paket "stor" idag men det gick inget vidare via hemsidan  Jag har Telia Smart så det kanske är en anledning.
Måste man ringa in till kundtjänst för att ändra sina abonnemang om man har Telia Smart?
MVH Kribban
Postad 13 augusti 2009 - 00:38
Berlan
-
Berlan
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag försökte avsluta mitt paket "stor" idag men det gick inget vidare via hemsidan Jag har Telia Smart så det kanske är en anledning.
Måste man ringa in till kundtjänst för att ändra sina abonnemang om man har Telia Smart?
MVH Kribban
Ja, därför att Telia kräver tre månaders uppsägning, när bindningstiden har löpt ut.
Postad 13 augusti 2009 - 06:40
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Postad 13 augusti 2009 - 07:33
slamdunk
-
slamdunk
-
Rookie
-
7 inlägg
Idag så har vi 2 abb. Min fråga är om man kan skaffa en tredje box och köra "abb" 2 på den från annan plats i huset. (givetvis förutsatt att man inte tittar från det andra rummet)
Mvh
Postad 13 augusti 2009 - 08:16
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej,
en fråga direkt/indirekt relaterad till tv-tråden:
Jag kör Thompson 787 modemet och nätverkskabel till TV'n. TV'n står 2 våningar ner samt i andra sidan huset... Jämte TV''n står en PS3 som jag också behöver uppkoppling till och min fråga är om jag kan sätta en switch på vägen till dessa 2 apparater?
Anledningen är att jag har för långt mellan modem och apparater så trådlös signal blir bara 10% vilket inte räcker för PS3an iallafall. Borde väl funka att sätta en switch och på så sätt utnyttja den befintliga kabeln?
MVH Jonas
Postad 13 augusti 2009 - 08:26
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej, en fråga direkt/indirekt relaterad till tv-tråden:
Jag kör Thompson 787 modemet och nätverkskabel till TV'n. TV'n står 2 våningar ner samt i andra sidan huset... Jämte TV''n står en PS3 som jag också behöver uppkoppling till och min fråga är om jag kan sätta en switch på vägen till dessa 2 apparater? Anledningen är att jag har för långt mellan modem och apparater så trådlös signal blir bara 10% vilket inte räcker för PS3an iallafall. Borde väl funka att sätta en switch och på så sätt utnyttja den befintliga kabeln?
MVH Jonas
Det låter som en klok tanke... Switchar används alltför lite enligt min mening. Se till att köra 1000Mbps om du har möjlighet.
Postad 13 augusti 2009 - 08:35
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Har för mig att jag testade detta och inte fick det att fungera, eftersom IPTv inte går på samma bandbredd som vanliga bredbandet, Så jag är tvungen att dra två kablar, en till PS3 och en till TV boxen
Postad 13 augusti 2009 - 08:40
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Har för mig att jag testade detta och inte fick det att fungera, eftersom IPTv inte går på samma bandbredd som vanliga bredbandet, Så jag är tvungen att dra två kablar, en till PS3 och en till TV boxen
SKulle inte förvåna mig om det är så... Men det funkar utmärkt när jag bara byter kabeln från TV'n till PS3:an - så jag fattar inte varför det inte skulle fungera. Men jag är å andra sidan väldigt dålig på teknik.
Postad 13 augusti 2009 - 09:38
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej, en fråga direkt/indirekt relaterad till tv-tråden:
Jag kör Thompson 787 modemet och nätverkskabel till TV'n. TV'n står 2 våningar ner samt i andra sidan huset... Jämte TV''n står en PS3 som jag också behöver uppkoppling till och min fråga är om jag kan sätta en switch på vägen till dessa 2 apparater? Anledningen är att jag har för långt mellan modem och apparater så trådlös signal blir bara 10% vilket inte räcker för PS3an iallafall. Borde väl funka att sätta en switch och på så sätt utnyttja den befintliga kabeln?
