Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 19 February 2014 - 17:55

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Kickar ni fötterna åt sodan lite som i frogsquats så är stela fotleder eller vader np :)

Nä, kanske inte på 110kg, men kör man på lite tyngre, säg 140-160 så benen får ta i lite, så känns det som att knäna lätt kan falla inåt?

Fast jag körde nog ganska brett redan...

edit: frontböj känns det som att man naturligare stabiliserar hela bålen? Alltså lättare att fuska med blockering i knäböj jämfört med frontböj?

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 19 February 2014 - 17:56.

Postad 19 February 2014 - 18:02

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Ja det blir en kedjekollaps ofta. Knäna faller in, ryggen fäller framåt och nacken hyperextenderas.

Vanliga böj kan man komma undan med lite sämre form. Frontböj är mindre förlåtande.

Postad 19 February 2014 - 18:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har aldrig upplevt inåtfallande knän i böj, men det är nog för att jag alltid böjt brett också :)

Postad 19 February 2014 - 18:13

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Jag har aldrig upplevt inåtfallande knän i böj, men det är nog för att jag alltid böjt brett också :)

Antagligen det. Ska testa mig på lite lowbar nästa benpass och se hur det känns.

Postad 19 February 2014 - 21:02

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Men hur lång tid tar det att jobba upp en stabilitet i bålen egentligen?
Är det mer typ muskelminnesträning (orka hålla blockeringen) eller är det faktisk styrka som gör det?
För det känns verkligen som att benen har typ 40kg kvar att ge, men resten av kroppen orkar inte. Då skulle jag vara uppe på 150kg i knäböj, alltså vad jag tränar på när jag kör tungt i marklyft idag.

Måste jobba på bålstyrkan känner jag :)

Postad 19 February 2014 - 22:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Dra ett bälte och djupa böj med stopp. Jag tror inte bålstyrkan kan få bättre träning än så :)

Postad 22 February 2014 - 00:45

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Vilka stretchövningar rekommenderar ni för att öka rörligheten i höften?

Jag kör rejält djupa böj men kan inte undvika att böja ryggen framåt längst ned. Jag har bra rörlighet i vaderna så det måste väl vara höften som sätter stopp.

Redigerat av spuj, 22 February 2014 - 00:50.

Postad 22 February 2014 - 09:22

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Vilka stretchövningar rekommenderar ni för att öka rörligheten i höften?

Jag kör rejält djupa böj men kan inte undvika att böja ryggen framåt längst ned. Jag har bra rörlighet i vaderna så det måste väl vara höften som sätter stopp.

Stretcha höftböjaren.

Postad 22 February 2014 - 11:36

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Någon av er träningskunniga som vet någon anledning till att man lätt blir skadad när man tränar? Det beror inte på dålig teknik, det är jag 98% på. Kan det vara något ämne man inte får i sig tillräckligt av, eller kan det vara så att min kropp inte är byggd för styrketräning?!

Jag har det senaste 1,5år haft problem med ryggen, det börjar äntligen blir bättre nu. Och under tiden har jag haft problem underarmar, skenben, armbågar (känner fortfarande av dom 7 månader senare) och nu helt plötsligt har jag fått ont på ovansidan av handleden, näst intill på ovansidan av handen... :angry: :angry: :angry:

Mycket tacksam om någon vet vad detta kan bero på!!

Redigerat av doglas2009, 22 February 2014 - 11:40.

Postad 22 February 2014 - 11:43

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Svårt att peka på vad som skulle kunna vara problemet men underarms samt armbågsproblemen kan bero på stela pronatorer. Har själv problem med detta och kan inte köra curls med rak stång utan att det blir problem.

Handleden kan ha att göra med överflexion i samband med överbelastning. Detta hade jag problem med nu nyligen och löste det med vila och wristwraps vid träning som belastade detta område.

Får du i dig omega-3?

Postad 22 February 2014 - 14:01

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Svårt att peka på vad som skulle kunna vara problemet men underarms samt armbågsproblemen kan bero på stela pronatorer. Har själv problem med detta och kan inte köra curls med rak stång utan att det blir problem.

Handleden kan ha att göra med överflexion i samband med överbelastning. Detta hade jag problem med nu nyligen och löste det med vila och wristwraps vid träning som belastade detta område.

Får du i dig omega-3?

Tack så mycket för svaren! :)

Har du något tips på hur man ska stretcha pronatorer-na(?)?

Curl med rak stång har jag inte kört på länge, då det gör ont i armbågarna då, jag har kört med hantlar istället...

Vad menar du med " överflexion i samband med överbelastning."?

Vila handled/hand ska jag göra. Förlorar du inte ganska mycket träning med wristwraps? Jag menar, kommer inte dom bli svaga i förhållande till övriga armen om du använder wristwraps?

Jag äter inga omeaga-3 tabletter eller så, och inte särskilt mycket fisk. Kan det ha att göra med att jag skadar mig lätt?

Postad 22 February 2014 - 15:10

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Stretcha höftböjaren.

Ok tack :)

Postad 22 February 2014 - 16:08

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Har du något tips på hur man ska stretcha pronatorer-na(?)?

Postad bild

Vad menar du med " överflexion i samband med överbelastning."?

Blandade ihop uttrycken här. Var såklart ute efter överextension alltså handleden i bakåtböjt läge. Som handleden i övre delen utav bilden.
T.ex. denna handledsposition i tunga pressar kan orsaka smärta där du känner.

Postad bild

Vila handled/hand ska jag göra. Förlorar du inte ganska mycket träning med wristwraps? Jag menar, kommer inte dom bli svaga i förhållande till övriga armen om du använder wristwraps?

Menade bara att du ska köra med dessa under perioden som du vilar din handled. När du känner att du är återställd så kan du hutta dessa. Kan dock vara bra att ha vid maxningar. Fast inte ens där har jag haft behov ännu. Ska nog till lite kilo till i bänken innan de behövs.

Jag äter inga omeaga-3 tabletter eller så, och inte särskilt mycket fisk. Kan det ha att göra med att jag skadar mig lätt?

Vill minnas att någon kläckt ur sig att det skulle vara bra för lederna med men det kanske någon annan utav herrarna här inne kan svara på. Värt att testa iaf. Har själv börjat känna av lite både här och var i lederna och jag har varit dålig på just att äta fet fisk nu på sistone så ska beställa hem lite tabletter och se om det blir någon skillnad.

Postad 22 February 2014 - 16:13

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Postad bild

Blandade ihop uttrycken här. Var såklart ute efter överextension alltså handleden i bakåtböjt läge. Som handleden i övre delen utav bilden.
T.ex. denna handledsposition i tunga pressar kan orsaka smärta där du känner.

Postad bild

Menade bara att du ska köra med dessa under perioden som du vilar din handled. När du känner att du är återställd så kan du hutta dessa. Kan dock vara bra att ha vid maxningar. Fast inte ens där har jag haft behov ännu. Ska nog till lite kilo till i bänken innan de behövs.

Vill minnas att någon kläckt ur sig att det skulle vara bra för lederna med men det kanske någon annan utav herrarna här inne kan svara på. Värt att testa iaf. Har själv börjat känna av lite både här och var i lederna och jag har varit dålig på just att äta fet fisk nu på sistone så ska beställa hem lite tabletter och se om det blir någon skillnad.

Stort tack för hjälpen!! :)

Vad tror du, är det "lugnt" om man inte känner någon smärta i t.ex. marklyft, eller ska man vila ändå? Jag menar, jag känner bara smärtan om jag vinklar handen framåt, alltså tvärtom mot vad andra bilden visar. Och framåt vinklar jag inte handen i någon övning...

