Bärbar StrandStereo med lite tryck
Postad 21 January 2010 - 20:09
Min lär bli liten iår, förra året hade jag 2st 2" bredbandare driven av 10W stärkare från electrokit.se och två 6,5" basar drivna av ett litet monoblock från gamla biltemaserien som är riktigt Ok faktiskt, avsäkrat till 30A och mkt smidigt vet inte vad det kan lämna i 4ohm men kanske 125-150watt. Har kvar lådan utan element och grejs och kan kanske slänga upp en bild, den var 48x18x25, väldigt smidig! Men för stor för att packa med till stranden och fjällresor så iår blir det en mindre variant med 5,25" kitsystem och boschmansteg. Kan nog lira bra ändå.
Postad 22 January 2010 - 10:09
Vad tycker ni om min då?
/S
Postad 22 January 2010 - 17:14
Trevligt, jag skulle rekomendera att du kör med en klass-D-förstärkare, de drar mindre ström. och då behöver du ju inte ha ett stort bilbatteri!
Vad tycker ni om min då?
/S
Japp, men om jag vill ha 100w/kanal så drar det iväg i priserna när jag redan har steg hemma.
Ström är inget problem faktiskt, 4Ah räckte i 5 timmar på vanlig volym i somras på det 30A steget. När den används inomhus så har jag en 14V konverter som klarar ca 10A kontinuerligt och mer vid varje baspunch så det räcker kanske inte att spela fullt ut.
Den ser fins ut, din alltså, hur har du löst det med filter?
Postad 22 January 2010 - 23:08
Filtret är ett 2-kanalsfilter som satt i Argonhögtalarna som slaktades. Så jag Antar att de passar in ganska bra
Vad gissar du att din skapelse kommer att väga?
/s
Postad 23 January 2010 - 01:43
Vad gissar du att din skapelse kommer att väga?
/s
Kommer väga jättemycket! Bygger nog i plywood för att minska vikten lite, slutsteget väger ca 1,5kg, strömförsörjningen väger säkert 4-5kg... så slutar kanske runt 8-10kg utan batteri, batteriet tänker jag inte bygga in för då måste jag göra lådan tät+lucka för att kunna ta ur batteriet när det ska laddas.
Imorgon kväll kanske jag laddar upp nån bild på skalet från förra årets...
Postad 23 January 2010 - 09:45
Jag funderar på om jag skulle bygga någon basunderdel till min. Som man kan koppla in om man är inomhus. t.ex.
/s
Postad 24 February 2010 - 19:24
Postad 01 March 2010 - 00:29
Måste bara säga sjukt coola byggen och mycket informativ tråd. Har ändå några frågor.
Jag och några polare var inne på att köpa en Boomblaster och var inne och testa en i en affär. Men det var ju inte något tryck i den. Då föreslog jag att vi skulle bygga en egen istället. Har byggt en 2x15 basgitarr låda så jag är inte helt ny på det här men jag har ändå lite frågor efter som jag inte har så bra koll på Billjud.
Hade tänkt först bara ett billigt kit (1500-1700) från BRL med JVC eller pioneer stereo, 2 st 6x9or och 2 st 5.25 eller 2st 6.5 Alltså 4 högtalare totalt.
Sen har jag kollat runt lite i den här tråden och väljer nu på följande.
2 st 6x9or + 2 st 6.5 (GAS)
2 st 6x9or + 2 st 5.25 (GAS)
4 st 6x9or (GAS)
2 st 6x9or (GAS) + 1x8" (märke där vet jag inte)
2 st 6x9or (GAS) + 1x10" (märke där vet jag inte)
Är GAS bra eller ska man hellre kanske ta bara två dyrare 6x9or än 3 eller 4 billiga element?
Vad tror ni om att driva det här med en bilstereo med 4x50w. På de två sista förslagen kan man brygga 2 kanaler till en bas?
Hur är det med impedansen från en Bilstereo? De jag kollat på är Pioneer DEH-2200UB och JVC KD-R311. Är det 4 x 8 ohm eller hur funkar det. Kommer ihåg när jag satte in två 6x9or i min gamla bil så var det 8 ohm på dem tror jag.