MVH Jonas
Hej Jonas! Det är bara att gasa på och switcha upp efter Thompsonen hur mycket du vill. Adresseringen sker från Thompsongatewayen och det funkar med blandat TV och Bredband. Jag kör en nätverkskabel på 20 meter från Thompson 787 runt hela lägenheten och in i en 100Mbit switch. I denna switch har jag kopplat in: 2st digitalboxar, 1st popcorn hour och 1st xbox 360 och det funkar alldeles utmärkt. Denna lösning hade inte funkat om man kör något annat än Smartboxen då det på all övrig utrustning är separata portar för varje VLAN som tjänsterna ligger på. Det hade ju varit roligt att sätta upp en 1Gbits switch men detta bör ju inte göra någon nytta då det är 100 Mbits portar på Thompson 787.
Postad 13 augusti 2009 - 10:29
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Ang Telia Bredbandstelefoni! Fick idag delningsdosan som behövs för att ha Bredbandstelefoni, dock så är den ju alldeles för kort! Frågade telia om det fanns längre, 15 meter, men det ingick ej utan jag får köpa en! Dock så hittar jag ingen någonstans! Nån som har en länk Alternativet är ju att dra 2st 15m nätverkskablar istället om jag flyttar gatewayen närmare första jacket! EDIT: Löst det genom att boka en tekniker som kommer ut och flyttar första jacket!
Redigerat av HkanW, 13 augusti 2009 - 12:58.
Postad 13 augusti 2009 - 11:03
no16
-
no16
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Hej Jonas! Det är bara att gasa på och switcha upp efter Thompsonen hur mycket du vill. Adresseringen sker från Thompsongatewayen och det funkar med blandat TV och Bredband. Jag kör en nätverkskabel på 20 meter från Thompson 787 runt hela lägenheten och in i en 100Mbit switch. I denna switch har jag kopplat in: 2st digitalboxar, 1st popcorn hour och 1st xbox 360 och det funkar alldeles utmärkt. Denna lösning hade inte funkat om man kör något annat än Smartboxen då det på all övrig utrustning är separata portar för varje VLAN som tjänsterna ligger på. Det hade ju varit roligt att sätta upp en 1Gbits switch men detta bör ju inte göra någon nytta då det är 100 Mbits portar på Thompson 787.
tack för svaret! Typ en sån här kanske: https://www.inet.se/...switch/5400419/Verkar ju billigt och bra.
Postad 13 augusti 2009 - 13:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det är bara att gasa på och switcha upp efter Thompsonen hur mycket du vill. Adresseringen sker från Thompsongatewayen och det funkar med blandat TV och Bredband.
För er som inte har smart så borde en sån här fungera för att få två olika tjänster i samma kabel. Markus Johansson Telia kundservice Ang Telia Bredbandstelefoni! Fick idag delningsdosan som behövs för att ha Bredbandstelefoni, dock så är den ju alldeles för kort! Frågade telia om det fanns längre, 15 meter, men det ingick ej utan jag får köpa en! Dock så hittar jag ingen någonstans! Nån som har en länk
Alternativet är ju att dra 2st 15m nätverkskablar istället om jag flyttar gatewayen närmare första jacket!
Alternativet att dra nätverkskabel är att föredra, använder man förlängningssladd får man oftast störningar på tjänsten pga detta. EDIT: Löst det genom att boka en tekniker som kommer ut och flyttar första jacket! 
Det är ju ett bra sätt att lösa det på med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 13 augusti 2009 - 16:22
Joopey
-
Joopey
-
Rookie
-
5 inlägg
Anledningen till att jag annars läste lite i tråden var för att kolla hur eran SVT HD är med ljudet? För mig är det osynkat då ljudet ligger lite före. Skrev i denna tråden då provsändningen startade att jag hade osynkat ljud o ni på Telia kundservice svarade att ni visste om det och att det skulle vara åtgärdat. Har ärligt talat inte kollat nått speciellt på SVT HD efter det men slog på den nyss o ser samma sak igen...ljudet ligger före bilden. Detta händer alltså bara på SVT HD kanalen för mig.
Är detta nått som ni andra också har?
Kör via fiber och har som sagt 1910 boxen med HDMI.
Har haft exakt samma problem sedan testsändningarna startade. Otroligt störande och det gör att hela testet är meningslöst i alla fall för mig som konsument.
