Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 03 March 2014 - 02:02

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nice det i alla fall. Men jag ska väl inte säga något jag, mitt högra knä strular ju. När jag promenerade igår så började det efter typ 11-12km att göra förbannat ont i högra knät, som det gjorde tidigare lite då och då när jag varit ute och gått (i somras i Tyskland, någon vecka sedan i Hollywood osv). Må nog ta och kolla upp det i sommar när jag kommer hem. Konstigt nog så går ATG-böjar på tunga vikter bra...

Postad 03 March 2014 - 19:37

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Jag har börjat på diet.
Bacis och enkelt. Vägde 122.1 tunga, feta kilon för en vecka sen.

Siktar på 100 kg som första stora mål. Känns det bra då och jag är motiverad funderar jag på att tävla i Classic BB veteran nästa år eftersom jag blir 40 då.

Postad 03 March 2014 - 22:40

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Själv fortsätter jag med att enbart träna med kroppsvikten + viktväst vid enstaka tillfällen. Efter en shoppingtur i lördags så slog jag på kameran när jag kom innanför dörren för att se om veckans träning hade gett något resultat, blev själv förvånad kan jag säga =) inte långt kvar tills den sitter.

http://distilleryima...884b0d6_101.mp4

Postad 04 March 2014 - 07:42

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 1

Jorden runt på 9 månader, typ. Varit i Skottland, Italien, Tyskland, Japan, USA, Fiji och Nya Zeeland än så länge. Har Australien, Sydafrika, Förenade Arabemiraten och Tjeckien kvar. Kort och gott kan man säga att jag volontärarbetar på gymnasieskolor på veckorna och har kul på eftermiddagarna och helgerna. Bor hos värdfamiljer förutom då jag är på semester (typ Italien, Japan, Fiji, Förenade Arabemiraten) så jag kommer undan ganska billigt. Kommer hem till Sverige i början på juli. Polaren ska vara med på tammerpokalen den 12:e juli så måste vara hemma till dess.

Förresten, har ni läst senaste Body magazine? Tydligen ska min polare som ska tävla i sommar vara med i tidningen någonstans.

Är det Up With People? Har en sambo som kört det.

För övrigt håller jag med Vincent vad gäller greppet med tummen bakom, har man kontroll på vad man gör är det greppet klart skönare för tumme/handled.

Postad 04 March 2014 - 07:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Är det Up With People? Har en sambo som kört det.

Nepp, jag är i ett mycket mindre och mer slutet projekt. Hade en klass med 14-åringar idag, fick mycket frågor om styrketräning och så för dom tyckte jag såg stor ut. Kul att höra då jag tycker det är skitsvårt att se att jag ens tränar om jag har t-shirt på mig.

Postad 04 March 2014 - 08:24

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Nepp, jag är i ett mycket mindre och mer slutet projekt. Hade en klass med 14-åringar idag, fick mycket frågor om styrketräning och så för dom tyckte jag såg stor ut. Kul att höra då jag tycker det är skitsvårt att se att jag ens tränar om jag har t-shirt på mig.

Aha, ok för det lät ju precis som hon beskrivit det hela :)

Det är nog bara sunt att aldrig vara nöjd, jag känner mig klen även när jag väger drygt 110 pannor och jag tror det är bra för "drivet". Inte så bra för egot iofs :D

Postad 04 March 2014 - 09:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Aha, ok för det lät ju precis som hon beskrivit det hela :)

Det är nog bara sunt att aldrig vara nöjd, jag känner mig klen även när jag väger drygt 110 pannor och jag tror det är bra för "drivet". Inte så bra för egot iofs :D

Jag stannar dock lite längre än en vecka på varje ställe och det är samma 8 partnerskolor varje år.

Ska försöka få tag på ett måttband någonstans och mäta min armar. Tror jag toppade runt 38.5 kanske som mest i mitten på januari innan jag for iväg. Kanske till och med 39cm.

Har ingen aning vad jag väger för tillfället. Lånade en våg när jag var på Fiji och den sa 79.8 kvällsvikt efter middag och någon öl. Tror inte jag tappat så fasligt mycket i vikt ännu men det lär nog komma, äter för lite här nere i Nya Zeeland för att hålla min budget.

