Lite lättare att göra chins nu på 83 kg än som innan jul på 90 kilo...
Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 07 February 2014 - 18:26
Lite lättare att göra chins nu på 83 kg än som innan jul på 90 kilo...
Postad 09 February 2014 - 15:14
Kände att det var dags nu så slängde precis iväg en order på ett Wahlanders-bälte.
Postad 09 February 2014 - 18:18
Nu har jag dock inte läst allting här då det är för mycket, men man ser ju bara kilo och vikter när man läser.
Postad 09 February 2014 - 19:06
Postad 09 February 2014 - 21:57
Jag har dock inga direkta mål med min träning som att gå upp eller ned i vikt, deffa eller nått sånt. Går mycket på hur kroppen känner sig. Ibland sätter jag mål som att t.ex. springa en viss sträcka på en viss tid. För nått år sedan var det 7 km på 35 minuter. Något jag hade skrattat hem för 10 år sedan men som var vansinnigt jobbigt nu.
Postad 10 February 2014 - 00:33
Knäna mina orkar inte riktigt med löpning i +83 så jag kör ner till -80 och börjar sedan lite lugnt.
Nej jag har inget annat mål heller. Förutom att eventuellt i år fixa beach2001.. Tränar framförallt för att må bra.
edit: Såhär ser faktiskt mina träningskläder oftast ut. Fast det dräller urtvättade halvlossnade logotyper på dem här och där.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 10 February 2014 - 00:35.
Postad 10 February 2014 - 07:34
Oftast kör jag med en tunn polotröja som jag fick för typ 15 år sedan. Det är hål under armarna stora som LP-skivor men den håller mig hyfsat varm under vintern iallafall. Hittade en munkjacka på Gekås som satt hyfsat men den lär krympa i tvätten och krymper den 1-2 cm så blir den för liten (fanns inget större). Så jag kör med den tills den blir vidrig sen får vi se om den pallar en tvätt (tvivlar på det).
Postad 10 February 2014 - 09:27
Den färg som jag beställt hade de inte i min storlek så han skickade en bild på ett annat som han bara gjort 10 st utav och sa att jag kunde få det till samma pris trots att det egentligen skulle kostat mer.
Och han trodde även att han skulle kunna skicka ut det nu i eftermiddag trots att det skulle graveras.
Tummen upp än så länge!
Postad 10 February 2014 - 14:53
Är det dom där svenska bältena med livstidsgaranti?
Yeah boi!
Gick balls to the wall så att säga.
Postad 10 February 2014 - 18:52
Antar att man inte behöver nå kvalitetsbälte då?
Postad 10 February 2014 - 19:01
Riktigt sugen på att köpa bälte jag också. Inte för att använda det som stabilitet när jag kör squat eller marklyft, utan för att hänga vikter i det vid Chins t ex.
Antar att man inte behöver nå kvalitetsbälte då?
Då är det bara att köra på ett dips-bälte.
T.ex. http://www.gymvaruhu...pping-belt.html
Om ni har kedja eller liknande så kan du även köpa ett tyngdlyftingsbälte. Blir lite större användningsområde då med.
Postad 10 February 2014 - 19:56
Rygg och biceps idag för min del. Ska gå efter skolan vid tre-tiden. Gjorde det i fredags också och då var det totalt smockfullt där och typ inte en jävel kunde träna riktigt. Såg folk som körde boxsquats på 100-140kg och smällde ner sig på bänkarna. Usch vad ryggraden ska ta stryk av det.
Postad 11 February 2014 - 18:16

Tänkte först fula till det med "Cardio? Is that Spanish?" men det fick bli efternamnet istället och det blir nog bäst.
Synd bara att man har vilodag imorgon...
Postad 11 February 2014 - 19:07
Postad 11 February 2014 - 19:29
Jäklar vilket snyggt bälte! Coolt efternamn också, måste vara ganska unikt.
Ja det var riktigt najs må jag säga. Och styvt som fan.
Efternamnet är vår släkt ensamma om så det är lite kul. Dock jobbigare när man höll på med brottningen och speakern hade ett jäkla problem att uttala det när det var dags för match. Har hetat allt från Ermanbrikki till endast E när folk gett upp
Birkanoff kommer även det ifrån att en som verkligen inte kunde greppa det.
"Vad heter du i efternamn?"
"Ermanbriks."
"Va.. Birkanoff?"
Redigerat av Birkanoff, 11 February 2014 - 19:31.
Postad 11 February 2014 - 20:14
Postad 11 February 2014 - 20:25
Snyggt bälte, vart kan man beställa ett sådant?Idag kom det.
Tänkte först fula till det med "Cardio? Is that Spanish?" men det fick bli efternamnet istället och det blir nog bäst.
Synd bara att man har vilodag imorgon...
Postad 11 February 2014 - 21:44
Postad 13 February 2014 - 00:09
Frågade en av dom idag varför dom inte lär eleverna att fånga stången riktigt när dom gör hang cleans. Eleverna liksom höll i den, underarmarna var helt lodräta och stången vilade så. Inte över axlarna som man normalt gör utan dom höll i stången och hade den halvvägs ner på bröstet. Detta skadar ju armbågarna och kan skada handlederna också. Lärarens ursäkt var att eleverna inte var rörliga nog att fånga stången riktigt så därför lärde dom inte ut det. Då sa jag att jag tycker att dom borde fokusera med på rörlighet i så fall för att förebygga skador. Speciellt eftersom alla där idrottar i form av lacrosse, amerikansk fotboll, fotboll eller baseball. Lärarens ursäkt då var att det hade dom inte tid med där eftersom dom bara hade tre gånger i veckan.
Nästa sak jag frågade om var box squats. Samma där, han skyllde på rörlighet och att dom inte hade tid att fixa det. Jag sa då att det inte är bra för ryggraden och då sa han att visst, en del elever smäller ner sig på bänkarna men det är inte så dom är ut övningen. Jag sa inget mer där men klart som fan ryggraden pressas ihop även om man sätter sig ner försiktigt. Jag såg ju t.ex förra veckan en kille som gjorde tio reps på 140kg i box squats och han satte sig inte ner speciellt försiktigt.
Sista saken jag frågade om var pushpressarna. Det är svårt att beskriva exakt hur dom gör men jag ska försöka. Dom står med fötterna i split, en framför och en bakom. Dom går sedan upp på tå och pressar stången uppåt och framåt. Inte rakt uppåt 90 grader utan typ 65-75 grader och sedan typ drar tillbaka den ner mot kroppen. Ingen kontroll alls på skivstången och man ser riktigt spinkiga killar stå och kasta runt 40-50kg helt utan kontroll. Jag frågade varför dom inte gjorde riktiga militärpressar som måste vara mycket säkrare och ergonomiskare och som belastar axlarna mer. Läraren sa då att eleverna var för stela för det så därför gjorde dom som dom gör. Han berättade även att för några år sedan var det en kille som hade pressat stången rakt upp som man ska göra och han hade varit för ovig, trillat bakåt och brutit armen. Har aldrig hört något liknande och har svårt att se hur det kan hända.
Vill man träna sina elever till att prestera bra i sporter så måste väl ändå funktionell styrka och säker och ergonomisk träning vara i fokus. Det enda eleverna och framförallt lärarna bryr sig om här är hur mycket vikt som är på stången. Jag är själv en väldigt ovig människa och jag kunde inte heller göra riktigt militärpressar i början. Jag kunde inte heller göra full ROM squats eller frontsquats med olympiskt grepp. Men jag övade rörlighet och nu kan jag det utan problem. Att lära sig riktiga militärpressar tar inte mer än kanske två veckor. Lära sig frontsquats med olympiskt grepp och fånga stången riktigt i hang cleans tar också max två veckor. Att lära sig full ROM squats tar lite längre tid men det borde inte ta mer än en månad. Ge ungarna lite hemläxa att stretcha 15-20 min per dag så är problemen lösta. Dom kommer prestera bättre i sina idrotter, må bättre och till slut kunna lyfta mycket mer vikt.
Postad 13 February 2014 - 10:18
Postad 13 February 2014 - 10:22
Vågar man gissa på hur de lärt ut marklyften?
Postad 13 February 2014 - 14:16
Gick upp till 140 och körde två singlar där. Sista singeln kom jag lite fel i positioneringen så det högg till i bakre insida knä så fick bli att stanna där och köra benspark, vadpress och raka mark.
Blev lite plankan med bältet med för att vänja in valsalvamanövern och mjuka upp det lite.
Polaren hade fått hem ett nytt G-force bälte igår också och här märkte man verkligen vilken skillnad i hårdhet det är mellan detta och Wahlanderbältet
Postad 13 February 2014 - 15:21
Postad 13 February 2014 - 17:14
Det är skrämmande hur korkade lärarna är på skolan här.
Att som lärare skylla på elevers förutsättningar O_O
OK att det är jävligt stressigt för lärare idag och rätt kasst betalt, men lite yrkesstolthet måste väl finnas kvar?
Eller ska skolidrotten också LEANas upp och produktionsbenämnas??
Postad 13 February 2014 - 17:56
Kan ju ta som exempel att på min skola så får eleverna lära sig bänka rätt, med en svensk mästare i styrkelyft som coach. Har inte sett något träningspass men min gissning är att korrekt form är högst på listan.
