* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
7080 svar till detta ämne
Postad 08 juni 2009 - 19:06
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det som talar för en kombination av Titanium, TF3D2 och SPB MS är att de för närvarande kompletterar varandra. Jag gillar en del av programmen (YouTube bl.a) i TF3D2 samtidigt som SPB MS är ett mycket bra skal som alternativ.
Titanium är suveränt men är så nytt att pluginutvecklingen knappt hunnit starta. Det gör att det gärna behövs fler pluggar innan TF3D2 är helt ersatt.
Annars håller jag med om fördelarna med en ren ROM. När WM 6.5 hunnit etablera sig mer och fler plugins för Titanium lanserats känner jag att det är dags att byta till ett mer slimmat (ej TF3D) system.
Postad 08 juni 2009 - 21:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har tänkt om. Byter till V-Lite 2 Titanium. HTCs YouTube fladdrade förbi i presentationsanimationen och det programmet har "hållit" mig kvar vid TF3D. Men nu blir det ett byte.
Hädanefter är det Titanium och SPB MS3 med Toggler som jag kör. Panelerna kommer jag dock att återinstallera (R3AA0003 Panel Manager) eftersom jag tycker vissa paneler är rätt vettiga trots att jag inte är någon panelförespråkare.
Postad 09 juni 2009 - 08:00
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Hmmm.
Är det någon knappkombination som start om telefonen? Den startar om sig någon gång per dag i min ficka nämligen... För övrigt grymt nöjd med senaste SPB Mobile Shell. Ska slänga in Nya Opera-versionen också för tycker den som medföljer är seg.
Postad 09 juni 2009 - 08:04
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Nu har den kommit som så många har gått o väntat på!!! http://forum.xda-dev...ad.php?t=524043
Postad 09 juni 2009 - 08:17
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hmmm.
Är det någon knappkombination som start om telefonen? Den startar om sig någon gång per dag i min ficka nämligen... För övrigt grymt nöjd med senaste SPB Mobile Shell. Ska slänga in Nya Opera-versionen också för tycker den som medföljer är seg.
Vad kör du för ROM? Någon knappkombination för omstart finns inte såvida man inte har programmerat in en softresetfunktion på en knapp. Dock kräver det i vilket fall som helst att nallen är upplåst (skärmen aktiv) för att den skall reagera. Omstart på det viset tyder på att något program är instabilt och får den att hänga sig. Om det är stock-ROM du kör när detta händer har du en mycket gammal SYS-build och mitt tips då är att byta till en custom-ROM med senare build för ökad stabilitet.
Postad 09 juni 2009 - 12:07
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hej!
Nån som kan förklara hur man synkar kontakterna med outlook? Jag har lyckats synka mina kontakter från min K800 till outlook. Sen så skrev jag rent dem och ville synka över dem till min Xperia. När jag använder activesynk så frågar den vad som ska synkas, varav jag klickade ur allt förutom kontakter. Men jag kan inte se i telefonen att den har fört över några kontakter. Måste jag radera alla kontakter i Xperian först eller hur ska jag gå till väga?
Tacksam för svar!
Mvh ZooZ
Postad 09 juni 2009 - 16:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har tänkt om igen.
Det får bli Valkyrie 1.7. Samma build som V-Lite, men jag insåg att jag fallit allt för mycket för HTC-feelingen vilket gör att jag byter. SEX1 är fortfarande lockande men jag avvaktar tills R3-varianten av den lämnar betastadiet.
V-Lite är annars en bra ROM men jag insåg att bl.a avsaknaden av panelerna blev lite för mycket.  Även om jag inte är panelfan tycker jag att en del av de paneler som finns är vettiga och tycker det kan vara ett komplement.
Postad 09 juni 2009 - 19:29
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Jag har tänkt om igen.
Det får bli Valkyrie 1.7. Samma build som V-Lite, men jag insåg att jag fallit allt för mycket för HTC-feelingen vilket gör att jag byter. SEX1 är fortfarande lockande men jag avvaktar tills R3-varianten av den lämnar betastadiet.
V-Lite är annars en bra ROM men jag insåg att bl.a avsaknaden av panelerna blev lite för mycket. Även om jag inte är panelfan tycker jag att en del av de paneler som finns är vettiga och tycker det kan vara ett komplement.
Jag har krypit till korset och kört HardSPL på företagstelefonen som ett test. Lade in Valkyrie 1.7 men får ingen HTC meny? Verkar vara standard WM65? Jag körde en hard reset efter jag flashat.. skulle jag inte gjort det?
Postad 09 juni 2009 - 19:46
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
För att få fram TF3D2 på ett smidigt sätt - installera TFDetacher och koppla funktionen "Toggle TF3D" till en softkey med AE Buttons Plus. På så vis kan man växla mellan Titanium och Manilla med en knapptryckning.
När man startar Valkyrie 1.7 och andra ROMar baserade på 6.5 med TF3D måste det sistnämnda startas manuellt. TFDetacher är mycket bra eftersom det kopplar loss gränsnittet från Today och således gör att man kan köra det som ett vanligt program.
Postad 09 juni 2009 - 19:55
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
grejen är den att jag inte verkar ha TF3D installerad... finns ingen TF3D att välja när man bläddrar bland programmen?? Jag körde denna: http://forum.xda-dev...ad.php?t=512050Kan man slänga in TF3D efteråt.. vilken då isåfall? (gärna länk  )
Postad 09 juni 2009 - 20:43
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
grejen är den att jag inte verkar ha TF3D installerad... finns ingen TF3D att välja när man bläddrar bland programmen?? Jag körde denna: http://forum.xda-dev...ad.php?t=512050
Kan man slänga in TF3D efteråt.. vilken då isåfall? (gärna länk )
Jo, tryck start gå in på settings och välj där today. Välj sedan andra fliken till höger och där kommer du hitta flera olika alternativ. Bocka i Tf3D och tryck ok så kommer den att starta TF3D.
Postad 09 juni 2009 - 21:25
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
grejen är den att jag inte verkar ha TF3D installerad... finns ingen TF3D att välja när man bläddrar bland programmen?? Jag körde denna: http://forum.xda-dev...ad.php?t=512050
Kan man slänga in TF3D efteråt.. vilken då isåfall? (gärna länk )
Du behöver inte installera TF3D. Valkyrie 1.7 har TF3D installerat som standard. Däremot är det inte aktiverat som standard utan det är Titanium som är det. Personligen vill jag inte ha några krockar mellan TF3D och Titanium utan båda skall gå att köra. Lösningen finns här: TouchFLO DetacherDetta lilla program gör att TF3D inte behöver köras som Todayplugin längre utan går att starta separat, antingen via startmenyn eller än bättre via en softkey som mappats. Jag har nu efter mycket slit och testande lagt in Valkyrie 1.7 och har mappat vänster softkey att starta TF3D, höger softkey startar SPB MobileShell 3. Idealet är att lägga funktionen "Toggle TF3D" på softkeyn. Det är enklast eftersom man då visar TF3D om det är dolt eller visar Titanium om TF3D är framme. På sikt vore det bra med antingen en TF3D2-panel eller en Titanium-plugin. Men TFDetacher fungerar suveränt bra och såväl den som SPB MS Toggler gör att dessa två gränsnitt kan samexistera med Microsofts eget.
Postad 09 juni 2009 - 21:30
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det finns en film som visar TFDetacher på YouTube. Tyvärr inte så bra bildkvalitet. Känner att jag får filma min X1 imorgon och lägga upp som demo på hur man kör TF3D2, SPB MS och Titanium parallellt. TFDetacher på YouTube.
Postad 09 juni 2009 - 21:30
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
aja.. det blev en ny ROM istället.. den som Kewe länkade till ovan: http://forum.xda-dev...ad.php?t=524043där funkade allt bättre.. denna gång så installerades massa apps vid första bootup. Det hände inte med Valkyrie.
Postad 09 juni 2009 - 21:33
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
aja.. det blev en ny ROM istället.. den som Kewe länkade till ovan: http://forum.xda-dev...ad.php?t=524043
där funkade allt bättre.. denna gång så installerades massa apps vid första bootup. Det hände inte med Valkyrie.
Ja denna verkar helt suverän men tyvärr verkar inte tangentbordet fungera ordentligt, så jag sitter o trycker på F5 konstant för att se när den nya versionen kommer med en lösning. NRGZ28 verkar vara en fruktansvärt duktig kock så denna kan bli otroligt spännande när väl alla buggar blir fixade. Det roligaste är att han inte ens har en X1 att bygga på och testa?!?! Du kommer snart att märka hur kul det är att prova alla de sorters olika ROM när du nu väl har tagit steget till flashning. Jag tror jag har provat alla som finns hittills och sitter fortfarande och letar efter den optimala. Mina 3 i topp är just nu: Smaberg, udK och Itjes. De håller i stort sett samma klass tycker jag. Har provat WM 6.5 men det är inget direkt som fallit mig i smaken men jag väntar som sagt stark på Energy ROMen o tror att det ska bli den stora vändningen för mig att gå från 6.1 till 6.5
Redigerat av kewe, 09 juni 2009 - 21:37.
Postad 09 juni 2009 - 21:40
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
TFDetacher krävs för samtliga ROM som kör WM 6.5 med TF3D. Såvida man inte låtar TF3D ta över todayskärmen.
Men å andra sidan, har man tänkt köra TF3D rakt av - utan att använda Titanium - är nästan en 6.1-ROM att föredra.
EnergyROM är intressant, har dock blåst nallen några gånger senaste två dagarna och lär vänta ett tag för att se hur det utvecklas på 6.5-fronten. Jag kan bara hoppas att Whopper upplever att 6.5 ger en helt ny och mycket bättre X1a. För det är ett lyft, det största lyftet sedan TF3D och SPB MS som jag ser det.
Edit: angående 6.5 är min helt klara uppfattning att Titanium med plugins är smidigt och att den nya startmenyn är en stor förbättring. Riktigt användbar.
Slutligen är rullgardinsmenyerna uppgraderade på ett bra sätt, ser klart bättre ut än i 6.1 och är en bra avvägning mellan stylus och fingervänlighet. Sedan upplever jag WM 6.5 som avsevärt stabilare än 6.1. Minneshanteringen är klart bättre och luren är mer responsiv.
Sedan är bakåtkompatibiliteten god, det jag hittills installerat fungerar utan problem i 6.5. Enda undantaget är Wktask som gav lite mysko taskbar uppe och nere, precis som om programmet och systemet bråkade om vilket tema som gäller.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 juni 2009 - 21:44.
Postad 09 juni 2009 - 21:45
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
[quote name='AVR4000' date='Jun 9 2009, 22:40 ' post='2462149'] TFDetacher krävs för samtliga ROM som kör WM 6.5 med TF3D. Såvida man inte låtar TF3D ta över todayskärmen.  Men å andra sidan, har man tänkt köra TF3D rakt av - utan att använda Titanium - är nästan en 6.1-ROM att föredra.  EnergyROM är intressant, har dock blåst nallen några gånger senaste två dagarna och lär vänta ett tag för att se hur det utvecklas på 6.5-fronten. Jag kan bara hoppas att Whopper upplever att 6.5 ger en helt ny och mycket bättre X1a. För det är ett lyft, det största lyftet sedan TF3D och SPB MS som jag ser det. [/quote Jag är väldigt förtjust i TF3D idag och har hittills haft svårt för att gå ifrån det. Har provat SPB men tycker inte alls att det håller den klass som TF3D gör. Hoppades sedan väldigt mycket på WM 6.5 och gör till viss del fortfarande. Det som jag ser som en fördel med att har en WM 6.5 ROM med TF3D är just valmöjligheten. Är man (som jag) en van TF3D användare kan det vara bra med en sådan mix i just övergången till WM 6.5. Sedan är det väl alltid bra oavsett att köra WM 6.5 då den kommer att vara stabilare än 6.1 på sikt Edit: Det som jag hittills har sett som en liten nackdel i WM 6.5 today screen är kalenderhanteringen där man måste bläddra ner till kalender fliken o där ser man ändå bara 1 st kalender post. Har du någon trevlig lösning på den AVR4000, samt att det skulle vara intressant om man kunde välja vilka "flikar" man vill ska visas på today screenen.
Redigerat av kewe, 09 juni 2009 - 21:48.
Postad 09 juni 2009 - 21:51
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag gillar också TF3D, det jag däremot inte är överens med är information på todayskärmen (där är Titanium med plugins bättre) samt programhanteraren (HTCs startmeny som är hopplös ifråga om organisering jämfört med 6.5s egen - däremot avsevärt bättre än standardstartmenyn i 6.1).
Vad jag gillar med TF3D2 är annars flikarna och att HTCs egna program som körs i TF3D är eleganta och välavvägda. Det pågår förresten utveckling av en mer avancerad musikspelare för TF3D, alltså att audio managerfliken byts ut mot en annan.
Ytterligare ett alternativt gränsnitt är PointUI. Enligt uppgifter är TF3D i grunden en HTC-anpassad PointUI-variant. Det som för tillfället har talat emot PointUI hos mig är hög batteriförbrukning i Free-versionen. Annars är det ett bra gränsnitt.
SPB MS 3 tycker jag är ett bra skal men det är mer en "påbyggd startmeny" som jag ser det och angriper det hela ur en annan vinkel.
På sikt vore det optimalt med en TF3D v3 där man enkelt kan utveckla egna flikar för att på så vis expandera funktionaliteten.
Postad 09 juni 2009 - 21:56
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Mitt problem är väl att jag så gärna vill köra WM 6.5 men det är vissa saker som gör att jag idagsläget kör med Tf3D och det är framför allt kalenderhanteringen som jag tycker är fantastiskt bra i TF3D. Hoppas kunna hitta en lösning på detta i WM 6.5. Vet du om man kan byta flikar på todayscreen i 6,5 till vilka man vill?
Redigerat av kewe, 09 juni 2009 - 21:56.
Postad 09 juni 2009 - 22:00
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Vet inte om jag håller på att bli gammal och gnällig men efter att ha lagt 2 timmar på att testa både Valkyrie och Energy känner jag ett stort missmod sprida sig. För det första, designen....ärligt talat....känns ju nästan som ett skämt....sanslöst överdesignade ikoner med mera som var och en för sig kanske är snygga, men med 20 st av dem på samma skärm känns det lite som att vara på bazaren i Kairo. Och den här iden med programrader som inte ligger brevid varandra utan en halv rad upp och ner....ser ju inte klokt ut. Kan möjligtvis gissa att det kan ge lite större träffarea, men kan man inte träffa rätt ikon ändå med fingret så ska man nog inte ha touch alls....eller ens en mobiltelefon
Sorry att jag mest gnäller här nu, men jag börjar känns en större och större tvekan mot denna Windows Mobile kamp (för eg handlar det ju eg mest om det snarare än just X1an). Har provat Mobile Shell och en del andra skal också, men dom verkar ju mest vara gjorda för att imitera S60 och iPhone, och då kan jag inte låta bli att känna att jag lika väl kan köpa en av dom på riktgit istället. Återigen, sorry för allt gnäll, men just nu har jag nästan resignerat...
Postad 09 juni 2009 - 22:01
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det går att köra med valfria flikar. Med CHome Editor går det enkelt att sortera dem.
Enda saken man får komma ihåg är att utvecklingen av flikar/plugins precis börjat, det kommer nytt hela tiden, sedan är det för närvarande vanligt med QVGA-varianter och därmed fungerar inte alla på WVGA-modeller. Men även där går det framåt, utvecklarna låter användarna porta pluggarna till WVGA.
Postad 09 juni 2009 - 22:03
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Vet inte om jag håller på att bli gammal och gnällig men efter att ha lagt 2 timmar på att testa både Valkyrie och Energy känner jag ett stort missmod sprida sig. För det första, designen....ärligt talat....känns ju nästan som ett skämt....sanslöst överdesignade ikoner med mera som var och en för sig kanske är snygga, men med 20 st av dem på samma skärm känns det lite som att vara på bazaren i Kairo. Och den här iden med programrader som inte ligger brevid varandra utan en halv rad upp och ner....ser ju inte klokt ut. Kan möjligtvis gissa att det kan ge lite större träffarea, men kan man inte träffa rätt ikon ändå med fingret så ska man nog inte ha touch alls....eller ens en mobiltelefon 
Sorry att jag mest gnäller här nu, men jag börjar känns en större och större tvekan mot denna Windows Mobile kamp (för eg handlar det ju eg mest om det snarare än just X1an). Har provat Mobile Shell och en del andra skal också, men dom verkar ju mest vara gjorda för att imitera S60 och iPhone, och då kan jag inte låta bli att känna att jag lika väl kan köpa en av dom på riktgit istället. Återigen, sorry för allt gnäll, men just nu har jag nästan resignerat...
Då tycker jag att du ska prova någon TF3D som är byggd på WM 6.1 istället för där har du inte "honungsrutorna" som finns i WM 6.5 Det går att köra med valfria flikar. Med CHome Editor går det enkelt att sortera dem.
Enda saken man får komma ihåg är att utvecklingen av flikar/plugins precis börjat, det kommer nytt hela tiden, sedan är det för närvarande vanligt med QVGA-varianter och därmed fungerar inte alla på WVGA-modeller. Men även där går det framåt, utvecklarna låter användarna porta pluggarna till WVGA.
Ok TACK! Då är det bara att gilla läget o vänta :-p
Postad 09 juni 2009 - 22:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har lite svårt att förstå problemet. Kör nu Valkyrie 1.7 och det fungerar super. Lite åtgärdsförslag: 1. Ikonerna i startmenyn är placerade på så vis för att öka fingervänligheten. Jag anser varianten fungera bra men har som vanligt även lagt in QuickMenu för att få en klassisk startmeny à la Windows för pennan. Om man absolut inte står ut med ikonerna går de att byta med hComber. Fungerar utmärkt (har bytt ut diverse lågupplösta ikoner). Vill man göra egna går det bra. Ytterligare en variant på startmeny är att nyttja HTCs variant som finns i TF3D (i bl.a Valkyrie). 2. SPB Mobile Shell påminner möjligen om S60 (kör det parallellt med WM) men ändå inte. iPhone liknar det än mindre. Snarare är det ett innovativt och finurligt gränsnitt i version 3 som snarare kan sägas vara "WM möter S60 som möter Samsung TouchWiz" parat med egna idéer. Vill man konvertera sin WM till en iPhone går det med iFonz 2. Jag får en känsla av att du använder fel plattform och att iPhones gränsnitt blivit din referens. Eftersom WM fungerar annorlunda är du inte nöjd med det. Personligen kan aldrig iPhone bli någon referens för gränsnitt, det är det mest "dumma" gränsnittet jag provat (med dumt gränsnitt talar jag ur ett PDA-perspektiv, som iPod betraktat är det ett bra gränsnitt). Det känns som att vad du behöver är en produkt med starkt telefonfokus och inte en handdator. Detta eftersom det förefaller vara så att du jämför handdator/PDA-systemet WM med t.ex S60 som har helt annat fokus. S60 är en mycket bra plattform som jag ser det men den är tänkt för en annan målgrupp än WM Pro.
Postad 09 juni 2009 - 22:27
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Apropå tröghet vid surf:
*Jag har kört S60 länge och migrerade sedan till WM med X1. Jämför jag med min KHTML-baserade E90-läsare (japp, den s.k Safariläsaren bygger på en renderingsmotor som utvecklades till Linuxläsaren Konqueror) och Opera 9.5 så fullständigt flyger min X1 fram.
Detta via 3 och HSDPA. Med Opera Turbo i 9.7 blir det ännu bättre.
Testa Opera 9.7 beta - snabbare surf blir det knappast i en mobil (Skyfire är närmaste alternativet, samma teknik).
Postad 09 juni 2009 - 22:30
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag får en känsla av att du använder fel plattform och att iPhones gränsnitt blivit din referens. Eftersom WM fungerar annorlunda är du inte nöjd med det.
Personligen kan aldrig iPhone bli någon referens för gränsnitt, det är det mest "dumma" gränsnittet jag provat (med dumt gränsnitt talar jag ur ett PDA-perspektiv, som iPod betraktat är det ett bra gränsnitt).
Det känns som att vad du behöver är en produkt med starkt telefonfokus och inte en handdator. Detta eftersom det förefaller vara så att du jämför handdator/PDA-systemet WM med t.ex S60 som har helt annat fokus.
S60 är en mycket bra plattform som jag ser det men den är tänkt för en annan målgrupp än WM Pro.
Att risken för besvikelse var stor visste jag redan innan jag köpte luren, det var så att säga en kalkylerad risk, och det kan jag utan problem leva med. Det som nog eg stör mig mest tror jag är känslan av att Windows Mobile (här manifesterat av X1an) borde kunna vara så mkt bättre, dvs potentialen finns där, men inte slutresultatet. För att få få till en vettig "telefon" så måste först spendera bra mkt pengar på att köpa telefonen, sen måste man lägga ner otal timmar på att leta upp och prova ut ett antal Custom ROMs, och inte ens då når man riktigt fram utan måste lägga på ytterligare program, fixar och tweaks. Det kan jag leva med, om jag kände att det verkligen gav resultat, men tyvärr känner jag inte riktgit att det gör det. Men som sagt, jag respekterar absolut att andra tycker tvärt om mot mig, och jag kommer antagligen fortsätta köpa minst en windows mobile per år för att testa, och nån gång kanske det inte slutar med att jag måste köpa en annan telefon direkt efter
Postad 09 juni 2009 - 22:34
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Att risken för besvikelse var stor visste jag redan innan jag köpte luren, det var så att säga en kalkylerad risk, och det kan jag utan problem leva med. Det som nog eg stör mig mest tror jag är känslan av att Windows Mobile (här manifesterat av X1an) borde kunna vara så mkt bättre, dvs potentialen finns där, men inte slutresultatet. För att få få till en vettig "telefon" så måste först spendera bra mkt pengar på att köpa telefonen, sen måste man lägga ner otal timmar på att leta upp och prova ut ett antal Custom ROMs, och inte ens då når man riktigt fram utan måste lägga på ytterligare program, fixar och tweaks. Det kan jag leva med, om jag kände att det verkligen gav resultat, men tyvärr känner jag inte riktgit att det gör det. Men som sagt, jag respekterar absolut att andra tycker tvärt om mot mig, och jag kommer antagligen fortsätta köpa minst en windows mobile per år för att testa, och nån gång kanske det inte slutar med att jag måste köpa en annan telefon direkt efter 
Gör en kravspecifikation. När jag köpte min X1 väntade jag mig en handdator. Jag är således mycket nöjd. Väntar man sig en S60-liknande smartphone eller en portabel mediaspelare à la iPhone blir man missnöjd. Man köper inte en handdator som X1 för att ringa i första hand. Är det samtal som står i fokus köper man en S60-lur (om man vill ha expansionsmöjlighet mer än samtalen).
Postad 09 juni 2009 - 23:04
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Gör en kravspecifikation.
När jag köpte min X1 väntade jag mig en handdator. Jag är således mycket nöjd.
Väntar man sig en S60-liknande smartphone eller en portabel mediaspelare à la iPhone blir man missnöjd.
Man köper inte en handdator som X1 för att ringa i första hand. Är det samtal som står i fokus köper man en S60-lur (om man vill ha expansionsmöjlighet mer än samtalen).
Som sagt, jag köper en Windows Mobil varje år för att testa med så jag visste vad som väntade. Speciellt med tanke på att utvecklingen av Windows Mobile väl eg stått i det närmast still senaste åren? 6.5 kom ju nyligen men känns inte riktigt som något jättelyft utan mer en uppgradering, och innan dess har väl 6.1 hängt med ganska länge nu. Vilket väl eg är själva grundproblemet, OS:et utvecklas nästan inte alls, istället är det upp till SonyEricsson, HTC, tredje parts programleverantörer etc. att efter bästa förmåga försöka lappa, laga och dölja, och hur bra jobb dom än gör så är dom nog rätt begränsade av OS:et. Håller dock helt med dig om att handdatordelen ("micro PC delen") är rätt ok och att en hel del av min kritik lika väl kan tillskrivas hur jag använder "telefonen" som hur den är tänkt att användas.
Redigerat av Unregistered1413, 10 juni 2009 - 00:07.
Postad 10 juni 2009 - 07:57
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1 567 inlägg
Har nu kört EnergyROM HD 'Phoenix' en halv dag och förutom tangentbordet så funkar inte matchningen mot kontakterna för inkommande samtal. Den lyckas inte presentera namnet på den som ringer.. får endast numret. Dessutom är allt så jäkla smått.. WM65 (som förövrigt verkar mycket bättre än WM61 i min mening) ser mycket mindre ut i denna ROM än den gjorde i Valkyrie 1.7. Kan man ställa in det någonstans?
Postad 10 juni 2009 - 08:29
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Jag kör SEX1 beta r3 047. Det är Windows Mobile 6.5 build 21806 som lika gärna skulle kunna vara gjord av Sony Ericsson. För mig som gillar systemet rent passar den perfekt. Jag upplever build 21806 som många snäpp bättre än 21500 och 21725. http://forum.xda-dev...ad.php?t=520416
Postad 10 juni 2009 - 08:30
Golgo_13
-
Golgo_13
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Ja att ha en WM-lur innebär helt klart ökad tidsåtgång för trixande och tweakande etc. Så har det alltid varit med WM och det är en stor del av charmen tycker jag personligen. Ok, det skall erkännas att det har funnits tillfällen då X1an varit farligt nära en flygtur ut genom fönstret, oftast p.g.a. att ROMen jag provat då har uppfört sig instabilt eller någon av WMs egenheter som gått mig på nerverna (för såna finns det helt klart).
För mig innebär dock WM en frihet som ingen annan plattform ens kommer i närheten av. Möjligheterna med en WM-lur, till stor del tack vare communities som xda-devs, är också helt i särklass.
Skall dock bli väldigt intressant att följa utvecklingen av webOS, nya Palm Pre's OS. Där tror jag vi kan ha den första riktiga utmanaren till WM.
Postad 10 juni 2009 - 08:38
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kan tyvärr bara se att problemet ligger i användning av handdatorn som mobiltelefon. Det beror dock på vad man siktar på med telefoni. För min del fungerar WM utmärkt för telefonbruk, alltså att ringa. Dock - tack vare avsaknaden av fysisk knappsats och riktigt bra samtalshantering - är mina S60-lurar smidigare att använda som telefon.
Dock är det inga problem att ringa från telefonboken vilket jag gör 99% av gångerna.
Däremot är det så att köper man en WM Pro-modell med andra tankar än handdatorn - då är man tyvärr illa ute. Det är - och har varit hela tiden det funnits - en handdator med påbyggt telefonstöd (som jag ser det huvudsakligen för ringande från datorsynkad telefonbok och framförallt att kunna koppla upp sig utan behov av two box solution).
För telefoni första hand kan inget slå en lur med T9-knappsats (fysisk) ifråga om hantering. Därmed rekommenderar jag alla som skall ringa som primär uppgift att köpa en S60. Det systemet kombinerar bra telefoni med expansionsmöjligheter.
När det gäller utveckling av WM ser jag inte problemet. Detta eftersom systemet är tänkt för handddatorer och stödjer plugins på todayskärmen vilket möjliggör att olika gränsnitt kan kopplas in för den som vill. Både TouchFLO3D och SPB Mobile Shell är mycket bra varianter av gränsnitt och är smidiga att använda.
Dock är det fortfarande gränsnitt med handdatorfokus och de förvandlar inte handdatorn till en S60-smartphone.
P.g.a kompatibilitetsskäl har MS valt att gå försiktigt fram, man kan i.s.f jämföra med Symbian OS där v9.0 totalt bröt kompatibiliteten med äldre programvaror för v6/7/8.
MS hade kunnat utveckla ett Windows Mobile 2008 från grunden men utvecklarna hade knappast blivit glada när deras program måste skrivas om.
WM 6.5 är som jag ser det en utmärkt uppgradering av handdatorn. Förbättrad startmeny, förbättrad todayskärm, mer eleganta menyer, ökad stabilitet m.m - och bakåtkompatibelt med 6.1.
Min Xperia har, om jag går tillbaka i tiden, ersatt en Casio Cassiopeia EM-500, Motorola A920, Sony Ericsson P990i och kompletterar Nokia E90 och 9300i - detta är de modeller jag haft/har som har tydligt handdatorfokus. Den sköter sig mycket bra.
Dock är min uppfattning att P-serien med lucka eller Communicator är en bättre konstruktion för att få in smidig telefoni i samma enhet som handdatorn.
Som sagt, fundera igenom vad du vill ha ut av produkten, skriv ner kraven, kan kolla om det finns lösningar.
Om du köper WM Pro-modeller med tanken att det är en smartphone och inte en handdator du slår till på kommer besvikelsen att finnas hela tiden, tyvärr.
Postad 10 juni 2009 - 09:53
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
I grunden verkar vi tycka ganska lika AVR4000, i stort håller jag helt med dig. Det som jag tycker är synd är att jag hela tiden känner att det finns mkt mer potential i produkten än vad som riktigt kommer ut, speciellt när man tänker på att 95% av alla köpare antagligen kör med Stock ROM....
Postad 10 juni 2009 - 10:58
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag tycker att en X1 sköter sig som handdator med betoning på dator. Rent ut sagt har jag tweakat min X1 mycket mer än min dator (kör Mac OS X och Windows XP på den). Tycker att X1 är mycket trevlig och smidig att optimera.
Stock-ROM på X1 är ingen höjdare, för min del anser jag att custom-ROM är grejen som skiljer WM från andra plattformar på ett positivt sätt. Detta då man kan få en tweakad, optimerad och anpassad ROM som pressar ur max ur produkten.
Men hur man än vrider och vänder på saker och ting kvarstår faktumet att det är en handdator och därmed bör betraktas och behandlas som en sådan och inte en mobiltelefon. Bara för att en telefondel är inlagd är det ingen mobiltelefon utan fortfarande en handdator. Även utseendet visar det tydligt.
Personligen skulle jag inte köpa en modell utan T9-knappsats om målsättningen är telefonfokus. Det finns ingen modell utan sådan knappsats som kan konkurrera som telefon betraktat. Därmed är man på fel väg om man byter ut sin mobiltelefon mot en X1 och tror att X1an skall ha samma hantering som den (t.ex) Nokia E51 man hade tidigare.
Problemet som X1 råkat ut för är som jag skrivit att många köper den p.g.a märkesnamnet och tror att de får något helt annat. Det påminner dock om att köpa en lastbil av märket Volvo och tro att man får en personbil eftersom det är samma märke.
Det vore dock trevligt om du beskrev vad är för potential du anser att X1 har men som inte släpps loss p.g.a WM?
Jag upplever att mitt exemplar har släppt loss all potential den har. Det enda jag saknar är högklassig samtalshantering som min E90 erbjuder med IVCM.
Edit: skulle jag önska förbättringar är det följande.
1. En WM-baserad P-modell med lucka försedd med T9-knappsats i samma stil som P800/900/910/990i.
2. Möjlighet att ställa in hur många olika todayskärmar jag vill ha för att kunna applicera olika plugins på dem och sedan rotera eller dra fram dem med en karusell som SPB MS 3 har.
3. Samtalshanterare i stil med ACM och IVCM för S60.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 10 juni 2009 - 11:07.
Postad 10 juni 2009 - 11:33
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Jag har en P990 och tanken med den är ju helt grymt bra men funkade ju i praktiken inte så lysande..
Framför allt var ju tangentbordet mikroskopiskt...Den skule nog bli allt för bred om den skulle vara behaglig å skriva på...
Då har jag en bättre lösning...
En mobil liknande HTC 740....Det är ju det bästa av 2 världar..
Lite större skärm och pekskärm å de "riktiga" WM skulle nog inte vara så tokigt
Helt klart är det WM som gör att min snart 2 år gamla TyTn 2 fortfarande inte känns gammal..
Den har haft så många olika operativsystem och utseende så man blir inte less på samma sätt.
Jag har haft telefoner med UIQ å S60 och jag måste ändå säga att WM är på tok för underskattat.
Ingen har varit i närheten lika bra på nått sätt...
Sen att Wm skulle vara sämre än nån annan mobil utan vanligt T9 knappsats har jag svårt att se..
Många verkar tro att det är bökigt eller svårt att ringa...Hur enkelt som helst..
Är ju bara om man ska slå in ett helt nytt nummer medans man tex kör bil som det kan vara lite bökigare men det gäller ju för alla som saknar T9 knappsats
Som alltid gäller det ju att ta reda på vad man behöver..Jag skulle inte tipsa farsan om en Xperia eller liknande mobil när han anser att det enda en mobil ska klara av är att ringa och bli överkörd av en lastbil eller tappad i vattnet ner till 3 meters djup
Postad 10 juni 2009 - 11:42
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det absolut största problemet är väl det som du själv beskriver, att utan Custom ROM så är "telefonen" betydligt sämre än den kan vara. Bara det tycker jag ganska tydligt bevisar att det finns mer potential i produkten, för produkten som den säljs, har ju inget Custom ROM. T.ex. kan du väl köpa en SKODA och genom reservdelar och arbete göra om den till något som krossar en betydligt dyrare bil, men det betyder ju inte sig att orginalprodukten gör det.
Min största invändnining mot WM är väl främst det vi diskuterat tidigare, att det funkar bra om man kör med pennan när man sitter vid ett skrivbord eller nåt, men det är betydligt mer svårnavigerat med fingrarna "on the go", även med TF3D (bland annat då jag upplever pekskärmen som ganska seg, dvs dålig respons). Sen tycker jag att t.ex. TF3D och WM inte riktigt funkar så bra ihop, känns som funktionaliteten krockar med varandra, t.ex. att redan lästa SMS fortfarande visas som olästa på TF3D symbolen. Sen retar jag mig på att det inte finns någon riktigt smidig telefonlåsning (iaf inte vad jag sett, men det kan ju finnas), dvs som låser skärmen för oavsiktlig styrning. Här har väl t.ex. en iPhone en fördel som jag förstått det som har en skärm som känner av att det är fingrar som försöker styra. Visst, WM har ju pekpinne också men jag tycker ofta det är ganska osmidigt att behöva ta fram den hela tiden.
Redigerat av Unregistered1413, 10 juni 2009 - 11:48.
Postad 10 juni 2009 - 11:46
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
För mig är det inga problem att ringa med WM, HTCs dialer är mycket bra. Däremot anser jag utan tvivel att de som är helt inställda på telefonhantering gör ett bättre val med S60 eftersom det verkar vara vanligt att dessa personer köper WM och förväntar sig en telefon, när de får en handdator istället sågar de (felaktigt) operativsystemet.
En qwerty-slider med fliplucka vore inte fel, de som vill ta bort luckan kan göra det. Precis som på P-serien. Tänk en X1 med lucka.
Enligt mig beror 99% av klagandet på WM att den som klagar trott att det är en iPhone eller S60 de köpt och klagar därmed när så inte visar sig vara fallet.
Ett problem för WM är att iPhone tyvärr blivit en "referens" och att man därmed efterfrågar dumma gränsnitt istället för kraftfulla - och saknar förståelse för segmentering, d.v.s olika produkter och UIn för olika behov. WM fullständigt krossar iPhone när det gäller hantering som PDA vilket jag är ute efter.
WM Pro är ingen mobiltelefon i första hand och inte en iPhone heller. Det är en handdator och väntar man sig något annat än handdatorn får man vackert köpa något annat. WM Pro väljer man för dess handdatoregenskaper, inte för att "bara ringa" eller få ett gränsnitt som till 100% i alla lägen är låst vid stora ikoner och menyer bara för fingrarna.
Postad 10 juni 2009 - 11:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Gissningvis lär vi inte komma längre i denna diskussion, bland annat för att vi väl i mångt och mycket är eniga. Du beskriver att du är nöjd med din X1 och det är ju det viktigaste, själv är jag inte lika nöjd, vilket jag känner beror både på att det kanske är fel "telefon" för mig (men jag köpte den ju för att testa så det är OK) samt att jag fortfarande känner att det fortfarande finns stor förbättringspotential i WM. Eg är det ju endast TF3D som gör att jag inte redan skaffat en ny telefon, dvs det är ju eg inte Microsofts förtjänst.
Redigerat av Unregistered1413, 10 juni 2009 - 11:52.
Postad 10 juni 2009 - 12:25
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det absolut största problemet är väl det som du själv beskriver, att utan Custom ROM så är "telefonen" betydligt sämre än den kan vara. Bara det tycker jag ganska tydligt bevisar att det finns mer potential i produkten, för produkten som den säljs, har ju inget Custom ROM. T.ex. kan du väl köpa en SKODA och genom reservdelar och arbete göra om den till något som krossar en betydligt dyrare bil, men det betyder ju inte sig att orginalprodukten gör det.
Min största invändnining mot WM är väl främst det vi diskuterat tidigare, att det funkar bra om man kör med pennan när man sitter vid ett skrivbord eller nåt, men det är betydligt mer svårnavigerat med fingrarna "on the go", även med TF3D (bland annat då jag upplever pekskärmen som ganska seg, dvs dålig respons). Sen tycker jag att t.ex. TF3D och WM inte riktigt funkar så bra ihop, känns som funktionaliteten krockar med varandra, t.ex. att redan lästa SMS fortfarande visas som olästa på TF3D symbolen. Sen retar jag mig på att det inte finns någon riktigt smidig telefonlåsning (iaf inte vad jag sett, men det kan ju finnas), dvs som låser skärmen för oavsiktlig styrning. Här har väl t.ex. en iPhone en fördel som jag förstått det som har en skärm som känner av att det är fingrar som försöker styra. Visst, WM har ju pekpinne också men jag tycker ofta det är ganska osmidigt att behöva ta fram den hela tiden.
Skärmen låser man ju med strömbrytaren. Låser alltid manuellt innan luren åker i fickan. När det gäller att utveckla ROM är min uppfattning att tillverkarna ofta stressar fram produkter. Tar jag min E90 t.ex så är Nokia inte alls bra på att backporta funktioner som finns i nyare modeller baserade på samma plattform. De vill gärna sälja nya produkter även om funktionaliteten i den nya modellen handlar om mjukvara. Nu försöker de t.ex sälja E75 till E90-ägare med VPN och HTML-epostklient som främsta argument.  Där är WM-plattformen räddad genom användarna som tar fram custom-ROMs och därmed backportar funktioner från nyare modeller till äldre. Tillverkarna lägger av logiska skäl inte ner det arbetet eftersom de vill sälja nytt. Det vore ju rena ruinen för t.ex HTC att backporta TF3D2 till gamla modeller, de vill ju hellre sälja en Rhodium eller Topaz till Raphael- eller Blackstone-ägaren som vill ha det nya gränsnittet o.s.v. För mig är WM med sina custom-ROMs perfekt eftersom man slipper göda tillverkarna i onödan, d.v.s köpa en "ny" lur med samma hårdvara som den befintliga men nytt skal och lite nya program. Där ger jag Nokia ett lass tistlar som försöker sälja den sämre produkten E75 som "ersättare till E90" istället för att släppa en FW till E90 med nyheterna installerat (E90 refresh). WM ger en chansen att kasta loss från tillverkarnas "säljanytelefonmetod" och själv ta kontrollen över nallen och låta den hänga med tills den är helt obsolet (nya program och plattformar är för krävande). Har bestämt mig för att se hur länge min X1 kan hänga med i uppgraderingarna innan det är dags att byta.
Postad 10 juni 2009 - 13:03
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Mm...och har man varit med på den tiden när P990 kom och man väntade och väntade och väntade lite till på uppdateringar som nästan aldrig kom och ändå inte löste dina problem så tackar man sin lyckliga stjärna att med WM kan man iaf ta saken i egna händer :-)
Detta är ju såklart riktigt dåligt av tillverkarna av telefoner..Men absolut inget ovanligt tyvärr
Postad 10 juni 2009 - 16:17
Unregisteredbe5ae073
-
Unregisteredbe5ae073
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag kör SEX1 beta r3 047. Det är Windows Mobile 6.5 build 21806 som lika gärna skulle kunna vara gjord av Sony Ericsson. För mig som gillar systemet rent passar den perfekt. Jag upplever build 21806 som många snäpp bättre än 21500 och 21725.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=520416
Om man nu vill ha den "senaste" WM 6.5 (som helst inte är någon beta), är det denna ROM som gäller då? Är ute efter en så ren ROM som möjligt. Vill inte ha en massa skit med som TF3D och sånt där. Vill ha en snabb telefon. Sen undrar jag om det finns någon som vet ett vettigt program för sms/mms? Det inbyggda är ju skitfult och buggigt. Vill kunna spara bilder från MMS var jag vill och inte tvingas hämta dem från Mina Bilder på telefonminnet hela tiden.
Postad 10 juni 2009 - 16:44
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Vänta till SEX1 R3 är helt klar, det känns som att den är nära.
Vill du ha en Xperia-6.5 ROM är SEX1 mycket bra, detta eftersom den innebär 6.5 + Sony Ericssons egna grejer. Helt enkelt en custom-ROM som motsvarar vad en Sony Ericsson-version av WM 6.5 skulle vara.
Ett mer trimmat och slimmat alternativ är V-Lite eller EnergyROM. Med V-Lite finns inga paneler heller.
Valet står således mellan "Xperiakänsla" eller ej.
Postad 11 juni 2009 - 08:45
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Ang. SEX1: En bugg (eller bagge som kocken säger) är att larmet inte riktigt fungerar som det är tänkt (dvs. väckarklocka).
Är det Klaxon eller Galarm som gäller eller finns det bättre alternativ?
Tack för tipset om Quickmenu! Superbra prog!

Patrick
Postad 11 juni 2009 - 08:45
lasse47
-
lasse47
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
En liten fråga till er som har en xperia.
Jag har för tillfället en lånetelefon en Fujitsu Siemens T830 när man ringer till den hinner det gå två signaler innan det kommer upp på telefonen att jag kan svara, har jag telefon-applikationen går det aningen snabbare. är det här ett generellt WM problem och något som experian också lider av?
Postad 11 juni 2009 - 09:23
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ang. SEX1: En bugg (eller bagge som kocken säger) är att larmet inte riktigt fungerar som det är tänkt (dvs. väckarklocka).
Vad har du upplevt för problem med alarmfunktionen? Jag kör SEX1 beta r3 047 och har även använt de tidigare versionerna. Hittills har jag inte haft några problem.
Postad 11 juni 2009 - 10:24
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Vad har du upplevt för problem med alarmfunktionen?
Den ringer inte helt enkelt.  Jag har telefonen på vibration under natten men iklickat att larmet ska ljuda fast telefonen är på tyst. Larmet vibrerar bara för mig, inget ljud mao. Detta är då jag "bara" släcker skärmen, kör jag med låset så vibrerar den inte ens.  Patrick
Postad 11 juni 2009 - 11:32
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
På tal om ett annat ämne: var hittar man den där pim.vol som man kan göra backup på? Jag har sökt igenom min lur men hittar inte den filen. Den ska innehålla bl.a. alla kontakter samt senaste samtalen, men var finns den?  Patrick
Postad 12 juni 2009 - 08:19
DIFference
-
DIFference
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Vad kör du för ROM?
Någon knappkombination för omstart finns inte såvida man inte har programmerat in en softresetfunktion på en knapp. Dock kräver det i vilket fall som helst att nallen är upplåst (skärmen aktiv) för att den skall reagera.
Omstart på det viset tyder på att något program är instabilt och får den att hänga sig. Om det är stock-ROM du kör när detta händer har du en mycket gammal SYS-build och mitt tips då är att byta till en custom-ROM med senare build för ökad stabilitet.
Jag kör senaste officiella från SE.
Postad 12 juni 2009 - 13:46
Unregistered930d77c0
-
Unregistered930d77c0
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jag hittade pim.vol, den ligger i roten. Bara jag som letade på fel ställe...
Redigerat av Unregistered930d77c0, 12 juni 2009 - 13:47.
Postad 12 juni 2009 - 18:18
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Hejsan
ja har läst igenom en hel del i denna tråd men är nog blind.. är det någon som vill¨hjälpa mig : Jag ska använda min X1:a som modem till min lapptopp de funkar bra men den kopplar inte upp sig mot Turbo 3G .. bara GSM men när ja surfar med bara mobilen ej till datorn använder den Turbo 3G .. är det någon vänlig här som kan å vill förklara hur ja ska gå till väga ... kan man tvinga den att använda Turbo 3G manuellt
Mikael
Redigerat av gneter, 12 juni 2009 - 18:18.
Postad 13 juni 2009 - 12:10
Kilknnys
-
Kilknnys
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som vet om det finns automatiskt knapplås till ericssons experia x1???
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|