När jag kommer hem till sommaren ska jag väl köra ännu en bulkperiod, kanske ända fram till typ mars/april för att lägga på mig så mycket massa som möjligt, försöka komma upp till kanske 86-87kg. Jobba mycket på armarna först och främst. Ryggen är redan riktigt bra faktiskt. Fick lite kommentarer av kompisen jag reste med då, hon tyckte jag hade en "enormous back". Bröst är ok, måste dock jobba mer på övre bröst som vanligt. Axlar är bra, både styrka och volym. Kan ju köra 5x5 50kg strikt press över huvudet vilket jag ser som rätt ok. Magen är ok, kör inte så jättemycket för magen, den hänger med bra ändå i och med tunga böj, marklyft, roddar osv. Benen är bra. men vill ändå jobba mycket mer på dom för jag tycker det är förbannat coolt med bra ben. Vaderna vet jag inte hur jag ska göra med, måste nog försöka hitta någon metod som funkar där. Tycker det är omöjligt att få dom jävlarna att växa.

Postad 04 March 2014 - 10:39

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jag stannar dock lite längre än en vecka på varje ställe och det är samma 8 partnerskolor varje år.

Ska försöka få tag på ett måttband någonstans och mäta min armar. Tror jag toppade runt 38.5 kanske som mest i mitten på januari innan jag for iväg. Kanske till och med 39cm.

Har ingen aning vad jag väger för tillfället. Lånade en våg när jag var på Fiji och den sa 79.8 kvällsvikt efter middag och någon öl. Tror inte jag tappat så fasligt mycket i vikt ännu men det lär nog komma, äter för lite här nere i Nya Zeeland för att hålla min budget.

När jag kommer hem till sommaren ska jag väl köra ännu en bulkperiod, kanske ända fram till typ mars/april för att lägga på mig så mycket massa som möjligt, försöka komma upp till kanske 86-87kg. Jobba mycket på armarna först och främst. Ryggen är redan riktigt bra faktiskt. Fick lite kommentarer av kompisen jag reste med då, hon tyckte jag hade en "enormous back". Bröst är ok, måste dock jobba mer på övre bröst som vanligt. Axlar är bra, både styrka och volym. Kan ju köra 5x5 50kg strikt press över huvudet vilket jag ser som rätt ok. Magen är ok, kör inte så jättemycket för magen, den hänger med bra ändå i och med tunga böj, marklyft, roddar osv. Benen är bra. men vill ändå jobba mycket mer på dom för jag tycker det är förbannat coolt med bra ben. Vaderna vet jag inte hur jag ska göra med, måste nog försöka hitta någon metod som funkar där. Tycker det är omöjligt att få dom j*vlarna att växa.

Ang vaderna så är dom ju halvt omöjliga för många att få till på gymmet pga muskelfibrerna:http://traningslara.se/vaderna/

Jag kör inte vader på gymmet men går mycket etc och är nöjd med mina. Försökte länge att få tillväxt på gymmet men gav upp det.

Postad 04 March 2014 - 16:23

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Försök på 200 i mark idag. Gick upp 1 dm och inte mer.

Hade inte planerat försök och det var mycket som talade emot att den skulle upp. Jobbar natt så är ganska ur fas och åt jäkligt dåligt igår så skulle gissa på att jag gick ca 1000kcal minus. Sen har jag inte sovit mer än 6 timmar per natt/dag nu under senaste veckan så man är lite zombie.

Nåja 190 gick upp igen iaf så jag ger det några veckor innan jag försöker igen. Skam den som ger sig.

Har så smått börjat fundera på deffen men den får vänta liiiite så jag kan försöka mig på max igen innan.

Har ändå semester i augusti så man har tid att skjuta lite på den.

Redigerat av Birkanoff, 04 March 2014 - 17:42.

Postad 07 March 2014 - 19:41

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Nu går träningen som på räls förutom en knäskada av okänd art som gör att jag inte kan köra framsida lår.
Ökar i massa och styrka och minskar i fett varje vecka.
Grymt roligt.

Postad 02 April 2014 - 15:03

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Deffen har börjat... I min jakt på 200 mark så har både knän och höft sagt ifrån så skiter i det nu och går på deffen helt enkelt.