Redigerat av Joopey, 13 augusti 2009 - 16:23.
Postad 13 augusti 2009 - 18:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har haft exakt samma problem sedan testsändningarna startade. Otroligt störande och det gör att hela testet är meningslöst i alla fall för mig som konsument.
Kan väl säga att jag är vädligt konfunderad till det där, På vår test-tv här i luleå har det varit exakt i synk, samma i Stockholm och Göteborg. Nu tittade vi här och kan säga att det rör sig om max 5 ms före just nu. upplever ni det som mer före? Markus Johansson Telia Kundservcie
Postad 13 augusti 2009 - 21:24
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Ang SVT-HD..
Kollade nyss på inspelningen av framträdandet med gitarristen Tommy Emmanuel och där var ljudet helt i sync..
Spolade tillbaka till början av inspelningen på den externa hårddisken för en extra koll och det var helt i sin ordning.
Programmet med gitarristen visades häromdagen..på SVT-HD
Postad 13 augusti 2009 - 22:01
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Lite nytt på skvallerfronten: För en tid sedan så skrev jag följande: I och med att jag inte har någon som helst aning om vad det här "1903" som jag har sett indikationer på är för nånting så är jag nog helt fel person att uttala mig. Jag skvallrar bara om saker jag har sett.
Men med tanke på att i samma sammanhang så refereras nuvarande 1900-serien till just bara "1900" (dvs man buntar ihop modellerna 1910, 1920, 1960, och 1970 till 1900-serien och prata bakom kulisserna om "1900" som ett samlingsnamn), så är ju faktiskt en 1903-serie tre steg framåt...
Det kanske kommer en 1913, 1923, 1963 och 1973... Vem vet?! Och då kanske det blir 1963 som blir burken som Telia skall använda för PVR. Det sista är totala fantasier från min sida, men vi får väl se.
Det kan ju vara som jag skrev i ett tidigare inlägg att 1903 bara refererar till ny generation av programvara (baserad på Webkit istället för Mozilla) och inte en ny generation hårdvara som sådant...
/Peter Cigéhn
Tänk vad man kan ha rätt ibland än fast det är "totala fantasier". Nyligen så dök det upp information för att boota upp en ny typ av box på en av Telias multicastströmmar för systeminformation. Den här specifika systeminformationsströmmen används i huvudsak för utvärdering och testning av ny funktionalitet. Döm om min förvåning då modellbeteckningen på den nya typen av box är just "motorola-vip1963"! Tänk vad man kan gissa rätt ibland... Så det är alltså på gång en ny generation "1960"-box som heter Motorola VIP 1963. "1960"-serien är ju boxar utrustade med hårddisk och PVR-funktionalitet. Så ännu en indikation på att det är på gång en ny generation box med hårddisk... /Peter Cigéhn
Postad 13 augusti 2009 - 22:35
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Så ännu en indikation på att det är på gång en ny generation box med hårddisk...En sådan har jag längtat efter länge nu..en sådan vill jag ha snarast. Att spela in program verkar vara skoj..på en hårddisk. Tack Telia för lyhördheten för önskemål från kunderna.
Postad 13 augusti 2009 - 22:46
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Marcus Ja jag vet att följande kanske inte är någon direkt stor fråga för tv-tittarna, men. Hur i h..ete kan man ha fräckheten att ta 29 kr för TV Finland när alla med lätthet får in kanalen via marknätet... Jag hade TV1000 samt Viasat Sport från Comhem tom månadsskiftet. Priset höjdes till 199 kr och sedan tillkommer KORTAVGIFT, TACK OCH HEJ COMHEM... Comhem var faktiskt så generösa att jag fick behålla kortet utan kostnad Så. Kanalpaket Start För att titta på Telia Digital-tv behöver du vår digitalbox. Den kan du beställa samtidigt som du beställer kanalpaket Start. Pris för digitalboxen är 1695 kr. Kort/krypteringsavgift tillkommer med 249 kr/halvår.Kort/krypteringsavgift för kanaler som vem som helst kan ta emot, även där via marknätet, utan kostnad. Bort med de retfulla "krypteringavgifterna"
Redigerat av Latman, 13 augusti 2009 - 23:05.
Postad 14 augusti 2009 - 00:19
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Tack Telia för lyhördheten för önskemål från kunderna.
Tror inte att "lyhördheten" drivit fram en PVR funktion som funnits i andra nät i åratal. Det har nog legat i planeringspipen länge och nu har tekniken i box och nätverk utvecklats och nått den nivå som medger lansering. Kanske blir det några få utvalda, t.ex. Latman, som får testa ...
Postad 14 augusti 2009 - 03:44
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Satt och läste på telias hemsida on HD tv testen de kör nu igen. Där står det bland annat:
"För att kunna se hdtv med hd-kvalitet behöver du även ha en tv-apparat som kan visa högupplösta tv-sändningar. En sådan tvär märkt "hd-ready" eller "full hd". Dessutom måste din digitaltv-box vara inställd på 720p."
Hur har dom tänkt lösa det när flera HD tv kanaler lanseras. Några kanaler sänds ju i 1080i och andra i 720p. Är det tänkt att man skall gå in i menyn på boxen och ändra upplösning beroende på vilken kanal man ska titta på?
Redigerat av doppko, 14 augusti 2009 - 03:45.
Postad 14 augusti 2009 - 07:02
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Satt och läste på telias hemsida on HD tv testen de kör nu igen. Där står det bland annat:
"För att kunna se hdtv med hd-kvalitet behöver du även ha en tv-apparat som kan visa högupplösta tv-sändningar. En sådan tvär märkt "hd-ready" eller "full hd". Dessutom måste din digitaltv-box vara inställd på 720p."
Hur har dom tänkt lösa det när flera HD tv kanaler lanseras. Några kanaler sänds ju i 1080i och andra i 720p. Är det tänkt att man skall gå in i menyn på boxen och ändra upplösning beroende på vilken kanal man ska titta på?
Nej, det är helt sant, det måste finnas två alternativ. Ettdera låst upplösning ifall man har TV som kräver det, eller ett alternativ där man hela tiden skickar vidare den upplösning kanalen använder. Det gäller ju inte bara HD-varianter, om man har en bättre TV så vill man ju låta den sköta även uppskalning från 576i.
Postad 14 augusti 2009 - 07:46
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har sökt med ljus o lykta efter beskrivningar av Telia's ABC klassning av anslutningar/noder. Har fått veta att vi har en klass A nod, men kan inte hitta vad man menar med detta. Någon som vet?
Har också fått en 1910 box i utbyte från min gamla 15xx. Det som slår mig är storleken på boxen. Där är ju för bövelen nästan dubbelt så stor (i volym) som den gamla. Blir inte all elektronik mindre och mindre? Nästan så jag är sugen på att skicka tillbaka den eftersom det blir ganska skrymmande i hyllan (jämfört med den gamla som sagt)...
Anders
Postad 14 augusti 2009 - 07:58
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
inlägg #5755 Enkel förklaring är att det har att göra med vilken hastighet det är mellan kunden och Telias stamnät.
A är lägsta klassen som alla kunder har, många kunder har B och några fåtal har C. C är alltså den bästa klassen och i detta fallet är kravet att man har klass B eller C.
Redigerat av defiant, 14 augusti 2009 - 07:59.
Postad 14 augusti 2009 - 08:07
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Har sökt med ljus o lykta efter beskrivningar av Telia's ABC klassning av anslutningar/noder. Har fått veta att vi har en klass A nod, men kan inte hitta vad man menar med detta. Någon som vet?
Har också fått en 1910 box i utbyte från min gamla 15xx. Det som slår mig är storleken på boxen. Där är ju för bövelen nästan dubbelt så stor (i volym) som den gamla. Blir inte all elektronik mindre och mindre? Nästan så jag är sugen på att skicka tillbaka den eftersom det blir ganska skrymmande i hyllan (jämfört med den gamla som sagt)...
Anders
Helt riktigt är den mycket större men för mig innebär formen att den passar bättre i min tv-bänk. Den förra (1510) såg otroligt malplacerad ut. Me like den nyare 1910!
