* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
1092 svar till detta ämne
Postad 23 mars 2010 - 21:18
Grower
-
Grower
-
Användare
-
-
208 inlägg
Som handdator är den störtskön med absolut grym känsla i pekskärmen. Men är det viktigt för dig att vara
anträffbar på platser med sämre mottagning är det nog den sämsta telefonen på marknaden. Tipset i så fall är
att skaffa ett abonnemang med möjlighet till två telefoner på samma nummer. En extra kostnad givetvis men då
får du det bästa av två världar. Den dag Apple fixar en bra mobildel finns det inga argument mot iPhone, nåja,
kameran håller väl ingen toppklass direkt men är annars mycket smidig att använda.
Postad 23 mars 2010 - 21:24
alen_zivo
-
alen_zivo
-
Användare
-
-
179 inlägg
Tveka inte, KÖP din iPhone nu!
Måste säga att köpet av min iPhone är det bästa köpet jag har gjort på länge. Jag är så stolt och glad över den. Skulle det inträffa att jag blir av med den så köper jag omgåeende en ny. Massa roliga aps och tillbehör till den. Jag kan också rekommendera en tillbehörsbutik som heter www.playman.se . Har en öppen rabattkod om intresset finns. 4565 är koden och ger 5 %.
Tveka inte KÖP!
ennu mer reklam nissar? en som jobbar på den där hemsidan kanske? ... börjar bli trött på dom =/
Postad 24 mars 2010 - 23:23
pcw
-
pcw
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hjälp mig välja! (detta är min ordnade plus och minus lista för respektive telefon) Nexus One:+- Snabba uppdateringar
- Lite häftigare med en "äkta" Google telefon
-- Touchmenyknapparna kan vara lite oresponsiva
- Ingen FM-radio
- Priset (Runt 500 dyrare än Desire)
Desire:+- Fysiska menyknappar
- Framtida DivX uppspelning och 720p inspelning
- FM-radio
- Priset (Runt 500 billigare än Nexus One)
-- Långsamma uppdateringar (om inte HTC har lärt sig en läxa)
- Sense UI kan kännas lite "bloatat". Ibland är det fräscht men för det mesta föredrar jag nog ett cleant Vanilla Android.
Postad 25 mars 2010 - 06:47
Spuute
-
Spuute
-
Mästare
-
-
2 937 inlägg
Du får ju inte glömma ett fett + till desire för AMOLED skärmen.
Just pga den skulle jag aldrig köpa mig en nexus one, inväntar desire istället
Redigerat av Spuute, 25 mars 2010 - 06:48.
Postad 25 mars 2010 - 07:09
Johnsson1975
-
Johnsson1975
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Men N1 har väl också AMOLED vad jag vet... Eller har jag fel?
Har iaf sett specs på 3,7" WVGA AMOLED. Jag tror att det är EXAKT samma som i Desire, fast en del påstår att den i Desire ser man bättre i solljus.
Redigerat av Johnsson1975, 25 mars 2010 - 07:13.
Postad 25 mars 2010 - 16:15
Freddusen
-
Freddusen
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
SE C901 / SE K850. Båda för under 2500 SEK. Inga roliga telefoner, men bra kamera. Köper du via Emporio, se till att laddaren och annat är anpassade för Sverige. För eventuella garantiärenden kan du lämna in hos The Phone House, OnOff eller andra (ha med kvittot bara)...
Ett annat alternativ är ett hitta Samsung Jet, Nokia N82 eller andra billigt på Blocket.
Tackar för tipsen
Postad 26 mars 2010 - 16:06
vikeskar
-
vikeskar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Har inte ens haft en tanke på bytta nalle, men nu finns det fundering.
Vilka är det som är bra och vilka ska man passa sig förr?
Vill ha helst med qwerty , fmsändare och gärna en slimmad nalle och gärna en som är snabb i menyer.
Vill ju inte komma ut ur skogen och så ser det ut som man har och tältat i byxan.
Var inne på en N900 men inte helt 100 på den.
Postad 27 mars 2010 - 03:06
algorithm
-
algorithm
-
Användare
-
-
159 inlägg
Har inte ens haft en tanke på bytta nalle, men nu finns det fundering. Vilka är det som är bra och vilka ska man passa sig förr?
Vill ha helst med qwerty , fmsändare och gärna en slimmad nalle och gärna en som är snabb i menyer. Vill ju inte komma ut ur skogen och så ser det ut som man har och tältat i byxan.
Var inne på en N900 men inte helt 100 på den.
Några funderingar innan du bestämmer dig: [1] krav på FM sändare begränsar dina alternativ kraftigt. [2] elektronisk qwerty är riktigt bra. Fysiska är inte alltid bättre. T.ex. N97:s qwerty är inte alls bra. Har du inte bråttom skulle jag vänta på Nokia:s "N8" eller uppföljare till Desire.
