* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 april 2008 - 20:52
Ska bildstabiliseringen gnissla typ? Eller pipa kanske den gör, det låter lite märkligt i allafall. Lite orolig =P.
eeeeiiihhiiieeeeeiihheeehhh, typ
Postad 22 april 2008 - 21:00
Postad 22 april 2008 - 21:01

Postad 22 april 2008 - 21:06
Bildstabilisatorn består ju av en eller flera motorer som skakar om sensorn i kamerahuset för att motverka användarens skakningar, så det är klart att den låter när den arbetar.
Inte låter väl stabiliseringen? När låter det?
Redigerat av FEA, 22 april 2008 - 21:07.
Postad 22 april 2008 - 21:45
Det gnisslar nästan alltid under exponering, om man har bildstabiliseringen aktiverad förstås.
Inte låter väl stabiliseringen? När låter det?
Den låter även om jag använder stativ, vilket är lite lustigt.
Men, då ska det nog vara så om ni säger det ^^
Tack
Postad 23 april 2008 - 06:19
Jo, men ljud somBildstabilisatorn består ju av en eller flera motorer som skakar om sensorn i kamerahuset för att motverka användarens skakningar, så det är klart att den låter när den arbetar.
lät inte friskteeeeiiihhiiieeeeeiihheeehhh

Edit: Eftersom sensorn hänger i ett elektromagnetiskt fält (som jag förstått det) känns det ju inte som så mkt borde låta. Det är ju inte direkt nån rosslig motor och transmisson som går igång.
Redigerat av Supernaut77, 23 april 2008 - 06:20.
Postad 23 april 2008 - 08:59
Postad 23 april 2008 - 09:06
Jag har inte heller en SONY men jag antog att den lät såJo, men ljud som lät inte friskt
Men jag har inte sony så jag vet ju inte hur den gnisslar. Att ni andra har ljudet med tyder ju på att det är ok
Edit: Eftersom sensorn hänger i ett elektromagnetiskt fält (som jag förstått det) känns det ju inte som så mkt borde låta. Det är ju inte direkt nån rosslig motor och transmisson som går igång.