Postad 13 February 2014 - 20:25
Postad 13 February 2014 - 20:35
birka, hur högt är ditt bälte? hade du orkat måtta det? =) står inte på hemsidan, märkligt nog.
4 tum. Var tvungen att mäta det när du frågade
11 mm tjockt.
Postad 13 February 2014 - 20:55
Låter stadigt!
Minst sagt. Kul att få jämföra det med ett annat nytt idag också.
Postad 13 February 2014 - 21:38

Har provat tjocka läderbälten men dom funkar inte på mig. Jag är för "benig". Bältet ligger liksom mot höften och revbenen bara och ger inte direkt någon effekt. Jag har storlek small (65-80cm) och måste dra åt det nästan så långt som går för att få någon effekt.
Postad 13 February 2014 - 23:14
Har fö börjat fundera på att köpa en markdräkt. Detta eftersom det känns som att skaderisken minskar ännu mer med en sån. Det är attraherande
Postad 13 February 2014 - 23:29
Postad 14 February 2014 - 01:09
Postad 14 February 2014 - 06:48
Även jag har väldigt framstickande höftben och såg igår att jag fått några märken på höftbenen. Men inget som jag fick ont av på passet dock.
Ska bli intressant och se hur det känns på marklyft med. Fast där kommer jag nog att sätta bältet lite högre upp.
Postad 14 February 2014 - 17:26
LIte känningar i armbågen idag med så nu blir det påpassligt med lite vila då jag ska upp till Götet på bröllop över helgen.
Nu: Pizza, chips och soffläge.
Postad 15 February 2014 - 19:05
Surt att erkänna det bara
Postad 15 February 2014 - 19:25
Postad 18 February 2014 - 15:21
Knät beter sig skumt fortfarande, men gör inte direkt ont utan känns mest stelt.
Blev iaf rygg idag och då marklyft som den primära övningen. Uppvärmningen kändes tung som fan och det märktes av att man inte ätit ordentligt. Även första gången som jag fick tillfälle att testa bältet i marken och det känns att man behöver vänja in sig vid det.
Men trots allt detta så blev det fan ett nytt PB idag.
190kg mark - Check!
Postad 18 February 2014 - 15:59
Kollade på elliots video om killar som inte kan växa i armarna och måste säga att han nog förtjänar lite mer beröm än jag gett honom i tråden. han berättade om framåtrotation som jag inte tänkt på öht när det kommit till dom problemen som sagts.
Surt att erkänna det bara
Länka gärna
Själv är jag lite sugen att beställa följande bälte från usa, snyggt med broderingen och smalare framtill eftersom jag har samma problem som er där bältet klämmer mot revbenen.
Ser ut att vara tillverkat av Cardillo som verkar vara riktigt bra kvalite.
http://ronniecoleman...fting-belt.html
Postad 19 February 2014 - 05:59
Postad 19 February 2014 - 17:16
Hursom är det ju verkligen inte benen som begränsningen sitter i. Fixar lätt 5x110kg i knäböj utan egentlig ansträngning av benen - med ordentlig paus i bottenläget, men sedan börjar det kännas lite väl spännande att hålla ryggen stabil och inte tappa ländryggen.
Postad 19 February 2014 - 17:26
knäböj idag. Det går faktiskt träna upp rörligheten så man fixar rätt ok böjar ändå. Har jobbat hårt på det senaste månaden, och att knuffa upp hälen 1cm hjälper groteskt mycket; har alltid känt det som att det är 'fusk' - att man får fixa rörligheten först. Men nu inser jag att kan man bara komma ner med lite hjälp är det ju en hjälp snarare än fusk.
Hursom är det ju verkligen inte benen som begränsningen sitter i. Fixar lätt 5x110kg i knäböj utan egentlig ansträngning av benen - med ordentlig paus i bottenläget, men sedan börjar det kännas lite väl spännande att hålla ryggen stabil och inte tappa ländryggen.
Jepp jobbar själv hårt på att stretcha just vaderna som är min felande länk. Stela vader gör att man behöver kompensera genom att fälla överkroppen för att hålla balansen och då blir det en goodmoorning av det hela.
Ett hett tips är att börja köra frontböj för att jobba upp styrkan i den bakre kedjan.
Körde jag med knäböj idag och kände inte av knät vilket var skönt. Men höll mig på 100 och reppade där.
Postad 19 February 2014 - 17:32
Postad 19 February 2014 - 17:36
Kickar ni fötterna åt sodan lite som i frogsquats så är stela fotleder eller vader np
Jo det är klart att man vinklar fötterna en smula. Dock inte för mycket då detta lämpar sig mer för lowbar.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
32 bilder
42 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?