Postad 29 mars 2010 - 19:37
mei
-
mei
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har tidigare haft en Nokia 6125 som jag har varit mycket nöjd med. Tyvärr har den gått sönder och jag är därför ute efter en ny mobiltelefon. Den får kosta max 1500 kr och jag undviker gärna att ha någon modell som är anpassad för att lyssna på musik, fotografera eller dylikt med. Den ska vara av god kvalité och det skulle inte skada om den hade en bra kalender. Jag har funderat mellan följande modeller men har inte något vidare aning om vilken som jag bör välja. Ni får dock väldigt gärna föreslå andra modeller. Jag är inte rädd för att testa någon annan modell än Nokia (även fast det kan verka så i listan under). Tack!
Postad 30 mars 2010 - 14:39
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Vilken skall jag välja på om jag bara kan välja mellan Nokia N97 mini eller Sony Ericsson Vivaz?!?!
Positiva och negativa egenskaper??
I tester na så får de ju ungefär samma betyg, dock så skiljer det ju lite i specarna....med kameran osv...
//Peter
Redigerat av pewi78, 30 mars 2010 - 17:11.
Postad 31 mars 2010 - 06:40
Innan
-
Innan
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag letar efter en mobil till mina barn utan möjlighet att komma ut på nätet. Jag har hört att det går att ta bort program men det tror jag inte räcker. De kan nog fixa inställningar med hjälp av någon kompis.
Tips eller info tages tacksamt emot.
Postad 31 mars 2010 - 08:08
Smith
-
Smith
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Har dina barn abonnemang? Prata isåfall med din leverantör, Glocalnet kommer strypa möjligheten för mig att surfa mobilt nu när jag skaffar ny mobil. Kände inte att det var värt risken att få betala 15kr /mb om jag skulle råka trycka på fel knapp.
Postad 01 april 2010 - 13:58
Innan
-
Innan
-
Rookie
-
2 inlägg
Har dina barn abonnemang? Prata isåfall med din leverantör, Glocalnet kommer strypa möjligheten för mig att surfa mobilt nu när jag skaffar ny mobil. Kände inte att det var värt risken att få betala 15kr /mb om jag skulle råka trycka på fel knapp.
Tack för tipset! Jag tänkte skaffa abonnemang men det verkar svårt att hitta ett där en maxsumma att ringa för kan sättas som inte kan hävas av den som har mobilen. Teleföretagen tjänar nog en del på att föräldrar får välja på att ha koll men inte kan begränsa ringandet alternativt kan begränsa utan koll. Kontantkorten har ingen möjlighet till specifikation på tele2 tex.
Postad 04 april 2010 - 18:01
Livinloud
-
Livinloud
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tjenare!
Nu har min Sony Ericsson K750i sagt upp sig, jag har haft mobilen i 4år utan problem. Först nu har joysticken börjat blivit väldigt svårjobbad, samt så har laddaren börjat glappa.
Söker nu en ny lur.
Frågan är vad man ska välja, allt jag hör ifrån kompisar och kollegor är att mobilerna går sönder och att reparationtiden är lång. Alla mobiler är av varierande märken från Nokia till HTC.
Alla mobiler jag har köpt tidigare har alltid varit "beprövade" modeller som har varit på marknaden ett tag.
Jag valde K750in efter den hade varit ute på marknaden i 1-2år och alla "fel" var kända.
Men i dagsläget känner jag för att satsa på en riktigt avancerad telefon, Tex HTC Desire.
Jag har endast haft Sony Ericsson telefoner och alla telefoner har fungerat krångelfritt.
Hur är det med HTC mobilerna? Kvalité?
Jag vill ha en telefon som absolut inte skall besöka servicestället samt ha en livslängd på minst 4år.
Finns det i dagsläget?
Stort tack på förhand!
MVH Fredrik Mehlin
Postad 09 april 2010 - 16:31
S319
-
S319
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Söker en ersättare till min HTC Tytn II. Den har funkat kanon under dom 3år som jag haft den. Nu är frågan ? vad ska jag köpa istället.
Tror att qwerty tangentbord är ett krav, det känns som jag kommer sakna det för mycket om den nya telefonen inte har det eller ?
Annars är jag öppen för förslag
Tack på förhand Stefan
Postad 09 april 2010 - 21:12
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej,
Jag undrar vilken mobil jag ska välja,Nokia X6,Sony ericsson vivaz eller nån som ni kan rekommendera?Den ska inte vara för stor,det är tänkt att den ska vara tjej mobil
Tack
Postad 09 april 2010 - 22:21
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Nu vet inte jag specs för vad som är en "tjejmobil" och hur den ska användas, men jag rekomenderar SE Vivaz.
Det är helt beroende på vad du är ute efter. Vivaz kan fota i 8 MP & videofilma i HD så är du intresserad av en fotomobil är Vivaz mer att rekomendera.
N X6 har lite sämre kamera (5 MP) och ingen HD videofuktion. Den har dock ett internminne på 32 GB. Men förutom dessa skillnader är dom lika i specs.
Så ungefär samma pris och specs förutom kamera & inbyggt minne. Eventuellt lite skillnad i skärmstorlek också.
Jag har haft en Nokia 5800 som verkar vara föregångaren till X6, och jag har visst varit nöjd. Men har nu bestämmt mej för att skaffa en Vivaz då jag fotar mycket och använder smartphone funktioner ofta både privat & i arbetet.
Båda märkena är starka och du får helt enkelt kolla upp vad du ska använda den till och vilka funktioner du prioriterar.
Det är min åsikt & resonemang, undrar du nåt får du höra av dej.
Redigerat av Yobo1987, 09 april 2010 - 22:23.
Postad 09 april 2010 - 23:00
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej! Regga dig på Prisjakt nästa gång du behöver göra en jämförelse. Skapa en profil, logga in, skapa en lista, typ "jämförelselista" och lägg prylarna du vill jämföra i den. Klicka på jämför och se vad du får: https://www.prisjakt...j=484421,549250Bra tips. Man kan lägga till massor av produkter, eller betydligt fler telefoner, om du nu skulle vilja det. Du ser omdömen, minne, skärm osv.
Postad 12 april 2010 - 14:18
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1 421 inlägg
Är på G och ska köpa ny mobil. Och har hög prioritet på att kameran skall vara bättre än min SonyEricsson W890 som har 3.2megapixel.
Har fastnat lite bla SonyEricsson "Vivaz", dom kört mkt reklam på TV om HD-kvalité osv.
MEN vad jag har förstått så har den inte blixt till kameran? utan "belysning".
Fungerar det något vettigt överhuvudtaget och jämfört med blixt?
Min W890 funkar "bra" i dagsljus men inomhus blir kassa bilder och det är här blixten kommer in. eller räcker det med "belysning"?
Sony Ericsson "Elm" har blixt vad jag har förstått så den är kanske ett alternativ även om den annars känns lite "gammal". Något annat tips om inte Vivaz belysning fixar inomhus-bilder?
Postad 14 april 2010 - 19:21
algorithm
-
algorithm
-
Användare
-
-
159 inlägg
Är på G och ska köpa ny mobil. Och har hög prioritet på att kameran skall vara bättre än min SonyEricsson W890 som har 3.2megapixel.
Har fastnat lite bla SonyEricsson "Vivaz", dom kört mkt reklam på TV om HD-kvalité osv. MEN vad jag har förstått så har den inte blixt till kameran? utan "belysning".
Fungerar det något vettigt överhuvudtaget och jämfört med blixt?
Min W890 funkar "bra" i dagsljus men inomhus blir kassa bilder och det är här blixten kommer in. eller räcker det med "belysning"?
Sony Ericsson "Elm" har blixt vad jag har förstått så den är kanske ett alternativ även om den annars känns lite "gammal". Något annat tips om inte Vivaz belysning fixar inomhus-bilder?
Är det inte bråttom så föreslår jag att vänta på "Nokia N8"  . Den presenteras någon gång innan sommaren och släpps under sommaren. Det har ryktats jättelänge om en Nokia med en förstorad 12mpx sensor, Xenon blixt & HD (720p) video inspelning. Ryktena har varit väldigt trovärdiga och vad hårdvaran beträffar (kameran också såklart) så kommer den vara riktigt bra. Tveksamheter kommer kring OS. Förhoppningsvis används MeeGo och inte Symbian^3.
Postad 15 april 2010 - 14:20
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2 991 inlägg
Jag är mer eller mindre i behov av en ny telefon, eftersom min befintliga HP iPAQ 614c med Windows 6 Professional, börjat krångla på senare tid.
Den (för att nämna några/de främsta problemen): - kan hänga sig intermittent när man skickar SMS - kan starta om sig självt vid inkommande samtal - samtalet registreras inte heller i samtalsloggen - börjar även kännas allmänt seg Jag har ominstallerat (eller; fabriksåterställt, som det heter) telefonen ett x-antal gånger, och då verkar telefonen må bättre ett tag för att så småningom återgå till ovanstående beteende. Visserligen har jag installerat följande mjukvara: - SPB Pocket Plus - SPB Mobile Shell ...men det är för att göra telefonen brukbar (i originalutförande är den inte mycket att hurra över). Jag är ute efter en telefon med följande funktioner:- Synca och ladda via USB mot Microsoft Exchange (jag kör både denna och Hotmail samtidigt) - Synca och ladda via USB mot Hotmail-konto (jag kör både denna och Microsoft Exchange samtidigt) - GPS (jag kör TomTom på HP iPAQ 614c idag) - MP3-spelare med 3,5mm-uttag (helst med EQ-möjligheter) - Radio (helst RDS, dock inget krav) - Bra kamera (HP iPAQ 614c's bildkvalité är under all kritik - beror säkert på jämförelsen med min Canon 40D  ) - Bra surfupplevelse (idag är den på gränsen till icke-existerande) - Sedvanliga funktioner såsom: WiFi, Blåtand, högtalarfunktion, o.s.v. (finns säkert fler funktioner jag glömt) Jag har sneglat och läst en del om HTC HD2, men har nu även uppmärksammat HTC Desire, HTC Legend, Google Nexus One och Sony Ericsson Xperia X10 - dock är jag totalt obekant med Android-operativsystemet, förutom det lilla jag läst på nätet. Ska jag våga mig på att hoppa ur den "trygga Windows Mobile-vagga" jag levt i, i och med HP iPAQ 614c?
