* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *
1766 svar till detta ämne
Postad 01 September 2008 - 19:31
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Det är inte riktigt rätt det heller. BRA SSD-der har <10ms accesstider även på random write, men en budget-ssd kan ha 200-250ms! Tror faktiskt att sekundära SSDn i eee har mer än 10ms i random-write accesstid. Men jag bara gissar. Se här för ett exempel på en billig SSD med ganska usel random-write prestanda: http://www.alternati...ion.info/?p=106
Dom SSD'er jag tittat på har iallafall en accesstid på 0,4ms och mindre. Den länk du hänvisar till styrker ju bara det jag säger. SSD har dålig Skriv- och läshastighet men mycket bra accesstid(iallafall vad det gäller läs).
Redigerat av TomasL, 02 September 2008 - 07:16.
Postad 01 September 2008 - 21:46
Unregistered48b0c5b2
-
Unregistered48b0c5b2
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Lite halvt ett spontandrag. Funderade på att vänta på release innan jag köpte en, men nu ######r har man handlat en från cdon. Lääängtar (: Linuxvarianten. Hoppas det inte blir nå strul med brist på leverans bara.
Postad 01 September 2008 - 22:16
Unregistereddf23245e
-
Unregistereddf23245e
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Beställde också från cdon idag, lär väl dra iväg ett innan release antar jag, gissningsvis sent september. Hoppas det blir så fort som möjligt
Postad 01 September 2008 - 22:26
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Jag får väl omformulera min fråga och hoppas på nån slags respons Är det ingen annan än jag som reagerat över att det inte finns svarta 901:or med Linux upplagda hos nån?? Vill alla ha en vit eller vad är det frågan om??  Har Asus i sverige tagit nåt beslut att Linux ska vara vit och Xp svart?? Eller har jag kanske missat att nån har svarta xp till salu?
Jag surfade runt lite. Clove hade en svart 901 med Linux och 20gb SSD. Jag är övertygad om att det blir på samma sätt i Sverige. Däremot hittade jag inget annat än de fyra kombinationerna med vitt/svart och xp/linux... 901 black 20gb SSD version
Postad 01 September 2008 - 22:54
clatten
-
clatten
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det snackades för en tid sedan om en modell med inbyggt 3G-modem. Har någon hört nått om när den kan tänkas dyka upp? Man vill ju inte gärna ha en dongel hängandes på den som fördubblar dess storlek :S
September enligt den här artikeln: http://www.idg.se/2.1085/1.170858Om det är sant lär det inte vara något vi svenskar får före jul...
Postad 02 September 2008 - 06:20
Mickex
-
Mickex
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Angående färger, på Asus hemsida för 901 så kan man se den i en massa olika färger, bland annat i grönt och rött. Är det någon som vet om dessa färger kommer till Sverige? Har sökt runt men det verkar inte vara någon som säljer i andra färger än svart och vitt, inte ens hos utländska återförsäljare.
Enligt SIBA's personal skall det komma "färgade" 901'or i samband med den kommande releasen.
Postad 02 September 2008 - 09:37
joniS
-
joniS
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
clickOK säger: ASUS EEEPC 901 SW Linux White 8.9" 1024x600 Atom 1GB DDR2 20GB-SSD 6c WLn+BT 1.3cam 1.1kg Cardreader (EEEPC901-W028) 2 824:- 3 530:- inkl. moms Beräknat lev. datum: 2008-09-08
Postad 02 September 2008 - 10:09
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Senaste beskedet från Clove, förmiddagen idag: We think stock in about 2 weeks, If ASUS can be believed! Regards
Sales Team Clove Technology
Nu chansar jag nog på vännerna i Baltikum. all4ustore_lv på eBay skrev idag: Hello, yes we have 901 white with Linux in stock. It has EU standard plug, English keyboard.
Tillägg: Lagt en beställning hos all4ustore_lv@eBay, de är snabba på att svara på frågor/e-post. Hoppas det fungerar bättre där. :-I
Redigerat av Unregisteredd5a73d06, 02 September 2008 - 13:55.
Postad 02 September 2008 - 10:48
BullyBoy
-
BullyBoy
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag surfade runt lite. Clove hade en svart 901 med Linux och 20gb SSD. Jag är övertygad om att det blir på samma sätt i Sverige. Däremot hittade jag inget annat än de fyra kombinationerna med vitt/svart och xp/linux...
901 black 20gb SSD version
Man får ju hoppas att linux varianten av 901 kommer i svart även till sverige. Vägrar köpa vitt och vill ha 20GB SSd.  Tycker dock det är lite märkligt att svart med linux inte finns upplagd hos nån svensk återförsäljare. Har kollat på några finska sajter och dom har lagt upp både xp och linux i svart och vitt även om dom inte fått hem dom än (antar att dom får hem dom samtidigt som vi i sverige).
Postad 02 September 2008 - 10:50
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Ja det är en 4Gb och en på 8 alt. 16Gb. 4gb disken går inte enkelt att byta. Den är fastlödd men den sekundära disken går att enkelt byta.
Vad gäller snabbheten så finns det olika snabba SSD diskar så det påståendet är nog sant. Men efter att ha läst på många forum så verkar den gemensamma uppfattningen vara att XP blir slött på alla SSD diskar. SSD diskar är "slöare" än vanliga hårddiskar. Mycket sämre läs- och skrivhastighet. Men dom har ingen accesstid men det väger inte upp den lägre läs- och skrivhastigheten.
Okej, tack för info. Så om man i framtiden vill få upp prestandan kan man stoppa i en snabbare SSD och då välja att installera XP på den istället för 4GB-SSDn?
Postad 02 September 2008 - 12:19
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Dom SSD'er jag tittat på har iallafall en accesstid på 0,4ms och mindre. Den länk du hänvisar till styrker ju bara det jag säger. SSD har dålig Skriv- och läshastighet men mycket bra accesstid(iallafall vad det gäller läs).
Du missade kanske denna bit: This OCZ MLC Core 64GB SSD is a fantastic drive for properly configured desktop users, read-heavy servers, and it’s even ok for large writes, but the drive is horrendously terrible for small random writes… here are the specs I claim are accurate:
OCZ Core SSD read write
average STR throughput 125MiB/sec 73MiB/sec
typical random access penalty 0.43ms 246ms
idle power use ~1W
load power use <3W Som sagt, för läs är den snabb, men inte skrivningar.
Postad 02 September 2008 - 12:25
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Nej, missade det inte. Det var därför jag skrev att den hade snabb accesstid (iallafall vad det gäller läs)
Postad 02 September 2008 - 17:48
Unregistered18f1941b
-
Unregistered18f1941b
-
Användare
-
-
118 inlägg
okej vad tycker ni man ska välja linux eller xp kvittar faktis vilken vill bara undrar vad ni tycker är ju rädd at tom man ta xp att den bli så seg begrund att den har bara en ram minne.,. mvh
Postad 02 September 2008 - 18:21
darknessviking
-
darknessviking
-
Användare
-
-
128 inlägg
vad komiskt det kommer bli sen när ..NÄR väl 901an släpps i sverige..
då kommer det förmodligen bli helt knäpptyst i den här tråden
btw...ang. ssd minnet..
hur många gånger kan man skriva till ett sånt innan det slits ut?
Redigerat av darknessviking, 02 September 2008 - 18:21.
Postad 02 September 2008 - 18:31
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
okej vad tycker ni man ska välja linux eller xp kvittar faktis vilken vill bara undrar vad ni tycker är ju rädd at tom man ta xp att den bli så seg begrund att den har bara en ram minne.,. mvh
Sorry, men jag fattar inte mycket av vad du menar...
Postad 02 September 2008 - 20:21
Unregistered48b0c5b2
-
Unregistered48b0c5b2
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kvittar absolut inte.. köpa XP är ju bara dumheter känns det som då man måste betala samma pris för sämre hårdvara. Köper man Linux så råkar man bara hotta upp en XP-installer lite så den blir mer eee-vänlig för att sedan installera det istället för Linux. Jag tror jag kör på Linux på min burk dock. Dags att börja lära sig det ordentligt.. bara kört debian en smula tidigare som server och kikat på ubuntu.
Postad 03 September 2008 - 08:55
BullyBoy
-
BullyBoy
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Efter att ha mailat en massa företag bland annat Asus Nordic (som säger i sitt mail att dom inte är distributör av asus i norden) och Hattelco.
Hattelco´s svar besannade tyvärr mina farhågor, mailet lyder såhär:
Hej
ASUS Sverige har valt att ha den vita med linux o den svarta med xp.
Missa inte Asus bärbara modeller!
Med Vänliga Hälsningar / Best Regards
Jeanette Brisenmark
Hattelco AB
Ja vad säger man om det?? Typiskt Sverige eller bara Asus dumheter.
Det innebär med stor sannolikhet att jag köper mig en svart 901:a med Linux från Finland.
Redigerat av BullyBoy, 03 September 2008 - 08:56.
Postad 03 September 2008 - 10:00
parbo
-
parbo
-
Rookie
-
4 inlägg
Vad finns det för vettiga webshopar i Finland där man kan köpa en svart 901:a då?
Postad 03 September 2008 - 12:20
nhu
-
nhu
-
Rookie
-
2 inlägg
Vad finns det för vettiga webshopar i Finland där man kan köpa en svart 901:a då? http://www.multitronic.fiDet är ett par svenska killar i Vasa som har den och den hör till de billigaste. Jag använder den regelbundet och det har fungerat bra. Jag frågade om de har svarta EEE 901 med svenskt Linux men har ännu inte fått svar. De svarta lär komma nästa vecka.
Postad 03 September 2008 - 13:45
BullyBoy
-
BullyBoy
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag kan meddela att jag lagt in en beställning på www.multitronic.se http://www.multitron...o...N-BLACK&b=1Enligt hemsidan kommer den till dem den 9:e september och eftersom dom tar in via finska Asus så har dom svart linux med 20GB SSD. Dom har alla 4 varianterna. Dvs. svart eller vit med linux eller xp. Den har skandinaviskt tangentbord och enda nackdelen är att den har finskt operativ, men det är ju bara att blåsa in valfritt os.
Redigerat av BullyBoy, 03 September 2008 - 18:43.
Postad 03 September 2008 - 13:48
Unregistered4fd183bf
-
Unregistered4fd183bf
-
Forumräv
-
-
535 inlägg
Tangentbordet ser exakt likadant ut som det svenska? Det enda jag inte tyckte om var priset €400...
Postad 03 September 2008 - 14:23
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Tangentbordet ser exakt likadant ut som det svenska? Det enda jag inte tyckte om var priset €400...
Ja, det ser likadant ut som det svenska. Lika tangentbord i hela norden.
Postad 03 September 2008 - 18:40
Unregistered9c595cc7
-
Unregistered9c595cc7
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har en fråga: Är 901:an lika svår att skriva på som 701?
Postad 03 September 2008 - 19:10
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Har en fråga: Är 901:an lika svår att skriva på som 701?
Tangentborden är lika stora.
Postad 04 September 2008 - 07:15
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Det smartaste måste väl vara att köpa linux varianten och sen installera xp på den om man vill? Eller finns det problem i det?
Postad 04 September 2008 - 08:29
phiber
-
phiber
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det smartaste måste väl vara att köpa linux varianten och sen installera xp på den om man vill? Eller finns det problem i det?
Finns inga problem i det. Finns många guider för hur man går tillväga för att göra så. Känns bara dumt att betala lika mycket för mindre lagringsutrymme då man har Xp licenser. Jag beställde i alla fall från CDON för ett par dagar sedan. Skickade iväg ett mail igår där jag frågade om den 9/9 var bekräftat. Får se vad de svarar. Skulle tro att de får sin leverans i slutat av september som de flesta andra sidor rapporterar om.
Postad 04 September 2008 - 10:38
dbpetrol
-
dbpetrol
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Finns inga problem i det. Finns många guider för hur man går tillväga för att göra så. Känns bara dumt att betala lika mycket för mindre lagringsutrymme då man har Xp licenser.
Jag beställde i alla fall från CDON för ett par dagar sedan. Skickade iväg ett mail igår där jag frågade om den 9/9 var bekräftat. Får se vad de svarar. Skulle tro att de får sin leverans i slutat av september som de flesta andra sidor rapporterar om.
Posta gärna svaret från CDON här... jag har också beställt därifrån.
Postad 04 September 2008 - 11:10
Walo
-
Walo
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Du "får" ju faktiskt med en Licens på XP om du köper XP-maskin. Som även är anpassat för maskinen med färdiga och rätta drivrutinerna!? (hoppas jag i alla fall!) Sedan kostar ju inte (för det mesta) Linuxdisten någonting med detta är väl inga problem :-) Linuxversionen har hos Komplett 20 GB SSD och XP versionen 12 GB http://www.komplett....ASUS Eee PC 901Har själv beställt en XP version trots den har "sämre" SSD kapacitet, men då jag tror att jag klarar mig på 12 GB Det går ju alltid att stoppa SD-kort för musik och andra plastskrävande saker. Sandisk har 32GB kort och det står väl inte på före dom är upp i 64GB då detta finns för CF (CompactFlash) redan Standarden för SDHC medger ju kort upp till 2048 GB... //Tony
Postad 04 September 2008 - 11:12
phiber
-
phiber
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Posta gärna svaret från CDON här... jag har också beställt därifrån.
Borde lagt till att det var precis vad jag tänkt göra.  Fick just svar från CDON som löd. Vi har fått din order på ASUS Eee 901 och leverantören har bekräftat att varan kommer att vara i lager 080909. Du kommer att få varan kort därefter. Vill dock tillägga att det inte är första gången man får ett positivt mail som sedan visar sig vara felaktigt, detta bådar dock gott, vågar nu i alla fall hoppas på att få datorn inom en snar framtid!
Postad 04 September 2008 - 11:34
dbpetrol
-
dbpetrol
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tack för att du delade med dig
Man kan ju alltid hoppas att den kommer redan nästa vecka men som du säger är det väl inte helt omöjligt att den dyker upp senare.
Nu har man väntat så mycket att man börjar bli van, kommer kännas konstigt att helt plötsligt ha den i handen. Jag kommer nog stoppa undan den i garderoben när den kommer och öppna den till jul.
Postad 04 September 2008 - 18:29
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Lagt en beställning hos all4ustore_lv@eBay, de är snabba på att svara på frågor/e-post. Hoppas det fungerar bättre där. :-I
Jag beställde i förrgår, den skickades igår, idag fick jag kollinummer, och strax före fem i eftermiddags registrerade Posten att den kommit till Sverige. Här är din försändelse: Beräknad leverans: Tidigast 5 sep 4 sep kl 16:53 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren. 4 sep kl 16:42 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
Snabbare än jag väntat mig. Min enda tidigare erfarenhet av Postens hantering av försändelser genom EMS (den gången en försändelse från Kina) säger mig att jag har väldig tur om jag får paketet imorgon. Jag gissar att de kommer att försöka leverera den till min hemadress, märka att ingen är hemma när de kommer, och att jag får hämta den på lokala företagspostcentret, men vi får se...
Postad 04 September 2008 - 22:32
Unregistered48b0c5b2
-
Unregistered48b0c5b2
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Borde lagt till att det var precis vad jag tänkt göra. 
Fick just svar från CDON som löd.
Vi har fått din order på ASUS Eee 901 och leverantören har bekräftat att varan kommer att vara i lager 080909. Du kommer att få varan kort därefter. Vill dock tillägga att det inte är första gången man får ett positivt mail som sedan visar sig vara felaktigt, detta bådar dock gott, vågar nu i alla fall hoppas på att få datorn inom en snar framtid!
Tackar! Då är det bara att hoppas. Kanske man får någonting att göra på föreläsningarna rätt snart då. (:
Postad 04 September 2008 - 23:26
swe_seifer
-
swe_seifer
-
Rookie
-
6 inlägg
Lägger upp en annons på säljsidan, Zif hårddiskar för er som vill ha till Asus 900/901 =) värsting sorten så klart
Postad 05 September 2008 - 06:47
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag beställde i förrgår, den skickades igår, idag fick jag kollinummer, och strax före fem i eftermiddags registrerade Posten att den kommit till Sverige.
Nu finns paketet att hämta på lokala Postens företagscenter. De öppnar om en kvart, men jag är på jobbet så det blir till att vänta några timmar till... 2½ dygn från beställning till att jag kan hämta varorna, det är banne mig snabbare än många paket som skickas inom Sverige!
Postad 05 September 2008 - 09:40
pansis
-
pansis
-
Rookie
-
2 inlägg
Ny på Forumet!
Jag undrar hur det blir med tangenbordslayouten betr svenska tecken och dess plats på tangentbordet vid import från tex UK?
M.V.H
Postad 05 September 2008 - 11:17
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Jag måste bara kolla en grej.
Jag var först sugen på en MacMini som surfdator till min SONY 46" LCD.
Men sen så kom jag på att kanske en bärbar vore the way to go ändå.
Jag ska inte spela eller köra film från den, bara surfa, kolla mail och sånt.
Så enkla frågor:
Orkar Eee:n driva bilden på min SONY?
Finns det DVI eller bara VGA ut?
Och sen undrar jag vad ni som har den kör, XP eller Linux?
Funkar det bra med trådlöst t-bord och mus till den?
Postad 05 September 2008 - 12:25
phiber
-
phiber
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Ny på Forumet! Jag undrar hur det blir med tangenbordslayouten betr svenska tecken och dess plats på tangentbordet vid import från tex UK? M.V.H
Går att byta tangentbords profil till svenskuppsättning så att tangenterna sitter som vanligt, dock stämmer ju inte texten på tangenterna men vem kollar på dem egentligen?  Dock skulle jag inte rekommendera att beställa från England just nu. Vet i dagsläget ingen sida som skickar till Sverige som har 901 i lager, sedan verkar det som om den kommer hit den 9/9. (läs tidigare inlägg).
Postad 05 September 2008 - 16:09
darknessviking
-
darknessviking
-
Användare
-
-
128 inlägg
nu har jag bokat en svart rackare från cdon.
tänkte först boka en vit,eftersom den har större hårddisk,och lägga in xp själv..
men...den svarta ÄR ju så mkt snyggare än den vita... + att xp ändå ligger inlagt,så allting finns klart och laddat..
så jag tänkte börja med en svart...så får jag se sen hur jag gör,är det så att jag känner att jag behöver större hårddisk etc,så får jag antingen sälja vidare den här,eller avvakta och se om asus släpper en svart 20 gb linuxare som man kan lägga in xp på.
så nu gäller det..peppar peppar på tisdag dårå
Postad 05 September 2008 - 16:31
BullyBoy
-
BullyBoy
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
nu har jag bokat en svart rackare från cdon. tänkte först boka en vit,eftersom den har större hårddisk,och lägga in xp själv.. men...den svarta ÄR ju så mkt snyggare än den vita... + att xp ändå ligger inlagt,så allting finns klart och laddat.. så jag tänkte börja med en svart...så får jag se sen hur jag gör,är det så att jag känner att jag behöver större hårddisk etc,så får jag antingen sälja vidare den här,eller avvakta och se om asus släpper en svart 20 gb linuxare som man kan lägga in xp på.
så nu gäller det..peppar peppar på tisdag dårå
Som jag skrivit tidigare i denna tråd: Information jag fått från Hattelco sägar att Asus sverige inte tar in Svarta Linux med 20GB SSD. Dom kör vitt på Linux och Svart på XP, antagligen för att lätt skilja åt? Vill man ha en svart med 20GB SSD så kan man beställa en här: http://www.multitron...EPC901LIN-BLACKDen har dock finskt Linux eftersom den kommer via Asus finland som tar in alla modellerna. Men det är ju bara att installera om med valfritt operativ om man inte vill ha finskt linux.
Postad 05 September 2008 - 17:20
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nu finns paketet att hämta på lokala Postens företagscenter. De öppnar om en kvart, men jag är på jobbet så det blir till att vänta några timmar till...
2½ dygn från beställning till att jag kan hämta varorna, det är banne mig snabbare än många paket som skickas inom Sverige! 
Hämtade min Eee 901 tidigare i eftermiddags, på väg hem från jobbet. Jag kunde alltså hämta min Eee 901:a ungefär tre dygn efter att jag beställde den. Jag kan varmt rekommendera All4ustoreLV för den som inte vill vänta på att Asus får tummen ur *** och börjar leverera i Sverige. Den kom i oöppnad förseglad originalförpackning, väl förpackad. Den har internationellt/engelskt tangentbord och vanlig europeisk/svensk stickpropp till nätaggregatet. Jag betalade, totalt med frakt, 302 GPB vilket 2/9 genom Paypal blev 3,613.08 SEK, alltså klart konkurrenskraftigt jämfört med svenska webbutiker (som inte ens kan leverera idag). Ny på Forumet! Jag undrar hur det blir med tangenbordslayouten betr svenska tecken och dess plats på tangentbordet vid import från tex UK? M.V.H
Det går som sagt, som phiber skrev, att ändra tangentbordslayout, och du kan köpa ett helt nytt svenskt/nordiskt tangentbord från AsusParts (som har kontor i Linköping i Sverige). Jag beställde 26/8, pris inkl frakt 437 kr, inte fått leverans än. Orkar Eee:n driva bilden på min SONY? Finns det DVI eller bara VGA ut? Och sen undrar jag vad ni som har den kör, XP eller Linux? Funkar det bra med trådlöst t-bord och mus till den?
Vad gäller din Sony kan jag inte svara eftersom jag inte har en sådan själv, men Eee 901 har VGA-utgång, ingen DVI, och klarar högre upplösningar på extern skärm än på intern. Jag beställde en linuxburk (större SSD-disk) och kommer att fortsätta köra linux. Jag har pillat lite med linux i tio år ungefär, men är ingen guru på något sätt. Jag vet dock att linux utnyttjar befintliga resurser (hårdvara alltså) på ett bättre och mer effektivt sätt, så jag räknar med att få ut mer av min dator genom att fortsätta köra linux på den. Linux ger mig också mer kontroll, jag kan bestämma själv vad som skall köras och inte köras. Jag vet att det är flera här på forumet som har, eller tänker, installerat Windows XP på sin Eee, men jag har svårt att se någon anledning att göra det. Eee är bevis i sig för att linux är lika enkelt och smidigt att använda som Windows, även för den som inte är van vid datorer. Är man väldigt van vid XP kanske det till en början är lättare att köra det, men jag ser personligen så många fler fördelar med linux att jag inte kan tänka mig att nedgradera till Windows. För din skull testade jag med trådlöst t-bord och mus. Jag har redan testat min Logitech VX nano, som fungerar bra, och en billig optisk sladdmus som också funkar som den skall, och när jag kopplar in mitt trådlösa t-bord+mus-kit från Logitech (det står LX710 på tangentbordet) så fungerar det också som det skall. Jag har inte testat alla specialknappar för Windows, och kommer nog inte att göra det heller, men vill man få det att fungera är det bara att söka eller fråga på http://eeeuser.com/Dock skulle jag inte rekommendera att beställa från England just nu. Vet i dagsläget ingen sida som skickar till Sverige som har 901 i lager, sedan verkar det som om den kommer hit den 9/9. (läs tidigare inlägg).
Jag skulle inte lita på att svenska leverantörer får leverans på tisdag 9/9. Clove skulle ha fått en stor sändning för en vecka sedan, och räknar nu med att det tar ytterligare två veckor att få några nya burkar. Skulle jag välja igen skulle jag göra som jag redan har gjort, beställa från någon som bevisligen har den i lager, som t.ex. våra lettiska vänner (länk ovan). Har man inte bråttom kan man ju vänta tills den kommer i svenska butiker, men som man säger på engelska skulle jag inte rekommendera att du håller andan tills de finns i din favoritbutik... ;-)
Postad 06 September 2008 - 11:57
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har fått två PM med frågor om ZIF-kontakt, men jag har inte hunnit kolla än. Jag kommer att göra det och rapporterar här i forumtråden så att alla kan se. Jag har tagit en bunt bilder på uppackningen, om någon är intresserad (kanske mest för att se att det var en äkta komplett Eee 901:a jag fick från Lettland), och jag kan ta bilder på innanmätet också senare.
Johan Adler
Postad 06 September 2008 - 15:14
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har fått två PM med frågor om ZIF-kontakt, men jag har inte hunnit kolla än. Jag kommer att göra det och rapporterar här i forumtråden så att alla kan se.
Jag var tvungen att leta upp denna tråd på forum.eeeuser.com för att vara helt säker, men nu vet jag att datorn jag köpte har ZIF-kontakt för den större SSD-enheten. Moderkortsrevisionen är 24, och jag har petat in 2 GB RAM som den inte har protesterat mot än. ;-) Något annat ni behöver veta? Gunar på All4ustoreLV var väldigt snabb på att svara på alla mina frågor, och mycket hjälpsam och trevlig. Jag kan helt tveklöst rekommendera dem för den som kan tänka sig att köpa en 901:a från utlandet.
Postad 06 September 2008 - 16:42
phiber
-
phiber
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag var tvungen att leta upp denna tråd på forum.eeeuser.com för att vara helt säker, men nu vet jag att datorn jag köpte har ZIF-kontakt för den större SSD-enheten. Moderkortsrevisionen är 24, och jag har petat in 2 GB RAM som den inte har protesterat mot än. ;-)
Något annat ni behöver veta?
Gunar på All4ustoreLV var väldigt snabb på att svara på alla mina frågor, och mycket hjälpsam och trevlig. Jag kan helt tveklöst rekommendera dem för den som kan tänka sig att köpa en 901:a från utlandet.
Skulle du kunna länka ramminnet du köpte om du inte hade det sedan tidigare, tack på förhand.
Postad 06 September 2008 - 17:48
enviken
-
enviken
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag var tvungen att leta upp denna tråd på forum.eeeuser.com för att vara helt säker, men nu vet jag att datorn jag köpte har ZIF-kontakt för den större SSD-enheten. Moderkortsrevisionen är 24, och jag har petat in 2 GB RAM som den inte har protesterat mot än. ;-)
Något annat ni behöver veta?
Gunar på All4ustoreLV var väldigt snabb på att svara på alla mina frågor, och mycket hjälpsam och trevlig. Jag kan helt tveklöst rekommendera dem för den som kan tänka sig att köpa en 901:a från utlandet.
Jag måste bara tala om att jag också köpte min 901 med Linux från All4ustore. Gick jättefort att få den, så nu sitter jag här med den (med xp installerat) och surfar järnet. Om det dessutom är ZIF-kontakt i den gör ju inte saken sämre :-).
Postad 06 September 2008 - 18:42
Unregisteredd5a73d06
-
Unregisteredd5a73d06
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Skulle du kunna länka ramminnet du köpte om du inte hade det sedan tidigare, tack på förhand.
Köpte det i eftermiddags på Webhallen: http://www.webhallen...od.php?id=85200 -- Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (SODIMM) (KVR667D2S5/2G) Passade också på att köpa ett 16GB SDHC med USB-läsare: http://www.webhallen...od.php?id=83393 -- Transcend Secure Digital Card 16GB (SDHC) (Class 6) + USB Läsare/Adapter
Postad 06 September 2008 - 20:48
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Köpte det i eftermiddags på Webhallen: http://www.webhallen...od.php?id=85200 -- Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (SODIMM) (KVR667D2S5/2G)
Passade också på att köpa ett 16GB SDHC med USB-läsare: http://www.webhallen...od.php?id=83393 -- Transcend Secure Digital Card 16GB (SDHC) (Class 6) + USB Läsare/Adapter
Hej Hur är det i 901, sitter det färdigt 512 meg minne fast i den och när du satte i 2 meg så får du 2.5 meg minne eller?? Hur känns maskinen nu jämfört med innan du satte i 2 magminne??? Mvh /P
Postad 06 September 2008 - 23:35
phiber
-
phiber
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej
Hur är det i 901, sitter det färdigt 512 meg minne fast i den och när du satte i 2 meg så får du 2.5 meg minne eller?? Hur känns maskinen nu jämfört med innan du satte i 2 magminne???
Mvh /P
Sitter en gigabyte ramminne i dem då de levereras. Det finns bara plats för en modul, ska man sätta dit en ny modul måste man alltså ta ut den gamla. Vilket skillnad det gör att gå från 1 till 2 gig kan jag inte uttala mig om eftersom jag fortfarande väntar på leverans av datorn.
Postad 07 September 2008 - 00:11
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Sitter en gigabyte ramminne i dem då de levereras. Det finns bara plats för en modul, ska man sätta dit en ny modul måste man alltså ta ut den gamla. Vilket skillnad det gör att gå från 1 till 2 gig kan jag inte uttala mig om eftersom jag fortfarande väntar på leverans av datorn.
Ok, då sitter det 2 512 minnes moduler och tar du bort den ena och sätter i en 2 gigsmodul så får du ju 2.5 gig och det borde göra skillnad ilallafall om man kör xp... /P
Postad 07 September 2008 - 00:24
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Ok, då sitter det 2 512 minnes moduler och tar du bort den ena och sätter i en 2 gigsmodul så får du ju 2.5 gig och det borde göra skillnad ilallafall om man kör xp...
/P
Nej det finns bara en minnesplats, inte två
Postad 07 September 2008 - 08:07
pajala73
-
pajala73
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag är i Hong Kong och här kostar 901:an 3388 HKD, dvs ca 2880 SEK (till dagens kurs 1 HKD = 0,85 SEK).
Frågan är om det är värt besväret... De finns förvisso med engelskt tangentbord, och det går ju iaf att leva med.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|