Får nog bli till att köpa sådana wristwraps, och se om det känns bra! :)

Postad 22 February 2014 - 16:20

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Stort tack för hjälpen!! :)

Vad tror du, är det "lugnt" om man inte känner någon smärta i t.ex. marklyft, eller ska man vila ändå? Jag menar, jag känner bara smärtan om jag vinklar handen framåt, alltså tvärtom mot vad andra bilden visar. Och framåt vinklar jag inte handen i någon övning...

Får nog bli till att köpa sådana wristwraps, och se om det känns bra! :)

Känn efter. Torde vara relativt lugnt vid övningar som inte sätter stort tryck på handleden.
Men som sagt lyssna på vad kroppen säger till om så brukar det lösa sig. Tid tar det dock.

Tog ett halvår innan min falska ischias gav med sig och ca 2 månader innan min handled slutade trilskas.

Postad 23 February 2014 - 05:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Två dagar på Venice Beach var otroligt inspirerande. Gjorde lite kroppsviktsträning på Muscle Beach, både gamla och nya. Filmade lite också så jag kan lägga upp den sen när jag har tid att gå igenom allt.

Kommit fram till Nya Zeeland nu. Visar sig att min värdpappa har mycket pengar och har en massa träningsutrustning i garaget. Ska bli spännande! Tar det lugnt någon dag nu dock för jag har bränt mig nå jävulskt på hela ryggen, axlarna, underarmarna, vaderna och fötterna.

Postad 24 February 2014 - 08:05

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Kör aldrig pressövningar med tummen runt stången om du kan undvika det.
Alla fingrar skall vara på samma sida där det är möjligt. Med stång är det lugnt, lite svårare med hantlar.

Postad 24 February 2014 - 08:14

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Alla fingrar skall vara på samma sida där det är möjligt. Med stång är det lugnt, lite svårare med hantlar.

Varför? Suicide grip är inte speciellt säkert och inget jag skulle rekommendera.

Postad 24 February 2014 - 10:31

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Hej På er

Tänkte höra lite med er här om någon kan komma med lite råd när det gäller min träning.
Mitt mål är att bli av med allt det ”mjuka” på kroppen och istället bygga muskler.

Jag är ca 180cm lång och väger ca 115kg. under 3 veckor har jag kört lite pass på gymmet där jag börjar med 30min Cykel i ett ganska lugnt tempo för att enbart bränna fett och inte bygga muskler. Är detta rätt tänk?
Sen efter cykel kör jag maskiner i gymmet (eftersom jag inte känner mig jättetrygg i min kropp så vill jag inte stå med de ”stora grabbarna” vid de lösa vikterna J ) i gymmet gör jag ca 5-6 olika maskiner med 3x10 så tungt att jag knappt orkar de sista 2 lyften.
Detta gör jag 3gånger i veckan Måndag, Onsdag och Lördag.

Vad tror ni om detta? Vad bör jag ändra på?

Postad 24 February 2014 - 12:12

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Där skulle jag vilja påstå det motsatta. Både ur en säkerhetssynpunkt samt rent praktiskt i t.ex. bänkpressen där man vill "böja" stången genom att rotera in armbågarna. Gör jag detta med suicide grip så vrider jag ur stången ur händerna och får en hälsning utav herr Eleiko i bröstkorgen :)

Sen känner jag att just suicide tvingar fram överextension i handleden.

Hej På er

Tänkte höra lite med er här om någon kan komma med lite råd när det gäller min träning.
Mitt mål är att bli av med allt det ”mjuka” på kroppen och istället bygga muskler.

Jag är ca 180cm lång och väger ca 115kg. under 3 veckor har jag kört lite pass på gymmet där jag börjar med 30min Cykel i ett ganska lugnt tempo för att enbart bränna fett och inte bygga muskler. Är detta rätt tänk?
Sen efter cykel kör jag maskiner i gymmet (eftersom jag inte känner mig jättetrygg i min kropp så vill jag inte stå med de ”stora grabbarna” vid de lösa vikterna J ) i gymmet gör jag ca 5-6 olika maskiner med 3x10 så tungt att jag knappt orkar de sista 2 lyften.
Detta gör jag 3gånger i veckan Måndag, Onsdag och Lördag.