Men, det känns som att ju mer jag läser, desto mer osäker/förvirrad blir jag, haha! Annat var det med Sony Ericsson W810i (som jag hade innan HP iPAQ 614c), och Sony Ericsson T610 innan dess, samt Nokia 8210 (med monokromskärm  ) innan dess (för att nämna några av telefonerna)... Har ni några synpunkter/åsikter/tips på telefonmodellerna ovan - eller förslag på helt andra modeller? Nu känns det som att jag kommit till en punkt där jag behöver input från er - riktiga användare... Men en viktig fråga återstår: vad finns det för GPS-applikationer för Android? Som jag förstått det hela, så har inte Tom Tom utvecklat någon applikation för Android ännu, och det verkar råda ovisshet på nätet (åtminstone det jag läst, och jag verkligen inte läst på tillräckligt heller, känns det som)... All info uppskattas!
Postad 18 april 2010 - 21:45
nasareth
-
nasareth
-
Rookie
-
9 inlägg
Efter en olycka i helgen vilket resulterade att displayen gick sönder är jag på jakt efter en ny telefon, då jag sitter på ett tre abonnemang till oktober är jag ute efter en mobil i den lägre prisklassen. Något som jag värdesätter högt är att telefon skall ha bra musik-radio möjligheter. Så vet någon en telefon med någorlunda bra pris vilket är för mig under 2000 som är prisvärd så tveka inte, SKRIV
Har för övrigt kollat på sony/ericsson g900 kan de vara nåt?
tack på förhand
Postad 19 april 2010 - 15:53
-=oopeteroo=-
-
-=oopeteroo=-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
använder just nu en nokia n95... men vill skaffa en ny lur då batteriet dör ganska snabbt.
Har tittat in på två telefoner, som titeln säger: htc hero och Se Aino.
jag diggar formen och möjligheten att tanka ner program m.m, och 3.5 uttag till heron.
Annars har ju ainon kameran och sifferknappar samt, och kan spela 32 timmars musik ? dock utan 3.5 uttag.
hur är musikfunktionen i Hero mot ainon ? Hur länge är musikplayback i heron ?
och skiljer det mycket i kameran mot n95ans 5 mpx? har hört att herons kamera är ganska kass.
vilken bör man skaffa ? eller finns det andra altenativ ?
Postad 19 april 2010 - 16:09
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2 184 inlägg
använder just nu en nokia n95... men vill skaffa en ny lur då batteriet dör ganska snabbt.
Har tittat in på två telefoner, som titeln säger: htc hero och Se Aino.
jag diggar formen och möjligheten att tanka ner program m.m, och 3.5 uttag till heron. Annars har ju ainon kameran och sifferknappar samt, och kan spela 32 timmars musik ? dock utan 3.5 uttag.
hur är musikfunktionen i Hero mot ainon ? Hur länge är musikplayback i heron ? och skiljer det mycket i kameran mot n95ans 5 mpx? har hört att herons kamera är ganska kass.
vilken bör man skaffa ? eller finns det andra altenativ ?
Hur mycket pengar har du att röra dig med? Är du i behov av en smartphone? Efter en olycka i helgen vilket resulterade att displayen gick sönder är jag på jakt efter en ny telefon, då jag sitter på ett tre abonnemang till oktober är jag ute efter en mobil i den lägre prisklassen. Något som jag värdesätter högt är att telefon skall ha bra musik-radio möjligheter. Så vet någon en telefon med någorlunda bra pris vilket är för mig under 2000 som är prisvärd så tveka inte, SKRIV Har för övrigt kollat på sony/ericsson g900 kan de vara nåt? tack på förhand
g900 använder symbian med UIQ. För det första är det en gammal lur. Släpptes för 2 år sedan. För det andra gick UIQ i konkurs och även när den var ny så användes en gammal version av Operativsystemet. Så titta åt ett annat håll.
Redigerat av Unregistered0354d681, 19 april 2010 - 16:13.
Postad 19 april 2010 - 16:53
-=oopeteroo=-
-
-=oopeteroo=-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
[quote name='SonicSyndicateSM4Ever' date='Apr 19 2010, 17:09 ' post='2871170'] Hur mycket pengar har du att röra dig med? Är du i behov av en smartphone? priset spelar ingen roll  bohov och behov  kul att ha lite spel o program att leka med
Postad 19 april 2010 - 17:01
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2 184 inlägg
Hur mycket pengar har du att röra dig med? Är du i behov av en smartphone? priset spelar ingen roll bohov och behov kul att ha lite spel o program att leka med 
Titta in Htc Legend och Desiré om du har pengar över. Om inte SE x10 då.