Hittar ingen info om det på BRL.
Eller borde jag köra med ett steg?
Om man har ett 4 kanaligt steg kan man brygga två kanaler till en bas och köra t.ex två 6x9or på varsin kanal sen?
Vad finns det för bra steg till detta bygge? Gärna strömsnåla?
Stereo är väl enda kravet att vi ska ha för det är gött att man kan köra cd-skivor och ha hyffsade eq inställningar och liknande.
Drar det mycket mer om man lägger till ett slutsteg? Drar 4 st 6x9or dubbelt så mycket som 2. Drar en 10" eller 8" mycket mer än en 6.5:a eller 6x9:a?
Är inte tänkt att vi ska lägga så mycket mer än vad en Boomblaster kostar. Runt 3 papp alltså. Möjligtvis lite mer.
Kommer nog byggas i plywood som vi kan få genom en kompis farsa som bygger.
Den ska ju helst vara hyffsat portabel. Vet inte vad max vikt är men kanske 40 kg om man har två bra handtag så borde det ju gå bra att bära med en bit.
Vart hittar man bra batteri? Gel, SMF eller blyackumulator? Vilket är att föredra? Hade tänkt att köra någon form av laddare så man kan plugga in den i ett eluttag och den laddar samtidigt som man kan spela. Är de dyra?
Drar ett rockford fosgate steg på säg 700w mycket mer ström än ett billigt på 200w?
Ni som har byggt tidigare. Skriv gärna vad ni har i era lådor och vad det drar?
Så nu har jag skrivit en massa här men vad tror ni hade gett mest? Vilka högtalarkombiantioner? Vilka märke på högtalarna? Steg eller inte?
Tack på förhand // Kristoffer
Postad 01 March 2010 - 12:32
Är det bästa att köra med bilhögtalare? Pa? Något annat?
Postad 04 March 2010 - 23:19
Japp, men om jag vill ha 100w/kanal så drar det iväg i priserna när jag redan har steg hemma.
Ström är inget problem faktiskt, 4Ah räckte i 5 timmar på vanlig volym i somras på det 30A steget. När den används inomhus så har jag en 14V konverter som klarar ca 10A kontinuerligt och mer vid varje baspunch så det räcker kanske inte att spela fullt ut.
Den ser fins ut, din alltså, hur har du löst det med filter?
Haha lite kul att jämföra, vår spelare drar ett 95 Ah batteri på 3h, i bastopparna drar det 93A. Vi kör med stora ctek laddaren (25000) som levererar 25A till batteriet och då brukar man inte kunna spela helt slut på det
Postad 05 March 2010 - 09:26
Haha lite kul att jämföra, vår spelare drar ett 95 Ah batteri på 3h, i bastopparna drar det 93A. Vi kör med stora ctek laddaren (25000) som levererar 25A till batteriet och då brukar man inte kunna spela helt slut på det
Ni kanske har ett trött batteri
Postad 05 March 2010 - 19:48
Ni kanske har ett trött batteri
Jag körde på "vanlig volym" = inte nämnvärt högt.
Haha nej det är någorlunda nytt, oavsett så om den drar så mycket ström så går ett batteri ganska fort.
Men det är ju så hiimla roligt att spela högt
Postad 07 April 2010 - 20:48
https://www.minhembi...m/klejb/277755/
https://www.minhembi...c_id=345002.jpg
Redigerat av klejb, 07 April 2010 - 20:49.
Postad 04 May 2010 - 20:20
Postad 06 May 2010 - 07:39
Postad 06 May 2010 - 22:24
Där är inga skillnader mellan 12V och 24V på stärkaren, mer än att man får mer effekt med 24V.
Postad 11 May 2010 - 22:24
Det jag planerar just nu innehåller två 10" basar och en horndiskant.