Min Olympus har ett mycket lågt surrande läte när bildstabiliseringen är igång.
Postad 23 april 2008 - 22:51
PLUS:
-Inbyggd väl fungerande bildstabilisering
-Snabb och säker autofokus
-Bra bildkvalité även med högre känslighet
-Väl fungerande automatisk skugglättning
-Vertikalgrepp finns som tillbehör
MINUS:
-Något plastig känsla
-Liten och något mörk sökare
-Skärpedjupskontroll saknas
-AF-belysning endast med blixten
-Lite långsam (fördröjd avtryckare)
-Live View saknas
Postad 24 april 2008 - 13:45
TIPA Awards: 2008
Best D-SLR entry-level: Sony Alpha 200
Easy to use, easy to carry and offered at a very attractive price with its 18-70mm zoom lens, the Sony Alpha 200 is a dream camera for beginners who want to start enjoying all the benefits of D-SLR photography. Its 10.2 megapixel sensor delivers top quality images up to ISO 400 and beyond, and the autofocus system is fast and accurate. The large LCD screen gives a clear, bright display when reviewing images, and both the in-camera image stabilisation and the anti-dust system are very effective in use. A superb, low-cost camera that’s easy to use, and a worthy winner of this award.
Redigerat av ekke, 24 april 2008 - 13:46.
Postad 25 april 2008 - 08:33
Ekke, om du har ork, tid och lust så vore det rätt snuttigt om du kan redigera det första inlägget i tråden och där samla de hittills inkomna länkarna till olika tester.
Inbillar mig att det skulle vara till god hjälp för de som är nyfikna på den här kameran.
Jag har påbörjat något i den stilen i "min" tråd för den kommande plasman LG PG6300.
Postad 25 april 2008 - 11:37
Vad skiljer mellan A200 och A300 förutom LiveView? Är det någon skillnad i byggkvalitet, materialval osv?
Postad 25 april 2008 - 14:42
Det har säkert diskuterats tidigare, men tråden är ju så förbenat lång:
Vad skiljer mellan A200 och A300 förutom LiveView? Är det någon skillnad i byggkvalitet, materialval osv?
lite mindre sökare i A300 pga LV.
Postad 25 april 2008 - 15:33
P g a live view så är den inbyggda blixten lite annorlunda monterad på A300. Den har lite kortare stag så den kommer inte lika långt upp från kamerahuset. Det gör att det lättare blir röda ögon, tydligare slagskugga samt att objektiv skymmer blixten lite mer än vad fallet är för A200 (på min A100 får jag skugga från 18-200 objektivet om jag har glömt motljusskyddet påmonterat när blixten används).Det har säkert diskuterats tidigare, men tråden är ju så förbenat lång:
Postad 29 april 2008 - 19:23
En annan fråga: A200 får fortfarande viss kritik för brus vid högre ISO, även om många testare verkar tycka att det är betydligt bättre än hos A100. Ni som använder A200, vad är er erfarenhet (om det finns någon här)?
Postad 29 april 2008 - 19:25
Även A200 har väl rätt kort blixtstag har jag förstått. Ger det problem med röda ögon, är det någon som har erfarenhet av det?
En annan fråga: A200 får fortfarande viss kritik för brus vid högre ISO, även om många testare verkar tycka att det är betydligt bättre än hos A100. Ni som använder A200, vad är er erfarenhet (om det finns någon här)?
Varför inte titta på de bild som publicerats lite över allt?
Postad 29 april 2008 - 20:25
Även A200 har väl rätt kort blixtstag har jag förstått. Ger det problem med röda ögon, är det någon som har erfarenhet av det?
Jag har inte upplevt några problem med röda ögon än så länge med den inbyggda blixten iaf.
Angående bruset så är det faktiskt användbart upp till ISO 1600 och längre upp än så rör man sig knappast.
Mvh
AlexanderE
Postad 29 april 2008 - 20:26
Detta är visserligen min första dslr, men om jag jämför mina bilder mot andras i samma ISO så tycker jag att A200 står sig riktigt bra. Testat med både kamerans noise reduction samt via mjukvara i datorn på raw-kortet. Att det korta blixstaget skulle generera i röda ögon kan jag tyvärr inte svara på då jag köpte en blixt tillsammans med kameran. Jag kan nu inte tänka mig att ta en porträtt bild med inbyggd blixt, oavsett kamera

Postad 29 april 2008 - 21:18
Postad 29 april 2008 - 21:25
Nu äntligen har jag min A200 i handen! Den som väntar på något gott...I alla fall...den är köpt i USA och när jag nu försöker ställa in språk så kan den inte svenska. Ska det vara så?
Så är det, det är hårdkodat i kameran.
Postad 29 april 2008 - 21:29
Men om jag köpt den i Sverige så hade den väl haft svenska som val? Trist, det var en liten överaskning som jag inte riktigt räknat medSå är det, det är hårdkodat i kameran.

Postad 29 april 2008 - 21:43
Men om jag köpt den i Sverige så hade den väl haft svenska som val? Trist, det var en liten överaskning som jag inte riktigt räknat med
Ja, då hade det funnits svenska som menyspråk.
Postad 30 april 2008 - 05:53
Varför inte titta på de bild som publicerats lite över allt?
Det är naturligtvis en metod, men det skadar ju inte att komplettera med lite erfarenheter från verkliga användare också.
Postad 30 april 2008 - 06:26
Vanlig engelska fungerar utmärkt tycker jag.
Ja engelska fungerar alldeles säkert hur bra som helst. Jag hade bara inte förväntat mig det. Finns det något annat som skiljer sig åt mellan kamerorna om jag köpt en svensk istället för en amerikansk, som jag bara inte har hittat ännu?
Postad 30 april 2008 - 07:25

Annars har inte jag stött på något iaf.