Postad 19 april 2010 - 17:33
-=oopeteroo=-
-
-=oopeteroo=-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Postad 19 april 2010 - 17:50
nasareth
-
nasareth
-
Rookie
-
9 inlägg
Min mobil gick sönder i helgen och då jag sitter på ett abonnemang till september undrar jag om någon kan rekommendera någon bra musik telefon till ett bra pris, har kollat på nokia 5310, åsikter om den?
Postad 19 april 2010 - 20:46
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1 636 inlägg
Är i akut behov av ny lur, skärmen har lagt av på min snart 3 år gamla SE. Har egentligen ingen koll på det här, men några krav har jag. Helst så billig som möjligt i engångskostnad, men tänkte ta den på abonnemang med lång bindningstid, brukar ändå vara trogen abonnent  (Telia eller Tele2 spelar kvittar, men inget annat)
-Tillgång till Spotify, så en iPhone eller nån baserad på Symbian eller Android är vad som krävs
-Bra ljud, annars kommer jag fortsätta använda min iAudio7, som dessvärre inte ger mig tillgång till Spotify. Ska orka med ett par vanliga lurar och inte bara små in-ear.
-Bra batteri, eller åtminstone bra i relation till andra. Ska åtminstone klara sig utan att laddas nån dag
Bra kamera är ett plus, men är den inte grym kommer jag nog fortsätta med min Canon Ixus, och jag har inga jätteförhoppningar här. Touch eller vanliga knappar spelar mindre roll, har aldrig haft touch förr men lär väl inte ta för lång tid att vänja sig antar jag.
Hoppas nån vet någon lur som passar in på mina krav  Nokia X6? Får hemskt gärna vara nån billigare om de klarar spotify och har bra ljud. Eller måste jag upp i de lite dyrare SE Satio? iPhone? Htc Legend?
Mvh
Edit: stavning
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 19 april 2010 - 22:02.
Postad 19 april 2010 - 22:07
holetaker
-
holetaker
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
HTC HD2: Fördelar: Stor skärm, okej kamera, blixt, integrerar bra med microsofts produkter (tror jag), finns många program till den. Sense-gränssnitt
Nackdelar: Stor och klumpig, Windows phone OS, dålig batteritid
HTC Desire Fördelar: Android, okej kamera, blixt, Många apps. Bra storlek på skärm, Sense-gränssnitt
Nackdelar: ??
Iphone 3gs Fördelar: Mååånga apps, fungerar "out of box", smidigt format, Många tillbehör,
Nackdelar: Låst till Apple, dålig kamera, ingen blixt, dålig batteritid. Funkar inte med microsoftprodukter tex word.
Jag tror att vanlig surfning, sms:ande och telefonin är densamma oavsett telefon, men vilka fler nackdelar vs fördelar kan ni addera till dom olika telefonerna.
Att jag listar Windows phone som dåligt är för att jag läst mig till ett sånt omdöme.
Anledningne till att Android är bra, är för att Android kommer i alltfler produkter runtom. Finns ju redan teve med Android i
Det är dessa tre telefoner jag står och velar emellan nu, och behöver er hjälp med att välja
Postad 20 april 2010 - 09:44
-=oopeteroo=-
-
-=oopeteroo=-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
någon som vet hur bra kameran htc hero har jämnförelse med n95 ? samt hur lång batteri vid vanlig användandet? musikplayback time ?
Postad 24 april 2010 - 08:25
Mr 2 Balls
-
Mr 2 Balls
-
Rookie
-
7 inlägg
Nu lördag finns den på inwarehouse.se för 4.590:-, men tror det priset bara gäller lördag 24 April. Hämtar man den i deras hämtbutiker, blir frakten 39kr har jag för mig.
Postad 26 april 2010 - 09:58
Ante_Man
-
Ante_Man
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej!
Tänkte köpa en begagnad
. Hur ser jag om telefonen är Jailbreakad? Kan jag göra något test. Vill nämligen köpa en olåst men icke jailbreakad iPhone. Vad ska man mer kolla efter förutom kvitto, funktion och utseende?
Mycket tacksam för svar!
/Andreas
Postad 26 april 2010 - 10:43
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Lättast är att kolla ifall där finns ikoner för antingen Cydia, Rock eller Ice på skrivbordet...finns det så är den jailbreakad.
Postad 26 april 2010 - 12:57
Ante_Man
-
Ante_Man
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Postad 28 april 2010 - 10:33
Kasch
-
Kasch
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Här en nöt jag behöver hjälp med att knäcka... Jag har läst, läst, läst och tittat och knappat men kan inte bestämma mig. Har hyfsad koll på utbudet nu men behöver hjälp (=bra motiveringar) att välja. Listar drömmobilen så får ni försöka träffa så nära som möjligt - tack å förhand!
- Smartphone
- Bra kamera, bra videoinspelning (som en hyfsad digitalpocketkamera)
- Lätt att skriva med, behöver ibland kunna skriva lite längre mejl eller blogginlägg (QWERTY, svenska tecken direktåtkomligt, oavsett om det är fysiskt eller virtuellt)
- Smidigt gränssnitt (intuitivt, självlärande)
- Snabb och flytande hantering (inget eller minimalt lagg)
- Bra hantering av mejl, kalender etc samt synkning mot Outlook
- En skärm som duger till att kolla TV/lite film. Dvs minst 3".
- Ej Apple-produkt
Jag har givetvis kollat på HTC (Legend, Desire) men är lite besviken på kameran. X10 är också möjlig, dock tycks den få viss kritik för skärm, 1,6 android etc. Vivaz eller kanske hellre Vivaz Pro är tänkbart men jag är tveksam till Symbian och den verkar dessutom lite långsam. På specen verkar kommande Samsung S8500 Wave nära perfekt - har egentligen inget emot Bada, men hur blir det då med svenskt tangentbord? Acer Liquid verkar hyfsad men fysisk formgivning och gränssnitt verkar botten. Det givna budgetluren är Glaxy Spica (2000 kr) men då kan jag glömma mina kamerakrav.
Är några av de kommande lurarna (som släpps före sommaren) värda att vänta på?
Tacksam för hjälp och tips!
Edit: Nokia N8 verkar intressant sett till kameran (har just sett kanonfina bildexempel) men är det fortfarande Symbian? Och det lär väl bli till att vänta väl länge innan den är ute.
Redigerat av Kasch, 28 april 2010 - 10:38.
Postad 28 april 2010 - 10:51
Unregistered4f69794e
-
Unregistered4f69794e
-
Användare
-
-
206 inlägg
@Kasch
Kom ihåg att det är väldigt ofta folk som har problem med sina lurar som "hörs" mest. Visst kan man ta åt sej av vad folk tycker och vilka problem som just dom haft, men det allra bästa är att bilda sej en egen uppfattning av telefonen man är intresserad av.
Själv köpte jag en Vivaz för inte så längesen och är grymt nöjd. Visst har den sina buggar, det har dom flesta mobiler, men överlag så är jag riktigt nöjd. Det enda som jag inte är nöjd med, med min mobil, är, som så många andra konstaterat, ljudupptagningen när man filmar. Den är riktigt dålig. Men man kan förbättra den markant, genom att koppla i handsfree, eller annan extern mic, när man ska filma.
Bildkvalitén däremot är super. Kontinuös autofokus gör sitt jobb och öppnar upp för nya möjligheter i filmning med mobil.  tycker även att qwerty-bordet är relativt lättskrivet när man har den i liggande, och att åäö finns med är ett stort plus.
Postad 28 april 2010 - 13:35
KniveN
-
KniveN
-
Användare
-
-
135 inlägg
Här en nöt jag behöver hjälp med att knäcka... Jag har läst, läst, läst och tittat och knappat men kan inte bestämma mig. Har hyfsad koll på utbudet nu men behöver hjälp (=bra motiveringar) att välja. Listar drömmobilen så får ni försöka träffa så nära som möjligt - tack å förhand!
- Smartphone - Bra kamera, bra videoinspelning (som en hyfsad digitalpocketkamera) - Lätt att skriva med, behöver ibland kunna skriva lite längre mejl eller blogginlägg (QWERTY, svenska tecken direktåtkomligt, oavsett om det är fysiskt eller virtuellt) - Smidigt gränssnitt (intuitivt, självlärande) - Snabb och flytande hantering (inget eller minimalt lagg) - Bra hantering av mejl, kalender etc samt synkning mot Outlook - En skärm som duger till att kolla TV/lite film. Dvs minst 3". - Ej Apple-produkt
Jag har givetvis kollat på HTC (Legend, Desire) men är lite besviken på kameran. X10 är också möjlig, dock tycks den få viss kritik för skärm, 1,6 android etc. Vivaz eller kanske hellre Vivaz Pro är tänkbart men jag är tveksam till Symbian och den verkar dessutom lite långsam. På specen verkar kommande Samsung S8500 Wave nära perfekt - har egentligen inget emot Bada, men hur blir det då med svenskt tangentbord? Acer Liquid verkar hyfsad men fysisk formgivning och gränssnitt verkar botten. Det givna budgetluren är Glaxy Spica (2000 kr) men då kan jag glömma mina kamerakrav.
Är några av de kommande lurarna (som släpps före sommaren) värda att vänta på?
Tacksam för hjälp och tips!
Edit: Nokia N8 verkar intressant sett till kameran (har just sett kanonfina bildexempel) men är det fortfarande Symbian? Och det lär väl bli till att vänta väl länge innan den är ute.
N8 kommer ha en ny version av symbian, den är intressant men vet inte om jag orkar vänta på den. Är själv lite sugen på Wave, men visst borde den ha svenskt tangentbord, andra Samsung har väl det?
Postad 29 april 2010 - 09:39
Kasch
-
Kasch
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Reinemar skrev: Själv köpte jag en Vivaz för inte så längesen och är grymt nöjd.
OK, det låter ju lovande. Men är fortforande lite tveksam till Symbian, i alla fall den nuvarande versionen (dubbelklick och andra onödigheter i hanteringen). Men det låter som om jag borde ta en närmare titt på den live s a s. Men hur usel är egentligen ljudet? Jag behöver inte ha Dolby Digital men det får ju inte förstöra filmen. KniveN skrev: N8 kommer ha en ny version av symbian, den är intressant men vet inte om jag orkar vänta på den. Är själv lite sugen på Wave, men visst borde den ha svenskt tangentbord, andra Samsung har väl det?
Jo N8 känns som om det ligger för långt bort för att den ska vara intressant. Tyvärr. Men Wave - jag har inte sett någon Samsung med virtuellt tangentbord. Brukar de har ÅÄÖ på tangentbordet? Långtryckningar och liknande lösningar för svenska tecken är värdelöst i mina ögon om man ska använda mobien seriöst. Hade det varit en Android går det ju att ladda ner ett nordiskt tangentbord. Men har Wave det default är den högintressant för mig, i alla fall av sepecen och förhandsrecensionerna att döma. Ska åka och knappa lite på HTC och SE X10 idag på lunchen. Edit: Knappat och klart. X10:an känns nog lite väl stor och kantig för min smak. Desire är i mitt tycke en riktigt ful lur som på något sätt påminde om min första gsm-telefon från 1996. Med kyrilliska bokstäver för HTC kunde jag accepterat den som sovjetnostalgi. Då var legenden betydligt skönare för ögat om än inget designmirakel. Vivaz design och format var däremot en trevlig överraskning. Kom överens hyfsat med OS:et och skärmen samt tyckte åtminstone inte den var besvärande långsam. Däremot hängde den sig vid något tillfälle vilket måse undersökas vidare. Se där vad verkligheten kan påverka, recensioner till trots. Fler tips/synpunkter tas tacksamt emot.
Redigerat av Kasch, 29 april 2010 - 12:12.
Postad 29 april 2010 - 14:18
KniveN
-
KniveN
-
Användare
-
-
135 inlägg
Reinemar skrev:
OK, det låter ju lovande. Men är fortforande lite tveksam till Symbian, i alla fall den nuvarande versionen (dubbelklick och andra onödigheter i hanteringen). Men det låter som om jag borde ta en närmare titt på den live s a s. Men hur usel är egentligen ljudet? Jag behöver inte ha Dolby Digital men det får ju inte förstöra filmen.
KniveN skrev:
Jo N8 känns som om det ligger för långt bort för att den ska vara intressant. Tyvärr. Men Wave - jag har inte sett någon Samsung med virtuellt tangentbord. Brukar de har ÅÄÖ på tangentbordet? Långtryckningar och liknande lösningar för svenska tecken är värdelöst i mina ögon om man ska använda mobien seriöst. Hade det varit en Android går det ju att ladda ner ett nordiskt tangentbord. Men har Wave det default är den högintressant för mig, i alla fall av sepecen och förhandsrecensionerna att döma.
Ska åka och knappa lite på HTC och SE X10 idag på lunchen.
Edit: Knappat och klart. X10:an känns nog lite väl stor och kantig för min smak. Desire är i mitt tycke en riktigt ful lur som på något sätt påminde om min första gsm-telefon från 1996. Med kyrilliska bokstäver för HTC kunde jag accepterat den som sovjetnostalgi. Då var legenden betydligt skönare för ögat om än inget designmirakel. Vivaz design och format var däremot en trevlig överraskning. Kom överens hyfsat med OS:et och skärmen samt tyckte åtminstone inte den var besvärande långsam. Däremot hängde den sig vid något tillfälle vilket måse undersökas vidare. Se där vad verkligheten kan påverka, recensioner till trots. Fler tips/synpunkter tas tacksamt emot.
Kollade du inte hur det var med ÅÄÖ på någon Samsung mobil?
Postad 29 april 2010 - 15:23
Kasch
-
Kasch
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Kollade du inte hur det var med ÅÄÖ på någon Samsung mobil?
Nä, det borde jag förstås gjort. Å andra sidan behöver ju det inte betyda något för hur en ny bada-modell är utrustad? Kanske borde kontakta Samsung. Men det verkar inte vilja bli kontaktade om man tittar på deras webbplats...
Postad 29 april 2010 - 15:36
Kasch
-
Kasch
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Blev tvungen att ta reda på det där med svenska tecken på Wave... Kollade med Samsung Sverige som hade exemplar hemma - tangentbordet saknar, tillskillnad från de flesta andra samsungmobiler, ÅÄÖ direkt på tangentbordet. Vilket självmål. En i övrigt på specen perfekt mobil går bort direkt för min del.
Kvar på spelplanen - Vivaz eller någon Androidmobil. X10 ligger hyfsat till, kanske Legend. Men det finns ingen som känns helt rätt, tyvärr.
Postad 29 april 2010 - 17:09
KniveN
-
KniveN
-
Användare
-
-
135 inlägg
Blev tvungen att ta reda på det där med svenska tecken på Wave... Kollade med Samsung Sverige som hade exemplar hemma - tangentbordet saknar, tillskillnad från de flesta andra samsungmobiler, ÅÄÖ direkt på tangentbordet. Vilket självmål. En i övrigt på specen perfekt mobil går bort direkt för min del.
Kvar på spelplanen - Vivaz eller någon Androidmobil. X10 ligger hyfsat till, kanske Legend. Men det finns ingen som känns helt rätt, tyvärr.
Dåligt, men tror säkert att det kommer gå att ladda ner precis som på android.
Postad 30 april 2010 - 07:37
Kasch
-
Kasch
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ja då vore ju problemet löst. Men open source-OS:et Android har ju en jätteskara av utvecklare och är väl dessutom Java-baserat vilket är ett programmeringsspråk med stor utbredning och relativt låg tröskel. Att det finns skandinaviskt tangentbord beror ju på en flitig norrman som till slut fixade en liten gratisapp. Bada är ju Samsungs eget OS och även om det så småningom blir många tredjepartsutvcklare lär väl de flesta appar utvecklas i Korea/Asien, i alla fall till en början. Bada känns fortfarande som ett intressant mn osäkert kort. Det är iofs inga problem för mig. Men jag måste veta att svenskt tangentbord finns tillgängligt innan jag lägger 5000 på en ny mobil
Postad 30 april 2010 - 14:31
Robroy77
-
Robroy77
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har nu haft min iPhone 3GS 16 GB i 3 månader och är sugen på att byta till något nytt. Tycker att det är kul att prova på olika modeller.
Vilken modell hade ni bytt till om ni var i mina kläder?
Vilken/vilka modeller skulle bli ett uppbyte?
Postad 30 april 2010 - 14:32
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Inga
Postad 30 april 2010 - 16:57
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2 184 inlägg
Inga 
Säger trollet. Det som är bäst i den enes ögon kan vara sämre i den andras. Något du borde lära dig.
Postad 30 april 2010 - 17:22
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
N900 är allt jag drömt om :-)
Den mest fantastiska skapelse som jorden skådat
Postad 30 april 2010 - 18:24
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag har nu haft min iPhone 3GS 16 GB i 3 månader och är sugen på att byta till något nytt. Tycker att det är kul att prova på olika modeller.
Vilken modell hade ni bytt till om ni var i mina kläder?
Enklast för att få någorlunda rättvist svar, är att läsa om de som bytat från Iphone 3Gs, vad de tycker. Då hittar du de flesta i HTC Desire trådar, omdöme, Swedroids trådarna osv. Vilken är den bästa mobilen som går att få tag i Sverige idag...jo, just det, Desire. Iallafall om man skall tro alla expert resensioner världen över och användaromdöme. Måste ligga något i det, som man då även hör från tidigare IPhone ägare. Nu är jag själv partisk, men har ägt/äger och testat alla dom nya. Finns då bara en att välja på enl. mig. Speciellt om man går från en IPhone. Men visst är vi alla olika, som tur är. Så klart finns även Nexus one, men kan tycka den kostar en onödig slant extra.
Redigerat av ffodil, 30 april 2010 - 18:29.
Postad 01 maj 2010 - 09:54
Vattenkort
-
Vattenkort
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag ska köpa en ny Mobil till min 13-åriga son. Han vill ha en pek-skärm mobil och som alla pojkar vill, så mycket features som möjligt att leka med. Själv har jag en liten oro att en pek-skärm mobiler är känslig och kommer att gå sönder fort. Självklart som pappa vill jag inte betala för mycket.
Jag har browsat och kommit fram till tre alternativ. Nokia 5230, Samsung S5230, eller någon av LG Cookie (KP500, GS290, GD510 pop).
Just nu lutar det åt Nokian pga av 3G och GPS (som sagt, unga killar gillar finesser). Annars tycker jag speciellt LG mobilerna ser läckrare ut och har ett roligare användar gränsnitt.
Slutligen, jag har viss oro att pekskärmar är känsliga och kommer att snabbt gå sönder i en 13-årigs händer. Finns det några som är bättre än andra.
Iofs skulle wifi vara bättre än 3G men jag har inte hittat någon 1000-1500kr pek-skärms mobil med wifi i denna prisklass.
Tackar på förhand till råd och rekommendationer.
Johan
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|