Siktar på cirkus 400-500 kcal underskott och idag dag 4 känns det att man inte äter som vanligt. Väldigt trött på gymmet. Men men bara att köra.

Kör mest deffen för att bli av med det fettet som satt sig vid magen till nästa bulk så att man inte lägger kaka på kaka.

Postad 03 April 2014 - 03:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om dessa kompressionskläder som börjar bli mer och mer populära?
Har nämligen en massa frequent flyer poäng hos Qantas som jag borde använda upp och jag kan få ett par http://www.2xu.com/c...rt-ma1931b.html för en del poäng och typ 30kr. Vad tror ni?

Postad 03 April 2014 - 08:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jagtror att dom är bra. Enda nackdelen är att pungkulorna troligtvis riskerar att bli överhettade, vilket minskar antalet simmsre (skedde på 70-talet när det var ett tight byxmode).

Postad 03 April 2014 - 09:36

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Är minskningen av simmare permanent eller tillfällig?

Postad 03 April 2014 - 10:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Bara tillfällig, dom reproduceras ju konstant. En vecka eller så utan tights så bör simmarna ha återhämtat sig. Men dom är känsliga för hetta. Det är därför pungen hänger så långt när man badar bastu.

Postad 04 April 2014 - 01:37

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ah okej. Har inga planer på att sprida mina gener vidare den närmsta tiden så det är nog lugnt. Beställde dessa http://www.2xu.com.a...rt-ma1931b.html svarta med silver logga. Betalade 6,60 australiensiska dollar inklusive frakt, dock med 9643 Qantas frequent flyer points men vafan, billigaste flygen gick på 25000 poäng och poängen var bara giltiga 18 månader så...

Har inte tränat något här i Australien ännu. Bara lite pushups och så. Ska till Sydney veckan efter påskhelgen så ska se ifall jag hittar något coolt gym där.

Postad 06 April 2014 - 12:58

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Tydligen så hade min värdfar ett par hantlar och en miniskivstång i plast. Med alla vikter på så var det runt 28-29kg. Körde lite curls, roddar, axelpressar och så idag. Var dock tvungen att avbryta för jag började må skit, ingen aning varför. Hade i och för sig ätit fem stekta ägg mindre än en halvtimme innan passet och jag hade bara suttit vid datorn hela dagen innan. Ska köra ett till pass om någon dag och se hur det känns.

Postad 08 April 2014 - 16:54

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
La en beställning på lite tillskott i helgen och passade då även på att beställa en styck Grrrip sprayflaska som jag varit lite intresserad av att testa ett tag nu.

Fick hem grejerna idag lagom till ryggpasset och ja, sprayen funkade faktiskt riktigt bra. Rent och bra med så man slipper hålla på att smussla med magnesiat. Inte lika bra som det men nära nog.

Inne på dag 9 utav deffen nu och har tappat 3 kg vätska. Känns på passen och blodtrycksfallen kommer lite då och då. Gäller att vara med så man inte dimper i backen.

Men marken gick bra idag trots detta och det blev några set på 160 som jag tyckte var en lagom vikt idag.

Nu ska jag fuska med en Grandiosa Big One :P

Postad 08 April 2014 - 23:36

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Usch vad tråkigt med deff :P Eller ja, kul att se resultaten men jobbigt att äta så lite och tråkigt.

Fick mina kompressionsshorts i morse. Hann bara prova dom på lite snabbt innan jag skulle iväg till skolan. Satt riktigt bra tyckte jag, såg bra ut också. Framhäver "kurvorna" på benen ;)

Kom även på att jag inte sett mitt röda Bev Francis linne på ett bra tag. Har faktiskt inte sett det här i Australien. Kollade igenom hela mitt rum, resväskan och allt annat men hittade det inte. Måste ha glömt det hos min värd i Nya Zeeland. Slängde det säkert i tvätten och sen var det ingen som han tvätta innan min avresa och jag glömde att kolla tvättkorgarna. Aja, ska höra med min värd och se ifall han hittar det. I så fall får han skicka hem det till Sverige för jag tänker fan inte ge bort det där linnet.

Postad 09 April 2014 - 02:37

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Mycket intressant här http://www.shoulderd...e.asp?section=3

Har ju nå strul med höger axel som jag inte vet vad det är. Kan vara vingscapula, kan vara något annat. Har börjat stretcha framsida axel nyligen för jag hittade ett effektivt (dock inte så vackert) sätt att stretcha det. Ska även jobba mer på bröst och biceps som också är rätt tighta.

Edit: Läste på lite grann om termer och min högra axel är något medialt roterad jämfört med den vänstra. Försöker jag sätta den i samma position som vänster axel så känner jag av en smärta runt mediala änden av skulderbladet, lite smärta vid nyckelbenet samt akromion. Även att hela framsidan är stel, trapezius, pectoralis major (speciellt den del som fäster i nyckelbenet), främre deltamuskeln osv. Något som är intressant också är att den del av bröstmuskeln som fäster i nyckelbenet är betydligt större på höger sida av kroppen än på vänster sida. Det känns enkelt och det syns i en spegel också.

Redigerat av Ala_95, 09 April 2014 - 05:48.

Postad 09 April 2014 - 06:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Inne på dag 9 utav deffen nu och har tappat 3 kg vätska.

Har du mätt det eller är det en gissning? Du bör ha tappat nått kilo fett oxå.

Blodtrycksfall kan bero på saltbrist.

Postad 09 April 2014 - 10:08

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Har du mätt det eller är det en gissning? Du bör ha tappat nått kilo fett oxå.

Blodtrycksfall kan bero på saltbrist.

Nej det har jag iofs inte utan bara ren gissning. Ja kanske 0,5-0,7kg fett kanske försvunnit med.

Ja jag tänkte köra lite mer salt nu i maten och se om det ger något resultat. Brukar vara rätt glad i saltet i min matlagning men kanske krävs lite mer nu.

Postad 09 April 2014 - 13:26

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Drog en beställning på en foam roller och fick hem den idag. Och ja, aj som fan :)

Kom verkligen åt på de rätta ställena må jag säga.

Postad 12 April 2014 - 05:59

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hmm... Inga ledtrådar på var min linne kan vara. Letat igenom mitt rum flera gånger redan och inte hittat något. Frågat min värd i Nya Zeeland om han sett det i sitt huset men han har inte hittat något ännu. Senast jag kan klart minnas att jag hade det på mig var i Los Angeles men jag tror inte jag glömde det där. Har för mig att jag hade det på mig en dag i Nya Zeeland på gymmet där, vilket i så fall skulle kunna visa att jag slängde det i tvättkorgen och ingen hann tvätta innan jag for iväg.

Om man vill vara lite konspiratorisk så kan man gissa att linnet stals ur min resväska på vägen från Nya Zeeland till Australien. Min resväska öppnades, troligen av border security eller nåt, i Australien för när jag packade ur min resväska så hade några saker flyttat plats (t.ex min medicin i form av röd-gula kapslar). Linnet kan ha ramlat ur eller så tyckte någon som kollade min resväska att det var ballt och snodde det för egen räkning.

Ett alternativ, dock mindre kul, är att beställa nytt linne men då kostar linne 20 dollar och frakten 20 dollar samt att jag inte personligen köpt det på plats...

Postad 16 May 2014 - 06:44

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Ligger som trådskaper i början på min träning och skulle igentligen behöva lite tips. Har tränat några veckor och börjar hitta övningar som jag trivs med men har lite problem med nedre rygg.

Tänkte göra ryggresningar på bänk, men har som inget att kombinera det med. Ska byta övningar om 1 vecka oxå för att inte bli för enformigt och har inte hittat något att ersätta det med. Så vad säger vad kör ni som tränat ett tag och vilken vikt tror ni en otränad kan börja med?

// Sat

Postad 16 May 2014 - 08:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Marklyft är nog den bästa övningen för nederdelen av ryggen, men även benböj hjälper ryggen mycket. Dock så är det vitkigt att få instruktioner om hur man utför övningen så man gör dom rätt.

Postad 16 May 2014 - 09:47

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Knäböj kör jag idag, fick hjälp av en duktig kille för rätt teknik. Dock bor han väldigt långt ifrån mig och kan därför inte ta hjälp av han.

Marklyft har jag kollat lite på och tänkte göra ett försök. Hade tänkt ta små vikter och i första hand koncentrera mig på teknik före styrka. Kan du ge några ord vad jag bör vara extra uppmärksam på?

Postad 16 May 2014 - 09:49

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Marklyft är nog den bästa övningen för nederdelen av ryggen, men även benböj hjälper ryggen mycket. Dock så är det vitkigt att få instruktioner om hur man utför övningen så man gör dom rätt.

Just därför jag undviker marklyft, är alldeles för osäker på hur pass rätt/fel jag gör.
Finns tyvärr sällan någon att fråga med...

Postad 16 May 2014 - 10:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det finsn videos på tuben som är föredömliga. Kan man bara filma sig själv så går det bra att göra säkert. Jag har pga ryggproblem inte kunnat göra övningen på många år, men ska dra igång igen faktismt :)

Postad 16 May 2014 - 10:13

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Som jag förstår det ligger fokus på rak rygg, annars som benböj i övrigt. Finns ju även good mornings, men den verkar farlig om man inte är tillräckligt stark i ryggen.

http://movies.styrke...200x160/711.mp4

Postad 16 May 2014 - 10:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Se inte ut såhär när du lyfter https://www.youtube....h?v=pWkOI2MaYO4
Det är en mycket effektiv teknik som KK använder där men för dom flesta är den alldeles för svår att använda.

Satsa hellre på att se ut såhär https://www.youtube....h?v=W5qcN_w_m8c

Kolla detta också
https://www.youtube....h?v=tFnwEsqJABU

Postad 16 May 2014 - 10:51

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tackar!

Brukar köra stångrodd och kompisen som visade mig det (tränat 10år och utbildat och startat företag som pt) berättade. Ut med rumpan, titta 45% och visa att du är bäst genom ut med bröstet. Kändes som samma sak att tänka på här med andra ord.

Hur mycket vikt kan jag börja med? Det andra jag sett folk på gymmet göra är good mornings fast med stången framför en, är det något som rekommenderas eller?

Postad 16 May 2014 - 11:08

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Good mornings med stången framför en, hur i **** går det till?

Angående marklyft så prova med 50kg, alltså en 15kg platta på varje sida på stången. Se till att plattan är full storlek, alltså lika stor som 20 och 25kg plattorna på gymmet. På så sätt får du upp stången till rätt nivå och du lär dig dra från rätt höjd. Har du en mindre platta hamnar stången längre ner vilket kräver mer rörlighet och försvårar allting. 50kg är även tillräckligt för att ge lite belastning och motvikt. Det är svårt att marklyfta korrekt utan motvikt tycker jag. Gör jag ett marklyft med bara stången så känns det inte rätt.

Postad 16 May 2014 - 11:31

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Good mornings med stången framför en, hur i **** går det till?

Angående marklyft så prova med 50kg, alltså en 15kg platta på varje sida på stången. Se till att plattan är full storlek, alltså lika stor som 20 och 25kg plattorna på gymmet. På så sätt får du upp stången till rätt nivå och du lär dig dra från rätt höjd. Har du en mindre platta hamnar stången längre ner vilket kräver mer rörlighet och försvårar allting. 50kg är även tillräckligt för att ge lite belastning och motvikt. Det är svårt att marklyfta korrekt utan motvikt tycker jag. Gör jag ett marklyft med bara stången så känns det inte rätt.

Har inte ställt mig och kollat rakt ut på folk men det jag lilla jag sett så har de haft armarna neråt och stången nära benen sedan samma framåtböj.

Får pröva mig fram lite vikt men nu har jag något att utgå ifrån iallafall. Den andra frågan som dykt upp är, sett en del som kör lastdragen bakom nacken. Aldrig vågat mig på det då jag haft lite problem med nacken förrut men är det rätt eller fel?

Ni observerar väl, genom att besvara mina frågor blir ni mitt bollplank :)

Postad 16 May 2014 - 11:34

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ah, typ romanian deadlift då?

Personligen kör jag inte latsdrag bakom nacken, tycker inte det är skönt och tror inte heller det är speciellt bra för nacken och axlarna.

Postad 16 May 2014 - 11:47

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Personligen kör jag inte latsdrag bakom nacken, tycker inte det är skönt och tror inte heller det är speciellt bra för nacken och axlarna.

Kollade någon video och var precis den jag tänkte. Är det någon övning jag oxå borde köra för nedre rygg eller räcker marklyft?

Postad 16 May 2014 - 12:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kollade någon video och var precis den jag tänkte. Är det någon övning jag oxå borde köra för nedre rygg eller räcker marklyft?

Kör vanliga marklyft först och lär dig göra det riktigt. RDL är ännu lättare att göra sig illa på och det hjälper att ha tekniken för vanliga marklyft först eftersom det är otroligt viktigt med buktryck, använda rätt muskler osv.

Postad 16 May 2014 - 12:43

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Se inte ut såhär när du lyfter https://www.youtube....h?v=pWkOI2MaYO4
Det är en mycket effektiv teknik som KK använder där men för dom flesta är den alldeles för svår att använda.

Satsa hellre på att se ut såhär https://www.youtube....h?v=W5qcN_w_m8c

Kolla detta också
https://www.youtube....h?v=tFnwEsqJABU

Bra instruktion, rak som en planka med liiiite sviktning i svanken och inte kröka ryggen.
Ska försöka mig på detta nästa gång men tänkta tjuvöva lite lite framför spegeln i hallen här hemma så länge.
"Tur" att handleden är sprucken/inflammerad så jag kan öva ordentligt så länge :P

Latsdrag bakom nacken är en väldigt kluven övning.
Hälften rekommenderar och hälfte avrekommenderar.
Själv så gillar jag övningen, känns helt rätt att göra den rörelsen, men har några polare som ogillar den starkt eftersom det känns fel för de.
Tror nog att de 60% av de som ogillar övningen väljer att köra för tungt.

Postad 16 May 2014 - 12:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Själv så gillar jag övningen, känns helt rätt att göra den rörelsen, men har några polare som ogillar den starkt eftersom det känns fel för de.
Tror nog att de 60% av de som ogillar övningen väljer att köra för tungt.

Jag är en av de som inte fixar latsdrag bakom nacken. Kan göra rörelsen men det känns som att överarmsbenet ska trilla ur sockeln eller att jag ska vrida armen ur led. Känns väldigt obehagligt oavsett vikt. Har alltid kännt så här ända sen jag började styrketräna nån gång i mitten av 90-talet. Så har inget med tyngden att göra.

Postad 16 May 2014 - 13:28

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Jag är en av de som inte fixar latsdrag bakom nacken. Kan göra rörelsen men det känns som att överarmsbenet ska trilla ur sockeln eller att jag ska vrida armen ur led. Känns väldigt obehagligt oavsett vikt. Har alltid kännt så här ända sen jag började styrketräna nån gång i mitten av 90-talet. Så har inget med tyngden att göra.

Då tillhör du garanterat de 40% jag misstänker ogillar lastdrag bakom nacken av just den anledningen ;)
Skrev ju faktiskt att jag misstänker att 60% kör för tungt ;)

Redigerat av MartinAberg, 16 May 2014 - 13:29.

Postad 16 May 2014 - 13:47

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 1

Finns ingen vinning med att köra bakom nacke, kan ev stressa nacken, finns många fördelar med framför eftersom du kan variera vinkeln på motståndet samt även ändra bredden på greppet.

Postad 16 May 2014 - 13:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Samt att man flyttar mer vikt om man kör framför. bakom nacken ökar rörligheten i en rörelse där man varken vill eller behöver ha ökad rörlighet.

Postad 16 May 2014 - 14:03

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Då tillhör du garanterat de 40% jag misstänker ogillar lastdrag bakom nacken av just den anledningen ;)
Skrev ju faktiskt att jag misstänker att 60% kör för tungt ;)

Ursäkta, jag missuppfattade. :)

Jag har också hört samma saker som Lacto och Zartok lyfter fram.

Postad 16 May 2014 - 16:56

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Finns ingen vinning med att köra bakom nacke, kan ev stressa nacken, finns många fördelar med framför eftersom du kan variera vinkeln på motståndet samt även ändra bredden på greppet.

Självkalrt är fördelarna fler med att köra framför, själv brukar jag köra bakom efter framför, för det är mycket svårare att fuska då.

Samt att man flyttar mer vikt om man kör framför. bakom nacken ökar rörligheten i en rörelse där man varken vill eller behöver ha ökad rörlighet.

Man kanske inte behöver ha någon ökad rörlighet där, men som jag skrev precis så fuskar man mycket mindre med armarna och får mycket lättare kontakt.

Ursäkta, jag missuppfattade. :)

Jag har också hört samma saker som Lacto och Zartok lyfter fram.

Luuuugnt ;)
Jag har också hört samma som Lacto och Zartok, men jag har även hört det motsatta ;)

För att summera min åsikt vid gymmande:
Är det inte skadligt men skönt... KÖR!
Finns ju åtaliga övningar som är skitbra men som vissa inte kan göra p.g.a. att kroppen säger ifrån ;)

Postad 20 May 2014 - 07:42

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Härligt att få olika sidor på myntet. Då jag haft lite problem med nacken till och från känns det som bakom nacken inte blir något av. Tack och lov att det inte var något måste då.

Nu över till nästa hjälp jag behöver. Skall byta träningsschema nästa vecka och behöver igentligen tips på bra övningar.
Skulle vilja ha något i stil så här:

Ben: Utfall, knäböj osv
Bröst: Flyers, bänkpress osv

Skulle vilja ha på alla större muskelgrupper som jag kommer att träna. Blir Ben, bål, rygg, axlar, bröst, biceps och triceps.

Postad 20 May 2014 - 11:26

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Testat köra traditionella GVT(German Volume Training) , eller stronglift 5*5, eller Starting Strengh? :) Väldigt enkla men jävligt effektiva scheman... kör dom själv ibland... dock har jag själv ingen direkt ingen direkt fokus på att öka, vilket dom här scheman är till för egentligen... men gillar dom enkla och smidiga uppläggen, och alla muskelgrupper får stryk! :)

Redigerat av Garrett, 20 May 2014 - 11:38.

Postad 20 May 2014 - 12:27

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tackar ska kolla över dem, inget jag hört om tidigare.

Postad 20 May 2014 - 14:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Tränar främst för att hålla en trilskande nacke så oproblematisk som möjligt. Sviterna efter kraftig påkörning bakifrån för ca 20 år sedan.
Alla muskler som blir starkare och därmed hjälper till att avlasta nacken lindrar ju besvären. Men har aldrig riktigt kommit på något sätt att träna bort den ständigt molande värken och "suddiga" lite omtöcknade känslan i pallet.
Att träna själva nacken direkt genom att belasta och pressa huvudet framåt är så att säga lite väl direkt på målet och förvärrar bara bara problemet. Någon som har erfarenhet och tips på passande metoder för nacken eller så nära som möjligt?

Postad 20 May 2014 - 15:00

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Tränar främst för att hålla en trilskande nacke så oproblematisk som möjligt. Sviterna efter kraftig påkörning bakifrån för ca 20 år sedan.
Alla muskler som blir starkare och därmed hjälper till att avlasta nacken lindrar ju besvären. Men har aldrig riktigt kommit på något sätt att träna bort den ständigt molande värken och "suddiga" lite omtöcknade känslan i pallet.
Att träna själva nacken direkt genom att belasta och pressa huvudet framåt är så att säga lite väl direkt på målet och förvärrar bara bara problemet. Någon som har erfarenhet och tips på passande metoder för nacken eller så nära som möjligt?

Vad säger sjukgymnaster, träffat nån sån om det? Kan behövas specialövningar för sådant... kör med rehabträning fortfarande för min fot som jag bröt rätt så brutalt, för ca 8 år sen... kommer alltid ha problem, men när jag lägger ner rehabövningar/styrkeövningar för den, så blir det värre igen... får ofta ont i knä, rygg om mjag inte sköter fot träningen... allting hänger liksom ihop... :unsure:

Postad 20 May 2014 - 15:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag fick en whiplashskada för drygt 10 år sen och hade problem med den i flera år. Sen började jag köra shrugs och mina problem försvann. Jag körde shrugs tamigfan hela tiden och det hjälpte mina besvär (ibland small det till i nacken och jag blev orörlig). Tyvärr så har alla olika skadade av såna saker och min lösning behöver absolut inte gälla för dig. En sjukgymnast är troligtvis bättre att fråga då denne kan undersöka för att diagnostisera vad ditt problem är och vart det kan sitta.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.