Postad 11 May 2010 - 23:50
Mvh/Jonas
Postad 12 May 2010 - 07:57
Jag håller på att ska göra min 2:a festivalstereo.Men den här gången tänkte jag skita i att sätta i någon cd-spelare och köra med mp3spelaren direkt till slutsteget.Vad är det för kabel man behöver då?Och måste man dra en egen remote bill batteriet?Ni som använder er av mp3spelare,hur tycker ni ljudet blir,för är det så det inte blir bra så skaffar jag en cd-spelare men vill helst hålla ner storleken på lådan.
Mvh/Jonas
Jag tycker det funkar bra med endast Ipod. Du får dra en remote från + till remoten på steget. Sen är det bara skaffa en sladd som convertar 2xrca till 1x3,5mm. Sladdarna är MYCKET bättre än adaptrarna för 19 spänn, dom är otroligt plastiga och går sönder jätte snabbt. Tror jag använde 2-3 stycken sådanna i sommras innan jag bytte till sladd (sladden kostar typ 39 kronor)
Postad 12 May 2010 - 19:37
Köpte på fynda.se en dynavoice center, rea, 300kr inkl. frakt.
Öppnade och kopplade om så att det vart 2 kanaler, disk. fortfarande med på 1 kanal.
Kopplade in en T-amp, och kör i garaget nu med en cd-spelare till detta, finfint ljud.
Med lite meck så kan man få in ett litet MC -batteri och få allt sladdlöst.
T-amp behöver ca 2A, så batteritiden torde bli ganska lång.
Postad 12 May 2010 - 20:53
Jag o några polare har nästan byggt klart våran Partywagon till studenten!
Tänkte lägga upp bilder sen när den är helt klar.
Allt ljud är på ca 900w och strömkälla till detta är 5 st 100 Ah batterier.
2st 12" basar, 4st 6x9or, 2st 6,5" koaxialer och 2st 5,25" koaxialer.
Allt sitter monterat på en vagn vi gjorde på svetslektionen i skola.
Hela kalasets vikt kommer troligen ligga mellan 200-300 kg!
Gött tryck är det i den!
Postad 13 May 2010 - 12:32
Det här med bärbara stereos är skojigt!
Jag o några polare har nästan byggt klart våran Partywagon till studenten!
Tänkte lägga upp bilder sen när den är helt klar.
Allt ljud är på ca 900w och strömkälla till detta är 5 st 100 Ah batterier.
2st 12" basar, 4st 6x9or, 2st 6,5" koaxialer och 2st 5,25" koaxialer.
Allt sitter monterat på en vagn vi gjorde på svetslektionen i skola.
Hela kalasets vikt kommer troligen ligga mellan 200-300 kg!
Gött tryck är det i den!
Upp med bilder då!
Postad 13 May 2010 - 18:56
1. 1st 2kanalssteg och jag seriekopplar 6x9 och bryggar dom.
2. 1st 4kanalssteg och jag seriekopplar 6x9 2 och 2 och bryggar det.
3. 1st 4kanalsteg som man anväder 1kanal till varje 6x9
4. Eller ska man paralellkoppla?
Hoppas ni förstår hur jag menar:)
Postad 15 May 2010 - 18:44
2st 6.5 koaxialer och 30Ah batteri, spelare ganska högt och riktigt länge (24h plus)
Här är en liten preview, men det saknas lister, hörnskydd osv.. Kommer mer senare

Bygglogg finns tillsvidare här: http://www.sweclocke...eo-lillebrorsan
Kommer fler bilder allt eftersom det går frammåt
Postad 16 May 2010 - 15:13
Det som ska byggas är en Fet låda på 80bx60h har inte kommit på vad jag ska ha för djup än men det visar sig =)
i mitten blir det en 12" JBL GTO1214
På sidorna tänkte jag ha 4st 6x9 med 2 på vardera sida om basen (portad)
Tänkte bränna runt 4000:- på detta bygge.
BAS: JBL GTO1214
6x9: 4 st billiga rackare, typ MDS, GAS
Huvudenhet: kom med förslag, kommer i princip enbart ha mp3 spelare inkopplat så 3.5mm är ett måste
Slutsteg till 12" behöver jag det eller köper jag en huvudenhet som klarar att driva den ?
Jag har säkert tagit vatten över huvudet men ge lite input
önskar TS och alla andra lycka till.
skitfint.jpg 44.74K
4 Antal nerladdningar
Postad 16 May 2010 - 16:06
och att du kör med riktigt lättdrivna element. Försök hitta nån 12" med en känslighet på 101bd så kommer den inte behöva så mycket effekt alls. eller så kör du med ett antal 10"are och skippar 6x9orna. Lägg sedan till några skrikor så har du ett system som låter högt och framförallt länge!
högt tal på känsligheten är nyckeln för en bra festivalstereo.
Mitt egna bygge har vanliga billiga 6x9or och drivs med en bilstereo. det går inte spela speciellt högt för stereons slutseg är skräp! (50w som alla andra men verkningsgraden lär ju ligga på ca 30% max så räkna med max 15w) sen blir denna stereo tokvarm vilket ytterligare bevisar att dom resterande 70% energi omvandlas till värme. Med andra ord: Det låter skräp på partyvolym och batteriet dras ur snabbt!!
-Så om du vill slösa batterikraft och få värme, kör på bilstereo och lågt tal på känsligheten på elementen (runt 88-90 db)
-Vill du däremot ha en sval stereo som gör om det mesta av batteriets energi till välljud bör du satsa på ett class D eller class T slutsteg som har en verkningsgrad på 80-90% och därmed gör om väldigt lite energi till värme och väldigt mycket energi till musik.
-Som grädde på moset kommer de fina elementen in med ett högt tal på känsligheten (sikta på 100db). Ett element med så högt tal behöver avsevärt många mindre watt för att låta lika högt som ett element med ett lägre tal på känsligheten.
Kort exempel:
För att nå 110db med ett element på 101db krävs 8w
För att nå 110db med ett element på 92db krävs 64w
Länk till förklaring: http://www.41hz.com/...er-SPL-Loudness
Länk till ett bygge där man tänk på allt detta: http://www.diyaudio....ty-machine.html
Jag sitter själv i tankarna att bygga nytt så småningom och letar just nu efter bra återförsäljare som har bra PA-element för syftet. Skriv gärna lite länkar om ni har några bra sidor för shoppar med högtalare.
Ljudia och hifikit är de enda jag kan komma att tänka på och det måste ju finnas fler! Dela gärna med er av såväl svenska som tyska sidor.
Lycka till med era nybyggen=)! Jag kommer hålla utkik på denna tråden som vanligt denna tiden på året!
Postad 17 May 2010 - 15:37
Blir kul att få se vad ni bygger/bygger till iår.
Jag kommer nog dock köra på mitt koncept en sommar till kanske.
Postad 17 May 2010 - 17:31
frågan är om den kommer räcka för att få mycket bas ur 12" som jag tänk mig och 2 eller 4 6x9.
kan man dela på signalen från typ mp3spelare så man kan pumpa in en t-amp för basen biampat och en annan t-amp för 6x9 eller förlorar man signal på något sätt ?
Står lite i valet om man ska gå på bilbas eller en PA-bas, ser ju att dom har högre känslighet men får man samma baskänsla ? Någon insatt kanske kan förklara skillnaden på ett PA element och ett normalt?
jag vill bara bli klar med inköp så man kan börja bygga
Ser att många kör variant med huvudenhet från bilstereo och sen högtalare på det. Kan t-ampen jämföras med en 4x50 med sina futtiga 15x2 ? Och hur räknar man ut vad man kommer behöva för batterier kanske kondingar ?
en lätt variant känns som att köpa bilstero,slutsteg, en fet bas och nått för att fyllaut resten av ljubilden med, men jag antar att slutsteg slukar för mycket ström, även fast jag inte sett nånstans hur mkt ett slutsteg kräver.
jahapp blev större post än jag tänkt men ha tålamod med mig så får ni se resultat om nån vecka
Postad 18 May 2010 - 17:00
har varit och inhandlat MDF och ett 120Ah fritidsbatteri, det här bygget kommer väga massor
tänk på att jag vill försöka driva grejjerna med min befintliga
AMP6-Basic
Eventuellt 2 om det är möjligt, se ovan post. Just nu är basens utrymme 120403cm3
och om jag tar Eminence egna förslag så vill de ha 4 st basreflexrör på 3"x5.5"
Frågan är om jag verkligen ska bygga på bredden och inte på höjden ist. allt beror iof på vad de andra högtalarna blir förnågot. Kom med förslag! =D
Nu ska jag käka sen vill jag hitta mått på högtalare så jag kan gå ut och såga.
Postad 18 May 2010 - 22:10

Så, nu är min maffiga låda nästan klar. Det jag har kvar är att göra en separat låda för batteri som jag kommer skruva fast under. Ska förstås måla fronten och skaffa mig ett galler.
Spec:
2x 12" Audio Pro basar
1x 1" Diskant
Blaupunkt GTA 260 Slutsteg
Går från 29hz till 20 000hz. 4 ohm
Och jag kan säga att den låter ORDENTLIGT. Jag har ännu bara kört på halva volymen och redan då stör jag grannarna ORDENTLIGT (man kan inte prata när man står bredvid)
Postad 19 May 2010 - 06:36
Så, nu är min maffiga låda nästan klar. Det jag har kvar är att göra en separat låda för batteri som jag kommer skruva fast under. Ska förstås måla fronten och skaffa mig ett galler.
Spec:
2x 12" Audio Pro basar
1x 1" Diskant
Och jag kan säga att den låter ORDENTLIGT. Jag har ännu bara kört på halva volymen och redan då stör jag grannarna ORDENTLIGT (man kan inte prata när man står bredvid)
Maffig låda! kan du lägga upp ritning ? hur har du delat upp frekvens på basarna/disanten ?
Postad 19 May 2010 - 13:54
Scan10014.JPG 128.81K
2 Antal nerladdningar
Postad 19 May 2010 - 18:39
Spec:
2x 12" Audio Pro basar
1x 1" Diskant
Vad kostade den ungefär att bygga?
Postad 19 May 2010 - 20:47
Vart köper folk sina lådor till amp6 ?
Elfa.se har bra utbud av lådor.
Ta en stor i alu så den kan transportera värme bra.
Kylpasta mellan lådan och chippet.
Postad 19 May 2010 - 21:16
Vad kostade den ungefär att bygga?
Hade tänkt att bygga mig en egen nu till studenten som ska låta rejält
Fast nu har jag inge erfarenhet alls. Tror du jag skulle klara av att bygga ungefär en likadan ändå?
Absolut, det tror jag att du klarar av. Jag har tyvär ingen ritning kvar men el-biten är väldigt enkel. Elmässigt är allt logiskt: Du kopplar alla pluspoler från 2xbas, diskanten till en sockerbit (typ mini-kopplingslåda) och för sedan en pluskabel ut som du kopplar till slutsteget. Likadant gör du med minuspolerna men kopplar denna till minus på slutsteget. Då blir hela lådan EN KANAL och således räcker mitt egentligen rätt klena 400watts steg. Det du behöver är ett motstycke som gör att diskanten inte skenar iväg. Tog mig ungefär 2-3 timmar att bygga ihop och 3-4 öl.
Jag hade som sagt redan slutsteget (gick väl på 800 när jag köpte det förra sommaren), även batteri hade jag och det går väl på 900 något sådant men element+låda etc gick väl på nätt och jämt 1200, hade kabelskor etc hemma.
Angående uppdelningen mellan frekvenserna: jag har inte brytt mig så mycket om det. Som sagt har jag detta lilla porslins-motståndet som är fastlödat vid diskanten.
Kan återkomma med mått etc. Men jag har bilbatteri i en separat låda och slutsteget skruvat ovanpå, kan leverera lite bättre bilder när den är helt klar!
Redigerat av Graus, 19 May 2010 - 21:20.
Postad 20 May 2010 - 07:24
Dock så är ekonomin inte den bästa nu på slutet av studenten ^^. Men Tror ni att det skulle gå att bygga något av ett gammalt 5.1 LG hemmabiosystem? Hur skulle jag gå tillväga då? alltså vad skulle behövas och skulle ett t.ex. mc batteri räcka?
edit: Lägger upp en bild på systemet också.
P1010006.JPG 666.38K
1 Antal nerladdningarEdit2: Hittade även en gammal låda på vinden som jag kanske ska använda för hela bygget.
Måtten på lådan är 80x40x34cm tror ni det skulle funka för ett 5.1 system?
Och nu är bara frågan hur jag ska få ihop allt.. Har aldrig byggt något sånt här förr, därför kommer jag behöver er hjälp med detta!
Vad behöver jag först och främst?
DSC00388.JPG 2.2MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av vaajkan, 20 May 2010 - 12:54.
Postad 20 May 2010 - 14:19
Tack så mycket Graus!
Dock så är ekonomin inte den bästa nu på slutet av studenten ^^. Men Tror ni att det skulle gå att bygga något av ett gammalt 5.1 LG hemmabiosystem? Hur skulle jag gå tillväga då? alltså vad skulle behövas och skulle ett t.ex. mc batteri räcka?
edit: Lägger upp en bild på systemet också.
Edit2: Hittade även en gammal låda på vinden som jag kanske ska använda för hela bygget.
Måtten på lådan är 80x40x34cm tror ni det skulle funka för ett 5.1 system?
Och nu är bara frågan hur jag ska få ihop allt.. Har aldrig byggt något sånt här förr, därför kommer jag behöver er hjälp med detta!
Vad behöver jag först och främst?
En stärkare eller huvudenheten till systemet är en bra start
Postad 20 May 2010 - 14:41
En stärkare eller huvudenheten till systemet är en bra start
Mjo, men vad? Som jag sagt så kan jag ingenting om just detta. Kanske något billigt slutsteg skulle de gå att köra med?
Sen undrar jag om man får ut hög volym genom ett 5.1 system om man kör med ett mc batteri.
Postad 20 May 2010 - 15:07
Mjo, men vad? Som jag sagt så kan jag ingenting om just detta. Kanske något billigt slutsteg skulle de gå att köra med?
Sen undrar jag om man får ut hög volym genom ett 5.1 system om man kör med ett mc batteri.
som du ser i tråden så är jag säkert på samma kunskapsnivå som dig då jag ställer mer frågor än ger svar. Volymen vågar jag dock säga att den inte har så mycket med batteriet att göra utan mer vad du har för effekt på förstärkare/slutsteg. Någon får rätta mig om jag har fel men ljudstyrka får man med mer effekt och mer effekt drar mer ström.
Postad 20 May 2010 - 15:12
som du ser i tråden så är jag säkert på samma kunskapsnivå som dig då jag ställer mer frågor än ger svar. Volymen vågar jag dock säga att den inte har så mycket med batteriet att göra utan mer vad du har för effekt på förstärkare/slutsteg. Någon får rätta mig om jag har fel men ljudstyrka får man med mer effekt och mer effekt drar mer ström.
Okej!
högtalarna klarar max 60w och basen ligger på 100w. Men om jag köper ett slutsteg hur ska jag då koppla allt ? Det är det jag undrar mest. Och sen vad för slutsteg rekommederar ni? lägger ut max 800kr på ett slutsteg.
Detta kanske skulle funka?
Postad 20 May 2010 - 23:13
Ni kommer inte bli missnöjda.
http://www.41hz.com/shop
Postad 21 May 2010 - 07:30
Nu är det så att jag inte har några elkunskaper allsSom vanligt rekommenderas AMP6-BASIC eller AMP9-BASIC till allt form av strandstereobygge.
Ni kommer inte bli missnöjda.
http://www.41hz.com/shop
Raggade upp ett batteri igår med 60Ah. Vad tror ni skulle funka bäst(vill få ut så mycket volym som möjligt) en bilstereo eller ett slutsteg? Sen får någon gärna förklara lite närmre hur jag ska koppla ihop 5.1 systemet till stereon/slutsteget!