Mvh
AlexanderE
Postad 30 april 2008 - 08:16
Ok tack vad bra! Att jag behöver en ny kabel var jag lixom helt med på och tidigare i tråden var det någon som sa att man kunde köpa en billigt på "Gubbdagis", Claes OhlssonDu måste byta strömkabel till laddaren.
![]()
Annars har inte jag stött på något iaf.![]()
Mvh
AlexanderE

Postad 03 maj 2008 - 19:40
Postad 03 maj 2008 - 20:09
Postad 03 maj 2008 - 20:43
56an har den funktionen.
Postad 03 maj 2008 - 21:06
Vill man köra i porträtt läge så rekommenderar jag hellre am 42an.
Redigerat av ekke, 03 maj 2008 - 21:07.
Postad 03 maj 2008 - 21:44

Postad 03 maj 2008 - 22:01
Jo, givetvis i taket, det var underförstått.nja, man slår med fördel /oftas i taket
Ett förtydligande:
Jag menar att man saknar funktionen att kunna vrida blixten uppåt och åt sidan samtidigt, för att slå blixten i ett hörn i taket eller mot en sidovägg/taket. Då man använder indirekt ljus vill man kunna vinkla blixthuvudet i precis alla riktningar mot taket.
Ett alternativ är som sagt att köra trådlöst, men det är inte alltid man kan/vill det.
Redigerat av FEA, 03 maj 2008 - 22:02.
Postad 04 maj 2008 - 00:28
Postad 05 maj 2008 - 18:13
Jag har bestämt mig för en A200 MEN nu verkar dom ha en drive, plötsligt har dom en massa olika kit som dom har FINA rabatter på.
Men VAD ska jag välja? (Oj vilket I-lands problem)
Kittet med bara 18-70 kostar nu 499 $
Dom har ett kit med 18-70 , 75-300 och vertikalgrepp för 759 $
Eller ett med 18-70 + 75-300 och blixt HVLF42AM för 799 $
Eller ännu ett med 18-70 + 55-200 för 599 $
Hjälp! Alla dessa svåra val i livet... ;-)
Postad 05 maj 2008 - 20:02
Redigerat av Unregisteredbae06969, 05 maj 2008 - 20:03.
Postad 05 maj 2008 - 20:09
det känns som om det står mellan kittet med vertikalgrepp eller blixt...
Postad 05 maj 2008 - 20:20
Postad 07 maj 2008 - 10:53
Postad 07 maj 2008 - 14:51
Låter som en kompaktkamera skulle passa dig bättre. Då slipper du trams som optisk sökareÄr i KL Malaysia och här får man A200 för 3400kr inkl ett objektiv och med två objektiv kostar det 4500. Problemet var ju att A200 saknade Live View, hade köpt den om det var tvärt om att sökaren var borta istället. Dessvärre hade dom ingen A300 inne, så jag får leta vidare. A300 och A350 har samma pris ca 1000kr mer än A200.

Postad 07 maj 2008 - 16:03
Postad 07 maj 2008 - 17:23
Låter som en kompaktkamera skulle passa dig bättre. Då slipper du trams som optisk sökare
Har Live Wiev på min gamla KonicaMinolta och har använt det mer och mer, speciellt när man fotar i speciella vinklar mm. tex i går var jag ute och natt-fotograferade lite med kameran ställd på alla möljiga platser högt upp eller lågt ner, skulle vara extremt obekvämt att stå på huk med rumpan i vädret mitt i natten för att tilla i en sökare

Live view funktionen har öppnat upp nya möjligheter till fotografering. Och man slipper ta bilder på chans då man har svårt att se i sökaren..
Jag kommer att satsa på en A300 för jag antar att den är bättre än A350 vid svagt ljus.
Postad 07 maj 2008 - 17:43
Eftersom jag alltid lyckas repa displayer gjorde jag den stora investeringen i ett lcd-skydd till min A200. Fick skyddet igår och är faktiskt riktigt nöjd! Körde med filmplast innan men tycker man ser så dåligt i displayen då, det blir bubblor, flikarna lossnar etc. Denna klickade man enkelt fast och tycker inte att det försämrade displayen något märkvärt, kanske att det blir lite sämre i sol, det har jag inte testat ännu. Men med tanke på att det tar ½ sekund att ta av den så
![]()
305311.jpg 1,77K 0 Antal nerladdningar
Vart hittade du skyddet?
Letar nämligen också efter ett skydd till min men har inte hittat något som passar A200an.

Kör med skyddsfilm nu och det är precis som du säger.. det lossnar och har sig och man ser mycket sämre.
Mvh
AlexanderE
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar