* Officiell Tråd - Onkyo SR506,576,606 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 september 2008 - 14:34
Jag kör nämligen med bordsantenn för att få de digitala kanalerna. Med andra ord har jag en antennkabel från antennen som går direkt till tv:n. Finns det något sätt att göra om de signalerna så att de går in i Onkyon (SR 806) som sen i sin tur skickar det vidare som 1080p till tv:n? Onkyon själv har ju ingen antenningång.....vilket är synd och i min mening lite förvånande. Iofs har jag inte sett en hemmabioreceiver som har den heller.
Någon som kan hjälpa mig?
Postad 29 september 2008 - 14:53
Tror nog att du måste skaffa en extern digitalbox för att kunna gå genom Onkyon med bildsignalen tyvärr.Kom på en fråga som jag har undrat över ett tag men ännu inte tagit tag i.
Jag kör nämligen med bordsantenn för att få de digitala kanalerna. Med andra ord har jag en antennkabel från antennen som går direkt till tv:n. Finns det något sätt att göra om de signalerna så att de går in i Onkyon (SR 806) som sen i sin tur skickar det vidare som 1080p till tv:n? Onkyon själv har ju ingen antenningång.....vilket är synd och i min mening lite förvånande. Iofs har jag inte sett en hemmabioreceiver som har den heller.
Någon som kan hjälpa mig?
Postad 07 oktober 2008 - 01:58
Postad 07 oktober 2008 - 09:19
Postad 10 oktober 2008 - 11:15
Kan man få lite bra tips på finesser och så som är bra att använda, och även lite bra att tänka på och så där.
Sen tycker jag att fjärren är lite bångstyrig och vet inte om allt funkar rätt eller om det är nåt fel. Men ibland slutar den att svara på kontrolltryck. Typ stänga av, funkar inte alltid om man inte trycker på "reciever"-knappen först. Likaså vissa snabb-ljudinställningar och så slutar fungera om man då inte först trycker på recieverknappen. Ska det vara såhär?
Postad 10 oktober 2008 - 11:40
Sen tycker jag att fjärren är lite bångstyrig och vet inte om allt funkar rätt eller om det är nåt fel. Men ibland slutar den att svara på kontrolltryck. Typ stänga av, funkar inte alltid om man inte trycker på "reciever"-knappen först. Likaså vissa snabb-ljudinställningar och så slutar fungera om man då inte först trycker på recieverknappen. Ska det vara såhär?
Om du har problem med fjärren beror det sannolikt på att lyckats peta till TV-knappen och då måste du först trycka på receiver innan den funkar igen.
Postad 10 oktober 2008 - 12:22
Mja, tv-knappen är jag rätt säker på att jag inte petar till... Dock så är ju volymkontrollen i "tv-rutan" sas.. om det skulle påverka.. eller om den råkar ta emot nån annan kontrolls signaler kanske. Sen vet jag att det stod nåt om att den har stöd för exempelvis viera link, men det kan väl inte påverka nånting.. har visserligen kopplat hdmi-ut till min panasonic-plasma, men använder bara den för att skicka vidare wii:s bildsignaler i nuläget.Om du har problem med fjärren beror det sannolikt på att lyckats peta till TV-knappen och då måste du först trycka på receiver innan den funkar igen.
Postad 14 oktober 2008 - 10:41
Jag har ett problem som jag inte kommer runt och hoppas på er hjälp. Det är så att jag har min dator kopplad till en 606:a via DVI-HDMI och vidare till projektorn via HDMI-HDMI, och när jag stänger av projektorn så klickar det till i förstärkaren, om jag då startar projektorn igen så får den ingen kontakt med datorn. Då måste jag starta om datorn för att få en ny singnal. Någon som vet vad det beror på?
Jag har samma problem, när jag byter källa på förstärkaren eller stänger av den så försvinner bilden, jag löste det genom att koppla datorn direkt till Tv'n istället för genom förstärkaren. Lite trist att man inte ska kunna ha den i dock :/
Postad 14 oktober 2008 - 10:51
Det är väl så att om du byter källa från den som var på när du starta receivern, tex från DVD till GAME/TV så, så tror fjärren att du vills styra din DVD kanske med fjärren också.Har nyligen köpt denna maskin, och jag måste säga att jag känner mig lite lost i allt vad den kan göra. Har haft en gammal stereo-förstärkare innan och är inte riktigt hemma i den här a/v-recieverdjungeln.
Kan man få lite bra tips på finesser och så som är bra att använda, och även lite bra att tänka på och så där.
Det är därför du måste trycka Receiver knappen först.
Annars hade din DVD stängts av om du knappat in remote koden till den fjärren.
Lite knäppt kan jag hålla med om,
men hade varit trist samtidgt om man stänger av fel apparat...
Postad 14 oktober 2008 - 11:15
Hur då?
jag har alltid bara fått 2.0 (låter skit med litet satelit system)
Har också en fundering hur man får igång subben vid "Pure Audio" läget?
Låter lite tamt utan den.
Postad 14 oktober 2008 - 13:30
Har också en fundering hur man får igång subben vid "Pure Audio" läget?
Låter lite tamt utan den.
Du kan inte få igång din sub i pure Audio,då recivern kopplar ur de funktionerna.
Kör du stereo läget då kopplas subban in.
Postad 14 oktober 2008 - 18:31
jag söker ett kompakt system typ Canton Movie 150 eller H/K HKTS11.
Någon som har några förslag? maxpris 4500kr!
tack på förhand!
Postad 16 oktober 2008 - 10:06
Mer osäker är jag då på HTPC, där det bara står PCM och inte PCM multichanel som på PS3. Betyder detta ONKYO inte får 5.1 ljud utan får arbeta fram detta själv? De val jag har till förfogande är DTS Neo6: cinema, PLII movie och TV Logic. Vad bör jag välja här för bäst resultat?
Kan jag göra någon inställning på min Sony Vaio (HTPC) för att optimera ljudet mer. HDMI outputen använder Sigmatel high definition audi codec. Formats som stöds är DTS och Dolby digital. Standardformat har jag höjt till högsta möjliga, 24-bitar 96000 hz. Mina filmer (mest x264 hd) spelar jag upp i media player classic. Kör ffdshow, men kanske saknar något bra för ljudet?
Postad 16 oktober 2008 - 10:18
Det var en EXTREM skillnad från den gamla förstärkaren jag hade, vilken var uråldrig och troligen väldigt billig
från början.
Inget mer konstant brummande, och så smäller det inte till varje gång man stänger av förstärkaren längre.
Använder den konstant till vanlig tv-tittande också, vilket funkar bra på kvällen eftersom ljudet är så mycket
mer klarare än vad TVn har så man kan ha lägre volym men uppfatta mer.
Skall utöka till 5.1 såfort ekonomin tillåter, fast skall skaffa Canton Chrono serie istället för GLE.
Postad 16 oktober 2008 - 11:12
Postad 16 oktober 2008 - 12:38
Så man slipper dra igång den bara för att man vill halvglo lite på tv. Dessutom står den i ett skåp och där inne blir det TOKVARMT. Så om jag ändå inte är ute efter fett ljud osv så tycker jag att tv.ljudet räcker... (sen har jag en flickvän som inte pallar alla maskiner ska fungera ihop när hon inte vill och vill det osv.. )
Kör denna ihop med HKTS11, PS3 och en LE40A656. Och jag tänkte höra hur ni andra som oxå har det "paketet" (iaf HKTS11) har gjort era inställningar? Kör ni via MIC:en som kom med eller manuellt?
Postad 16 oktober 2008 - 14:19
Klart du ska andvända mic vid högtalarinställningarna.
Postad 16 oktober 2008 - 14:29
Kan man göra så att recivern (606an) släpper igenom bild och ljud utan att den är igång?
Så man slipper dra igång den bara för att man vill halvglo lite på tv.
Kör du digitalboxen med hdmi så kan du släppa igenom singnalen till tvn med onkyon avstängd.
Gå in på
Hardwaresetup---HDMI
Ställ in detta.
control-enable
Power control-enable
Då ska du kunna köra med den avstängd.
fast du måste forfarande starta den för att ändra källa.
Postad 16 oktober 2008 - 14:41
Dock får man hålla i minnet att den kommer att dra mer ström om man har "power control - enable" än om den är "disable". Står i bruksanvisningen.
Kör du digitalboxen med hdmi så kan du släppa igenom singnalen till tvn med onkyon avstängd.
Gå in på
Hardwaresetup---HDMI
Ställ in detta.
control-enable
Power control-enable
Då ska du kunna köra med den avstängd.
fast du måste forfarande starta den för att ändra källa.
Postad 16 oktober 2008 - 17:48
Har en fråga.
När jag väljer att spela upp en cd skiva på PS3 (PS3 skickar ut PCM 48 kHz) så har jag enbart följande ljudalternativ att välja mellan i Onkyon:
Stereo, Pure Audio, Direct, Theater Dimension och Mono. Måste man sätta upp 5 högtalare för att man ska kunna välja de andra (Dolby PLII Music, eller hur funkar det? Jag kör ju idag med bara 2 frontar.
(Har en SR806 men jag ställer frågan här också)
Postad 16 oktober 2008 - 18:29
Postad 17 oktober 2008 - 13:35
Flickvän nöjd... plus att det slipper bli så jäkla varmt i skopen när man bara ser på tv.
Väljer den alltid det senaste man såg på om två maskiner kopplade till förstärkaren?
Postad 17 oktober 2008 - 13:38
Väljer den alltid det senaste man såg på om två maskiner kopplade till förstärkaren?
Gör den för mig iaf.
Postad 25 oktober 2008 - 13:05
Jag har samma problem, när jag byter källa på förstärkaren eller stänger av den så försvinner bilden, jag löste det genom att koppla datorn direkt till Tv'n istället för genom förstärkaren. Lite trist att man inte ska kunna ha den i dock :/
Samma problem här och försöker komma på en bra lösning och att koppla HTPC´n direkt till TVn funkar iofs men hur kopplar du då ljudet till Onkyo på bästa sätt?
Postad 27 oktober 2008 - 21:28
Ett annat problem är att när jag zappar på TVn (boxen) så kommer man till HD kanalerna.. OCh då blir volymen TOK hög.
Har kopplat HD-box och DVD via HDMI in i recivern och sedan ut med en HDMI till skärmen.
Mvh Dell
Postad 28 oktober 2008 - 13:28
Postad 28 oktober 2008 - 22:18
Samma problem här och försöker komma på en bra lösning och att koppla HTPC´n direkt till TVn funkar iofs men hur kopplar du då ljudet till Onkyo på bästa sätt?
Jag kör coax från datorn in i stärkaren.
Postad 29 oktober 2008 - 07:56
Jag kör coax från datorn in i stärkaren.
Som i 3.5mm->2xRCA och stereo? Det är ju förvisso en lösning men jag hade hoppats på något där jag fortfarande kunde använda mig av digital ut på datorn.
Postad 29 oktober 2008 - 08:36
Som i 3.5mm->2xRCA och stereo? Det är ju förvisso en lösning men jag hade hoppats på något där jag fortfarande kunde använda mig av digital ut på datorn.
Nej, jag kör digitalt ut från datorn via en coaxial-kabel.
Postad 30 oktober 2008 - 10:37
Ligger i startgroparna för att köpa ny förstärkare. Dax att pensionera min gamla trotjänare Yamaha 730RDS

Är visserligen ganska nöjd med ljudet jag har redan...men nyfiken på HD-formaten (kör PS3).
Men framförallt är skälen rent praktiska. Vore gött med en HDMI växlare. Blir jobbigt med många fjärrkontroller och knapptryckningar.
Men men....till min fråga. Nyfiken på hur uppskalningen funkar. Jag bor i villa och har ComHem digitalbox. Kan tyvärr inte få HD då jag saknar "tre hål i väggen". Får jag någon bildförbättring från min digitalbox om jag skalar upp till 1080i via förstärkaren? Kör nu scart från boxen till TV:n.
Har en ny 50-tums plasma (Panasonic) som klarar 1080p/24 och har HDMI 1.3
Om någon kan sprida ljus över denna fråga vore jag mycket tacksam

Postad 30 oktober 2008 - 11:41
Nej, jag kör digitalt ut från datorn via en coaxial-kabel.
Ja, och då funkar inte zon2 med direktkopplade högtalare, så hur löser det problemet?
Postad 30 oktober 2008 - 20:05
Ja, och då funkar inte zon2 med direktkopplade högtalare, så hur löser det problemet?
Sorry, jag missade helt ditt inlägg en bit upp att det bara fungerade med analoga källor. Har tyvärr ingen lösning på det, och det låter ju riktigt kasst, jag tänkte köra zon2 själv i köket, men det går ju inte då jag kör koax från datorn då :/
Postad 02 november 2008 - 12:19
Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, jag är nämligen total nybörjare på det här med förstärkare och sånt... innan har jag bara haft kompaktsystem.
nu till mitt problem; när jag ska spela upp blu-ray från min ps3a så står det i displayen "dolby pro logic 2" och det känns inte som att jag har något ljud alls i bakhögtalarna (kör 5.1) så ska det väl inte vara? jag har kopplat allt med supra hdmi o jag har ps3an inställd på linjär PCM. Jag har inte alls detta problemet när jag spelar, varken på min ps3a eller min xbox 360 som jag har kopplat med component och optisk till ljudet.
Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta, har läst igenom bruksanvisningen och denna tråden men jag har inte hittat nått som kan hjälpa mig.
Tack på förhand
/Patrik
Postad 02 november 2008 - 16:56
Tack på förhand!
Mvh
Postad 02 november 2008 - 23:11
Jag ska nu antligen skaffa mig mitt första surrund system och valet på stärkare har fallit på 606, och nu undrar jag om någnon har erfarenhet av följande ;
1, 606 med ett HKTS11
2, 606 med dynavoivce m-65 alt m-85 med eller utan sub som stöd.
Som ni förstår lutar det år alt. 2 men vill se om ni har erfarenheter.
Jag kommer sätt upp det i min gillestuga 5x8 m och köra ga xbox med dashbord för nätverk och mot projektor eller tv(ej bestämmt mig) - rummet ska var för film och för disco(dottern) och min musik heavy metal till smoth jazz.
Även om ni ej har ett sådant system vad tror ni om behov av sub ? minskar ett par m85 front behov av sub ?
MVH Magnus
Ps då högtalarkablarna kommer ligga bredvid 230 kablar - kommer jag behöva lägga kablarna i skärm ?
Tack för tips.
Postad 05 november 2008 - 08:34
Köpte mig en Onkyo 606, har dock ett litet problem, när jag kollar på TV och varje gång när byter kanal så knastrar det till i alla högtalarna... mycket störrigt, nån som vet vad det kan bero på?
EDIT:
Problemet hade löst sig själv när jag kommit hem från jobbet, magiskt.
Redigerat av nikcepikce, 05 november 2008 - 18:29.
Postad 05 november 2008 - 18:43
Har tyvärr upptäckt ett fel i min SR806. Jag misstänker starkt i af att Onkyon är boven. Jag skrev för ca 2 veckor sedan om ett blått gitter (dimma eller hur man nu ska kalla det) i vissa mörka scener. Första gången trodde jag att det var bluray filmen men igår upptäckte jag samma sak på en vanlig dvd film. Speciellt i mörka scener så uppstår det ibland (oftast inte) ett blått gitter i de ljusa partierna i bilden. Tex om en man blir belyst med en ficklampa blir hans vita t-shirt blått. Testade köra PS3 direkt till tv:n och då fanns inte fenomenet där. Alltså inget fel i filmen eller kabeln. Hann inte testa mer igår utan körde samma scener idag (scener där detta förekom) och vips så syns det helt plötsligt inget just nu. Jag misstänker starkt att detta uppkommer när Onkyon blir varm. Hade exakt samma fenomen med min dator då jag lirade spel som krävde mkt av grafikkortet. Efter ett tag blev kortet varmt och det uppstod gröna färger här och där i bilden. Jag har nu en film igång och det ska bli intressant att se om fenomenet dyker upp igen. Kan det vara så att Reon chippet blir för varm och inte klarar av att hantera bilden korrekt? För övrigt har jag testat att ställa in receivern i olika inställningar i vad det ska göra med bilden (via, auto, 1080p osv) men inget av detta hjälper.
Någon som har märkt av samma fenomen i sin receiver?
(har Onkyon fritt ståendes på golvet så det är full luft cirkulation)
Postad 06 november 2008 - 12:34
menar du samma sak?
Tja!
Har tyvärr upptäckt ett fel i min SR806. Jag misstänker starkt i af att Onkyon är boven. Jag skrev för ca 2 veckor sedan om ett blått gitter (dimma eller hur man nu ska kalla det) i vissa mörka scener. Första gången trodde jag att det var bluray filmen men igår upptäckte jag samma sak på en vanlig dvd film. Speciellt i mörka scener så uppstår det ibland (oftast inte) ett blått gitter i de ljusa partierna i bilden. Tex om en man blir belyst med en ficklampa blir hans vita t-shirt blått. Testade köra PS3 direkt till tv:n och då fanns inte fenomenet där. Alltså inget fel i filmen eller kabeln. Hann inte testa mer igår utan körde samma scener idag (scener där detta förekom) och vips så syns det helt plötsligt inget just nu. Jag misstänker starkt att detta uppkommer när Onkyon blir varm. Hade exakt samma fenomen med min dator då jag lirade spel som krävde mkt av grafikkortet. Efter ett tag blev kortet varmt och det uppstod gröna färger här och där i bilden. Jag har nu en film igång och det ska bli intressant att se om fenomenet dyker upp igen. Kan det vara så att Reon chippet blir för varm och inte klarar av att hantera bilden korrekt? För övrigt har jag testat att ställa in receivern i olika inställningar i vad det ska göra med bilden (via, auto, 1080p osv) men inget av detta hjälper.
Någon som har märkt av samma fenomen i sin receiver?
(har Onkyon fritt ståendes på golvet så det är full luft cirkulation)
Postad 06 november 2008 - 22:10
Tjenare, kolla här https://www.minhembi...howtopic=211827
menar du samma sak?
Ja, förutom att mitt uppkommer med andra filmer.
Postad 08 november 2008 - 18:55
Postad 11 november 2008 - 10:11
Köpte den i tyskland av Globama, mycket lätt att beställa när dom talar svenska.
Det blir att koppla in i kväll.

Postad 13 november 2008 - 16:36
Tillsammans med CD-HD-Box, PS3, Mina gamla högtalare och en ny XTZ 8.16 subbas.
Den automatiska rumskalibreringen var mycket enkel att använda, sänkte bakhögtalarna 1 snäpp manuellt efteråt.
Jag skall göra om kalibreringen igen eftersom jag slarvade lite bara för att få igång den så fort som möjligt.
Mitt första intryck är WOW !
Kristallklart ljud vid både film och musik, det är ett STORT lyft jämfört med min gamla burk.
Bildväxlingen fungerar klockrent efter att ha kopplat dom olika hdmi-ingångarna till rätt funktionsknapp (DVD+SAT).
Subbasen har ett bra tryck, även den bara direkt ur lådan, så det finns mycket att pilla på och pröva sig fram.
Jag skall sätta mej ner och finjustera, kolla alla finesser när jag får lite tid över.
Min Harmony 885 multi-fjärr var lätt att programmera om, fungerar mycket bra förutom lite strul med CD-HD-Boxen som inte riktigt vill hantera On/Off som den ska.
Mvh
Postad 13 november 2008 - 16:46
003 034 F:X S:H
dom första tre ändrar sej med volymen och det undrar ja va det är?
dom andra tre ä väll tempen om ja förstått rätt?
och vad står bokstäverna för?
Någon som vet!
Redigerat av qwertansk, 13 november 2008 - 19:40.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar