* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 05 juni 2009 - 17:01
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hehe, det är mycket man hinner upptäcka idag!
Såg precis att min lur har fått sig en spricka! Precis vid volymkontrollen under batteriluckans kant.
Nu blir det 2 saker man får ta upp på sin "garantiservice", spricka och blåtand.
 Patrick
Har en likadan spricka men på motsatt sida, ca 1cm nedanför USB'n.  Detta trotts ett mycket varsamt hanterande. Har för mig att plasten är rätt tunn där enligt en del forum /Johan
Postad 05 juni 2009 - 19:10
stevieee
-
stevieee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Den uppdateringen är mycket liten.
Jag kommenterade den på Mobil.se och skrev följande:
R3AA009 är en mycket marginell uppdatering. R2AA018 vore mer sanningsenlig beteckning.
Däremot har det funnits en större uppdatering kallad R3AA003 som dock inte lämnat betastadiet. Den cirkulerar dock i olika ROMar och ger bl.a en ny panelhanterare med ny MXP-panel med integrerad FW-radio, Flashpaneler m.m. Dessutom nyare SYS-build. Men av någon anledning stoppades denna R3AA003 och ersattes med en lätt uppdaterad R2 som döpts om till R3.
Bästa sättet att uppgradera en X1 till något riktigt bra är att skippa Sony Ericssons ROM och lägga in en anpassad istället. Numera kör jag WM 6.5 på min Xperia och det kan verkligen rekommenderas. Andra alternativ är Touch-IT eller Touch X-serierna som erbjuder TouchFLO3D2.
Vill du ha större uppdateringar som verkligen transformerar Xperian så kommer lite länkar:
Touch-IT v10
Touch-X Ultimate 10.0
Valkyrie 1.5 Toxic WM 6.5
SEX1 - Pure WM 6.5 for Xperia
WildChild Loaded WM 6.5
Med någon av dessa får du en rejält uppgraderad X1. Ja, en helt ny nalle faktiskt. Så stor är skillnaden mot stock-ROM.
Personligen kör jag för tillfället Valkyrie 1.5 men väntar ivrigt på EnergyROM som är på G.
jag tänkte pröva den där wildchild då jag redan prövat SEX1 och inte gillade den men hittade dessa länkar 21725 Rhodium Manila 21725 Regular Loaded Due to brain fart new link with office included...sorry 21051 R3 LOADED Up now R3 WC7X STOCK TWEAKED LOADED Up Now fast vet inte vilken av dessa man ska välja när man ska ha det han erbjuder , kan någon hjälpa mig (A)
Postad 05 juni 2009 - 20:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Vad var det som inte var bra med SEX1?
Postad 05 juni 2009 - 21:49
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Hehe, det är mycket man hinner upptäcka idag!
Såg precis att min lur har fått sig en spricka! Precis vid volymkontrollen under batteriluckans kant.
Nu blir det 2 saker man får ta upp på sin "garantiservice", spricka och blåtand.
 Patrick
Har själv haft min telefon inskickad 2 ggr för samma fel fast mina sprickor har varit vid laddningen samt uppe vid hörlursingången. Värt att tänka på är att du måste återställa telefonen till Stock ROM innan du skickar in den så att det inte blir någon diskussion om garantin
Postad 05 juni 2009 - 21:54
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har du snöat in helt o hållet nu på WM 6.5 :-p
Postad 06 juni 2009 - 03:47
amendito
-
amendito
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
finns d ett tangentbord som är lika stor som omnias eller nokias 5800 music xpress när man skriver sms för xperia?
Postad 06 juni 2009 - 06:13
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
återställa telefonen till Stock ROM
Tack för ditt svar. Vet inte riktigt när det är bäst att lämna in telefon så man slipper vara utan en längre tid. Ang. stock-rom, har förstått det.
Postad 06 juni 2009 - 07:33
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Har du snöat in helt o hållet nu på WM 6.5 :-p
Jag kör nu enbart med 6.5 och har inte tänkt att gå tillbaka till 6.1. 6.5 är ett trevligt lyft och fungerar bra hittills.
Postad 06 juni 2009 - 10:13
Tallani
-
Tallani
-
Användare
-
-
117 inlägg
Finns det någon applikation för Spotify till Xperian?
Postad 06 juni 2009 - 14:09
stevieee
-
stevieee
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
tyckte inte den var rolig alls
Postad 06 juni 2009 - 14:44
Unregisteredf6d0beb2
-
Unregisteredf6d0beb2
-
Användare
-
-
104 inlägg
Sååå äntligen har jag blivit av med detta skräp!
Ett halvår med X1:an och jag kan bara konstatera att den är riktigt riktigt dålig.
Full med barnsjukdomar och mycket dåligt genomtänkt.
Pust!
Nu har jag skaffat en vanlig lur (W902) och det känns MYCKET bra!
Är det någon som har provat att leta upp ett nummer i telefonboken på x1:an samtidigt som ni kör bil så förstår ni vad jag menar...
Ni som vill ha den här typen av telefon: Köp Iphone för guds skull. Den är så grymt mycket coolare och mer genomtänkt!
Jag har säkert pratat med 30 (före detta) X1-ägare och ALLA dessa tycker som jag (även om det sitter långt inne att erkänna det för många..  )
Tack för ordet!
Postad 06 juni 2009 - 15:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Sååå äntligen har jag blivit av med detta skräp! Ett halvår med X1:an och jag kan bara konstatera att den är riktigt riktigt dålig. Full med barnsjukdomar och mycket dåligt genomtänkt. Pust! Nu har jag skaffat en vanlig lur (W902) och det känns MYCKET bra!
Är det någon som har provat att leta upp ett nummer i telefonboken på x1:an samtidigt som ni kör bil så förstår ni vad jag menar...
Ni som vill ha den här typen av telefon: Köp Iphone för guds skull. Den är så grymt mycket coolare och mer genomtänkt! Jag har säkert pratat med 30 (före detta) X1-ägare och ALLA dessa tycker som jag (även om det sitter långt inne att erkänna det för många.. ) Tack för ordet!
iPhone är tyvärr en leksak jämfört med en PDA-lur som X1. Därmed inte sagt att den är dålig men den riktar sig till ett helt annat segment. iPhone är inget annat än en iPod Touch med telefondel och det innebär att mediaspelare och spel är i fokus. Samt Internet. Som sådan är den mycket bra men den är inte avsedd att konkurrera med X1 utan den har en annan målgrupp. Jag anser att iPhone har ett helt hopplöst gränsnitt ur PDA-synvinkel, däremot är det ett mycket bra gränsnitt som mediaspelare/spelkonsol betraktat. Min X1 är mycket stabil och pålitlig, det klart bästa köpet jag gjort. Att ringa på språng är inga problem, bara man har rätt dialer. Det enda som är en svag punkt hos mig är videokameran, den kunde varit betydligt bättre. Iövrigt fungerar den perfekt. X1 är en mycket genomtänkt produkt om man vet hur den fungerar och anpassningsmöjligheterna är mycket goda. Den är kraftfull och bra att hantera som PDA/handdator betraktat. Köper man en X1 i tron att den motsvarar en vanlig mobiltelefon - då är man fel ute. Det är en handdator med telefondel och är därmed en annan produkt än både iPhone och Sony Ericssons C/W-serier. Har man däremot inte tänkt köra med custom-ROM i sin X1 är det bättre att köpa en HTC Touch Pro 2 och få TF3D som standard och officiell 6.5-uppgradering. Kör man däremot custom-ROM tar man den HTC (t.ex X1) man tycker passar bäst. tyckte inte den var rolig alls
Vad exakt innebär "rolig"?
Postad 06 juni 2009 - 17:00
amendito
-
amendito
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
finns d ett tangentbord som är lika stor som omnias eller nokias 5800 music xpress när man skriver sms för xperia?
Postad 06 juni 2009 - 17:04
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Undrar jag med, ibland vill man använda touchscreenen för att skriva och utan att plocka fram pennan.
Postad 06 juni 2009 - 18:25
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Prova FingerKeyboard 2.1. Utmärkt fingertangentbord.
Postad 06 juni 2009 - 19:11
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Här finns ett mycket imponerande projekt: Windows 7 för WAD. När det är klart blir det till att skaffa WAD. Windows 7 för Wisbar Advanced Desktop
Postad 06 juni 2009 - 20:02
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag kör nu enbart med 6.5 och har inte tänkt att gå tillbaka till 6.1. 6.5 är ett trevligt lyft och fungerar bra hittills.
Kör du fortfarande med Valkyrie´s eller? Väntar starkt på att Energy ska bli klar med sin för den verkar bli kanon! Tack för ditt svar. Vet inte riktigt när det är bäst att lämna in telefon så man slipper vara utan en längre tid.
Ang. stock-rom, har förstått det. 
Kan du leva med sprickorna skulle jag nog vänta tills efter sommaren med att skicka in telefonen. Skickade in grabbens för ett tag sedan o det tog 3 veckor!!
Redigerat av kewe, 06 juni 2009 - 20:02.
Postad 06 juni 2009 - 22:03
roathan
-
roathan
-
Användare
-
-
168 inlägg
Någon som vet om och isåfall hur man kan radera tidigare program man använt under start på Xperian?
Postad 06 juni 2009 - 23:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
iPhone är tyvärr en leksak jämfört med en PDA-lur som X1. Därmed inte sagt att den är dålig men den riktar sig till ett helt annat segment.
iPhone är inget annat än en iPod Touch med telefondel och det innebär att mediaspelare och spel är i fokus. Samt Internet. Som sådan är den mycket bra men den är inte avsedd att konkurrera med X1 utan den har en annan målgrupp.
Jag anser att iPhone har ett helt hopplöst gränsnitt ur PDA-synvinkel, däremot är det ett mycket bra gränsnitt som mediaspelare/spelkonsol betraktat.
Har själv haft X1an i ett par månader och är beredd att hålla med föregående talare om att X1an inte känns riktigt rätt för mig, även om det i sig är en bra produkt. Problemet är att jag kan inte låta bli att undra riktigt vem den är till för, iom att jag inte känner att den kan ersätta en bra mobiltelefon fullt ut (för krånglig och bökig även med custom rom, många bra program men tyvärr ingen helhet) men heller inte ersätta en bärbar dator (för begränsad helt enkelt). Min egen slutsats är att den extra funktionaliteten hos X1an (eller snarare Windows Mobiler) jämfört med en "vanlig" mobiltelefon kommer till priset av att alla telefonfunktioner (ringa, sms, musikspelare t.ex.) blir mkt krångligare och osmidigare, och det är inte ett pris jag känner att jag är beredd att betala längre. Kan inte skaka av mig känslan av att X1:an först och främst är en ingenjörsdröm, som tyvärr har svårt att riktigt finna sin plats hos de flesta användare. Och då är jag ändå själv en typisk ingenjör.
Redigerat av Unregistered1413, 06 juni 2009 - 23:50.
Postad 07 juni 2009 - 08:24
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag håller inte riktigt med, men det beror på vad man är ute efter. Felet som är vanligt är att X1 köps av ett skäl: det står Sony Ericsson på den. Konsekvensen blir sedan att en bra produkt sågas eftersom den avviker från den "norm" användaren ansåg att dennes K800i el dyl hade. Talar vi om riktigt smidig telefoni parat med PDA är egentligen P-serien med luckan eller Nokia Communicator de bästa exemplen. Detta då de erbjuder en fullfjädrad telefonilösning och handdator i ett genom bra konstruktion med dubbla framsidor eller lucka. Problemet är dock att Nokia med E90 gjorde ett fel: ersatte S80 med S60 utan tillräcklig optimering. För Sony Ericssons del var misstaget att inte utveckla P-konceptet tillräckligt och bredda det. När det gäller Xperian är min enkla uppfattning att det är en handdator med telefondel. Samma som övriga Pocket PC. Det innebär att om telefoni står i fokus skall man inte köpa den. Den bör endast köpas om det är en handdator man är ute efter men även kan tänka sig integrerad telefoni, företrädesvis för Internetuppkoppling. Dock fungerar X1 utmärkt att ringa med som jag ser det, inget problem där. Däremot saknar den avancerad samtalshantering som S60-plattformen har med rätt program. Likaså är profilhanteringen mycket rudimentär jämfört med S60 (Nokia har ju kört profiler sedan 1998 så de är vana). Det innebär att om avsikten är en smartphone med telefonfokus - då köper man S60. Är man däremot spekulant på t.ex en Nokia E90/Communicator eller liknande - då är X1 eller HTC Touch Pro/2 mycket bra produkter. Jämfört med S60 i det sammanhanget är de mer kraftfulla och har överlägsen hantering av Office/PIM o.dyl. När det gäller att ersätta sin laptop är min uppfattning enkel: Xperian kan ersätta en laptop, framförallt med Celio Redfly tillagd - men det beror på vilka program som användaren behöver köra. Om behovet är t.ex videoredigering på fältet eller köra InDesign eller andra program som kräver kraftfull dator - då vinner en laptop självklart. Däremot vinner Xperian över en laptop om de program man behöver (funktionaliteten) finns till den. Detta tack vare det smidiga formatet. Behöver man en bättre skärm och tangentbord finns Celio Redfly som gör en UMPC av den. Går jag till mig själv ser jag Xperian som en handdator och betraktar den som en fick-PC. Något annat har jag inte förväntat mig av den. Den sköter sitt jobb exemplariskt som handdator. Jämför jag den däremot som smartphone, alltså en S60-lur i stil med Nokia E51 där telefoni är i fokus - då förlorar den ronden. Detta eftersom det är en handdator. Allting handlar om förväntningar. Jag tror att 99% av de problem som X1 "drabbats" av när det gäller hantering beror på att köparna valt den p.g.a märkesnamnet eller designen (eller båda). De tror alltså att de burit hem den nya Walkman X1 som skall ersätta deras Wxxx och när inget stämmer (mer än MXP-panelen) börjar de skälla och klaga på den stackars Xperian som är "seg och krånglig" och börjar sedan prisa sin W902. De jag träffat som gnällt på X1 har blivit tämligen paffa när jag visat mitt trimmade exemplar. De har inte haft en susning av vad den kan utan köpt den p.g.a märkesnamnet. Det solkar ner den i onödan. Mina enkla tips är därmed: 1. Innan man köper en ny nalle bör man göra en behovsanalys. Vilka funktioner skall den ha, vilka program vill man kunna köra, var skall fokus ligga (telefon eller PDA) o.s.v. 2. Ställ upp en lista över kraven. Besök The Grid och klicka i vilka egenskaper nallen skall ha så föreslår den lämpliga produkter utifrån det. The Grid från 3LibHos mig brukar förslagen stämma mycket bra med mina val. När detta förarbete är klart är det dags att genomföra köpet. Gör man så slipper man välja fel produkt eller köpa en produkt i tron att den är något helt annat eller har egenskaper som den inte har. Jag tror att om X1 hade sålts med HTC-märke (HTC Touch Pro HD hade den sannolikt hetat) hade många missuppfattningar och myter samt klagomål inte förekommit. Detta då HTC är betydligt mer känt i handdator/WM-sammanhang. Edit: Apropå musikspelare. Där förstår jag inte kritiken. X1 är den överlägset bästa musikspelarmobilen jag haft hittills. Mycket hög ljudkvalitet och det går att välja valfri musikspelare och de bra spelarna har utmärkta gränsnitt. Lägger man sedan in Task Facade och kopplar till en softkey är det mycket smidigt att växla mellan musikspelaren och andra program. Om det är av intresse kan jag gärna ta skärmdumpar på min X1 och visa tips på hur den kan konfigureras för maximal hanterbarhet även med en hand.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 juni 2009 - 08:28.
Postad 07 juni 2009 - 10:26
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag håller inte riktigt med, men det beror på vad man är ute efter.
Felet som är vanligt är att X1 köps av ett skäl: det står Sony Ericsson på den. Konsekvensen blir sedan att en bra produkt sågas eftersom den avviker från den "norm" användaren ansåg att dennes K800i el dyl hade.
Talar vi om riktigt smidig telefoni parat med PDA är egentligen P-serien med luckan eller Nokia Communicator de bästa exemplen. Detta då de erbjuder en fullfjädrad telefonilösning och handdator i ett genom bra konstruktion med dubbla framsidor eller lucka. Problemet är dock att Nokia med E90 gjorde ett fel: ersatte S80 med S60 utan tillräcklig optimering. För Sony Ericssons del var misstaget att inte utveckla P-konceptet tillräckligt och bredda det.
När det gäller Xperian är min enkla uppfattning att det är en handdator med telefondel. Samma som övriga Pocket PC. Det innebär att om telefoni står i fokus skall man inte köpa den. Den bör endast köpas om det är en handdator man är ute efter men även kan tänka sig integrerad telefoni, företrädesvis för Internetuppkoppling.
Dock fungerar X1 utmärkt att ringa med som jag ser det, inget problem där. Däremot saknar den avancerad samtalshantering som S60-plattformen har med rätt program. Likaså är profilhanteringen mycket rudimentär jämfört med S60 (Nokia har ju kört profiler sedan 1998 så de är vana).
Det innebär att om avsikten är en smartphone med telefonfokus - då köper man S60. Är man däremot spekulant på t.ex en Nokia E90/Communicator eller liknande - då är X1 eller HTC Touch Pro/2 mycket bra produkter. Jämfört med S60 i det sammanhanget är de mer kraftfulla och har överlägsen hantering av Office/PIM o.dyl.
När det gäller att ersätta sin laptop är min uppfattning enkel: Xperian kan ersätta en laptop, framförallt med Celio Redfly tillagd - men det beror på vilka program som användaren behöver köra. Om behovet är t.ex videoredigering på fältet eller köra InDesign eller andra program som kräver kraftfull dator - då vinner en laptop självklart. Däremot vinner Xperian över en laptop om de program man behöver (funktionaliteten) finns till den. Detta tack vare det smidiga formatet. Behöver man en bättre skärm och tangentbord finns Celio Redfly som gör en UMPC av den.
Går jag till mig själv ser jag Xperian som en handdator och betraktar den som en fick-PC. Något annat har jag inte förväntat mig av den. Den sköter sitt jobb exemplariskt som handdator.
Jämför jag den däremot som smartphone, alltså en S60-lur i stil med Nokia E51 där telefoni är i fokus - då förlorar den ronden. Detta eftersom det är en handdator.
Allting handlar om förväntningar. Jag tror att 99% av de problem som X1 "drabbats" av när det gäller hantering beror på att köparna valt den p.g.a märkesnamnet eller designen (eller båda). De tror alltså att de burit hem den nya Walkman X1 som skall ersätta deras Wxxx och när inget stämmer (mer än MXP-panelen) börjar de skälla och klaga på den stackars Xperian som är "seg och krånglig" och börjar sedan prisa sin W902.
De jag träffat som gnällt på X1 har blivit tämligen paffa när jag visat mitt trimmade exemplar. De har inte haft en susning av vad den kan utan köpt den p.g.a märkesnamnet. Det solkar ner den i onödan.
Mina enkla tips är därmed:
1. Innan man köper en ny nalle bör man göra en behovsanalys. Vilka funktioner skall den ha, vilka program vill man kunna köra, var skall fokus ligga (telefon eller PDA) o.s.v.
2. Ställ upp en lista över kraven.
Besök The Grid och klicka i vilka egenskaper nallen skall ha så föreslår den lämpliga produkter utifrån det.
The Grid från 3Lib
Hos mig brukar förslagen stämma mycket bra med mina val.
När detta förarbete är klart är det dags att genomföra köpet.
Gör man så slipper man välja fel produkt eller köpa en produkt i tron att den är något helt annat eller har egenskaper som den inte har.
Jag tror att om X1 hade sålts med HTC-märke (HTC Touch Pro HD hade den sannolikt hetat) hade många missuppfattningar och myter samt klagomål inte förekommit. Detta då HTC är betydligt mer känt i handdator/WM-sammanhang.
Edit:
Apropå musikspelare. Där förstår jag inte kritiken. X1 är den överlägset bästa musikspelarmobilen jag haft hittills. Mycket hög ljudkvalitet och det går att välja valfri musikspelare och de bra spelarna har utmärkta gränsnitt. Lägger man sedan in Task Facade och kopplar till en softkey är det mycket smidigt att växla mellan musikspelaren och andra program.
Om det är av intresse kan jag gärna ta skärmdumpar på min X1 och visa tips på hur den kan konfigureras för maximal hanterbarhet även med en hand.
Håller helt o hållet med dig i ditt inlägg. Har provat många olika telefoner men där det varit vissa funktioner som jag hela tiden har saknat för mitt användande av telefon. X1 är klart den bästa telefon jag har haft och kommer inte att gå tillbaka till den gamla typen av telefoni utan det kommer vara WM i framtiden med. Bättre handdator finns inte enligt mig om man vill ha telefonfunktion etc. Ja det är väl alltid kul att se hur andras telefon ser ut. Skärmdumpar några bilder från min. Använder i stort sett aldrig pennan då jag tycker med TF3D gränssnittet blir det kanon!
Redigerat av kewe, 07 juni 2009 - 10:27.
Postad 07 juni 2009 - 11:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Apropå begreppet "ingenjörsdröm":
Jag anser det vara ett av de mest missbrukade orden i mobila sammanhang. I vissas värld verkar det finnas telefoner som lever på flashiga ikoner = användarnas lurar och så finns det andra telefoner där funktionalitet och anpassning står i fokus = ingenjörsdrömmar.
Jag för min del anser att Sony Ericssons övriga sortiment (undantaget P-serien och Satio) är mycket föråldrat. Jag provade en C902 för ett tag sedan och fick en tidsresa tillbaka till den K700i jag köpte 2004. Man kände igen sig direkt. Eftersom K700i knappast var skapelsens krona är det inget bra betyg.
En bra produkt är anpassningsbar och medger att användaren konfigurerar den. Dock förefaller det vara vanligt att man är låst i gamla värderingar och klagar därmed så fort produkten inte fungerar som en gammal hederlig telefon. Än vanligare är det att man tror att alla produkter med telefonfunktion skall fungera likadant enligt någon förbestämd mall - annars är produkten "seg och krånglig".
Just begreppet "seghet" får jag nippran av. Senaste gången jag använde en "seg" produkt var Motorola A920 med 150 Mhz processor. Där märktes det att CPUn var underdimensionerad. Xperia X1 däremot bokstavligen flyger fram och orkar med t.ex tunga PDFer utan problem. Saker som tagit tid på nallar med långsam processor och lite minne.
Begreppet seghet är som jag ser på saken en konsekvens av att man jämför med gamla mobiltelefoner där operativsystemet låg på en helt annan nivå. Det märks också på att ordet "menyer" används än idag även när smartphones diskuteras (korrekt ord är OS). Menyer var rätt ord år 1999/2000 men inte idag. Ofta hör man talas om "sega menyer" p.g.a att användaren missat att det handlar om program som startas precis som på en dator och laddas in. Även det är en produkt av att man är kvar i det gamla tänkandet från renodlade mobiltelefoner.
Eftersom det finns mobiltelefoner på marknaden bör man köpa dessa om det är det man är ute efter. Att köpa en smartphone eller handdator/PDA-telefon och klaga på seghet och krånglighet p.g.a att det inte fungerar som en ren mobiltelefon gör är som att klaga på att Volvo-lastbilen inte har samma egenskaper som Volvo-personbilen trots att det står Volvo på båda.
Jag började med smartphones 2004 (kunde tagit tåget tidigare) och har hittills inte upplevt att en smartphone varit långt bortom förväntningarna. Det skulle vara A920 då, den hade barnsjukdomar. Undantaget den har jag inte upplevt några konstruktionsmässiga problem som skulle peka på att smartphonekonceptet med program är dåligt.
Postad 07 juni 2009 - 11:28
vasjpett
-
vasjpett
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Om det är av intresse kan jag gärna ta skärmdumpar på min X1 och visa tips på hur den kan konfigureras för maximal hanterbarhet även med en hand.
Skärmdumpar skulle vara av intresse att se På G att byta ROM inom snart. /Johan
Redigerat av vasjpett, 07 juni 2009 - 11:30.
Postad 07 juni 2009 - 11:50
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Apropå begreppet "ingenjörsdröm":
Jag anser det vara ett av de mest missbrukade orden i mobila sammanhang. I vissas värld verkar det finnas telefoner som lever på flashiga ikoner = användarnas lurar och så finns det andra telefoner där funktionalitet och anpassning står i fokus = ingenjörsdrömmar.
Något som jag själv inkluderar i begreppet ingenjörsdröm, som du inte nämner, är att man bygger saker som kunderna borde vilja ha, och inte nödvändigtvis det som dom faktiskt vill ha. Apple verkar ju lyckats med det sistnämnda, en telefon som på många sätt är underlägsen windows mobiler (som väl eg är det vi diskuterar här) men ändå...supersucceé. Sony Ericsson däremot verkar ju ha jätteproblem och fråga är om bolaget ens finns kvar om några år (ren spekulation). Alla har rätt till sin egen åsikt tycker jag, och det respekterar jag till fullo. Men när till och med en prylnörd som jag, som har arbetet med datorer och systemutveckling senaste 20 åren, tycker att en Windows Mobil är för jobbig att använda, då måste det finnas utrymme till förbättring. Men trots det tycker jag X1an som produkt är mycket bra, dvs kvalité osv har jag inga anmärkningar på. Men, jag måste ändå undra....vad använder ni eg era X1or till förutom att ringa, SMS:a och för musik/video? Att t.ex. försöka surfa via mobilnätet, ens i Stockholms City, är ju en rätt plågsam upplevelse oavsett operatör, som klart och tydligt visar på att "upp till hastigheten" förblir en dröm. Och att ge sig på att försöka redigera t.ex. ett Worddokument på telefonen skulle jag aldrig drömma om. Observera att dessa frågor inte på något sätt ska ses som värderande, som sagt, respekterar till fullo att andra kan tycka att X1an är en supermobil.
Redigerat av Unregistered1413, 07 juni 2009 - 11:53.
Postad 07 juni 2009 - 12:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag använder min X1 som ersättare till en bärbar dator och det innebär att på resande fot kollar jag mail, läser och redigerar dokument, surfar på Internet, lyssnar på musik etc. Detta görs då i mobil-stationär miljö såsom hotellet eller ombord på tåget o.dyl. Är jag ute och promenerar gör jag inget annat än lyssnar på musik och tar samtal (andra aktiviteter kräver ju faktiskt stillasittande oavsett mobil).
För min del är inte X1 krånglig - däremot kräver den att man tar fram en typinstallation av program som sedan kan automatiseras (med AutoInstall4 t.ex vid ROM-byte). Kör man sedan SK Tools då och då för att rensa den fungerar den stabilt och bra.
Enligt min enkla uppfattning fungerar X1 mycket bra - sålänge man är medveten om att det är en handdator och använder den därefter.
Det man kan uppfatta som "krångel" är att den behöver konfigureras för att komma till sin rätt. Är man inte sugen på det bör man som sagt köpa en S60-lur istället. Detsamma gäller om telefoni står i fokus, framförallt samtalshantering.
När det gäller "vad användarna vill ha" är min uppfattning att det resonemanget skapar många problem. Det beror på användaren och tillverkarna behöver vara medvetna om behovet av segmentering med olika produkter riktade till olika målgrupper.
iPhone t.ex riktar sig till en helt annan målgrupp än X1 och att ens försöka jämföra dem är som att jämföra äpplen och päron. För den målgrupp iPhone riktar sig till (iPod/MP3-spelaranvändare som vill slå ihop spelaren med telefonen) är det en mycket bra produkt. Som PDA/handdator är den direkt dålig. Men det är den inte avsedd att vara heller och de som jämför en iPhone med handdatorer jämför äpplen och apelsiner.
Problemet uppstår när iPhone lyfts fram som frälsaren i segment den inte hör hemma. Synen på den är många gånger felaktig. Det beror på hype. iPod Touch är ett bättre produktnamn, det säger mer om vad det handlar om. iPod Touch Phone eller iPod Phone vore mer tydligt.
iPhone är en mycket bra produkt i sitt segment och X1 i sitt segment. Det enda gemensamma är att man kan ringa på dem, sedan skiljer de sig åt.
Postad 07 juni 2009 - 13:49
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag använder min X1 som ersättare till en bärbar dator och det innebär att på resande fot kollar jag mail, läser och redigerar dokument, surfar på Internet, lyssnar på musik etc. Detta görs då i mobil-stationär miljö såsom hotellet eller ombord på tåget o.dyl. Är jag ute och promenerar gör jag inget annat än lyssnar på musik och tar samtal (andra aktiviteter kräver ju faktiskt stillasittande oavsett mobil).
Detta är just det segement där jag kan se att jag själv skulle kunnat vara en mer lämpad X1 användare, om jag hade många resdagar per år, eller ett jobb som typ servicetekniker, säljare eller liknande, där det är opraktiskt att ha en vanlig laptop med sig hela tiden. Personligen känner jag att definitionerna av smartphone och PDA är ganska luddiga, t.ex. är inte de flesta telefoner smartphones idag jämfört med vad som ansågs vara det för några år sedan? Och vad är eg en PDA, är en vanlig PC en PDA? För egen del skulle jag kunna överväga att ersätta (eller eg komplettera) den bärbara datorn med en X1a om jag hade ett mkt mobilt jobb, däremot känner jag mig mer tveksam till om den kan ersätta en vanlig telefon. Fast hade det första kravet uppfyllts kanske jag hade gett ok även på andra kravet för att slippa en extra pryl. Men, kan ni inte ändå hålla med mig om att det finns utrymme för en hel del förbättringar i telefondelen av Windows Mobile? T.ex. min desperata kamp att få till ett fungerande svenskt T9 på X1an (som inte kolliderar med tangentbordet och som fungerar i mer än något enstaka program), som jag efter MÅNGA timmar helt enkelt gett upp. Sen kan man ju diskutera custom ROMs osv, och de fantastiska insatser som många göra, men det berömet kan man ju eg inte tillskriva Sony Ericsson (i X1ans fall) och andelen "mobila business users" som både kan och vill ladda på custom roms måste vara minimalt totat sett.
Redigerat av Unregistered1413, 07 juni 2009 - 13:56.
Postad 07 juni 2009 - 14:37
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Som jag ser på saken är definitionerna följande: *Smartphone. En expanderad telefon i klassiskt format (T9-knappsats) som kör ett öppet OS med möjlighet att installera program m.m. Nokia E51 är ett exempel. Även hybrider som Nokia E75 och HTC-S7x0 hör hit, d.v.s modeller med skjutbart tangentbord dolt bakom en klassisk framsida med T9. En modell som Nokia E71 får sägas höra hit också trots avsaknad av särskild T9-knappsats. *PDA/handdator. Modeller med öppet OS som saknar T9-knappsats och har en stor pekskärm på framsidan ev kompletterat med skjutbart qwerty. *Mediaspelartelefon. iPhone är ett sådant exempel. En produkt som delvis liknar handdatorn men där hela OS är starkt fokuserat mot konsumtion av media. Modellen har inte alls samma fokus som handdatorn/PDAn utan är i första hand avsedd för nöje. När det gäller T9 är min enkla uppfattning att vill man ha det är en smartphone som kör S60 ett bättre val. Tangentbordsmodeller skaffar man snarare för att mata in annan text än korta SMS. T9 på en tangentbordsmobil är inte speciellt utvecklat såvida inte modellen även har T9-knappsats (P-serien, Communicator). När det gäller telefoni är det inga problem att använda X1 som telefon. Om man med telefon syftar på renodlade samtal. Börjar man tala om mer sofistikerade lösningar med avancerad profilhantering, samtalshantering o.dyl - då vinner S60. Detta eftersom lösningar för det är etablerade på den plattformen. WM Pros PDA-fokusering har resulterat i att sådana lösningar inte tagits fram på samma vis. Man bör alltså inte köpa en WM-PDA för att i första hand samtalshantera. S60 med IVCM eller ACM vinner den ronden enkelt. Nu kommer lite skärmdumpar från min X1 som kör Valkyrie 1.5/WM 6.5.  PointUI i full fräs (panel). Det finns en bra färdig konfiguration av den att ladda ner i Blackstone/Touch HD-delen hos XDA.  Ytterligare en bild av Point UI.  QuickMenu under 6.5. Jag har för tillfället valt ett av de designteman som är standard i 6.5. Därav det färgglada utseendet. En stor fördel med 6.5an är att QuickMenu samexisterar med den nya startmenyn. Man kan alltså ha båda. Inte som HTCs variant i TF3D2 där deras startmeny ersätts av QuickMenu.  Task Facade 4 är igång. Det är kopplat till en softkey och startas därmed med en knapptryckning. Mycket bra programväxlare.  Panelerna. Kör med R3AA003-panelmanager och den nya MXP-panelen med integrerad FM-radio.  Titanium - den nya home-skärmen i WM 6.5. En bra ersättare/komplement till TF3D2 och kan enkelt expanderas med olika plugins. Utvecklingen där är lovande och betydligt mer kommer att hända.  Den nya startmenyn i WM 6.5. En rejält förbättrad sak. Dels samexisterar den problemfritt med QuickMenu, dels går det att sortera programmen i mappar utan problem. Delvis en "SPB Mobile Shell Lite Edition" ifråga om funktionalitet. Jag har valt att lägga in hexagonerna igen, föredrar den varianten eftersom den är tydligare.  En annan bild av startmenyn i WM 6.5 som den ser ut i standardutförande efter sortering. Jag har som synes på föregående dump bytt ikoner med bl.a hComber samt använt ett ikonpack som finns i Blackstone-delen hos XDA. Jag kan rekommendera alla X1-ägare att titta in i Blackstone-delen, det finns en hel del bra att hämta därifrån som inte har lagts in under Development & Hacking.
Postad 07 juni 2009 - 14:45
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Lite länkar: WM 6.5 missing folder iconsPoint UI - HD ConfigSEX1 - Titanium start menu enhancerSedan finns diverse bra plugins för Titanium för bl.a väder, snabbstart av program m.m i Developments & Hacking-delen. Eftersom det gnälls på X1an som musikspelare är mitt tips till klagokören: ladda ner Nitrogen och få en smidig och välljudande sak. Andra alternativ finns också såsom Pocket Player, Core Player och Pocket Music eller varför inte Windows Media Player eller MXP. Samtliga dessa fungerar, det är en smaksak vilket man väljer. Till Nitrogen finns även ett orange Walkman-tema om man absolut vill ha W902-feeling.  Tycker man att WM har ett bökigt gränsnitt säger jag ett ord: SPB Mobile Shell som finns som panel samt städning i Windows/Start menu/Programs.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 juni 2009 - 14:49.
Postad 07 juni 2009 - 15:34
amendito
-
amendito
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
har nån provat den här http://images.google...htt...sa=G&um=1, det e den andra bilden jag snackar om den heter suretype keyboard för xperia,,,, var kan man ladda ner den?
Redigerat av amendito, 07 juni 2009 - 15:35.
Postad 07 juni 2009 - 16:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
har nån provat den här http://images.google...htt...sa=G&um=1, det e den andra bilden jag snackar om
den heter suretype keyboard för xperia,,,, var kan man ladda ner den?
Det är ett Touch HD-tangentbord. Annars finns t.ex FingerKeyboard. Sök på XDA.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 juni 2009 - 16:10.
Postad 07 juni 2009 - 16:18
Pedja
-
Pedja
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
VoIP/SIP
Hej,
Skulle vilja använda X1 som "hemmtele" och använda standard tele modulen och kontaketer för att ringa. Har googlat runt och hitta en sida med mycket info.
"How to configure VoIP/SIP client in WM6." http://forum.xda-dev...ad.php?t=299950
Har Phonzo som VoIP leverantör.
Kan inte få det att funka.. HJÄLP...
Finns det någon som fixat detta?
Hej Samma problem här, har du fixat detta så det funkar? Häls.
Postad 07 juni 2009 - 16:50
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Fingerkeyboard 2.1 var helt ok, bättre än standard ialllafall.
Appropå byte av ROM så är jag lite sugen på att testa men jag har egentligen bara 1 önskemål och det är att telefonnen blir snabbare och att man inte tappar panelfunktionen, vilken rom ska jag ha då? 
Hur var det förresten med TF3D/Mobile Shell, funkade dessa med wm6.5 eller inte?
Redigerat av shelter, 07 juni 2009 - 16:51.
Postad 07 juni 2009 - 17:01
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
*Mediaspelartelefon. iPhone är ett sådant exempel. En produkt som delvis liknar handdatorn men där hela OS är starkt fokuserat mot konsumtion av media. Modellen har inte alls samma fokus som handdatorn/PDAn utan är i första hand avsedd för nöje.
Hmmm....på vilket sätt är telefonerna begränsade till "nöje" bara för att de råkar ha mediaspelarfunktionalitet? Medparten av "businsessanvändning" är väl fortfarande att faktiskt ringa skulle jag tro, och det verkar ju gå utmärkt med t.ex. iPhones (har ingen själv men vet många "affärsanvändare" som kör den). Ett exempel på en sak som retar mig på X1an, även om det väl återigen är Wndows mobile som man ska skylla på i kombination med TF3D, styrkorset fungerar i vissa menyer, men inte i andra. T.ex. kan jag om jag ska skicka ett SMS välja "menu" med hårdvaruknapparna, och få upp menyn, men väl i den måste jag klicka på "new" på skärmen, trots att styrkorset fungerar för att stega upp och ner i samma meny. Detta är en typisk grej som gör att jag påstår att saker och ting inte hänger ihop även om vissa delar är bra (kör Touch X 9). Kan för övrigt inte låta bli att dra på munnen åt att du beskriver en telefon som t.ex. Iphone som en leksak, och samtidigt har ett utseende på din X1a som ser ut att vara gjort av någon haschrökande skotte
Redigerat av Unregistered1413, 07 juni 2009 - 17:04.
Postad 07 juni 2009 - 17:18
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
En iPhone är ingen handdator, kommer inte att bli en och är inte avsedd att konkurrera i det segmentet. Den har ingenting att komma med ifråga om sådant som Office/PIM jämfört med en WM-modell t.ex. Vad som skiljer en mediaspelartelefon från en PDA är att en PDA är fokuserad mot e-post/Office/PIM medan mediaspelarmodellen har ett fokus mot mediekonsumtion vilket innebär helt annat gränsnitt, grafiska effekter i hög grad, snabbknappar för musikspelaren och särskilda lösningar för mobilspel. iPhone är i högsta grad en iPod med expanderad funktionalitet och är som sådan betraktat mycket bra men den har inget att hämta i PDA-sammanhang. Att jämföra en iPhone med en X1 är rent vansinne, de är helt olika produkter riktade till olika användare. Även om vissa har fått för sig att en iPhone är en PDA förändrar det inget: den är ingen PDA. Bara namnet på den säger det tydligt. Den ingår i Apples s.k i-serie och är därmed avsedd för konsumenter och har mycket mer gemensamt med olika iPods och liknande mediaspelare än den har med en PDA som X1. Skall man "bara ringa" fungerar även WM bra. Däremot har vare sig iPhone eller WM något att sätta emot S60 om man börjar diskutera profilhantering och samtalshantering. Klarar man sig med en iPhone för sitt samtalsbehov går WM precis lika bra. Dock köper man normalt vare sig en iPhone eller WM-lur om samtal anses som mycket viktigt med tillhörande funktionskrav. Då köper man lämpligen en Nokia E51 eller E52 istället och lägger in ACM/IVCM och Best Profiles. När det gäller hantering av knappar i WM är mitt intryck att TF3D är strikt avsett för fingrarna. Den optiska plattan på X1 är mer ett hjälpmedel för att scrolla i dokument och webbsidor, skall man arbeta med precision är det pennan som gäller eller fingrarna beroende på gränsnitt. WM Pro är inte konstruerat för att vara s.k softkeystyrt vilket är en stor skillnad mot t.ex S60. UIQ är ett system som klarar båda delarna. MS har valt att dela in WM i Pro och Standard, där kan de dock delvis tänka om och se till att softkeys stöds fullt ut som alternativ inmatningsmetod. Fingerkeyboard 2.1 var helt ok, bättre än standard ialllafall.
Appropå byte av ROM så är jag lite sugen på att testa men jag har egentligen bara 1 önskemål och det är att telefonnen blir snabbare och att man inte tappar panelfunktionen, vilken rom ska jag ha då?  Hur var det förresten med TF3D/Mobile Shell, funkade dessa med wm6.5 eller inte?
TF3D och SPB MS samt paneler fungerar utmärkt i 6.5. Jag kör med Valkyrie 1.5 (ny version är på väg) och det fungerar utmärkt. Däremot kräver samexistens mellan TF3D, SPB MS och Titanium att man använder programmen TFDetacher och SPB Toggler samt gärna kopplar dessa till softkeys. Då går det att köra alla tre varianterna samtidigt. Valkyrie 1.6 är ute: Valkyrie 1.6 ToxicChange log for v1.6 Toxic - new build 21731 - performance tweaks - startmenu reqork (organized, new icons, bigger icons) - g-alarm remove. Klaxon added. change made due to smalled size of Klaxon - other small small stuff that i cant recall
Postad 07 juni 2009 - 18:26
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Hej,
Rakade installera Fingerkeyboard 2.0. Hittar ingen svensk teckenuppsattning dar. Finns det i 2.1?
Tack for hjalp
Postad 07 juni 2009 - 18:28
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Vid installation av FingerKeyboard frågar den om vilka layouter man vill ha. Välj SWE där så får man svenska.
Postad 07 juni 2009 - 18:32
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
I 2.1 da. I 2.0 finns att valja pa en massa sprak men inte svenska!
Postad 07 juni 2009 - 18:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Installera 2.1. Jag kör den själv och det fungerar bra.
Postad 07 juni 2009 - 18:52
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Installera 2.1. Jag kör den själv och det fungerar bra.
Ok! Skall installera det istället. Installerade förresten G-profile för en tid sedan och det fungerade fint tills jag upptäckte att inga sms togs emot av ngn anledning. Är detta ngt som ngn annan märkt av? Avinstallerade igen för säkerhets skull.
Postad 08 juni 2009 - 09:04
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Opera Mobile 9.7b1 finns för nedladdning nu. Har precis börjat installera här. http://www.opera.com/mobile/download/Edit: Grymt imponerad av webbläsaren hittills.
Redigerat av apanoladotcom, 08 juni 2009 - 09:14.
Postad 08 juni 2009 - 09:19
ThomasX1
-
ThomasX1
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Hej igen,
Måste få lov att reflektera lite nu efter att strax ha använt denna lur i 7 månader.
Har upptäckt hur bra telefonen/Windows egentligen är med lite tillägg. Har provat detta med Spb Meny men hamnar egentligen tillbaka på Todayskärmen i huvudsak. Det är absolut inget fel på den. Har lagt till Spb Pocket Plus och Spb Diary. Här finns ju faktiskt det mesta. Diary är ju lite smått och kräver pennan eller de fysiska knapparna men varför inte? Pocket Plus med dess genvägar går utmärkt att hantera med fingrarna. Den inbyggda telefonhanteraren är det inget fel på, går utmärkt att använda på språng. Den vanliga kalendern i kombination med Diary är klart bättre än den i Spb Meny (saknar ju ”tasks” t.ex.). Kontaktlistan i Spb meny tycker jag inte är någon höjdare, går lika bra i standard kombinerat med Diary och Pocket Plus. Meddelandehanteringen på Todayskärmen fungerar tillräckligt bra för mig. Ett litet pling + icon och bara att trycka på meddelandeknappen. Har lagt ner detta med Wlan också mer och mer så nu fungerar e-posten/feeds utmärkt. Har nu installerat FingerKeyBoard 2.1 och det fungerar ju finemang. Standardbordet var ju för litet till och med för pennan!
Har försökt att hänga med här och fått en massa bra tips men tror jag tar det lite lugnt nu. Har sett en hel del skärmdumpar från olika ROM och specialer men har inte sett något jag längtar efter direkt! Lite gammalmodigt kanske men förändringar är inte alltid till det bättre, i varje fall inte om man är för tidigt ute
Postad 08 juni 2009 - 10:04
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Största uppgraderingen som jag ser det ifråga om ROM är helt enkelt att byta ut WM 6.1 mot 6.5. Se mina skärmdumpar.
Det som är tydliga förbättringar i 6.5 som jag ser på saken är:
1. Bättre todayskärm med behändiga plugins - fler utvecklas hela tiden. En sorts vertikal version av TF3D s.a.s men med mer information tillgänglig.
2. Startmenyn är numera användbar i standardutförandet, påminner om SPB Mobile Shell till en del. Dock är QuickMenu ett perfekt komplement och båda kan samexistera.
3. Rullgardinsmenyerna är uppgraderade och ser klart bättre ut än i 6.1 och även jämfört med HTCs menyer. Jag gillar dem skarpt, dessutom lagom mix mellan fingrar, penna och antal rader i menyn.
4. Bättre minneshantering än i 6.1. Systemet känns mer stabilt och tillförlitligt.
5. Slidelock är installerat, S2U2 behövs inte för den funktionen. Dock är jag lite frågande inför informationen på den skärmen, i betor från februari visas fler alternativ där.
Jag kan för min del inte se några försämringar mot 6.1 hos 6.5, det är förändrat men till det bättre. Lägger man in lite trevliga plugins som Titanium Weather, CLaunch o.s.v är den nya todayskärmen suveränt trevlig och informativ.
Tycker man att Xperian är lite "småjobbig" i 6.1 - prova 6.5 och få en ny nalle på köpet. Det känns som en helt annan nalle.
Vill man köra Sony Ericsson-feeling är SEX1-ROM den bästa, vill man köra olika gränsnitt som TF3D parallellt är Valkyrie-serien ett bra val.
SEX1 är en ROM som motsvarar vad en officiell Sony Ericsson-uppgradering skulle erbjuda så vill man ha "Xperiakänsla" är det den som är rekommendabel. Jag föredrar Valkyrie men lär prova SEX1 vid tillfälle.
Postad 08 juni 2009 - 10:41
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Hallå!
Jag har nu kört SEX1 i ett par dagar och måste bara säga att det verkligen känns som en ny och bättre lur!
Lade in "kockens" tweaks och 1% batterimätaren från post 2 i SEX1 tråden.
Har sedan läst SEX1 tråden från början på XDA, kommit till ca sidan 45 - ska fortsätta ikväll.
Installerade Voice Com, fungerar bra. Gjorde "genvägar" till redan installerade (på minneskortet) TomTom och GPSmeter, fungerar också bra. Installerade Opera Mini (den browsern jag använder till 99.9%) men har sedan låtit det mesta annat vara. Ville inte lägga ned allt för mycket tid ifall jag behövde hard-resetta.
Ibland kan den kännas lite "småbuggig", men inte alls så man stör sig. Ibland får man trycka mer än 1 gång på ikonen för att starta något, men det som är "värst" är att caller-id inte fungerar då man har låst luren. Mao går allt detta att leva med med tanke på hur mycket snabbare och bättre telefon jag nu har!
Panelhanteraren är så mycket snabbare, det går att byta paneler nu utan att det känns "jobbigt".
Det enda jag tycker är synd är att jag inte gjorde detta tidigare!

Patrick
Postad 08 juni 2009 - 11:07
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jao, Opera Mobile 9.7 känns sisådär...
Snabb som attans är den definitivt, turbo-komprimeringen funkar fint och även utan den akiverad är den snabb. Scrollning är också snabb och responsiv.
Flash är dessvärre helt trasigt. Opera crashar så fort man laddar en sida med en flashvideo.
Ett annat stort minus är att texten är suddigare och nästan oläslig i utzoomat läge. I 9.5 var den knivskarp
Postad 08 juni 2009 - 11:08
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Hallå!
Jag har nu kört SEX1 i ett par dagar och måste bara säga att det verkligen känns som en ny och bättre lur!
Med risk att låta gnällig (utan att mena att vara det), vad är det som gör SEX1 så bra att man borde prova den? Jag har tidigare provat de flesta olika Custom ROMs som finns på XDA men har inte känt att skillnaderna mellan dom varit så där jättestora, dvs att någon känts väldigt mkt mer WOW än någon annan.
Postad 08 juni 2009 - 11:42
Unregistered8f70b8cb
-
Unregistered8f70b8cb
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Vad rekommenderar ni för dialer till X1?
Postad 08 juni 2009 - 14:36
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
vad är det som gör SEX1
SEX1 är min första ROM, gick igenom det som fanns och valde denna. Jag har med andra ord ingen annan erfarenhet av andra ROMs. Varför anser jag att den är bra? Jo, den är snabb (märkbart snabbare än orginal ROM där jag hade den sista versionen) men kanske mest för att den (till skillnad från många andra ROMs) har behållt "Xperiakänslan". Vi får se vad jag tycker efter lite längre tid, idag så strulade BT till = den stängde av sig själv då jag skulle svara på ett samtal.  Patrick
Postad 08 juni 2009 - 15:13
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Vad rekommenderar ni för dialer till X1?
Rhodium är sannolikt den bästa, fingervänlig och stödjer videosamtal m.m. När det gäller olika ROM med 6.5 är min egen uppfattning att valet handlar om huruvida man vill ha möjlighet att använda TF3D eller ej. En annan faktor är vilken SYS-build som används. Valkyrie 1.6 kommer jag nu att lägga in, den kan sägas motsvara en Touch-IT eller Touch X med 6.5 istället för 6.1. SEX1 är som sagt en "6.5 ROM som Sony Ericsson hade gjort den". Vill man ha Xperiasaker enbart är det den som gäller. Föredrar men en HTC-stylad 6.5 är Valkyrie och kommande EnergyROM bra. Det enda jag saknar idag är en lösning för TF3D2 som panel.
Postad 08 juni 2009 - 16:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har nu installerat Valkyrie 1.6 och när jag är klar kommer ett reportage om hur man enkelt kör Titanium, TF3D2 och SPB MS 3.0.1 parallellt med varandra. Det fungerar bra nu på min enhet.
Postad 08 juni 2009 - 16:50
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jag har nu installerat Valkyrie 1.6 och när jag är klar kommer ett reportage om hur man enkelt kör Titanium, TF3D2 och SPB MS 3.0.1 parallellt med varandra. Det fungerar bra nu på min enhet.
Ok, det kan ju vara bra för dom som nu vill göra det. Själv tycker jag det känns jäkligt schizofrent att ha alla möjliga GUI varianter på en gång. Går mer och mer mot att köra en så clean, slimmad och optimerad ROM som möjligt. Provade Valkyrie för någon vecka sedan, kör nu med V-LITE 2 TITANIUM vilket i min mening är den bästa ROMen just nu. V-LITE har inga paneler (har verkligen tröttnat på dom nu, rätt värdelösa om vi skall vara sanningsenliga), bra optimerad WM 6.5 där alla cabs installeras via UC. Gött att kunna avinstallera och lägga in lite vad man vill. Över 300mb ledigt t.o.m. efter att man installerat de ~40 cabs som följer med i UC-paketet. Me like
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|