Vad tror ni om detta? Vad bör jag ändra på?

Låter bra. Men fastna dock inte i maskinerna utan våga dig på frivikterna sen med. Som jag förstått det så är det primära målet att gå ner i fettmassa? Tänk då på att det till största del handlar om kalorier in och ut. Ligg på ett lagom underskott och inte tokchocka med soppdiet osv.

Kör hårt!

Postad 24 February 2014 - 12:36

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Även jag är emot suicide grip, skulle aldrig använda det själv.

Qwertan: Jag vill inte gå in och ge tips rent specifikt hur du ska träna men tre råd ska du få:

- Stirra dig inte blind på vågen. Du kommer vandra upp och ned alldeles för mycket och oavsett träning kommer du lägga på dig muskler vilket gör att du ökar i vikt. Med tiden kommer dock fettet bytas ut mot muskler.
- Var inte rädd för att bygga muskler. Muskler gör att du kan träna hårdare och du förbränner mer. Ta i när du tränar, svettas och ansträng dig. Det är de passen som ger mest. Se till att du är ansträngd när du kliver av cykeln. För att göra det roligare kan du sätta upp mål. Typ att hinna en viss sträcka på 30 min och att du ska klara det innan månad X. Det ger lite motivation när det känns tradigt att trampa.
- Om du inte kan en dag så se till att träna någon annan dag istället.

Sen håller jag med Birkanoff: Kör hårt! :)

Postad 24 February 2014 - 14:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag tycker att giljotingrepp som jag kallar det ger bättre tryck, mer styrka och bättre kontakt. och jag använder det aldrig pga alla fina namn det har :D

Postad 24 February 2014 - 15:49

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Där skulle jag vilja påstå det motsatta. Både ur en säkerhetssynpunkt samt rent praktiskt i t.ex. bänkpressen där man vill "böja" stången genom att rotera in armbågarna. Gör jag detta med suicide grip så vrider jag ur stången ur händerna och får en hälsning utav herr Eleiko i bröstkorgen :)

Sen känner jag att just suicide tvingar fram överextension i handleden.

Låter bra. Men fastna dock inte i maskinerna utan våga dig på frivikterna sen med. Som jag förstått det så är det primära målet att gå ner i fettmassa? Tänk då på att det till största del handlar om kalorier in och ut. Ligg på ett lagom underskott och inte tokchocka med soppdiet osv.

Kör hårt!

Även jag är emot suicide grip, skulle aldrig använda det själv.

Qwertan: Jag vill inte gå in och ge tips rent specifikt hur du ska träna men tre råd ska du få:

- Stirra dig inte blind på vågen. Du kommer vandra upp och ned alldeles för mycket och oavsett träning kommer du lägga på dig muskler vilket gör att du ökar i vikt. Med tiden kommer dock fettet bytas ut mot muskler.
- Var inte rädd för att bygga muskler. Muskler gör att du kan träna hårdare och du förbränner mer. Ta i när du tränar, svettas och ansträng dig. Det är de passen som ger mest. Se till att du är ansträngd när du kliver av cykeln. För att göra det roligare kan du sätta upp mål. Typ att hinna en viss sträcka på 30 min och att du ska klara det innan månad X. Det ger lite motivation när det känns tradigt att trampa.
- Om du inte kan en dag så se till att träna någon annan dag istället.

Sen håller jag med Birkanoff: Kör hårt! :)

Tack grabbar
då får jag bara ha lite tålamod i mitt fettbrännande och köra på såhär :)

Postad 27 February 2014 - 07:18

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Gjorde en snabb barfotalöpningsrunda på stranden förut idag. Runt 500m blev det. Tar det lugnt nu i början då jag inte är van. Lyckades dock smälla i foten i dörrtröskeln när jag kom tillbaka så jag skrapade bort lite hud och stukade en tå rätt rejält. Blir nog ingen löpning på några dagar nu. Var några timmar sedan det hände och jag kan fortfarande inte gå riktigt på den foten.

Skolan här nere i Nya Zeeland har ett gym och jag skulle få tillträde till det gratis (50 dollar per år annars). Gick förbi det en snabb sväng och det såg inte ut att vara något speciellt imponerande men det fanns ett rack och en skivstång och några maskiner så det får väl duga.

Nästa ställe jag ska till är Australien (om en månad typ) och skolan där har definitivt inget gym enligt min polare som gick där men det ska finnas ok gym i närheten så får väl kosta på mig ett medlemskap där.

Postad 27 February 2014 - 07:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vad tusan är det för trip du är på ala? Jorden runt på 80 dagar?

Postad 27 February 2014 - 07:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jorden runt på 9 månader, typ. Varit i Skottland, Italien, Tyskland, Japan, USA, Fiji och Nya Zeeland än så länge. Har Australien, Sydafrika, Förenade Arabemiraten och Tjeckien kvar. Kort och gott kan man säga att jag volontärarbetar på gymnasieskolor på veckorna och har kul på eftermiddagarna och helgerna. Bor hos värdfamiljer förutom då jag är på semester (typ Italien, Japan, Fiji, Förenade Arabemiraten) så jag kommer undan ganska billigt. Kommer hem till Sverige i början på juli. Polaren ska vara med på tammerpokalen den 12:e juli så måste vara hemma till dess.

Förresten, har ni läst senaste Body magazine? Tydligen ska min polare som ska tävla i sommar vara med i tidningen någonstans.

Postad 27 February 2014 - 08:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fan vilket äventyr :) vågar man fråga om kostnad? :D

Postad 27 February 2014 - 09:37

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Första delen av resan (Skottland, Shetland, Italien, Tyskland och Japan) gick på runt 23000kr men det inkluderar en veckas semester i Skottland, nio dagars semester i Italien samt tio dagars semester i Japan. Festade rätt skapligt i Shetland och Italien också vilket tyvärr kostade en del. Men det är rätt bra att få plats med allt det på en budget på 23000kr. Reste från tredje september till 23:e november. Jorden-runt biljetten gick på runt 22000kr och den tar mig från London till New York, New York till Los Angeles med en natts bytetid där (landar mitt på dagen, flyger sent på kvällen dagen efter), Los Angeles till Fiji med två dagar i Fiji, Fiji till Nya Zeeland, Nya Zeeland till Australien, Australien till Sydafrika, Sydafrika till Dubai med en natt där, Dubai till Tjeckien. Siktar väl på 60-65k för hela året. Det som kommer kosta nu framöver är alla utflykter här i Nya Zeeland, två veckors semester i Australien, utflykter i Sydafrika och sen flygbiljett hem i sommar.

Kommer nog kunna roffa åt mig en del flygmil hoppas jag så jag kan fara ut och resa lite mer sen när jag känner för det :)

Postad 27 February 2014 - 13:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
maten betald? :D visst kom du ihåg kameran? *asg*

körde ett fintifnt pass idag. eftersom jag är förkyld så vill jag inte reppa något, så jag körde lågreps. tryckte 125 i bänken och koncentrationscurlade en hantel på 30 kg. tyvärr så satte nackspärren stopp för mer bänkande, kände av det på 110, sen blev det bara värre. men det är kul att man fortfarande bänkar över 100 (tränar aldrig på mer än 90 har jag för mig).

hantelcurlarna är jag råförvånad över. jag har duktigt svaga biceps, så när jag kunde koncentrationscurla första hanteln jag plockade upp (16 kg) så vart jag redan där rätt nöjd. målet var att kanske klara av en rep på 20, så det gick väldigt långt över förväntan. tränar aldrig biceps med mer än 20 kg och då stående. kanske kan öka vikten och tro att mina biceps klarar av det ^^

hantelpressar första gången på ett år idag. även här vart jag förvånad. körde upp till 36 kg'shantlar, men valde efter några set att gå ner till 30 så att jag inte skulle råka skada mig då pressar över huvudet inte har gjorts alls det senaste halvåret minst.

Postad 27 February 2014 - 13:54

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Bra siffror Zartok! :) Vad är koncentrationscurlar? 30 kg per näve låter riktigt starkt i biceps oavsett övning. Själv kommer jag inte upp i de siffrorna men har inte provat att maxa. Är inte så värst mycket för att maxa.

Blir rygg och mage för min del idag. Får se om jag hinner med ett axlar+biceps-pass på fredag. Ska nog våga mig upp på 35 kg i hantelpress på axlarna igen, gjorde ont för några veckor sen så trappade ned till 30.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 27 February 2014 - 13:58.

Postad 27 February 2014 - 15:55

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Som sagt, mycket fina siffror.

Fan koncentrationscurl ska jag nog vara glad om jag får upp 20 kg på.

Varit förkyld sedan i torsdags förra veckan och försökte mig på ett pass i måndags. Det var dumt. Kollapsade i soffan och kunde knappt laga mat. Så har vilat fram tills idag och är precis hemkommen från rygg och biceps pass. Kändes tungt men mycket bättre än i måndags iaf.

150 x 3 med dödstopp fick räcka i markväg och sen blev det ett litet nu-tar-vi-och-skyndar-långsamt-pass.

Räcker fan med typ 2 dagar från gymmet så känner jag mig helt ur form.

Postad 27 February 2014 - 16:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Var tvungen att googla men nu vet jag vad koncentrationscurl är (är väldigt dålig på namn på övningarna). Jag brukar köra något liknande med överarmen mot en snedlutande bänk. Brukar dock inte träna på mer än 20 kg där, oftast 17,5-19 kg.

Postad 27 February 2014 - 16:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
tack! =)
jag är extremt förvånad över båda siffrorna, men koncentrationscurlen var ytterst märkligt. som sagt så vart jag förvånad att jag fick upp 16, för jag är skitsvag i biceps!

http://www.youtube.c...h?v=VKaMN0T3R88
här är den övningen jag körde. dock INTE så strikt, och det var riktigt tungt med vänster. men jag skulle troligtvis kunna få upp någonstans mellan 34 och 36 med höger då jag klarade en fyra på 30.

dock så ska jag säga att den här övningen INTE på något sätt ska förväxlas med att ha armen på en bänk. det här är MYCKET lättare att göra, oavsett om man står och hänger med armen eller om man sitter och tar stöd. jag känner inte till mekaniken riktigt, men troligtvis så har det att göra med att man har vikten väldigt nära kroppen när man kör koncentrationscurlar, något man inte har när man kör med armen på en bänk.

Postad 27 February 2014 - 16:42

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Man märker ju verkligen vilken skillnad i isolering det blir när man t.ex. går från stående curls till sittande i snedbänk. Från 20 till 10 känns sådär manligt :P Men s*tan vad effektivt det är.

Postad 27 February 2014 - 18:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kör inte ens snedbänkcurls. Jag skyller på att jag inte är rörlig nog i axelleden men den riktiga orsaken är att man blir helt för svag. Såg en tjej köra 14kg så idag däremot. Rätt ok :D

Postad 27 February 2014 - 18:18

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Varför? Suicide grip är inte speciellt säkert och inget jag skulle rekommendera.

Det är så handleden är byggd för att lyfta, tummen runt sliter grymt på handled och underarm.

Vet att Arne Persson skrivit väldigt bra om just grepp, han är ju både stark och väldigt duktig på anatomi, särskilt just underarmar.
Ska se om jag kan hitta det.

Postad 27 February 2014 - 18:22

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Tappa stången är inte möjligt vid korrekt teknik, utan då har man handleden för rak vilket är fel

Postad 27 February 2014 - 19:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag körde med suicide förr. Nu kör jag med tummen runt. Vet inte varför jag slutade.
Personligen får jag mycket bättre kraft med suicide också. Tar 10 kilo till utan problem.