Tack än så länge
Postad 21 May 2010 - 16:25
Nu är det så att jag inte har några elkunskaper alls
Och det känns lite bättre om detta första bygga blir en lite lättare version
Så kanske jag kan uppgradera det vid senare tillfällen!
Raggade upp ett batteri igår med 60Ah. Vad tror ni skulle funka bäst(vill få ut så mycket volym som möjligt) en bilstereo eller ett slutsteg? Sen får någon gärna förklara lite närmre hur jag ska koppla ihop 5.1 systemet till stereon/slutsteget!
Tack än så länge
Vill du få ut så mycket volym som möjligt med lång eller kort batteritid?
Det handlar alltid som ett avvägande.
Man kan inte få allt.
Men när det gäller bilstereo vs slutsteg skulle jag säga slutsteg.
När det gäller högtalare så skall du kolla på känsligheten på dem, maxeffekt osv säger inget om hur högt du kan spela med dem.
Känsligheten talar om hur mycket ljud du får för effekten du stoppar in i högtalaren.
Postad 22 May 2010 - 10:24
Vill du få ut så mycket volym som möjligt med lång eller kort batteritid?
Det handlar alltid som ett avvägande.
Man kan inte få allt.
Men när det gäller bilstereo vs slutsteg skulle jag säga slutsteg.
När det gäller högtalare så skall du kolla på känsligheten på dem, maxeffekt osv säger inget om hur högt du kan spela med dem.
Känsligheten talar om hur mycket ljud du får för effekten du stoppar in i högtalaren.
Okej. Då blev man lite smartare, mina högtalare ligger som sagt på 60w och basen på 100w vad menar du med känsligheten?
Redigerat av vaajkan, 22 May 2010 - 13:17.
Postad 23 May 2010 - 09:43
Hade tänkt mig köpa detta paket idag eftersom jag har vägarna förbi
Detta bilstereopaket
Eller är det bättre att satsa på ett billigt slutsteg(t.ex. detta) och dom fyra högtalarna istället?
Redigerat av vaajkan, 23 May 2010 - 10:04.
Postad 23 May 2010 - 17:39
Och jag funderar på att bygga en sådan här "strandstereo" (hör och häpna). Ska på festival i sommmar och vill ha något att lyssna på mellan konserterna. Jag prioriterar egenskaper i följande ordning (sjunkande prio): pris, batteritid, ljudkvalité, ljudstyrka, mobilitet. Vadgäller priset så hoppas jag att jag kan ligga kring tusenlappen, eftersom jag tänk använda några gamla högtalarelement från ett par Hitachi stereohögtalare jag har liggande hemma. Har tyvärr inte orkat kolla upp vad de är för några (ligger i källaren nu men kan skymtas i mitt galleri), men tror ni att de kan funka?
Vadgäller drivningen så funderar jag på antingen den omtalade AMP-6, eller ett slutsteg: Denver CAP-4100. Kan dessa spela direkt från en Mp3a med 3,5mm -> RCA sedan? Och kan man då styra volymen helt endast från källan? Jag vet att jag får bättre batteritid med AMP-6:an men tycker att det är bekvämt med ett slutsteg som man bara kopplar in. Batteri ska jag försöka få tag i något (/några) men utifrån vad jag har läst så får man utesluta blyackumulator om man vill kunna använda det smidigt på en festival, med säg minst 15 speltimmar per laddning. Eller? Är det bil/mc-batteri/fritidsbatteri som gäller?
Anläggningen behöver inte öronbedöva (får man nog av på konserterna ändå) utan ska mest fylla campet och själva lådan ska kunna bäras någorlunda lätt, säg <50Kg. Har sett lite olika lösningar vadgäller batteriet som löstagbart eller inneslutet i lådan. Vad säger ni med mest erfarenhet är smidigast?
Tackar på förhand för svar och återkommer nog snart med lite mer info och idéer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?