Postad 14 augusti 2009 - 11:40
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
inlägg #5755 Citera(TeliaKundservice @ Jul 6 2009, 08:55 ) * Enkel förklaring är att det har att göra med vilken hastighet det är mellan kunden och Telias stamnät. A är lägsta klassen som alla kunder har, många kunder har B och några fåtal har C. C är alltså den bästa klassen och i detta fallet är kravet att man har klass B eller C. Markus Johansson Telia Kundservice inlägg #5755
Ja, det förstår jag också, men vad innebär det för mig som kund? Är jag exkluderad från tjänsterna X, Y och Z, eller är det bara en teknikalitet som begränsar prestanda eller kvalitet. Ja du förstår nog vad jag menar. Mvh Anders
Postad 14 augusti 2009 - 12:12
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
En annan fråga, har funderat på att köpa en Ruckus för att slippa lite kabeldragning. Men eftersom den kräver en strömadapter på mottagaren så är jag nu inne på att köpa en vanlig "homeplug" för elnätet istället. Visst ska det funkar att köra tv-signalen över en sådan mockapär istället, eller hur? Lite billigare blir det också ... Exempelhttp://www.airlive.c...ine_USB_QSG.pdfhttps://www.prisjakt...kt.php?p=260805mvh Anders
Redigerat av Unregisteredff8f752a, 14 augusti 2009 - 12:16.
Postad 14 augusti 2009 - 13:02
Kvalster
-
Kvalster
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
En annan fråga, har funderat på att köpa en Ruckus för att slippa lite kabeldragning. Men eftersom den kräver en strömadapter på mottagaren så är jag nu inne på att köpa en vanlig "homeplug" för elnätet istället. Visst ska det funkar att köra tv-signalen över en sådan mockapär istället, eller hur? Lite billigare blir det också ...
Exempel http://www.airlive.c...ine_USB_QSG.pdf https://www.prisjakt...kt.php?p=260805
mvh Anders
Funkar bra. Har kört med en annan modell i något år nu. Problem kan (men behöver inte) uppstå om uttagen ligger på olika faser. Sen ser jag ingen spec på vilken hastighet de ska klara av i dina länkar, men sikta på ett par som har minst 100Mb/s så är du safe. Det är nämligen precis som med trådlösa nätverk en teoretisk hastighet som kan uppnås vid optimala förhållanden.
Redigerat av Kvalster, 14 augusti 2009 - 13:06.
Postad 14 augusti 2009 - 13:04
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
En annan fråga, har funderat på att köpa en Ruckus för att slippa lite kabeldragning. Men eftersom den kräver en strömadapter på mottagaren så är jag nu inne på att köpa en vanlig "homeplug" för elnätet istället. Visst ska det funkar att köra tv-signalen över en sådan mockapär istället, eller hur? Lite billigare blir det också ...
mvh Anders
Jag kör med en sån här utan problem, men den kanske inte är så mycket billigare än en Ruckus? http://www.teknikmag...mp;artnr=500137
Redigerat av cadwal, 14 augusti 2009 - 13:12.
Postad 14 augusti 2009 - 13:40
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Ja, det förstår jag också, men vad innebär det för mig som kund? Är jag exkluderad från tjänsterna X, Y och Z, eller är det bara en teknikalitet som begränsar prestanda eller kvalitet. Ja du förstår nog vad jag menar.
Det som diskuterades i tråden var att man i dagsläget inte kan beställa vissa Kanalpaket. Det kommer antagligen bli begränsat utbud av några andra kanaler på de som A klassade noder med, men detta vet jag inte i dagsläget. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 14 augusti 2009 - 16:44
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Det som diskuterades i tråden var att man i dagsläget inte kan beställa vissa Kanalpaket.
Det kommer antagligen bli begränsat utbud av några andra kanaler på de som A klassade noder med, men detta vet jag inte i dagsläget.
Hur får man reda på viken klassningan man har?
Postad 14 augusti 2009 - 17:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur får man reda på viken klassningan man har?
Jag kan se det i ett av våra system om jag söker på identifikationskoden du har i digital-tv boxen. Kan du inte den koden så står den som användare när man tittar på ”om tjänsten” och ”teknisk information” i menyn. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 15 augusti 2009 - 08:58
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Anders
Eftersom man använder samma låda till 1910 och 1960 (den med hårddisk) så måste ju lådan även kunna rymma en HDD. 1510 har aldrig haft HDD-möjlighet således kunde man ju göra den lådan mindre. Man skall dessutom inte glömma att 1510 från början utvecklades av Kreatel och 1910 av Motorola. Det var först när Motorola köpte Kreatel som 1510 och 1910 hamnade under samma produkttak. Det kan ju förklara lite olika grunddesign. /A
Postad 15 augusti 2009 - 09:00
Joopey
-
Joopey
-
Rookie
-
5 inlägg
Kan väl säga att jag är vädligt konfunderad till det där, På vår test-tv här i luleå har det varit exakt i synk, samma i Stockholm och Göteborg. Nu tittade vi här och kan säga att det rör sig om max 5 ms före just nu. upplever ni det som mer före?
Tittar på friidrotts-VM nu och synkningen är som den alltid ha varit sedan jag fick SVT HD; ljudet ligger c:a 1/3 sekund före bilden. Bor i Stockholm.
Postad 15 augusti 2009 - 09:42
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Eftersom man använder samma låda till 1910 och 1960 (den med hårddisk) så måste ju lådan även kunna rymma en HDD. 1510 har aldrig haft HDD-möjlighet således kunde man ju göra den lådan mindre. Man skall dessutom inte glömma att 1510 från början utvecklades av Kreatel och 1910 av Motorola. Det var först när Motorola köpte Kreatel som 1510 och 1910 hamnade under samma produkttak. Det kan ju förklara lite olika grunddesign.
/A
Nja, 1900-serien kom redan på Kreatel-tiden, innan uppköpet av Motorola. Googlar man lite så kan t ex hitta den här och den här. Den andra är dessutom konfidentiell och distribution under NDA (Non Disclosure Agreement), så den borde inte ligga ute så där på webben. Observera att den specen är från 2004, så grundkonstruktionen i 1910:an är över 5 år gammal. Så att 1900-serien ser ut som den gör förklaras nog inte av dom blev uppköpta av Motorola. /Peter Cigéhn
Postad 15 augusti 2009 - 10:04
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nja, 1900-serien kom redan på Kreatel-tiden, innan uppköpet av Motorola. Googlar man lite så kan t ex hitta den här och den här. Den andra är dessutom konfidentiell och distribution under NDA (Non Disclosure Agreement), så den borde inte ligga ute så där på webben. Observera att den specen är från 2004, så grundkonstruktionen i 1910:an är över 5 år gammal.
Så att 1900-serien ser ut som den gör förklaras nog inte av dom blev uppköpta av Motorola.
/Peter Cigéhn
Det där med åldern är ju lite intressant för specen ovan och den publika på motorolas site säger att boxen klarar 1080i medans det enda stället jag hittat som nämner 1903 och 1963 pratar om 1080p, och siten i sig är ju egentligen till för att säga att dessa boxar är HDCP-testade. Det ger iaf intryck av att de nya boxarna är en uppdaterad HW-generation.
Postad 15 augusti 2009 - 10:14
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Nja, 1900-serien kom redan på Kreatel-tiden, innan uppköpet av Motorola. Googlar man lite så kan t ex hitta den här och den här. Den andra är dessutom konfidentiell och distribution under NDA (Non Disclosure Agreement), så den borde inte ligga ute så där på webben. Observera att den specen är från 2004, så grundkonstruktionen i 1910:an är över 5 år gammal.
Så att 1900-serien ser ut som den gör förklaras nog inte av dom blev uppköpta av Motorola.
/Peter Cigéhn
Där ser man. Jag hade alltid fått uppfattningen att 1510 var en box konstruerad av Kreatel och 1910 var konstruerad av Motorola. Men så var det uppenbarligen inte. Då blir det ännu mer suspekt varför 1910-boxen i vissa avseenden verkar vara sämre än föregångaren 1510. /A
Postad 15 augusti 2009 - 15:54
h0llowman
-
h0llowman
-
Användare
-
-
233 inlägg
en fråga till telia kundtjänst!!
sen jag byte box från den vanliga silverfärgade som inte har hdmi till den nya svarta hdmi digitlaboxen1910-9 så fick jag sämre bild förutt var bilden mer lugnt och len medans den nu är mer orolig och krusigt kan det vaar något med min hdmi box??? tycker det är konstigt att det blivit sämre när jag gått från scart till hdmi ..
är det så att den komprimerar tvbilden mer när man kör hdmi eller vad ???
ska till lägga att jag har en nyinköpt 46tums plamsa tv sen 2 veckor av märket panasonic
ska jag försöka byta box???
mvh peter
Redigerat av h0llowman, 15 augusti 2009 - 16:05.
Postad 15 augusti 2009 - 16:06
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Tittar på friidrotts-VM nu och synkningen är som den alltid ha varit sedan jag fick SVT HD; ljudet ligger c:a 1/3 sekund före bilden. Bor i Stockholm.
Jag bor i Kalmar, kör fiber. Jag får också osynk mellan bild och ljud på SVT HD. Vad jag inte är nöjd med angående telias tjänst är den dåliga signalen på de andra kanalarna, se bif bild. Återkommande problem att mönster stannar kvar när man byter kanal alt att mönster ligger kvar i bilden. Jag ska säga att jag har en 40" LCD tv från samsung som funkar finfint. Telias bredbandtjänst har fungerat fint i alla år som jag haft tjänsten men tv-sändningen är under all kritik.
Redigerat av Evelon, 15 augusti 2009 - 16:11.
Postad 15 augusti 2009 - 16:10
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Någon som har en Harmony fjärr och fått den att fungera ordentligt med 1910 boxen? jag har försökt med konigurationer för både Kreatel oh Motorola, men den envisas med att kalla den för PVR och så fungerar knapparna dåligt, återstår väl att försöka lära fjärren alla kommandon, men det känns trist
Nån som har nån nys å hur det kan komma att se ut med erbjudande osv när telia lanserar pvr box? jag är sugen på att kunna spela in, men kommer den att kosta massvis med pengar och ändå äger man inte den, eller kan man byta upp sig tro om man binder upp sig på bindningstider? förmodar att ingen vet, men det skadar inte att fråga .
Postad 15 augusti 2009 - 16:43
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Någon som har en Harmony fjärr och fått den att fungera ordentligt med 1910 boxen? jag har försökt med konigurationer för både Kreatel oh Motorola, men den envisas med att kalla den för PVR och så fungerar knapparna dåligt, återstår väl att försöka lära fjärren alla kommandon, men det känns trist
För mig funkar det bäst med att använda dom komandon som ligger i databasen och bara lära dom kommandon som databasen inte har tex Video knappen. Det som funkar dåligt från databasen är att Telia har flyttat knappar eller döpt omdom mot Motorola orginal fjärr som är det som finns i databasen men funkar finfint när man fått kasta om meny info o text tv. Namnet kan man ju själv döpa om. //Paul
Postad 15 augusti 2009 - 17:48
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Nån som har nån nys å hur det kan komma att se ut med erbjudande osv när telia lanserar pvr box? jag är sugen på att kunna spela in, men kommer den att kosta massvis med pengar och ändå äger man inte den, eller kan man byta upp sig tro om man binder upp sig på bindningstider? förmodar att ingen vet, men det skadar inte att fråga . 
Inga problem för mig heller med min Harmony, använde grundinställningarna till fjärren och har fixat om lite efter egna önskemål
Postad 15 augusti 2009 - 18:23
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Vad jag inte är nöjd med angående telias tjänst är den dåliga signalen på de andra kanalarna, se bif bild. Återkommande problem att mönster stannar kvar när man byter kanal alt att mönster ligger kvar i bilden. Jag ska säga att jag har en 40" LCD tv från samsung som funkar finfint.
Det tycker jag verkar vara ett fel på boxen, prövat att få den utbytt?
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|