Postad 28 February 2014 - 09:03

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Kör du med böjda handleder även med tummen runt?
För det är fortfarande ok, men svårare enligt mig.

Postad 28 February 2014 - 09:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag testade giljotingrepp igår på lägre vikter och man blir fan mycket starkare. Skulle dock gärna velat ha en riktig bänkpressbänk med inställningsbara skydd för att köra vidare. Man får ett helt annat tryck.

Postad 28 February 2014 - 09:10

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag brukar köra tummen runt men med böjda handleder. Att ha handlederna raka funkar inte för mig, dessutom känns det skitläskigt.

Körde ett litet pass i garaget idag. Körde lite marklyft på 100kg och det var tamigfan jobbigt. Det jag tappar snabbast i är benstyrka och greppstyrka. Körde lite militärpressar sen på 50kg och det gick lika bra som förut typ. Lite bicepscurls på det som också gick bra.

Postad 28 February 2014 - 14:57

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Man kan ju konstatera att suicide är övervägande populärt i BB-kretsarna. Ser man till powerlifting så är det inte många som kör suicide och det är där siffror lyfts.

Plus att man tänder så mycket mer i nervsystemet genom att "krossa" samt "böja" stången.

Men som med allt annat. Man ska köra på det som man gillar mest.

Postad 28 February 2014 - 19:07

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Ja, såvida man inte kör med raka handleder. För det är att bädda för skador.

Postad 28 February 2014 - 19:54

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
I tävling är det väl krav på att man har tummen runt stången? Jag skulle aldrig köra med tummen bakom, men jag kör aldrig bänkpress iallafall...

Postad 01 March 2014 - 21:30

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Provade koncentrationscurl idag och det var precis som nämnts lättare än andra övningar. Var inga problem med 30 kg, det kändes så pass bra att jag ställde mig upp och körde ett gäng reps med båda händerna. Gick förvånansvärt bra även om det var tungt.

Postad 01 March 2014 - 21:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Aye, den är märkligt nog betydligt lättare än många andra övningar där man låser armen. Tror som sagt att det kan ha att göra med att armen är nära kroppen. Fast för mig var 30 tungt nog för att det bara skulle bli några reps :)

Körde ett bra pass idag också. Mark, shrugs och sen endel benövningar. Knät började miffa sig, så jag fick köra knälindor i shrugsen när jag gick upp i vikter, men det fungerade skitbra med :)

Postad 02 March 2014 - 05:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Redig långpromenad idag. Fick skjuts upp till några kullar strax söder om Christchurch (kolla Sumner och Godley Beach Park på google maps). Promenerade i runt fem timmar och gick nog en 16-17km totalt. Fantastisk utsikt! Fick lite vadträning också när vi gick från stranden vid Taylor's Mistake och in till Sumner igen, vi klättrade nog 150 meter om inte ännu mer för att sedan gå ner igen.

Postad 02 March 2014 - 09:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Efter mina två tungrepspass så har jag fått huggande i nyckelbenet. Troligtvis vart jag överansträngd när jag gick från mina vanliga 90kg i bänkpressen till 125. Blir så less av att kroppen aldrig kan hålla. Förhoppningsvis är det dock bara en överansträngning :)

Postad 02 March 2014 - 20:38

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Blir så less av att kroppen aldrig kan hålla.

Kanske börjar bli gammal? B)

Postad 02 March 2014 - 23:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
10 år äldre än dig, lillskrutt :D
Skämt åsido, ja, både och. Närmar mig 30, men kroppen har varit dålig på att hålla i rätt många år. Kan aldrig köra tyngre. Fjesar med mindre vikter eftersom jag får någon känning direkt jag tar i. Det är bara ryggen i dragövningar och nacken jag kunnat träna obehimdrat, och där är ju styrkan rätt bra. Kan köra hantelrodd med 80-90kg garanterat, och shrugs kör jag regelbundet med 200+. Jämför man det med mina glappande knän och 200 i benpress så ser man fort att det är lederna som säger stopp, inte själva styrkan :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.